Takapään vetely

Aloittaja ukormi, 08.03.22 - klo:11:16

« edellinen - seuraava »

ukormi

Kun Audi ostettiin, huomasin että perä muljahti aina kun ajoin kostealla kelillä valkomaalauksen yli. Ei tuo hirveästi haitannut joten en siitä ollut huolissani. Nyt on tänä talvena mennyt jo niin huonoksi ettei tuolla oikein tohdi ajella pidempää matkaa 80kmh alueella ja jopa taajamanopeudetkin tuntuu välillä hurjilta. Vetelee todella pahasti jos toinen takarengas on pitävällä ja toinen liukkaalla. Vaihdoin toisenkin takalaakerin kun arvelin että se juristaisi ja voisi jotakin kummaa aiheuttaa. Ei ollut siitä kyse.
Katsastuksissa ei ole mitään huomautettu eikä tuosta mitään välistä silmämääräisesti/ heiluttelemalla huomaa. Erikoista on ettei pitävällä pinnalla vetele yhtään.

Eihän tässä muu auta kun purkaa takaripustus osiin ja katsoa missä siellä on kulumaa joka tuollaisen aiheuttaa. On kyllä kuin olisi taka-akselikin ohjaavaa mallia.
Mikä noista on yleensä mennyt? Takakelkan puslat? 315tkm ajettu.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

Jultsu

Ei kai sielä paljoa muuta voi olla vialla, jäykkä taka-akselihan kai tuossa on? Korin runkopuslat 1kpl molemmin puolin tarkastelun alle. Toki etupäästäkin kannattaa jonkun puukepin tai rengasraudan kanssa käydä pallonivelet läpi ettei sieltä löydy klappia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.03.22 - klo:14:34
Ei kai sielä paljoa muuta voi olla vialla, jäykkä taka-akselihan kai tuossa on? Korin runkopuslat 1kpl molemmin puolin tarkastelun alle. Toki etupäästäkin kannattaa jonkun puukepin tai rengasraudan kanssa käydä pallonivelet läpi ettei sieltä löydy klappia.
Erillisjousitettu on.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

Jultsu

Aivan, onhan siellä sitten puslaa joka välissä. Pääsehän sinnekin sopivan kokoisen kepin kanssa vääntelemään ilman että tarvii kaikkea purkaa ensiksi auki.

https://www.youtube.com/watch?v=deQPkaWHC9Q
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.03.22 - klo:14:38
Aivan, onhan siellä sitten puslaa joka välissä. Pääsehän sinnekin sopivan kokoisen kepin kanssa vääntelemään ilman että tarvii kaikkea purkaa ensiksi auki.

https://www.youtube.com/watch?v=deQPkaWHC9Q
Eteen vaihtelin jo aiemmin jouset ja yläpään rojut sekä koiranluut. Pallot on tiukkoja eikä puslissa ole väljyyttä. Pakko olla joku tuolla takapäässä. No eiköhän se selviä kun alkaa ihmettelemään. Liekö on noin helposti nuo pultit irroitettavissa  ;D
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

los los

En tunne asiaa,eikö luistonesto ole aika yleinen jos se ei toimi yks pyörä alkaa sutii.Ainakin etuvetoisissa.

Guest-768227

Siellä on takapäässä melko monta mahdollista vikapaikkaa - mutta jos kovasti vetelee niin eiköhän siellä auraukset / muutkin kulmat ole poskellaa. Auraukselle on oma säätönsä taaimmasta poikittaisesta tukivarresta. Niitä tiedän menneen näistä "viitoskoppaisista" ja niihin perustuvista konstruktioista. Mutta toki muitakin puslia sieltä voi nuilla kilsoilla mennä.. vaikka ne kovilta tuntuisikin, niin voivat olla muuten loppu ja ajossa tuntua.

VAGkilainen

Vialliset renkaat saa aikaan myös juuri samaa ilmiötä, kun toinen puoli pitävällä ja toinen liukkaalla. Kokemuksesta puhun. Toiset kumit etupäähän ja testaamaan.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

ukormi

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 08.03.22 - klo:16:41
Vialliset renkaat saa aikaan myös juuri samaa ilmiötä, kun toinen puoli pitävällä ja toinen liukkaalla. Kokemuksesta puhun. Toiset kumit etupäähän ja testaamaan.
Kappas vaan. Kun laitoin loppusyksyllä alle talvirenkaat, laitoin edellisenä talvena edessä olleet taakse ja toisinpäin. Otin nyt renkaat pois ja vaihdoin takaisin kuten oli aiemmin olleet ja vetely loppui. Katselin sitten renkaita tarkemmin ja näyttää että nyt edessä olevat ovat kuluneet hieman enemmän sisäreunoistaan. Aurauskulmat on siis varmaan pielessä ja on alkanut syömään reunaa. Noin pieni ero renkaan pinnassa sai siis takapään vetelemään todella pahasti. Takana ei tuntunut missään väljää kun rautaputkella tukivarsia vääntelin. Pitänee nyt vielä käydä etupää läpi ja käyttää sitten kulmien säädössä. Kiitokset vinkeistä.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy