DSG 7 vain parilliset vaihteet toimii

Aloittaja zaumer, 11.02.19 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

zaumer

Yritin käyttää hakua, mutta en onnistunut löytämään oikeita hakusanoja.

Eli potilaana on -09 superb dsg 7 laatikolla ja tänään ihan yllättäen rupesi parilliset vaihteet reistaamaan.
Aiemmin ei ole laatikossa ollut mitään valittamista ja kilometrejä on kuitenkin joo 300tkm :-)

Nyt saattaa liikkeelle lähdön jälkeen toimia kaikki vaihteet, mutta kun ne kelataan pari kertaa ylhäältä alas niin saattaa parittomat vaihteet tippua pois pelistä ja vain parilliset + pakki jää käyttöön.

Meinasin huomiselle varata aikaa vikakoodien lukuun, mutta voiko tämä johtua kytkinviasta vai onko mekatroniikkakin tiensä päässä?

RSOCUstin

Mekatroniikka kaput. Ölpät kannatta vaihtaa ja kattoa paljonko on metallisilppua laatikossa. Voi mennä koko laatikko vaihtoon.
Omassa vanhassa ogussa oli samanlaista. Pakki ei mennyt päälle ja mentiin puolikkailla vaihteilla.
Laatikko on se 7te kaikkinensa uutena. Kannattaa jostain Varaosahausta kattoa ja laittaa alle.
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Skoda/SKODA-SUPERB/2009_2015/Vaihdelaatikko-&-Vetoakseli-&-Kardaaniakseli/Automaattilaatikko/Kaikki/?ps_sort_column=model_year&ps_sort_direction=DESC


Tuossa omasta tarinaa.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16140.150

zaumer

Laatikko kävi öljynvaihdossa n.20tkm sitten ja eivät silloin ainakaan huollossa mitään sanoneet metallista.

Ei vaan n.5ke autoon kovin kallista remonttia kannata ruveta tekemään...

Onko kenelläkään tietoa missä mikkelin lähistöllä olisi kohtuu hintaista pajaa ko. Operaatioon?

zaumer

No niin, nyt on pajalla käyty ja sieltä löytti vikakoodi P173A ja ilmeisesti viittaa siirtohaarukka vikaan.
Heidän mielestään itse laatikko ja mekatroniikka olisi kuitenkin ehjiä.

Laatikkoon on vaihdettu öljytkin heidän toimestaan n.40tkm sitten joten ei vian pitäisi huonosta voitelustakaan johtua..

RSOCUstin

Toivottavasti paranee vivuston vaihdolla.
Epäilen että merkkari vaihtaisi siihen koko mekatroniikan. Taitaa tuo vipu olla siinä kiinni.

M_M

P173A (sekä B C D E F) kertovat siitä, että jonkun siirtohaarukan asennosta tulee epäuskottava signaali. Lootan aivot siis näkevät siirtohaarukoiden asentotunnistimilta sellaisen yhdistelmän, jonka ei pitäisi olla mahdollinen.

Voipi olla yksinkertaisimmillaan vain yksi vaihteensiirtäjien asennon tunnistava magneetti irronnut: https://forums.ross-tech.com/showthread.php?7680-0AM-DSG-Fault-codes-P173A-P173B-P173C-P173D-P173E-P173F

Mutta ei tietenkään ole ainoa vaihtoehto, voi siellä olla paljon pahempaa ja kalliimpaakin vikaa...

vag4life

Mikkelin seudusta en tiedä, mutta ainakin JT-Carfix on näitä siirtohaarukkaremontteja tehnyt pk-seudulla.

A4 B9 TFSI Q s-line

zaumer

No nyt on auto menossa pajalle ensi viikolla niin katsotaan mitä vikaa sieltä löytyy :-)
Pitää ilmoitella kun laatikko on saatu levälleen.

tarzi

Veikkaanpa että niin paljon metallia magneeteissa ettei osaa lukea asentoa..

Jos olis perus pakin/kutosen siirtäjä niin toimis vain 1 3 5 7
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

zaumer

Samaa metallia veikkasi huoltomieskin.
Ja samalla laatikon päätylaakeria mistä tuo muju on mahdollisesti tullut.

zaumer

Nyt oli laatikko purettu ja viaksi paljastui rikkoutuneet poskilaakerit mistä on irronnut metalli mujua magneettisiin antureihin.

Muilta osin laatikko ja rattaat oli kuulemma hyvän/ehjän näköisiä.

Nyt odotellaan uusia laakereita ja samall vaihdetaan 1 vaihteensiirtäjä päivitettyyn malliin kun sen vaihto menee näppärästi samalla :-)

RSOCUstin

Jaa että poskilaakerit. Taitaa olla sitten kauttalinjan ne halvimmat osat tuossa paketissa ja rikkoo koko P****n.
Ei ole tainnut kukaan aikasemmin täällä ainakaan noin korjauttaa laatikkoaan. Muistelisin.

Omanin ex oguun tosiaan laitettiin 160tkm ajettu A3 Audin laatikko ja 35tkm ajettu Skodan mekatroniikka Kokkolan Autohuollossa. Koodailua ja alkoi toimimaan.
Molemmat osat oli sopivasti hyllyssä oli jostain autoista purettupois.

Oli tilattu uusi mekatroniikka jos ois sillä selvinnyt. Vanhasta olis imastu ohjelma ja työnnetty uuteen laatikkoon. Ns. pulkki laatikko tulee varastolta 2-3pv mutta jos haluaa suoran vastaavalla ohjelmalla niin menee ainakin 2vkoa muistaakseni. Olis säästetty vähä aikaa odottelussa.

Kuitenkin avatessa oli silppua niin paljon että päädyttiin hyllystä sattumalta löytyviin käytettyihin osiin. Ainakin viimekesänä tuo auto kulki iloisesti Tampereen motarilla kun vastaan tuli :) Toukokuussa itseasiassa tulee 2v tuosta tapahtumasta.


zaumer

Juvalta löytyi kaveri mikä on tehnyt kaikenlaisia laatikko remontteja jo reilut 20v niin hän oli "innokas" tuon purkamaan.

Ja ilmeisesti osiakin löytyy euroopasta vaikka niitä ei suomesta oikein tahdo löytyä.

RSOCUstin


zaumer

Osat on tulleet ja kasaus on jo aloiteltu, viikonloppuna luultavasti kasautuu loppuun.
Palailen aiheeseen kun auto kotiutuu :-)

zaumer

No nyt on auto haettu remontista ja toimii taas kuin uusi :-)
Ja remontti hinta oli oletukseen nähden erittäin edullinen.

Voin suositella jos jatkossa jollekkin tulee tarvetta remonttiin.

Kuite

Moro
Itselläni autossa samaa vikaa ja korjaajaa etsiskelen pohjois-kymenlaakson ympäristöstä.
Voitko vinkata firman missä autosi kävi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy