Ovien automaattilukituksen sielunelämä

Aloittaja Zyppe, 29.10.18 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

Zyppe

Hei,

hankin hiljattain 2011 Passat Comfortlinen ja nyt ensimmäisiä kertoja aamulla ikkunoita skrapatessa rupesin pohtimaan kuinka kyseinen menopeli käyttäytyy ovien lukitsemisen suhteen automaattisesti?

Sen olen huomannut, että jos kaukosäätimestä avaan ovien lukituksen, mutta ovia ei avata niin räpsähtävät uudestaan lukkoon hetken kuluttua, mutta mitenkäs jos käynnistyspalikka on virtalukossa ja lätkäiset ovet kiinni niin onko vaarana että ovet lukittuvat ja avaimet jäävät tällöin sisään? Entäs jos auto on ihan käynnissä, esim juuri ikkunoiden skrapaamisen aikana ja sulkee ovet, niin jääkö siinä hetken kuluttua avuttomana pakkaseen seisomaan ja ihmettelemään?

Yhden avaimen taktiikalla kun tässä on selvittävä niin tällaiseen pikku asiaan olisi mukava saada parempaa tietoa oman mielenrauhan vuoksi  ;D

M_M

Jos kaikkien ovien lukkojen mikrokytkimet toimivat, niin ovet eivät mene enää uudestaan lukkoon jos yksikin ovi on fyysisesti avattu lukituksen avaamisen jälkeen. Jos yhtäkään ovea ei avata, niin ovet menevät uudestaan lukkoon kuten olet huomannutkin.

Tässä on tietenkin lisämausteena se, että konsernin lukkomoduulit on ihan susia ja noita mikrokytkimiä menee varsin usein rikki. Sen jälkeen kun ovi ei enää tunnista että se on avattu, niin sitten homma ei toimi.

Tarkkana siis, jos sisävalot lakkaavat syttymästä kun avaa oven, on aika ryhtyä korjaustoimiin...

Daatta

Olisiko järkevää teettää uusi avain, noin vastaisuuden varalle? Aika paljon noita avaimia hukkuu, uuden saa toki tilattua runkonumeroa vastaan mutta se on kallista ja hidasta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zyppe

Lainaus käyttäjältä: M_M - 29.10.18 - klo:11:53
Jos kaikkien ovien lukkojen mikrokytkimet toimivat, niin ovet eivät mene enää uudestaan lukkoon jos yksikin ovi on fyysisesti avattu lukituksen avaamisen jälkeen. Jos yhtäkään ovea ei avata, niin ovet menevät uudestaan lukkoon kuten olet huomannutkin.

Tässä on tietenkin lisämausteena se, että konsernin lukkomoduulit on ihan susia ja noita mikrokytkimiä menee varsin usein rikki. Sen jälkeen kun ovi ei enää tunnista että se on avattu, niin sitten homma ei toimi.

Tarkkana siis, jos sisävalot lakkaavat syttymästä kun avaa oven, on aika ryhtyä korjaustoimiin...

Kiitoksia nopeasta ja tyhjentävästä vastauksesta!  :)

Zyppe

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.10.18 - klo:13:00
Olisiko järkevää teettää uusi avain, noin vastaisuuden varalle? Aika paljon noita avaimia hukkuu, uuden saa toki tilattua runkonumeroa vastaan mutta se on kallista ja hidasta.

Ei ole koskaan aiemmin tarvinnut uusia avaimia teettää, joten prosessi ei ole tuttu.

Ilmeisesti marssitaan vain merkkiliikkeeseen ja siellä saadaan asia hoidettua? Paljonko mahtaa lisäavain noin yleensä kustantaa? Ja vaikuttaako hintaan kun ei ole tuollainen perinteinen avain vaan juuri tuollainen kojelautaan survottava palikka? Olisihan tuo vara-avain ehdottoman hyvä olla...

Daatta

En minäkään, mutta alkuun kannattaa kysyä pystyykö suutari kopioimaan avaimen. Jos ei niin merkkiliikkeestä, maksaa satasia (kolme?). Kaukosäädintä tuossa ei ole pakko olla, jos avain on ainoastaan varalle. Ja sitten tarkistaa että oven lukkopesä toimii, voitelu öljyllä lienee paikallaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JouniJL

Tuollainen avain maksoi koodattuna 330â,¬ keväällä Laakkosella Tampereella. Samalla poistettiin kadonnut avain pois toiminnasta.

Killer

Ja jos riittää että pääset vain autoon sisälle sillä toisella avaimella eikä ole tarve päästä ajamaan, niin käyt lukkoliikkeessä kopioimassa vain sen mekaanisen avaimen jolla saat käännettyä kuskinoven lukkopesää.
Ei maksa ehkä kuin 15â,¬
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy