Useampiasentoinen vesipumppu

Aloittaja Seat-mies77, 22.01.20 - klo:07:43

« edellinen - seuraava »

Seat-mies77

Kysymys: Mitä tarkoittaa useampiasentoinen vesipumppu integroidulla säätimellä?

Katselin vesipumppuja vm 2013 diesel-Golfiin. Markkinoilla näkyy olevan tarjolla ja vielä samalla OE-numerolla sekä yksiasentoisia että useampiasentoisia malleja. Kuvien perusteella useampiasentoisissa näkyy olevan sähköliitin, yksiasentoisissa ei. Mistä voi tietää jakopäätä purkamatta, kummanlainen pumppu autoon tulee, jos kerran OE-numerokaan ei tuota ratkaise? Mitä käytännön merkitystä useampiasentoisuudella on?

Seat-mies77

Vastaan itselleni:

Useampiasentoisuus tarkoittaa sitä, että pumpun toimintaa säädellään CAN-väylän kautta saatavan lämpötilainformaation avulla. Vesi kiertää vain silloin, kun se on todella tarpeen, minkä johdosta moottori ja sisätilat lämpiävät nopeammin ja myös polttoainenn kulutus ja päästöt pienenevät.

https://www.repxpert.com/en/news/page-ds33216
https://static.webdealauto.com/images//medias/docs/0050/tbvkpc8117881278en0219.pdf

Mitä ilmeisimmin uudemmissa 1.6 & 2.0 TDI- ja 1.4 TSI-moottoreissa OE-pumput ovat useampiasentoisia. Tilalle toki voi vaihtaa perinteisen mekaanisen pumpun. Ei ehkä kuitenkaan kannata, etenkään Suomen oloissa.

https://imageapi.partsdb.com.au/api/Image?urlId=wCSvr0CB34avFnm%2F4J8wxr4gqQu%2FdQ5czGL3hEe%2BaowQ5Fdp8qwmCnEtDVq7uHbK

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy