DSG vaihtaa isoilla kierroksilla D-asennossa

Aloittaja vav1vav, 05.07.18 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

vav1vav

Auto: VW Touran 2.0 103 kW TDI DSG 6v vm 2008 195000 km

Auto alkoi muutama viikko sitten vaihtaa kuin se olisi S-moodissa (sport), vaikka vaihdevipu on D-asennossa. Eli isot kierrokset ennen kuin vaihtaa isompaa ja vaihtaa aikaisin pienempää. Käytöksessä ei ole eroa, vaikka vaihdevivun siirtää S-asentoon. Mittaristossa kuitenkin näkyy oikein vivun asento D tai S. Mikään merkkivalo ei pala. Auto toimii muuten normaalisti. Ajoittain toimii oikein. Kun ei toimi, niin ajan manuaalilla.

Onko tullut tällaista vastaan? Missä vika voisi luurata?


vav1vav

Vastataan itse. Asia selvisi merkkihuollossa. Vasemman takapyörän ABS-mitaus antoi heilahtelevaa nopeustietoa. Syynä oli ruostunut takanapa, jossa koodipyörä on kiinni, ja joka oli ruostunut irti, ja ilmeisesti lisäksi joutunut esim. kiven murjomaksi. Anturi oli ehjä. Tarkennuksena vielä oireisiin, että auto vaihtoi joskus melkein oikein, mutta yleensä ylemmillä kierroksilla, eikä se kuitenkaan toiminut samalla tavalla kuin Sport-moodi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy