1.6 75kW/102hv jakohihnan vaihto - "hyvä tietää" ennen aloitusta

Aloittaja Jambo, 11.06.17 - klo:10:06

« edellinen - seuraava »

Jambo

Tuli hankittua ensimmäistä kertaa VW konsernin auto 20v kestäneen Toyota rupeaman jälkeen. Auto on Audi A4 Avant -05 (uusi kori) ja koneena tuo otsikon letkeä ykskutonen. Toyotiin olen vaihtanut jakohihnoja monet kerrat ja nyt olisi ensimmäinen kerta Audiin edessä. Varaosat on hankittu Motonetista täyden rempan sarjana sisältäen vesipumpun.

Onko tuossa hommassa jotain tavanomaisesta poikkeavaa mitä kannattaisi tietää ja mitä yllätyksiä odottaa? Esim erikoistyökaluja, tyypillisesti jumiutuvia ruuveja/hihnapyöriä tms. Tilaa näyttäisi olevan varsin hyvin ja ainoastaan hihnapyörä olisi hihnasuojan edessä.

Samalla vaihdan kaikki suodattimet, tulpat, nesteet yms. perushuollossa vaihdettavat osat. Erikoistyökaluista vaihdelootan öljypropun hylsyn hankin jo. Tallista löytyy kattava setti kaikenlaista työkalua ja naapurin 70v autonasentajalta sitten loput, jos omat ei riitä.

autojarov

Käy ainakin palauttamassa mätänettiin se vesipumppu ja osta vaikka fixuksesta Bugatti merkkinen vesipumppu. Omassa 1.6 octaviassa alkoi vesipumppu vuotamaan 2 vuoden jälkeen hihnalle. Kilsoja kerkisi jakohihnarempan jälkeen tulemaan vajaa 30.000km 😐
Uusiksi meni jakopääremppa ja juuri kun olisi pitänyt kesälomareissuun lähteä.

Myöskin moniurahihna kannattaa vaihtaa,kunhan se ei ole Gates merkkinen.15 000 km jälkeen piti vaihtaa pois omasta kun oli niin pahasti halkeillut poikittain. Sama juttu oli exän touranin moniurahihna kanssa. Huonoa laatua on.

Octavia combi 1.6 2007

Jambo

Lainaus käyttäjältä: autojarov - 11.06.17 - klo:11:21
Käy ainakin palauttamassa mätänettiin se vesipumppu ja osta vaikka fixuksesta Bugatti merkkinen vesipumppu. Omassa 1.6 octaviassa alkoi vesipumppu vuotamaan 2 vuoden jälkeen hihnalle. Kilsoja kerkisi jakohihnarempan jälkeen tulemaan vajaa 30.000km 😐
Uusiksi meni jakopääremppa ja juuri kun olisi pitänyt kesälomareissuun lähteä.

Myöskin moniurahihna kannattaa vaihtaa,kunhan se ei ole Gates merkkinen.15 000 km jälkeen piti vaihtaa pois omasta kun oli niin pahasti halkeillut poikittain. Sama juttu oli exän touranin moniurahihna kanssa. Huonoa laatua on.

Kiitokset vinkeistä!
Osittainen palautus lienee haasteellista, mutta ei homma tuohon pumpun hintaan kaadu vaikka toisenkin hankkisi. Pitää tarkistaa minkä firman logot tuossa pumpussa on. Niitä voi tulla kolmea merkkiä Motonetista. Vaihdan moniurat jos ne näyttää pöydällä katsoen huonoilta. Ne on helppo vaihtaa jälkeenkinpäin.

TapsaR

Itse vaihtanut jakopään AKL koneeseen, joka lienee sama kuin tuo kone. Ihan helppo homma tehdä, kiristimen viisari ei näy kunnolla vaikka sitä tilaa on.

Vesipumpusta vastaava kokemus, kesti reilu 20tkm se parempi motonetin pumppu enne kuin nesteet tuli ulos, sain kyllä rahat pois vaikka oli jo lähes 2v vanha, mutta eipä paljoa lohduttanut kun koko jakopää meni uusiksi ja kiireiden takia piti vielä teettää.
Golf IV & Octavia 2

Jambo

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 12.06.17 - klo:07:08
Itse vaihtanut jakopään AKL koneeseen, joka lienee sama kuin tuo kone. Ihan helppo homma tehdä, kiristimen viisari ei näy kunnolla vaikka sitä tilaa on.

Vesipumpusta vastaava kokemus, kesti reilu 20tkm se parempi motonetin pumppu enne kuin nesteet tuli ulos, sain kyllä rahat pois vaikka oli jo lähes 2v vanha, mutta eipä paljoa lohduttanut kun koko jakopää meni uusiksi ja kiireiden takia piti vielä teettää.

Hyvä homma! Taidan hakea alkuperäisen pumpun. Alustavasti katsoin työmaata ja ei siinä tosiaan ole ihmeellisiä edessä. Hihnapyörä lienee niillä kuusiokoloilla kiinni ja laturi kannakkeineen pitää ottaa pois edestä. Olisikohan tuossa ne olennaisimmat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy