Viimasuoja

Aloittaja Vaari64, 20.11.16 - klo:11:39

« edellinen - seuraava »

Vaari64

Pitäsköhän ottaa viimasuoja pois kun ilmat lämpeni.Tuli jo laitettua kun alkoi pakkaset -10 asteen paikkeilla olemaan.Tosin suojaahan se ravan lentämistä syyläriin ym, kun on tuota suola loskaa tiellä.Iso vaivahan tuoei ole kun on noilla klipseillä kiinni.

arsik

Ei tarvitse poistaa.Ajoin keväällä noin +10c ,ei ylikuumenemista koneessa.

JarnoF

Monet PSA-kuskit ajelee viimasuojat keulilla vuoden ympäri. Sen verran huomaamattomia suojat noissa merkeissä ettei omistaja huomaakaan viimasuojan olemassaoloa. En ole kuullut lämpenemisongelmista. Kaipa VAGitkin tuon kestää...

Vaari64

Samaa kokemusta,ja vaikuttais että kulutuslukema oli alempi siis ajotietsikan mukaan 60 kilometrin maantieajolla4,9 kun yllensä on näyttänyt n.5,5 litraa.
Kyllä kesäksi olen ottanut pois.

Tuska

Itse otin ylemmän suojan pois mutta jätin alemman paikalleen. Pelotti vähän tuo lämpeneminen kun ulkona on yli +5
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 -19

ex-vaggineet
Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG -15
Golf Variant Comfortline 1.6 TDI -11
Passat Variant Comfortline 1.9 TDI -06
Passat Variant Trendline 2.0 -03
Golf Variant Comfortline 1.6 -00

rami

Ei tarvitse diesel VAG:eissa ottaa viimasuojia pois vaikka käväisee vähän lämpimän puolella 1.6-2.0 diesel käy niin viileinä.
Toki kannattaa jättää lämpimillä jotain selvää rakoa jos ajelee pitempää siivua. Itsellä on ollut ainakin kymmenkunta diesel VAG:ia enkä ole koskaan talvella kuullut edes jäähdyttimen flektin pyörimisääntä. Eipä tuo ole juurikaan kesälläkään hurissut.
Ainoa hurina joka on kuulunut on liittynyt noen putsaukseen.
Että semmosta. ;)

Vaari64

En ole minäkään tuoss flektin pyörimistä ole havainnut,liekö edes kunnossa,mut ei ole kuumennutkaan.

matalaut

Tuttu kaveri sanoi, että näissä koneissa ei liiemälti ole lämpöongelmia. Omaan laitan suojan heti kun Pekka Pouta lupaa pakkasia.

Moottorin lämpöjä olen sen verran seurannut, että asuntovaunua vedettäessä ylämäkeen lämpö saattaa nousta jopa yli + 100 asteen kesäkelillä. VCDS:ssä taisi jossain kohtaa olla maininta, että lämmöt saa nousta noin + 130 asteeseen. Normikuormalla lämmöt vaeltaa välillä 82 - 88 astetta ja lämpömittari taas tapittaa siin 90 asteen paikassa liikkumatta. Sitä on aika turha seurata. Jos lämpö kiinnostaa niin sen tarkka arvo löytyy Climatronicin "huoltonäytöstä" ja siitä on jossain täällä jopa ohje.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Arcca

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 20.11.16 - klo:20:55
Normikuormalla lämmöt vaeltaa välillä 82 - 88 astetta ja lämpömittari taas tapittaa siin 90 asteen paikassa liikkumatta. Sitä on aika turha seurata.

Tässä tapauksessa jos miettii onko viimasuoja liikaa niin onhan se 90 asteen on off lämpömittari ihan riittävä siihen. Niin kauan kuin tapittaa 90 asteessa ei ole huolia. Mutta jos lähtee siitä nousemaan on syytä vähentää viimasuojaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

japa

Olisi hyvä systeemi jos olis tyyliin sälekaihtimet maskissa. Sais säätää helposti kiinni ja auki. Muistaakseni sellainen systeemi oli jossain vanhassa tojotassa -70 luvulla.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Vaari64

Onhan noita rullakaihtimia ollut esim. traktoreissa 60luvulla mutta sitten on vääneet pois.Ilmeisesti liian monet koneet ylikuumenneet kaihtimen vuoksi.

Normanton

Aika lämmintä saa olla ja paljon kuormaa että moottori alkaa lämpiämään liikaa. Se jäähdytys on kuitenkin mitoitettu toimimaan kaikissa olosuhteissa ja taitaa olla painotus tuonne lämpimiin maihin.

Oma kokemus viimetalvelta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1521.660
#670
LainaaItselläni on Superskodasta tilatut kovamuoviset ylä- ja alamaskisuojat ja autona vm07 Skoda Octavia Combi 2.0TDI 4x4 .

Viikonloppuna piti ajella mökiltä kotiin reilu 200km. Minulla oli katolla iso suksiboxi ja perässä (pienehkö)peräkärry täynnä polttopuita. Autossa 2 ihmistä, 2 koiraa ja aika paljon tavaroita. Sunnuntaina kun oltiin lähdössä lämpötila näytti +8 astetta ja minulla oli molemmat maskisuojat kiinni. Hetken mietin että irrotanko alemman, mutta en viitsinyt.

Tarkkailin OBD lukijan kautta moottorin lämpötilaa koko matkan ajan. Lämpötila pyöri suurimman osan matkaa 89-93 asteen välissä. Matkavauhti oli kärrin kanssa tasainen 80-90km/h. Kulutus oli 1-1,5l/100km enemmän mitä normaalisti eli sen varran lisäkuormaa oli matkassa. Ulkolämpötila kävi parhaimmillaan +9,5 asteta. Lahden kohdalla kaupungissa moottorin lämpötila kävi pari kertaa 96 asteessa, mutta molemmilla kerroilla tippui nopeasti 88-89 asteen tietämiin vaikka ajotilanne ei oleellisesti muuttunut (käynnistyisiköhän tässä flekti?).

Kokonaisuutena jäähdytys pelasi mielestäni oikein hyvin vaikka ulkona olikin lämmintä, kuormaa oli jonkin verran ja molemmat suojat kiinni. Eipä tarvi turhaan hermoilla että alkaisi keittämään kone.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

rami

Niin ja tosta viimasuojauksesta sen verran, että siihen syyläriin ei saa laittaa kiinni mitään pahvinkappaleita. Se suoja pitää olla nimenomaan keulamaskin ulkopuolella jotta jää ilmatilaa syylärin väliin tarpeellinen määrä. Kun se laitetaan näin ei pääse tapahtumaan "kapottia". ;)
VAG dieseleistä ei tarvitse ottaa viimasuojaa pois kun vasta vappuna jos muistaa.

Vaari64

No aivan varmasti lämpenee jos syyläriin kiinni pahveja laittaa.Nuo mallikohtaiset viimasuojat jättää sinne nokille ilmatilaamistä flekti saa ilmaa jos lähtee pyörimään.Lavapakettiautossa mulla oli kyllä syylärin edessä pahvi,mutta en tukkinut koko aluetta vaan molemmille reunoille jäi kymmenen sentin aukot.Ei ylikuumentumista mutta lämmöt kyllä ohjaamossa nousi sekä käyntilämpö paljon nopeammin.Eli harkintaa pitää käyttää siihen nokan tukkimiseen.

rami

Lainaus käyttäjältä: Vaari64 - 21.11.16 - klo:18:05
No aivan varmasti lämpenee jos syyläriin kiinni pahveja laittaa.Nuo mallikohtaiset viimasuojat jättää sinne nokille ilmatilaamistä flekti saa ilmaa jos lähtee pyörimään.Lavapakettiautossa mulla oli kyllä syylärin edessä pahvi,mutta en tukkinut koko aluetta vaan molemmille reunoille jäi kymmenen sentin aukot.Ei ylikuumentumista mutta lämmöt kyllä ohjaamossa nousi sekä käyntilämpö paljon nopeammin.Eli harkintaa pitää käyttää siihen nokan tukkimiseen.
No eipäs kukaan ole sanonut etteivät lämmöt nouse jos laittaa syyläriin kiinni pahvin. Vaan eipäs pysty flekti sitten kunnolla jäähdyttämään kun flektin paine imee pahvia syyläriä vasten.
Toinen juttu jos peittää osan syyläristä niin  lämpölaajenema on silloin syylärissä erilainen joka voi aiheuttaa syylärin rikkoutumisen. Joten maskinpeitto irti syyläristä (reilusti) miellummin maskin ulkopuolelle.

matalaut

Mulla on syylärin edessä vielä turbon välijäähdytin, joka tietysti pitää saada viileää ilmaa. Onkohan kenelläkään tietoa millaisia lämpöjä tuo välijäähdytin antaa syylarille talvella. Asteen pari vai enemmän?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

panu

Eikös välijäähdytin ole juuri se kriittisin suojattava, ettei ahtoputkistoon jäätyvä kondenssivesi riko moottoria.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

matalaut

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.11.16 - klo:20:33
Eikös välijäähdytin ole juuri se kriittisin suojattava, ettei ahtoputkistoon jäätyvä kondenssivesi riko moottoria.

Totta, en tuota muistanutkaan. Taidan pitää suojat Juhanukseen asti 8)
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

JAK

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.11.16 - klo:20:33
Eikös välijäähdytin ole juuri se kriittisin suojattava, ettei ahtoputkistoon jäätyvä kondenssivesi riko moottoria.

8)

carbon

Mun pitäis suojata oma syylari. Mistä Tampereelta saa edullisesti suojan?

Geoman

Tamperelainen Tammer-Tuote Oy Valmistaa niitä.

Mikäli autosi on uudehko on ainakin VW:n auton myynyt jälleenmyyjät antanut sen ilmaiseksi jälkeenpäin, koska auton lämpiäminen talvella vaatii sen (tällöin se on ollut Lokari Oy:n valmistama).

Vaari64

Lainaus käyttäjältä: carbon - 25.11.16 - klo:11:04
Mun pitäis suojata oma syylari. Mistä Tampereelta saa edullisesti suojan?
Siinä Laukontorin kupeella ainakin yksi varusteliike,jos ei Motonetistä löydy.Itse tilasin  nettikaupasta viimetalvena ,mut en yhtään muista mikä oli firma.Hintaeroja jonkun verran on.Omani on solumuovinen japikaklipsit tuli mukaan.Sopi hyvinn.

panu

Itellä tuli auton mukana puskurin keskiritilään sopiva muovilevy. Kiinnikkeet hain motonetista. Pelkkä alaosa riittää hyvin eikä pomppaa niin pahasti silmille kuin koko maskin peittävä.

Oiskohan suoja ollut tuosta alempi tai joku muu vastaava.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/401306/319567?ajoneuvo=629


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

rami

Kaikista parhaimman ja hyvän-näköisimmän viimasuojan saa itse tehtynä.
Ostaa rautakaupasta maskinharmaata tekstiilimattoa ja leikkaa siitä. Kiinnitys nippusiteellä maskinrivoista oikeaan kohtaan ja näköpuolelle metalliprikka joka vaan näkyy nuiden karseiden "tuttien" sijaan.
Kaavan voi ottaa jollain paperilla vaikka sanomalehdellä. Itse oon suojan tehnyt aina.
On vielä se etu, että ei taatusti irtoa konepesussa koska ei ole "muovitutteja"
Keväällä vaan rapsii nipparit poikki ja sillä selvä.
Tietenkin vaatii viitseliäisyyttä eikä auta ihan mämmikourakaan olla. ;D ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy