VW Golf Variant 1.4TSI 2007 nykii

Aloittaja Varre5, 27.10.12 - klo:11:35

« edellinen - seuraava »

Varre5

Mikä aiheuttaa nykimistä tai aaltoilua kierrosalueella 1500-3000 vedätettäessä joko osa- tai täyskaasulla? Turbo vaihdettu juuri uuteen mutta epäilys kääntyy siihen ruuviahtimeen. Mistä etsiä vikaa vai onko merkkiliikeen heiniä?

Kjimi

Voisiko olla karstoittunut kaasuläppä? Itsellä aiheutti pientä nykimistä mainitsemallasi kierrosalueella. Kaasuläppä oli alapuolelta mustan mujun peitossa. Irroitus, puhdistus ja uudelleen sopeutus korjasi ongelman.

Ilmanputsarin puolelta kaasuläppä näytti moitteettomalta...


...mutta läpän alapuolella tilanne olikin aivan toinen.


Läppä osittain putsattuna. Tiukassa meinaa tuo karsta olla..


Lopulta sain läpän alapuolen yhtä puhtaaksi kuin yläpuolenkin. Jotta läpän saa kunnolla putsattua, kannattaa se irroittaa autosta. Virta pois, liitin irti, ruuvit auki. Jouduin avaamaa läppää sormin kääntämällä että sai jokapuolelta kaiken paskan pois.


Tämä kaasuläpän omatoiminen kääntely saattaa aiheuttaa sen, että kaasuläpälle tulee tehdä VCDS:llä sopeutus ennenkuin auto käynnistetään puhdistuksen jälkeen. Ohjeet sopeuttamisen tekemiseen löytyy Ross-Techin sivuilta.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

Varre5

Ei löydä merkkiliiike vikaa  :(

Selvää aaltoilua vedossa matalilla kierroksilla, jopa rouva sen huomaa.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Varre5 - 06.11.12 - klo:13:47
Ei löydä merkkiliiike vikaa  :(

Selvää aaltoilua vedossa matalilla kierroksilla, jopa rouva sen huomaa.

Meillä vastaavaa ongelmaa. Huomenna ainakin vikakoodin lukuun. Toivottavasti jotain selviää.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 06.11.12 - klo:14:18
Meillä vastaavaa ongelmaa. Huomenna ainakin vikakoodin lukuun. Toivottavasti jotain selviää.

Vika löytyi, mutta syy ei selvinnyt. Jotain häikkää sytytyspuolella. Tutkitaan lisää ensi viikolla.

Eihän tässä olekaan mennyt kuin vasta ~2,7kâ,¬ auton huoltamiseen tänä syksynä. Bonuseuroina tietysti vielä uudet renkaat/bensat/verot/vakuutukset... >:(

JarnoF

Noniin. Taisi tuo meidän tapaus selvitä. Suoritettiin huollossa imusarjan ja venttiilien puhdistuskäsittely kemikaalein. Loppupäivän ajeluiden perusteella näyttäisi vika poistuneen.

Nyt opin senkin, että vasta 63kkm ajettu TSI kerkiää mennä jo noin ryönäiseen kuntoon. Kalliiksi tuli taas moottoritekniikan oppitunti. Pitänee alkaa juottamaan jotain polttoaineeseen sekoitettavaa venttiilinpuhdistusainetta muutaman tuhannen kilometrin välein. Niin ja unohdetaan se DSG:n D-moodi ja siirrytään pelkkään S:n käyttöön! ;D

tsiih

Oho. Pitäiskös kurkata omaankin imusarjaan. Auton siis.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

M_M

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 14.11.12 - klo:21:48
Nyt opin senkin, että vasta 63kkm ajettu TSI kerkiää mennä jo noin ryönäiseen kuntoon. Kalliiksi tuli taas moottoritekniikan oppitunti. Pitänee alkaa juottamaan jotain polttoaineeseen sekoitettavaa venttiilinpuhdistusainetta muutaman tuhannen kilometrin välein.
Ei taida auttaa polttoaineeseen sekoitettavat kemikaalit? Suorasuihkutuskone kun on, niin imusarjan ja venttiilien läpi ei polttoainetta kulje pisaraakaan. Sen takia kai ne niin kovasti paskaantuvatkin. Olen suunnitellut että omasta kiesistäkin pitäisi katsoa ainakin kaasuläpän kunto, kun tuntuu vähän aaltoilevalta tuo veto alakierroksilla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.11.12 - klo:09:00
Ei taida auttaa polttoaineeseen sekoitettavat kemikaalit? Suorasuihkutuskone kun on, niin imusarjan ja venttiilien läpi ei polttoainetta kulje pisaraakaan. Sen takia kai ne niin kovasti paskaantuvatkin. Olen suunnitellut että omasta kiesistäkin pitäisi katsoa ainakin kaasuläpän kunto, kun tuntuu vähän aaltoilevalta tuo veto alakierroksilla.

Juu en ole perehtynyt tarkemmin mikä litku/käyttötapa tuollaiselle moottorille on paras. Nopea googlaus: Forté Gas Treatment? Fortét taitavat vaan olla enemmänkin korjaamotuotteita? Aika vähän niitä näkyy missään myytävän.

tsiih

Ne ovat vain ammattikäyttöön ja sekoitetaan bensaan. Imusarjan putsaus on ihan manuaalista hommaa  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

JarnoF

Hmmm... Kyllä tällainen lisävaruste pitäisi tulla auton mukana tunkin ja varoituskolmion kaverina: http://dl.dropbox.com/u/17476413/A9R6D8D.pdf ;D

M_M

Lainaus käyttäjältä: M_M - 15.11.12 - klo:09:00
Olen suunnitellut että omasta kiesistäkin pitäisi katsoa ainakin kaasuläpän kunto, kun tuntuu vähän aaltoilevalta tuo veto alakierroksilla.
Vanha aihe mutta palataan tähän kuitenkin. Viimein sain aikaiseksi purkaa kaasuläpän irti putsausta varten. Vähän vaati ohjeisiin perehtymistä että keksin mitä kaikkea pitää purkaa edestä pois, vaan lähtihän se sieltä sitten ja kasautuikin vielä ihan onnistuneesti.

Huono juttu oli se, ettei kaasuläppä ollutkaan mitenkään merkittävästi paskaantunut. Noin 85tkm on kuitenkin autolla ajettu, joten pitäisikö tästä päätellä että joskus se on jo putsattu?



Tulipahan harjoiteltua imu-/ahtoputkiston purkua ja kasaamista. Mutta alkuperäinen ongelma jäi, eli mielestäni edelleen pientä aaltoilua on kun lähtee vedättämään. Vikakoodeja ei kuitenkaan ole, joten ehkä pidän tuota sitten ominaisuutena ja jatkan ajelua kuten ennenkin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy