Polon starttimoottori

Aloittaja Jalmari, 08.02.12 - klo:13:26

« edellinen - seuraava »

Jalmari

Pari viikkoa sitten ostin kakkosautoksi Polo 1,4:n vm-10

Viime viikolla startti ei aina toiminut. Kuului vain naksautus avaimesta käännettäessä. Vasta kolmas tai neljäs kerta sai startin pyörimään. Viikonloppuna (-21 C) kääntelin avainta enemmänkin mutta startti ei pyörinyt. Lohkolämmitin oli käytössä, latasin akun, kokeilin myös lisäakulla. Hinausauto haki pois. Takuu on siis voimassa, liikkumisturva hoiteli hinurin.

Nyt huollosta soitettiin että auto starttasi normaalisti huollon pihasta (-5 C); tule hakemaan pois.
Ei vikakoodeja, ei vikaa => ei korjata :(
Huoltotiedotteen mukaan startin releeseen kertyy jäätä/huurretta. Muutama yritys sulattaa sen. Paitsi viime viikonloppuna...
Tähänkö on tyytyminen? Eli pakkasella auto starttaa ehkä ensimmäisellä tai sitten vasta neljännellä yrityksellä tai sitten ei lainkaan. Mielellään olisin saanut tämän tyyppivian takuuaikana hoidettua.

Saa nähdä montako hinauskeikkaa on vielä edessä...

tsiih

Ei pitäisi olla mitään relettä siellä, solenoidiako tarkoitit? Starttimoottorivialta kuulostaa, naksutus tulee toimivasta solenoidista ja toimimattomuus itse startin huonosta hiilikontaktista.
Usein startin saa pyörimään kopauttamalla sitä ihan reilusti kylkeen. Viattomaksi sen saa sitten vaihtamalla.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Jalmari

Ei kuulemma ole enää mitään solenoidia. Nykyisin niissä on rele. Näin ainakin väittivät.

Pari päivää potilas on ollut taas ajossa; ei mitään vikaa vaikka tänäänkin oli pakkasta yli kahdenkymmenen.

Huoltotiedote kehottaa starttaamaan useita kertoja. Ensin 6 kertaa ja sitten vielä 5 kertaa - en tiedä mistä nuo luvut on keksitty...

Newman

^ Monesti tuollaiset luvut ovat kotoisin hatusta.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Jalmari - 10.02.12 - klo:15:18
Ei kuulemma ole enää mitään solenoidia. Nykyisin niissä on rele. Näin ainakin väittivät.

Pari päivää potilas on ollut taas ajossa; ei mitään vikaa vaikka tänäänkin oli pakkasta yli kahdenkymmenen.

Huoltotiedote kehottaa starttaamaan useita kertoja. Ensin 6 kertaa ja sitten vielä 5 kertaa - en tiedä mistä nuo luvut on keksitty...
Ok, kytkentäkaaviosta minäkin sitä relettä löytämättä etsin. Uskomatonta touhua kyllä... Eikö sitä relettä voi vaihtaa?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

VW:t

Ensiksi rahastetaan muuten ja sitten kun aikansa valittaa niin vaihdetaan rele tai jotakin muuta. Tai toinen syy on ettei ole tietoa tai taitoa kun ei koodien lukeminen kerro mitään.

Vaginisti

Kyllä siellä rele jossain on, ainakin ennen autoissa oli, siis jossain kabiinin sisäpuolella, esim jalkatilassa kojelaudan alla. Sitä relettä jos tarkoittavat niin siihen ei kyllä pitäis jäätä kertyä mistään...Ja solenoidi taas on eräänlainen iso rele, jospa ne kutsuu sitä releeksi nykyään.

tsiih

Sepä olisikin informatiivista jos tietäisi kuuluuko se naksahdus releestä vai solenoidista. Oletin tietysti jälkimmäistä...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Late

Starttimoottorin kyljessä se käynnistys rele sijaitsee ;)

Käynnistysrele



Tässä koko juttu: "starttimoottori ja käynnistysrele"


heskelin

Miten tämä ratkesi? Oma 2009 Ibiza oireilee ihan samalla tavalla. Pakkasella lähtee jos lähtee vasta useamman yrityksen jälkeen tulille.

tsiih

Sulla on eri juttu, jos valot himmenee se tarkoittaa että startti ottaa kyllä virtaa muttei pyöri... Silloin ei ole releessä vika. Yleensä  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

cman

Nostetaanpas vanhaa ketjua. Emännän auto tekee juurikin tätä samaa. Eli siis naksahtaa vain, eikä starttaa. Virtaa akussa on yllin kyllin, koska mittarin valot ovat startatessa kirkkaat sekä akku vaihdettu juuri. Akku vaihdettiin juuri, koska luulimme alunperin että mahdollinen vika on akussa, pyöritti hieman heikosti jne. Olihan se jo noin 6 vuotta vanha...

No anyway, tänä aamuna (pakkasta noin 14 -15 astetta, säteilylämmittimessä 2h) auto tekee jälleen saman. Startatessa naksahtaa vain, kokeilin useita kertoja (ainakin yli kymmenen) ja auto ei starttaa. Siita se ajatus sitten heräsi, kolmosvaihde silmään, käsijarru pois päältä ja vaihe silmässä hieman työtämällä heijasin autoa edes-takaisin. Ja a vot! Auto starttaa ihan normaalisti. Eli vika on luultavasti siinä että startin ratas ja vauhtipyörän hammastus ei ole jostain syystä täysin kohdakkain. Startin ratas vain osuu vauhtipyörän hampaisiin ja siksi startti ei ei lähde pyörimään.

Tämä tapahtuu näköjään vielä randomisti, elilen oli enemmän pakkasta ja kaikissa starteissa lähti iloisesti. Täytyy siis olla hieman tuurista kiinni mihin asentoon vauhtipyörä pysähtyy.

Huom. ainakaan meillä tätä ongelmaa ei ole ennemmin esiintynyt, vasta tänä talvena ja vain kovemmilla pakkasilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy