Golf VII Variant TGI 2015 nypyttää tyhjäkäynnillä

Aloittaja Matsi., 14.06.21 - klo:09:26

« edellinen - seuraava »

Matsi.

Tuli otsikonmukainen kaasugolffi ostettua, ajettu n. 90.000 km ja myyjäliike vaihtoi jakohihnan vielä pyynnöstäni ennen kuin sain auton itselleni ajoon. Nyt ongelmana on, että tuo tykkää nypyttää tyhjäkäynnillä, varsinkin käynnistämisen jälkeen (oli kone sitten kylmä, lämmin tai jotain siltä väliltä) tuntuisi että tyhjäkäynnillä välillä jättää jollain pytyllä sytyttämättä. Elokuussa olisi seuraava määräaikaishuolto, jossa huolto-ohjelman mukaan "kaasujärjestelmän laaja tarkastus" ja ainakin tulppien vaihto. En ole varma oliko tuota nypytystä kun kävin koeajolla ennen hihnanvaihtoa, mutta en ainakaan sellaista muista.
Auto on ollut tosi vähällä ajolla viimeiset puoli vuotta, ihan ensiksi ajan tuon bensatankin tyhjäksi ja laitan uutta bensaa tilalle ja katson onko vaikutusta. Jos ei, täytyy varmaan katsoa mikä on tilanne määräaikaishuollon jälkeen kun on tulpat vaihdettu. Onkos näissä ollut haasteita kaasuläppä/EGR-asioiden kanssa, en ole pahemmin vielä ehtinyt perehtyä tuon moottorin rakenteeseen ja sielunelämään. Kyseessä siis tuo 1.4 TGI yhdellä turbolla.
Kiihtyy ja kulkee ihan nätisti sekä bensalla että kaasulla. Kun on käynyt lämpimäksi, nypyttää vähemmän, mutta nypyttää silti.
Volkswagen Golf VII 2015 Variant 1.4 TGI

Matsi.

Tankissa oli siis arvaukseni mukaan ainakin puoli vuotta vanhat bensat, voi olla vanhemmatkin. Ajoin kaasutankit tyhjiksi ja sitten bensatankkia. Oireet eivät muuttuneet ajoi sitten kaasulla tai bensalla. Kun alkoi olla bensa loppupuolella oli käynnistämiset ihan karseita, röpötti ja turbo aivasteli kun paikallaan antoi kaasua. Viittaisi oireet siis polttoainepuolelle. No, ajoin bensatankin tyhjäksi ja laitoin täyteen 98:a ja sitten kaasut tankkiin. Oireet vähenivät, mutta edelleen nypyttää tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti jos jättää sytyttämättä, tulee aika herkästi vikavaloa, mutta sellaisia ei ole näkynyt. Arvaukseni on, että jakohihnan vaihdon yhteydessä kun on otettu kaasuläppäkotelo irti, on sitä takaisin laittaessa mennyt tiiviste vituralleen tai sitten kaasuläpän jousi on hajonnut/hajoamassa. Seosongelmalta tuntuisi kun on sama homma kaasun ja bensan kanssa. Seurailen vielä vähän, mutta joku päivä ehtiessäni voisin ottaa tuon kaasuläpän esille ja katsoa miltä siellä näyttää. En ainakaan nopealla katsomisella löytänyt ERG-venttiiliä tuosta moottorista, joten tuskin on kaasuläppäkään karstoittunut.
Hyviä ideoita otetaan vastaan.
Volkswagen Golf VII 2015 Variant 1.4 TGI

Matsi.

Vien tällä viikolla kaaran vikadiagnoosiin.
Tulipa tässä mieleen, että onkohan vika kumminkin väärin suoritetussa jakohihnan vaihdossa, jos jompi kumpi nokka on yhdellä hampaalla pielessä. Selittäisi lievän puhdittomuuden etenkin ylämäkikiihdytyksissä sekä tuon seilaavan tyhjäkäynnin. Ehkä tuo enemmän siltä tuntuu, kuin että yksi pytty olisi osittain pois pelistä. TUota kaasuläppäkoteloa ei tarvitse ottaa irti jakohihnan vaihdon yhteydessä joten tuskin sielläkään mitään vikaa on.

Ei eroa millä polttoaineella ajaa. VAikka ongelma tuntui hieman helpottavan uusilla bensoilla, oli siinä varmaan kyse placebo-efektistä. Kyllä tuo edelleen tyhjäkäynnillä jurnuttaa. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun hetken käymisen jälkeen polkaisee varovasti kaasua, tuntuu/kuuluu selvää moottorin aivastelua. Helpottaa kun kone lämpenee.

Ei vieläkään vikavaloja.
Volkswagen Golf VII 2015 Variant 1.4 TGI

Matsi.

Itse itselleni ongelman ratkaisseena:

Ei vikakoodeja Motonetin halvalla BT-lukijalla, eikä marmoritiskin lukijalla. Pyysin huolto-ukkoja tarkastamaan, onko jakohihnanvaihtoremontissa jotain mennyt pieleen.

Ottivat jakopään kopan auki, toisen nokan lukitustyökalu meni paikoilleen kun ykköspytty oli YKK, toisen nokan ei. Eli myyjäliikkeen valtuuttama hihnahuoltofirma oli tehnyt jakopääremontin persiilleen. TOIVOTTAVASTI mitään ei ole kuitenkaan mennyt hajalle kun oireet jäivät lähes ainoastaan tyhjäkäyntihäiriöksi ja rallattelin sen 1000 km autolla sen hihnarempan jälkeen.

Mitä tästä opimme:

Jos jako on pielessä, siitä ei välttämättä tule vikakoodeja. Hassua sinänsä.

Sitten jahka saan tuon koslan pajalle ajoituksen korjaamista varten, kerron lisää esim siitä, mitä tuolla moottorissa on mennyt paskeksi (jos on).
Volkswagen Golf VII 2015 Variant 1.4 TGI

Rakkaudestalajiin

Ei siin välttämättä oo mitää menny rikki jos kuitenki suht hyvin toimii tolleenki. Pakonokalla jos ei ole mitään säätyvää nokka pyörää nii ei taida olla ees asentoanturia. Nii sillon ei jätä väärästä jaosta vikakoodia. Katkolaskuri luultavasti juoksee mut ei tarpeeks nopeest nii ei jätä syt. Katkoista koodeja silloin nii ei myöskään sytytä vikavaloa.

Matsi.

Moro,

Joo, näin minäkin sen järkeilin. Toivottavasti ei ole myöskään laskenut pahemmin raakaa putkeen, koska sitten on pian katalysaattorikin entinen... Toisaalta ei tuo ole putkea paukuttanut esim. moottorijarrutuksessa eikä muutenkaan, ainoastaan tuo suhauttelu käynnistyksen yhteydessä...

Jako korjataan ilmeisesti vanhoilla osilla, tehdään puristuspainetesti ja päästömittaukset. Eiköhän tämä tästä taas. Auto tällä hetkellä pajalla.
Volkswagen Golf VII 2015 Variant 1.4 TGI

Matsi.

Jälleen, itse itselleni vastaten:

Pakonokka oli pielessä. Ajoitettu uudelleen ja puristuspainetestit tehty. Kaikissa pytyissä 14,5-15 bar puristuspaineet.

Loppui se tutiseminen.
Volkswagen Golf VII 2015 Variant 1.4 TGI

Rakkaudestalajiin

Pienestä oli kiinni sekin ongelma. Mut hyvä että korjaantu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy