Passat 3c -08 2.0tdi moottorin häiriövalo

Aloittaja trench, 29.12.16 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

trench

Ehtoota.

Otsikon kulkineessa seuraavanlainen erikoinen ongelma:
Moottorin häiriövalo syttyi palamaan tuossa menneenä talvena. Vein auton paikalliselle pajalle joka lukaisi vikakoodit (autollecom:n vehkeet) ja lopputulemana seuraavat DTC koodit:
-01809 , ilmeisesti askelmoottorin lämpötilansäädin, vasen puoli. Ei oiretta, satunnainen häiriö.
-02245, Webaston yhteyden kauko-ohjaus, ei signaalia. Ei yhteyttä, jatkuva vika.
-01207, Lisälämmittimen ohjausyksikkö. Ei yhteyttä, satunnainen häiriö.

Voiko mikään noista ylläolevista sytyttää moottorin häiriövaloa? Ilmeisesti ainakin webaston koodaus on jossain vaiheessa hukkunut/seonnut kun akku on alkanut vetää viimeisiään, muuta syytä en keksi miksi auto yhtäkkiä alkoi moisesta ilmoittelemaan.

Akun vaihdon jälkeen auto pelasi keväällä tovin ilman tuota vikavaloa mutta sitten päästiin taas tilanteeseen jossa mottorin kuva syttyy kun auton käynnistää. Kun koodit poistaa niin valo sammuu, joskus voi mennä useampikin päivä että ei syty kunnes taas jonakin aamuna se siellä alkaa kiilumaan.

Jos Raahen alueella on joku jolla laitteet löytyisi, mielellään tuota vikaa voisi vähän vielä tarkemmin kartoittaa. Nimellistä korvausta vastaan tietenkin :)

Ja muita ajatuksia/tietämyksiä tähän otetaan vastaan myös, kiitos.

-Antti

trench

Ainiin,  auto siis toimii ihan normaalisti vaikka valo palaa, kaikki pelaa. Valo vaan killottaa.. :)

-Antti

wille84

Näiden vikavalojen ei kyllä pitäisi sytyttää moottorin vikavaloa. Sammuiko vikavalo tuolla autocom testerillä vikakoodit nollaamalla? Valonpalaessa vikakoodit olisi syytä lukea VCDS tai merkkiliikken laitteilla.

gunman

Tuo Autocom,  ihan hyvä yleis-diagnostiikkaväline monimerkkikorjaamoille ym.
Tässä tapauksessa koodit olisi syytä lukea ihan merkkikohtaisella vehkeellä, eli
joko vcds, tai sitten merkkarille.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

trench

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 29.12.16 - klo:22:43
Näiden vikavalojen ei kyllä pitäisi sytyttää moottorin vikavaloa. Sammuiko vikavalo tuolla autocom testerillä vikakoodit nollaamalla? Valonpalaessa vikakoodit olisi syytä lukea VCDS tai merkkiliikken laitteilla.

Vikavalo sammui juu.

Jotenki tuntuu että kun webasto menee "automaattikäytölle"  eli siihen että se omia aikojaan lämmittelee moottoria, se vikavalo aina alkaa palamaan. Eilen kuittasin valon pois kiinan testerillä, aamulla laitoin ensin webaston päälle kellokytkimestä ja sitten vasta starttasin auton ja valo ei syty. Todennäköisesti nyt iltapäivällä kun lähden töistä ja käynnistän ilman webastoa,  se taas alkaa palamaan.

Webasto on siis tuo tehtaalla asennettu TT-V, kellokytkimellä.

Käsittääkseni moottorin ohjausjärjestelmä käskyttää webaston automaattisesti käynnistymään kun mittaristossa palaa ulkolämpötilan vieressä se lumihiutaleen kuva, ja moottorin lämmöt on alle normaalin 90 asteen?  Voisiko tässä olla jokin yhteys webaston ja moottorin häiriövalon välillä?

-Antti

repomies

Itelläkin on vuosimallia -08 eikä kyllä pimeänä oleva webasto moottorin vikavaloja sytytä. Aika monta vikaa webasto voi aiheuttaa pitkin eri toimilaitteita kuten muistaakseni ilmastointi ja keskuselektroniikka, muttei se sentään moottorille asti heijastele. Jotain on koodattu erilailla, jos webasto sinulle tuollaisen vian aiheuttaa.

trench

Lainaus käyttäjältä: repomies - 30.12.16 - klo:07:40
Itelläkin on vuosimallia -08 eikä kyllä pimeänä oleva webasto moottorin vikavaloja sytytä. Aika monta vikaa webasto voi aiheuttaa pitkin eri toimilaitteita kuten muistaakseni ilmastointi ja keskuselektroniikka, muttei se sentään moottorille asti heijastele. Jotain on koodattu erilailla, jos webasto sinulle tuollaisen vian aiheuttaa.

Sehän tässä just on jännä ku webastokin toimii. Se vaan jankuttaa sitä vikakoodia siitä kaukosäädön puutteesta vaikka ei tässä koskaan sellasta ole ollutkaan.

Summa summarum,  merkkihuoltoon koodien lukuun tieni vie, ilmoittelen tuloksista heti ensi vuoden aikana :)

-Antti

trench

Päivitystä aiheeseen: Käytin auton eilen konttorilla, katsastusmies ei moitittavaa löytänyt ja vikavalokin on pysynyt edellisen nollaamisen jälkeen kurissa! Ei uskaltanut edes katsastuksessa aloittaa kiilumistaan :) Hyvää uutta vuotta kaikille!

-Antti

#8

Saman otsikon alle moottorin häiriövalosta. Joku iuukausi takaperin syttyi moottorin merkkivalo ja vikakoodina p2015..imuläppävika. No miljoona juttua kysisestä koodista googlesta hakemalla luin ja lopulta vein auton huoltoon olettaen yhdessä huomtohenkilökunnan kanssa, että imusarja menee vaihtoon. No kokeilivat uuteen imusarjaan kytkettynä, mutta vika ei hävinnyt. Johdot kävivät läpi ja niiltäosin ok. Sitten moottorin tms ohjainyksikön kimppuun ja näissähän vehkeissä se ikävä puoli, että tuo ohjainyksikkö joka sisältää kaiken mahollisen, niin on kaukalossa jossa ollut tukkeutuma havunneulasista yms paskasta ja näin ollen tämä ohjainyksikkö on lillunut ilmeisesti kesät aika nätisti vedessä. No avasivat boksin ja sähköpiirit täydellisesti hapettuneet ja oletettu vika johtuu tästä.

Voiko kyseinen virtapiirien hapettuminen ilmetä imuläppävikana? Tuntuu hullulta, että mitään muuta vikaa ei tämä hapettuminen aiheuta/vikavaloja sutytä. Auto toimii moitteetta, mutta täytynee vaihattaa kyseinen yksikkö kuitenkin.


repomies

No joku vikahan siitä hapettuneesta piirilevystä ensimmäisenä aina tulee, miksei vaikka sitten tuo?

Jälkiviisaasti kaukalo pitää puhdistuttaa aina tuulilasin vaihdon yhteydessä, kun muovit otetaan pois pyyhkijöiden irroituksen jälkeen. Ongelma on sinänsä valitettavan vanha ja tuttu vanhempien volkkareiden omistajille.

Ja moottorinohjausyksiköitä saa käytettynä esimerkiksi ebayn kautta.

Jultsu

Ja sellainen vaatii sitten ajoneston sopeutuksen autoon, maksaisikohan marmorilla tehtynä jonkun 100-200 euroa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Olisiko VAG tästä viisastunut, kun MQB-koppaisissa ECU on moottoritilassa, akun vieressä.

Mahtaako hapettuneesta piirilevystä saada kalua, jos sen pudistaisi?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606084/CRC-Elektroniikan-tarkkuuspuhdistaja-300ml

Sitten mahdollisesti uudelleen lakkaus:

https://www.conrad.de/de/schutzlack-crc-kontakt-chemie-75013-75013-aa-400-ml-886409.html

Tai ehkä vielä paremmin, antaisi elektroniikkahuollon tehdä tuon.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.01.17 - klo:23:42
Olisiko VAG tästä viisastunut, kun MQB-koppaisissa ECU on moottoritilassa, akun vieressä.

Mahtaako hapettuneesta piirilevystä saada kalua, jos sen pudistaisi?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606084/CRC-Elektroniikan-tarkkuuspuhdistaja-300ml

Sitten mahdollisesti uudelleen lakkaus:

https://www.conrad.de/de/schutzlack-crc-kontakt-chemie-75013-75013-aa-400-ml-886409.html

Tai ehkä vielä paremmin, antaisi elektroniikkahuollon tehdä tuon.

Jos kortti on saanut pitkään kosteutta, niin joissain komponentissa voi esiintyä korroosiota. Korrosio etenee hitaasti mutta varmasti kuin moottoripyörä- ja venevero.

Ultraäänipesurilla ehkä saa jotain pelastettua ja päälle kunnon lakkaus.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

repomies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.01.17 - klo:23:23
Ja sellainen vaatii sitten ajoneston sopeutuksen autoon, maksaisikohan marmorilla tehtynä jonkun 100-200 euroa.

Tämä ei taida sinänsä poiketa myöskään tehdasuuden komponentin hankinnasta. Paitsi että itse komponentti on kalliimpi.

Joku ehdotti ultraäänipesuria, ääni sille. Saattaisi toimia.

Jultsu

Minä taas tuumaan että rahan haaskausta tuo kastuneiden sähkölaitteiden elvytys, tuo pesun + lakkauksen teettäminen jossain ammattilaisella maksanee jo saman verran kuin käytetty moottorinohjainyksikkö.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

repomies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.01.17 - klo:21:57
Minä taas tuumaan että rahan haaskausta tuo kastuneiden sähkölaitteiden elvytys, tuo pesun + lakkauksen teettäminen jossain ammattilaisella maksanee jo saman verran kuin käytetty moottorinohjainyksikkö.

Ultraäänipesurin voisi onnistua lainaamaan tai vuokraamaan jostain halvalla. Piirilevylakka ei maksa kuin joku alle 7â,¬. Esim: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11687

Mutta eihän tuo tietysti välttämättä auta mitään. Välttyisi vaan siltä ajonestojumpalta ja homman voisi tehdä itsekin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy