Moottorin esilämmittimien, PTC-lämmittimen ja sisätilanlämmittimen teho

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

tsiih

Ennen vanhaan, kun riittävä määrä asiakkaita valitti jostain asiasta uudessa autossa, se korjattiin. -siis Japanissa. Lueskelin kerran vanhoja Mitsun huoltotiedotteita, mm. Galantin lämppärin tehottomuudesta  ;D Tehtaalta tuli muutosohje, en enää muista tarkaan mutta se oli suuritöinen kuitenkin. Asia otettiin vakavasti.
Nykyään, no tiedätte kyllä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Saahan sen PTC elementin jälkiasennettua.
En nyt äkkiä löytäny sitä sivua missä oli kuvalliset ohjeet.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Ã,,lä turhaan enää laita, se on tässä samassa ketjussa ylempänä  ;)
Kunhan taas kunnon pakkaset tulee, voipi itselläkin sen asennus mielessä...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

JLSKD

Tässä ketjussa näemmä on puhuttu jo aiemmin säteilylämmittimen vastuksen mittauksesta jne, niin luultavasti tämä kysymys käy tänne:
Mahtaako sisätilanlämmittimen pistokkeelle olevan erillistä sulaketta VAG-asennuksissa (Defan säteilylämmitin)?

Ongelma on nyt sellainen, että säteilylämmitin tuntuisi kyllä toimivan, mutta sisätilanlämmitin (Defa Termina 1200S) ei, joka kuitenkin toimii, jos ottaa tolpasta sähköt. Pelkän säteilylämmittimen resistanssi on ok (137 ohmia), mutta sisätilanlämmittimen kanssa resistanssi ei kasva yhtään. Olettaisin, että nämä ovat samaa piiriä (?) -> vastuksen tulisi kasvaa, kun piiriin lisätään uusi laite. Virtaa kuitenkin näyttäisi tulevan sisäpistokkeeseen (testattu Fluke VoltAlert:lla). Mikähän mahtaisi tämän aiheuttaa, huono piuha/mahd. sulake/kuun asento/ muu? Edellisenä talvena kuitenkin kaikki toimi.

Autona Skoda Octavia 2001.

Kiitokset vastauksista jo näin etukäteen. :)

Markku J

Onpas aika pulmallisen oloinen tilanne. Sulakettahan tuossa Defan systeemissä ei ole erikseen. Sulake on virtaa syöttävässä ulkopistorasiassa (lämpötolpassa tai sähkötaulussa).

Kun jännitettäkin tulee, täytyy vian mielestäni olla huonossa / hapettuneessa liittimessä joko siinä sisäpistorasiassa itsessään tai Defan haaroituskappaleessa / liitäntäjohdon pistokkeessa, joka konehuoneen puolella haaroittaa johdot säteilylämmittimelle ja sisäpistorasialle. Nuo kannattaa avata ja puhdistaa kontaktipinnat kunnolla.

Huono kontakti voi antaa jännitenäytön kuormittamattomana, mutta virtaa ei enää menekään tarpeeksi läpi huonon liitännän.

JLSKD

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.11.10 - klo:15:19
Onpas aika pulmallisen oloinen tilanne. Sulakettahan tuossa Defan systeemissä ei ole erikseen. Sulake on virtaa syöttävässä ulkopistorasiassa (lämpötolpassa tai sähkötaulussa).

Kun jännitettäkin tulee, täytyy vian mielestäni olla huonossa / hapettuneessa liittimessä joko siinä sisäpistorasiassa itsessään tai Defan haaroituskappaleessa / liitäntäjohdon pistokkeessa, joka konehuoneen puolella haaroittaa johdot säteilylämmittimelle ja sisäpistorasialle. Nuo kannattaa avata ja puhdistaa kontaktipinnat kunnolla.

Huono kontakti voi antaa jännitenäytön kuormittamattomana, mutta virtaa ei enää menekään tarpeeksi läpi huonon liitännän.

Kiitokset, pitääpä aukaista ja tarkastaa tuo sisäpistoke, lisäksi arpoa haaroituskappaleen sijainti. Mahtaakohan haaroittimeen päästä käsiksi yläpuolelta. Sitä jo ehti toivoa, että ongelma ratkeaisi yhden sulakkeen vaihdolla :).

qwe

 Pelkän säteilylämmittimen resistanssi on ok (137 ohmia), mutta sisätilanlämmittimen kanssa resistanssi ei kasva yhtään. Olettaisin, että nämä ovat samaa piiriä (?) -> vastuksen tulisi kasvaa, kun piiriin lisätään uusi laite.


[/quote]
Sisätilalämmitin tulee säteilylämmittimen rinnalle, eli vastus pienenee.

Täältäkin ääni hapettuneille kontaktipinnoille. Joskus hapettuneet kontaktit kuumenee voimakkaasti, joten ilmeinen tulipalovaara!
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

vincent

#97
Lainaus käyttäjältä: JLSKD - 07.11.10 - klo:15:11
Olettaisin, että nämä ovat samaa piiriä (?) -> vastuksen tulisi kasvaa, kun piiriin lisätään uusi laite.
Silläkin uhalla, että nolaan itseni, niin eikös tässä tapauksessa vastuksen pitäisi pienentyä ?

Edit : OK, qwe ehtikin 'nolata' itsensä aikaisemmin oikein perustelujen kanssa.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

JLSKD

Lainaus käyttäjältä: qwe - 07.11.10 - klo:15:51
Sisätilalämmitin tulee säteilylämmittimen rinnalle, eli vastus pienenee.

Täältäkin ääni hapettuneille kontaktipinnoille. Joskus hapettuneet kontaktit kuumenee voimakkaasti, joten ilmeinen tulipalovaara!

Aivan, niin, sunnuntai ja pää jäässä, rinnankytkentä siellä tottakai on, eikä sarjaan.

Lainaus käyttäjältä: vincent - 07.11.10 - klo:15:54
Silläkin uhalla, että nolaan itseni, niin eikös tässä tapauksessa vastuksen pitäisi pienentyä ?

Edit : OK, qwe ehtikin 'nolata' itsensä aikaisemmin oikein perustelujen kanssa.

Jep, juuri näin. Sanotaan nyt selvennykseksi, että vastus ei muuttunut kun sisätilanlämppärin kytki pistokkeeseen.

Wekotin

Nyt olen muutamana aamuna ennen kuin moottorin käynnistänyt katsonut climatronicin huoltovalikosta jäähdytysnesteen lämpötiloja yön yli lämmityksen jälkeen. Ulkolämpötila 2-7C nesteen lämpötila noin 24-27 astetta climatronickin mukaan. Tietääkseni itsellä on Defan säteilylämppäri tai sellaisen ainakin ruksasin tilatessa. Saas nähdä kun kunnon pakkaset tulee miten lämpiää.

Markku J

Haaroitin on moottoritilassa yleensä varsin helposti käsillä ja löytyy tietty kaapelia seuraamalla. Sitten vaan raaputtaen liitinpintoja puhtaaksi. Pienen määrän CRC:tä tai vastaavaa olen itse uskaltautunut liittimeen suihkauttamaan - ja kuivannut kaikki pois operaation jälkeen.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 07.11.10 - klo:16:15
Haaroitin on moottoritilassa yleensä varsin helposti käsillä ja löytyy tietty kaapelia seuraamalla. Sitten vaan raaputtaen liitinpintoja puhtaaksi. Pienen määrän CRC:tä tai vastaavaa olen itse uskaltautunut liittimeen suihkauttamaan - ja kuivannut kaikki pois operaation jälkeen.
Liittimet vielä huolellisesti kiinni,ovat yleensä aika tiukkoja.Saattaa helposti jäädä löysälle huolimattomalta.

tsiih

Ja defan liittimen o-renkaaseen tippa öljyä. Jos liitos on niin huono, ettei sisätilanlämppäri toimi ollenkaan oletan että puukolla raapiminen on jo myöhäistä->uutta kaapelia. Ei kannata nuukailla tässä, koko liitin saattaa sulaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

JLSKD

Kiitokset kaikille. Ei tuossa tuntunut muuta olevan, kuin liitin hieman irronnut haarottimesta (kiitokset vinkistä, että mistä tämä löytyy, luulin, että on normaaliin tapaan piilotettu jonnekkin alas). Mitään sulamista tai hapettumista ei piuhassa tai liittimissä näkynyt. Pitää vielä tarkistaa paremmassa valossa tuo hapettumisaste, mutta nyt sisätilanlämppärikin taas toimii ja virtaa tulee.

tsiih

Voi kun defassakin olisi calixin kaltaiset liitoslukitukset, eivät ikinä aukeaisi itsekseen. defassa valitettavan yleistä...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

Laitetaan tännekkin:

Eilen mittailin PTC vastusta omasta...

Tyhjäkäynnillä teho oli joku 600w ja sit ajossa se nous 800-900w.
Econilla tietty napsahti pois päältä.
Virrankulutus oli ~65A
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Blacker

Tämä http://golfmkv.com/forums/showthread.php?t=113468&highlight=auxiliary+heater tuli vastaan, en muista törmänneeni täällä samaan aiheeseen, mutta mikäli keskustelua on käyty jossain, niin voi poistaa.
Mutta kysymys kuuluukin: voikohan samanlaisen asentaa 1.4TSI kutos golffiin?

tsiih

Tjaa-a, mahtaako kellään olla kokemusta?
Tuo on muuten linkitetty tämän saman ketjun sivulla 3 TKU:n toimesta...vai luitko niin kauas taaksepäin ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tsiih

Tuon ohjeenhan mukaan asennus sekä kytkentä ovat ihan lastenleikkiä. Tutkailin Elsasta hiukan kytkentäkaavioita ja siellä oli kuin olikin eroa, kun auto on uudempi kuin -08 (variantissa siis,viisiovisessa jo -06). Eli uudemmassa elementin tehonsäädössä käytetään releitä ja kytkentä monimutkaisempi, vanhemmassa riittää tuo +, - ja väyläohjaus. Voi plääh.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

bm

Onko tietoa miten tuon PTC-vastuksen voisi laittaa pois päältä esim testimielessä? Ennen sen sai pois Econ napilla, mutta mun Golfissa ei ole Econ nappia. Mistä löytyis PTC-vastuksen sulake?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: bm - 09.12.10 - klo:09:22
Onko tietoa miten tuon PTC-vastuksen voisi laittaa pois päältä esim testimielessä? Ennen sen sai pois Econ napilla, mutta mun Golfissa ei ole Econ nappia. Mistä löytyis PTC-vastuksen sulake?
Se on joku moottoritilan isoista sulakkeista, ehkä 100A
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jussiv1

Mikä olisi niinkun polttoaineenkulutuksen kannalta järkevin tapa käyttää noita eri lämmittimiä(eberiä,ptc vastusta).Kun laitan eberin 20-30min päälle ja välillä ajo paikasta a paikkaan b ei ole kuin 3km suuntaansa.Niin tuota ptc vastustahan ei kannata pistää oikeastaan päälle lainkaan vai mitä mieltä?

Toinen kysymys mikä on tässä askarrattunut nimittäin se että jos eberi menee pakosti päälle kun lämpötila on alle 5 astetta  niin onko siellä sitten kaksi lämmitintä:eberi,ptc vastus samanaikaan lämmittämässä?

tuo eberin kulutus ei ilmeisesti näy tossa ajotietokoneen keskikulutuksessa mukana?

Voi olla tyhmiä kysymyksiä,kun on vähän semmoista opettelua tämä kun edellisessä autossa(bora tdi) ei ollut mitään ptc vastuksia eikä eberiä varsinkaan.Rupesin miettimään tämmösiä kun täytyi mennä tankille 750km kohdalla kun oltiin jo melkein punaisella alueella,vanhalla kun pääsi yli 900kilsaa talvellakin,että kuinka paljon nämä lämmittimet oikein syövät ainetta.
Jetta 2.0 Tdi Powerdiesel Sportline 07

pekja

tosta ptc-vastuksesta sen verran et eikös sen pitäs olla uudemmissa diesel volkkareissa vakiona,vai oonko ihan väärässä? itellä -09 mallin 2.0 tdi cc ja tuntuu et kestää tosi kauan ennenku alkaa puhaltaan lämmintä sisätiloihin..eikö tuo ptc pitäs alkaa lämmittään heti ku auton käynnistää? oma pirssi tuotu saksasta eli liekkö siinä sen takia koko ptc-vastusta..? webaston tai eberin asennuttaminen käyny mieles mut reilu kaks tonnia aika iso raha.. ennen vanhaan autot sentään lämpes..! :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jussiv1 - 24.12.10 - klo:13:50
kuinka paljon nämä lämmittimet oikein syövät ainetta.

Eberi syö ~0.6 litraa tunnissa, vaikuttaa tuollaisessa pätkäajossa äkkiä monta litraa kulutukseen.

Lainaus käyttäjältä: pekja - 24.12.10 - klo:14:35
oma pirssi tuotu saksasta eli liekkö siinä sen takia koko ptc-vastusta..?

En nyt ole aivan varma asiasta, mutta mielestäni noissa saksan tuliaisissa ei ole PTC-elementtiä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: pekja - 24.12.10 - klo:14:35
webaston tai eberin asennuttaminen käyny mieles mut reilu kaks tonnia aika iso raha.. ennen vanhaan autot sentään lämpes..! :)
Saa sen reilusti halvemmallakin,tataa olla merkkiliikkeen tarjous?Kannattaa pyytää tarjouksia useammasta paikasta.
Varustetaso vaikuttaa hintaan,omani 5,2Kw webasto ohjelmoitavalla kakella (T100) maksoi 1750â,¬ valtuutetussa likkeessä. Kellolla olisi ollut n.1400â,¬.    

jussiv1

#115
Joo,kyllähän tämä fakta on tiedossa,että kaikkeista epätaloudellisinta ajoa dieselillä on tuo pätkäajo.Yllätyin vain että aika paljon näyttää todellisuudessa sitä polttoainetta vievän.Tässä yks päivä piti mennä kilometrin päässä käymään,mutta heitinkin 30km lenkin että moottori lämpeää.

Taitaa tostakin tuon ajonaikaisen eberin saada jotenkin pois käytöstä,mutten siitä tiedä enempää.eberi on tässä varustettu minikellolla.

Nyt olen ajanut vallan ilmastointi econ asennossa.Saa nähdä sitten että päästäänkö pidemmälle näin.
Jetta 2.0 Tdi Powerdiesel Sportline 07

downtime

Lainaus käyttäjältä: JLSKD - 07.11.10 - klo:16:11
Aivan, niin, sunnuntai ja pää jäässä, rinnankytkentä siellä tottakai on, eikä sarjaan.

Jep, juuri näin. Sanotaan nyt selvennykseksi, että vastus ei muuttunut kun sisätilanlämppärin kytki pistokkeeseen.

Excuse moi? Siis häh? Eikös se kytkentä ole kuitenkin jotakuinkin tämmöinen ?

Kysytään siis uudestaan, eli mikäs kytkentä kuvassa on? Rinnan vai sarjaan?

saktom

Tuo on rinnankytkentä. Mitatun vastuksen tulisi pienentyä kun sisätilalämppärin kytkee pistorasiaan.

1/R=1/R1+1/R2

Jossa

R= kokonaisresistanssi
R1= lämmityselementin resistanssi
R2= sisätilalämmittimen resistanssi

downtime

#118
Lainaus käyttäjältä: saktom - 11.02.11 - klo:08:46
Tuo on rinnankytkentä. Mitatun vastuksen tulisi pienentyä kun sisätilalämppärin kytkee pistorasiaan.

1/R=1/R1+1/R2

Jossa

R= kokonaisresistanssi
R1= lämmityselementin resistanssi
R2= sisätilalämmittimen resistanssi

Katsoppas ihan ajatuksella uudestaan. Oisko tämä kuitenkin rinnankytkentä.


ConD

Lainaus käyttäjältä: downtime - 10.02.11 - klo:07:47
Excuse moi? Siis häh? Eikös se kytkentä ole kuitenkin jotakuinkin tämmöinen ?

Kysytään siis uudestaan, eli mikäs kytkentä kuvassa on? Rinnan vai sarjaan?

Tuolla downtimen logiikalla ensimmäinen kytkentä on toimimaton kytkentä, koska "maata" ei löydy niinkuin tuossa jälkimmäisessä. Vaihtovirrassahan suunta vaihtelee, mutta silti..

Jos siis oletetaan että tuo eka kuva olisi semmoinen että moottorin vastukselle menee yksi defan kaapeli, ja sisätilalämpälle yksi defan kaapeli, ja tuossa risteyksessä on haaroitin on kyseessä vieläkin rinnankytkentä. saktomin kaava kyllä toimii tuollaisessa tilanteessa. Itse taannoin mittailin sisätilanlämmittimen kanssa ja ilman vastuksia auton puskurin pistokkeesta, ja jokseenkin tuolla kaavalla mentiin. Laskin vaan itse vielä tehot mukaan jolloin tuli Terminin PTC-vastuksen toimintakin selväksi (~800w täydellä teholla kun auto lämmin, speksi 2100w)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy