1,5 EVO jakohihnan vaihto

Aloittaja Vesman, 08.05.23 - klo:15:47

« edellinen - seuraava »

Vesman

Volkkarini lähestyy 6 vuoden ikää ja direktiivien mukaista jakohihnan vaihtoa. Merkkihuoltokoulutuksen saanut kaveri kertoi, että tässä moottorityypissä remmin vaihto on erityisen tarkka homma, eikä sitä kannata antaa kyläpajan tehtäväksi.

Onko kokemuksia, pitääkö tieto paikkansa. Entäpä vaihdon hinta, onko esimerkkejä?
Volvo -> Foordi -> Tojota -> Saabi -> Volvo -> Saabi -> Rellu -> Saabi -> Volvo -> Volvo -> Volkkari -> Toinen Volkkari

KKN

On se vissiin aika tarkkaa puuhaa ja vaatii erikoistyökalun, jota tuskin joka pajalta löytyy.

https://youtu.be/ZXPTn6Yxttw
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Kastikepäällikkö

Moi,

Tämä asia alkaa varmaan olemaan ajankohtainen monilla myös täällä, kun autojen ikä saavuttanut/ saavuttaa 6v rajapyykin. Onko tosiaan näin, että kenelläkään muulla ei ole työkaluja tähän hommaan Suomessa paitsi merkkiliikkeillä? On aika rapia hinta tuo vajaa 1200e pelkkä hihnan vaihto, mikä olisi itsellä edessä ensi kesänä 2018 1,5 TSI Evo 110kw pannuun. Siihen sitten muut huollot päälle vielä.

Soitin eräälle volkkarispecialistille ja sanoi, että työkalut on niin kalliit, ettei niitä muut tee. Liekö tilanne muuttumassa kun evo koneisia alkaa olemaan jonoksi jakopääremonttiin. Kiva yllätys, kun eipä sitä osannut tällaisia miettiä autoa ostaessa, vaan ajatteli kyseessä olevan ihan perus hihnakoneisen auton remonttia.

Superkossu

Audi A3 8P 1.4TFSI

fixed

Eihän tuo ole edes kallis työkalu, jos oikeasti töitä tekee. Kysäseppä kamiteciltä. Pitäisi pystyä tuohonkin koneeseen jakohihnan vaihtamaan.

https://www.kamitec.net/yritysesittely.php

samza

tietääkseni 1,4 koneisissa 150 hp versioissa tarvitaan samat työkalut? siis syl lepuutustoiminnoilla oleva pata.  voihan tuosta kysäistäonko vw:lllä ja skodan tiskillä eri hinta hommalle  :)
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

Kastikepäällikkö

Moi,

Soitin Kamitecille, sanoivat tehneensä aiemmin noita ja että heillä onnistuu. Kuulemma keinot on tuon tekemiseen. Täytyy viedä sinne kun ajankohtaista, hinta oli tällä hetkellä about puolet vs. marmori.

Kiitos vinkistä!

a_jaba

Jos itsellä olisi tarve 1.5 Evo hihnanvaihdolle niin kysyisin Järvenpäästä Samppasportilta onnistuuko heiltä. On ainakin paikallisesti hyvässä maineessa oleva paja ja erikoistunut VAG (ja Volvo) laitteisiin ja tiedän että he käyttävät asiakkaan halutessa merkkiosia. Kuuluvat siis K-Auton varaosajakelun piiriin.

En tiedä onko heillä noita elektroonisia ajoitustyökaluja mutta veikkaisin että kannattaa kysyä.

https://samppasport.fi/
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sseemo

Omassakin vuoden 2018 Golfissa (1.5 TSI) alkaa olla jakohihnan vaihto ajankohtaista. Tuo K-Auton 1199 EUR hinta ei oikein houkuttele, joten laitoin Autojerryn kautta tarjouspyyntöä menemään. Vastauksia tuli useammalta korjaamolta hintahaarukassa 450-890 EUR.

Onko tuo kuitenkin oikeasti niin spesiaalihommaa että parempi viedä merkkiliikkeeseen vai onko ihan sama viedä jollekin pikkupajalle?

Entä pystyykö muut kuin merkkiliikkeet kirjaamaan huollon sähköiseen huoltokirjaan? Mikään yhden miehen nyrkkipaja tuskin, mutta mites vähän isommat monimerkkikorjaamot kuten Fixus, Autoasi, AD jne?

Jacce75

Homma tosiaankin vaatii kalliit erikoistyökalut. Ilman niitä syttyy vikavalo. Jos en ihan väärin muista niin taisi olla +-0,3° sallittu heitto ajoituksessa.
Kaikilla monimerkkikorjaamoilla jolla on sopimus maahantuojan kanssa, on mahdollisuus kirjata huollot sähköisesti.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

pulla

Useamman moottorin kokemuksella voin sanoa, että VW:n työkalua ei tarvita, jos käyttää oikeita lukitustyökaluja ja osaa niitä käyttää. Merkkivalot ei syty eikä generoi vikakoodeja. Tehtaan omilla mekaanisilla työkaluilla onnistuu.
Ilmoitettu toleranssi on -1,3 - +1,5-astetta.

Ihan mille tahansa korjamolle ei ehkä kannata viedä, sen verran pitää kuitenkin ymmärtää tuosta vaihdosta.

samza

yleensä menee kuukausi tai pari ja vikavalo syttyy, sitten mennään häntä koipien välissä merkkarille ajoituksen säätöön
Passat 1,4tsi -18
Tiguan 2.0tdi 4mot -21

Tallu

Lainaus käyttäjältä: samza - 11.03.24 - klo:16:47yleensä menee kuukausi tai pari ja vikavalo syttyy, sitten mennään häntä koipien välissä merkkarille ajoituksen säätöön
Onko sulle näin päässyt käymään, vai ?
Seat Ateca 1,4 style 4drive dsg 6

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: samza - 11.03.24 - klo:16:47yleensä menee kuukausi tai pari ja vikavalo syttyy, sitten mennään häntä koipien välissä merkkarille ajoituksen säätöön
En yhtään ihmettele.. alla pieni pätkä ohjetta.

Varoitus:
Momenttiavainta nro VAS 6583 täytyy käyttää kiristinpyörän pultin kiristämiseen 17. Työkalun nro T10500 pituus täytyy syöttää momenttiavaimeen nro VAS 6583. Jos käytetään tavallista momenttiavainta, pultin ylikiristys on mahdollista ja kiristinpyörä voi vaurioitua.

Huomio:
Nokka-akselin ajoituksen tarkistustyökalu nro VAS 611 007 23 täytyy kalibroida arvoon 0,0° vianmäärityslaitteella ennen sen asennusta moottoriin.
Tarkista nokka-akselien ajoituskulmat:
Asenna nokka-akselin ajoituksen tarkistustyökalu nokka-akselien takaosaan 23. Työkalu nro VAS 611 007.

Varoitus:
Työkalua nro VAS 611 007 23 täytyy käyttää nokka-akselin ajoituskulman oikeaa asetusta varten.
Liitä nokka-akselin ajoituksen tarkistustyökalu sopivaan vianmäärityslaitteeseen.
Varmista, että nokka-akselin lukituspultit on löysätty 24.
Varmista, että lukittu ilmaisin vianmäärityslaitteessa näyttää vihreää valoa. Keltainen tai punainen valo merkitsee sitä, että nokka-akselin lukituspultit ovat vielä kiinni. Löysää tarvittaessa nokka-akselin lukituspultit 24.
Irrota kampiakselin lukitustyökalu 5.
Pidä imunokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10575 12 ja 13.
Kiristä imunokka-akselin säätimen ohjausventtiili 14. Kiristystiukkuus: 18 Nm.
Pidä pakonokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10554.
Kiristä pakonokka-akselin säätimen pultti 15. Käytä työkalua nro T10586. Kiristystiukkuus: 18 Nm.
Asenna sulkutulpat nokka-akselien säätimiin. Käytä 45-50 mm:n sulkutulppia sarjasta nro VAS 6122.
Kierrä kampiakselia melkein kaksi kierrosta myötäpäivään.
Asenna kampiakselin lukitustyökalu 5.
Käännä kampiakselia hitaasti myötäpäivään, kunnes kammen polvi pysähtyy lukitustyökalua vasten.
Tarkista, että vianmääritystyökalu näyttää ohjearvojen mukaisia nokka-akselin ajoituskulmia:
Imunokka-akseli = -0,3° ± 1,2°.
Pakonokka-akseli = +1,1° ± 1,2°.
Jos nokka-akselien ajoituskulmat eivät ole ohjearvojen mukaisia, toimi seuraavasti:
Nokka-akselien ajoitusten korjauskulmien laskenta:
Näytetty nokka-akselin ajoituskulma kampiakselin kahden kierroksen jälkeen: Imunokka-akseli = -1,2°.
Huomio:Tässä esitetty imunokka-akselin ajoituskulma on esimerkkiarvo. Näytetty todellinen arvo saattaa poiketa siitä.
Imunokka-akselin ajoituskulman ohjearvo = -0,3° ± 1,2°.
Määritetty imunokka-akselin ajoituksen korjauskulma = +0,9°.
Laskettu imunokka-akselin ajoituskulma = -1,2° + 0,9° = -0,3°.
Näytetty nokka-akselin ajoituskulma kampiakselin kahden kierroksen jälkeen: Pakonokka-akseli = -1,0°.
Huomio:Tässä esitetty pakonokka-akselin ajoituskulma on esimerkkiarvo. Näytetty todellinen arvo saattaa poiketa siitä.
Pakonokka-akselin ajoituskulman ohjearvo = +1,1° ± 1,2°.
Määritetty pakonokka-akselin ajoituksen korjauskulma = +2,1°.
Laskettu pakonokka-akselin ajoituskulma = -1,0° + 2,1° = +1,1°.
Huomio:Määritetty nokka-akselin ajoituksen korjauskulma on nokka-akselin ajoituskulman ohjearvon ja näytetyn arvon välinen erotus kampiakselin kahden kierroksen jälkeen.
Jos nokka-akselin ajoituskulmia on säädettävä:
Irrota sulkutulpat nokka-akselien säätimistä.
Pidä imunokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10575 12 ja 13.
Löysää imunokka-akselin säätimen ohjausventtiiliä yksi kierros 14.
Pidä pakonokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10554.
Löysää pakonokka-akselin säätimen pulttia yksi kierros 15. Käytä työkalua nro T10586.
Varmista, että kammen polvi on lukitustyökalua vasten.
Varmista, että nokka-akselin lukituspultit on löysätty 24.
Varmista, että lukittu ilmaisin vianmäärityslaitteessa näyttää vihreää valoa. Keltainen tai punainen valo merkitsee sitä, että nokka-akselin lukituspultit ovat vielä kiinni 24.
Aseta lasketut ajoituskulmat kiertämällä nokka-akseleita vuorotellen 25.
Lukitse nokka-akselit paikalleen lukituspulteilla 24. Kiristystiukkuus: 10 Nm.
Varmista, että lukittu ilmaisin vianmäärityslaitteessa näyttää punaista valoa. Vihreä tai keltainen valo merkitsee sitä, että nokka-akselin lukituspultit eivät ole kiinni 24.
Irrota kampiakselin lukitustyökalu 5.
Pidä imunokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10575 12 ja 13.
Kiristä imunokka-akselin säätimen ohjausventtiili 14. Kiristystiukkuus: 18 Nm.
Pidä pakonokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10554.
Kiristä pakonokka-akselin säätimen pultti 15. Käytä työkalua nro T10586. Kiristystiukkuus: 18 Nm.
Löysää nokka-akselin lukituspultit 24.
Varmista, että lukittu ilmaisin vianmäärityslaitteessa näyttää vihreää valoa. Keltainen tai punainen valo merkitsee sitä, että nokka-akselin lukituspultit ovat vielä kiinni 24.
Asenna sulkutulpat nokka-akselien säätimiin. Käytä 45-50 mm:n sulkutulppia sarjasta nro VAS 6122.
Kierrä kampiakselia melkein kaksi kierrosta myötäpäivään.
Asenna kampiakselin lukitustyökalu 5.
Käännä kampiakselia hitaasti myötäpäivään, kunnes kammen polvi pysähtyy lukitustyökalua vasten.
Tarkista, että vianmääritystyökalu näyttää ohjearvojen mukaisia nokka-akselin ajoituskulmia:
Imunokka-akseli = -0,3° ± 1,2°.
Pakonokka-akseli = +1,1° ± 1,2°.
Jos nokka-akselien ajoituskulmat eivät ole ohjealueen sisällä, venttiilien ajoitus on virheellinen.
Irrota sulkutulpat nokka-akselien säätimistä.

Irrota kampiakselin lukitustyökalu 5.
Irrota nokka-akselin ajoituksen tarkistustyökalu 23.
Pidä imunokka-akselin säädintä paikallaan 12 ja 13. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10575.
Kiristä imunokka-akselin säätimen ohjausventtiili 14. Kiristystiukkuus: 50 Nm.
Kiristä imunokka-akselin säätimen ohjausventtiili 14. Kiristystiukkuus: 140 Nm.
Pidä pakonokka-akselin säädintä paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10554.
Kiristä pakonokka-akselin säätimen pultti 15. Käytä työkalua nro T10586. Kiristystiukkuus: 50 Nm + 135°.
Asenna pakonokka-akselin säätimen kansi. Käytä uusia pultteja 4. Kiristystiukkuus: 7 Nm.
Varoitus:Pakonokka-akselin säätimen kannen tiiviste täytyy vaihtaa.
Asenna uusi öljytiiviste magneettiventtiilikoteloon. Käytä työkaluja nro T10576 ja T10582.
Asenna magneettiventtiilikotelo. Käytä työkalua nro T10576.

Varoitus:
Magneettiventtiilikotelon kohdistustyökalua nro T10576 täytyy käyttää, jotta öljytiiviste ei pääse vaurioitumaan.
Asenna sulkutulppa 5 takaisin sylinteriryhmään.

Asenna:
Nokka-akselin takahammaspyörä.
Uusi nokka-akselin takahammaspyörän pultti 7. Kiristä pultti sormitiukkuuteen.
Aseta nokka-akselin takahammaspyörän lukitustappi paikalleen 6.
Pidä nokka-akselin takahammaspyörää paikallaan. Käytä työkaluja nro T10172A ja T10172/2.
Kiristä nokka-akselin takahammaspyörän pultti 7. Kiristystiukkuus: 20 Nm + 90°.
Irrota nokka-akselin takahammaspyörän lukitustappi 6.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: pulla - 11.03.24 - klo:14:44Useamman moottorin kokemuksella voin sanoa, että VW:n työkalua ei tarvita, jos käyttää oikeita lukitustyökaluja ja osaa niitä käyttää. Merkkivalot ei syty eikä generoi vikakoodeja. Tehtaan omilla mekaanisilla työkaluilla onnistuu.
Ilmoitettu toleranssi on -1,3 - +1,5-astetta.

Ihan mille tahansa korjamolle ei ehkä kannata viedä, sen verran pitää kuitenkin ymmärtää tuosta vaihdosta.
Minulla kohta ajankohtainen tuo hihnanvaihto. Mitäs veloittaisit vaihdosta? Oli mielessä viedä merkkarille mutta jos se sinun kautta hoituu hieman edullisemmin niin hyvä niin.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 11.03.24 - klo:17:58
Asenna pakonokka-akselin säätimen kansi. Käytä uusia pultteja 4. Kiristystiukkuus: 7 Nm.
Varoitus:Pakonokka-akselin säätimen kannen tiiviste täytyy vaihtaa.
Asenna uusi öljytiiviste magneettiventtiilikoteloon. Käytä työkaluja nro T10576 ja T10582.
Asenna magneettiventtiilikotelo. Käytä työkalua nro T10576.

Varoitus:
Magneettiventtiilikotelon kohdistustyökalua nro T10576 täytyy käyttää, jotta öljytiiviste ei pääse vaurioitumaan.
Asenna sulkutulppa 5 takaisin sylinteriryhmään.



Veljellä 1.5TSI Evo koneinen VW nykyään. Jakohihnan vaihto oli ajankohtainen pari kuukautta kaupanteon jälkeen. Tämä toki oli tiedossa kun annoin vinkkiä veljelle ja painotin että kannattaa laskea tähän jakohihnan vaihto merkkiliikkeessä kun ensin hän ajatteli vievänsä aiemmin asialliseksi todettulle monimerkkipajalle.

Auto kävi hihnan vaihdossa merkkihuollossa (ei k-auto) ja noin 1000km päästä öljymäärän merkkivalo mittaristoon ja pihassa lumihangessa kunnon öljyläikkä. Lisäsi öljyn maksimiin ja ajoi vajaa 50km kun taas syttyi öljyn merkkivalo. Auto takasin hihnan vaihtaneeseen korjaamoon.

Oli toi ohjeistuksessa mainittu ajoituksensäätimen kannen tiiviste mennyt rikki ja sieltä vuoti öljyä kunnolla jakopäähän.

Korjaamo hoiti jakohihnan uudelleen vaihdon kyllä asiallisesti heti työjonon ohi ja sai ilmaisen sijaisauton eikä tarvinnut maksaa senttiäkään. Nyt on ilmeisesti taas noin 1000km tullut mittariin lisää eikä öljyä ole vielä alkanut katoamaan.

Eli tämä 1.5TSI jakohihnanvaihto on selkeästi tarkkuutta vaativa työ monessa mielessä eikä merkkihuoltokaan ole näköjään täysin immuuni virheille.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy