Superb III (15-) viat, ongelmat ja murheet

Aloittaja Sokota09, 13.01.16 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

NPu

Lainaus käyttäjältä: NPu - 24.04.23 - klo:13:24
Minun 2020 Superb iV jolla ajettu 35tkm on nyt neljättä viikkoa korjaamolla. Jätti tienposkeen Tampereella. Ensin limp home moodi päälle ja kun pysäytti bussipysäkille ei siitä enää likkeelle lähtenyt vaan lavetilla pajalle. Diagnostiikka ei mitään selkeää vikaa näyttänyt vaan alettiin käymään Skodalta saatua mittaus/tarkistus listaa läpi. Siinä meni ensimmäinen viikko. Tulokset lähetettiin Skodalle mistä tuli vastaus että tarvitsee vaihtaa vaihdelaatikko. Laatikko tulee Skodalta takuuseen, mutta näemmä joudun maksamaan 35% vaihtotyöstä saadun käyttöhyödyn vuoksi. Nyt siis menossa neljäs viikko ja odotellaan milloin vaihtolaatikko olisi tulossa. Se tulee siis olemaan käytetty tehdas kunnostettu laatikko, ei uusi. Vaihtoon menee sitten viikonpäivät ja kustannusarvio töistä 2000â,¬ eli minulle jäisi 700â,¬ maksettavaksi. Vian etsinnästä maksettavaa vielä siihen 500â,¬ päälle eli yhteensä 1200â,¬. Jos asia ei tyydytä niin pitäisi olla auton myyjään yhteydessä. Tietääkseni myyjä vastaa viasta tai vauriosta joka autossa voidaan olettaa olleen autossa myyntihetkellä, mutta ottaen huomioon että auto on ollut minulla vuoden ja olen sillä 16tkm ajanut niin se voi olla hieman kaukaa haettua. Se että vian etsintä vaatii viikon työn kertoo aika paljon siitä millä tasolla diagnostiikka on. Auto vain raavittu kasaan konserni osista ilman sen parempaa ajatusta kokonaisuudesta. Eiköhän tämä ollut ensimmäinen ja viimeinen Skoda minkä hankin. Tuskin sekaannun mihinkään VAG merkkiin.

Noniin sain auton viime viikolla takaisin. Seitsemän viikkoa siinä meni. Autoon vaihdettiin tehdas kunnostettu laatikko. Maahantuoja/Skoda toimitti laatikon ja maksoi 65% vaihtotyöstä "PR luontoisena" vastaantulona. Minulle jäi maksettavaa 638â,¬ vaihtotyöstä, 429â,¬ vian etsinnästä ja 95â,¬ pyörien suuntauksesta. Kulmat oli kuulemma pielessä, mahdollisesti siitä syystä että apurunko irroitettiin laatikon vaihdo yhteydessä? Kuluttasuojan kanta asiaan oli että maahantuojan vastaantulo laatikon osalta on asiallinen ja myyjän tulisi korvata vianetsintä. Katsotaan mikä heidän kanta asiaan on.

Laatikko tosiaan vaihdettiin, mutta ilmeisesti ongelma oli laatikkoon integroidussa sähkömoottorissa tai sen elektroniikassa eli ei itse vaihdelaatikossa.
Skoda, simply crap!

Mystic

Kaikenlaista lapsenvikaa saanut korjata, mutta tämä olisi vielä selvittämättä. Pelkääjän puolen takaoven lukko ei lukitu enää kaukosäätimestä, lukko ei naksahda ja liikkeelle lähtiessä järjestelmä yrittää toistumiseen turhaan tuota ovea lukita automaattisesti. Auto 2018 Superb L&K, kessy löytyy jos sillä jotain merkitystä on. Johdot näyttää kaikki päällisin puolin olevan OK ja lisäksi vaihdettu uusi käytetty lukkolaite. Tällä ei vaikutusta, jos nyt ei sitten niin huono tuuri ole että uusikin lukko olisi rikki.. Onko kenelläkään tietoa johdotuksista/pinneistä sitä vertaa, että voisi tsekata virtaa syöttämällä "mekaanisesti" toimiiko moottorin lukko?

Lock unit for central locking
Implausible signal
Fault code: B122D29
Status: static

Central locking motors
Short circuit to ground
Fault code: B122B11
Statuc: static

Opla

Hei. Onko muilla ilmennyt Superbin takaselkänojan kääntömekanismissa vikaa? Vm 2020 farmarini kuskin puolen selkänoja kääntyy normaalisti tavaratilan vivusta, mutta matkustajan puolen leveämpi osa ei käänny. Manuaalisesti sen saa kääntymään, mutta vasta kun kuskin puolen selkänoja on alhaalla.

Aba

Onko sulla siellä matkustamon väliverkko asennettu? Silloin saa vain pienemmän erikseen tai kokonaan kaadettua.
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

ninternet

Lainaus käyttäjältä: aakoo64 - 01.12.22 - klo:11:33
Tuliko tähän selvyyttä? Itsellä ajoittain pakkasella sama ongelma, vaikka en ole pitänyt valoavustinta päällä, kun se ei oikein tunnu lisävalojen kanssa toimivan järkevästi.
Kannattaa tarkastaa alustan korkeusanturit/asentotunnistimet. Edessä 2kpl heti eturenkaiden takana, taka-akselilla 1kpl. Omassa oli etummaiset ihan jumissa, saaneet vissiin kosteutta.

Mr.Moon

En nyt tiedä onko vika. Auto kävi huollossa jossa myös ilmastointia huollettiin. Jokunen päivä sen jälkeen ilmastointi ei mennyt päälle, ikkunat meni yhtäkkiä huuruun. Piti manuaalisesti laittaa tuulettimen täysille jotta juuri läks. Seuraavalla ajokerralla rupesin miettimään että kun oli a/c ja auto nappi keltaisella, eli päällä, niin ilmastoinnin keskinappulassa ei palanut mitään valoja. Kun sitä kiertää niin valotkin menee päälle. Eikö tuossa ole valot palanut kun on automatiikalla? Mielestäni myös sivupuhaltimista ei tule juuri mitään. Tuulilasille kyllä puhaltaa.
Saikohan kukaan selvää tosta?

Mr.Moon

Niin ja sellainen vielä. En ole koko kesänä tota myskodaa käyttänyt. Nyt tuli viesti että palvelu on päättymässä. Testannut pari päivää eikä toi vieläkään/taaskaan toimi. Onko edelleen yhtä susi?

ninternet

Lainaus käyttäjältä: ninternet - 25.05.22 - klo:10:45
Noniin...oliskos kellään parempaa tietoa miksi 2.0 TSI 280 4x4 on alkanut kuluttamaan moottoriöljyä? Ei kai näissä koneissa mitään tyyppivikoja pitänyt olla?
Onko korjaamosuosituksia Tampereen alueelta koneremonttiin? Öljynkulutus on nyt 1l/1200km.

NPu

Lainaus käyttäjältä: ninternet - 02.10.23 - klo:12:44
Onko korjaamosuosituksia Tampereen alueelta koneremonttiin? Öljynkulutus on nyt 1l/1200km.
Liike jolta oman Skeidani hankin suositteli Tampereella sellaista kuin AutoDX moottori huoliin.
Skoda, simply crap!

jopeli

Lainaus käyttäjältä: Mr.Moon - 19.09.23 - klo:21:15
Niin ja sellainen vielä. En ole koko kesänä tota myskodaa käyttänyt. Nyt tuli viesti että palvelu on päättymässä. Testannut pari päivää eikä toi vieläkään/taaskaan toimi. Onko edelleen yhtä susi?

Itse olen käyttänyt tätä menestyksekkäästi Webaston ajastamiseen ja Webaston käynnistämiseen. Käyttökokemusta reilun kuukauden ajalta ja joka kerta tähän mennessä toiminut. Kerran tuli jokin yhteys-herja ohjelmaa käynnistäessä, mutta lähti toimimaan normaalisti, kun käynnisti appin uudestaan.

jopeli

Lainaus käyttäjältä: jopeli - 19.10.23 - klo:12:27
Itse olen käyttänyt tätä menestyksekkäästi Webaston ajastamiseen ja Webaston käynnistämiseen. Käyttökokemusta reilun kuukauden ajalta ja joka kerta tähän mennessä toiminut. Kerran tuli jokin yhteys-herja ohjelmaa käynnistäessä, mutta lähti toimimaan normaalisti, kun käynnisti appin uudestaan.

Sattuipa sopivasti. Nyt näyttää olevan jokin "palvelin ongrlma" meneillään eikä autoon saa yhteyttä. Eli Webaston käynnistäminen ei toimi :D Eli kyllä tuossa näköjään ongelmia on.

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: jopeli - 19.10.23 - klo:12:27
Itse olen käyttänyt tätä menestyksekkäästi Webaston ajastamiseen ja Webaston käynnistämiseen. Käyttökokemusta reilun kuukauden ajalta ja joka kerta tähän mennessä toiminut. Kerran tuli jokin yhteys-herja ohjelmaa käynnistäessä, mutta lähti toimimaan normaalisti, kun käynnisti appin uudestaan.

Käyntiin olen saanut Webasto applikaation kautta aina, mutta lähtöajastuksissa onnistumisia 0/3. Onko siihen joku taika että toimisi? Luulisi että tieto on perillä autossa jos appi näyttää päivityksen jälkeen oikein eli edes mikään tilapäinen yhteysongelma ei sitä sotkisi…

Nautilus

Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 19.10.23 - klo:19:15
Käyntiin olen saanut Webasto applikaation kautta aina, mutta lähtöajastuksissa onnistumisia 0/3. Onko siihen joku taika että toimisi? Luulisi että tieto on perillä autossa jos appi näyttää päivityksen jälkeen oikein eli edes mikään tilapäinen yhteysongelma ei sitä sotkisi…
Hmm, tällainen ilmoitus löytyi. Totta, että akussa ei latausta, mutta lisälämmittimen käyttö oli hyväksytty, joten en ymmärrä miksi pitäisi olla latauksessa…


Räiskis

Seinäjoen moottorihiomo oli hyvä paikka, oma kävi siellä. Hakivat Tampereelta, itse hain pois. Tarjoukset kolmesta paikasta, Tallinna Forss kallein.

Nautilus

Onko kenelläkään ollut ongelmia toistaessa musiikkia Carplayn kautta? Tuntuu kuin kuuntelisi naarmutettua CD-levyä kun toistossa tulee sellaisia pieniä hyppyjä n. 5-20s välein. Puhutaan siis ihan millisekunneista, mutta kuitenkin nuo on sellaisia, jotka korva helposti erottaa ja alkaa pidemmän päälle ärsyttämään. Kokeilin myös piuhallista Carplayta, ei vaikutusta. Carplay (langaton) samalla puhelimella konsernin sisarmerkin autossa toimii ilman näitä "hyppyjä", joten Skodan grammari on epäilyksen kohteena...

Timbe_2000

Onko muilla ollut ongelmia CJXA (2.0TSI 280hp vm.2017) jakoketjujen kanssa, omalla Superbilla ajettu nyt 180tkm ja ketju menee vaihtoon venymän takia. Kuvittelin ongelmien koskevan vanhempia TSI-koneita, mutta olin ilmeisen väärässä. Hintaa vaihdolle tulee noin 2000e

northrob

Lainaus käyttäjältä: Timbe_2000 - 23.11.23 - klo:13:59ketju menee vaihtoon venymän takia.
Oliko jotain oireita vai huollossako huomattiin?
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

jopeli

2.0 tdi nelivedon voimansiirron/moottorin tuennassa tuntuisi olevan väljää. Onko näissä joitain tiettyjä tukikumeja tai puslia jotka tunnetusti menevät huonoiksi ja aiheuttavat väljyyden tuntua?

skervine

Minulla on vm 2017 2.0 TDI 150 hv, jossa tehdasasennettu polttoainetoiminen lisälämmitin. Ongelma on se, että jos käytän lisälämmitintä ennen käynnistystä noin 20...30 min -15...-20 C pakkasilla, ei autoa tahdo saada mitenkään käyntiin. Startti kyllä pyörittää moottoria, mutta moottori ei tahdo käynnistyä ja pahimmissa tapauksissa akku menee tyhjäksi. Auton saa kyllä käyntiin, kun moottori jäähtyy jonkin aikaa (20 min) ja akkuun saa ladattua virtaa. Auto lähtee aina moitteetta käyntiin kovillakin (<-25C) pakkasilla, jos sen käynnistää ilman esilämmitystä. Onko muilla vastaavaa? Mikä voisi olla vikana? Meneekö moottorinohjaus sekaisin lämpimästä moottorista tai onko esilämmittimessä kiertänyt dieselpolttoaine ongelman aiheuttaja? Tuntuu todella raa'alta käynnistää auto näillä pakkasilla ilman mitään esilämmitystä. Ja auto on ollut tuollainen koko sen ajan, kun se on minulla ollut. Harmi, että ei tullut takuuaikana ilmi. Muuten on ollut huolettomia kilometrejä jo 189 tkm.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: skervine - 06.01.24 - klo:15:25Minulla on vm 2017 2.0 TDI 150 hv, jossa tehdasasennettu polttoainetoiminen lisälämmitin. Ongelma on se, että jos käytän lisälämmitintä ennen käynnistystä noin 20...30 min -15...-20 C pakkasilla, ei autoa tahdo saada mitenkään käyntiin. Startti kyllä pyörittää moottoria, mutta moottori ei tahdo käynnistyä ja pahimmissa tapauksissa akku menee tyhjäksi. Auton saa kyllä käyntiin, kun moottori jäähtyy jonkin aikaa (20 min) ja akkuun saa ladattua virtaa. Auto lähtee aina moitteetta käyntiin kovillakin (<-25C) pakkasilla, jos sen käynnistää ilman esilämmitystä. Onko muilla vastaavaa? Mikä voisi olla vikana? Meneekö moottorinohjaus sekaisin lämpimästä moottorista tai onko esilämmittimessä kiertänyt dieselpolttoaine ongelman aiheuttaja? Tuntuu todella raa'alta käynnistää auto näillä pakkasilla ilman mitään esilämmitystä. Ja auto on ollut tuollainen koko sen ajan, kun se on minulla ollut. Harmi, että ei tullut takuuaikana ilmi. Muuten on ollut huolettomia kilometrejä jo 189 tkm.
Toi varmaa just sopiva määrä lämmitystä että auto luulee moottorin olevan lämmin ja vähentää hehkutusta mutta sitten kuitenki moottori edelleen kylmä. Pidennettävä esilämmitysaikaa noin kylmillä keleillä.

mfroberg

Njaa, minulla on sama moottori ja myös tehdaswebasto. Ja käytän webaa joka työpäivä 2 kertaa ja samat 20-30 min/krt ennen käynnistystä, starttinappia painettaessa käynnistyy samantien kunhan akussa on virtaa. Enemmänkin oire kuulostaa vialliselta lämpöanturilta, se ei taida olla mitenkään harvinainen vika konsernipeleissä.

Seuraavaksi vianluku/diagnosointi sopivalla laitteella, esim. VCDS.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

rampas

Minulla on käsitys, että webasto ei lämmitä moottoria ollenkaan, vain sisätilaa. Eli kovilla pakkasilla webaston käyttö vain heikentää akkua ja vaikeuttaa näin ollen käynnistymistä. Näinhän on ollut konsernimerkeissä pitkään ja viime vuosina sitä ei saa edes muutettuakaan.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: rampas - 11.01.24 - klo:21:35Minulla on käsitys, että webasto ei lämmitä moottoria ollenkaan, vain sisätilaa. Eli kovilla pakkasilla webaston käyttö vain heikentää akkua ja vaikeuttaa näin ollen käynnistymistä. Näinhän on ollut konsernimerkeissä pitkään ja viime vuosina sitä ei saa edes muutettuakaan.

No nyt ei mennyt edes sinnepäin. Kyllä näissä dieseleissä ja perusbensoissakin Webasto lämmittää sekä konetta että kabiinia. Meillä TDI ja eTSI ja molemmissa lämpiää kone ja sisätilat. Noissa PHEV-malleissa tilanne lienee sitten toisin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006


rampas

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 12.01.24 - klo:08:39No nyt ei mennyt edes sinnepäin. Kyllä näissä dieseleissä ja perusbensoissakin Webasto lämmittää sekä konetta että kabiinia. Meillä TDI ja eTSI ja molemmissa lämpiää kone ja sisätilat. Noissa PHEV-malleissa tilanne lienee sitten toisin.
Täysin mallikohtainen asia, lämmittääkö vai ei. Suomeen tuoduissa autoissa on noin 2000-luvun alusta lähtien ollut koodaus niin, että vesiventtiili on auki ja myös kone lämpiää. Tätä mahdollisuutta ei enää kaikissa vaan ole ja esim oma vm -17 Suberp 2.0 TDi on yksi näistä, kuten moni muukin malli.

rampas

Tästä linkistä voi ihmetellä EA288-koneiden rakennetta, mm nestekiertoa. Sen verran voin korjata sanomisiani, että ehkä kansi tuolla webastolla voi lämmetä, lohko ei vähääkään, kun on eri piirissä.

https://pics.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: rampas - 13.01.24 - klo:11:45Täysin mallikohtainen asia, lämmittääkö vai ei. Suomeen tuoduissa autoissa on noin 2000-luvun alusta lähtien ollut koodaus niin, että vesiventtiili on auki ja myös kone lämpiää. Tätä mahdollisuutta ei enää kaikissa vaan ole ja esim oma vm -17 Suberp 2.0 TDi on yksi näistä, kuten moni muukin malli.

Lainaus käyttäjältä: rampas - 13.01.24 - klo:12:19Tästä linkistä voi ihmetellä EA288-koneiden rakennetta, mm nestekiertoa. Sen verran voin korjata sanomisiani, että ehkä kansi tuolla webastolla voi lämmetä, lohko ei vähääkään, kun on eri piirissä.

https://pics.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf

Toi moottorin lämpeneminen webaston avulla ei ole siitä kiinni että onko autossa EA288 moottori vai ei. Homma on kiinni siitä että minkä perusrakenteen auto on kyseessä. MQB autot (eli poikittaismoottoriset) on sellaisia missä moottori lämpenee aina webastoa käyttäessä, poislukien hybridit. Eli sinunkin Superb TDI lämmittää moottorin webaston avulla.

MLB autot (eli pitkittäismoottoriset) on sitten varustettu sillä venttiilillä mikä ohjaa webaston vesikierron pelkästään ohjaamon lämmittämiseen ja tämä on ainakin osassa koodattavissa niin että lämmittää myös moottoria.

EA288 moottoria on molemmissa konstruktioissa eli siitä on pitkittäisversioita ja poikittaisversioita.

EA288 on tehty niin että moottorissa on kolme vesikiertoa eli kansi, lohko ja välijäähtytin. Webasto on tosiaan näissä tossa sylinterinkannen vesikierrossa ja syy on tietysti se että kansi on kuumin paikka moottorissa eli sieltä saadaan parhaiten lämpöä sisätilan lämmittämiseen ja kun webastolla lämmitetään sisätiloja ja sylinterinkansi niin kylmällä kelillä varmistetaan moottorin käynnistyminen ja polttoaineen puhtaampi palaminen. Palotilan lämpötila on paljon merkittävämpi asia käynnistymisen kannalta kuin muun lohkon lämpötila. Kannen vesikierto ja lohkon vesikierto on kyllä yhteydessä toisiinsa eli sitä lämpöä kyllä tulee väkisinkin jonkun verran myös lohkoon vaikka sitä webaston kierrättämää lämmintä vettä ei varsinaisesti lohkoon työnnetä.

MQB ja MLB autoja molempia on myös saatavilla monilla muillakin moottoreilla, esim. EA211 ja EA888 joissa vesikierto on taas erilainen. EA211 moottorissa on vain kaksi vesikiertoa, moottori ja välijäähdytin eli siinä lohko ja kansi ei ole erotettu erillisiksi järjestelmiksi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Lisätään vielä EA288 tietoisuutta jakohihnaremppaa suunnitteleville. Tarvikeosana myydään vesipumppua, josta puuttuu siipipyörän päälle menevä liikkuva kaulus. Pumppu siis pumppaa täydellä teholla koko ajan. Pumpussa on kyllä paikka solenoidille, mutta se ei tee mitään. Tämä johtaa siihen, että mm. sisätilat lämpenee hitaasti

Alkuperäisessä pumpussa on kaulus, joka moottorin ollessa kylmä on siipipyörän päällä estäen pumppaamisen. Tämän ansiosta kannen ja lämppärin piirin neste lämpenee nopeasti. Kun lämpötila on kohonnut tarpeeksi, ECU avaa solenoidin ja kaulus vetäytyy pois siipipyörän päältä.

Tuo pumpun toiminta on selostettu tarkemmin edellä mainitussa dokumentissa sivulla 20. Kannattaa olla tarkkana, että autoon ei tule pumppua, josta em. ominaisuus puuttuu.

rampas

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.01.24 - klo:17:26Alkuperäisessä pumpussa on kaulus, joka moottorin ollessa kylmä on siipipyörän päällä estäen pumppaamisen. Tämän ansiosta kannen ja lämppärin piirin neste lämpenee nopeasti. Kun lämpötila on kohonnut tarpeeksi, ECU avaa solenoidin ja kaulus vetäytyy pois siipipyörän päältä.
Näissä alle -20 asteen keleissä tuon toiminnan huomaa selvästi, kun lämpömittari nousee ensin vähän, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen romahtaa yhtäkkiä ja hiipii sieltä sitten kohti normaalia. Oletan, että tuossa kohtaa kaulus vetäytyy ja jääkylmä neste pääsee kiertoon mukaan. Ilmiötä ei tule, jos auto on ollut lämpimässä tallissa yön. Mutta "Pohjolan tallissa" eli ulkona yöpymisen jälkeen tekee tuon aina. Oletin ensin, että olisi DSG:n termari mennyt, mutta tässä -17 mallissa sitä ei ilmeisesti enää ole ja termostaattikin tuntuu toimivan, kun pitää lämmöt ajossa ilman webastoakin. Osin tästä syystä olin tuota mieltä, että moottori ei lämpene webastolla ja vähän samaa mieltä olen edelleenkin :)

rampas

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.01.24 - klo:14:24kun webastolla lämmitetään sisätiloja ja sylinterinkansi niin kylmällä kelillä varmistetaan moottorin käynnistyminen ja polttoaineen puhtaampi palaminen. Palotilan lämpötila on paljon merkittävämpi asia käynnistymisen kannalta kuin muun lohkon lämpötila.
Tätä jäin miettimään, polttoaineen syttyminen tapahtuu varmasti paremmin, kun kansi on lämmin, mutta entä koneen pyöriminen? Oikeasti kovilla pakkasilla tuntuu, ettei kone jaksa pyöriäkään kunnolla, jos ei ole lämmitetty ennalta. Tästä ei juurikaan ole tän nykyisen Suberpin kanssa kokemuksia, kun päivittäiset ajot hoidettu e-golfilla, ei tunnu niin pahalta pistää sitä "käyntiin" kylmästä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy