1.4 TSI nykii pintakaasulla 1400-1600rpm

Aloittaja RKo, 23.05.23 - klo:19:54

« edellinen - seuraava »

RKo

Hei,

Mikähän voisi olla vikana, kun 1.4 TSI CAXA moottori 2011 golfissa nykii pintakaasulla 1400-1600 kierrosalueella? Vikailmoituksia tai häiriökoodeja ei ole. Ilmiö tulee pintakaasulla, kun poljinta painaa kevyesti 5 ja 6 vaihteella. Reippaassa kiihdytyksessä tai isommilla kierroksilla nykimistä ei ole. Ilmiö toistuu kylmänä ja lämpimänä. Vika ei ole suuri, mutta ärsyttävä.

Puhdistin MAP anturit, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa puolat. Niiden viat tekee usein ongelmia matalilla kierroksilla.

Autolla on ajettu suurin osa ajasta ko. kierrosalueella vakionopeudensäädin päällä, koska 6 vaihteisen manuaaliaskin vaihteet osuvat kutakuinkin sille alueelle normaaleilla nopeuksilla. Voisikohan vika johtua jotenkin siitä, että kaasuläppä on ollut usein ko. alueella? Voiko vika olla kaasuläpässä tai antureissa?

Superkossu

Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.
Audi A3 8P 1.4TFSI

RKo

Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 24.05.23 - klo:08:38
Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.

Pitää yrittää jotenkin ujuttaa endoskooppi ja tsekata ne. Miksi karstaiset imuventtiilit aiheuttaisi sytytyskatkon kaltaisen pätkimisen aina samalla kierrosalueella ja ylimmillä vaihteilla ajaessa, pintakaasulla? Tuntuisi loogiselta, että ne vaikuttaisi moottorin toimintaan kaikilla kierrosalueilla moottorin kuormituksesta riippumatta. Onko venttiilien puhdistamiseen muuta keinoa, kuin imupuolen purkaminen ja mekaaninen puhdistus?

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Superkossu - 24.05.23 - klo:08:38
Imupuolen venttiilejä voisi tarkastaa miten karstassa ovat.
Mikä ne karstoittaa? Eikös se ollut niin, että näissä TSI-koneissa ei ole EGR:ää?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.05.23 - klo:12:34
Mikä ne karstoittaa?

Huohottimen kautta imusarjaan kulkeutuva öljysumu käsittääkseni. Voimakkaasti ne näissä karstoittuvat ja käyntihäiriöitä tulee kun karstaa on tarpeeksi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Superkossu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.05.23 - klo:12:34
Mikä ne karstoittaa? Eikös se ollut niin, että näissä TSI-koneissa ei ole EGR:ää?

Tämä FSI eli paineistettu polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan eikä imusarjan kautta( huuhtelee venttiilejä samalla).
Audi A3 8P 1.4TFSI

RKo

Karstaa tulee, kun ahtoputkeen pääsee öljyä. Se ei ole lainkaan poikkeavaa. Kun puhdistin MAP anturit, niin erityisesti taaempi (imusarjassa oleva) oli melko öljyinen. Sekin on normaalia. Öljy karstoittaa etenkin imusarjan kanavia. Sen verran lueskelin ulkomaisia volkkaripalstoja, että osalla niistä imuventtiilien karstoittumista ei pidetty merkittävänä ongelmana auton toiminnalle. Vaikka itse imukanavat olivat karstaisia, niin venttiilin lautaset eivät olleet. Karstoittuminen oli tapauskohtaista ja siihen vaikutti öljylaatu ja vaihtoväli. Tiheällä vaihtovälillä ja hyvillä öljyillä karstoittumista oli vähemmän, mikä on loogista. Toki oli myös tapauksia, että imupuoli oli karstoittunut paljonkin. Itse olen vaihtanut öljyt kymppitonnin välein ja käyttänyt Castrolin ja Mobilin long life öljyjä. Autolla on ajettu noin 150000. Toki pitää jossain vaiheessa tsekata, mikä tilanne karstan suhteen tässä autossa on.

Jotenkin tuntuu, että tuo tietyillä vaihteilla ja kierrosalueella tapahtuva moottorin nykiminen/sytyskatko johtuu jostain muusta, kuin karstasta.

MarkoVi

Pääsetkö katsomaan livedataa lukulaitteelta? Ensin kannatta tarkistaa misfire-laskurit, miten ne käyttäytyy nykimisen aikana. Sitten ilmamassa-anturin antama data. Kaasuläpästä jos saa näkyviin pyydetyn ja toteutuneen arvon, niin niillä vois lähtee liikkeelle.

japa

Mulla oli aikoinaan vastaavalla koneella octavia. Uudesta asti samaa nykytystä pintakaasulla. Vikaa ei löytynyt mutta valistunut arvaus on että kone on säädetty liian laihalle päästöjen vuoksi ja sitä ei voi korjata kun se on ominaisuus.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

RKo

Vika taisi ratketa.

Vaihdoin puolat sekä sytytystulpat ja ongelma poistui.

1. ja 2. sylintereiden tulpat oli tosi mustat. 3. sylinterin tulppa oli normaali. 1. ja 2. on siis käynyt liian rikkaalla tai kipinä on ollut huono. Edellisestä tulpan vaihdosta on kulunut 30 000km. En muista, että mikään tulppa olisi ollut musta. Autolla on ajettu 155 000km. Ehkä puolat tuli tiensä päähän.

Pitää mielenkiinnosta tarkastaa ko. tulpat jonkin ajan jälkeen. Jos ne vielä mustuu, voi vika johtua sylinterin huonommasta täytöstä = ehkä imupuoli on karstoittunut tai suuttimissa on jotain mälsää.

4. sylinterin puolaa nostaessa rikoin vieressä kulkevan pcv putken, joten vaihdan puolan ja tulpan samalla, kun laitan uuden putken. Toistaiseksi korjasin putken ilmastointiteipillä. Todella ahdasta paikka.

tapanixxx



tapanixxx

Okei. Oliko tulpat OEM kamaa jotka vaihdoit pois.

RKo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 27.05.23 - klo:19:30
Okei. Oliko tulpat OEM kamaa jotka vaihdoit pois.

Ei. Oli Boschit. Ehti olla 30 000. Nyt pistin NGK:t.

RKo

Päivitystä tähän.

Vika oli poissa jonkin aikaa ja palasi.

Sama ilmiö kävi Map antureiden puhdistamisen kanssa. Vika oli puhdistuksen jälkeen poissa jonkin aikaa ja palaa. Mystinen oire, kun pienet korjaukset toimivat ikään kuin laastarina mutta eivät paranna itse vammaa.

o.b.

Kaverin autoon vaihdettiin suuttimet ja parantui huomattavasti. Vielä jäi lievää nykimistä moottorin ollessa kylmä. Puolat ja tulpat menee varmaan vaihtoon seuraavaksi. Tulpat ehkä merkkiliikkeestä, aika ronkeleita on noiden suhteen.

RKo

Huono käynti liittyy 1. ja 2. sylinteriin. Päättelen sen siitä, että niiden tulpat olivat aivan mustat. 3. ja 4. sylinterin tulpat oli tosi puhtaat.

Nyt on siis joka sylinterissä uusi puola ja sytytystulppa, mutta sytytyskatkot jatkuvat.

En oikein jaksaisi uskoa, että tulpan merkki voisi aiheuttaa sytytyskatkoja. Auto toimi pitkään oireitta  Boschin tulpilla. Oletan, että Bosch tai NGK on todennäköisesti tehnyt tulpat, joita myydään marmori tiskillä Volkkarin omina.

Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?

Beetle

Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45
Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Laittaisin reilusti puhditusainetta ja katsoisin auttaako, ei ole kallis kokeilu.

Käytätkö muuten 98 oktaanista?




jt

Lainaus käyttäjältä: RKo - 04.06.23 - klo:12:45
Voisikohan 1. ja 2. sylintereiden suuttimissa olla jotain häikkää? Tekeeköhän noilla bensan lisäaineilla mitään?

Mikähän muu, kuin karsta, voisi aiheuttaa sylinterikohtaista häikkää?
Suuttimia voisi veikata. Kuten tuossa aiemmin ehdotettiin, eka voisi kokeilla suuttimien puhdistusainetta, se ei tietenkään heti vaikuta vaan tankillinen siinä melkein pitää ajaa. Sitten on tietenkin tulpan johdot, mutta epätodennäköisempi kyllä. Puristuksetkin on varmaan kunnossa.

Jos ei puhdistusaine helpota, sitten harkita suuttimien vaihtoa.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

RKo

Päivitystä tähän.

Vaikuttaisi siltä, karsta on tukkinut 3. Sylinterin suutinta ja osin myös 4. Suutinta.

Arvioni tulpista oli hieman harhaan johtava. 1. ja 2. sylinterissä ne olivat mustia mutta 3. ja 4. sylinterissä valkeita. Etenkin 3. oli tosi valkea. Joten seos on liian laiha ja tulppa käynyt kuumana. Bensaa liian vähän. Puristuspaineet oli hyvät, joten venttiilit ei kanna (ts. lautaselle ei ole jäänyt karstaa). Lisäksi 3. sylinteri antoi sytytyskatkoja. Johtuu liian laihasta seoksesta siis. 4. antoi myös pari katkoa.

Onko antaa vinkkejä toimivasta lisäaineesta bensan sekaan? Sen teen ensin, ennen kuin otan suuttimet irti.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: RKo - 12.06.23 - klo:19:43
Onko antaa vinkkejä toimivasta lisäaineesta bensan sekaan? Sen teen ensin, ennen kuin otan suuttimet irti.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta kuullut hyvää.

Red Line SI-1


RKo

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 13.06.23 - klo:06:28
Ei omakohtaista kokemusta, mutta kuullut hyvää.

Red Line SI-1

Kiitti vinkistä. Pitääpä testata tätä. Ajattelin kokeilla myös Liqui Molyn injector cleaneria.


RKo

Tämä taisi ratketa.

Lisäsin tankkiin pullon STP injector cleaneria Motonetista.

Nykiminen poistui.

Eli 3. ja 4. sylinterin suuttimet oli osittain tukkeutuneet. Lisään suuttimien puhdistuslitkuja vielä muutamaan seuraavaan tankilliseen, jotta ne varmasti puhdistuvat. Kai näitä pitää jatkossa lisätä tankkiin silloin tällöin, jotta suuttimet pysyy puhtaana.

Ajattelin silti mitata mahdolliset sytytyskatkot jossain välissä, jotta voin olla varma asiasta. Normiajossa oireet ainakin tuntuvat olevan poissa.

Sitä en tiedä, johtuiko suutin tukkeuma palokarstasta vai nykybensan aiheuttamasta hapettumasta. Uskon jopa, että vika johtui hapettumasta sillä palotiloja puhdistaneena palokarstat ei ole ikinä pelkillä kemikaaleilla poistuneet vaan siihen on tarvittu mekaanista hankaamista.

Ehkä otan vielä suuttimet esille, jos oireet palaavat. Mutta, toistaiseksi mennään bensanlisäaineilla.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: RKo - 17.06.23 - klo:10:34
Kai näitä pitää jatkossa lisätä tankkiin silloin tällöin, jotta suuttimet pysyy puhtaana.

Italian tuneup toiminee yhtä hyvin.. Itse tulee välillä tehtyä täyskaasukiihdytyksiä.

Katsastuksessa päästöarvot käytännössä nolla, paitsi hiilidioksidi.




RKo

Nykimisongelmat palasi, joten bensan sekaan laitettavilla puhdistusaineilla ei tuntunut sittenkään olevan vaikutusta. Ehkä aineet muuttivat bensan koostumusta tai seosta ja siten pienensi nykimistä. Tai ajotapa oli erilainen, kun tankkiin oli lisätty lisäaineita.

Seuraavaksi ajattelin testata CRC GDI cleaneria jota sumutetaan moottorin käydessä imupuolelle.

Katsotaan miten käy.

RKo

Ei ollut CRC GDI Cleanerista mitään vaikutusta nykimiseen.

Aiemmin ajoin myös usean tankillisen 98:lla ja silläkään ei ollut vaikutusta.

Pitää jossain sopivassa välissä mitata moottoria VCDS:llä ja seurata nykimistä pitemmän aikaa. Samalla pitää koittaa tutkia signaaleja, joita anturit lähettää.

Voi tietenkin olla, että nykiminen matalilla kierroksilla on moottorin ominaisuus jota ei saa pois.

jt

Suuttimien vaihtoa voisi harkita tai sitten onhan noita suuttimen puhdistusfirmoja, niistä ei kyllä kokemusta. Nimim. 1.4TSI ja suuttimet vaihdettu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ukormi

Tsekkasitko jo ettei ole karstaa imupuolelle?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

RKo

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.09.23 - klo:21:07
Suuttimien vaihtoa voisi harkita tai sitten onhan noita suuttimen puhdistusfirmoja, niistä ei kyllä kokemusta. Nimim. 1.4TSI ja suuttimet vaihdettu.

Oliko sinulla siis samankaltaista nykimisongelmaa pintakaasulla ja matalilla kierroksilla? Poistuiko ongelma suuttimien vaihdolla? Olikohan suuttimet tukkeutuneet karstasta vai 95e etanolin/roskien mukanaan tuomista ongelmista? Eli olikohan ongelman aiheuttanut sylinterin palokarsta vai polttoainelinja? Olikohan suuttimissa tukoksia, joka rajoitti suihkua/sumua vai jäivätkö suuttimet auki?

RKo

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.09.23 - klo:23:34
Tsekkasitko jo ettei ole karstaa imupuolelle?

On jonkin verran karstaa imupuolella. En ole sitä itse nähnyt. Pitää lainata kaverilta endoskooppia ja tutkia asiaa tarkemmin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy