Leon MK4 kaasuversion taivastelu

Aloittaja v6e, 24.08.21 - klo:08:34

« edellinen - seuraava »

v6e

Omat käyttökokemukset kaasuversiosta, ajettu nyt 2000km viikossa.
En päässyt tätä koeajamaan edes maaliskuussa kun autoa tilasin, silloin ei näitä ilmeisesti Suomessa ollut ollenkaan. Tämä auto on lainassa, ei oma.
Oman kaasuauton tuotanto on siis venynyt viikolta 23 — 29 ja nyt ehkä viikko 36 + toimitus 5-8 viikkoa.
Auto tilattu 28.3, FR Leon Sportstourer webastolla.

Tällä lainatuilla pisin ajomatka kerralla noin 500km yhden päivän aikana. Range kaasulla riittää noin 400km jos aseman paineet kunnossa.
Keskikulutus näyttää 3.6kg/100km, laskettu tankkauksilla keskikulutus 3.9kg.
1939km/77kg/105€. Hintaa 100km 5,4€. Tankattu pääosin maakaasua.
Ajosta suurin osa moottoritietä ja maantietä, 110-130km/h.
Kaupunki ajoa vain joku 40-60km. Kaasun hinta 1,38-1,4€/kg.

Ainut mikä tässä ärsyttää niin on 9 litran bensatankki, se ei käytännössä riitä kun webastolle, ja tai ihan hätävara ajossa.
Viime viikon Joensuunreissu meinasi mennä vihkoon kun Parikkalan BIG biokaasuasema ei antanut ainetta ollenkaan. Takas tullessa ainetta oli jäljellä 5km ja Parikkalasta sai vajaan tankin. Sitten taas Imatralta Gasumilta lisää, josta lähes aina tullut täydet paineet.

Jos Parikkalan asema toimisi normaalisti niin aine riittäisi helposti Joensuuhun ja takaisin, ja saisi ajaa vähän ylimääräistäkin paikan päällä. Nyt tuli suhattua joku noin 100km ylimääräistä paikan päällä.
Mikkelin asemalta on liian pitkä matka, sitä kauttakin joskus tullut ajettua.

Matkat eri tankkaus paikoille: Mikkeli Graanin e-kaasuasema-Joensuu 208km, Imatra Gasum -Joensuu 200km, Parikkala BIG-Joensuu 133km.

Muuten pelkkää hyvää sanomista mutta vajaat kaasutankit ottaa välillä päähän.
Arki ajossa tuo ei haittaa, mutta pidemmässä ajossa kyllä, jos aine loppuu kesken.
Toinen on todella pieni bensatankki, sen kanssa pärjää, mutta edellisten autojen 35l ja 67l bensatankkien jälkeen tuntuu typerältä.

Kulutuksesta pelkkää hyvää sanottavaa, tulee ajeltua haipakkaa joten 100 alueella 112km/h ja 120 alueella 130km/h.
Edellisissä autoissa meni aina se 4,5-5kg/100km (1.4tsi Passat -10 ja -15vm) ja v60 Volvolla -15 vm, 3-4kg +1-2l bensaa sadalla.
Aikaisempiin autoihin verrattuna kulutus on 0,7kg- 1-2l pienempi 100km ( 0,9€-3€ ).
Tässä on siihen nähden jo todella hyvä kulutus, tosin FR versiossa isommat vierintävastukset kun tässä Style mallissa (205/55-16)

Oon autoon muuten tyytyväinen, kaikki tuntuu muuten pelaavan niinkuin pitää.



v6e

#1
Autoon tullut nyt 5200km ajoa kuukaudessa.

Kulutus on edelleen ollut positiivinen yllätys:
3,96kg/100km. (5,53€/100km)
Bensaa mennyt tuona aikana n. 0,14l/100km (0,23€/100km)
Yhteensä kulutus siis keskimäärin 5,76€/100km koko 5200km aikana.
Ajotietokone näyttää 3,7kg/100 joten näyttää 0,2kg alakanttiin.

Autossa pari havaittua ominaisuutta:
Pari kertaa nykäissyt jossakin tietyssä ylämäestä alamäkeen tilanteessa, ehkä vaihteisto? Tulee aina niin yllättäen ja todella harvoin että ei ehdi ajatella oliko DSG huono vaihto vai oikea moottorista johtuva nyky. En ole saanut vielä vikakoodeja VCDS katsottua heittääkö koodia.
Front assist herjaa välillä käynnistyksessä, uudelleen käynnistys ok.
Kerran tuli samalla myös joku parking brake varotus joka katosi myös käynnistämällä.
Android auto toimii pääosin hyvin, välillä vetää juntturaan langattomalla yhteydellä.
Vaihteistosta kuuluu joku helähdys vaihtessa ripeämmin ylös tai alas, yleensä S modella. Tiedä häntä mikä on.
Itse tykkään ajella S-modella koska D asennossa tuntuu että aina on liian iso pykälä valittu eikä auto liiku mihinkään.

Joku joskus mainitsi ongelmista Octavian bensatankin täytöstä ettei auto tajua että sitä on tankattu joten ei anna käyttää webastoa.
Tänään tankkasin 2,5litraa, sen jälkeen meni 15km että viisari liikahti hitaasti täyteen joten sitä ongelmaa ei itsellä tullut. Octaviassa ongelma ilmeisesti 3l ja sen alle tankatessa. Muistaakseni viimeksi laitoin 4-5litraa ja sen tajusi nopeammin.
Webasto kulutus ja tankkaus voi olla siis ongelma talvella jos ainetta alle 4l ei anna toimia käsittääkseni (koska pa valo palaa) ja toisaalta jos tankkaa sen 2,5l ja lyhyt matka parkkiin nii ei ehdi nousta viisari eikä Webasto toimi? Saa nähdä miten pelaa talvella.

Pitkässä matkassa mukava auto ajaa kaikin puolin eikä tuota kaasun ja bensan vaihtoa tankkauksen jälkee näe muusta kun keskikulutuksen muuttumisesta litroista kiloihin.

Daatta

9l bensiinitankki on kyllä aika koominen, joku vaatimus siinä oli taustalla. Kannattanee pitää 5l varakanisteria takaluukussa, sillä saa lisää rangea jo ihmeesti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

v6e

Lueskelin jostain että EU on ajanut tuon bensatankin koon niin pieneksi. Aikaisemmin esim Passatissa oli 35l.
Luulen että tuolla on saatu pudotettua käyttövoimaveroa EU sääntöjen mukaiseksi. Tähän hätään en uutista löytänyt

v6e

Suomen Autoteknillinen liitto kertoo omassa kaasuauto oppaassaan seuraavaa pienistä bensa säiliöistä:

Jos  bensiinisäiliön  koko on  alle  15  litraa,  kyseessä  on ns.  monofuel  gas  vehicle,  joka  testataan  ja  tyyppihyväksytään  vain  kaasupolttoaineella.  Jos  säiliö  on isompi,  auto  pitää  tyyppihyväksyttää  sekä  metaanilla  että  bensiinillä. Lainlaatija  on  siis  ihan  perustellusti  halunnut,  että autolla ajetaan pääasiassa kaasulla ja vain hätätilanteessa  bensiinillä.  Muutenhan  maa- ja  erityisesti biokaasun  ympäristöhyödyt  jäisivät  toteutumatta. Aiemmin  markkinoilla  oli  kaasuautoja,  joissa  oli täysikokoiset  bensiinisäiliöt.  Tällainen  auto  olisi  tietysti  vielä  käyttökelpoisempi,  joskin  kaasun  hintaetu varmasti pitäisi kaasun osuuden korkeana ajoenergiasta  tällaisissakin  autoissa.
Ei siis ollut suoranaisesti EU verojuttu vaikka siinä uskossa olin.

Sitten vähän asiaa siitä päästöpuolesta, jota käsiteltiin hieman tuolla Sähköautolangassa ylen uutisen pohjalta: https://yle.fi/uutiset/3-10565705

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.03.21 - klo:00:51
Asia ei aivan niin yksinkertainen ole laskennallisesti, sillä sähköauton tapauksessa yli tuplasti päästöjä (ilmastolaskuri: päästöt n. 2,5x) syntyy auton (sis akun) valmistuksessa kuin kaasuauton. 

Toinen parametri on sitten paljonko on kulutus, sähköntuotannon CO2-kuorma ja biokaasun elinkaaripäästö. 
Yksinkertaistuksia;
* Sähkö, kulutus sis lataus yms häviöt 20kWh/100km, sähkö 100gCO2/kWh => 20 (auton kulutus) * 100 (sähköntuotannon CO2) / 100 (tulokset per km) = 20gCO2 /km
* Biokaasu, kulutus arvio 4kg/100km, CO2 109g/km, biokaasuelinkaaripäästö -80..-90% => 109g/km * 0,15 (laskettu konservatiivisesti 85% mukaan) = 16gCO2/km. Huomattava tässä välissä että biokaasun elinkaaripäästöstä sähkö on merkittävänä vaikuttajana - jos sähköntuotannon CO2 pienenee, niin pienenee myös biokaasun elinkaaripäästö, toki ei 1:1 samassa suhteessa. 
* Jos taas bensalla pääsisi sanotaan 5,3 l/100km / 120gCO2 kulutuksella (hyvin matala kulutus bensalle), ja elinkaari siihen +20%, niin päästö 144gCO2.

Kolmas on huolto, mutta jätetään se ja mahdollinen akkujen uusinta välistä.

Näillä parametreilla sähköauto ei koskaan saavuta biokaasua päästöissä, koska kulutuksen päästö hieman isompi ja valmistuksen n. 2,5x.

Näin voidaan laskea sitten CO2 kuorma per 20tkm vain kulutuksen osalta =>
* Bensa: 0,144kg * 20 000 = 2880 kg CO2
* Sähkö: 0,02kg * 20 000 = 400kg CO2. Säästö vs bensa 2480kg.
* Biokaasu: 0,016kg * 20 000 = 320 kg CO2. Säästö vs bensa 2560kg.

Jo tässä vaiheessa voi todeta että uutiseen linkatut lukemat ovat oikealle suuruustasolla josta todisteena edeltävät hyvin yksinkertaistetut laskelmat.

Sähköauton kuormaksi pitää sitten laskea vielä valmistuksen suurempi CO2-kuorma, otetaan yksinkertaistus ilmastolaskurista keskikokoinen auto ja akku 60kWh. (pienellä akulla ei kovin suuria vuosi-km ajella, siksi 60kWh hihavakiona)
Laskuri antaa valmistuksen päästöiksi kaasulle 5360kg ja sähkölle 20320kg. Jos ajot per vuosi-km on 20tkm ja auto kestää 20vuotta ilman akun uusintaa tms, niin per vuosi tuosta tulee *lisäkuormaa* (romutusta ei huomioitu)
(20320kg - 5360kg) / 20v = 748kg/vuosi. Näin paljon pienempi siis pitäisi olla sähköauton kulutuksen tuottama CO2-kuorma, jotta sen päästöt olisivat pienemmät näillä parametreilla kuin biokaasun. 

Valmistuksen kuormat per auto, oletus auton eliniästä 20v (kestävätkö akut 20v?):
Sähkö: 20320kg/20v = 1016kg / vuosi
Biokaasu: 5360 kg/20v = 268kg / vuosi
Bensa: 5000kg/20v = 250kg / vuosi. Huom, kg on oletus, laskuri antaa samat kilot kaasulle ja bensalle, mutta kaasu hieman painavampi, joten pienennetään bensan lukemaa.

Sitten vielä summataan lukemat yhteen, tuotanto + kulutus, CO2 per vuosi:
Bensa: 250kg + 2880kg = 3130kg CO2.
Sähkö: 1016kg + 400kg = 1416kg CO2. Säästö vs bensa: 1714kg
Biokaasu: 268kg + 320kg = 588kg CO2. Säästö vs bensa: 2542kg

Edelleenkin lukemat ovat about samaa suuruusluokkaa kuin uutisessa on mainittu, joten laskelmat ja uutinen ovat saman suuntaisia, joskin myös joidenkin kymmenien %-heittoja niissä on. Mutta edelleen, aiempiin yhtälöihin voi syöttää vaikka omat luvut omien kilometrien, kulutusten ja autojen mukaan.

Huomionarvoista tässä on että vaikka sähköntuotannon CO2 olisi 0gCO2 (elinkaaripäästö ei koskaan 0gCO2), niin silti sähköauton päästöt olisivat suuremmat kuin biokaasun, koska näillä lukemilla valmistuksen päästöjä ei saada kiinni ollenkaan, pitäisi tuplata ajokilometrit että näin kävisi ja edelleen sillä oletuksella että samat akut kestäisivät 20vuotta / 800tkm (tosin polttikseenkin voisi tulla jo vähän enemmän isompaa remppaa noilla km..) 

Suurin kenties debatoitava osuus on valmistuksen päästöt. Tähän on otettu luvut ilmastolaskurista, kulutukset taasen laskettu kuten yllä osoitettu. Tähänhän voisi vielä debatoida että tarvitsevathan bensa ja kaasu öljynvaihdot, joo totta, mutta ei n. 106 litraa öljyä auton elinkaaren aikana (15tkm vaihdot) vielä heilauta lukemia juurikaan, kun 100km:n ajolla jo kuluu bensaa yli 5 litraa tässä laskelmassa. Yhdestä öljynvaihdosta tullee se ~10kg CO2. Ja joo voihan kaasuautolla ajaa myös bensalla, totta, mutta tuskinpa kukaan sitä varten kaasuautoa hankkii. Samoin onko biokaasun -85% riittävä jotta huomioidaan myös tankkauksen jälkeinen km/pari bensalla, edelleen, ei heilauta suuruusluokkia täysin uusiksi.

Tuossa raakasti lainattu tekstiä, joka on tottakai suuntaa antava mutta omaan järkeen uppoava.
Laskeskelin pikaiseen tuolla Ylen laskurilla että 20tkm ajoa vuodessa biokaasu säästää 2900kg CO2 vuodessa versus bensa, sähköautojen laskettu vain 2400kg CO2 säästö.

Eli omatajot viimevuonna olisi säästäneet 1000kg CO2 päästöjä enemmän ku sähköautolla?? Viimevuoden kilometrit tosiaan 40tkm kaasulla.
Tuo ylempi lainaus siis vastauksena omaan pohdintaan aiheen tiimoilta. Haluan tässävaiheessa huomauttaa että itsellä ei ole mahdollisuutta lada autoa töissä eikä kotonakaan tällä hetkellä, joten sähköauto tai blugari ei ole vaihtoehto. Tässä myös yksi syy miksi valitsin kaasuauton.

v6e

#5
Kilometrejä kertynyt noin 10k,
kulutus 4,03kg/100, laskettu todellinen kulutus tankkausmääristä ja kilometreistä.
Lisäksi 0,13l/100 bensaa pääosin webaston huudattamisesta.
Ajot 80% moottoritie @125kmh GPS ja 20% maantie @85 GPS.
Nyt talvinopeuksilla varmasti kulutus hieman putoaa.
Keskikulutus ajotietokoneesta näyttää perseelleen alakanttiin 0,1-0,4kg/100 vähemmän. Kaasunhinta tällähetkellä hieman yli 1,5â,¬/kg. Jännä nähdä miten nousee kun biokaasu tulee jakeluvelvoitteeseen ja lyödään verolle.

Eka huolto luvattu (15 tkm huoltoväli kaasussa) 220â,¬ jossa heittoa suuntaan tai toiseen 15% max.

Tällä hetkellä vikoja ei ole havaittu liittyen kaasulaiteisiin poikkeuksena bensatankin tankkaus alle 3l tankkauksissa voi olla autolle ongelma koska viisari ei heti välttämättä tätä ymmärrä (webasto ei välttämättä toimi)
Kun tankkaus yli 3l en ole havainnut ongelmaa.
Lasten tauteja muuten on jonkun verran, front assist herjaa välillä aamuisin ja poistuu uudelleen käynnistyksellä. 2-3krt herjannut hillhold/käsijarru/frontassist käynnistyksessä joka kadonnut heti tai viimeistään uudelleen käynnistyksellä.

Ainut miinus on kovempi käyttövoimavero joka ei omilla ajoilla juurikaan näy kustannuksissa (45tkm vuoteen ajoa) sekä muutama vajaa tankkaus jolloin range tippuu heti huomattavasti.

Pasuri

Tuli kuukausi sitten liityttyä Seat-kuskiksi ja vaihdoin kaasuPassatin Seat Leon ST 1.5 TGI 131 FR Business Class DSG:hen.
Positiivinen kokemus ollut itselle tähän asti, pieni 9 l bensatankki vaan hämää ja auto sytyttääkin bensan merkkivalon, kun puoli tankkia vielä jäljellä.
Kessyn toiminta vielä arveluttanut, ovet avautuvat kyllä hienosti, mutta lukitus ei onnistu kuin 1/10 yrityksestä. Onko luokituksessa joku kikka, jota en vaan ole hoksannut kuin vahingossa, kun saanut pari kertaa toimimaan.

Millaisia huoltoja tohon pystyy itse tekemään?
Lähinnä raitisilman ja ilmansuodattimen vaihto. Onnistuuko omin päin vai pitääkö esim. raikkarille purkaa kojelautaa.

Samoin kysyn mitä öljyä olette omaan kaasuSeattiin laitattaneet?
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

v6e

#7
On mennyt viimeisin viesti ohi!
Ei ole itsellä tietoa missä sijaitsee näissä raitisilmansuodatin mutta aikaisemmissa VAG vehkeissä on ollut repsikan jalkatilassa muutaman ruuvin takana tai konehuonessa tuulilasikaukalossa. En tiedä onko näissä eripaikassa joku varmuudella tietää?

Motonetissä tarjosi luokituksella 508.00 öljyä joten sitä itse ostin (Castrol EDGE FST-TI 0W-20 LL IV 4L) hinta 59,90e.

Sitten lisää omia kokemuksia:
Kulutus on yllättänyt positiivisesti, luvattu 4kg/100km nyt ajettu noin 13tkm keskikulutuksella 4,03kg/100km. Aika rivakkaan vedetty, pääsisi alle 4kg jos jaksaisi keskittyä ja ajella nätisti.
3,7kg keskikulutus ajotietokoneessa joten se huijaa aikalailla.


Vajaita tankkauksia tulee kyllä edelleen välillä, tilanne tottakai paranee kun asemia alkaa olla enemmän. Gasum nostaa asemien määrää taas kolmella.

Asia mikä itseä harmittaa on se miten biokaasun jakeluvelvoite näkyy letkun päässä eri asemilla 1.1.2022 alkaen. Tällä hetkellä on menty 5,67e/100km (toteutunut tankkaus ja eurot) + bensa 0,34e/100km. Kohtalaisen edullista omasta mielestä, vielä.
Kaasuautoilijat ry on eräässä kommentissaan facebookissa epäillyt että verollinen uusi hinta olisi noin 14 senttiä kalliimpi, mutta itse uskon kaasun hinnan nousevan biokaasun osalta 1,52e-> 1,7e/kg. Ruskon asema ilmoitti nostavansa hintaa muistaakseni juuri tuohon 1,7e/kg.
Toivotaan että hinta jäisi kuitenkin reilusti alle bensan hinnan. Focuksella ajo maksaisi nyt noin 10,8e/100km (6lx1,8el) joten tuo 6,8e/100km kaasulla (jos hinta nousee 1,7e/kg) ei ole vielä älytön.

Ensivuosi kertoo enemmän, silloin kun auton tilasin oli kaasun hinta jotain 1,4€ kilo ja jakeluvelvoite oli jossakin pöydällä käsittelyssä. Eihän nuo hinnat paljoa tunnu vähän ajavalle mutta esim 35tkm vuodessa ajava maksaa vuositasolla hyvän määrän enemmän.

Tällä hetkellä autoon tyytyväinen, poislukien bensatankki ja lastentaudit.

v6e

#8
Laitetaan kopio tännekin eli sain tarjouksen huolenpitosopimuksesta 30tkm vuodessa 5vuotta, hinta 85€/kk.

Kysyin Seatin huollosta josta vastattiin ystävällisesti arvioilla:
Eli on kaasu mallissa 15tkm välein huoltoväli (väliöljynvaihto)

Arviohinnat
15tkm  (230€)
30tkm (270€)
60tkm DSG öljy, noin 400€
60tkm tulpat 240€
60tkm Ilmansuodatin 70€
60tkm tarkastushuolto ilmeisesti sama 270€?

Eli kulut noin 30tkm vuodessa ajavalle:
= 2350€ /3v ja 90tkm = 65€/kk
= 3700 /4v ja 120tkm = 77€/kk

Jakohihna 6 vuotta (150-200tkm)  1850e (helevetin kallis hihna! Sais ketjun tuohon hintaan!)

150€ kaasu tarkastus ilmeisesti 3v välein?

Siinä ja tässä kannattaako, saattaisi jopa jäädä omilleen tuolla huolenpidolla. Olisi kiva tietää mitä korvaa käytännössä
Ja tosiaan ajan siis sen 30tkm vuoteen, ehkä karvan ylikin.


Kulutus vähän noussut talvikelillä, toteutunut tankkauskulutus 4,01kg/100km (5,47€/100km)
Mitattu kulutus 15tkm ajalta. Bensaa Webasto vienyt 0,21l (0,37€/100km)
Eli kulut yhteensä 5,84€/100km.
Kulut nousee kaasun hinnan mukana, biokaasu nyt 1,57-1,62€/kg.
Eikä varmasti nousu lopu.

Laitetaan vielä loppuun ADAC tuore testi elinkaaripäästöistä.
Leon ja Skoda hakkasivat elinkaaripäästöissä sähköautot.
Huom Saksassa biokaasu vaan 40%, Suomessa % on isompi.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/

mipefin

Lainaus käyttäjältä: v6e - 26.01.22 - klo:22:17
Laitetaan vielä loppuun ADAC tuore testi elinkaaripäästöistä.
Leon ja Skoda hakkasivat elinkaaripäästöissä sähköautot.
Huom Saksassa biokaasu vaan 40%, Suomessa % on isompi.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/

Ei ole mitenkään hankala uskoa että sähköstäkin saa päästöjä, kun Saksassa laitetaan ydinvoimaloita kiinni ja hiilivoimaa tilalle.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

DBMan

Lainaus käyttäjältä: v6e - 26.01.22 - klo:22:17
Laitetaan kopio tännekin eli sain tarjouksen huolenpitosopimuksesta 30tkm vuodessa 5vuotta, hinta 85â,¬/kk.

Kysyin Seatin huollosta josta vastattiin ystävällisesti arvioilla:
Eli on kaasu mallissa 15tkm välein huoltoväli (väliöljynvaihto)

Arviohinnat
15tkm  (230â,¬)
30tkm (270â,¬)
60tkm DSG öljy, noin 400â,¬
60tkm tulpat 240â,¬
60tkm Ilmansuodatin 70â,¬
60tkm tarkastushuolto ilmeisesti sama 270â,¬?

Eli kulut noin 30tkm vuodessa ajavalle:
= 2350â,¬ /3v ja 90tkm = 65â,¬/kk
= 3700 /4v ja 120tkm = 77â,¬/kk

Jakohihna 6 vuotta (150-200tkm)  1850e (helevetin kallis hihna! Sais ketjun tuohon hintaan!)

150â,¬ kaasu tarkastus ilmeisesti 3v välein?

Siinä ja tässä kannattaako, saattaisi jopa jäädä omilleen tuolla huolenpidolla. Olisi kiva tietää mitä korvaa käytännössä
Ja tosiaan ajan siis sen 30tkm vuoteen, ehkä karvan ylikin.


Kulutus vähän noussut talvikelillä, toteutunut tankkauskulutus 4,01kg/100km (5,47â,¬/100km)
Mitattu kulutus 15tkm ajalta. Bensaa Webasto vienyt 0,21l (0,37â,¬/100km)
Eli kulut yhteensä 5,84â,¬/100km.
Kulut nousee kaasun hinnan mukana, biokaasu nyt 1,57-1,62â,¬/kg.
Eikä varmasti nousu lopu.

Laitetaan vielä loppuun ADAC tuore testi elinkaaripäästöistä.
Leon ja Skoda hakkasivat elinkaaripäästöissä sähköautot.
Huom Saksassa biokaasu vaan 40%, Suomessa % on isompi.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/ecotest/ecotest-ranking-sauberste-autos/

Nuo hinnathan on sitten ihan vaan pelkästään sen itse huollon hinnat, ei nuo eivät sisällä itse öljyjä, öljynsuodattimia, proppuja, pienosia sun muita. Huolenpitosoppariin kuuluu myös kaikki kuluvat osat huoltojen välilläkin, tuulilasinpyyhkijät, pesunesteet, jarrupalat ja -levyt ynnä mikä nyt kuluukin. Mulla on sopparissa lisänä liikkumisturva ja huollon sijaisauto. Viimeksi kun käytin auton ekassa öljynvaihtohuollossa, sain kopion autoliikkeen laskusta konsernille ja loppusumma oli pikkuisen auki 400 euroa, sisältäen myös sijaisauton vuokran vuorokaudelta, kun auto oli pajalla yli yön.

Tottakai noita öljyjä sun muita voi juosta myös itse ostelemassa pitkin motonettejä, jos on aikaa ja viitseliäisyyttä, mun tyylliin se ei sovi enkä ehdi. Maksan mielelläni pikkuisen lisää siitä, että kaikki hoidetaan aina, ja jos tulee mitä tahansa häikkää, auton voi viedä huoltoon, tai se vaikka hinataan sinne, ja laitetaan kuntoon. Ja toisen kärryn saa tilalle. En kyllä yritä myydä kenellekään huolenpitosopimusta, jokainen taaplatkoon tyylillään miten parhaaksi katsoo. Ilmaista lounasta ei ole, ja totta kai siitä pitää jotain maksaa, jos autoliikkeen antaa huolehtia kaikesta. Mulle auto on ennen kaikkea liikkumisväline eikä mikään harrastus, joten jos joku tekee mun puolestani jotain, mitä en itse välitä tehdä, minua ei kirpaise maksaa siitä. 
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

v6e

#11
Noniin nyt on farkku FR pihassa, 3tkm takana.
Tyytyväinen olen, ajoltaan todella hyvä.
Kulutus himpun verran isompi kun viistoperässä, nyt laskettu 4,02kg/100km. Motarilla 110kmh, jota 80% ajoista, kitkarenkaat 205/55-16.
Keskikulutusmittari huijaa tuon 0,3-0,5kg/100km.
Bensaa kuluu webaston mukana sen 0,2-0,3l/100km ja sitä on käytetty nyt todella paljon.

Kulut ovat nousseet, Gasumin pisteillä 1,98€/kilo joten kulut noin 8€/100km.
Muilla asemilla huomattavasti edullisempaa biokaasua hinnat vaihtelee 1,38€-1,7€/kilo.
Kysyin Gasumilta tuosta, vastasivat että energiakriisi vaikuttaa ja hinnat voivat nousta tai laskea tulevaisuudessa.

No, edelleen edullisempaa mutta kyrsii kun biokaasun hinta noussut auton tilaukesta 50% ja maakasu 100% vuoden aikana.
Peiksee kuitenkin dieselin vielä hienosti.

v6e

Päivitetään vähän tuolla Leonin Sportstourerin mitoilla näitä:

Eli kulutus hieman kovempi koska kori suurempi sekä renkaat hieman leveämmät.

Toteutunut kulutus tankkauksista 6800km on 4,2kg.
Bensaa kulunut tuona aikana keskimäärin 0,23l/100km (webasto + 25km bensalla ajoa)

Hintaa tullut kilometrille hinnan korotuksien jälkeen 8,31â,¬/100km + bensakulut 0,5â,¬/100km.

Kaasun hinta tosiaan noussut rajusti Ukrainan hässäkän takia Gasumin pisteillä, Big saa eteläkarjalassa esim 50 senttiä halvemmalla kilon.

Laskeskelin että + - 0 alkaa kaasulla ajo olla 3â,¬/kg jälkeen jos bensan hinta ei muutu.

Autoon silti erittäin tyytyväinen edelleen.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: v6e - 07.05.22 - klo:12:17
Hintaa tullut kilometrille hinnan korotuksien jälkeen 8,31â,¬/100km + bensakulut 0,5â,¬/100km.
Vertailun vuoksi Leon PHEV farkulla on mennyt sähköön 1,42 â,¬/100 km ja bensaan 0,85 â,¬/100 km, yhteensä 2,27 â,¬/100 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

v6e

Tuo on kyllä vähän.
Itsellä työmatka 150km sivu niin ei oikein tuo plugarin hyöty pääse esille.
Joutuisi ajamaan 250km bensalla työmatkoista per reissu niin kaasu tulee halvemmaksi.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: v6e - 07.05.22 - klo:14:47
Tuo on kyllä vähän.
Itsellä työmatka 150km sivu niin ei oikein tuo plugarin hyöty pääse esille.
Joutuisi ajamaan 250km bensalla työmatkoista per reissu niin kaasu tulee halvemmaksi.
Kuinka jaksat tahkota tuollaista työmatkaa? Luulisi jo oman ajankäytön kannalta olevan mielekästä asua lähempänä duunia? :)

v6e

Sanotaan näin että perhekuviot on paaaaljon helpommat näin, muksun hoidot sun muut tukiverkko hässäkät.
Tarkennan vähän, ajan siis tuon työmatkan kerran tai kahdesti työputken aikana. Firman tiloissa majoitus 4-6 päivää ja sitten kotiin vapaille.  ;D

25tkm tulee työmatka ajoa yleensä vuodessa suurinpiirtein, omaa ja perheen ajoa 10-15tkm tuohon päälle.
Jonain vuosina on tullut 45tkm 5-6kk kun/jos joutunut vaihtamaan asemapaikkaa niin että kotoa käyty työmaalla. Sen takia tässä kaasulla ajellaan kun saa ajaa ¨edullisesti¨ myös pitkiä siirtymiä. Kotiseudulle heittämällä 450km sivu joka taittuu 85% kaasua käyttäen eikä matka aika tankkauksista pitene.

Kaavailin uutta sähköautoa mutta ranget ei vielä riitä kun töissä ei autoa saa ladata. Lisäksi perheen tavarat ei kulje kun farmari autossa.
Kakkos autoksi suunnittelen kyllä plugaria, saisi ajaa vähän edullisemmin työsiirtymät ja kaupassakäynnit.

Kaasuautoilua takana nyt joku 5-6 auton verran, eikä ole muuta pahaa sanottavaa kun Ukrainan tilanne ja vaativat vian selvitykset jos laitteisto hajoaa. Suomessa ei oikein oikeasti päteviä mekaanikkoja kaasuautoille ole. Lisäksi mainittakoon 600kg kampanja etu uusiin autoihin Gasumilta joka nyky hinnoilla tarkoittaa noin 1200â,¬ polttoaine etua auton mukana.

Lionman

Vertailun vuoksi omalla PHEV farkulla on mennyt 15kk aikana bensaan 5,75â,¬ ja sähköön 1,65â,¬ eli yht. 7,4â,¬/100km. Tämä lienee lähempänä keskivertokuskin ajosuoritetta plugarilla.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 07.05.22 - klo:19:39
Vertailun vuoksi omalla PHEV farkulla on mennyt 15kk aikana bensaan 5,75â,¬ ja sähköön 1,65â,¬ eli yht. 7,4â,¬/100km. Tämä lienee lähempänä keskivertokuskin ajosuoritetta plugarilla.

Veikkaisin samaa. Itsellä melko lähellä samoja, 2,8 l ja 13 kWh samaisen 15kk ja 17000 km keskikulutukset.

Ihan näin päästöjen, huoltovarmuuden (biokaasu) ja hinnan kannalta en kyllä ymmärrä miksei kaasuautoja lobattu Euroopassa enempää, vaan koko homma ajetaan alas pikkuhiljaa.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: miz - 07.05.22 - klo:20:06
Veikkaisin samaa. Itsellä melko lähellä samoja, 2,8 l ja 13 kWh samaisen 15kk ja 17000 km keskikulutukset.

Ihan näin päästöjen, huoltovarmuuden (biokaasu) ja hinnan kannalta en kyllä ymmärrä miksei kaasuautoja lobattu Euroopassa enempää, vaan koko homma ajetaan alas pikkuhiljaa.
Kokonaiskulutusta en ole laskenut/seurannut noin tarkasti, mutta auton ilmoittama pitkäaikaiskulutus liikkunut 2l kieppeillä ja nyt viimeiset 1700km 1l. Siihen sähköt päälle, 9kk vuodesta omalta katolta ja loput verkosta. Eli varmaankin jonnekin pihistäjän ja sinun väliin jää PHEVin kulutukset.

Kaasuautoja ei ole sene enempää ruvettu lobbaamaan jo siksikin, että ei yksikään tehdas rupea jatkokehittämään polttomoottoria vastaamaan uusia päästörajoituksia vain kaasua varten, helpompi pistää paukut sähköisiin kulkupeleihin. Bensallahan ei tuleviin rajoituksiin tulla pääsemään.

miz

Nimenomaan valmistajille olisi pitänyt tehdä mahdolliseksi kaasuautojen järkevä tuotanto jos olisi haluttu pitää kaasu yhtenä liikennepolttoaineena.

Nyt siihen ei ollut halua, eikä uusia kaasumalleja enää tule näkymään.
Musta olisi ollut järkevää pitää poliittisilla päätöksillä biokaasu pelissä mukana, vaikka mulla ei kaasuautoa itsellä ole koskaan ollutkaan.

jt

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 08.05.22 - klo:17:07
Kaasuautoja ei ole sene enempää ruvettu lobbaamaan jo siksikin, että ei yksikään tehdas rupea jatkokehittämään polttomoottoria vastaamaan uusia päästörajoituksia vain kaasua varten, helpompi pistää paukut sähköisiin kulkupeleihin. Bensallahan ei tuleviin rajoituksiin tulla pääsemään.
Veikkaanpa että taustalla on ollut sekä vain-sähkövalmistajien että erilaisten sähköä edistämään pyrkivien järjestöjen, vihreiden puolueiden etc, EU-tason lobbaus. Bensalla ei siksi pääse rajoituksiin kun CO2-raja vedetään niin alas ja kun päästöt mitataan vain putken päästä, ei todellisen elinkaaren mukaan. Biokaasuhan menee esim. Suomen lukemilla helposti täyssähkön alle elinkaaren CO2-päästöissä ja on muutenkin selvästi puhtaampi kuin bensa esim. hiukkaset, erilaiset haitalliset hiilivedyt jne. Mutta bensojahan tullaan taatusti myymään EU:n ulkopuolisilla markkinoilla myös senkin jälkeen kun ne EU:ssa kielletään.   

Mitä tulee kaasun hintaan, niin vuodenvaihteessa tapahtunut "keisarin verollepano" nosti kaasun hintaa esim. Gasumilla, osa pienistä taas piti ennallaan kun on nyt osa jakeluvelvoitetta. Viimeisin on tämä Ukrainan kriisi. Edelleenkin hinnaltaan (bio)kaasulla ajeleminen on edukasta myöskin siksi että kaasulla kulutus pysyy hyvin kurissa, vaikka kuski ei olekkaan mallia "pihistelijä".

Lainaus käyttäjältä: v6e - 26.01.22 - klo:22:17
Laitetaan kopio tännekin eli sain tarjouksen huolenpitosopimuksesta 30tkm vuodessa 5vuotta, hinta 85â,¬/kk.

Kysyin Seatin huollosta josta vastattiin ystävällisesti arvioilla:
Eli on kaasu mallissa 15tkm välein huoltoväli (väliöljynvaihto)

60tkm DSG öljy, noin 400â,¬
Eikös Seatin kaasumallissa ole kuiva DSG-7 kytkin? Eihän siihen vaihdeta 60tkm välein öljyjä?

Jakohihnan vaihdon hintapyynnöt ovat joissakin merkkiliikkeissä kyllä ihan poskettomia. Kaasutarkastus maksoi 65e muutama vuosi sitten eräässä VW-merkkihuollossa (Direct Express).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

v6e

Lainaus ei toimi puhelimella mutta edelliseen viestiin viitaten:

Hyvinkään k-autossa runkonumerolla tarjoaa öljynvaihtoa tuohon autoon vaihteistoon myös. Huollossa puhuivat muutamasta litrasta öljyä joten heidän päätelmä oli DSG7 päivitetyllä märkälaatikolla.
Tyyppitarraa ei ole huoltokirjassa eikä paksissa joten paha nyt mennä varmuudella sanomaan.
Olin itse skeptinen mutta näin huollossa minulle vakuuttivat.

Jos olisi se tyyppitarra niin selviäisi googlesta hyvin äkkiä...

v6e

Nyt alkais olla kilometrejä sen verran että voi jo vähän enemmän autosta sanoa.

11tkm tuli täyteen juuri, ensihuolto varattu. Huoltoon jonot sellasta 1kk+
Kulutus ollut 4,2kg, moottoritietä edelleen 80% ajosta @125km/h. Loput 100-90km/h ajoa.
Bensalla ajettiin yksi reilu 100km pätkä koska kaasutankkausasemalla oli toimintahäriö yhdellä pidemmällä reissulla ja kaasu loppui kesken.
Bensan kulutus on ollut reilulla webaston käytöllä ja tuolla 100km lisälenkillä 0,24l/100km.
Toteutuneet kustannukset helmikuusta kun kaasun hinta alkoi nousta: 8,58â,¬/100km.
Suurinosa tankkauksista on tehty Gasumilla joten 2â,¬ pintaan on kaasua tankattu suurinosa ajasta.

Yllätys tuli huollosta, nyt kysyttäessä ilmoittivat että kyllä siellä onkin se kuiva 7-vaihteinen laatikko vaikka vielä alkuvuodesta kertoivat vaihteiston olevan märkä 7-v DSG.
Itsellä tuli vähän kusetettu olo, silloin helmikuussa tehtaan tietokanta on näyttänyt puutteellisia tietoja ja tämä vaihteisto on sellainen mihin ei sitten niitä öljyjä vaihdetakkaan vaikka ensin niin oli puhe. Vaikuttaa huolenpitosopimuksen valintaan aika raakasti koska tuo kulu olisi ollut 60tkm välein yli 400â,¬. Olisin tuohon mielellään vaihtanut huolenpitosopimuksen piikkiin öljyjä.

Autoon olen ollut tyytyväinen, edelleen säästän bensaan verrattuna 35tkm ajoilla noin 2000â,¬ vuodessa.
Tuohon päälle vielä 15tkm ilmaista kaasua myyjän piikkiin niin ensimmäisen vuoden säästö on 3200â,¬.
Kyllähän se minulle sopii, ja vielä puhtaasti biokaasulla!  ;)

v6e

Noniin.

Ensihuolto tehtiin tänään K-Auto airportissa:
Öljynvaihto 86â,¬ työ
Suodatin 23â,¬
Shell Helix ultra 0W-20 131â,¬
Tarvikkeet, roput ruuvit ~ 30â,¬
= 264â,¬.

Sijaisautoon aikanaan 220â,¬ Turussa sama.

Lisäksi erillisellä lapulla sulat, pesunesteet +115â,¬
= 385â,¬
Kaikki meni huolenpitosopimukseen.
Huolenpitosopimuksessa on sisällä 500â,¬ joten ollaan reilu satku pakkasella.
Tosin ei ole niin mustavalkoista, auto on myös pesty.



v6e

Viime viikolla tuli autoon toinen huolto,
Tämä oli 30tkm tarkastus huolto.



Huolenpito sopimuksessa on nyt sisällä 895â,¬ ja huollot olleet aika tarkalleen 700.
Seuraava isompi huolto on 60tkm kohdalla joten näyttää tuo huolenpitosopimus jäävän aika kannattamattomaksi. Tuossa laskussa ei näy lasinpesunesteitä, takajarrupaloja, valojen säätöjä eikä muuta lisä hommaa joten tuo viimeisin yläpuolella oleva 315â,¬ ei olisi sama asiakkaalle.
Jos korjausta tulee takuu ajan loppupuolella niin huolenpitosopimuksesta niiden pitäisi mennä ilman asiakkaan ylimääräisiä kustannuksia joten voi hyvinkin maksaa itsensä takaisin.

Samalla tehtiin tavaratilan suojaverkon kampanja ja vaihdettiin vinkuvat takajarrupalat.

Kulutus on pysynyt nyt tuossa 4,2kilossa keskimäärin tankkaus pumpulla, mittaristossa näkyy 3,7-4kg.

Keskiverto 100km kuluu 8,33â,¬ kaasua ja bensaa 0,35â,¬ = 8,68â,¬/100km.
Webastoa on käytetty kyllä paljon, bensaa on mennyt 0,18dl/100km.
90% tankkauksista kalliilla Gasumin asemilla, hinta on nyt pitkään ollut 2,10-2,05â,¬/kg.
Etelä Karjalassa on tällä hetkellä BIG josta saa kaasua 1,38â,¬-1,63â,¬/kg.

Yllätys oli kovin suuri alku talvesta kun Joensuuhun oltiin saatu asema! Aikaisemmin sukuloimis reissut on pakottanut ajamaan paluumatkan osittain bensalla. Nyt ei enää tarvitse.

Gasumin 600kg tankkaus sopparista on nyt käytetty lähes kaikki. Auton mukana tullut etu oli noin 1200â,¬ arvoinen.

Edelleen todella tyytyväinen kaasu autoiluun, harkitaan plugaria kakkos autoksi jolla emäntä voisi päästä työmatkat hyvin. Itsellä ei edelleenkään mahdollista sähköön joten jatkossa varmaan kaasu autoilut jatkuu.


v6e

Taloustaito 1/23 lehdessä oli hyvä juttu autojen kuluista.
Vertailussa sähkö, plugari, bensa, diesel, kaasu.
Onhan taulukko muuttunut vuoden aikana aina pirusti:


Mutta nii kuin sanottu, kukaan ei tiedä vuoden päähän eikä varsinkaan kahden. Toive olisi ettei sähkön hinta enää ensi talvena huitele 30snt tienoilla, muuten alkaa vaikeet ajat monessa talossa.
Taulukossa ei ole myöskään ole huomioitu huoltokuluja joten sähkö ja kaasuauton välissä ei ole isoa kaulaa. Onhan se vaan fakta että sähköauton huollot ovat edullisia siihen asti kun akku on kunnossa.
Vuoden aikana omassa autossa polttoaine kulut 4,22kg/100km = 8,36â,¬.
90% tankkauksista kalliilla Gasumin asemalla, 80% moottoritietä.
Rahoitus tuo 1,92% todellista vuosikorkoa joka ei nykyaikana ole paha.

Olen tyytyväinen, ei tarvitse yövuoron jälkeen jäädä lataamaan sähköä tolpasta, talvirange tuskin vielä missään 40k autossa riittää 300km josta 80% moottoritietä. Tankkaus häiriöitä ei ole juuri kohdalle sattunut, pari kertaa Gasumilla huolto mutta niistä tiedotetaan ennakkoon.

v6e

Tullut taas hyvin mittariin kilsoja, nyt 39tkm.

Käytin auton huollossa, huolenpitosopimuksessa sisällä 1384â,¬, aikaa kulunut 15kk.
Saldo näyttää +283â,¬ eli aika hyvin mennyt maksamat rahat huoltoihin, 17â,¬/kk maksetaan nyt ylimääräistä.
Tuo toki tasoittuu seuraavassa huollossa joka on isompi.

Kahdet sulka sarjat on laitettu huinenpitosopimukseen ja aina harjattomassa pesussa käynyt huollon aikana. Takajarrupalat meni vinkuminen takia joko HPS piikkiin tai takuuseen.

Kaasun hinta on aika reilusti tullut alas. Hinnat pyörii nyt 1,59-1,8â,¬/kg kieppeillä.
Gasumin asemilla pääosin 1,7â,¬/kg.
Alkuvuodesta oli vielä 2â,¬ hinnat joten reilusti tultu alas.

Kulutus edelleen keskimäärin 4,2kg/100km ja bensaa sen 0,2dl/100km.

Toteutuneesta kulutuksesta menty nyt 8,5â,¬/100km joka on kyllä kohtalaisen edullinen tällä hetkellä.

Taloon tuli vielä -22 vm kaasu Octavia, katsotaan kuinka se palvelee.

jt

Lainaus käyttäjältä: v6e - 23.06.23 - klo:11:00
Kaasun hinta on aika reilusti tullut alas. Hinnat pyörii nyt 1,59-1,8â,¬/kg kieppeillä.
Gasumin asemilla pääosin 1,7â,¬/kg.
Alkuvuodesta oli vielä 2â,¬ hinnat joten reilusti tultu alas.
Nyt kun kaasun hinta on laskenut on käynyt niin että Gasumilla voikin olla yllättäen edullisinta kaasua. Pienemmillä kaasutoimijoilla, kuten SEO:lla hinta on 1,9xâ,¬, kun se vielä jokin aikaa sitten oli halvempaa kuin Gasumin hinnat. Nämä muut toimijat nostivat hintaa hitaammin kuin Gasum, mutta Gasum tulee myös nopeammin alas. Se vähän ihmetyttää mikä logiikka on myydä maakaasua korkeammalla hinnalla kuin biokaasu Gasumilla, eipä taida olla kova menekki. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy