Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Terve, lurkkerina täällä seurannut Mii-keskustelua. Plussa tilattu marraskuussa -19, tuli linjalta ulos helmikuussa ja sain avaimet käteen tällä viikolla. Hieno härveli. Ajamisen iloa polttomoottorin jälkeen.

Omakotitalon kyljessä olleeseen lämpötolppaan vaihdettiin kello josta saa muutakin kuin 2 tuntia kerrallaan ja hyvin toistaiseksi pärjännyt mukana tulleella sukolaturilla. Myös Seat Connect toimii hienosti.

Muita juttuja: OBDEleven on mainio hankinta. Laitettu toistaiseksi päälle ainakin seuraavat modaukset:

- Central Electricin alta auto lock/unlock
- Central Electricin alta myös peilien lämmitys päälle pelkästään takalasinlämmitys kytkemällä (ei tarvitse vääntää peilien lämpöä erikseen päälle)
- Isovelivalvoo kytketty pois päältä: Telematics => GPS antenna, vaihdettu internal => external. Oletus on että telematiikkaboksissa on useampi antenniliitäntä joista tuo "external" on oikeasti kytkemättä. Nyt voi edelleen etäajastaa ja lämmittää autoa ilman että tarvitsee sijaintia ilmoitella jatkuvasti VAGille. (Testattu sillä että auto jäi viimeiseen sijantiinsa jossa asetus oli "internal" mutta muut statistiikat ja etäohjaus toimii edelleen).

Kysymys LED-huomiovaloista - onko muilla plussan DRL:illä hankkineina samaa? Jos valot ovat asennossa "auto", niin halogeenit palavat ja DRL:t ovat pimeinä. Vain asennossa "0" menee DRL:t päälle. Ohjekirjan mukaan Auto-asennossa pitäisi kyllä mennä automaattisesti valon määrän/sateen mukaan, mutta nyt kirkkaana kevätpäivänä pysyi silti vain halogeenit käytössä.

gaasutin

Kuulostaa että DRL:t ei toimi sulla. Minulla oli aina valot autoasennossa ja halogeenit räpsähti päälle autokatokseen ajaessa. Eihän anturi ole peitetty?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 08.04.21 - klo:20:02
Kuulostaa että DRL:t ei toimi sulla. Minulla oli aina valot autoasennossa ja halogeenit räpsähti päälle autokatokseen ajaessa. Eihän anturi ole peitetty?

Eipä ole peitetty. Sadetunnistin kyllä toimii ok, ja samoin kaista-avustin. Samoja antureita kai ne käyttävät.

Tietysti voi olla että "kirkas kevätpäivä" on suomalaisella mittapuulla jotain ihan muuta kuin keskieurooppalaisella...no, pitää seurata tilannetta, jos tekee tuota vielä ilmojen oikeasti kirkastuessa niin ei kuin takuuseen.

iim

Tervehdys kaikille!
Auto tilattu 31.12 2019 ja tänään ilmoitettu että touko/kesäkuun vaihteessa saapuisi suomeen.
Alunperin piti tulla lokakuussa. Sininen plus varusteilla.
Ei jaksettu odottaa joten hommattiin 64 Kona mutta nyt täytyisi päättää kumman myisi pois.
Konassa kyllä koukku mutta sen verran kärryä tulee vedettyä että V70 lisäksi ei kahta sähkistä tarvita.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: iim - 08.04.21 - klo:21:57

Ei jaksettu odottaa joten hommattiin 64 Kona mutta nyt täytyisi päättää kumman myisi pois.
Konassa kyllä koukku mutta sen verran kärryä tulee vedettyä että V70 lisäksi ei kahta sähkistä tarvita.

Taidat saada Seatista omat helposti pois ja vähän enemmänkin, toisin kuin Konasta. Ja jos tarviit koukkua niin ei kai tuo hankalaa ole päättää.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: iim - 08.04.21 - klo:21:57
Tervehdys kaikille!
Auto tilattu 31.12 2019 ja tänään ilmoitettu että touko/kesäkuun vaihteessa saapuisi suomeen.
Alunperin piti tulla lokakuussa. Sininen plus varusteilla.
Ei jaksettu odottaa joten hommattiin 64 Kona mutta nyt täytyisi päättää kumman myisi pois.
Konassa kyllä koukku mutta sen verran kärryä tulee vedettyä että V70 lisäksi ei kahta sähkistä tarvita.
Millainen laskelma syntyisi, jos luopujaksi valikoituisikin V70?

Zarhan

Omituisuus mikä tuli huomattua vasta nyt: Rengaspainevaroitin tuntuu puuttuvan!

Tuonhan pitäisi hinnaston puolesta olla ihan perusominaisuus ihan perusMiissäkin, ei tarvitse plussaa. Käsikirjassakin tuo on selostettu.

Onko muilla Miin omistajilla tilannetta että keskikonsolissa ei vasemmanpuoleisimmassa napissa ole toimintoa ollenkaan (vieressä Eco-valitsin ja latauskytkin)?

Pistin jo meiliä myyjälle että mitä ihmettä...virhe kokoonpanolinjalla vai onko yleinen juttu?

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 10.04.21 - klo:12:42

Onko muilla Miin omistajilla tilannetta että keskikonsolissa ei vasemmanpuoleisimmassa napissa ole toimintoa ollenkaan (vieressä Eco-valitsin ja latauskytkin)?


Se ei ole samassa paikassa kuin polttiksessa. Parasta on että kuskin paikalta sitä ei edes näe, se on nimittäin hanskalokerossa vasemmassa reunassa. Itse sain auton vielä ennen ohjekirjaa ja kyllähän sitä sai etsiä, mutta toki se oli löydettävä kun rengaspainevalo paloi  ;D . Eikä se ohjekirjakaan sitten olisi auttanut.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 10.04.21 - klo:13:38
Se ei ole samassa paikassa kuin polttiksessa. Parasta on että kuskin paikalta sitä ei edes näe, se on nimittäin hanskalokerossa vasemmassa reunassa. Itse sain auton vielä ennen ohjekirjaa ja kyllähän sitä sai etsiä, mutta toki se oli löydettävä kun rengaspainevalo paloi  ;D . Eikä se ohjekirjakaan sitten olisi auttanut.

Kiitoksia tästä! Siellähän se nappi oli. Ihan uskomaton sijoittaminen. Pientä errataa manuaaliin..

jjrv

Onko tietoa mitkä roiskeläpät autoon voisivat sopia? VW Up -malliin olisi näköjään saatavilla varaosana valmistajalta, näinköhän kävisi Seat Miihin? Koivusella taas on kahdeksan erimuotoista yleismallia muttei mitään tietoa mikä niistä sopisi Miihin.

Smii

#580
Lainaus käyttäjältä: jjrv - 12.04.21 - klo:14:01
Onko tietoa mitkä roiskeläpät autoon voisivat sopia? VW Up -malliin olisi näköjään saatavilla varaosana valmistajalta, näinköhän kävisi Seat Miihin? Koivusella taas on kahdeksan erimuotoista yleismallia muttei mitään tietoa mikä niistä sopisi Miihin.


Omaa kokemusta ei ole mutta luulisi tämän Skodan osan: 1ST075111A  sopivan sisarusten kesken. Olisiko tämä sama kuin mainitsemasi?
Seat Mii Electric Plus
Tilattu: 15.11.2019
Arv. toimitus: 19.02.2021 > Suomessa 02.05.2021 > Luovutus 27.05.2021
Alustava tuotannon suunnittelu: 5vko > 15vko > 8vko > Tuotanto 12vko.

jjrv

#581
Lainaus käyttäjältä: Smii - 12.04.21 - klo:22:38
Omaa kokemusta ei ole mutta luulisi tämän Skodan osan: 1ST075111A  sopivan sisarusten kesken. Olisiko tämä sama kuin mainitsemasi?

VW:n verkkokaupassa on nämä:
https://shop.volkswagen.fi/ulkopuolen-varusteet/roiskelapat/roiskelapat-eteen-1s0075111
https://shop.volkswagen.fi/ulkopuolen-varusteet/roiskelapat/roiskelappa-taakse-1s0075101a

Skodan vastaavassa on:
https://shop.skoda.fi/tuote/8679823/1st075111a/eturoiskelaeppaesarja-eteen/50000-27990445/1
https://shop.skoda.fi/tuote/9476532/1st075101a/roiskelaeppaesarja-taakse/50000-27990445/1

Jännää ettei Seatilla ole mitään vastaavaa ja olisi kiva tietää onko korit riittävän samanmuotoiset että nuo sisarmallien osat sopii nätisti. Oma Mii ei ole vielä saapunut ja olisin tilannut nuo mielellään reilusti etukäteen. Jos kellään ei ole tarkempaa tietoa niin pitää ajoittaa tilaus siten, että saa nuo palautettua 14 päivän sisään jos selviää etteivät sopineetkaan.

Skodan versiot ovat näköjään huomattavasti halvempia mutta kuvien perusteella ainakin takaläpät näyttävät myös hyvin erilaisilta jo noiden mallien välillä.

Edit: Skodan takaläpät siis näyttävät niin kapeilta että ovat lähinnä kosmeettiset. Toisaalta muualla netissä huhutaan että VW:n läpät kävisivät Skodaan eli lienee toivoa että menisi Miihin myös.

gaasutin


Zarhan

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 13.04.21 - klo:14:59
Mulla oli kyllä tuollaiset Miissä ihan vakiona edessä.

Sama minullakin eli löytyy kyllä läppä.

Ylipäänsä tuntuu että Seatissa on vakiona monta juttua jotka sisarmalleista puuttuvat. Ylipäänsä VAGin tuotteistus herättää kysymyksiä. Mii oli reilusti halvempi kuin sisarmallit, mukana 5 vuoden takuu ja 10 vuoden etäkäyttö. Miksi ihmeessä olisin ikinä ottanut VW:n tai Skodan logoa tasan samasta autosta huonommalla varustelulla ja ehdoilla?

Emil

Joku saattaa pitää Skodasta, tai Volkkarista tuotemerkkinä enemmän. Tai sitten tahtoo rattiin enemmän nappuloita. Tai ehkä luottaa Skodan maahantuojaan enemmän. Syitä voi olla monia.

Zarhan

DRL-ongelma ratkennut - kyse oli vain siitä että aurinkoinen kevätpäivä ei ollut ihan riittävän aurinkoinen vielä. Nyt viime päivien kirkkailla säillä on oikeasti pysynyt DRL:t (ja vain DRL:t) päällä paitsi tunneleihin etc ajettaessa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 15.04.21 - klo:07:40
Joku saattaa pitää Skodasta, tai Volkkarista tuotemerkkinä enemmän. Tai sitten tahtoo rattiin enemmän nappuloita. Tai ehkä luottaa Skodan maahantuojaan enemmän. Syitä voi olla monia.

Kyllä näissä varmana enemmän painaa Seat:n 5 vuoden takuu, kuin vrt volkkarin ja skodan 2 vuotta.

Jos joku luottaa enemmän Skodan maahantuojaan eli Helkama-autoon, niin mä nauran paskaisesti, kun pääsee heidän kanssaan asioimaan. Siinä on maahantuoja, jossa ainoa joka vastaa yhteydenottoihin on sihteeri (Nostan hänelle hattua miten toimii) ja asiakasta kyykytetään viimeiseen saakka eikä heitä kiinnosta asioiden hoitaminen loppuun saakka vaikka aihetta olisi ennen, kuin on pakko.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zarhan

Vielä yksi havainto/opetus. Tuossa näyttää olevan mahdotonta asettaa suoraan latauksen maksimimäärää välittömälle lataukselle, ainoastaan ajastetulle sen voi tehdä. Koska nyt kuitenkin tullaan suurin osa ajasta lataamaan kotona enkä halua joka kerta "ajastaa" autoani vaan olettaa että se on käytettävissä rattiin hypätessä, mutta kuitenkin hieman säästää akkua asettamalla maksimilataus 90%:aan (tai 80%:aan, tai mihin haluaa), näyttää olevan ainoa keino tämä:

- Aseta *minimi*varaus haluamaasi lukemaan, esim. 90%. Tämä tarkoittaa että vaikka ajastus olisi asetettu, akku ladataan aina vähintään tähän lukemaan.
- Luo uusi latauspaikka, aseta nimeksi vaikka "Lataus 90%", toiminnoksi pelkkä lataus (ei ilmastointia). Aseta maksimivaraustaso samaan mihin asetit sen minimin äsken.
- Aseta ajastettu lähtöaika vaikka slotti kolmoseen johonkin höpöhöpöaikaan jolloin et koskaan lähde liikenteeseen, vaikka kerran viikossa sunnuntaina kello kaksi. Pistä se käyttämään vastaluomaasi latauspaikkaa. (Ã,,lä käytä tätä aikaa jos oikeasti lähdet johonkin aina sunnuntaisin kello kaksi - ilmastointi jää silloin pois).

=> Nauti 90% latauksesta "välittömän latauksen" kanssa.

Logiikka siis on seuraava:
- "Minimivaraus" tarkoittaa varaustasoa, jolle auto ladataan aina kun lyödään töpseli kiinni, riippumatta koska ajastus on. Toiminnan tarkoituksena on se että jos auton akku on tyhjillään, ladataan se välittömästi minimiarvoonsa koska tyhjänä säilyttäminen ei ole hyväksi akulle.
- Ajastettu lataus puolestaan tekee sen että auto ladataan ajastetun latauksen tavoitetasoon niin, että auto olisi oletetulla lähtöhetkellä tavoitetasossa. Tämä on sinänsä myös järkevää, koska ääriään myöten täynnäkään akkua ei kannata säilyttää pitkään. Ideana siis se että akku on täynnä vain minimaalisen ajan.
- Jos ajastusta ei ole, auto lataa itsensä aina 100%:aan vaikka ei olisi käyttöä pitkään aikaan.
=> ylläolevalla kombolla auto ladataan 90% tasoon, mutta ei pidemmälle, koska ajastus on aina olemassa. Minimitason asetus saa aikaan että sitä kuitenkin aletaan ladata heti kun töpseli on seinässä.

- Jos koskaan tarvitset oikeasti 100% latausta (esim. pitkä matka tiedossa) voit koska tahansa painaa "välittömän latauksen" päälle joko appsilla tai keskikonsolin latausnapista. Tai sitten säätää (toiseen ajastukseen + latauspaikkaan) sen 100% varauksen.
- Tämä ei vaikuta mitenkään "välittömään ilmastointiin". Itsellä ainakin muodostunut nyt tavaksi painaa Connectista lämppäri päälle kun alkaa pistää ulkovaatteita päälle.

Olisi kyllä ollut kiva jos olisi ihan vakiotoimintona ollut latauksen rajoittaminen "vakiomaksimiin" jonka sitten voi helposti ylittää ilman tällaista kikkailua. Ja toisaalta kai tuo 8 vuoden akkutakuu tarkoittaa ettei tuosta nyt *niin* huolehtivainen kannattaisi olla, mutta ei nyt viitsi ehdoin tahdoinkaan heikentää toimintaa. Ja akkua pitäisi kai pitää suunnilleen 40-80% välillä parhaan säilyvyyden vuoksi. Laitoin tuon 90% siksi koska VAG on kuitenkin rakentanut akkuun hieman varakapasiteettia.

En tiedä sujuuko toi DriveMiillä yhtään sen paremmin kuin tuolla Seat Connectilla, mutta ainakin Connectin kautta logiikka pitää rakentaa noin.

Saa kertoa paremman kikkakepposen.

Emil

Eikö se riitä, että laittaa ajastetun latauksen joka yöksi vaikkapa klo 4? Ja jos ei joku kerta riitä, niin sitten laittaa suoran latauksen päälle keskikonsolin napista, tai sovelluksesta. Taikka näin minä olen ladannut jo vuoden. Talvella 90 ja kesällä 80 prossaan ajastetun lataksen avulla.

Minimilataus mulla taitaa olla 10%.

Petunet

Lataan oman e-up!:ni aina yösähköllä joten olen ajastanut yhteen muistipaikkaan lähdön joka aamulle varaustilaan 80% ilman lämmitystä.
Sallittu latausaika on siten klo 22-06.
Ennen todellista lähtöä lämmitys päälle We Connectista ja tarvittaessa lisälataus.

Kotiin tullessa auto piuhaan ja aamulla se on ladattu, ei ongelmaa.
Jos pitää päivän aikana hidasladata lisää (ajastushan ei koske DC-latausta) niin joko keskikonsolin napista tai We Connectista lataus päälle.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Zarhan

Jeps, elikkä ajastuksia on sitten ilmeisesti tosiaan pakko käyttää.

Minimivarausasetus on minulla siis vain sen vuoksi että tuo tajuaisi alkaa lataamaan heti, ilman nappien painalluksia, eikä yrittäisi optimoida ajastukseen joka ei ole kuitenkaan todellinen. Mutta kiitti asian vahvistamisesta.

Petunet

Laitoin minimivaraukseksi 20%, jos sattuu että tarvitsee illalla käydä vielä jossain vaikka päivällä on tullut ajeltua enemmän.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

iim

Auto vielä tulematta mutta kysymys käyttäjille. Pärjääkö tämän kanssa ilman älypuhelinta?
Ei muuten tarvetta niin ei haluja hommata moista auton takia.
Konassa ei ole etä käyttöä ja hyvin on pärjännyt ilman kun aina ladataan kotona.

JMP

Lainaus käyttäjältä: iim - 15.05.21 - klo:11:18
Auto vielä tulematta mutta kysymys käyttäjille. Pärjääkö tämän kanssa ilman älypuhelinta?
Ei muuten tarvetta niin ei haluja hommata moista auton takia.
Konassa ei ole etä käyttöä ja hyvin on pärjännyt ilman kun aina ladataan kotona.

Hyvin pärjää ilmankin.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: iim - 15.05.21 - klo:11:18
Auto vielä tulematta mutta kysymys käyttäjille. Pärjääkö tämän kanssa ilman älypuhelinta?

Jos on älypuhelin + Internet-yhteys: Voi käyttää Seat Connect-appia ja tehdä kaikki etäkäyttötemput mitä haluaa. Menee matkapuhelinverkon yli ja käy VAGin pilvessä kääntymässä. (Ja tästä syystä väänsin omastani GPS:n pois päältä - ei kuulu VAG:lle missä liikun).

Jos on pelkkä älypuhelin mutta ei nettiä: Voi käyttää DriveMii-appsia ja tehdä osan etäkäyttötempuista, eli lähinnä lataukseen liittyvät asetukset. Käyttää Bluetoothia auton kanssa juttelemiseen. Eli tällä voi asetella vaikka latausrajat. Tähän käy periaatteessa mikä tahansa romuluuri kunhan Androidia nyt ajaa. Eli voi hankkia jonkun käytetyn ilman mitään matkapuhelinliittymää, tai vaikka jonkun Android-tabletin tai vastaavan. Se DriveMii pitää tietty ladata tuohon mutta sen voi tarvittaessa tehdä ihan offlinena vaikka PC:n kautta.

Jos ei ole kumpaakaan, niin tuota pilven kautta tapahtuvaa konfiguroimista voi tehdä PC:llä ja nettiselaimella, osoite http://my.seat. Tarvitsee luoda tunnus ja ilmoittaa auton valmistenumero. Toiminnot samat kuin tuolla Connect-appsilla, mitä nyt vähän erilainen käyttöliittymä (ja muutamassa kohtaa karkeahko suomennos). Kotoa lähdettäessä käytän yleensä itse tuota weppisivua ilmastoinnin starttaamiseen koska PC on kuitenkin yleensä päällä ja käytössä, tien päällä sitten hoituu puhelimella.

Jos ei ole sitä weppiselainta pyörittävää PC:täkään niin latausrajoja ja ajastuksia ei valitettavasti pysty asettamaan, mutta ei tämä nyt *niin* suuri puute ole, halutessaan tämän älykkyyden voi pistää latausaseman puolelle (joka on helpoimmillaan kellokytkin schukopistokkeessa).

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: iim - 15.05.21 - klo:11:18
Auto vielä tulematta mutta kysymys käyttäjille. Pärjääkö tämän kanssa ilman älypuhelinta?
Ei muuten tarvetta niin ei haluja hommata moista auton takia.


Pärjää, mutta ilmastoinnin/lämmityksen etäkäyttö on yksi parhaita ominaisuuksia. Toki sen softan saa android laitteeseen, esim. Tabletti jolloin voi käyttää. Seat connect kannattaa joka tapauksessa aktivoida.

Kilu7

Lämmityksen etäkäyttö talvella on ainut tarpeellinen syy hommata appi.

Zarhan

Nyt kun etäkäytöstä tuli puhetta niin onko kenelläkään ollut nimenomaan Connectin (weppisivun tai appin) kanssa sellaista ongelmaa että ajoittain jättää tilanne päivittymättä?

Olen jo aiemmin noteerannut että palvelu väittää vaikka että ovet ovat lukitsematta tai jotain muuta vastaavaa, jos ei ole vaikka heti lukinnut ovia autosta noustua ja on vaikka kanniskellut kauppakasseja sisään useamman kierroksen ja lukinnut auton vasta muutaman minuutin jälkeen, eli tilanne mitä appissa lukee ei ole ollut ihan täysin todellinen (pari kertaa pelästyikin että onko unohtanut lukita auto). Mutta nyt tänään on tehnyt sellaista että kun ajoi 100 km ensin toiseen suuntaan ja palasi kotiin niin vain menomatkan kilometrit löytyvät palvelusta. Mitkään etäkäyttötoiminteet eivät pelaa, sanoo vaan että yhteyttä autoon ei saatu.

DriveMiillä edelleen saa kyllä yhteyden noiden lataustasojen säätöön sun muuhun bluetoothilla.

Voi tietty olla että joku häiriö VAGin pilvessä ja korjaantuu odottamalla, mutta onko sattunut aiemmin muille?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 17.05.21 - klo:21:20
Mutta nyt tänään on tehnyt sellaista että kun ajoi 100 km ensin toiseen suuntaan ja palasi kotiin niin vain menomatkan kilometrit löytyvät palvelusta. Mitkään etäkäyttötoiminteet eivät pelaa, sanoo vaan että yhteyttä autoon ei saatu.

Korjautui odottamalla, tänään taas homma toimii kun ajon jälkeen tarkasti tilanteen. Kokonaiskilometrit päivittyivät myös oikein, mutta "ajopäiväkirjaan" ei tuota 100 km paluumatkaa ilmestynyt näkyviin. Auto ei siis muista asioita synkronoidakseen ne pilven kanssa vaan vain ilmeisesti viimeisimmän matkan.

iim

Auto tilattu viimeisenä päivänä 2019 tarjousta ja huomenna olisi noudettavissa mutta sovittu nouto ensiviikolla niin menee suoraan suojaukseen ja ceramic pro käsittelyyn.
Tuli 4 kk aikaisemmin kuin oli kaupat tehdessä arvio. Myyjän mukaan vielä muutama tulossa.
Täytyy tutustua ja tuumata jääkö käyttöön ja Kona myyntiin vai ajellaanko molemmilla tai sitten myydään Mii.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy