Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Erkka

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.02.21 - klo:08:49
Ei vaan taida olla sitten tuon koukun jälkiasennushinta asennettuna kovinkaan paljon halvempi kuin ennen tätä esiasennusrahastusta oli?

Vertailuksi. Tiguan eHybridiin tehdasasennetun sähköisesti esiin vapautuvan vetokoukun hinta 840 euroa. Ei kallista.

Paljonko Seatiin maksaa vastaava koukku tehdasasennettuna?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 20.02.21 - klo:08:55
Vertailuksi. Tiguan eHybridiin tehdasasennetun sähköisesti esiin vapautuvan vetokoukun hinta 840 euroa. Ei kallista.

Paljonko Seatiin maksaa vastaava koukku tehdasasennettuna?

Juu, tarkoitin että kun ottaa tuon esiasennuspaketin ja sitten myöhemmin ostaa jälkiasennuskoukun.

Nyt kun katsoin hinnastoa niin eipä Scalan kohdalla ole enää koukun asennusvalmiusvaihtoehtoa. Konfiguraattorikin tarjoaa vain 920 autoverottomaan hintaa koukkua.
Onkos nykyään niin että jos otat tehdaskoukun, on sulla vetovalmius mutta jos et ota koukkua, et saa sitä sit myöhemminkään. Tuossa tilaamassani oli vaihtoehtona tuo koukkuvalmius jolla sai sitten myöhemmin koukun asennettua. En tuota muistaakseni about 200-300 maksanutta valmiutta ottanut ja nyt vetopainot on nolla joten mitään koukkua tuohon ei saa asennettua. Onkohan Leonissa ja ylipäätään muissa 2021 malleissa sama juttu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lionman

Leonin esiasennussarja 160 veroton ja n. 180 verolla. Tehdaskoukku olikohan 860 veroton ja 1004 verolla. Koukkupajalla laitattamani Westfalia 790 verolla. Aika sama siis. Omalla kohdalla valintaan vaikutti myyjän arvioima n. 2kk nopeampi toimitusaika.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 20.02.21 - klo:10:47
Leonin esiasennussarja 160 veroton ja n. 180 verolla. Tehdaskoukku olikohan 860 veroton ja 1004 verolla. Koukkupajalla laitattamani Westfalia 790 verolla. Aika sama siis. Omalla kohdalla valintaan vaikutti myyjän arvioima n. 2kk nopeampi toimitusaika.

Oliko sulla siis esiasennus, ja sen päälle tuo 790 koukusta?
Vaiko ilman esiasennusta koko roska asennettuna 790?
Jos oli esiasennussarja, niin ihan mielenkiinnosta kysymys että paljonko maksaa ilman tehtaalla laitettua valmiutta, ja onnistuuko esim. koukkupajalla nuo ohjainlaitteiden koodaukset?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 15.02.21 - klo:11:44

Sähkömoottorissa ei tarvita vaihteita...

Kyllä tarvitaan ja siitä johtuen myös ZF kehitti sellaisen -  Electric 2-Speed Drive for Passenger Cars
https://press.zf.com/press/en/releases/release_10181.html ja sen vuoksi Porsche Taycan
ottaa sen käyttöön - https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/

Lionman

Minulla oli esiasennus ja sen päälle 790, Koukkupajalla. Ei mitään havaintoa mitä tulisi maksamaan ilman esiasennusta. Ehkä Koukkupaja tietää ja toki K-Caarallakin.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Tietääkö kukaan onko mitään haittaa pitää auto lukitsematta yli viikonlopun? Mökillä kun ollaan. Kuulin joltain että volvot syö virtaa enemmän lukitsematta kuin lukittuna. Tosin ei liene kyse isoista virroista.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

#timo#

Kyllä ainakin Volvo nukahtaa omien mittauksieni mukaa ovet auki. Tulee tuota kuivateltua tallissa pesun jälkeen. Ja tosiaan mökillä aina ovet auki.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 20.02.21 - klo:10:47
Leonin esiasennussarja 160 veroton ja n. 180 verolla. Tehdaskoukku olikohan 860 veroton ja 1004 verolla.
Tuo 180 euroa on 1.5 TSI:n esiasennuksen verollinen hinta. Suuremmista CO2-päästöistä johtuen joutuu maksamaan veroa 20 euroa, eli 160 -> 180 ,. PHEV:ssa veroa tulee vain viisi euroa, eli 160 -> 165 ,.

1.4 PHEV (150 kW) maksaa 2864 , enemmän kuin 1.5 TSI (110 kW). Jos ottaa lisävarusteita, kapenee ero. Esim. itselläni on hyvin maltillinen määrä (full LED, metalliväri ja vetokoukun esiasennus). Niistä tarvitsee maksaa vähemmän veroa kuin 1.5 TSI:ssä. Eli tuolla varustuksella eroa on enää 2704 ,. Hieman kattavammalla varustuksella ero kapenee nopeasti 2500 euroon.

Xcellence PHEV:n viralliset CO2-päästöt ovat näköjeen laskeneet grammalla 26 g/km. Kulutus 1,1 l/100 km. WLTP Sähkörange 63,7 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jaran

En tiedä miten tässä uudessa korimallissa on, mutta edellisessä faceliftissä kun 1.0TSI:n kanssa ei saanut tehtaalta kumpaakaan, koukkua tai sen esiasennusta, niin laitatin Koukkupajalla. Tuo maksoi silloin vajaa 700, (irroitettava).

Kysyin silloin heiltä miten koukun esiasennus olisi vaikuttanut hintaan, niin ei kuulemma mitenkään. He eivät ainakaan edellisen korimallin yhteydessä olisi käyttäneet edes esiasennuksen liittimiä tms. Olisiko uudessa samalla tavalla? Tietenkin jos vetopainot on ilman esiasennusta 0kg, niin sitten koukku vaatii esiasennuksen. Tuonhan voisi joku tarkistaa koukuttomasta ja ilman koukun esiasennusta olevasta autostaan Trafin sivuilta että mitkä on vetopainot?

Itse otin 1.5eTSI:n tehdaskoukulla ja auto on ollut pihassa jo jonkun viikon.

ukormi

Kappas..
Mulle sanottiin että jos en ota vetokoukun esiasennusroippeita ja maksa niistä erikseen, auton vetopainot tulevat olemaan nollat eikä koukkua voi enää koskaan autoon asentaa.
Kyllä nuo vetopainot Traficomin rekisteristä löytyy:
Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg) 2860
Perävaunumassa jarruin (kg) 1200
Perävaunumassa jarruitta (kg) 600

Eli potaskaa siis puhuivat ja taisipa tuo lukea tuolloisessa lisävarustehinnastossakin tai konfiguraattorissa.

Kyseessä ei ole Seat mutta konsernin pirssi kuitenkin, siis tuo Scala
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Kuuki

Onko muilla ongelmaa, että vesi jäätyy etuoven sisäpuolelle, eturenkaan puolella?
Olkaa tarkkoja kun avaatte oven ettei käy niinkuon mulle. Tuotahan ei huomaa kovin helposti ulkoapäin.
Meneeköhän tuo suunnittelu virheeksi, vai joutuuko pulittamaan omasta pussista.  :(









Ouzi

5 mallin golfissa oli tuo ongelma. Muissa autoissa en havainnut. Yrittäisin takuuseen saada.

Lionman

Mistä tuo jäätynyt vesi on lähtöisin?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

b1mpo

Lumesta auton päällä, joka lämmitetty vedeksi, joka valunut sinne kynnykselle ja jäätynyt siihen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Missä vakuutusyhtiössä olette autonne vakuuttaneet? Vertasin oman vakuutusyhtiöni laskurissa Leonin e-hybridiä ja nykyistä Octavia 1.0 TSI:tä ja hintaero oli kyllä niin merkittävä, että se vie ison osan sähköllä ajamisen säästöistä.

miz

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.02.21 - klo:15:34
Missä vakuutusyhtiössä olette autonne vakuuttaneet? Vertasin oman vakuutusyhtiöni laskurissa Leonin e-hybridiä ja nykyistä Octavia 1.0 TSI:tä ja hintaero oli kyllä niin merkittävä, että se vie ison osan sähköllä ajamisen säästöistä.

Käyttöauton kamppiksen myötä fenniassa. N. 450 Eur liikennevakuutus ja kasko.
Edelliseen 2016 1.8 farkkuun verrattuna Ifissä hinta olisi noussut 50 eur, eli reilu 900 e-hybridillä.
1.0 vakuutushinnat taitaa yhtiöstä riippumatta paljon halvemmat kuin tehokkaammissa malleissa.

Kuuki

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 21.02.21 - klo:15:08
Mistä tuo jäätynyt vesi on lähtöisin?

Juurikin sulaneesta lumesta. Ilmeisesti ei kaikki vesi pääse valumaan pois ja kerääntyy sinne.

Pihistelijä

#588
Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.02.21 - klo:15:34
Missä vakuutusyhtiössä olette autonne vakuuttaneet? Vertasin oman vakuutusyhtiöni laskurissa Leonin e-hybridiä ja nykyistä Octavia 1.0 TSI:tä ja hintaero oli kyllä niin merkittävä, että se vie ison osan sähköllä ajamisen säästöistä.
Minä saan omani vasta maaliskuun ensimmäisellä viikolla, mutta kysyin jo tarjoista Turvasta, jossa nykyinen 1.0 TSI on vakuutettu. Liikenne + kasko 464 euroa. Kasko sisältää mm. lunastusturvan, lasivakuutuksen ja parkkiturvan. Omavastuu 200 euroa. Mulla on täydet bonukset molemmissa vakuutuksissa. Eli ei ole juuri 1.0 TSI:tä kalliimpi. Vain noin 20 euroa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.02.21 - klo:18:01
Minä saan omani vasta maaliskuun ensimmäisellä viikolla, mutta kysyin jo tarjoista Turvasta, jossa nykyinen 1.0 TSI on vakuutettu. Liikenne + kasko 464 euroa. Kasko sisältää mm. lunastusturvan, lasivakuutuksen ja parkkiturvan. Omavastuu 200 euroa. Mulla on täydet bonukset molemmissa vakuutuksissa. Eli ei ole juuri 1.0 TSI:tä kalliimpi. Vain noin 20 euroa.

Edullinen on! Mulle Turvan laskuri näyttää samoilla ehdoilla ja täysillä bonuksilla + liittoedulla 815 Eur.

Erkka

#590
Lainaus käyttäjältä: miz - 21.02.21 - klo:18:25
Edullinen on! Mulle Turvan laskuri näyttää samoilla ehdoilla ja täysillä bonuksilla + liittoedulla 815 Eur.

Ei kannata Turvan laskurin mukaan tilata vakuutusta, vaan soittamalla suoraan vakuutusten myyjälle. Minulle Tiguan eHybridin liikenne- ja liittokasko maksaa 690 , vuodessa. Vakuutus kaikilla eduilla ja 200 , omavastuulla. Kyseessä isompi ja tehokkaampi auto ja hinnaltaan noin 47 500 euron kulkine.

Liikennevakuutus Bonus 80 % Ei omavastuuta

Liittokasko Bonus 70 %

Perusturvat:

- Kolarointivakuutus Omavastuu 200 ,
- Hirvivahinkovakuutus Omavastuu 200 ,
- Ilkivaltavakuutus Omavastuu 200 ,
- Palovakuutus Omavastuu 200 ,
- Varkausvakuutus Omavastuu 200 ,
- Oikeusturvavakuutus Omavastuu 15 % - enimmäiskorvaus 8.450 , vähintään 219 ,
- Autopalveluvakuutus Ei omavastuuta
- Vastuuvakuutus Ei omavastuuta
- Lasivakuutus Omavastuu 200 ,, ei omavastuuta jos lasi korjataan
- Lunastusetuvakuutus Omavastuu määräytyy lunastukseen johtaneen vahingon mukaan
- Luonnonilmiövakuutus Omavastuu 200 ,
- Laaja sijaisautovakuutus Ei omavastuuta
- Eläintörmäysvakuutus Omavastuu 200 ,
- Pysäköintivakuutus Omavastuu 200 ,

Lisäturvat:

Kiinnitys-,osamaksu- ja leasingvahinkovakuutus Omavastuu 500 ,

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Lionman

Jos nyt tuota jäätymisasiaa oikein ymmärrän, niin vesi on synnytetty auton sisätilaa lämmittämällä ja se on sitten valuessaan jäätynyt kylmiin pelteihin. Vaikuttaisi itsaiheutetulta vauriolta. Jossain aiemmassa autossani hain sopivaa sisätilan lämmitystapaa niin, ettei sivulasien alatiivisteet olisi pahasti jäätyneet. Sellaisen löysinkin. Nykyisen latauspiuhassa ollessa esilämmitys on tässä mielessä sopivan mieto.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 21.02.21 - klo:19:13
Ei kannata Turvan laskurin mukaan tilata vakuutusta, vaan soittamalla suoraan vakuutusten myyjälle. Minulle Tiguan eHybridin liikenne- ja liittokasko maksaa 690 , vuodessa. Vakuutus kaikilla eduilla ja 200 , omavastuulla. Kyseessä isompi ja tehokkaampi auto ja hinnaltaan noin 47 500 euron kulkine.

Liikennevakuutus Bonus 80 % Ei omavastuuta

Liittokasko Bonus 70 %

Perusturvat:

- Kolarointivakuutus Omavastuu 200 ,
- Hirvivahinkovakuutus Omavastuu 200 ,
- Ilkivaltavakuutus Omavastuu 200 ,
- Palovakuutus Omavastuu 200 ,
- Varkausvakuutus Omavastuu 200 ,
- Oikeusturvavakuutus Omavastuu 15 % - enimmäiskorvaus 8.450 , vähintään 219 ,
- Autopalveluvakuutus Ei omavastuuta
- Vastuuvakuutus Ei omavastuuta
- Lasivakuutus Omavastuu 200 ,, ei omavastuuta jos lasi korjataan
- Lunastusetuvakuutus Omavastuu määräytyy lunastukseen johtaneen vahingon mukaan
- Luonnonilmiövakuutus Omavastuu 200 ,
- Laaja sijaisautovakuutus Ei omavastuuta
- Eläintörmäysvakuutus Omavastuu 200 ,
- Pysäköintivakuutus Omavastuu 200 ,

Lisäturvat:

Kiinnitys-,osamaksu- ja leasingvahinkovakuutus Omavastuu 500 ,

Joo, pointtini oli se että 400 eur kaskoineen on todella halpa jatkuvana hintana, ei siis uuden auton kylkeen tullut kamppis kuten itsellä.
Sulla vakuutus näyttäisi olevan n.60% kalliimpi kuin pihistelijällä.

Tiguanissa ja Leonissa on parin kympin tarkkuudella samanhintaiset vakuutukset.
Tehot / moottori taidetaan katsoa vakuutuksen kannalta pääasiallisen voimanlähteen mukaan, joka on molemmissa sama 1,4 ja 110 kW.

Muutenhan koko vakuutuspaletti mukaan laskien (kaikkien valuutusten kokonaissumma) minulla tulee jatkossakin halvemmaksi ifissä kun tämä vuoden kamppis päättyy. Helsinki ja liittohinnaltaan luokkaa 900, ja auton takaisintulo taas tiputtaa kaikkien muiden vakuutusten hintaa suunnilleen satasella.
Ei siis pysty aina vertaamaan suoraan yksittäinen vakuutuksen hintaa ottamatta kokonaisuutta mukaan.

Ihmeen vähän kyllä hinta muuttuu uuden ja vanhan mallin välillä, vaikka luulisi että vahinkotapauksessa korjaus (ja lunastus) hinnat on paljon korkeammat uudessa.

Antore

Lainaus käyttäjältä: miz - 21.02.21 - klo:19:50
Tiguanissa ja Leonissa on parin kympin tarkkuudella samanhintaiset vakuutukset.
Tehot / moottori taidetaan katsoa vakuutuksen kannalta pääasiallisen voimanlähteen mukaan, joka on molemmissa sama 1,4 ja 110 kW.

Tuo on vain yksi todella monista muuttujista joilla hinta lasketaan. Kahdella iskutilavuudeltaan ja tehoiltaan identtisellä autolla voi olla todella suuret erot vakuutusten hinnoissa. Jos autossa on lasikatto, kannattaa varmistaa kattaako lasivakuutus myös katon, aika tosi harvalla yhtiöllä näin on ja lasikatot on törkeän kalliita. Omassa autossa ylivoimaisesti edullisin tarjous tuli Pohjantähdestä ja lisäksi heidän lasivakuutus korvaa myös katon. Kaikilla mahdollisilla herkuilla paras kasko 760,- vuodessa, joka on edullinen sähköautolle. Ifille olisin joutunut pulittamaan melkein tuplat, ja katto olisi jäänyt edelleen vakuuttamatta. Nyt ovat vähän laskeneet hintaa ja Ifin laskuri antoi hinnaksi 1364,-. Mutta aika iso ero. Vakuutukselle kannattaa hakea hinta vähintään kerran vuodessa ja kilpailuttaa myös se oma yhtiö jossa vakuutus jo on. Jos hinta on oman yhtiön laskurilla laskenut, ei sitä kukaan kerro vaan hinta jatkuu sopimushetken hinnalla.

Erkka

Luulisi vakuutuksien laskennassa otettavan huomioon myös auton kauppahinta?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 21.02.21 - klo:20:21
Luulisi vakuutuksien laskennassa otettavan huomioon myös auton kauppahinta?

Varmasti yksi hinnan laskuperuste on myös hankintahinta, lähinnä mahdollisissa lunastustilanteessa auton arvo nostaa korvaussummaa = vakuutuksen hintaa. Korjailu lienee aika saman hintaista hankintahinnasta riippumatta. Ainakin kun puhutaan volkkareista tai muista konsernin ns. kansanautoista.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Antore - 21.02.21 - klo:20:28
Varmasti yksi hinnan laskuperuste on myös hankintahinta, lähinnä mahdollisissa lunastustilanteessa auton arvo nostaa korvaussummaa = vakuutuksen hintaa. Korjailu lienee aika saman hintaista hankintahinnasta riippumatta. Ainakin kun puhutaan volkkareista tai muista konsernin ns. kansanautoista.

Auton lunastushinta onkin sitten toinen juttu.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Antore

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 21.02.21 - klo:20:38
Auton lunastushinta onkin sitten toinen juttu.

No eikö se juuri ole se juttu joka vakuutuksen hintaan vaikuttaa, ainakin jos kaskosta puhutaan. Niin kuin kirjoitin, tuskinpa sen tiksun lokarin tai puskurin korjaaminen on oleellisesti kalliimpaa kuin Leoninkaan.

Erkka

^ Jep. Lukaisin todella huonosti kirjoittamasi tekstin. Ajatus jotenkin karkasi, heh. Olet oikeassa kaikinpuolin.  :-[
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

miz

Juu, ei noita vakuutusyhtiöitä kiinnosta yksityiskohdat tällaisissa kansanautoissa.
Ihan sama onko niitä lisävarusteita kolmella eurolla vai kolmellatoista tonnilla, sikäli se kauppahinta ei suoraan määrittele. Tuo mainittu lasikatto taitaa olla harvoja poikkeuksia.
Esim 15.000 ja 45.000 Leonilla saattaa olla sama vakuutus hinta.

Isoimmat hinnan laskentaan vaikuttavat  on varmaan haltijan historia, asiakkuus, asuinpaikka, auton tyyppi, malli, tehot ja vuosittainen ajomäärä. Sekä tietty automallin ikä ja ”riskialttius”.

Mutta topicin aiheeseen:
Edelleen ihan hyväntuntuinen auto. Hiljaisempi kuin edeltäjänsä, ainakin kitkoilla. Katsotaan sitten onko kesärenkailla suurempaa edistystä.

Tuli ajettua maanteitä, meni tyhjällä akulla 5,1 / 100 hybridimoodissa, keskinopeus reilu 80.
Latauskin tuli testattua, kun oli määränpäässä tarvetta esilämmityksille ja sähköajolle lyhyillä pätkillä. 6,3 / 100 km kulutuksella sai ajettua akun 20 prosentista 80 prosenttiin vajaan 100km matkalla.

Ekalla 1400 kilsalla keskikulutus 4,4 ja 10 kWh / 100km.
Tästä puolet pidempää maantietä, ja loput pätkäajoa pakkasilla.
Edellisellä 1.8 DSG:llä meni 3-4 litraa enemmän satkulla. Oletan että kun päästään plussakeleillä ajelemaan niin kulutukset tippuu roimasti mun ajoprofiililla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy