Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 07.08.20 - klo:12:59
Noi onkin vissiin sitten joka paikan ja kelin renkaat, meinaan aika harvassa taitaa olla kaktuksenkuvat esim. Nokialaisissa.

Niipä, näihin voi kiertää irto Luomu-kaktuksenpiikit lisäämään pitoa ääriolosuhteissa ja -tilanteissa :D :D

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.08.20 - klo:11:48
Tuosta nettijutusta löytyvä graafinen kuvaaja jarrutusmatkoista on sellainen hämäys, että oksat pois. Toki tuohon syyllistyvät useimmat (ellei kaikki) lehdet nykyään, mikä ainakin itseäni aina suunnattomasti ärsyttää. Kuvaajasta on jätetty puolet piirtämättä, jarrutusmatkan skaala on 20 - 40 metriä eikä 0 - 40 kuten pitäisi. Siten saadaan näyttämään äkkivilkaisulla, että kesärenkaan jarrutusmatka on vain puolet talvirenkaan vastaavasta, vaikka oikeasti se on noin 75 %.
Niin ja kannattaa huomioida että sulalla kelillä pito on kertaluokkaa parempi kuin jää- tai lumikelillä - kaikilla rengastyypeillä.

80km/h nopeudessa ko. testissä erona ollut n. 8 metriä kesä- ja pohjoismaisen talvirenkaan välillä vilahtaa ohi n. 0,36 sekunnissa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

a4b8

mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Jultsu

Miksi oletatte että nastakadon vuoksi jääpito olisi romahtanut niin umpisurkeaksi että arvosana tippuisi viitoseen?
Uutta testiä ei ilmeisesti aikasyiden vuoksi järjestetty uudestaan, jonka vuoksi alkuperäistä "täysnastaista" arvosanaakaan ei voitu painaa lehteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Jutusta ei selviä milloin se on tehty ja miksi siinä on vielä käytetty markkinoilta pois vedettyä rengasta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.08.20 - klo:12:44
Contista saa lähteä puolet nastoista irti ja silti paras talvirengas kaikissa ominaisuuksissaan. ;D

Paska talvirengas, jos nastat katoaa! Conti ice contact 2:sta ole viidestä sarjasta lähtenyt yhtään nastaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.08.20 - klo:12:44
Contista saa lähteä puolet nastoista irti ja silti paras talvirengas kaikissa ominaisuuksissaan. ;D

Hieman odottelinkin tämän suuntaista kommenttia  ;D

Tuo kuminastan kiinnipysymisestä johtunut takaisinveto on aivan törkeän kallis moka Continentalille. Suoraselkäinen toiminta todennäköisesti vain parantaa Contin premium-mielikuvaa markkinoilla. Juuri näin kuuluu toimia. Kun mokataan, myönnetään ja korjataan moka.

Nokiani olisi todennäköisesti yrittänyt hyssytellä ongelmaa kuten kävi taannoin katkeavien nastojen vastaavassa casessa.

tapanixxx


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 26.08.20 - klo:15:33
Nokiani olisi todennäköisesti yrittänyt hyssytellä ongelmaa kuten kävi taannoin katkeavien nastojen vastaavassa casessa.

Näinhän Nokian renkaat nimenomaan toimii. Oli kyse kesä tai talvirenkaista! Sen takia enää en niiden renkaita osta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.08.20 - klo:15:57
Näinhän Nokian renkaat nimenomaan toimii. Oli kyse kesä tai talvirenkaista! Sen takia enää en niiden renkaita osta.

+1

PS. Ei se muuten kuskista ole kiinni jos on materiaalin tai valmistuksen suhteen laatuongelmia.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 26.08.20 - klo:16:06
PS. Ei se muuten kuskista ole kiinni jos on materiaalin tai valmistuksen suhteen laatuongelmia.

Kyllä se kannattaa muistaa, että sisäänajaa ne nastat nätisti ensimmäisen 500-1000km väliin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 26.08.20 - klo:15:33
Hieman odottelinkin tämän suuntaista kommenttia  ;D

Tuo kuminastan kiinnipysymisestä johtunut takaisinveto on aivan törkeän kallis moka Continentalille. Suoraselkäinen toiminta todennäköisesti vain parantaa Contin premium-mielikuvaa markkinoilla. Juuri näin kuuluu toimia. Kun mokataan, myönnetään ja korjataan moka.

Nokiani olisi todennäköisesti yrittänyt hyssytellä ongelmaa kuten kävi taannoin katkeavien nastojen vastaavassa casessa.
Onko tuossa nyt muuta tarvinnut tehdä, kuin vaihtaa kumirunkoiset nastat perinteisiin nastoihin? Jos tuolla on selvitty, niin tuskin nyt kovin valtavista summista puhutaan. Tässä puhutaan Contille ylipäätään hyvin pienestä tuotesegmentistä.

Nokiankin on kärsinyt aika paljon nastojen pysymisongelmista.

teräksenharmaa

Onko kenelläkään tietos siitä, miiten nuo Contin kuminastat pettävät? Irtoaako piikit rungosta vai rnastan unko renkaasta? Onko kokemusta siitä, että miten nastat kestävät, jos ei aja lämpimällä asfalttiradalla pidon äärirajoilla?

SNG

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.08.20 - klo:16:32
Onko tuossa nyt muuta tarvinnut tehdä, kuin vaihtaa kumirunkoiset nastat perinteisiin nastoihin? Jos tuolla on selvitty, niin tuskin nyt kovin valtavista summista puhutaan. Tässä puhutaan Contille ylipäätään hyvin pienestä tuotesegmentistä.

Nokiankin on kärsinyt aika paljon nastojen pysymisongelmista.

Tavallaan totta.

Uskoisin, että epäkuranttia tavaraa oli jakelukanavissa, tuotannon  varastoissa ja loppukäyttäjillä kohtuu paljon.

Me emme voi täällä tietenkään arvioida, "reworkkäsivätkö" epäkurantit vaihtamalla nastat vai romutettiinko.

Loppukäyttäjiltä tulleista raklamaatioista tuli todennäköisesti takuukustannuksia.

Tuotannon käynnistys nastamuutoksen jälkeen vei todennäköisesti aikaa.

Samalla kun jakelukanava oli kuumimman sesongin aikaan tyhjä, myös myyntiä menetettiin.

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.08.20 - klo:12:13
Jutusta ei selviä milloin se on tehty ja miksi siinä on vielä käytetty markkinoilta pois vedettyä rengasta?
Lienee niin että testi on aloitettu jo viime talvena, sillä eivät nuo kelit ulkona nyt kovin talviset ole edes Lapissa. Hallitestejä toki voi tehdä läpi vuoden kun olosuhteita voi kontrolloida, mutta aika vajaaksi jäisi testi jos tehtäisiin vain hallissa. Silloinhan (viime talvi) kyseinen "kuminasta" oli Contin kuuminta hottia ja kun testattavana oli 17" koko, niin oli luonnollista että kyseinen uutuus oli mukana testissä. Testien uusiminen vain yhden renkaan osalta kesken kevättä täysin eri olosuhteissa lienee käytännön no-go, tulokset eivät ainakaan ole vertailukelpoisia ja onhan rengastestin tekeminen melkoinen työurakka.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.08.20 - klo:15:46
Itsellä on Conti 2 keveillä metallinastoilla. Yksi talvi ajettu eikä ainuttakaan nastaa irronnut. Continental toimi todella asiallisesti ja korvasi asiakkaille susirenkaat. Nokia Hakka 8 oli aivan surkea tapaus ja Nokia sai lioreilemalla ja hyssyttelyllä asian menemään. Iteasiassaan oli nastarengas mikä vaan niin jos on tarpeeksi tollo pää niin kyllä siitä saa nastat sinkoilemaan. Kuskista se on etupäässä kiinni. ;)
Eihän Contilla tuossa ollut mitään vaihtoehtoa, kaikki kuminastarenkaat olivat systemaattisesti valmistusvirheisiä.  Se että yhdessä testissä renkaasta irtoaa kymmeniä nastoja kun taas muissa merkeissä (Nokian mukaanlukien) nastat pysyivät juuri vastaavassa testissä ei jätä mitään tulkinnan varaa. Kertoo myös siitä että kilpailu rengasmarkkinoilla on kovaa ja jopa isolle talolle kuten Continentalille tulee käpyjä renkaiden lopullisen testauksen ja laadunvarmistuksen kanssa.

Sen sijaan en ole samaa mieltä Hakka 8:sta, itsellä oli ko. renkaat useamman vuoden ennen kitkoihin siirtymistä ja muutamalla tutulla myös. Nastat pysyivät ja pitohyppäys edellisiin erään toisen premiummerkin, toki käytettyihin, renkaisiin oli ero kuin yöllä ja päivällä. Samoin suurin osa käyttäjistä lienee samaa mieltä, käyttäjäarvio on 4,6/5 2276:den arvostelijan joukosta, vain 21 kpl yhden tähden arvostelua. No nastarenkaiden melusta en pidä, mutta tuo pätee kyllä nastoihin ihan yleensä.

Samaa mieltä viimeisestä kommentista. Täysin "ehjistäkin" nastarenkaista, merkistä riippumatta, saa kyllä nastat irtoamaan kun tarpeeksi asfaltilla jyrryttää ja ajaa tarpeeksi "dynaamisesti", vielä jos sisäänajo jätetään välistä. Toinen ongelma on nastaulkoneman muuttuminen etu/takarenkaiden välillä asfaltilla paljon ajaessa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.08.20 - klo:23:45
Sen sijaan en ole samaa mieltä Hakka 8:sta, itsellä oli ko. renkaat useamman vuoden ennen kitkoihin siirtymistä ja muutamalla tutulla myös. Nastat pysyivät ja pitohyppäys edellisiin erään toisen premiummerkin, toki käytettyihin, renkaisiin oli ero kuin yöllä ja päivällä. Samoin suurin osa käyttäjistä lienee samaa mieltä, käyttäjäarvio on 4,6/5 2276:den arvostelijan joukosta, vain 21 kpl yhden tähden arvostelua. No nastarenkaiden melusta en pidä, mutta tuo pätee kyllä nastoihin ihan yleensä.

Samaa mieltä viimeisestä kommentista. Täysin "ehjistäkin" nastarenkaista, merkistä riippumatta, saa kyllä nastat irtoamaan kun tarpeeksi asfaltilla jyrryttää ja ajaa tarpeeksi "dynaamisesti", vielä jos sisäänajo jätetään välistä. Toinen ongelma on nastaulkoneman muuttuminen etu/takarenkaiden välillä asfaltilla paljon ajaessa.

Hakka 8 on paska rengas. Kuten Jönlööraaja kertoi, niin nuo nastat painuvat renkaan sisään. Viime keväänä kävin taas n.10 rengassarjaa läpi, niin yli puolessa rengassarjoista oli noin käynyt eikä ollut väliä onko Suomessa tai Venäjällä valmistettu. Hakka 9:ssä en huomannut vastaavaa mitä niitäkin ihmettelin. Ja kyllä hankin ensimmäisten joukossa Hakka 8:t, kun ne julkaistiin ja kyllä yhdestä takarenkaasta katosi n. 8-10 nastaa. Minulle vastattiin, kun reklamoin tästä, että olen kuulemma kiihdytelly etuvetoisella autolla, joka aiheuttaa sen, että takapyörästä lähtee nastoja.

Mitä taas "dynaamiseen" ajamiseen tulee, kun nastat on oikein ajettu sisään, niin ei mitään merkitystä nastojen pysymiseen. Hyvin on mun renkaissa muissa merkeissä, kuin Nokian nastarenkaissa nastat pysyneet paikoillaan (Continetal/Goodyear).

Mutta seuraavana onkin haasteena mitkä uudet kitkat ostan tälle talvikaudelle "välikelinrenkaiksi"  ;D. Tekisi mieli kokeilla jotain muuta, kuin continental, mutta ne on vain olleet todella hyvät.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Noista mainituista ongelmista (nastat katkeaa, nastat irtoaa, nastat painuu sisään, melu jne.) on erittäin helppo päästä eroon.. Ostaa kunnon talvirenkaat eli nordic kitkat  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.08.20 - klo:09:31
Noista mainituista ongelmista (nastat katkeaa, nastat irtoaa, nastat painuu sisään, melu jne.) on erittäin helppo päästä eroon.. Ostaa kunnon talvirenkaat eli nordic kitkat  8)

Kun ei noita ongelmia ole nastoilla saati kitkoilla. Ostaa ne kunnon renkaat oli kummasta tahansa kyse.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.08.20 - klo:09:40
Kun ei noita ongelmia ole nastoilla saati kitkoilla. Ostaa ne kunnon renkaat oli kummasta tahansa kyse.
Vaikka olisi laadukkaat ns. merkkinastat, on niiden melutaso kuitenkin huomattavasti korkeampi kuin kitkojen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hannes

Kyllä sen melun eron huomaa prerium autossakin jos ei ihan kuuro ole ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 27.08.20 - klo:09:08
Hakka 8 on paska rengas. Kuten Jönlööraaja kertoi, niin nuo nastat painuvat renkaan sisään. Viime keväänä kävin taas n.10 rengassarjaa läpi, niin yli puolessa rengassarjoista oli noin käynyt eikä ollut väliä onko Suomessa tai Venäjällä valmistettu. Hakka 9:ssä en huomannut vastaavaa mitä niitäkin ihmettelin. Ja kyllä hankin ensimmäisten joukossa Hakka 8:t, kun ne julkaistiin ja kyllä yhdestä takarenkaasta katosi n. 8-10 nastaa. Minulle vastattiin, kun reklamoin tästä, että olen kuulemma kiihdytelly etuvetoisella autolla, joka aiheuttaa sen, että takapyörästä lähtee nastoja.

Mitä taas "dynaamiseen" ajamiseen tulee, kun nastat on oikein ajettu sisään, niin ei mitään merkitystä nastojen pysymiseen. Hyvin on mun renkaissa muissa merkeissä, kuin Nokian nastarenkaissa nastat pysyneet paikoillaan (Continetal/Goodyear).

Mutta seuraavana onkin haasteena mitkä uudet kitkat ostan tälle talvikaudelle "välikelinrenkaiksi"  ;D. Tekisi mieli kokeilla jotain muuta, kuin continental, mutta ne on vain olleet todella hyvät.
Painuivatko Hkpl 8:n nastat vai olivatko ne jo uutena syvällä? Hkpl 9:ä edeltävälle nastoitusteknologialle oli tyypillistä, että nastaulkonemat saattoivat olla uutena hyvin pieniä. Jossakin vanhassa Hakkapeliitassa tosin oli sellaistakin vikaa, että nastat painuivat käytön myötä niin paljon, että lopulta puhkaisivat renkaan.

Sisäänajossahan nasta hitasutuu kitkan vaikutuksesta kiinni reikäänsä. Renkaissa, joissa nastat on liimattu kiinni, ei nasta pääse liikkumaan uutenakaan ja sisäänajolla ei ole samanlaista merkitystä.

Itse voisin hyvinkin ottaa Goodyearin kitkat tällä hetkellä ja välikelin valinn ksi ne ovat mielestäni mitä soveliammat. CVC 6 on palvellut täälläkin erittäin hienosti, mutta vähän pelottaa, että CVC 7:ssä on liian pehmeä pintakumi. Jäällä ja lumella CVC 7 varmasti pitää ja käyttäytyy hyvin, mutta sulalla tiellä voi olla asiat toisin, enkä usko renkaan kestävän edeltäjänsä tavoin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.08.20 - klo:02:30
Painuivatko Hkpl 8:n nastat vai olivatko ne jo uutena syvällä? Hkpl 9:ä edeltävälle nastoitusteknologialle oli tyypillistä, että nastaulkonemat saattoivat olla uutena hyvin pieniä. Jossakin vanhassa Hakkapeliitassa tosin oli sellaistakin vikaa, että nastat painuivat käytön myötä niin paljon, että lopulta puhkaisivat renkaan.

Sisäänajossahan nasta hitasutuu kitkan vaikutuksesta kiinni reikäänsä. Renkaissa, joissa nastat on liimattu kiinni, ei nasta pääse liikkumaan uutenakaan ja sisäänajolla ei ole samanlaista merkitystä.

Itse voisin hyvinkin ottaa Goodyearin kitkat tällä hetkellä ja välikelin valinn ksi ne ovat mielestäni mitä soveliammat. CVC 6 on palvellut täälläkin erittäin hienosti, mutta vähän pelottaa, että CVC 7:ssä on liian pehmeä pintakumi. Jäällä ja lumella CVC 7 varmasti pitää ja käyttäytyy hyvin, mutta sulalla tiellä voi olla asiat toisin, enkä usko renkaan kestävän edeltäjänsä tavoin.

Tuota en tiedä ovatko uutena jo painuneet, mutta joka kevät piruuttani noita seuraan ja epäilen ettei noita renkaita ole paljoa sisään ajeltu kuten omat renkaani ajan.

CVC6 ja CVC7 on tällä hetkellä autoissa ja jopa tehokkaalla nelivedolla oli kiva ajella noilla CVC7:lla enkä missään vaiheessa kokenut ongelmia. Nastat kerkesi olla kolme ja neljä viikkoa viime talvena alla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.08.20 - klo:02:30
Itse voisin hyvinkin ottaa Goodyearin kitkat tällä hetkellä ja välikelin valinn ksi ne ovat mielestäni mitä soveliammat. CVC 6 on palvellut täälläkin erittäin hienosti, mutta vähän pelottaa, että CVC 7:ssä on liian pehmeä pintakumi. Jäällä ja lumella CVC 7 varmasti pitää ja käyttäytyy hyvin, mutta sulalla tiellä voi olla asiat toisin, enkä usko renkaan kestävän edeltäjänsä tavoin.
Tuossa voi olla perää, sillä CVC 7:ssa oli viime vuoden Vi Bilägare kitkatestin selvästi pehmein kumiseos (Shore 49). Myös Contin Ice3 (juuri tämä "kuminasta" joka vedettiin markkinoilta nastakadon myötä) oli testin pehmeimmällä nastojen kumiseoksella, Shore 51. Testissä kommentointiin myös että näyttää kuluvan nopeasti. Vertailuna esim. Nokian R3 kitka, Shore 53, eli Ice3 nastassa oli pehmeämpi kumiseos kuin Nokian kitkassa (!). Kitkoissa on ollut historiallisesti pehmeämpi kumiseos kuin nastoissa.

Pehmeämpi kumiseos korreloi erittäin todennäköisesti ainakin epäsuoraan nopeamman kulumisen kanssa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

bowtie81

Onko kokemusta Nangkang tai Triangle kitkoista? Viime talvena ei täällä etelässä tuntunut nastarengas enää järkevältä, jo ympäristönäkökulmasta kulutan valmiiksi huonokuntoisia teitä nastoilla. Vaihtaisin kitkoihin joista hyviä kokemuksia, mutta haluaisin käyttää 17" vannetta jossa minulla on ollut käytössä 205/50R17 rengaskoko, joka mielestäni on hyvä tehottomaan autoon ja kitkaksi muutenkin kannattaa valita kapeampi rengas. Valitettavasti tarjonta tuossa koossa on rajallinen ja ero merkkirenkaisiin merkittävä, joten suuntaan katseeni edullisempiin vaihtoehtoihin. Nangkang näyttää saaneen ihan hyviä arvosteluita, mutta Trianglesta ei löydy kokemusta, kerrotaan vain, että suomessa suunniteltu.

https://www.vannetukku.fi/snowlink-engineered-in-finland-p-61748.html

https://www.vannetukku.fi/sv-1-nordic-testimenestys-p-29350.html

b1mpo

Osta pienempi laaturengas, kuin isompi halpamerkkirengas. Talveksi ei kannata huonoja kitkarenkaita laittaa, kun niissä ei ole edes nastoja mukana. Eli varsinkin kitkarenkaissa erot on suuret halpojen ja merkkirenkaiden välillä. Kitkoissa tosiaan hinta pompsahtaa melko paljon, kun siirtyy 16" -> 17". Kattelisin ennemmin sitten vähän käytettyjä merkkirenkaita, kuin noita trianglea tai linglongia uutena.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 29.08.20 - klo:10:31
Viime talvena ei täällä etelässä tuntunut nastarengas enää järkevältä, jo ympäristönäkökulmasta kulutan valmiiksi huonokuntoisia teitä nastoilla. Vaihtaisin kitkoihin joista hyviä kokemuksia, mutta haluaisin käyttää 17" vannetta jossa minulla on ollut käytössä 205/50R17 rengaskoko, joka mielestäni on hyvä tehottomaan autoon ja kitkaksi muutenkin kannattaa valita kapeampi rengas. Valitettavasti tarjonta tuossa koossa on rajallinen ja ero merkkirenkaisiin merkittävä, joten suuntaan katseeni edullisempiin vaihtoehtoihin.
Kuten b1mpo totesi, suosittelen myös merkkirenkaita. Itsellä kokemusta yhden käytetyn auton mukana tulleista halppiskitkoista ja en voi kyllä suositella kenellekkään. Hiljaisuutta lukuunottamatta kaikki muut ominaisuudet olivat surkean ja huonon väliltä. Sekin kannatta huomioida että mainitsemasi "tukun" markkinointimateriaalissa verrataan esim. Nokian R renkaaseen joka on ikivanha rengastyyppi ja halppiksen laadussa on todennäköisesti suurta hajontaa.

Asiaa voi ajatella näinkin: Jos uusi halppistalvirengas on uutena talvipidoltaan huonon ja tyydyttävän väliltä (riippuen kelin haastavuudesta), niin käytettynä sama rengas on korkeintaan välttävä, todennäköisemmin huono. Jos käyttöaika jää huonoksi muuttuneen talvipidon takia käytettynä lyhyeksi ei siinä kyllä enää säästöäkään kerry kunnon renkaaseen verrattuna, päinvastoin. (btw; sama koskee niin nastoja kuin kitkoja).

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.08.20 - klo:11:02
Osta pienempi laaturengas, kuin isompi halpamerkkirengas. Talveksi ei kannata huonoja kitkarenkaita laittaa, kun niissä ei ole edes nastoja mukana. Eli varsinkin kitkarenkaissa erot on suuret halpojen ja merkkirenkaiden välillä. Kitkoissa tosiaan hinta pompsahtaa melko paljon, kun siirtyy 16" -> 17". Kattelisin ennemmin sitten vähän käytettyjä merkkirenkaita, kuin noita trianglea tai linglongia uutena.
Tietenkin jos ei ole pienempia vanteita valmiina tai ne eivät sovi, uusien vanteiden hankinta syö kannattavuutta melkoisesti ellei onnistu löytämään käytettynä sopivasti. Budjettiratkaisu on hankkia käytetyt 16" hyväkuntoiset vanteet loppuunajetuilla renkailla ja laittaa siihen uudet kitkat. (ja toivoa/tarkistaa että ovat suorat). Sitten myydä 17" renkaat vanteineen käytettynä. Vaihtokaupassa voi jopa tienata niin hyvässä lykyssä sillä kattaa halppisrenkaan ja kunnon renkaan eron.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Ja miksi ostaa tuollainen ihmekoko, kuin 205/50R17, joka on harvainaisempi ja kalliimpi, kuin esimerkisi 225/45R17? Renkaan halkaisijassa 0,4cm ero ja ympärysmitassa 0,9cm.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TOURAN HIGHLINE

Ihan perstuntumakommenttina, että ero GY:n nykykitkan ja R3:n välillä oikeissa talvikeliolosuhteissa on jo huomattava. Paljaalla asfaltilla GY vie Nokiaa kuin pässiä narussa, mutta sehän ei ole talvirenkaan akilleen kantapää kuitenkaan. Joten jää oikeasti miettimään, mitä nuo Kiinanihmeet oikeasti on talvirenkaina...
Huonoilla talvirenkailla on ihan rehellisesti sanoen paska liikkua. Säästä mieluummin sitten kesäkiekoissa, jos auton renkaiden on pakko olla säästämisen paikka.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy