e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 27.06.20 - klo:10:03
Helteet ja eGolf...?
Oltiin tuossa alkukesä reissussa ja eGolffi seisoi nämä muutamat viikot kotona tallissa. Nyt sitten kotiuduttiin ja eilen illansuussa olin pitkästä aikaa sähköautolla liikenteessä, niin ilmastoinnista kysymys, nyt kun kelit ovat lämmenneet siinä määrin, että tuolle olisi ihan oikeaa käyttöäkin:
Onko se oikeasti noin huono vai lähdenkö reklamoimaan takuukorjausta?
Siis eilen 27 asteen lämpötilassa ajellessa auto ei kyllä useamman kymmenen kilometrinkään matkalla varsinaisesti jäähtynyt kabiinista. Ei sieltä nyt ihan kuumaa ulkoilmaa sellaisenaan tullut, sanotaanko, että juuri ja juuri "tarkeni", mutta lähinnä tuota voisi kutsua sellaiseksi jäähdytetyksi lehmänhenkäykseksi. Puhallusnopeutta piti lisätä manuaalisesti, jotta olo olisi ollut edes siedettävää ???. Niin, ja akku oli lähes täysi, eikä mitään eco-asetuksia valittuna, automaatti-ilmastointi perusasetuksena jo intensiivipuhalluksella.
Torstaina kun ajettiin Suomi päästä päähän vähintään yhtä kuumissa olosuhteissa perheen ykköskuljettimella, niin ihan ilmastoinnin normiasetuksilla automaatilla autossa oli koko ajan mukavan raikasta. Ihan tulee mieleen, että eGolfilla olisi tullut tuskan hiki otsalle muutoinkin kuin rangea tuijotellessa... :o

Farkku Golffissa (VII) ilmastointi kunnossa ja ainetta oikea määrä sisällä niin jaksaa pitää tälläsillä helteillä cabiinin viileänä.

Eli autossasi on vikaa selkeästi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.06.20 - klo:15:28
Farkku Golffissa (VII) ilmastointi kunnossa ja ainetta oikea määrä sisällä niin jaksaa pitää tälläsillä helteillä cabiinin viileänä.

Eli autossasi on vikaa selkeästi.

Edellisessä B8 Passatissani ei ilmastoinnin säädöt toimineet kunnolla. Kylmää kyllä tuli, kun sitä manuaalisesti pyysi, mutta mikään automaattiasento ei riittänyt pitämään matkustamoa viileänä kovalla helteellä. Päättelin itse niin, että kyseessä on ominaisuus, joka lienee tehty polttoainekulutuksen optimoimiseksi tms. E-Golfissa voi olla sama juttu, että millään automaattiasennolla matkustamoa ei saa viileäksi, vaan pitää laittaa aina muutamaksi minuutiksi LO-lämpötilapyyntö päälle.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

TOURAN HIGHLINE

No niin. Väliaikaraportin aika. Eilen vein tyttären kaverinsa mökille päivää kuluttamaan. Matkaa suuntaansa noin 10 km. Nyt pelasi viilennys autossa sekä viedessä että illalla hakiessa.
Lämpötila-asetus sama 21, jossa meidän kaikki autot yleensä on enimmäkseen läpi vuoden.
Itse asiassa sehän alkoi tuupata sitä viilennetyä ilmaa aika nopeasti liikkeelle lähdettyä.
Ja tosiaan, mitä olette kiitettävän nopeasti kommentoineet, niin vastailen tässä eli auto on vasta noin 3kk ikäinen ja lämpöpumpulla. Meillä on huushollissa viimeisen 5  vuoden aikana ollut neljä volkkaria, kaikissa autoilmastointi ja nuo samat, ergonomisesti maailman parhaat lämmityskäytön säätimet. Joka ikinen yksilö ennen tätä on aina toiminut kuin ajatus, korkeintaan sitä puhalluksen perusasetusta on saattanut olosuhteiden mukaan joskus muuttaa.
Vähän kummalliselta tuntuu, että kolmen viikon seisotus tallissa olisi jotenkin tämän toimintahäiriön takana. Toissapäivänä ajoin kesäautonkin ekaa kertaa ulos pitkään aikaan ja siinäkin imastointi heräsi saman tien toimimaan.
Pitää varmaan kuitenkin reklamoida asiasta, niin tulee tämäkin kirjattua, jos jatkossa jotain toimintahäiriötä tuossa Golfissa ilmenee. En tiedä, jääkö tuollaisesta mahdollisia vikakoodeja...? Pitänee selvittää.
Kiitokset kanssaelämisestä :).

TOURAN HIGHLINE

Tilannepäivitys:
Eilen taas liikenteessä ja pelkkää lämmintä ulkoilmaa tuo taas tuuppasi... Räpläsin siinä sitten kaikki mahdolliset mielentulevat konstit tuon laitteen kanssa. Pudotin ensin lämpötilapyyntiä muutaman asteen alle 20=>ei vaikutusta; sitten suora tehoviilennys=>ei vaikutusta... >:( Jostain syystä keksin seuraavaksi sammuttaa koko systeemin muutamaksi sekunniksi ihan yksinkertaisesti off-näppäimestä=>ja kas, heti alkoi pukkaamaan viileää, kun ilmanvaihdon ja ilmastoinnin kytki uudelleen toimintaan :)
Tänään sitten jo huolto tilattu... :D

Daatta

Onko e-Golfin ilmastoinnin asetuksissa (Setup) mahdollisuus säätää puhalluksen tasoa? Jos niin kannattaa vääntää se asentoon korkea tms. Ekan Cupran kun hain hellepäivänä ajoon, ensimmäisen pysähdyksen jälkeen meinasin tukehtua kun kylmää ei tullut millään. Ilmastointi High tasolle niin alkoi jäähtymään. Myös ajoprofiilin alta löytyy ilmastoinnin säätö, normal ja sport.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.06.20 - klo:11:12
Onko e-Golfin ilmastoinnin asetuksissa (Setup) mahdollisuus säätää puhalluksen tasoa? Jos niin kannattaa vääntää se asentoon korkea tms. Ekan Cupran kun hain hellepäivänä ajoon, ensimmäisen pysähdyksen jälkeen meinasin tukehtua kun kylmää ei tullut millään. Ilmastointi High tasolle niin alkoi jäähtymään. Myös ajoprofiilin alta löytyy ilmastoinnin säätö, normal ja sport.
Eikö ilmastoinnin moodit ole normal ja eco? Näin itellä skodassa ainakin. Eco mitä luultavimmin tuottaa samalla tavalla kylmää, mutta kylmän tuotto kytkeytyy herkemmin pois tietyillä keleillä. Näin ainakin maalaisjärjellä. Sitten taas ne automaattiseen puhallustehoon vaikuttavat asetukset on asia erikseen. Eli sillä heikoimmalla puhallusteholla saattaa olla hiukan tehoton vaikutus todella kuumilla keleillä, vaikka kompura tekisi kaikkensa. Itellä on eco ja keskimääräinen puhallus 22°C pyynnillä riittänyt hyvin. Juuri la tuli käytyä Helsingin reissu, eikä tarvinnut namiskuukkeleihin koskea koko matkalla. Paikoin oli jopa liiankin viileä shortseissa ja t-paidassa, mutta oikealla suuttimen suuntauksella siitäkin selvisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Reizca

Lainaus käyttäjältä: Reizca - 22.06.20 - klo:10:28
Ja viikonpäästä pitäisi olla auto jo lähestulkoon alla. Joutuu lataileen vaan yleisistä töpseleistä kun oman latausaseman saanti kestää taloyhtiöön byrokratian yms yms. takia vielä piiitkään. Mukava lukea teidän kokemuksia.

Noniin, nyt ois uus kolopallo alla. Ihan mukavasti pelittää, ja we connect appi tuntuu laadukkaalta. Ajokilometrejä on nyt 36. Tuulilasinpyyhkimet vähän pomppi ääriasennon kohdilla kun sattui satamaan eilen ladatessa akkuja. Tai sitten on uuden karheutta, katsotaan alkavatko pyyhkiä tasaisesti. CCS oli kyllä nopea lataustapa, samalla ehti opetella mankkaa ja testata Dynaudiota. Ihan ok soundit, ei tokikaan bemarin tasolla mutta riittävät. Toki alla joku 4h vaan untakin että saattoi vaikuttaa kuuntelukokemukseen. Kirjottelen lisää kokemuksen lisääntyessä.
___________________________________________________________________________
Ex-Vag: Golf V GTI DSG (-06) Ex-Vag: Golf VI Variant Highline 118kW DSG (-11) Varusteet: I,II,III Ajossa: e-Golf vm. 20 Tulossa: Audi Q4 e-tron 40

SamiEv

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 29.06.20 - klo:09:55
Tilannepäivitys:
Eilen taas liikenteessä ja pelkkää lämmintä ulkoilmaa tuo taas tuuppasi... Räpläsin siinä sitten kaikki mahdolliset mielentulevat konstit tuon laitteen kanssa. Pudotin ensin lämpötilapyyntiä muutaman asteen alle 20=>ei vaikutusta; sitten suora tehoviilennys=>ei vaikutusta... >:( Jostain syystä keksin seuraavaksi sammuttaa koko systeemin muutamaksi sekunniksi ihan yksinkertaisesti off-näppäimestä=>ja kas, heti alkoi pukkaamaan viileää, kun ilmanvaihdon ja ilmastoinnin kytki uudelleen toimintaan :)
Tänään sitten jo huolto tilattu... :D

Tämän luettuani tajusin, että itselläni tapahtui omassa e-Golfissa aivan sama juttu pari viikkoa sitten. Eli kahtena peräkkäisenä päivänä jäi puhaltamaan lämmintä, mutta lähti toimimaan tuolla mainitsemallasi on->off->on painalluksilla. Sen jälkeen taas toiminut normaalisti. En jäänyt itse miettimään tätä sen enempää, ennen kuin luin tuon kuvauksesi. Jos käytät auton tarkastettavana, niin jaa tänne mikä oli tuomiona.

Meillä auto on otettu käyttöön 01/2020, jos vaikka jotain yhteistä selitystä tämän kautta löytyisi? Ja tosiaan meillä auto on ollut lähes päivittäisessä käytössä, eli seisominen ei selitä tuota.

-Sami

mikaanikko

Vaikuttaa ihan normaalilta PC-ongelmalta, johon IVO-buutti tehoaa.
Tietenkin pottumaista, jos se tapahtuu vauhdissa.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

TDInoPWR

Harkinnassa kakkosautoksi on pienemmällä akulla oleva e-golf lämpöpumpulla varustettuna.
Onko näissä vanhemmissa jotain erityistä tarkasteltavaa tekniikassa ennen kauppoja?

Saako tuollaisella lämpöpumpullisella sisätilat oikeasti lämpimäksi esim -20 pakkasella ja voiko sitä käyttää kuin webastoa, eli esilämmitykseen ja ajon aikana?
onko tuosta pumpusta hyötyä kesällä viilennykseen, jos vertaa ilman pumppua olevaan?
Vaikuttaako lämpöpumppu kulutukseen?

atapi

Lainaus käyttäjältä: TDInoPWR - 01.07.20 - klo:22:07
Harkinnassa kakkosautoksi on pienemmällä akulla oleva e-golf lämpöpumpulla varustettuna.
Onko näissä vanhemmissa jotain erityistä tarkasteltavaa tekniikassa ennen kauppoja?

Saako tuollaisella lämpöpumpullisella sisätilat oikeasti lämpimäksi esim -20 pakkasella ja voiko sitä käyttää kuin webastoa, eli esilämmitykseen ja ajon aikana?
onko tuosta pumpusta hyötyä kesällä viilennykseen, jos vertaa ilman pumppua olevaan?
Vaikuttaako lämpöpumppu kulutukseen?

Ei kokemusta lämmitystehosta, mutta oletusarvoisesti lämpiää nopeammin kuin polttis. Lämpöpumppu myöskin lämmitää ajon aikana, mutta viilennyksessä se toimii ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa ilmastointilaite (jotka myös ovat lämpöpumppuja). Lämpöpumppu vähentää merkittävästi kulutusta pikkupakkasilla, mutta kovilla pakkasilla ero "suoraan sähkölämmitykseen" kutistuu.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: SamiEv - 30.06.20 - klo:09:06
Tämän luettuani tajusin, että itselläni tapahtui omassa e-Golfissa aivan sama juttu pari viikkoa sitten. Eli kahtena peräkkäisenä päivänä jäi puhaltamaan lämmintä, mutta lähti toimimaan tuolla mainitsemallasi on->off->on painalluksilla. Sen jälkeen taas toiminut normaalisti. En jäänyt itse miettimään tätä sen enempää, ennen kuin luin tuon kuvauksesi. Jos käytät auton tarkastettavana, niin jaa tänne mikä oli tuomiona.

Meillä auto on otettu käyttöön 01/2020, jos vaikka jotain yhteistä selitystä tämän kautta löytyisi? Ja tosiaan meillä auto on ollut lähes päivittäisessä käytössä, eli seisominen ei selitä tuota.

-Sami
Ei ole tuolla nyt tullut ajettua kuin yhden kerran edellisen päivittämäni viestin jälkeen. Eilen olin Golfilla liikkeellä ja ilmastointi toimi ihan normaalisti taas. Huoltoaika vasta elokuun alussa. Laitan tietoa, jos jotain jaettavaa löytyy.
Btw, eilinen 101km keikka 12,8kwh= ~litra bensaa ;D

tmr97

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 04.07.20 - klo:10:41
Huoltoaika vasta elokuun alussa.

Omaani sain huollon heinäkuun lopulle, aiheena epäonnistuvat eli heti alussa, muutaman sekunnin jälkeen, katkeavat pikalataukset. Yritin kysyä neuvoa, miten auton voisi cold-boot käynnistää uudestaan, josko se korjaisi ongelman. Eivät kertoneet, sanoivat vaan, että älä ota 12v akun johtoa irti. Kysymykseni perustui siihen, että TB:n testissä, kun Peugeot e-208 lopetti toimimasta pikalatauksisssa, niin cold-boot, eli e-208:n 12v akun johdon irroitus korjasi asian.

TDInoPWR

Kävin koeajamassa vanhemman pikku akullisen e-golfin ja pitää kyllä sanoa, että olipa hauska ajettava. Vanhaan 7 koppaseen dieseliin verrattuna tosi näppärän ja vaivattoman oloinen ajaa. Tykkäsin e-golfista ajoltaan enemmän kuin teslan 3:sta. Tesla tuntuu golfiin verrattuna kuin ajaisi panssarivaunulla. Tesla tietysti vie kulkupuolessa taajamanopeuksien ulkopuolella 6-0.

Ajoin myös pari viikkoa sitten 7 koppasen GTI golfin ja vaikka sekin hauska peli oli, ei se aiheuttanut sellaista omistamisen halua ja hymyä huulille kuin e-golf. GTI tuntuu, että se vastustaa eteenpäin menemistä ennen kuin alkaa polkea enemmän ja on jotenkin yleisesti vaivalloisen oloinen ajaa. E-golfistä jäi fiilis, että sillä ajamista oikein odottaa...

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: TDInoPWR - 04.07.20 - klo:16:35
Kävin koeajamassa vanhemman pikku akullisen e-golfin ja pitää kyllä sanoa, että olipa hauska ajettava. Vanhaan 7 koppaseen dieseliin verrattuna tosi näppärän ja vaivattoman oloinen ajaa. Tykkäsin e-golfista ajoltaan enemmän kuin teslan 3:sta. Tesla tuntuu golfiin verrattuna kuin ajaisi panssarivaunulla. Tesla tietysti vie kulkupuolessa taajamanopeuksien ulkopuolella 6-0.

Ajoin myös pari viikkoa sitten 7 koppasen GTI golfin ja vaikka sekin hauska peli oli, ei se aiheuttanut sellaista omistamisen halua ja hymyä huulille kuin e-golf. GTI tuntuu, että se vastustaa eteenpäin menemistä ennen kuin alkaa polkea enemmän ja on jotenkin yleisesti vaivalloisen oloinen ajaa. E-golfistä jäi fiilis, että sillä ajamista oikein odottaa...
:)
Näinpä. Ostat sitten tuon tuoreemman isommalla akulla, niin uskaltaa pyöriä muuallakin kuin nurkissa, jos tämmöinen enempi oikeasti hankkia miellyttää.
Itse kävin juuri aamupäivällä viemässä pojan kavereineen päiväksi harrastuksiinsa. Edestakainen matka 135km. En jäänyt odottelemaan viideksi tunniksi, vaan tulin kotiin, varsinkin kun tuo ajaminen on lähes ilmaista, ja ehdin tässä päivällä vaikka mitä ennen kuin haen nuorison takaisin kotiin. Auto on pihalla "tankkauksessa" tämän väliajan ;). Ja kieltämättä, ajeleehan tuolla ihan huvikseenkin 8).

Wepe

Nyt on E-Golffi käytössä 3 päivää! Hieno auto - uskon että tähän tottuu nopeasti!
On muuten ylimääräiset alkuperäiset vanteet kaupan, jos joku tarvii.

TDInoPWR

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 05.07.20 - klo:14:46
:)
Näinpä. Ostat sitten tuon tuoreemman isommalla akulla, niin uskaltaa pyöriä muuallakin kuin nurkissa, jos tämmöinen enempi oikeasti hankkia miellyttää.
Itse kävin juuri aamupäivällä viemässä pojan kavereineen päiväksi harrastuksiinsa. Edestakainen matka 135km. En jäänyt odottelemaan viideksi tunniksi, vaan tulin kotiin, varsinkin kun tuo ajaminen on lähes ilmaista, ja ehdin tässä päivällä vaikka mitä ennen kuin haen nuorison takaisin kotiin. Auto on pihalla "tankkauksessa" tämän väliajan ;). Ja kieltämättä, ajeleehan tuolla ihan huvikseenkin 8).

Katsastelin isompi akkuisten valikoimaa ja tulin siihen tulokseen, että säästän 6-7Kâ,¬ ja ostan pienempi akkuisen. Ajo on kuitenkin pääasiassa 5km työmatkaa ja satunnaista Espoo-Hki keskusta väliä. Kehä 3 ulkopuolelle tarvitsee aika harvoin lähteä ja kauemmaksi pääsee sitten rouvan bensa A3:lla.

Vuoden-parin päästä noita isompi akkuisia saa jo 20Kâ,¬. Sitten voisi katsella, jos löytyisi kunnon varusteilla oleva yksilö.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: TDInoPWR - 04.07.20 - klo:16:35
Ajoin myös pari viikkoa sitten 7 koppasen GTI golfin ja vaikka sekin hauska peli oli, ei se aiheuttanut sellaista omistamisen halua ja hymyä huulille kuin e-golf. GTI tuntuu, että se vastustaa eteenpäin menemistä ennen kuin alkaa polkea enemmän ja on jotenkin yleisesti vaivalloisen oloinen ajaa. E-golfistä jäi fiilis, että sillä ajamista oikein odottaa...

Hauska vertaus, Cupra tuntuu tismalleen samanlaiselta ajossa. Sähköautoista olen ajanut ainoastaa Leafia ja kyllä siinäkin samanlainen vaivattomuuden tunne oli läsnä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

juubatuuba

No niin, nyt on vajaan kuukauden ajan ollut uusi e-Golf kakkosautona ja melkeinpä on käynyt niin, että isompi polttomoottorilla varustettu ykkösauto onkin jäänyt kakkoseksi. Kun valtio vielä avusti 50 prosentilla Webaston latausasemien hankkimisessa koko taloyhtiöön, niin mikäs tässä on sähköllä ajellessa.

Vaan onko muilla esiintynyt tuulilasinpyyhkimien järjetöntä nykimistä heti alusta alkaen? Tuntuu siltä, että pyyhkijän ja lasin välillä olisi liikaa kitkaa eikä pyyhkimien liike ole sulavaa, vaan pyyhintä tapahtuu n. neljässä "pykälässä". Siis yhdellä matkalla ääriasennosta toiseen molemmat pyyhkijät pysähtyvät 3â€"5 kertaa mikrosekunneiksi jatkaen sitten taas matkaansa seuraavaan stoppiin saakka. Jos pyyhinnän kytkee nopeimmalle asetukselleen, niin ongelmaa ei esiinny. Lasissa ei ole mitään pinnoitetta.

b1mpo

Pese se lasi jollain ikkunanpesuaineella. Siinä lasissa voi olla joku outo pinta. Yleensä jos pesee lasin aivan "kuivalla" pesuaineella, kuten rasvan poistolla vaseliinista, niin saattaa tehdä noin. Myös jotkin auton pinnoitteet voivat tuota aiheuttaa. Joo ei henkilöauton lasiin vaseliinia eksy, mutta koneiden lasiin saattaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Uuteen autoon liikkeestä uudet sulat. Ja ennen asentamista pesee lasin tosiaan kunnolla. Suihkepulloon pari ruokalusikallista etikkaa, muutama tippa astianpesuainetta ja loput(tislattua)vettä. JA hyvä lyhytnukkainen (lasi)mikrokuituliina. Joskus on lasi niin likainen, ettei siihen auta kuin hiova lasinpuhdistusaine. Esim. Gtechniq G4 Glass Nano Polish. Päälle G1 pinnoite, tuossa paketissa molemma. Edellisiin autoihin olen jounut ko. kombinaation laittamaan, kun laseissa olleet valumajäljet eivät muuten lähteneet.

Sulissa on grafiitti tms. pinnoite tehtaalta, voi niitäkin lasinpesuaineella pyyhkiä. Harvinaisempi juttu olisi sulkien (varsien) väärä kulma lasiin nähden.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TDInoPWR

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.07.20 - klo:11:19
Hauska vertaus, Cupra tuntuu tismalleen samanlaiselta ajossa. Sähköautoista olen ajanut ainoastaa Leafia ja kyllä siinäkin samanlainen vaivattomuuden tunne oli läsnä.

Oli hauskaa toisellakin ajokerralla niin pitihän se kaupat tehdä e-golfista.  :D

JuhaLaine

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 09.07.20 - klo:12:40
No niin, nyt on vajaan kuukauden ajan ollut uusi e-Golf kakkosautona ja melkeinpä on käynyt niin, että isompi polttomoottorilla varustettu ykkösauto onkin jäänyt kakkoseksi. Kun valtio vielä avusti 50 prosentilla Webaston latausasemien hankkimisessa koko taloyhtiöön, niin mikäs tässä on sähköllä ajellessa.

Vaan onko muilla esiintynyt tuulilasinpyyhkimien järjetöntä nykimistä heti alusta alkaen? Tuntuu siltä, että pyyhkijän ja lasin välillä olisi liikaa kitkaa eikä pyyhkimien liike ole sulavaa, vaan pyyhintä tapahtuu n. neljässä "pykälässä". Siis yhdellä matkalla ääriasennosta toiseen molemmat pyyhkijät pysähtyvät 3â€"5 kertaa mikrosekunneiksi jatkaen sitten taas matkaansa seuraavaan stoppiin saakka. Jos pyyhinnän kytkee nopeimmalle asetukselleen, niin ongelmaa ei esiinny. Lasissa ei ole mitään pinnoitetta.
Juuri samanlainen vika tuulilasin pyyhkijöissä omassa e-Golfissa. Ajattelin jo viedä huoltoon, mutta voisin ensin kokeilla näitä vinkkejä. Mielelläni kuulen miten itse saat ongelman ratkaistua!

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: JuhaLaine - 10.07.20 - klo:01:03
Juuri samanlainen vika tuulilasin pyyhkijöissä omassa e-Golfissa. Ajattelin jo viedä huoltoon, mutta voisin ensin kokeilla näitä vinkkejä. Mielelläni kuulen miten itse saat ongelman ratkaistua!
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille. Lasin puhdistus on varmaan ensimmäinen asia, jota kokeilen. Outoa vaan, ettei missään aiemmassa uutena ostamassani autossa ole ollut samaa (VW, Audi, Volvo). Audi-foorumeilla on raportoitu samaa A3â€"RS3 -linjalla, eikä ongelma ole kadonnut mihinkään vuodessa pesujen, sulkien vaihtojen, jousipaineiden yms. säätöjen jälkeenkään. Toivotaan, että nyt riittää lasin kunnollinen putsaus.

Wepe

Sama ongelma lasin kanssa: auto ollut kohta viikon ja sadetta tuli heti tokana päivänä. Pitää ohjeiden mukaan puhdistaa - kiitos vinkistä!
On muuten kiva auto ajaa 😁!

TOURAN HIGHLINE

Omat Volkkarit on olleet lasinpyyhkijöiden sulkien suhteen todella säästeliäitä. Auto on vaihtoon mennessä sen pari vuotta ja 50t ollut alkuperäisin sulin ja pyyhintäjälki on edelleen ollut hyvää, myös tuossa kevättalvella hankitussa egolfissa, jossa ei edellä kirjoitetun kaltaista ongelmaa ole. Mutta: viimekesänä hankitussa Tiguanissa lakalasinpyyhin pomppi kummallisesti käytännössä uudesta asti. Putsailin sulkaa, pesin lasia. Ei apua. Lopulta tässä keväällä, kun auto kävi huollossa muiden syiden vuoksi, mainitsin asiasta. Vaihtoivat uuden pyyhkimensulan takuuna ja hyppiminen lakkasi.

TDInoPWR

Tämä pyyhkimien hyppiminen on tullut audeissa ja volkkareissa omissa autoissa konepesun takia. Vaikka ottaisi pesun ilman vahaa, pyyhkijät alkaa hyppimään, jos ei heti pesun jälkeen huuhtele pyyhkijöitä pissapojalla tai käy pyyhkimässä lasinpesunesteellä. Konepesuaine jotenkin kuivuu pyyhkijöihin ja se aiheuttaa hyppimisen. Tämä varsinkin Nesteen pesuissa. Myös vahallisen konepesun olen huomannut vaikuttavan asiaan.

Jos käyttää käsin pesussa niin kannattaa sateella ajaa ilman pyyhkijöitä ja katsoa, että juokseeko vesi lasista, eli onko siihen laitettu jotain rain-x tms. ainetta. Tuon kuluminen aiheuttaa myös pahan hyppimisen. Itse erehdyin kerran käyttämään tuossa Nihtisillan autopesussa ulkomaan pojilla ja joku oli saanut päähänsä käsitellä lasin aineella. Sitten, kun reklamoin asiasta niin ei edes ymmärretty mistä puhun.

Oli aika homma saada se paske irti lasista. Ei lähtenyt millään pesuliuottimella, ikkunanpesuaineella, sinolilla tms. Lopulta vein luotettavalle fiksarille ja sekin yritti monella eri aineella, hapolla jne. Oliko se vasta brake-cleaner vai joku super stydi vanteen puhdistus litku millä lasi saatiin puhtaaksi. Sen jälkeen loppui hyppinen.

Uusissa autoissa on varmasti jotain pasketta pyyhkijöissä/ lasissa, jos hyppii. Huolto tuskin osaa tehdä asialle mitään. Kunnon myrkyllä puhdistus vaan. Pyyhkijöitä voi hoitaa myös jarruneesteellä pyyhkimällä.

passo_s

Passat -17, sulat meni täysin ehjinä vaihtoon 60 tkm kohdalla, en pyytänyt vaihtamaan jun olivat ehjät. Olihan niillä vuosi ikää ja taivastelun että kylläpä ne kesti ja ties kuinka kauan olisivatkaan kestäneet?. Ko sulat eivät konepesun jälkeenkää kauaa hyppineet, hetken toki ja sitten tasoittui. Passat GTE -19, sulat jättivät  jo 10 tkm kohdalla rantua lasiin, 15 tkm kohdalla öljynvaihtohuollon yhteydessä pyysin ne erikseen vaihtamaan.Veikkaan että tehdas ostaa halvempaa sulka laatua.

juubatuuba

Tuulilasi putsattu AutoGlymin Car Glass Polishilla ja pyyhkijät saman lafkan Fast Glassilla. Oireet ainakin helpotti. Ei pyyhkijän liike edelleenkään ole ihan pehmeä, mutta niin kamalaa hyppimistä ei ainakaan tuoreeltaan esiinny. Seuraillaan tilannetta.

TOURAN HIGHLINE

Eilen sitten eka vähän pidempi reissu eGolfilla. Olin nuorison kuskina huvipuistoreissulla. Auto täynnä aikuisen kokoisia teinejä. Valitsin vielä aavistuksen epävarmana Golfin kyvyistä selvitä tuosta naftin parin sadan km matkasta täydellä kuormalla maantieajoa nk. suorimman, mutta hitaimmain reitin. Pieni koukkaus tehtiin, kun käytiin aamulla lähtiessä hakemassa yksi kavereista kyytiin. Menomatkaa kertyi 181km ja perillä auto uskotteli rangea olevan jäljellä vielä 90km! Missään vaiheessa ei kuitenkaan oltu liikenteen tulppana ja muutama ohituskin jo mennessä matkalle osui. Kulutus reilusti alle 13! :) Latasin autoon kääntöpisteessä 23kwh.
Takaisin sitten illalla aamun suorituksesta rohkaistuneena vähän vikkelämpiä tieosuuksia paikoin ajellen, kun ei tarvinnut aamun koukkaustakaan tehdä. Ei siis tarvinnut yrittää säästellä niitä kilsoja oikomalla pienempien teiden kautta. Kotipihassa 178km mittarissa ja rangea 40km. Kulutus tällä matkalla 14,1. Moottoritietäkin tuli ajettua jokunen kymmenen kilsaa.
Positiivinen reissu 8)
Ilmastointi muuten toiminut ihan normaalisti...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy