2.0 TDI äkillinen öljynkulutuksen lisääntyminen

Aloittaja Ocunen, 06.01.20 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

Ocunen

2.0 TDI Scout vm 2016
Aiemmin "perusöljynsyöjä" eli n. 10tkm välein huuteli lisää/vaihtoa.
28.10.19 kävi 120tkm huollossa, jossa mm. öljynvaihto
25.11.19 huollosta 3500km, öljyvalo syttyi, tikku kuiva. Huollossa lisäsivät useamman litran öljyä (tarkka määrä ei tiedossa, tekivät ilmaiseksi koska epävirallisesti epäilys,että öljyt jäi huollossa vaihtamatta).
6.1.20 taas noin 3500km ajoa ja öljyvalo syttyi, tikku kuiva  :o

Alleen ei ole tiputtanut, tai ainakin luulisi tuon määrän näkyvän kotipihassa, kun parkissa aina samassa kohdassa.
Huomenna soittoa huoltoon, mutta vapaasti voi arpoa, mihin öljyt katoaa?
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

-karppa-

Jos 3500km olet ajanut huollon jälkeen ja tikku kuiva, niin ovat jotain huollossa mokanneet mitä eivät sinulle nyt kertoneet. Tämä minun villi veikkaus...

JA jos auto on 4 vuotta vanha sekä ajettu 130tkm, niin ei pitäisi kyllä öljyä ruvoeta noin paljon syömään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Transporterien tietyissä 2.0TDI moottoreissa oli pahaa tyyppivikaa, mutta ei kai sen octaviaa pitäisi vaivata...  ???

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=29518.0
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ocunen

Liikkeessä käyty, autossa ei vikaa  ::)
Tosin uusien faktojen valossa vahvistuu oma epäilys siitä, että 120tkm huollossa unohtui vaihtaa ne öljyt, tätä epäilin heti kun öljyvalo ekan kerran syttyin sen 3500km huollon jälkeen. Nimittäin tuossa ekassa kuukausi huollon jälkeen tehdyssä öljyn lisäyksessä öljyä oli laitettukin vain 1 litra (voin laittaa pääni pantiksi, että oli puhe useasta litrasta), jolloin on ihan "normaalia", että 3500km ajossa tuo litra häviää ja auto huutaa taas lisää.
Oikeastihan siis tuossa kuukausi huollon jälkeen tehdyssä lisäyksessä olisi pitänyt tehdä öljymäärän varmempi mittaus maahantuojaa/ valmistajaa varten, koska tuossahan auto poltti 3500km ajolla useamman litran öljyä. Siis oletuksella, että sitä öljyä oli huollossa ylipäätään laitettu  ::)
No mutta positiivista on se, että autossa tuskin siis on vikaa, vaan huollossa kämmättiin, kämmäys korjattiin kämmäyksellä ja lopuksi todettiin, että no can do. Ja asiakas totesi, että so long, nyt vaihtuu liike. Ja tämän viihteenhän siis tarjosi Auto-Suni Lappeenranta.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Ocunen

Tarina sai jatkoa. Koska tuon 120tkm huollon tehneen liikkeen mielestä autossa ei ollut mitään vikaa ja öljynkulutus normaalia, käytin auton pari päivää myöhemmin öljynvaihdossa toisaalla. Näillä öljyillä pääsin reilu 6tkm ennen öljyvlaon syttymistä.
Huollon mukaan tikun väli on n. 1litra, eli auto söisi tuon litran verran/6tkm.
Edelleen vaan ihmetyttää, miksi öljynkulutus kasvoi noin julmetusti välittömästi huollon jälkeen, kun ennen huoltoa öljyvalo syttyi n. 10tkm ajon jälkeen.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

sepinki

Nyt kun en enään uskalla as:n puolella kirjoitella.... niin tällä foorumilla sitten vaihteeksi.

Tuota 2.0 tdi:n öljynkulutusta ei ole Audin/ wv:n/ skodan tjsp:n kautta myönnetty, niin silti totta se taitaa valitettavasti olla.
Omissa -17 Audeissa ei vielä... mutta kaiketi näissä uudemmissa on taipumusta siihen. Puhun siis n. Vuodesta 15 eteenpäin.

Moni autokauppias on nimittäin näissäkin ollut moisesta kiinnostunut. Ilmenee kuulemma yli 100tkm ajetuissa.

2 × A6 c7 quattro

Ocunen

Sinällään jos kyse on "vain" öljynkulutuksesta eikä se ennusta jotain isompaa vikaa, niin menkööt. Hirvittää vaan tuo äkillinen muutos kulutuksessa.
Ja no, kait se on todettava samaa mitä aika moni muukin:
Jääköhän tämä nykyinen viimeiseksi VAGgineeksi  ???
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Poika

Mulla 2.0 TDI Scout vm 2015 ja alkoi myös öljyä huutaan lisää tasaisesti 120tkm huollon jälkeen; huolto tehtiin tosin jo vähän 110tkm jälkeen, kun edellinen omistaja ilmeisesti huollattanut aina heti kun muistuttanut huollosta. Noin 10tkm huollon jälkeen pyysi lisää öljyä, lisäsin n. 1l ja nyt toisen n.10tkm ajon jälkeen pyytää lisää. En ole vielä lisännyt, kun juuri aamulla töihin ajaessa sytty varotus ja sillä tulinkin googlaileen löytyykö vastaavaa ongelmaa.
Hieman nyt siis haiskahtaisi, että tuossa 120tkm voisi joku raja mennä, jossa alkaa syömään. Tosin mulla ei historiaa ole kuin 100tkm alkaen.

Tos®

Voitko paljastaa minkä merkkistä öljyä sinne on kaadettu?
Itsellä ja muutamalla muulla on kokemusta merkkihuollosta, joka käyttää shelliä.
Öljyvalo on syttynyt aiemmin kuin yleensä. Tämän vuoksi olen vienyt mukana castrolia tai mobilia.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ocunen

Castrol Edge Professional oli Sunilla laitettu, samaa käytetty myös aiemmassa huollossa eri liikkeessä, ja silloin pääsin yli 10tkm ennen kuin öljyvalo syttyi.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Epes

Minun ex-Scout 2.0TDI 184hv -16 alkoi ”syömään” öljyä jo alta 30tkm. Ensin mentiin 25tkm ilman mitään mutta viimeisellä 5tkm:llä auto pyysi kaksi kertaa öljynlisäystä. Ekalla kerralla laitoin 0,5 litraa kun huoltokin oli lähellä mutta ei auttanut, toisen puolikkaan joutui vielä laittamaan. 30tkm huollossa kerroin asiasta ja syyksi löytyi kampiakselin stefan vuoto. Auto on nykyään uudella omistajalla jonka tunnen ja nyt mittarissa 80tkm eikä kuluta öljyä.

Laakeri

Veljen vastaavassa Scoutissa sama vika kuin Epesillä. Korjauksen jälkeen tuli kuntoon.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Epes - 29.03.20 - klo:09:00
Minun ex-Scout 2.0TDI 184hv -16 alkoi ”syömään” öljyä jo alta 30tkm. Ensin mentiin 25tkm ilman mitään mutta viimeisellä 5tkm:llä auto pyysi kaksi kertaa öljynlisäystä. Ekalla kerralla laitoin 0,5 litraa kun huoltokin oli lähellä mutta ei auttanut, toisen puolikkaan joutui vielä laittamaan. 30tkm huollossa kerroin asiasta ja syyksi löytyi kampiakselin stefan vuoto. Auto on nykyään uudella omistajalla jonka tunnen ja nyt mittarissa 80tkm eikä kuluta öljyä.
Tuo taitaa olla yleistä, omassakin on kammen pää märkänä ja alusmuovin päälle on tippunut öljyä.
Pitää korjauttaa se jakoremmin vaihdon yhteydessä.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ocunen

Pitänee siis seuraavassa huollossa tarkistuttaa tuo stefa jollei jo aiemmin, jos öljynkulutus muuttuu hurjemmaksi. Suunnitelmissa olikin seuraavassa huollossa vaihdattaa jakohihna (=150tkm). Minkälainen kustannus tuo kampikselin stefan korjaus on?
Eniten edelleen ottaa ohimoon se, että kun heti ajettuani 3,5tkm huollon jälkeen liikkeestä kyselin äkillisen öljynkulutuksen kasvua, pidettiin sitä täysin normaalina. Turhaa stressiä, ylimääräinen öljynvaihto ja ajan haaskausta sen sijaan, että olisivat ottaneet asian selvitykseen.
En tiedä, onko myyjäliikkeellä enää mitään vastuuta. Ostin tuon aika tarkalleen vuosi sitten 90tkm ajettuna, eli omaa ajoa tullut 40tkm.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

a_jaba

Täällä on myös EA288 koneesta (1.6TDI) vuotanut kampiakselin stefa jakopään puolelta. Tihkuminen alkoi 120 - 150tkm välillä. Ja korjattiin 150tkm huollossa. Jakohihna ja muut kilkkeet tietysti piti laittaa samalla. Ei kyllä vuotanut niin paljoa että olisi näkynyt öljynkulutuksessa. Muistaakseni yllätyin positiivisesti stefan vaihdon hinnasta, toki sitten tuli jakohihnan kustannukset ylimääräisenä kun alunperin hihna oli tarkoitus laittaa 180tkm kohdalla. Voin kaivaa kuitista VW center airportin hinnan jossain kohtaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tos®

Alkuun se öljypohjan eristefylli imee muutaman desin ja sitten rupee tiputtamaan...
Vaihdelootan puoleisesta stefasta on TPI tiedote, joka menis kai takuuseen, mutta tämä puoli ei.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

o.b.

Mulla on jonkunlainen kokoelma noita TPI-julkaisuja. Jos on numeroa tiedossa, voin yrittää etsiä.

Tuon näköistä tekstiä:



Noita on sitten tuhansia ja hakutoiminto on kovin rajallinen ::)

Tuo saattaa kiinnostaa muuten kaasu-autolijota...

Tos®

#18
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Ocunen

Edelleen nieleksii öljyä reippaasti, vielä ei ole mitääm toimenpiteitä tehty.
Pitää nyt kertaalleen vaihdattaa öljyt (huollosta n. 15tkm), ja sitten viimeistään 150tkm huollossa tsekkauttaa tuo stefa. Ja siis jakohihna kannattaa samalla vaihtaa myös? Eniten ärsyttää kyllä merkkihuollon asenne: asiakas ihmettelee reilusti kasvanutta öljynkulutusta, merkkihuollon ainoa toimenpide on laskea, että menee edelleen maahantuojan mukaiseen "normaaliin" öljynkulutusmäärään. Ei minkäänlaista kiiinnostusta varmistaa, etteikö autossa ole jotain vikaa  >:(
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Tos®

Laskin täs taannoin omasta, noin 1dl/1000km syö öljyä....
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Mikey

Jos auto stefan kautta hukkaisi litratolkulla öljyä, niin silloin alusta olisi öljyn peitossa.

Kun moista havaintoa ei ole, niin silloin kone syö sen sisäisesti. Todennäköisin kandidaatti olisi turbon akselitiiviste.

Se on samankaltainen metallirengas kuin männäntiiviste. Kuluessaan rengas painuu vasten tiivistepintaansa, mutta vuotaa päidensä välistä.

sahtiwaari

2015 1.6tdi greenline (otettu käyttöön 2014 puolella) vaihdettiin vuosi sitten 102tkm kohdalla jakopää moniurahihnan kiristimen tai vesipumpun takia (kuului vikinää ja nosti lämmöt tappiin). Samalla kun jakopää vaihdettiin niin vaihdettiin myös tuo kampiakselin stefa kun merkkihuollossa huomattiin sen vuotavan. Öljynvuodosta minulla ei ollut mitään tietoa eikä öljyvalo koskaan omassa ajossa syttynyt. Auto tuli minulle 90tkm ajettuna. Nyt mittarissa 136tkm
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

Ocunen

Öljynvaihdossa käyty, eikä missään ollut näkynyt silmin havaittavaa öljyvuotoa. Nyt sitten seurailen, minkä verran tikussa pinta laskee ekan 1000km aikana. Jos näkyy selvä pudotus, on kyseessä huoltoneuvojan mielestä jokin akuutti vika  :o
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

SNG

Lainaus käyttäjältä: Ocunen - 03.06.20 - klo:23:01
Öljynvaihdossa käyty, eikä missään ollut näkynyt silmin havaittavaa öljyvuotoa. Nyt sitten seurailen, minkä verran tikussa pinta laskee ekan 1000km aikana. Jos näkyy selvä pudotus, on kyseessä huoltoneuvojan mielestä jokin akuutti vika  :o

Tarkistithan onko öljyn pinta mittausta aloitettaessa tasan ylämerkissä vai yli tai alle ylämerkin?

Ocunen

Lainaus käyttäjältä: SNG - 04.06.20 - klo:13:18
Tarkistithan onko öljyn pinta mittausta aloitettaessa tasan ylämerkissä vai yli tai alle ylämerkin?

Otin kuvan tikusta  ;D
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

SNG

Lainaus käyttäjältä: Ocunen - 04.06.20 - klo:20:45
Otin kuvan tikusta  ;D

Jess!

Hyvä ihan vaan vajaatäytön (laskukusetusten) eliminoimiseksi mittauksesta.  ;D

Ocunen

Öljynvaihdosta vajaa 3 viikkoa ja ajettuna 3tkm, tikku puolessa välissä :( 1tkm ajon jälkeen ei selkeää vajoamista erottunut, mutta öljy oli vielä silloin vaaleaa.

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

JDFR

Lainaus käyttäjältä: Ocunen - 23.06.20 - klo:12:34
Öljynvaihdosta vajaa 3 viikkoa ja ajettuna 3tkm, tikku puolessa välissä :( 1tkm ajon jälkeen ei selkeää vajoamista erottunut, mutta öljy oli vielä silloin vaaleaa.


Ajotyyli ja rutiinit on kuitenkin pysyneet samana alusta alkaen? Mulla rupes vaikuttaa vanhassa audissa eniten ajotyyli. Rauhallisella ajelulla ja ilman moottoritieajoa kulutus pysyi vähäisempänä mutta ärhäkkiä kiihdytyksiä ja 120km/h ajoa niin kulutus oli sitä luokkaa että 4l kannu meni aina 15tkm sisällä lisää.

Skoda Octavia RS Combi RS 2015 (MY16) 2.0 TDI DSG
ex- Audi A4 Avant 2004 1.8T Multitronic

Ocunen

En usko, että ajotyylistä johtuu etenkin, kun öljynsyönti alkoi joulukussa talvinopeusrajoituksien aikaan. Motariajoa tulee hyvin harvakseltaan.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy