Passat Variat 1.4 tsi vertailu: vm. 2015 ja 80tkm vs. vm. 2017 ja 120tkm

Aloittaja hekapive, 21.05.20 - klo:09:19

« edellinen - seuraava »

hekapive

Harkinnassa Passat Variant Highline 1.4 tsi bensakoneella.

Vaihtoehtoina a) vm. 2015 (käyt.ottopvm 04/2015), jolla ajettu n. 80tkm ja b) vm. 2017 (käyt.ottopvm 09/2016), jolla ajettu n. 120 tkm. Jälkimmäisessä 120 tkm määräaikaishuolto tehtynä, ensimmäiseen mukaan 1v/20tkm takuu. Varusteet pitkälti samat: jälkimmäisessä plussana digimittaristo, ekassa led-paketti dynaamisilla ajovaloilla (molemmissa käsittääkseni ledit kuitenkin, koska ovat highlineja). Hinnat molemmissa about samat, jälkimmäinen muutaman satasen halvempi. Merkkihuoltohistoriat molemmissa kunnossa. Myyjinä molemmissa autoliikkeet. Jälkimmäisessä yksi omistaja/käyttäjä, ensimmäisessä todennäköisesti sama tilanne.

Tuleva käyttötarve todennäköisesti reilusti alle 10tkm vuodessa. Haussa yksilö, jolla halpoja kilometrejä ja ylläpitoa ja jonka vaihto pois todnäk. muutaman vuoden päästä, jos vielä silloinkaan.

Osaako tämän forumin expertit arvioida kumpi olisi kannattavampi valinta varmuudella tulevat huollot ja arvonalenemiset huomioiden? Itse sanoisin, että aika 50/60 päätös, mutta koska ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, niin ajattelin hakea vähän kokemusta mukaan.

Kiitos!

Tonttu66

Tuossa uudemmassa on hieman uudempi infotainment, taitaa löytyä Apple CarPlay ja Android Auto. Ottaisin sillä perusteella uudemman. Jos kyseessä Suomesta ostettu Highline, pitäisi myös uudemmassa olla dynaamiset ajovalot. Dynamic Light Assist eli adaptiiviset kaukovalot vaatii sitten jo tuulilasikameran.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Turbokiisseli

Jos ajat paljon, osta vähemmän ajettu. Jos ajat vähän, ei tuolla 40tkm erotuksella ole juuri merkitystä.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

JouniJL

Huomaa myös että tuo 9/2016 käyttöönotettu on ostettaessa vm. 2017, mutta myydessä se on vm. 2016. Eikö se volkkarinkin vuosimalli tuotantolinjalla vaihdu jossain viikon 20 tienoilla, joten pisteet vähemmän ajetulle.

765turbo

Itse ottaisin tuon 2017 mallin.
Tämä lienee auto?
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11121820

Muista tarkistaa DSG- toiminta kunnolla. Kuluja tiedossa, jos toimii epämääräisesti, toisaalta liikkeen pitäisi vastata kuluista.




a_jaba

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 22.05.20 - klo:15:03
Itse ottaisin tuon 2017 mallin.
Tämä lienee auto?
https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11121820

Muista tarkistaa DSG- toiminta kunnolla. Kuluja tiedossa, jos toimii epämääräisesti, toisaalta liikkeen pitäisi vastata kuluista.

Tuossa autossa ei taida olla vetokoukkua joka on positiivinen asia kuivan DSG:n kannalta. Kukaan ei ainakaan ole yrittänyt mitään järjettömän kokoista venettä nostaa tämän avulla  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Nifa

Oliko joku erityinen syy, miksei GTE kelpaa? Kun eikös niitä saa samanvuotisia ja samanverran ajettuja jo samaan rahaan?
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 22.05.20 - klo:16:00
Oliko joku erityinen syy, miksei GTE kelpaa? Kun eikös niitä saa samanvuotisia ja samanverran ajettuja jo samaan rahaan?

Jos harkitsee GTE:tä ja on aikomus huollattaa merkkiliikkeessä niin kannattaa vertailla myös huoltohintoja ennen ostopäätöstä.

Omaan juuri hankittuun 1.6 TDI paskattiin 90tkm huolto 498e (sis. polttoaine-, ilman- ja raitisilmansuodattimet sekä jarrunesteet) vs. GTE 90tkm huolto vähän yli 1000e (sis. samat lisätyöt + DSG öljynvaihdon)  ???

Ja nämä oli siis VW Center Airportin hinnat ja katsottu VW huollon nettivarauksesta.

PS. Eikä nyt ollut tarkoitus jotenkin dissata GTE:tä vaan ihan sillä ettei tule yllättän jollekkin joka suunnittelee auton vaihtoa.  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ptrs57

Osta vähemmän ajettu - jos käyttösi tosiaan alle 10tkm vuodessa, saatat olla luopumassa autosta ennen maagista 100tkm rajaa.
Tinkaa hintaan dsg ölljyjen vaihto -lukemani perusteella dsg:n käyttöikään vaikuttaa paljon se, onko ennen 90tkm vaihdettu öljyjä siihen vai ei.
Onko väri sama, entä sisustan väri? Niiden vaikutusta auton haluttavuuteen ei voi vähätellä  ;)
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

hekapive

Mahtavaa, kiitos paljon hyvistä huomioista!

GTE oli tosiaan alkuun harkinnassa, mutta jäi pois, koska huoltohinnat jäi mietityttämään ja samoin se n. 1500â,¬ investointi autotallin suko-pistokkeeseen.

Miten DSG:tä voi testata koeajossa? Muuten kuin että yrittää ajaa mahdollisimman eri nopeuksia ja testata manuaalivaihtamisen?

Entä onko tuo 100tkm oikeasti maaginen? Olen paljon sitä pohtinut. Volkkareissa menee ilmeisesti huoltovälinsä 30 tkm:ssä, joten jos olisi esim. mahdollisuus ottaa 90 tkm ajettu tai 120 tkm ajettu, jotka molemmat juuri huollettu, niin onko oikeasti toimen merkittävästi toista parempi? Lisäksi se pahin arvonaleneminen taitaa jonkin verran hidastua, jos on 100 tkm puhki, joten jos ollaan jo tuossa 120 tkm:ssä (ja huolto tehty), niin eikö tällöin voisi kuvitella, että saa 120 tkm ajetusta saa paremmin omat pois kuin 90 tkm ajetusta, jos vaihtaa seuraavan 30 tkm päästä (eli noin 3 vuotta / 30 tkm)?

Kiitos jälleen!

-karppa-

Tärkeintä vaggilaisessa on se, että auto on huollettu min 2 vuoden ja 30tkm välein sekä huoltokirja on täydellinen  ;). Mielellään merkkihuollon sellainen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Arcca

Ottaisin ehdottomasti tuon uudemman "2017" mallin näillä tiedoin, koska 2015 oli käytännössä ensimmäinen vuosi ja joitain lastentauteja ainakin itsellä oli. Niistä puuttui suomen kieli myös valikoista jos sillä merkitystä.

Lisäksi kallis 120 huolto juuri takana. Yksi omistaja. Enemmän ajettu lyhyemmässä aikaa -> matka-ajoa enemmän, joten kilometrien välinen ero autojen kunnossa ei ole edes noin suuri. Jos ollenkaan.

Käy myös katsomassa molemmat jos mahdollista, todennäköisesti päätös helppo sen jälkeen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

jt

Molemmat autot ovat parin vuoden päästä yli 100tkm ajettuja, joten arvonmääritys käytettynä tulee pääasiassa vuosimallin (tai tarkemmin siis käyttöönottopäivän) mukaan, eli toinen on vuoden 2015 ja toinen vuoden 2016. Yhden vuoden "arvo" on tyypillisesti yli 1000 euroa käytetyssä kun arvo on yli 10ke. Pienemmät kilometrit eivät vastaavalla tavalla nosta arvoa, mutta erityisen suuret km:t (200-300tkm) taasen alkavat laskea sitä.

Tätä ilmiötä että esim. vuonna 2016 syksynä käyttöönotettua kaupataan vm2017 autona esiintyy aika paljon esim. Ruotsissa varsinkin välillä yksityisten kauppaamissa jopa niin että vanhan mallin autoa kaupataan seuraavan vuoden vuosimallina vaikka välissä onkin tapahtunut facelift.. Mutta arvonmääritys menee pääasiassa käyttöönottovuoden mukaan, poikkeuksena tietenkin se että jos facelift ja samalla vuosimallilla saa sekä vanhan korin että uuden korin autoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy