TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 03.01.19 - klo:21:34
Aiempi autoni oli Octavia vm 2011 ja nykyinen Avensis vm 2017. En huomannut ajettavuudessa eroa kuin että Octavian DSG nyki liikkeelle lähtiessä. Mielestäni uusi Camry näyttää tyylikkäältä.

Ihan uteliaisuudesta, jos sulla kerran on Toyota niin miksi täällä notkut? Eikös japsikuskeille ole omaa palstaa missä taputellaan toisiaan selkään onnitellen hyvästä valinnasta? Yhdellä kaverilla on muutaman vuoden ikäinen Auris farkku, hybridi(ei ladattava) ja ihan ok auto se on mutta ajanut en ole joten en osaa sanoa onko ohjaus edelleen yhtä huono kuin vanhemmissa. Minunkin mielestäni uudet Toyotat ovat ihan hyvännäköisiä eivätkä enää muotoilultaan suoraan muilta kopioituja. Mutta moottorina kaverin autossa on wanha 1.8 litrainen 90-luvulta peräisin oleva vapari ja kulutus suurempi kuin moderneissa ahdetuissa pikkubensaturboissa, kulku taas huonompi.

Itse kun ostan uuden auton haluan siihen tuoreinta senhetkistä tekniikkaa, sitä mitä itse pidän sillä hetkellä moderneimpana. Eli VAG-vehkeiden kohdalla esim. juuri pikkubensaturbot, LED-valot, hyvän ajettavuuden, taloudellisuuden, 100% langattoman ohjaamon jne. joista tosin viimeinen toive koskee kaikkia autoja merkistä riippumatta.

Se joka vertailee VAG:ia versus Mersua ja Bemaria niin.... en ymmärrä. Hintasegmentti on aivan eri, tuskin monikaan pähkäilee autonvalinnassaan...."hmm, Eemeli vai Octavia?"
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

esko

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.01.19 - klo:09:05
Ihan uteliaisuudesta, jos sulla kerran on Toyota niin miksi täällä notkut? Eikös japsikuskeille ole omaa palstaa missä taputellaan toisiaan selkään onnitellen hyvästä valinnasta? Yhdellä kaverilla on muutaman vuoden ikäinen Auris farkku, hybridi(ei ladattava) ja ihan ok auto se on mutta ajanut en ole joten en osaa sanoa onko ohjaus edelleen yhtä huono kuin vanhemmissa. Minunkin mielestäni uudet Toyotat ovat ihan hyvännäköisiä eivätkä enää muotoilultaan suoraan muilta kopioituja. Mutta moottorina kaverin autossa on wanha 1.8 litrainen 90-luvulta peräisin oleva vapari ja kulutus suurempi kuin moderneissa ahdetuissa pikkubensaturboissa, kulku taas huonompi.

Itse kun ostan uuden auton haluan siihen tuoreinta senhetkistä tekniikkaa, sitä mitä itse pidän sillä hetkellä moderneimpana. Eli VAG-vehkeiden kohdalla esim. juuri pikkubensaturbot, LED-valot, hyvän ajettavuuden, taloudellisuuden, 100% langattoman ohjaamon jne. joista tosin viimeinen toive koskee kaikkia autoja merkistä riippumatta.

Se joka vertailee VAG:ia versus Mersua ja Bemaria niin.... en ymmärrä. Hintasegmentti on aivan eri, tuskin monikaan pähkäilee autonvalinnassaan...."hmm, Eemeli vai Octavia?"


Onko tuo 1.8-litrainen Atkinson-moottori 90-luvulta?  Olin aina kuvitellut, että se on suunniteltu vasta 2-sukupolven Priusta varten.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: esko - 04.01.19 - klo:09:19

Onko tuo 1.8-litrainen Atkinson-moottori 90-luvulta?  Olin aina kuvitellut, että se on suunniteltu vasta 2-sukupolven Priusta varten.

Nyt on pakko tunnustaa etten tiedä, voin hyvinkin olla väärässä kun en ole Toyotaa seurannut ja kuvittelin että kyse on samasta vanhasta peruskonstruktiosta. Mutta ahtamaton se on eikä mikään talousihme nykystandardien mukaan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Popo

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 04.01.19 - klo:08:26
Kyllä se vaan on niin että VAG "laatu" loppui 2005
Tämän jälkeen alkoi paskaa tulla ulos eikä loppua näy

Katsokaas vaikka tämän ketjun otsikkoa

Ne jotka haluaa aitoa ajettavuutta -> kokeilkaa Mersua tai BMW:tä

Juurikin tuohon ketjun otsikkoon viitaten toivoisin tänne omakohtaisia "avautumisia" siitä paskasta v. 2005 jälkeen,  miten jakoketjut porsii aina esim. 80 tkm-jaksolla, kuten aiemmin todettu. Minulla kun ei ole noista "paremmista" kokemusta, tällä 2012-vuotisella edetään ja on juurikin tuo 80 tkm mittarissa. Mikä on tietenkin vähän, joten ikipäivinä en pääse "kehumaan", miten hyvin TSI kestää kilometrejä, kun tuskin tällä autolla yli kymmentä vuotta kuitenkaan ajelen...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ile

Lainaus käyttäjältä: jaspasA4 - 04.01.19 - klo:08:26
Kyllä se vaan on niin että VAG "laatu" loppui 2005
Tämän jälkeen alkoi paskaa tulla ulos eikä loppua näy

Katsokaas vaikka tämän ketjun otsikkoa

Ne jotka haluaa aitoa ajettavuutta -> kokeilkaa Mersua tai BMW:tä

Ja pikakelauksella vuonna 2005 ulistiin, että kyllä se VAG-laatu loppui jo 1997 :D

BMW:n osalta kannattaa ekana laittaa googleen vaikka hakusanoiksi "n20 jakopää" tai "n47 jakopää". Menee sopivasti tähänkin otsikkoon.

tet

Lainaus käyttäjältä: KumiKeijo - 03.01.19 - klo:21:34
Aiempi autoni oli Octavia vm 2011 ja nykyinen Avensis vm 2017. En huomannut ajettavuudessa eroa kuin että Octavian DSG nyki liikkeelle lähtiessä. Mielestäni uusi Camry näyttää tyylikkäältä.

Off-topic ei tässä ketjussa varmaan haittaa, joten mennään sillä. ::) Itselläni on melko vähäinen kokemus Toyotan tai muidenkaan nykyjapsien ajettavuudesta, sen mitä olen Toyotoilla lähivuosina lyhyitä tyyppejä ottanut niin en ole pitänyt ajettavuudesta. Koska en viitsi käydä jokaista autoa aina koeajamassa, esikarsintaa teen autolehtien toimittajien kommenttien perusteella. Heillä lienee aika lailla kokemusta eri autoista.

Tulee siis mieleen erään Moottori-lehden kokeneen autotoimittajan kommentti japanilaisten ajettavuudesta. Hänen mielestään vanha Nissan Primera (muistaakseni se eka eli P10) on ollut ainoa japanilainen henkilöauto, joka on yltänyt ajettavuudessa eurooppalaisten kilpailijoidensa tasolle. Mikään ennen sitä tai sen jälkeen Suomeen tuotu japanilainen ns. "normaali perheauto" ei ole ajettavuudessa ollut eurooppalaisten tasolla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Popo

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.01.19 - klo:10:11
Off-topic ei tässä ketjussa varmaan haittaa, joten mennään sillä. ::) Itselläni on melko vähäinen kokemus Toyotan tai muidenkaan nykyjapsien ajettavuudesta, sen mitä olen Toyotoilla lähivuosina lyhyitä tyyppejä ottanut niin en ole pitänyt ajettavuudesta. Koska en viitsi käydä jokaista autoa aina koeajamassa, esikarsintaa teen autolehtien toimittajien kommenttien perusteella. Heillä lienee aika lailla kokemusta eri autoista.

Tulee siis mieleen erään Moottori-lehden kokeneen autotoimittajan kommentti japanilaisten ajettavuudesta. Hänen mielestään vanha Nissan Primera (muistaakseni se eka eli P10) on ollut ainoa japanilainen henkilöauto, joka on yltänyt ajettavuudessa eurooppalaisten kilpailijoidensa tasolle. Mikään ennen sitä tai sen jälkeen Suomeen tuotu japanilainen ns. "normaali perheauto" ei ole ajettavuudessa ollut eurooppalaisten tasolla.

Näin. P10 Primera sai tosiaan kehuja  aikanaan "eurooppalaisuudestaan", Bluebirdiin verattuna varsinkin. Luupää oli viimeisinä vuosinaan "sopivasti" hinnoiteltu ja yleisyytensä vuoksi autotoimittajien ihmettelyn aiheena useinkin surkeudestaan.

P11 Primeran tultua alkoi kehuminen loppua. Eipä sillä, omassa käytössä v. 2001 sillä tehokkaammalla 1.6-moottorilla varustettu liftback Primera oli varsin toimiva perheauto. Perhetutun ostettua 1.6 FSI II Octavian ei koeajolla mitään järkyttävää eroa ajossa huomannut, mutta toki "hienostuneempi" tunnelma Skodassa oli. Osin tuon Octavian tietäen päädyin itsekin Ocuun...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Popo - 04.01.19 - klo:11:00
Näin. P10 Primera sai tosiaan kehuja  aikanaan "eurooppalaisuudestaan", Bluebirdiin verattuna varsinkin. Luupää oli viimeisinä vuosinaan "sopivasti" hinnoiteltu ja yleisyytensä vuoksi autotoimittajien ihmettelyn aiheena useinkin surkeudestaan.

P11 Primeran tultua alkoi kehuminen loppua. Eipä sillä, omassa käytössä v. 2001 sillä tehokkaammalla 1.6-moottorilla varustettu liftback Primera oli varsin toimiva perheauto. Perhetutun ostettua 1.6 FSI II Octavian ei koeajolla mitään järkyttävää eroa ajossa huomannut, mutta toki "hienostuneempi" tunnelma Skodassa oli. Osin tuon Octavian tietäen päädyin itsekin Ocuun...

No jos Primera P12 oli eurooppalaisella suunnitellulla ja komponenteillaan huono niin miksi Skoda olisi hyvä  :P? P10-11 oli aikansa paras japsi testien ja ajettavuuden mukaan. Ja tulihan sieltä taas parempi japsi näiden tilalle eli Mazda6. Mazda 3 oli taas myöskin hieno ajettava - toki fordin komponenteilla. Siinä 6:ssa oli taas omat ongelmansa korissa. Itse olen pitkälti siirtynyt japseista korealaisten kautta euroautoihin. Vikojen ja tekniikan osalta kovin luottamus on edelleen aasialaiseen ja ainoastaan takuun ansiosta uskallan VAG-tuotteella ajaa. Uudet Tojot on pettymyksiä juuri ajettavuuden takia, ja ei käy itselle. Kuitenkin nuo ennakkoluulot ja uskomukset kannattanee jättää pois ennen kuin tekee päätöksiä merkistä tai jättää koeajamatta eri autoja. Pihasta löytyy japsi, espanjalainen, amerikkalainen ja saksalainen... Ja otsikon mukaan siis käytettynä tuon TSI/DSG arvan jättäisin ottamatta.


tossmi

Moi.
Oletteko testanneet menestyksellä TSI-moottorisen autonne jakoketjun venymää testerillä? Esim. OBD11/VCDS? Itsellä 2012 Passat Ecofuel CDGA-moottorilla, mittarissa 85000 km. Mitään rapinoita ja ropinoita moottorista ei kuulu ja toimii muutenkin loistavasti. Kuitenkin asia kiinnostaa jos sen saisi näppärästi katsottua..Laakkonen Tampereella on vailla hommasta liki 90â,¬.

Enhancer

Parista autosta olen katsonut moottorinohjaimen näkemyksen nokan asennosta VCDS:llä. Sait yv:tä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Matson757

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.01.19 - klo:08:56
Enpä menisi BMW:n ajettavuutta enää varauksemattomasti kehumaan. Uudesta 5-sarjalaisesta on häivytetty ohjauksen tunnokkuus kokonaan. Miksi, koska asiakkaat sitä halusivat...

Tuo uuden vitosen täysin tunnoton ohjaus ruinaa muuten niin hienon auton kokonaan. Sääli, koska auton ergonomia, automaatin toiminta ja ainakin dieselit ovat markkinoiden kärkeä. Ehkäpä merkin kultakausi loppui vaan eurooppalaiseen makuun tehtyihin E39/E46/E38-malleihin eli aika kauan aikaa sitten.

Japanilaisissa valmistajissa ärsyttää se, että tuotekehityksen virheistä ei opita, vaan samat puutteet ergonomiassa, sisätilojen muotoilussa, voimalinjassa ja ajettavuudessa toistuvat malleista toiseen. Osaamista varmasti olisi, mikäli valmistajat haluaisivat vain satsata. Notkealiikkeisemmät korealaiset ovat menneet tuotekehityksessä kymmenessä vuodessa nopeasti japanilaisia edelle ja esimerkiksi Kia kykenee tuottamaan jo varsin kilpailukykyisiä malleja saksalaisia vastaan. Qashqain menestys kyllä ihmetyttää, koska auto on joka suhteessa melkolailla hirveä eikä ranskalainen tekniikka luotettavimmasta päästä. Etuvetoinen katumaasturi muutenkin aika turhake eikä korkean auton ilmanvastuskertoimesta ja otsapinta-alasta ole kuin haittaa kulutukselle ja suorituskyvylle.

MarkoV

Onko tietoa miten merkkihuollossa tehdään jakopään kuntotarkastus? Valmistaja maksaa yhden tarkistuskerran ja rouvan -14 vuotinen vajaat 120tkm ajettu 1.2TSI Touran on menossa testiin. Kovasti varoiteltiin, että jos testissä jakopää menee rikki/sekaisin niin sitten on 1800 euron korjaus edessä... Toki keskusteltiin myös valmistajan GW:stä mikä on mahdollinen tietyin edellytyksin. Öljyt vaihdettu ajallaan, mutta ei merkkihuollossa.

Popo

Minulla mitattiin Veholla ketjun kiristimen pituus, josta tuloksena  tuli jokin millimetrimäärä toleranssien puitteissa. Löytyy tarkemmin tästä ketjusta keväältä 2014...

Mitähän "koeponnistuksia" ovat nyttemmin Volkkarin puolella keksineet?
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Jodl

Lainaus käyttäjältä: MarkoV - 08.03.19 - klo:17:40
Onko tietoa miten merkkihuollossa tehdään jakopään kuntotarkastus? Valmistaja maksaa yhden tarkistuskerran ja rouvan -14 vuotinen vajaat 120tkm ajettu 1.2TSI Touran on menossa testiin. Kovasti varoiteltiin, että jos testissä jakopää menee rikki/sekaisin niin sitten on 1800 euron korjaus edessä... Toki keskusteltiin myös valmistajan GW:stä mikä on mahdollinen tietyin edellytyksin. Öljyt vaihdettu ajallaan, mutta ei merkkihuollossa.
En tiedä 1.2TSI osalta mutta 1.4TSI ketju testattiin niin, että nokka-akselit lukkoon ja kampiakselista väännettiin olikohan 50Nm voimalla ja jos kampiakseli kiertyi >27deg niin vaihtoon. Olin vieressä ja näin astelukeman kun asentaja kokeili. Vaihtoonhan se meni (olikohan ~100tkm ajettu). Mitään poikkeavaa ei ollut.

gixxeri

2010 1.4 tsi Passat.
Jakopää kerran vaihdettu ja mielestäni ääntää.
Ajettu 174 tkm.
Paljonkohan jakopää testi maksaa?
Sain paikalliselta korjaamolta tarjouksen työ ja osat 560â,¬.
Käyttävät kuulemma tätä jakopää settiä:
https://www.autodoc.fi/swag/7909179?gadw=1&gclid=EAIaIQobChMI_vSwruC04QIVUkPTCh0-sQQ4EAAYAiAAEgIdMPD_BwE
Onkos tuo sitten se viimeisin päivitetty versio vai pitääkö tämä teettää kalliimmalla vw centterissä??
Eli kannattaako jakopäähän laittaa muita kuin alkuperäisosia?

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 04.04.19 - klo:00:27
2010 1.4 tsi Passat.
Jakopää kerran vaihdettu ja mielestäni ääntää.
Ajettu 174 tkm.
Paljonkohan jakopää testi maksaa?
Sain paikalliselta korjaamolta tarjouksen työ ja osat 560â,¬.
Käyttävät kuulemma tätä jakopää settiä:
https://www.autodoc.fi/swag/7909179?gadw=1&gclid=EAIaIQobChMI_vSwruC04QIVUkPTCh0-sQQ4EAAYAiAAEgIdMPD_BwE
Onkos tuo sitten se viimeisin päivitetty versio vai pitääkö tämä teettää kalliimmalla vw centterissä??
Eli kannattaako jakopäähän laittaa muita kuin alkuperäisosia?

Vaihtavatko rattaita ollenkaan? Pelkän ketjun vaihto kuluneille rattaille ei ole pitkäikäinen ratkaisu.

Waiski

Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 04.04.19 - klo:00:27
2010 1.4 tsi Passat.
Jakopää kerran vaihdettu ja mielestäni ääntää.
Ajettu 174 tkm.
Paljonkohan jakopää testi maksaa?
Sain paikalliselta korjaamolta tarjouksen työ ja osat 560â,¬.
Käyttävät kuulemma tätä jakopää settiä:
https://www.autodoc.fi/swag/7909179?gadw=1&gclid=EAIaIQobChMI_vSwruC04QIVUkPTCh0-sQQ4EAAYAiAAEgIdMPD_BwE
Onkos tuo sitten se viimeisin päivitetty versio vai pitääkö tämä teettää kalliimmalla vw centterissä??
Eli kannattaako jakopäähän laittaa muita kuin alkuperäisosia?

Jos huollot/öljynvaihdot tehty ajallaan ja käytetyistä öljyistä kuitit (jos siis huollettu muualla kuin merkkarilla) kyselisin marmorilta, pitäisi mennä helposti goodwillin piikkiin. Minulla Golf plus -10 1.4tsi Caxa, 195tkm ajettuun vaihdettiin ilman kuluja, tosin se oli vasta kolmas kerta ;-)
Ja tosiaan, jos se ketju on venynyt, ei pelkkä ketjun vaihto kauaa lämmitä. 

Popo

Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 04.04.19 - klo:00:27

Sain paikalliselta korjaamolta tarjouksen työ ja osat 560â,¬.


Halvalta kuulostaa. Ehkä liiankin ja syy voi olla juurikin tuo niukka osien vaihto.

Esim. Tällainen firma: https://autoavirol.fi/ on mainostanut VW-ketjuremppoja alkaen n. 900 euroa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

gixxeri

Ei näköjään tule tuohon settiin rattaita.
https://www.autodoc.fi/fai-autoparts/7982289
Tuohon tulisi mutta onkohan nyt sitten tämäkään se oikea päivitetty paketti?
Täytyy katsoa vielä tarkkaan paperit läpi löytyykö kuitit öljyistä ja yrittää sitten käydä volkkarilla.

gixxeri

Volkkari laittoi selvittämään myyjä liikkeen vastuuta.
Auto ostettu 6/2018 Sakasta.
Laitan sinne viestiä mutta hieman epäilen että tulevat vastaan.

Testi maksaa 150â,¬ ja rempaa n. 1700â,¬ volkkarilla.

Eikö muilla ole tästä kokemusta volkkarin tai myyjä liikkeen kanssa väännöstä vaikka vika on näin yleinen???

Popo

Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 05.04.19 - klo:12:43
Volkkari laittoi selvittämään myyjä liikkeen vastuuta.
Auto ostettu 6/2018 Sakasta.
Laitan sinne viestiä mutta hieman epäilen että tulevat vastaan.

Testi maksaa 150â,¬ ja rempaa n. 1700â,¬ volkkarilla.

Eikö muilla ole tästä kokemusta volkkarin tai myyjä liikkeen kanssa väännöstä vaikka vika on näin yleinen???

Kokemuksiahan on, 210 sivua, ehkä sekin vähentää intoa kirjoitella tutusta asiasta. Toisaalta ongelmat myyjän/tehtaan vastuussa ovat ilmeisesti vähentyneet. Tällä tarkoitan sitä, että joskus viisi vuotta sitten neljä vuotta ja 60 tkm ajetun Volkkarin korjauttajalta oltiin laskuttamassa "vain" muutamia satasia ketjurempasta, jos huolto-merkinnät täydelliset. Se Volkkarin ketjuntarkastus-kampanja tuli joskus v. 2015 ja sen jälkeen on ollut helpompaa saada jopa täysi korvaus. Mutta 174 tkm ajettuu 2010-malliseen voi se olla vaikeaa. Ainakaan Kuluttajaviranomainen ei tähän ole kannustanut, kun saisit ikäistään paremman auton jne. ymmärrystä vastapuolelle. Ja 200 tkm riittää heille auton moottorin käyttöiäksi jo aika hyvin. Saksassa kaikki voi olla toisin, vaikka käytännössä asian hoitaminen toki hankalampaa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 05.04.19 - klo:12:43
Volkkari laittoi selvittämään myyjä liikkeen vastuuta.
Auto ostettu 6/2018 Sakasta.
Laitan sinne viestiä mutta hieman epäilen että tulevat vastaan.

Testi maksaa 150â,¬ ja rempaa n. 1700â,¬ volkkarilla.

Eikö muilla ole tästä kokemusta volkkarin tai myyjä liikkeen kanssa väännöstä vaikka vika on näin yleinen???

Eiköhän aiheesta löydy haulla täältä tarpeeksi, kun näkee vähän vaivaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

janike

Ei muuta ku leuka rintaan ja kättä taskuun. Teettää jumpan jossaki pienemmällä pajalla, tuskin siitä ainakaan löyhempi tulee kuin marmorilla.
Näi se o.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: gixxeri - 05.04.19 - klo:12:43
Volkkari laittoi selvittämään myyjä liikkeen vastuuta.
Auto ostettu 6/2018 Sakasta.
Laitan sinne viestiä mutta hieman epäilen että tulevat vastaan.

Testi maksaa 150â,¬ ja rempaa n. 1700â,¬ volkkarilla.

Eikö muilla ole tästä kokemusta volkkarin tai myyjä liikkeen kanssa väännöstä vaikka vika on näin yleinen???

Kyllä se sieltä SAKA:sta varmaan jotain maksavat. Ei varmaan kovin kummosta prosenttia, kun auto on noin vanha ja paljon ajettu. Kannattaa kysyä samalla onko niillä sopimusta jonkun huollon kanssa...tai todennäköisesti ohjaavat muutenkin sinne.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

buhmen

Autoa etsinyt ja yhtenä vaihtoehtona on ollut SKODA RAPID Spaceback (NH1) 1.2 TSI 2015 105hv. Tuossa on moottori jonka koodi on CBZB. Onko tuo juuri yksi näitä ongelmaisia malleja?

Popo

LainaaTuossa on moottori jonka koodi on CBZB. Onko tuo juuri yksi näitä ongelmaisia malleja?

Jos jakoketju itsessään on se ongelma,  tuossa moottorissa se toki on.Versio on kuitenkin varmasti uudempi. Toisaalta, jakohihna/vesipumppu on uudemmissa vaihdettava vähänkin ajettuun viimeistään 6-vuoden jälkeen ja se on normaalia kunnossapitoa se. Ketjuremppaan voi odottaa vastaantuloa, koska vaihtoväliä ei ole "ikuisessa" ketjussa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Jos mun pitäisi miettiä ostanko jakoketjullisen moottorin, joka voi yllättää joskus ja remppa on helposti 2000 euroa vai jakohihnallisen auton ja tiedän, että hihna pitää vaihtaa Suomessa vaikka 160tkm välein 600â,¬ hintaan ostaisin ehdottomasti jälkimmäisen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Suomessa se jakohihna pitää vaihtaa myös kuuden vuoden välein, vaikka mittarissa olisi 60, ei 160 tkm. Harva on kertonut toisaalta maksaneensa itse 2000 euroa ketjurempasta noilla kilometreillä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 05.05.19 - klo:15:22
Suomessa se jakohihna pitää vaihtaa myös kuuden vuoden välein, vaikka mittarissa olisi 60, ei 160 tkm. Harva on kertonut toisaalta maksaneensa itse 2000 euroa ketjurempasta noilla kilometreillä...

Kuinka moni tulee nettiin kertomaan isoista korjauskuluista? Jakoketju+männät tuli tutulle maksamaan 5400â,¬, kun yksi huolto (ensimmäinen) oli mennyt yli 10% pitkäksi (Audi). Ei tosin ottanut samantien yhteyttä minuun, koska en olisi tuota summaa suosittanut maksamaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Nyt vaihtuu jo männätkin, koska jakoketju? Karpalla on kyky soveltaa omia ja kavereittensa kokemuksia hyvinkin  erilaisiin tilanteisiin ja kysymyksiin. Arvostan toki asennetta.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy