Moottorinlämmittimen hyödyt ja haitat ?

Aloittaja Golfaaja, 06.02.18 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

Golfaaja

Onko tuollaisesta Leoniin asennettavasta lohkolämmittimestä(säteilylämmitin) oikeasti juuri hyötyä eli lämmittääkö se konetta juuri ollenkaan ? Sisätilanlämmitin toki olisi joillakin keleillä ihan mukavuutta lisäävä asia, mutta nykylohkikset eivät taida juuri moottoria lämmittää eli tunne sen hyödystä tullee lähinnä siitä kun kabiini on lämmin, niin ajatellaan moottorinkin olevan.
Moni automyyjäkin on rehellisenä omana mielipiteenä sanonut viime vuosina, että nykyinen säteilylohkolämmitin on lähes turha ja saattaa jopa aiheuttaa moottorinohjaushäiriöitäkin kun joku tunnistin lämpiää ja kertoo koneen olevan muka lämmin ja todellisuudessa se ei olekaan ja moottori saattaa sen vuoksi jäädä käynnistymättä kun polttoaineen syöttö ja/tai sytytys toimii väärin. Onko kellään tällä palstalla ollut tuollaisia ongelmia lämmittimen kanssa Leonissa.
Nykyäänhän asennetaan paljon myös ihan pelkkiä sisätilanpistokkeita eli ulkopistokkeesta ei menekään haaraa moottorilämmittimelle lainkaan vaan pelkästään sisätilanlämppärille. Oliskohan turvallisinta ottaa pelkästään sellainen tulevaan Leoniin ?

mfroberg

Mulla on Leonissa säteilylämppäri + sisälämppäri. Toimii hyvin, tuo säteilylämppärihän ei wanhaan malliin lämmitä koneen jäähdytysnestettä vaan öljyjä eli voitelu on hyvällä mallilla heti lähdöstä. Siihen kaverina mulla litteä 1350W Defa sisälämppäri ja aina voi lähteä liikkeelle ilman hanskoja ja pipoja. Nämä ei hämää antureita mitenkään, samanlaiset meillä oli aiemminkin Golf 1.4 TSI:ssä ja siinäkin toimi moitteetta. Itse kone ei siis ole lämmin lähdettäessä mutta bensapannu lämpenee kyllä nopeasti.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Enhancer

Toki kannattaa myös muistaa, että on pumpulla varustettuja lämmittimiä, jotka siis lämmittävät ja kierrättävät lämmintä vettä jäähdytysjärjestelmässä. Ei anturimurheita, ja pata oikeasti lämpenee myös.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

duke7

Kai noihin edelleen voi laittaa myös letkulämmittimen. Säteilylämmittimiä varmasti myydään uuden auton varusteluun osaksi helpon asennuksen takia.
Letkulämmitin on tehokkaampi mutta se on myös se joka potentiaalisesti sotkee auton anturitietoja käynnistyksen yhteydessä. Pumpulla varustetut letkulämmittimet ovat tämän suhteen parempia koska lämpö jakautuu tasaisemmin.

SiPaLe

Varmasti tuollainen säteilijä on parempi kuin ei mitään, vaikka tehollisesti ne onkin heikompia kuin letkulämmittimet. Kuitenkin notkea öljy on moottorille parempi kuin jäykkä käynnistettäessä. Ja enpä ole kuullut että säteilijät noita anturi/käynnistysmurheita olisi aiheuttanut, ominpäin laitetut letkulämppärit kylläkin. 3 koppanen octavia kun tuli markkinoille niin muistan kuulleeni lämpöongelmista jälkiasenteisten webastojen kanssa. Myös tuollainen kiertovesipumpulla oleva varmasti hyvä vaihtoehto kun vain on tilaa ja raaskii leikellä uudesta autosta letkut. Sisälämppäri on kiva lisä, kannattaa sen verran satsata lohkon laiton yhteydessä että laittaa myös sen. Itsellä myös ylläpitolaturi(4A) samassa kytkennässä.

Geoman

VTT on tehnyt tutkimuksia erilaisista moottorinlämmittimistä. Säteilylämmintä käytettäessä on öljy huomattavasti lämpöisempää kuin muita lämmittimiä käytettäessä, luonnollisesti jäähdytysneste on kylmempää mutta sekin lämpiää kyllä. Säteilylämmitintä voi huoletta pitää vaikka jatkuvasti päällä. Säteilylämmittimen teho on yleensä vain 300 W.

Jos on sähkö tarjolla on sähkölämmittimet hyviä.

Mikäli ei ole sähköä tai on diesel (tarvitsee lämmitystä ajonkin aikana, kun on kylmä) niin polttoainekäyttöinen lämmitinon hyvä.

-karppa-

On tullut nähtyä, lohkolämmitintä, letkulämmitintä, säteilylämmitintä ja kiertovesiletkulämmitintä. Viimeisin on niistä ylivoimaisesti paras! TT-Thermon nimellä tuollaista myydään eikä sakoita milläänlailla anturijärjestelmää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

duke7

Noita TT-thermoja on monen tehoisia ja joku tällä palstalla kirjoitti että oli joutunut vaihtamaan pienempitehoiseen kun oli sekoittanut antureita. Auto oli ehkä uudehko Mercedes, lämppärin tehoja en muista.
Että kai noissakin joku raja tulee vaikka hyviä laitteita ovat kyllä. Isä laittoi tehokkaan TT-thermon pick-upiin hajonneen Webasto tilalle ja sanoo ettei juuri hitaanpi ole.

Patomursu

Omaani asensin 1000 wattisen tt-thermon, aivan loistava laite. Ensimmäinen hajosi, nyt toinen on asennettu eri paikkaan ja loivemmilla letkujen kaarilla/mutkilla, uusi laite tuli takuuna tilalle. Omassa autossani ei aiheuta vikakoodeja, mutta pari vuotta uudemmissa (lci mallissa) aiheuttaa vikakoodin mittariin, syy että jäähdytysneste on lämpimämpää kuin polttoaine.

Helppo itsekin asentaa jos yhtään työkalut pysyy kädessä ja auton letkun poikkaseminen ei ole mikään ongelma kuten joku aiemmin siitä kirjoitti, saahan sen liitettyä vakioksi jos niin haluaa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Amekki

Onko tietoa voiko TT-thermoa asentaa Seat Leon X-Perience vm.-15 2.0tdi 184kw DSG moottoritunnus CUPA/CUNA

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy