passat 3c sähköinen käsijarru ongelma

Aloittaja axe, 13.01.13 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

op76

Hienosti meni moottorien huolto-operaatio. Takaisin laittaessa korvakko poikki. Nyt ne on sitte pakko tilata uudet  :(

Vanhassa moottorissa 6-kulmainen "akseli", ja TRW nro 32330208. Halvimmillaan Saksasta merkittömät tarvikemallit 45e/kpl posteineen, mutta tekeekö noilla yhtään mitään? Vai liekö peräti ihan samaa laatua?

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Brake-Caliper-Servo-motor-6-Sided-6-Torx-For-VW-Passat-Audi-Q3-3C0998281A-/182387633557?hash=item2a77266d95:g:jZsAAOSwTM5Y5ygR

Rehtori

Joo paikalleen laitteessa ei saa ruuveilla vetää paikalleen vaan pitää kattoa että boorit osuu kohdalleen. Kolvilla sulattamalla saa korjattua niin että pysyy paikallaan.
Ite tilasin uuden moottorin ja jostain Puolasta se tuli. Toimii niinkuin pitääkin.

op76

Varmaan tässä ketjussa asia jo käsitelty, mutta onko auton käyttäminen piuhan nokassa kuinka välttämätöntä, kun laittaa nuo uudet moottorit paikoilleen? Mitä sille tarvii (VCDS:llä) tehdä? Paikallisella Pörhöllä tuumasivat kun hain nuo O-renkaat, että pitää käyttää piuhan nokassa, kun on asennettu uudet moottorit. Itse olen ymmärtänyt, että tuo toimenpide ei vaatisi mitään ohjelmointia.

avene

^ Kyse on todennäköisesti siitä, että jääkö tapahtumasta/siihen johtaneista syistä vikakoodeja, joista sitte auto muistuttelee sillä P-valolla.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Jultsu

Samanikäisessä audissa oli vcds:llä oma testiajo jossa mäntä ajettiin kolmeen kertaan eestaas. Kokeilemalla selviää toimiiko se suoraan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Ross-techin sivuilta kun katselee noita sähköisen käsijarrun ohjeistuksia, niin siellä esiintyy jokaiselle versiolle seuraavanlainen teksti:

Please follow the procedures EXACTLY. There's a reason for every step. If you skip any prerequisites or other steps here, you are likely to experience "issues" for which no documented resolutions exist, in which case we will not be able to help you resolve them.

Voi se tietysti toimia ainakin suunnilleen oikein pelkällä moottorin vaihdollakin, mutta miksi välttämättä pitäisi oikoa ja kaivaa verta nenästään?  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

op76

#276
Joo, laitan moottorit paikoilleen, ja käyn sitte piuhan nokassa. Ei passaa koskea tuohon nappiin välillä.

Mutta kuuluuko nuo o-renkaat olla noin paljon pienemmät, mitä se itse jarrumoottorin kopassa oleva aukko? Nuo pitäis aika rajusti venyttää paikoilleen  ??? Entiset näyttää olevan just sen verran isommat, että tämä uusi menee sinne vanhan sisälle.

Vara-osanumero 4E0 615 137, ja tosiaan 2006 Passat (SLZ-594), TRW nro 32330208

op76

No o-rengas meni näköjään ihan helposti paikoilleen, mutta nyt sitten ei mene sähköliitin. Saako tuon pykälän viilata pois (eli siis että passaako tuo moottori muuten):

https://www.dropbox.com/s/xt3b7s1wenpb0jb/DSC_0325.JPG?dl=0

repomies

Jos sähköliittimissä on eroa niin pitäisi olla eroa moottorin akselin booreissakin. Sähköisesti vanha ohjainlaite ajaa ihan hyvin uudempia moottoreita, eli jos koko satula on uusi niin se toimii kyllä kunhan saa sähköisen yhteyden liittimeltä aikaiseksi. Yksi vaihtoehto on ostaa oikea liitin ja vaihtaa se piuhan päähän.

op76

Kumpikin on samanlaisella 6 sakaraisella "torxilla", mutta tosiaan näissä uusissa on tuollainen ihme nyppy haittana, ettei liitin mene paikoilleen, jos tuota ei viilaa pois  >:(

repomies

Jahah kiinalaisilla on mennyt kopiointi vähän pieleen. Pois vaan nypy, niin itte tekisin.

jt

Itsellä kävi juuri samalla tavalla. Eli moottorit alkoivat bugaamaan ja orkkis moottorit tuntuivat turhan kalliilta, joten tilaisin ebay:n kautta suurelta myyjältä euroopasta (ei suoraan Kiinasta) uudet moottorit käyttäen oikeaa koodia.

No niinhän siinä sitten kävi että soittivat korjaamolta että sähköliitin ei passaa. No ostin merkkiliikkeestä uudemman 3C passatin sähköliittimen (oisko 09-10), kun tuo oma oli -06. Mutta sekään ei passannut. No tein sitten lopulta oman patentin ja laitoin suoraan johdot kiinni liittimen metallikarvoihin käyttäen erillistä eristettyä autoliitintä. Nimittäin tämä moottorinliitin oli kyllä kopioitu ihan päin mäntyä että uusi eikä vanha liitin passannut siihen - itse moottori sopi kyllä hyvin, tosin sovittelu kohdalleen vei hieman aikaa. Eli jos pienellä viilauksella saa liittimen sopimaan siitä vain, toivon mukaan napaisuus sentään on mennyt oikein päin :)

Eli tarinan opetus on se että kun tilaa noita osia ebaysta, niin vaikka varaosakoodi täsmäisi 100%, ei se takaa vielä mitään, myyjät copy-pasteaa kaikki koodit jotka vähänkin viittaa sinnepäin ja eikun osaa myyntiin. Edes lähes 5 tähteä feedback ei sekään takaa mitään. Jos haluat unohtaa patenttiratkaisut seuraavalla kerralla, hommaa sitten nimellisiä laatuosia nimelliseltä myyjältä..

Testasin muuten niitä vanhoja moottoreita erikseen, putsasin/rasvasin ne ja liimasin haljenneen kotelon kasaan, mutta ei auttanut mitään, turhaa ajanhukkaa. Vaikka moottorit pyörivät erillisellä virtalähteellä ok, niin autoon laittaessa tuloksena oli vain paljon vikakoodeja ja huomattavaa ajanhukkaa. Eli sanoisin että tilaa vaan reippaasti ne uudet moottorit.

Niin ja loppu hyvin kaikki hyvin, uudet moottorit patentin kera alkoivat toimimaan ok ja kaikki vikakoodit poistuivat. En ajanut mitään sopeutuksia eikä VCDS:ää edes ole, sen sijaan ajoin jarrut ns "auki" asentoon, laitoin uudet paikalleen ja sitten napilla kiinni/auki ja hyvin tuntui toimivan. Vikakoodit putsasin VAG vikakoodeja lukevalla mobiiliappiksella ja taisin käyttää akun napaakin irti, joku vinkkasi siitäkin että saa tiukimmat vikakoodit pois. Niin ja sitten vinkki, kun tekee työtä useamman tunnin, kannattaa katsoa että ei ole ovet autossa auki/valot päällä, menee muuten akku pian tyhjäksi..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vwp

Lainaus käyttäjältä: op76 - 07.06.17 - klo:13:21
No o-rengas meni näköjään ihan helposti paikoilleen, mutta nyt sitten ei mene sähköliitin. Saako tuon pykälän viilata pois (eli siis että passaako tuo moottori muuten):

https://www.dropbox.com/s/xt3b7s1wenpb0jb/DSC_0325.JPG?dl=0

Minä viilasin omastani ja hyvin toimii
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

hoomax

Omasta Passatista (2009) oli katsatusmiehen mielestä loppunu palat oikelta puolelta. Ihmetytti tietysti, kun vaihdoin palat viime kesänä.
Otin satulan irti ja laitoin uudet palat paikalleen, palojen kanssa ei menny satula paikalleen - eli jarru ei auennu kunnolla.
VCDS:llä olevinaan avaa jarrut kiukuttelematta (moottori pyörii), eikä mitään vikakoodeja jää mihinkään.

Selviänkö siis moottorin vaihdolla? Olikos täällä vielä jollain sopivaa kaupan?

Junssi

Pysäköintiarruongelmaa oli. Koitin ite repiä moottoria irti, ei lähteny ku palasina.
Korjaamolla tilasivat koko jarrusatulan olikohan 400â,¬, vaihosa sai vanhasta satulasta satasen takasin.
Toiminu sen jälkeen ok, kunhan muistaa olla pakkasilla käyttämättä. Jostaki kai kuraa pääsee väliin.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Junssi - 29.06.17 - klo:09:59
Pysäköintiarruongelmaa oli. Koitin ite repiä moottoria irti, ei lähteny ku palasina.
Korjaamolla tilasivat koko jarrusatulan olikohan 400â,¬, vaihosa sai vanhasta satulasta satasen takasin.
Toiminu sen jälkeen ok, kunhan muistaa olla pakkasilla käyttämättä. Jostaki kai kuraa pääsee väliin.

Kyllä sen näkee mistä menee kosteutta sisään, kun ottaa moottorin pois satulasta. Siellä on sellaista kosteuden ja suolan muodostamaa möhnää näkyvissä. Se O-rengas on väärin mitoitettu siellä, eli ei ole riittävän tiivis. Uusi ei auta mitään, se on ihan saman kokoinen kuin vanhakin. Ratkaisu on liimata se sinne satulaan silikonilla kiinni niin että se tiivistyy kunnolla, itse laitoin permatex ultra blackillä jota sattui olemaan hyllyssä.

Ajallaan se halkeaa sitten aina samasta tutusta kohdasta joka on se tasainen alue siinä muuten pyöreässä moottorissa, siinä on ne tarrat kiinni. Siihen sikamassaa vahvistukseksi. Itellä -07 alkuperäisillä moottoreilla, käytän aina tuota sähköistä käsijarrua kesät talvet. Nuo omat on nyt tehty tiiviiksi ja vahvistettu siitä halkeavasta kohdasta.

jyri900

Passatin näyttöön tulee harvakseltaan viesti virheestä pysäköintijarrussa ja keltainen valo. Valo ja viesti kuitenki häipyy yleensä auton sammuttamisen jälkeen. Vikakoodit luin ja pari koodia oli napin asennosta ja ohjausyksiköstä. Jarrut toimii täysin. Nappi siis ainaki vaihtoon aluksi. Napin koodi on 3C0 927 225B eli pittääkö ostaa se C loppunen? Ja voiko sen napin vaihtaa suoraan ilman muita operaatioita?

Rehtori

Toimiiko käsijarru napista?
Elä ny turhaa vaihda nappia jos vika ei oo siinä.  Menee 50e hukkaan
Mistä päin jyri900 on?

jyri900

Lainaus käyttäjältä: Rehtori - 03.07.17 - klo:11:48
Toimiiko käsijarru napista?
Elä ny turhaa vaihda nappia jos vika ei oo siinä.  Menee 50e hukkaan
Mistä päin jyri900 on?

Käsijarru toimii kyllä napista. Kokkolassa sinnitellään. Ajattelin vaa, että jos lähtis siitä liikenteeseen. Uskottelen itelle, että vika johtuisi vaan siitä eikä tarvisi koko systeemiä alkaa vaihtamaan. Tätä keskustelua lukiessa alkaa kylmä hiki nousta pintaan. Onko muilla, jotka on napin vaa vaihtanu, ollu nappi selvästi rikki?

jyri900

Lainaus käyttäjältä: jyri900 - 03.07.17 - klo:10:48
Passatin näyttöön tulee harvakseltaan viesti virheestä pysäköintijarrussa ja keltainen valo. Valo ja viesti kuitenki häipyy yleensä auton sammuttamisen jälkeen. Vikakoodit luin ja pari koodia oli napin asennosta ja ohjausyksiköstä. Jarrut toimii täysin. Nappi siis ainaki vaihtoon aluksi. Napin koodi on 3C0 927 225B eli pittääkö ostaa se C loppunen? Ja voiko sen napin vaihtaa suoraan ilman muita operaatioita?

Edit.

Vikakoodit:

Järjestelmä: Jarru, ABS, ABS/ESP TRW 440
* 00473 Sähkötoimisen seisontajarrun ohjausyksikkö

Järjestelmä: Jarru, Seisontajarru EPB
* 03182 Kytkimen asentotunnistin

Järjestelmä: Rengaspaineet, Rengaspaineen valvonta Passiivinen järjestelmä
* 00473 Sähkötoimisen seisontajarrun ohjausyksikkö

Koodit lähti pois nollauksessa. Viime nollauksen jälkeen keltanen valo kerran syttynyt ja hävinnyt. Varmaan jonku koodin taas heittäny.


Rehtori

Jos napista toimii niin ne usko että vika on siinä.
Toisaaltaa vika ei tod.näk. ole myöskään ohjausyksikössä.
Poistele koodeja ja kato tuleeko samat herjat takas.
Kokeile vcds:llä lukea koodit myös.

jaakola69

Onko muilla kokemusta kun itellä palaa kans käsijarruvalo mutta jarrut kuitenkin toimii? Menee hyvin päälle ja lähtee myös päältä pois, valo vain palaa eikä omilla laitteilla ainakaan saa nollattua, tulee vain tuntematon vikakoodi kun yrittää lukea, sopeutusnappia painaa testerillä valo katoaa mutta kun irrottaa testerin valo syttyy takaisin. Eli jarru pelaa  mutta silti valo palaa?

jaakola69

 NO niin tämmöstä se pukkaa passatin käsijarru, ei anna nollata eikä tehä mitää muutakaan... eli onko vaan ainut vaihtoehto vaihtaa tuo ohjaus yksikkö, onko jollain neuvoa antavaa tietoa voiko enään muuta edes kokeilla. jarrut tosiaan toimii täysin moitteetta muuten, mutta ainoastaan  tuo keltanen p palaa riesana koetaululla

Address 53: Parking Brake        Labels: 3C0-907-801-53.clb
   Part No SW: 3C0 907 801 B    HW: 3C0 907 801 B
   Component: EPB  VC8HC001   013 0001 
   Revision:   013       
   Coding: 0000011
   Shop #: WSC 05311 000 00000
   VCID: 2149A83CF83BE14EA5-8074

1 Fault Found:
16347 - Control Module - EEPROM Error
            014 - Defective - MIL ON
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 11111110
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 2
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 437072 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2016.01.06
                    Time: 16:46:11

             Freeze Frame:
                    Voltage: 14.29 V
                    Count: 187

repomies

Voi kokeilla uudelleenohjelmointia. Halvempaa on hankkia uusi ohjain, mutta ohjelmoinnissa on vähemmän työtä.

jaakola69

Sitähän pitää melkee kysyä mitä kustantaa uudelleen ohjelmointi, vai onko jollain  tietoa hinnasta?

repomies

SAH laskutti taannoin jotain ~80 euroa ohjausvaihteen ohjelmoinnista. Laakkonen on käsittääkseni kalliimpi. Jos löydät jonkun vag can pro-omistajan niin sen voi ohjelmoida harrastelijakin kunhan löytää oikean binäärin, hinta riippuu harrastelijasta sitten.

Käytetty ohjainlaite ebaysta on yleensä halvempi, mutta työläähkö kaivaa esiin siitä keskikonsolista.

Mitään takeita ei ole siitä että 1) softa uppoaa seonneeseen eepromiin 2) softa pysyy ehjänä jo kertaalleen seonneessa eepromissa. Vaihtaisin sen ohjaimen. Koodailla sitä pitää silti, siellä purkissa on ESP kiihtyvyysanturit. Tuo koodailu on eri juttu kuin uudelleenohjelmointi, ja siihen riittää VCDS-kaapeli. Niitä auttajia löytyy enemmän kuin VCP:n omistajia, palstalla on oma ketjunsa VCDS auttajien etsintään. Tosin vikakoodin listauksesta päätellen olet jo löytänyt..

jaakola69

ok. kiitos vastauksesta, ja uuden boksinki löysin aika läheltä jiten täytyy se ostaa ja koodailla siihen uudet tiedot nii  josko se häviää.. vaikuttaako tuo leimalle pelkkä valo kun palaa? mutta jarrut toimii

repomies

^Soita konttoriin ja kysy. Oma veikkaus on, että tulee hylsy, mutta en todellakaan tiedä.

samiq

Potilaana oli 2010 Passat ja takapalat ja levyt aivan loppu. No vaihdoinpa ne ohi mennen. Omistan vcds:n mutta rehvakkaasti ajattelin vain valitsevani 53 sektorin ja basiceistä open no näin jälkiviisaana kannattaa rossteckin video kattoa oikeesta järjestyksestä akkulaturin kera :-[
No eihän ne avautunu riittävästi ja aikani kookeloin niin päätin ajaa sähköllä eli akku ja johdoilla suoraan moottoriin ja varmistin että suunta oikea eli +- vaihtamallahan suunta vaihtuu.
No nyt ne on pakattu nippuun ja ihmettelemään toimivuutta kapiiniin. No ei toimi ei vilkkuu napin ja kojetaulun valo sekä piiiiiip. No vcds antoi 02433 low voltage ja ei sitten millään poistu vaiva.
No homma pakettiin 2330 ja aamulla töihin ja arvattavan v---ksen kesken nukkumaan.

Töistä kotiin niin piippaus olikin yllättäen lakannu mutta valot vilkkuu komeesti. Sitä kotipihassa tespaamaan niin toinen takatassuhan toimii eli moottori alkanu toimimaan ;D.

No hallille ja nostimeen ja liitin irti ja akusta vähän jännää toimimattomalle moottorille ja kiinnippäin hiukan. Ja loppu hoidettiin omalla napilla eli jos ajatte auki tiukkaan moottorin niin ottakaa tippa takasinpäin ettei jumi niin pahasti ja ohjainyksikkö jaksaa tehdä töitä eikä tarvii isompia hölmöilyjä.

Mitä tästä opin tehkää huolella vcds:n kanssa ja kattokaa rossteckin ohjeet huolella pääsette pienemmällä mielenhäiriöllä. Tsemppiä ikävään sähköelektroniseen hintalappuun !!!

juppep

Loppukesästä se tapahtui ja liityin klubiin, päälle/jumiinhan se jäi. 330tkm/9v ja pito maatui pois akselista.

Tässä TRW 32332267 moottorit 12-kulmaisilla akseleilla, tilalle uudet samanlaiset.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy