VW Polo 1.9sdi hyytyi

Aloittaja Pololoinen, 07.02.17 - klo:00:06

« edellinen - seuraava »

Pololoinen

Kyseessä siis VW Polo 1.9sdi sedan ja vm2001.

Hyytyi kesken ajon. Sen verran lähtee käyntiin et kierrokset käy 2000 paikkeilla ja sitte sammuu. Joka starttauksella vaimeampi hörähys, koska ei saa löpöä.
Polttoainepumpulle ei tule virtaa.
Kokeilin pitää akun kenkää useita tunteja irti, mutta ei vaikutusta.

Mikähän mahtaa olla polttoainepumpun rele? 405? Se ainakin naksahtaa kun laittaa virrat päälle.
Hyviä vinkkejä kaipailtas.

Pololoinen

Semmosta vielä että laturin merkkivalo jää jostain syystä palamaan kun virrat on päällä. Muut sammuu hetken päästä. En muista oliko aiemmin jo näin vai sammuuko kuhan lähtee käyntiin.
Testeri ei saa yhteyttä moottorinohjausyksikköön. En tiiä onko testerin vika.
Mitään ei ole vieläkään selvinny ja kohta tarvis autoa.

Daatta

Voi olla mitä tahansa... Lueskele tuolta vähän tarinaa ja kokeile samoja temppuja:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=181143

Selvä on, että vikakoodit pitäisi saada luettua. Mieluummin toimivaksi tiedetyllä laitteella, mieluiten VCDS.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pololoinen

Tuon olenkin jo lukenut.
Tuo testeri ei sitten käynytkään tuolle autolle.
Alko nyt mietityttään tuo rele 405. On tommonen 6 napanen ja en saa siihen eloa kun 9v patterilla kokeilen.
Onko jotenki monimutkasempi ettei voi noin testata, sitä en tiiä. Ainakin sisällä enempi tavaraa.
Tällä kylällä kun ei ole kauppaa mistä ostaa uutta. Hankala kokeilla uudella että toimiiko.

Jultsu

Minne tämä on hyytynyt? Onhan tankissa varmasti pakkasenkestävää tavaraa ja suodatin tyhjä vedestä?

Ei näissä mitään erikoisohjattuja releitä ole, jos vaan löysit oikeat kelan pinnit niin kyllä siihen eloa pitäisi saada 9v paristollakin. Tosin tuokaan testi ei vielä kerro täyttä totuutta, releen voi saada vetämään ilman kuormaa mutta jos kärjissä on kuorma kiinni niin ei välttämättä enää jaksakaan pitää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pololoinen

Kesken ajon vaan hyytyi kuin polttoaine olisi loppunut.
Pa-pumpulle ei siis tule virtaa eikä letkuista tule mitään tavaraa.


Jultsu

Paikkakuntaa kyselin sillä että joku paikallinen VCDS:n omistava voisi käydä vierailulla. Jakajapumpullisten sielunelämästä en tiedä, mutta pumppusuutinvehkeissä pitäisi kyllä tankkipumpun surahtaa muutamaksi sekunniksi aina avainta käännettäessä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pololoinen

Mistähän nuita releitä saa? Siis muualta kuin merkkiliikkeistä.
12 voltilla kokeilin ja ei mitään eloa vaikka mitenpäin olisi kokeillut.
Jostain varaosa autosta vois toki kysellä.

Jultsu

#8
Otetaas heti takaisin omia sanoja, laitoin googlen kuvahakuun tuon 405 releen ja se vaikuttais olevan juuri sellainen erikoistapaus, pulssiohjatulta vakuttais ja onko siellä transistori jota sitten ohjataan ja joka kytkee kuormaa päälle tai pois..?

http://i11.photobucket.com/albums/a157/mk120vturbo/crash.jpg

Kuvassa ilmeisesti tuon releen kytkentä, ja se kaiketi kolaritilanteessa saa tiedon ohjainyksiköltä ja katkaisee sähkönsyötön polttoainepumpulle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pololoinen

Eli jos tähän mötikkään tulee virta niin se katkasee virran pumpulta?
Vaikka tämä ei toimisi ku antaa virtaa (eli ei katkase) niin sen läpi pitäs kuitenki mennä sinne pumpulle virta?
Oliko näin vai just toisinpäin.

Pololoinen

Voiko pa-pumpulle vetästä uudet piuhat vai meneekö sekasi koko auto?  :D

Daatta

Rele katkaisee virran polttoainepumpulta kun airbag laukeaa. Autossa on sähköisesti ohjattu jakajapumppu, se vaatii toimiakseen muutakin kuin dieseliä. Jatkuvalla virralla voisi kokeilla pyöriikö dieselpumppu, jos tuossa edes erillistä siirtopumppua on. Pitäisi olla kytkentäkuvat jotta tarkka toiminta selviää. En tähän hätään löytänyt ASY moottorin kuvia tai itseopiskelumateriaalia.

Jospa yrittäisit saada vikakoodit luettua, veikkaan että sieltä selviää paljon enemmän...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pololoinen

Mikä se ois kohtuu hintanen testeri mikä tukee tuota autoa? Ei taida nuo halvimmat käydä tuohon.

Pololoinen

Mulla oli näköjään laatikossa vielä tallessa joskus ostamani obd-kaapeli.
Vielä jos siihen löytäs jonku toimivan ohjelman.

Daatta

VCDS-Lite Shareware versiota voi kokeilla:

http://www.ross-tech.com/vcds-lite/download/index.php

Kännykällä toimivista ODB Eleven on jonkin verran käytetty:

https://obdeleven.com/

Hinnat alkaen 39,50, sisältää/vaatii oman ODB-adapterin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pololoinen

Tuota VCDS-Liteä kokeilin sharewarena jo toimi se.
Ei taida kaikkea näyttää.

Tämmäset tuli ainakin:
17571 Fuel Temp Sensor (G81) Open or Short to Plus P1163 -35-10
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer P1570 - 35-00

Yks rele kyllä ei oo paikallaan niin voisko tuo eka johtua siitä.
Ja ajonesto näköjään.

Daatta

No niin:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17571/P1163/004451

Check/Repair Wiring/Connectors from/to Fuel Temp Sensor (G81)
Check/Repair Fuel Temp Sensor (G81)

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17978/P1570/005488

Ajonesto siis toppaa käynnistymisen. Syy tuohon koodiin voi olla esim. liian alhainen akun jännite. Auton pitäisi siis käynnisty, käydä 2-3s ja sammua sitten jos vika on ajonestossa.

Ja tosiaan, Free Shareware jättää paljon näyttämättä:

    Cannot do AutoScan
    Won't display text for all fault codes
    No Basic Settings (so no TBA, Xenon leveling, etc or checking timing on TDI's)
    No Adaptation Saving (so no changing of locking/lights/horn behavior)
    No Output Tests
    No tech support from Ross-Tech

Vikakoodit pitäisi näyttää kaikki, ainakin numeromuodossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pololoinen

Missähän se mahtaa sijaita tuo anturi? Jos se on sökö niin voiko se katkasta pa-pumpulta virrat?

Tiiä sitte tuosta ajonestosta kun ei käy ollenkaan vaan vähän enää hörähtää. Pumppu kun ei anna löpöä.
Saako nuita muuten nollattua, jos ei osta tuota ohjelmaa. Ei varmaan.

Jultsu

Kyllä sillä litellä nollatakin pystyy, nollaapa ne pois ja koita sitten käynnistellä ja katso tuleeko molemmat takaisin. Ei PA-lämpöanturi ole mitenkään kriittinen moottorille, jos se on rikki niin ECU olettaa jonkin tietyn lämpötilan, ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen edes näillä pakkasilla. Viallinen jäähynesteen lämpöanturi sitten taas voi...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pololoinen

Tuo akun valoki palaa muuten jos pitää virtoja päällä.
Eikö se selviä jos lataa akun täyteen. Toki laturi voi olla hajalla tai tuo webaston käyttö on syöny virrat..
Vois siis siitä johtua ehkä se ajonesto.

Kokeilen huomenna koittaa nollata. Ei nyt ehdi ja pitää tuo tabletti koittaa ladata kunnolla.
Koittaa kans ladata puhelimeen tuo toinen ohjelma jos sen sais tuolla langattomalla mötikällä toimiin.

Kyllä alkaa jo tuntua että tämä vikakin vielä selviää.

Jultsu

Kyllä mun passatissakin hohkaa se akun valo ikuisesti jos mittaristossa on virrat päällä mutta auto ei käy. Sammuu sitten vasta kun laturi alkaa tuottamaan sähköä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pololoinen

Eli se on ihan normaalia.
Pitää koittaa huomenna nollata nuo tai sitte illalla. Ilmottelen sitte miten kävi.

Pololoinen

Vielä jäi tämmönen
17660 - Commencement of Injection Valve (N108): Open or Short to Ground
P1252 - 35-00 - -

Edelleenkään ei pumpulle tule virtaa.

Daatta

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pololoinen

No ei ollu nyt virtaa enää käynnistää. Pitää laittaa laturiin.
Pumpusta ei vieläkään kuulu ääntä. Pitää käyä testaan toimiiko ollenkaan.
Kaikki sulakkeet kävin vielä yksitellen läpi ja ei ollut palaneita.

Siinä koodin lopussa luki vielä intermittent tai jotain.
Jos koko auton scannasi niin ei löytyny mitään, mut jos pelkän moottorin niin sillon löyty tuo.

Pololoinen

Pumpun liittimistä näytti resistanssia 110ohm.
Ainakin jossain Passatissa pitäs olla 2-3ohm. Onko näissä miten paljo eroja?

Daatta

AutoScan ei toimi Free versiossa, eli pitää scannata ohjainlaite kerrallaan. Ei se pumppu käynnisty, jos Eculta ei tule käskyä. Moderni moottorinohjaus jne. intermittent = ajoittainen, mutta open or short to ground tarkoittaa yhteys poikki tai maissa... Johtosarjan vikaa voi epäillä, pitää käydä workshop manuaaleja ja googlen osumia läpi.

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=4223481
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16600/P0216_-_Commencement_of_Injection_Valve_(N108)

For the ALH engine

    The N108 should be between 12 to 20 ohms.

En tiedä päteekö sinun koneeseen, mutta pielessä näyttäisi olevan. N108 on noiden perusteella ruiskupumpussa...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pololoinen

Pitää tuota tutkia myöhemmin.
Voiko tuon pa-pumpun testata suoraan siitä liittimestä? Siinä on vain 2 napaa ja jos siihen lyöpi virtaa niin pitäskö pyörähtää? Siinä ei taida rungossa olla mitään maita erikseen.

baleno

Noilla ohmilukemilla pumpun tehoksi tulisi U x U/R eli noin 1,5w.

Citroen C5 2.0i 2006

Pololoinen

Mittailin nuita nastoja.
2-3 väli oli 5,7ohm
9-10 oli 12,3ohm

Meneekö ne pinnit tuossaki oikeelta vasemmalle. Eli 1 ois ala oikea, 2 yläpuolella jne.
En tiiä kumpi tuo nuista on 68 vai 80 pinninen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy