Octavia 4 x 4 talvivarustelukysymyksiä

Aloittaja Ärkoo, 07.01.17 - klo:11:05

« edellinen - seuraava »

roiala

Juu, siis tuollaisia jälkiasennus Webastoja ja Ebereita ja yksi Planar (Venäläinen ilmalämmitin) ollut nyt kutakuinkin kaikissa autoissa joita on omistanut 27 vuoden ajan ja yhtä joka oli huonosti asennettu (siirretty käytetty toiseen autoon) on joutunut korjaamaan tai huoltamaan mitenkään ja yhdessä joka nytkin on käytössä se automaatti-ilmastointia ohjaava palikka on heittänyt toimimasta eli ei käynnistä puhallinta mutta koska nimenomaan itse painotan moottorin lämmitystä, ei sisätilaa niin olen jättänyt korjaamatta. Vastaavasti ei automaatti-ilmastoinnillisissa tulee lämmitettyä usein sisäpuhallin nollalla.  No, pitoaika on ollut autoilla usein kohtuu lyhyt eli 2-3 vuotta ja 120-200tkm mutta siis osa ollut käytettyjä jo lähtiessä. Eli luulen hyvinkin että tuo korostetusti pitkä käyttöaika aina on tärkeää laitteiden toiminnalle ja puhtaana pysymiselle. Tuo venäläis lämmitin on myös toiminut erittäin hyvin ja ongelmitta (on yhdenlaisessa matkailuautossa yöpymistä varten) ja hyvinkin saattaa olla että seuraavan kerran kun tulee tarve ostaa uusi lämmitin johonkin niin Planar/Binar lämmitin tulee valittua. Täällä Lapissa tulee lämmitystarvetta aika paljon ja monesti onkin lämmitin useita kertoja päivässä päällä eli käytön vähyyden takia nuo eivät ainakaan ole säilyneet toimintakuntoisina noin hyvin.

pomo

Ei taida tehdas webaston huolto maksaa kahtena ensimmäisenä vuonna mitään? Sillähän on sama takuu. Meillä mennään bensa-autolla ilman laturia, Sebastian käytetään 2-3 krt 20-30 minuuttia päivässä. Ajo kaupungissa. Ei ongelmia, noin 1 krt/kk lataan bentonilla.

Intikkavaari

Onko  porukoilla kokemusta keulamaskin käytöstä dieseleissä.?Lämpiääkö nopemmin pata.Auto on Ocu 2,0 TDI 184 4x4 dsg.
Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 dsg.

b1mpo

Tottakai lämpenee. Ero kovilla pakkasilla kuin yöllä ja päivällä. Toiset kokee riittäväksi, jos vain sisälle tulee lämmintä, toisille moottorin vointi on sitäkin tärkeämpää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Marko

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.01.17 - klo:12:10
Tottakai lämpenee. Ero kovilla pakkasilla kuin yöllä ja päivällä. Toiset kokee riittäväksi, jos vain sisälle tulee lämmintä, toisille moottorin vointi on sitäkin tärkeämpää.
Tuohon ei ole kyllä mitään lisättävää.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

jarkko_h

#35
Itsellä ollu webasto kohta parkymmentä vuotta. Jos käyttää huolella saa varautua takuuajan jälkeen keskimäärin 150 euroa/vuosi korjaus ja huoltokuluihin. Jos on huonoa tuuria voi mennä jopa 300 euroa kaudessa.

Webastot lisää mukavuutta rutkasti, mutta niiden laatu ja kestävyys on kuraa. Lisäksi ne vaativat tolkuttomasti enemmän huoltoa kuin sähkölämmittimet. Lisäksi webastot käryävät aika lailla vaikka pitäisi niitä joka kerta min 20 min päällä. Toki huollon jälkeen palaa 1-2 talvea hyvällä tuurilla kohtuu puhtaasti.

Jos autoa pitää 2...4 vuotta, on webasto hyvä hankinta. Itse en enää hankkisi autoon jota tarkoitus pitää kauemmin. Tämä vaikka todella iso osa ajoistani tulee napapiirin pohjoispuolella ja välillä ilman tolppapaikkaa.  Aivan liian kallis ylläpidettävä saavutettavaan hyötyyn nähden.

Makuasioita.

Ps. Nytkin on weba rikki. Pakkasta ulkona -16. No ei muuta kuin kuumavesikanisteri öljypohjan alle. Lähtee käyntiin kuin palmun alta. Kokemusta hätäkäynnistyksistä on tullut webastovikojen myötä :)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 13.01.17 - klo:23:36
Webaston huoltokulut noin 300â,¬ vuodessa. Joo ei varmaan ekana parina vuonna, mutta edellisen auton 6 vuoden keskiarvo!

Huvittaa dieseleistä vapautunutta bensakuskia lukea noita nokan tukkimisia jne ym konsteja. Kun pitää vähintään 1.8 litran bensakonetta, tarkenee ajella, eikä pätkäajo haittaa. Webastoa en huolisi enää ilmaiseksikaan.

Diesel ei useimmille enää kannata. Pelkän veron kuolettamiseen menee noin 15.000 km ajot ja sitten vasta alkaa vale-säästö. No, kukin veikkaa sitä hevosta kuin haluaa. Aika tyhmäähän se on joka tapauksessa uuden auton ostaminen.

Huvittaa tämmöset Raimot jotka pihistelee ja säästelee joka asiassa, mittaa kaikkea rahassa ja kertoo sitten muille mikä on tyhmää ja mikä ei. Tällaisten Raimojen takia ajelen kilometrin työmatkaa dieselillä, jota lämmittelen tunnin verran webastolla molempiin suuntiin ;D

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 16.01.17 - klo:20:11
Huvittaa tämmöset Raimot jotka pihistelee ja säästelee joka asiassa, mittaa kaikkea rahassa ja kertoo sitten muille mikä on tyhmää ja mikä ei. Tällaisten Raimojen takia ajelen kilometrin työmatkaa dieselillä, jota lämmittelen tunnin verran webastolla molempiin suuntiin ;D

Onko huono itsetunto, jos Raumojen takia pitää lämmittää webaa tunnin. Eikö kannattaisi käydä ammattiauttajalla ja vaikka aloittaa siitä että saa kilsan kävelylenkillä pääkuuppaa kuntoon.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 16.01.17 - klo:20:11
Huvittaa tämmöset Raimot jotka pihistelee ja säästelee joka asiassa, mittaa kaikkea rahassa ja kertoo sitten muille mikä on tyhmää ja mikä ei. Tällaisten Raimojen takia ajelen kilometrin työmatkaa dieselillä, jota lämmittelen tunnin verran webastolla molempiin suuntiin ;D

Itse ajan vielä kunnon lenkin ennen töihin menoa jotta akku latautuu kun webastoa käyttää, jos siis työmatka olisi vielä 1 km  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

pomo

Minä en kyllä ole käytännössä huomannut tai kuullut, että webastoa pitäisi huoltaa takuun päättymisen jälkeen 150-200e/vuosi? Onkohan käytössä tai asennuksessa ollut vikaa tai toimittu käyttöohjeidn vastaisesti?

b1mpo

Käyttäjässä tai asennuksessa vika jos huoltoja on enemmän, kuin muutaman vuoden välein. Itsellä meni eberistä kiertovesipumppu ~+220tkm/6v. Se oli "kallis" ja ainut huolto koko tuona aikana. Yli 200 maksoi.  ;D Webastoissa ei ole ollut vikaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#41
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.17 - klo:07:48
Käyttäjässä tai asennuksessa vika jos huoltoja on enemmän, kuin muutaman vuoden välein. Itsellä meni eberistä kiertovesipumppu ~+220tkm/6v. Se oli "kallis" ja ainut huolto koko tuona aikana. Yli 200 maksoi.  ;D Webastoissa ei ole ollut vikaa.

Ei kyllä käyttäjässä eikä asennuksess tarvitse olla vikaa Asennus merkkiliikkeessä. Itse käytän aina väh 20  minuuttia karstoittumisen estämiseksi. Kesällä käytän pari kolme kertaa pumpun säästämiseksi.

Multa nykyisestä webasta meni kolmen vuoden sisällä vesipumppu. Palotilat kestänevät keskimäätin vain 6...7 vuotta. Mulla taisi eka  kestää 8 vuotta. Viimeksi palotilan vaihdon merkkiliike tarjosi 800 eurolla tehtäväksi. Onhan täällä jotkut saaneet tuohon jopa 1200 euron tarjouksia. Halvimmillaan saanee teetettyä 500 euron pintaan. Itse osat hankkimalla selviää tiivisteineen vajaalla kolmella sadalla eurolla.

Jos on mukavuudenvhaluinen, eikä halua tehdä webastoremppoja itse vaan merkkiliikkeessä saa kymmenessä vuodessa kulumaan helposti yhden palotilan ja vesipumpun. Nämä korjausta maksaa merkkiliikkeessä 1200 euroa (itse tehtynä 500 osineen). Takuuajan jälkeen tuo tekee 1200/8 euroa per vuosi. Tämä tekee takuuajan jälkeen keskimäärin 150 euroa per vuosi.

Toki ne, joilla on ylimääräistä aikaa voi etsiä sitä halvinta tattarisuon korjauspajaa. Itsellä ei ole, vaan ajan säästämiseksi teetätytän weban korjaukset merkkiliikkeessä muiden auton huoltojen yhteydessä.

Jos lisäksi on huolimaton käyttäjä voi joutua aukaisuttamaan tukkoon menneen weban. Itsellä ei ole kertaakaan tuota tapahtunut. Tutuilla kyllä.Tuonkin voi tehdä itse, mutta miksi alkaa mukavuusvarustukselle tekemään itse sottuista epämukavaa rassausta.

b1mpo

Evo 5 ei edes maksa kovin paljoa noihin rahoihin verrattuna mitä esitit. 150â,¬/v saisi melkein kolmen vuoden välein vaihtaa uuden laitteen tilalle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.17 - klo:13:05
Evo 5 ei edes maksa kovin paljoa noihin rahoihin verrattuna mitä esitit. 150â,¬/v saisi melkein kolmen vuoden välein vaihtaa uuden laitteen tilalle.

Ã,,lä jauha sontaa. Et saa mistään Suomessa Evoa asennettuna lähellekään 450 euron hintaan. Juju on nimenomaan aaennettuna. Ei mitään ebaystä tilattua itse asennettua kannata täällä esitellä hintaverrokiksi, kun 90 % porukoista ei osaa tai halua itse asennuksia tai korjauksia tehdä.

Toki webastoa voi huoltaa ja korjata halvasti, jos itse tekee. Mulla vaatii lokarin ja puskurin irroituksen. Tämä lisää vähän vaivaa. Kerran olen itse korjannut letkuvuodon ja ei tuo värkkääminen mitään hääviä hommaa ole vaikka autotallikin löytyy.

Ambientti

No webaston vaihto on aikalailla plug-n-play silloin kun siellä on se entinen webasto olemassa, eli letkut ja kaikki muu on jo valmiina. Puskurin irroittamiseen ei kauaa mene korjaamolla, eikä kyllä sisälokasuojankaan. Nuo on ihan rutiinihommia siellä.

b1mpo

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=300942798503&category=61524&pm=1&ds=0&t=1484651439801

Tuossa yksi esimerkki. Jos vaihtaa itse, niin maksaa tuon verran kun vanha on kiikutettu takaisin sinne, eli panttihommia. Itse ostin muutama vuosi sitten uuden thermo top c:n kellolla ja tarvikkeilla 440 kuluineen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#46
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.01.17 - klo:13:25
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=300942798503&category=61524&pm=1&ds=0&t=1484651439801

Tuossa yksi esimerkki. Jos vaihtaa itse, niin maksaa tuon verran kun vanha on kiikutettu takaisin sinne, eli panttihommia. Itse ostin muutama vuosi sitten uuden thermo top c:n kellolla ja tarvikkeilla 440 kuluineen.

Pointti on siinä, että turha esittää yleispätevää kuluesimerkkiä tästä muutaman vuoden takaisesta.... Olet saanut tuolla 440 eurolla vasta kasan rautaa pöydällesi. Vaikka vaihto/korjus onkin helppoa, väitän että 90 % auton omistajista ei ala rassaamaan itse polttoainekäyttöisten lämmittimien asennusten ja korjausten kanssa. Esitä TODELLISIA kuluja, joilla autoilijat saavat laitteet korjattuna avaimet käteen.

Laitetaanpas esimerkki asennushinnoista Suomessa: http://www.kartok.com/hinnasto.html

Omassa härpäkkeessä vaihdon tekisin kerran tehneenä noin 3 tunnissa lokasuojan ja puskurin irroituksineen. Eka kerralla noiden kanssa säheltämiseen meni tunti ylimääräistä google youtube aikaa.


Raimo247

#47
Voihan se mukavuudenhaluinen myös ostaa bensaa riittävän isolle koneelle JA saada reippaasti huvia näistä DPF-Webasto-EI-TARKENE-keskusteluista.  ;D ;D ;D
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.01.17 - klo:13:41Omassa härpäkkeessä vaihdon tekisin kerran tehneenä noin 3 tunnissa lokasuojan ja puskurin irroituksineen. Eka kerralla noiden kanssa säheltämiseen meni tunti ylimääräistä google youtube aikaa.

Eli korjaamolla jossa tuota tehdään jatkuvasti, homma hoituu kahteen tuntiin? Se on hintavassa korjaamossakin alle 150e ja siihen 450 vaihtolaite niin ollaan 600e kokonaishinnassa. Vaikka laskelmat hieman heittäisikin, on ihan selvää ettei sitä kannata 1200e korjailla mitenkään, kun vaihdon hinta on tuo.

Turha laittaa hintaesimerkkejä siitä kun asennetaan webasto autoon jossa sitä ei ole ollut, siinä on huomattavasti enemmän hommaa letkuineen, polttoainelinjoineen, kiinnitystelineineen...

Raimo247

Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

jarkko_h

#50
Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 17.01.17 - klo:14:41
Eli korjaamolla jossa tuota tehdään jatkuvasti, homma hoituu kahteen tuntiin? Se on hintavassa korjaamossakin alle 150e ja siihen 450 vaihtolaite niin ollaan 600e kokonaishinnassa. Vaikka laskelmat hieman heittäisikin, on ihan selvää ettei sitä kannata 1200e korjailla mitenkään, kun vaihdon hinta on tuo.

Turha laittaa hintaesimerkkejä siitä kun asennetaan webasto autoon jossa sitä ei ole ollut, siinä on huomattavasti enemmän hommaa letkuineen, polttoainelinjoineen, kiinnitystelineineen...

Kun olet noin etevä kauppamies, niin otappas tänne tarjous, jossa uuden vaihto töineen 600 euroa. Veikkaan että jää saamatta.  Täällä on lukematon määrä esimerkkejä toteutuneusta hinnoista ja ne eivät ole 600 e. Pelkkä korjaustarjous takkatien huollosta oli 800 e. En toki sitä tuolla teettänyt.

----
Lukekaapas ammattifoorumeja. Siellä huolletaan weboja jopa puolen vuoden välein. Toki käyttö rajumpaa kuin taviskuskeilla. Antaa kuitenkin vähän realistisempaa kuvaa kuin täällä ylioptimustiset "webaa ei tartte huoltaa..." huutelut.

Raimo 247 esimerkki Oslosta on hyvä. Auton nox päästöjen lisäksi erittäin suurella osalla webastot käryävät, kun ei ole maltettu ajaa kuumaksi tai puhdistaa palopesää.. Noxia pukkaavat koneet ja nokeavat webastot... Dieselien nykyaikaa.


b1mpo

Otetaan ammattiautoilijat ja raskas liikenne erikseen.

Minulla ei tosiaan ole ollut jälkiasenteisen, eikä autossa jo tehtaalla olleen webaston kanssa ongelmia, eikä lähipiirilläkään. Itsellä ollut nyt kaksi bensawebastoa, yksi diesel webasto ja eberi. Eberi kesti sen, mitä aikaisemmin sanoin, eli pitkään. Se oli auton ainut lämmitinmuoto myös. Jos lasken kuluja sille rikkoutuessaan ja kilometrit sen jälkeen päälle, huoltokulut jäivät kahdeksan vuoden ja 280tkm matkalla ~250â,¬, eli reilu 30â,¬/vuosi ja alle euro/km. Minusta se oli hyvin huoletonta? Muut lämmittimet eivät ole menneet rikki omassa käytössä, saatika muuten huollettu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

Rahasta kun kerran puhetta oli, niin onko Webastollisen diesel auton myynti helpompaa vai vaikeampaa kuin vastaavan auton myynti ilman Webastoa? Entä onko ostaja valmis maksamaan enemmän vai vähemmän siitä, jos autossa sattuu olemaan Webasto?  Jos huollat Webastoa muutamalla satasella, tai joudut vaikka vaihtamaan kokonaan uuden, niin onko asialla jälleenmyytäessä merkitystä ja jos on, niin onko vaikutus negatiivinen vai positiivinen rahassa mitattuna?

b1mpo

#53
Toimiva webasto edistää myyntiä, mutta kuten muissakin lisävarusteissa, sillä ei suurta rahallista arvoa ole. Monelle se kuitenkin on ostaessa kriteeri. Uudehkossa autossa toimimaton webasto kielii myyntimielessä piittaamattomasta käyttäjästä, kuten muutkin viat. Toki rikkinäinenkin webasto helpottaa vanhemman auton valintaa, koska pienellä vaivalla sen saa yleensä toimimaan, eikä sitä tarvitse kaikkinensa asentaa alusta.

Ps aikaisemmin tarkoitus oli laittaa alle euro per 1000km, ei euro per kilometri. Kai sen tuosta ymmärtää..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy