1.9 BXE pumpparin päästöt

Aloittaja TapsaR, 09.01.17 - klo:12:22

« edellinen - seuraava »

TapsaR

Octavia -08 oleva 1.9 BXE koodinen pumppusuutin diesel kyseessä, jonka savut pitäisi mennä alle 1. Olen katsastuttanut tuon itse nyt 3 kertaa ja joka kerralla on hyväksytyn savuarvon saaminen ollut aikaa vievää touhua. Viime vuonna tuli ties monennen polkaisun jälkeen 0.99 jolla leima irtosi. Nyt ei tullut enään alle 1 mutta taas ihan rimaa hipovia oli, leima tuli kun kolmen keskiarvo oli riittävän lähellä ja tuo oli jo 5 uusinta mittausrundi. Arvot on alusta asti lähellä, joten irtoavasta noesta ei varmaan ole kyse. Nyt katsastus inssi meinasi että ei ole ainoa tällainen ja EU3 muutos EU4 koneeksi tehty paperilla, josta tämä ongelma johtuu.

Jakopää laitettu vuosi sitten merkkiliikkeessä, ei vaikuttanut. Ilmaputsari oli nytkin uusi. Polttoaineen seassa ollut RL-2 välillä ja suodattimen vaihdon yhteydessä olen täyttänyt kotelon Liquimolyn Diesel Purge aineella ja käyttänyt sen verran että aine on mennyt suuttimille ja jättänyt sitten vaikuttamaan.
Kilometrejä on nyt 330tkm, koneelle ei ole tehty mitään remontteja, 250 alkaen öljyt vaihdettu 10-15tkm välein, öljyä kuluu tuolla vaihtovälillä reilu puoli litraa. Lämpimällä kelillä kylmänä käynnistäessä tuo pölläyttää siniharmaan pilven, mielestäni haisee dieselille. Kylmillä keleillä pölläytys on lähes huomaamaton. Vetoja tuossa tuntuu olevan samalla tavalla kuin vastaavissa.

Aina ennen katsastusta ajettu noenpoisto ajoa ja poljettu sen mitä tuo laiskanmiehendiesel liikkuu kuomukärryn tai asuntovaunun kanssa. Ajot ovat pääasiassa maantieajoa 25km työmatkaa ja välillä pidempää ajoa.

Onko tullut vastaavia vastaan ja olisiko ideoita millä seuraavalle leimalle voisi valmistautua, ettei tarvi kenkiä konetta siellä? Mitä kannattaisi tarkistaa tai joku hyvä kikka kolmonen...
Golf IV & Octavia 2

Hesse

Savutus katsastuksessa taitaa olla BXE:n tyyppiongelma. Itse ajoin ennen katsastusta 20 km moottoritiellä kolmosella ja nelosella, niin että kierrokset oli rajoittajassa. Muuten hyvä kone, mutta savutusmittaus aiheutti aina turhaa jännitystä.

maketsu83

Mitä öljyä käytät? Meillä oli  1.9 tdi octavia bxe koneella ja itse ajettiin 230tkm ja auto nykyään anopilla ja nyt ajettu 280tkm ja aina ollut teboil diamond dieselit öljyinä eikä ikään mitään ongelmia päästöissä!

axe

johonkin toiseen ketjuun kirjoittelinki jossain vaiheessa miten sain päästöt kohdalleen BKC pumpparissa:semmoiset 20km motaria siten että pumpataan kierroksia ylös alas 3500--4500rpm.Kierrokset saa siis laskee moottorijarrutuksella tuonne alarajalle ja eikun taas hanaa. Homman "catch" on toi kierrosten vaihtelu joten putki puhdistuu.Diesel korjaamo tämän neuvoi

TapsaR

Unohtui mainita että nokka-akseli on tarkastettu jossain 260tkm paikkeilla, näytti olevan ok.

maketsu83; paljonko ne savuarvot oli? Mulle ja inssille kelpaa 0,99 ja se on lähes yhtä hyvä kuin nyt kerran saatu paras 1,02  ;)
En usko että öljymerkki / laatu vaikuttaa savuarvoon. Öljynä käytin alussa Diamond dieseliä, nyt ollut pari vaihtoväli Castrol Edge 5W-30. Vaihdoin merkkiä kun tuntui että Diamond meni ohueksi liruksi ja lopussa alkoi pinta laskemaan nopeasti kun 15tkm läheni. Öljyt oli vaihdettu ennen katsastusta.

Myös tuollain hiljentämällä - kiihdyttelemällä olen yrittänyt saada konetta puhtaaksi, asuntovaunun kanssa mäkiin tuollain saa ihan hyviä vetoja, myös kuomukärry jarruttaa tuntuvasti.

Yksi asia mikä tulinyt mieleen voi olla tukkoinen imusarja, sitä ei ole putsattu tai edes tarkastettu kuinka tukossa se on. Se varmaan vaikuttaa.
Golf IV & Octavia 2

snuff

Oma proseduurini -07 BXE Octavian kanssa on seuraava: Tankkiin ominaispainoltaan kevyintä mahdollista naftaa (kesäaikaan, jolloin autoni katsastan, se tarkoittaa Diesel Plussaa tai Smart Dieseliä). Naftan sekaan puteli jotain hiukkassuodattimen puhdistuslitkua esim STP, Liqui-Moly, Motox, Forte tms. Sen jälkeen motarilla pari kilometriä kolmosvaihteella lappu lattiassa pumppaamista kierroksilla 3000-4500 jotta putkesta poistuvat irtonoet. Sitten vain suoraan päästömittaukseen kone kuumana ja tulokset ovat olleet kertapolkaisulla luokkaa 0,3-0,4.
Tiedän, että autossani ei ole hiukkassuodatinta, mutta nuo litkut vähentävät savua ihan huomattavasti autoissa joissa sitä ei ole. Litkut lisään juuri sen takia ettei tarvitse päästötestissä konetta rääkätä montaa kertaa.

TapsaR

Tuosta Dpf litkuista tulikin mieleen että saatoin kaataa sellaisen tankkiin ennen toissa kerran leimaa, ehkä... :-[

Pitää seuraava katsastus saada aikaiseksi heti elokuussa niin pääsee paremmin kenkimään koneen kaikkien ihmeliemien ja taikojen kanssa.
Golf IV & Octavia 2

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: snuff - 09.01.17 - klo:17:39
Tankkiin ominaispainoltaan kevyintä mahdollista naftaa (kesäaikaan, jolloin autoni katsastan, se tarkoittaa Diesel Plussaa tai Smart Dieseliä). Naftan sekaan puteli jotain hiukkassuodattimen puhdistuslitkua esim STP, Liqui-Moly, Motox, Forte tms.

Aikalailla sama proceduuri ollut itselläkin noiden jo pikkasen enempi ajettujen disujen kanssa pulatessa. Ensin 1/2 tankillista ajoa diesel-suutinputsarilla ja perään toiset 1/2 tankillista ajoa DPF-putsarilla. Tosin tankissa on tällöin Nesteen Pro tai nythän tuli uusi Nesteen My joka olisi ilm. vielä parempaa juuri tähän tarkoitukseen. Mutta siis koskaan ei noiden kanssa ole savuissa ollut ongelmia, aina on menty todella reippaasti alle raja-arvojen ja tekniikka-mielessä tuohon mahtuu jo vähän kaikkea aina jakajapumppu-vaparista erilaisiin common-rail piezo-suuttimiin saakka. Vaan nyt nuo tiukennokset pitää sitten katsoa pikkasen uudelleen onko sellaisia tässä nykykalustossa valmistaja tyyppikilpiin rämpässyt ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TapsaR

Siis onko HiTeccilla ollut pumppari koneita ajossa? On vaan sellainen käsitys että eniten ongelmia on ollut juuri tuon pumppari koneisten kanssa jotka on Euro4 päästöisiä.
Golf IV & Octavia 2

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 14.01.17 - klo:10:29
Siis onko HiTeccilla ollut pumppari koneita ajossa?

Pumppusuutin ja commonrail-piezo ovat kaksi pikkasen eri asiaa 8)
https://www.youtube.com/watch?v=-e11wbf_aF8

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tärpätti

Öö, Raja-arvohan on 1.5 Ja alle 1:n pitää olla mikäli ensimmäisellä polkaisulla tulee. Näin ainakin joka kerta minun osalla toimittu.
Octavia BKD

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.01.17 - klo:11:07
Pumppusuutin ja commonrail-piezo ovat kaksi pikkasen eri asiaa 8)
https://www.youtube.com/watch?v=-e11wbf_aF8

Mihistää liittyy? Kun kysyin onko sulla ollut ajossa pumpparikoneita vastaat: Pumppusuutin ja commonrail-piezo ovat kaksi pikkasen eri asiaa 8)

Tiedän kyllä noiden erot.
Golf IV & Octavia 2

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 14.01.17 - klo:11:12
Öö, Raja-arvohan on 1.5 Ja alle 1:n pitää olla mikäli ensimmäisellä polkaisulla tulee. Näin ainakin joka kerta minun osalla toimittu.

Kiitos tarkennuksesta/selvennyksestä.
Golf IV & Octavia 2

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 14.01.17 - klo:11:12
Öö, Raja-arvohan on 1.5 Ja alle 1:n pitää olla mikäli ensimmäisellä polkaisulla tulee. Näin ainakin joka kerta minun osalla toimittu.
Juu, kunnes 01.12.2016 tuli voimaan nuo uudet pykälät jos autovalmistaja on omat k-arvot autolle ilmoittanut. Arvo löytyy yleensä tyyppikilvestä ja sen mukaan sitten mennään, vaikka kuinka älytön luku se olisikin :-\

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 14.01.17 - klo:11:35
Kun kysyin onko sulla ollut ajossa pumpparikoneita vastaat: Pumppusuutin ja commonrail-piezo ovat kaksi pikkasen eri asiaa 8)
Sanoin että commonrail-piezoja on ollut jo ihan alunperinkin. Pumppusuuttimia taasen lienee vain VAG-ryhmän laitteissa ja itselläni eka ja ainakin toistaiseksi vika VAG:lainen oli ensiautoni 80-luvun loppupuolellla Passat 1.3 -77 = pumppareita ei siis ole itselläni koskaan ollut. Mutta siltikin nuo ohjeet paikkojen putsaamisesta pienemmän k-arvon toivossa varmaankin pätevät, suutintekniikasta riippumatta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tärpätti

Mistä kohtaa tyyppikilvestä tämä löytyy? Eli mikäli tätä ei löydy, raja on 1.5.
Bxe:ssä on sitten 1?
Octavia BKD

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 14.01.17 - klo:17:19
Mistä kohtaa tyyppikilvestä tämä löytyy? Eli mikäli tätä ei löydy, raja on 1.5.

Jos sitä ei löydy tyyppikilvestä (luku pienen neliön sisällä) eikä Trafin tietokannoista (joihin lienee jonkinlainen pääsy Oma Trafin kautta ja joillain on siellä kuulemma myös savutus-arvo merkattuna), niin silloin käytetään tuota perinteistä 1.5 Euro4 ja uudemmilla. Simple as that :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Mulla oli aikonaan urakka saada 2008 Paskatti mittauksesta läpi. Taulussa oli hurrjat 3v. ja 35tkm, ja katsuri huudatti myllyä hullun lailla aseman takana. Muutaman ryntäytyksen jälkeen saatiin rajaan menevä arvo.  Muistissa tuo ei enää ole, eikä 3Cnikään ole kuin muisto vain. Neljästä Paskastistani tuo oli se 3+C-luokan laatuauto. Seuraavaan leimaan meninkin 250km motariajon jälkeen. :(
Yritetään pärjätä.

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 14.01.17 - klo:17:19
Mistä kohtaa tyyppikilvestä tämä löytyy? Eli mikäli tätä ei löydy, raja on 1.5.
Bxe:ssä on sitten 1?

BXE on 1 ainakin tuossa omassa Octaviassa.
Golf IV & Octavia 2

Iso-Jaska

Viime keväänä kun tuota Exää (Octavia 2007 BXE) katsastin, niin meinas tosiaan olla tiukilla saada tuo 1.5.

Varsinaisessa katsastuksessa taisi olla ka. jotain 1.8, vaikka olin antanu autolle kunnolla "happea" juuri ennen katsastusta, ja muutenkin useasti täysikaasukiihdytyksiä.

Jälkinäyttöä ennen käytin purkin Forte Diesel Fuel Conditioner, ja sitte oli arvot piirun alle 1.5.
SEAT LEON ST 1.6 TDI 4Drive -14 (CLHA)
Honda CR-V
Ex VAG:t: T5 Multivan -06 (BNZ), Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

panu

Kun täällä on monen muun merkkisten autojen omistajiakin, niin tarkennetaan sen verran että kilpiarvo voi olla muuallakin kuin tyyppikilvessä, jota saksalaiset suosii. Vekkulit ranskalaiset ovat saattaneet laittaa erillisen päästötarran moottoritilaan, yleensä ns. lukkopeltiin.

Tarran sisältö on seuraava:
- ympyrän sisällä E-kirjain ja sen jälkeen hyväksynnän myöntäneen maan tunnusnumero
- ympyrän oikealla puolella E-säännön numero (24), R-kirjain, viiva ja
hyväksyntänumero
- suorakulmio, joka sisältää kiihdytystestissä
saavutettua absorptiokerrointa osoittavan lukeman, yksikkönä m-1


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Leksa_1p

0.82 tuli arvoksi varmaan viidennellä yrityksellä, en päässyt katsomaan vaneerihökkelin sisään mitä arvot olivat alussa. Tunteella kaasu pohjassa katsuri kyllä huudatti ;D

130tkm -08
A6 4FE 2.0TFSI

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy