Maskisuojista kokemusta

Aloittaja tomitus, 09.01.17 - klo:15:08

« edellinen - seuraava »

tomitus

Tuli hankittua tälle talvelle maskisuojat alas ja ylös. Alamaski ollut kiinni pari kuukautta ja ajanut asian hyvin eri keliolosuhteissa. Yläsuojat laitoin ennen kovempia pakkasia ja selvä vaikutushan niillä oli. Suojien asennuksen jälkeen kantautui selvä melu sisälle asti, mutta lämmötkin nousee aivan eri malliin. Kovemmilla pakkasillakin (-25) öljynlämpötilakin heilui selvästi yli sadan (max 107-108) satasen vauhdissa. Kun ulkolämpötila lämpeni niin otin kokeeksi ainoastaan vasemman puoleisen ylämaskin pois. Samalla hävisi myös melu ja lämmötkin pysyy selvästi viileämpänä ellen jopa sanoisi tippuneen samalle tasolle kuin oli ainoastaan alamaskin ollessa kiinni. Nyt selvästi lämpimillä keleillä ei satasen vauhdissakaan öljynlämpötila nouse kuin hieman päälle sataan asteeseen.

Onko kellään läpi talven lämpimienkin kelien aikaan yläaukot peitettynä? Ja missä lämpötiloissa silloin mennään?


heppi

Olen itse käyttänyt aika kaikissa autoissa maskeja ja myös sharanissa. Yleensä laitan alamaskin, kun  tippuu alle nollan lämpötila, vaikutus että lämpeään nopeammin ilman mitään sivuääniä. Ylämaskin laitan kun on kova pakkanen esim just -20astetta. Tällöinkään ei tule mitään sivuääniä niistä. Lämmöt minulla ei koskaan nouse paljoo yli 90asteen termostaatti pitää siitä huolen ei edes motari nopeuksilla. Saattaa olla, että maski väpättää ajossa jos ääni tulee ainoastaan silloin kun se on kiinni ja häviää heti kun ottaa pois. Maskit on hyvät lisät talvisin pitää moottorin paremmassa kunnossa, ollut monta volkkari jo elämäni aikana ja vielä ei ole yhdessäkään ollut moottori ongelmia. Tosin pidän autot aina lyhyellä öljynvaihto välillä 10tkm-15tkm.

mla

Kun tulee pakkaset niin laitan maskinsuojat ylös ja alas. Kun tulee lämmin poistan ne.
Öljynlämmöt huitelee viileämpinä kuin kesällä, joten en ole niistä huolestunut.
Pesun ajaksi nuo poistan ja sitten keväällä kun lumet sulaa :)

Sama on toiminut kaikissa VAGineissa mitä olen omistanut.
Vähentää polttoaineen kulutusta merkittävästi kun tehdas-Webasto ei käryä kokoajan. Lämpiää auto nopeammin ja ei heti ole kylmä parkissakaan.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

tomitus

Korkeista öljylämmöistä ylämaskit kiinni ollessa olinkin huolissani ja juuri suuresta erosta verrattuna onko ainoastaan alamaski vai molemmat kiinni. Vaikuttaa teillä pysyvän matalina lämpimilläkin talvikeleillä. Täytyy nyt seurata tuota öljynlämpötilaa. Kesällä ei ole juurikaan tullut seurattua mutta muistelisin ettei paljoa yli sataa astetta olisi ollut ja nyt tosiaan lähestyttiin 110 astetta josta kyllä tippui sitten alaskin hieman ilman vauhdin tiputusta eli jotain kiertoakin on. Ja kun vauhti/rasitus tippuu niin öljynlämpökin laskee selvästi.

Toisaalta täytyy sanoa, että auto oli kyllä lämmin lähes -30 pakkasillakin ja lämmöt pysyy moottorissakin lyhyillä pysähdyksillä ilman että webastoa käynnistellään jatkuvasti ;D

niksa

Edellisviikonloppuna ajelin maantietä ja motaria plussakelillä maskit ummessa. Öljynlämmöt siinä 115 max. Ei ne siitä enää noussut.

Eiköhän ne öljyt tuon kestä, jos jäähdytysveden ns. normilämpö on 90, niin pakkohan siellä palotapahtuman puolella on oltava kuumempi  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy