Octavia ja piilotetut "ominaisuudet"?

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 13.04.10 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

Poni

Nyt kun valoista puhutaan, niin mikä hiton järki on siinä, että et saa takasumuvaloa päälle ilman,
että syttyy myös etusumuvalot?
En ole ainakakaan keksinyt, vaikka manuskaa olen selannut ja valonuppia repinyt kuin paviaani banaaniterttua.

Omasta mielestäni etusumuvalot ovat lähes tarpeettomat, mutta takasumuvaloja pitäisi toisinaan käyttää.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Poni - 20.11.13 - klo:11:42
Nyt kun valoista puhutaan, niin mikä hiton järki on siinä, että et saa takasumuvaloa päälle ilman,
että syttyy myös etusumuvalot?
En ole ainakakaan keksinyt, vaikka manuskaa olen selannut ja valonuppia repinyt kuin paviaani banaaniterttua.

Omasta mielestäni etusumuvalot ovat lähes tarpeettomat, mutta takasumuvaloja pitäisi toisinaan käyttää.

Ei kai siinä mitään järkeä olekaan.  ::) Vaikka ei sen puoleen, harvassapa asiasssa tässä maailmassa järkeä olisikaan. Ja ei niitä tosiaan saa syttymään ilman etusumareita millään ilveellä, eli älä turhaan revi sitä valokatkaisijaa nyt sentään ihan irti. :) Ainoa järkevä käyttötarkoitus etusumareille on saattovaloina ja kulmavaloina. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

sakal83

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 20.11.13 - klo:11:47Ainoa järkevä käyttötarkoitus etusumareille on saattovaloina ja kulmavaloina. :)

Tuntuu kyllä siltä, että jotkut skoda kuskit ovat löytäneet etusumareille vieläkin järkevämmän käyttökohteen, kun polttavat niitä jatkuvasti.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poni

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.11.13 - klo:09:56
Tuntuu kyllä siltä, että jotkut skoda kuskit ovat löytäneet etusumareille vieläkin järkevämmän käyttökohteen, kun polttavat niitä jatkuvasti.

Jaa, ethän sekoita päivävaloja sumuvaloihin?

Minulla on kääntyvät xenonit, joten kääntymisvaloina eivät sumarit toimikaan,
ja myös saattovalot ovat minule tarpeettomat.
Voiskohan tempoa ne etusumarien polttimot kuutamolle?

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Poni - 23.11.13 - klo:10:49
Minulla on kääntyvät xenonit, joten kääntymisvaloina eivät sumarit toimikaan,
ja myös saattovalot ovat minule tarpeettomat.

Jaa miksi ei toimi? Mullakin on kääntyvät xenonit ja hyvin toimii sumarit kääntymisvaloina...
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

makkis

Kyllä kääntyvillä ksenoneilla tuikataan vielä sumari palamaan kääntyessä. Kornin näköistä. Itseäni hävettää kun himatuikku syttyy aina kääntyessä.

Se, että takasumuvaloa ei saa päälle ilman etusumuvaloa, on ihme vaginismi. En ole etusumuvaloille koskaan keksiyt käyttöä missään autossa (tai joo, saattovaloina saattaisivat toimia) niin miksi ei perkele voi kopioida ikivanhan e39 bemarin valokatkaisijaa???

Poni

Lainaus käyttäjältä: makkis - 23.11.13 - klo:21:27
Kyllä kääntyvillä ksenoneilla tuikataan vielä sumari palamaan kääntyessä. Kornin näköistä. Itseäni hävettää kun himatuikku syttyy aina kääntyessä.

Jaa tämä pitää ihan tarkistaa. Minulla on ollut käsitys, että vain normihalogeneilla tuo sumari toimii kääntymisvalona.
Mutta enhän minä ole koskaan väärässä?
Siinä yksi lisäsyy kaivaa ne sumuvalopolttimot kuikalle.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Poni - 24.11.13 - klo:10:22
Jaa tämä pitää ihan tarkistaa. Minulla on ollut käsitys, että vain normihalogeneilla tuo sumari toimii kääntymisvalona.
Mutta enhän minä ole koskaan väärässä?
Siinä yksi lisäsyy kaivaa ne sumuvalopolttimot kuikalle.

Ei se "vakiona" toimikaan. Vain, jos autoa tilatessa on ruksittu tuo ominaisuus lisävarusteena, tai toiminto on koodattu käyttöön VCDS:llä. Experience-varustetasossa nuo kääntymisvalot taisi olla vakiona ja luultavasti myös L&K:ssa.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Poni - 23.11.13 - klo:10:49
Jaa, ethän sekoita päivävaloja sumuvaloihin?
Juu en sekoita. Sumareitahan ei taida ilman parkkia tai valoja saada edes päälle.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

porta

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 13.10.13 - klo:10:57
Tuli kokeiltua koodauksia tuohon omaan pirssiin.
-Kulmavalot päälle ja toimii ratista, vilkusta sekä pakista-> kesäksi pois.
-Mittariston "staging" virrat kytkettäessä.
-CH valot pitkiä räpäyttäessä autolta poistuessa, ajan ja päällä olon voi säätää ajotietokoneesta. LH ei toimi kun ei ole "auto" valokatkaisijaa.
-Sumarit sammuu kun pitkät päällä.
-XDS päällä strong.
-Turvavyön plimpotin poistettu.
-Takalasin automaattinen pyyhintä pakilla poistettu.
-Hill holdia ei abs yksikkö tue.
-Polttimoiden kirkkauksia muutettu.

Mitä tarkoittaa nämä asiat:
-Kulmavalot päälle ja toimii ratista, vilkusta sekä pakista-> kesäksi pois.
-Mittariston "staging" virrat kytkettäessä.
-XDS päällä strong.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: porta - 24.11.13 - klo:13:44
Mitä tarkoittaa nämä asiat:
-Kulmavalot päälle ja toimii ratista, vilkusta sekä pakista-> kesäksi pois.
-Mittariston "staging" virrat kytkettäessä.
-XDS päällä strong.

- Kulmavalot on juuri nuo edellä mainitut etusumuvalot. Ratista tarkoittaa sitä, että kyseisen puolen valo syttyy alle 40 km/h vauhdissa kun kääntää rattia tarpeeksi jompaan kumpaan suuntaan. Vilkusta meinaa muutoin samaa, mutta valo syttyy laitettaessa vilkku päälle. Pakista taas tarkoittaa, että molemmat etusumuvalot syttyvät, kun peruutusvaihde kytketään päälle. Kesäksi pois tarkoittaa sitä, että ohjainlaitteen koodausta muutetaan kesäksi siten, että kääntymisvalot eivät syty ollenkaan.

- Mittariston staging tarkoittaa sitä, että käynnistettäessä auto kaikki mittarit käyvät ensin "pohjassa" ja asettuvat vasta sitten oikeaan asentoonsa.

- XDS= Elektroninen tasauspyörästön lukko, joka toimii ABS-jarrujen avulla. Järjestelmä jarruttaa sutivaa pyörää, jolloin toiselle pyörälle välittyy enemmän voimaa. Strong tuossa tarkoittaa sitä, kuinka rajusti järjestelmä on koodattu sutivaa pyörää jarruttamaan. Koodaus tapahtuu VCDS:llä, mutta koko XDS:n koodaaminen päälle ei onnistu kaikkiin autoihin. Vaatii oikeanlaisen ABS-ohjainyksikön.

Toivottavasti selvensi. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Jerepulkkinen24

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 24.11.13 - klo:13:59
- Kulmavalot on juuri nuo edellä mainitut etusumuvalot. Ratista tarkoittaa sitä, että kyseisen puolen valo syttyy alle 40 km/h vauhdissa kun kääntää rattia tarpeeksi jompaan kumpaan suuntaan. Vilkusta meinaa muutoin samaa, mutta valo syttyy laitettaessa vilkku päälle. Pakista taas tarkoittaa, että molemmat etusumuvalot syttyvät, kun peruutusvaihde kytketään päälle. Kesäksi pois tarkoittaa sitä, että ohjainlaitteen koodausta muutetaan kesäksi siten, että kääntymisvalot eivät syty ollenkaan.

- Mittariston staging tarkoittaa sitä, että käynnistettäessä auto kaikki mittarit käyvät ensin "pohjassa" ja asettuvat vasta sitten oikeaan asentoonsa.


- XDS= Elektroninen tasauspyörästön lukko, joka toimii ABS-jarrujen avulla. Järjestelmä jarruttaa sutivaa pyörää, jolloin toiselle pyörälle välittyy enemmän voimaa. Strong tuossa tarkoittaa sitä, kuinka rajusti järjestelmä on koodattu sutivaa pyörää jarruttamaan. Koodaus tapahtuu VCDS:llä, mutta koko XDS:n koodaaminen päälle ei onnistu kaikkiin autoihin. Vaatii oikeanlaisen ABS-ohjainyksikön.

Toivottavasti selvensi. :)


Mitäs sitten sanon huoltajalle kun vien ocuni Olarin Vehon huoltoon, jos haluan nämä kaikki kolme ominaisuutta?

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Jerepulkkinen24 - 17.01.14 - klo:08:51
Mitäs sitten sanon huoltajalle kun vien ocuni Olarin Vehon huoltoon, jos haluan nämä kaikki kolme ominaisuutta?

No pyydät koodaamaan nuo kyseiset ominaisuudet päälle. ;) On kylläkin ihan tuurissaan, että suostuvatko edes yrittämään tuon XDS:n koodausta. Kulmavalot ja staging varmasti onnistuu.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Neliveto

#253
Lainaus käyttäjältä: Jerepulkkinen24 - 17.01.14 - klo:08:51
Mitäs sitten sanon huoltajalle kun vien ocuni Olarin Vehon huoltoon, jos haluan nämä kaikki kolme ominaisuutta?
Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 17.01.14 - klo:10:26
No pyydät koodaamaan nuo kyseiset ominaisuudet päälle. ;) On kylläkin ihan tuurissaan, että suostuvatko edes yrittämään tuon XDS:n koodausta. Kulmavalot ja staging varmasti onnistuu.
Onnea yritykseen. Merkkihuolloista esim. Salon Autotalo ei pystynyt koodaamaan sumuvaloja xenonien tilalle saattovaloiksi, ei myöskään kulmavaloja.
Mutta onneksi täältä areenalta löytyy auttajia ja ihan pilkkahinnalla. Eli kannattaa ensin kysyä täältä palstalta apuja.
-Jani-

Octavia Combi Style 1.5 TSI eTEC DSG MY23

ex VAG:
Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG MY17
Fabia RS 1.4 TSI DSG MY11
Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Elegance DSG MY10
Octavia Combi 1.9 TDI 4X4 Elegance MY07

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Neliveto - 17.01.14 - klo:12:08
Onnea yritykseen. Merkkihuolloista esim. Salon Autotalo ei pystynyt koodaamaan sumuvaloja xenonien tilalle saattovaloiksi, ei myöskään kulmavaloja.
Mutta onneksi täältä areenalta löytyy auttajia ja ihan pilkkahinnalla. Eli kannattaa ensin kysyä täältä palstalta apuja.

Noissa merkkiliikkeen testereissä taitaa olla käytössä vain valmiit valinnat tietyille toiminnoille, eli niillä ei joko pääse tai sitten kaikki liikkeet eivät halua muuttaa yksittäisiä bittejä. Kulmavalojen koodauksen ja staging- toiminnon koodauksen luulisi onnistuvan kaikissa liikkeissä, koska moiset ominaisuudet on autoihin ohjelmoitavissa ihan tehtaallakin. Sumuvaloja saattovaloiksi taas ei taida saada tehtaalta mihinkään malliin.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Poni

Muistan aikanaan kun Ford Scorpioon tuli ominaisuus, että takaluukkua ei saanut auki, kun kone kävi.
Octaviassa saa, mutta olisiko tuo laite niin älykäs, että takaluukku ei aukea vaihteen ollessa päällä?
Eilen ei eukko saanut luukkua auki, mutta kun itse hyppäsin ulos, sain sen avattua.
Ohjekirja ei antanut vastausta moiseen.

Ktk

Onko sulla päällä se että ovet naksahtaa lukkoon kun lähdetään ajoon. Muistelisin että hantin oven avaus ei riitä siihen että takaluukun lukko aukeaa, vaan vaaditaan että kuskin ovi avataan.

Oculus

^ Noinhan se vissiin menee. Tai sitten lukituksen voi avata myös siitä etuistuimien välissä olevasta napista.

Muutaman kerran on meinannut tulla perheriitaa, kun rouva ei ole saanut takaluukkua auki. Kun sitten olen noussut autosta ulos, niin luukku onkin avautunut ongelmitta â€" ilmeisesti juurikin tuon kuskin oven avaamisen vuoksi (eli sama tilanne, kuin Ponilla). Sittemmin olen laiskuuttani hoitanut lukituksen avaamisen siitä katkaisijasta  ;D.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 07.03.14 - klo:12:09
Onko sulla päällä se että ovet naksahtaa lukkoon kun lähdetään ajoon. Muistelisin että hantin oven avaus ei riitä siihen että takaluukun lukko aukeaa, vaan vaaditaan että kuskin ovi avataan.

Pre-FL:ssä takaluukku meni lukkoon liikkeelle lähdettäessä eikä ollut riippuvainen ovien "automaattilukituksesta". Luukun lukitus aukeaa kuljettajan oven aukaisusta tai sisätilan katkaisijasta.

Poni

Kiitoksia vastauksista. Ei mene ovet automaattisesti lukkoon.
Mutta saattaahan tuo olla silti niin järkevästi suunniteltu,
että kukaan ei pääse takaluukkuun esim. liikennevaloissa seistessä.
Ihan hyvä ominaisuus.

Kaliumi

Lainaus käyttäjältä: TTO - 07.03.14 - klo:12:41
Pre-FL:ssä takaluukku meni lukkoon liikkeelle lähdettäessä eikä ollut riippuvainen ovien "automaattilukituksesta". Luukun lukitus aukeaa kuljettajan oven aukaisusta tai sisätilan katkaisijasta.

Tuo automaattilukitus vissiin lukitsee kaikki ovet? Mulla toimii tuo takaluukun lukitus aika omituisesti. Eli automaattilukitus ei ole päällä, mutta joskus takaluukku on lukossa ku vaimo menee sitä aukaisemaan. Sitten joskus täysin samanlaisen ajosuoritteen jälkeen takaluukku ei olekaan lukossa. Sitten joskus ei tarvi ku ajaa ihan lyhyt matka niin takaluukku on taas lukossa. Ihan niinku se arpois millon on lukossa ja milloin ei. Mitkä kaikki asiat tuohon vaikuttaa?

TTO

Lainaus käyttäjältä: Kaliumi - 07.03.14 - klo:17:51
Tuo automaattilukitus vissiin lukitsee kaikki ovet? Mulla toimii tuo takaluukun lukitus aika omituisesti. Eli automaattilukitus ei ole päällä, mutta joskus takaluukku on lukossa ku vaimo menee sitä aukaisemaan. Sitten joskus täysin samanlaisen ajosuoritteen jälkeen takaluukku ei olekaan lukossa. Sitten joskus ei tarvi ku ajaa ihan lyhyt matka niin takaluukku on taas lukossa. Ihan niinku se arpois millon on lukossa ja milloin ei. Mitkä kaikki asiat tuohon vaikuttaa?

Niin kuin edellä kirjoitin, ei lukitse kaikkia ovia (en tiedä pystyisikö Maxi-dotin kautta olemaan jotain muita kombinaatioita - minulla ei ollut Maxi-dottia) vaan pelkkä takaluukku menee lukkoon.

jee408

#262
Hei,

Nyt on Octavia II vm. 2012 koodattu tuo vakionopeudensäädin näkyviin. Homma meni muuten putkeen, mutta nopeus näkyy maileina :D

Onko kellään tietoa miten tuon saisi muutettua kisoissa? Yksikkö on laitettu asetuksista english ku (oletus).

Miten teillä muilla näkyy tuo lukema?

http://jeejee408.kuvat.fi/kuvat/Octavia/20150519_174641.jpg


M_M

Näissä on ihan vakiona ominaisuus joka näyttää kilometrimittaristossa nopeuden maileina (tai päinvastoin jos on vaikka brittiauto). Näyttäisi minusta että tuossa on nyt vaan kytketty se päälle, eikä vakionopeudensäätimeen aseteltua lukemaa näy.

Vai onko tuo lukema todella cruiseen asetettu nopeus, eli jos vaikka cruisen muistissa on satanen ja viidenkympin vauhdissa napsautat resumea, niin tuossa maileina näkyvä nopeus ei elä muutoksen mukana vaan näyttää sitä satasta (paljonko se sitten maileina onkaan...)?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Macce

Mitäs hienoja piilo-ominaisuuksia tohon mun skodaan on piilotettu ja millä niitä pääsee muuttelemaan?

ps. 2vko vag-auton omistajana.

Macce

Saanko esim. muutettua valojen toimintaa niin että nolla-asennossa ei edessä palaisi mikään auton alkuperäinen valo?
Tarkoitus olisi laittaa lisäpitkät autoon ja niiden parkit toimisi "päiväajovaloina".

Möhköfantti

Lainaus käyttäjältä: Macce - 03.08.15 - klo:11:11
Saanko esim. muutettua valojen toimintaa niin että nolla-asennossa ei edessä palaisi mikään auton alkuperäinen valo?
Tarkoitus olisi laittaa lisäpitkät autoon ja niiden parkit toimisi "päiväajovaloina".

Molemmat laittomia virityksiä...tuskin saa tuolla tavalla ohjelmoitua.
Octavia 1.6TDI Combi -10

SNG

Lainaus käyttäjältä: Möhköfantti - 20.08.15 - klo:13:09
Molemmat laittomia virityksiä...tuskin saa tuolla tavalla ohjelmoitua.

Onko laiton, jos toimii ainoina parkkeina? Parkkejahan ei saa kahdentaa.

Pitikös parkkien olla lähellä auton sivuja? Tällöin maskiin asennettavat lisäpitkät eivät tuota parkkivaloasiaa saisi hoitaa.

gunman

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.08.15 - klo:14:45
Onko laiton, jos toimii ainoina parkkeina? Parkkejahan ei saa kahdentaa.

Pitikös parkkien olla lähellä auton sivuja? Tällöin maskiin asennettavat lisäpitkät eivät tuota parkkivaloasiaa saisi hoitaa.

Alkuperäinen kysyjä haluaisi käyttää lisäpitkien parkkeja päiväajovaloina. Se ei kyllä laillista ole.

Tuosta parkkien sijainnista muistan joskus lukeneeni jutun, jossa käsiteltiin autoa, missä oli keulalla tuplaumpiot molemminpuolin. Parkkien piti sijaita vain uloimmissa umpioissa. (tämä siis vain ulkomuistista)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

SNG

Lainaus käyttäjältä: gunman - 20.08.15 - klo:15:15
Alkuperäinen kysyjä haluaisi käyttää lisäpitkien parkkeja päiväajovaloina. Se ei kyllä laillista ole.

Tuosta parkkien sijainnista muistan joskus lukeneeni jutun, jossa käsiteltiin autoa, missä oli keulalla tuplaumpiot molemminpuolin. Parkkien piti sijaita vain uloimmissa umpioissa. (tämä siis vain ulkomuistista)

Jep, juuri näin! Päiväajovaloina saa käyttää vain päiväajovaloksi hyväksyttyä valaisinta! Tuntuu olevan vaan "niin muodikasta" vaikka vaihtaa parkkipolttimot kirkkaisiin ledeiksi päiväajovaloina käytön takia samoin kuin nuo lisävalojen ledirinkulatkin.

Samaa muistelin noiden parkkien sijaintivaatimuksesta.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että nuo lisävalojen rinkula-parkit ovat kyllä ihan hyvän näköisiä ja parantavat havaittavuutta. Lailliset ne eivät siis tällä hetkellä ole ellei poista auton omia parkkeja ja sijoita lisävaloja tarpeeksi lähelle auton sivuja (ulommaisiksi), mikä on käytännössä mahdotonta toteuttaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy