A5 vanne- ja rengaskoot, offsetit, ym

Aloittaja mremonen, 02.01.13 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

fisutus

Itsellä vakio 19x9" et33 vanne talvikäytössä. Edessä 16mm takana 20mm lätty. Etunen on tuolla ihan tarkoituksella hieman ujo.   

Vapis

Kellään kokemusta A5:sessa 19" et 20 vanteista 8,5" koossa (gummeina 245/35)?
Puskeeko jo ulos kaarista?

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Vapis - 30.09.14 - klo:22:37
Kellään kokemusta A5:sessa 19" et 20 vanteista 8,5" koossa (gummeina 245/35)?
Puskeeko jo ulos kaarista?

Hyvin mahtuvat, minulla oli aikaisemmin 19 x 8,5" et 18 vanteet ja ylikokoiset 245/40 talvirenkaat käytössä. Kuvia niistä löytyy autotallistani sivulta 8 ja sieltä vastaus #230.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Vapis

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 30.09.14 - klo:22:56
Hyvin mahtuvat, minulla oli aikaisemmin 19 x 8,5" et 18 vanteet ja ylikokoiset 245/40 talvirenkaat käytössä. Kuvia niistä löytyy autotallistani sivulta 8 ja sieltä vastaus #230.  :)

Kiitokset! Hyvin näyttää istuvan, vähän oli pelko että edestä kumit kurkkaa jo ulos kaarista mutta eipä näytä olevan syytä huoleen :)

Tonza_

#94
Lainaus käyttäjältä: fisutus - 18.09.14 - klo:18:36
Itsellä vakio 19x9" et33 vanne talvikäytössä. Edessä 16mm takana 20mm lätty. Etunen on tuolla ihan tarkoituksella hieman ujo.

Laitoin sit eteen 12mm ja taakse 20mm lätyt ja ei jääny ujoksi.  8)

Yritin liittää kuvan mutta eipä se onnistunu...

Tonza_

Nyt löyty ohjeet kuvien lisäämiseen. Aika leveälle tulee takana?


zonni

Tuli tallissa ollessa huomattua että kesärenkaista pari alkaa olemaan sakkorajalla (2,2mm). Siitä sitten ajatus lähti pyörimään jos sitä vähän isompaa rengastusta kesäksi alle. Eli autona a5 coupe Fl, nyt rengastus 245/40-18" et29(sama paketti kesä ja talvi renkaissa). Auto on vakio alustalla, mittasin navan keskiöstä lokarin reunaan, takana 380mm ja edessä 375mm. Nyt näyttää tuolla rengastuksella ihan ok, mutta miltäs sitten näyttää kun sinne laittaa 255/35-19". Olen muutaman sporback femman nähnyt kyseisellä rengastuksella ja ne ainakin ovat madallusta kaivanneet. Onko vakio alustoissa eroa coupen ja sb välillä?
19" rotor vanteet kävis omasta mielestä ihan ok ja olis aika ajattomat, ne vois olla vielä parin vuodenkin päästä "muodikkaat".

Tuolta rengas turku liikkeestä olen katsellut rotor replica 19"et32 vanteita  tai sitten VERTINI STANCE 5 19"et25, kummatki olis suora sovitteella. Tuo suora sovitus taitaa olla aika tärkeä näissä B8(a5) koppasissa audeissa tuon rengas tärinän takia. Renkaiksi olen ajatellut Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 ,näitä olen kuullut kehuttavan tosin kulutus kestävyydestä ei ole tietoa.

Tietenkin jotkut Vossenit 20" kunnon Concave;lla olis ihan törkeen siistit mutta sitten tuolla alustalle olis pakko tehdä jotain :)

Juke1

Hommasin Toukokuun lopussa Saksasta A5 Coupe 3,0 tdi;n.
Auto on -08 mallia ja nyt 50 tkm ajettu. Yhdellä omistajalla ollut ja samasta liikkeestä ostin, josta se oli uutena myyty.

Alempana kuvailemaani rengas-ongelmaan saattaa vaikuttaa myös se, että autossa on S-Line säädettävä iskunvaimennus, eli melko jäykkä alusta.

OEM 18" vanne-rengas paketilla ajelin auton kotiin, eikä mitään vapinoita esiintynyt edes ulkomaisilla teillä, joilla pääsi ajelemaan jopa yli 170 km/h nopeuksia.

Nyt kotimaasta hommasin TSW Mirabeau 20" vannesetin, joka oli jossain autossa hetken pyörinyt alla, mutta erittäin siistikuntoinen setti kuitenkin. Renkaiksi laitettiin joka nurkkaan Delinte 275/30-20 kokoiset kumit. Kun ensimmäisen asennuksen jälkeen jäi tuntumaan epätasapainoa 95 km/h nopeudesta ylöspäin, yritettiin painottaa uudestaan ilman suurempaa menestystä. Seuraavaksi vaihdettiin renkaiksi saman Delinte merkin 255/35-20 kokoiset ihan siltä varalta, että renkaissa olisi joku vika. Muuta merkkiä oikean kokoisena ei liikkeessä ollut varastossa. Ongelma ei tuosta parantunut, vaan vapinaa tuntuu edelleenkin.

Vanteet on pyöritelty molemmilla renkailla painotuskoneessa ns. Jyrällä, eli tutkittu sekä vanteesta että renkaasta mahdollinen pystyheitto ja käännetty rengas vanteella optimiasentoon.

Nyt rengaskauppias on sitä mieltä, että ongelma täytyy olla autossa. Auton ollessa nosturilla hän heilutteli eturipustuksia ja on sitä mieltä, että vetoakselissa tuntuu pystysuuntaista väljyyttä !
Onko tuollaista kokemusta A5 malleista, että vetoakselit väljistyisivät jo 50 tkm kohdalla ???

Pieni klappi siellä tosiaankin tuntuu vetoakselia ylös-alas retuuttaessa, mutta mikä sitten on normaalia ???

Nyt on tilattuna aika merkkiliikkeeseen tarkistukseen, mutta se ei kauheasti houkuttelisi, tietäen heidän tuntiveloitukset. Aika on varattu Seinäjoen Käyttöautoon 9.7. , joten melko pitkät on jonot huoltoon heilläkin.

Merkkiliikkeeseen siksi, että yksi "Audi specialisti" kertoi, että noilla kilometreillä vetoakselien väljyys pitää kyllä mennä takuuseen, vaikka auto on jo 7 vuoden ikäinenkin.

Kommentteja ja mielipiteitä ?

.

avp

Onko vanteissa varmasti oikean kokoinen soviterengas? B8 on todella tarkka vanteen istuvuudesta muuten täristää.
OEM- vanteen keskireikä on 66,5mm, mutta itse olen hommannut vielä yhtä kokoa pienemmät sovitteet (66,1mm) ja tärinät ovat loppuneet.
Olisi ainakin halvempi testata näin ennenkuin marssii marmorille :)

Rauska

Mun aiemmassa A5:ssä toimi vain suorasovitteiset vanteet. Yritettiin jotain halpisvanteitakin, lopulta sorvaamalla sovite alumiinista saatiin jokseenkin tasapainoon,
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Ifa

Jos autosi kulki alkuperäisillä vanteilla ok, niin tuskin se autossa vika on ??
veikkaan myös tarvikevanteita jos ei ole juuri oikean kokoinen keskireikä/sovite niin ongelmiahan on ollut muillakin...
Miten voi olla noin vähän ajettu -08 diesel ??? ???
A5 Cab

Juke1

Soviterenkaita itsekin ensin epäilin. Ensin oli muoviset, jotka pääsivät liukumaan navassa olevan pykälän "taakse" ja siellä olivatkin jo hieman väljät, jolloin autolla ei oikeasti pystynyt ajamaan yli 100 km/h tärinän takia. Nyt siellä on alumiiniset 66,56 / 72mm soviterenkaat, jotka piti vasaralla naputella paikalleen napaan. Noissa on olake, joka estää sovitteen liukumisen liian syvälle. Mutta edelleen väristää.

Jos ne 66,1 mm sovitteet kerran olisi hyvät, niin silloinhan tuo vaikuttaisi sovite-ongelmalta edelleen  :-\

Tämä diesel on ollut jollain juuri eläkeikään tulleella sedällä siinä Hampurin eteläpuolella. En sitten tiedä millaisessa ajossa on ollut. Samasta liikkeestä oli myyty ja siellä huollettu, kuin mistä sen ostin.

.

Ifa

Koitappas saada jostain vaikka "lainaksi" OEM vanteet joissa on kunnolliset merkkirenkaat ympärillä niin häviääkö tärinät ?
Veikkaan että näin käy, Helppo sanoa mutta on tullut suosittua omissa autoissa aina OEM vanteita ja laadukkaita kumeja... :-X
A5 Cab

Juke1

Toukokuussa Saksasta kotiin ajellessa mitään värinöitä ei tuntunut. Alla silloin orggis vanteet 245/40-18 rengastuksella.

Eilen kokeiltiin toisesta autosta, -10 mallisesta A4 farkusta, 19" BBS vanteita ja renkaita samoilla sovitteilla kuin siinä autossa, jotka kuulemma siinä pyörivät moitteettomasti. Tärisivät mun autossa melkeimpä enemmän kuin nuo TSW 20";set.

Nyt tehtiin vielä kokeilu;
Vanteiden keskireikä on 71mm, mutta laitettiin muoviset 72mm sovitteet, joiden sisähalkaisija on 61mm, eli hiukan "väkisin" joutuu pulteilla vedättämään vanteen paikalleen.

Nyt kulkee huomattavasti tasaisemmin !
Voisi jo melkein sanoa että on hyvä...  :D

Menen kuitenkin Seinäjoen Käyttöautoon ensi Torstaina, kun se aika kerran varattuna on.
Kun vetoakseleissa kerran klappia tuntuu, niin vastassa niiden vaihto on kuitenkin jossain vaiheessa.
Ja nyt noin vähillä kilometreillä voi vielä yrittää tehtaan piikkin, tai sitten Saksalaisen myyjäliikkeen piikkiin. Voihan se toki olla, että ennemmin saa VR;ltä veturin lainaksi...  :-\

APKB8

Tarvitsen hieman apua a5 sportback -13 vanteitten kanssa. Tuo oikean et lukeman tietäminen mulle on vaan jotenkin hankalaa niin kysy sopiiko edessä 9/20 et26 ja takana 11/20 et 19 vanteet a5:seen?  :-[

Pekka T


^ Toi etuvanne mahtuu oikein sopivasti, takavanteella ei toivoakaan mahtua.
Minulla oli Cabriossa 9" et33 kokoiset vanteet, edessä oli lisäksi 10mm spaceri ja takana 15mm.
Eli vastaisivat 9" et23 ja 9" et18:ta, edessä oli sopivasti kaarella ja taakse olisi mahtunut ehkä vielä 5mm lisää ulosottoa.
Mutta toi 11" et19 tulisi 24mm ulommas kuin mitä minulla oli, tulisi siis 15-20mm ulos lokarinkaaresta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

APKB8

Laitan vielä kyselyn tuommosesta setistä a5 alle https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2398236 Meneekä alle?

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: APKB8 - 20.03.17 - klo:22:01
Laitan vielä kyselyn tuommosesta setistä a5 alle https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2398236 Meneekä alle?

Kyllähän noi muuten kävisivät, mutta takavanteen pulttijako on 114,3, en lähtisi millään epäkeskopulteilla niitä kiinnittämään.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

APKB8

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 21.03.17 - klo:18:25
Kyllähän noi muuten kävisivät, mutta takavanteen pulttijako on 114,3, en lähtisi millään epäkeskopulteilla niitä kiinnittämään.

Onko nuissa epäkeskopulteissa sit jokin juttu miks ei kannatta käyttää?

APKB8

Laitetaan vielä yks kysely kun vanteita ei ole löytynyt elikkä.. A5 -13 sportbackiin sain rengas/vannetarjouksen mutta pähkäiltiin takavanteitten kanssa. Eli eteen tulisi 20" 8,5" et32 245/30/20 ja taakse 20" 10" et32 295/25/20. Miten käy takasten kanssa mahtuuko sinne kun myyjän kone sanoi että ei mahtuisi ja muutenkin kannattaisiko hankkia spacerit väliin että tulisi lähemmäksi kaaria?

hartsa82

Onko kukaan testannut meneekö vakioalustaan 255/45-20 ET35 8,5" ?

Flat

Lainaus käyttäjältä: APKB8 - 24.04.17 - klo:22:16
Laitetaan vielä yks kysely kun vanteita ei ole löytynyt elikkä.. A5 -13 sportbackiin sain rengas/vannetarjouksen mutta pähkäiltiin takavanteitten kanssa. Eli eteen tulisi 20" 8,5" et32 245/30/20 ja taakse 20" 10" et32 295/25/20. Miten käy takasten kanssa mahtuuko sinne kun myyjän kone sanoi että ei mahtuisi ja muutenkin kannattaisiko hankkia spacerit väliin että tulisi lähemmäksi kaaria?

Et yhtään leveämpiä takarenkaita löytänyt ?  Onko tuossa mitään järkeä ? Toivottavasti näyttää edes hyvältä. En sano tätä mitenkään pahalla, päivastoin, ajattelen vain ääneen.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.05.19 - klo:11:32
Et yhtään leveämpiä takarenkaita löytänyt ?  Onko tuossa mitään järkeä ? Toivottavasti näyttää edes hyvältä. En sano tätä mitenkään pahalla, päivastoin, ajattelen vain ääneen.
No tuo on kuitenkin oikea koko, jos haluaa saman kehän kuin etusissa.

Lainaus käyttäjältä: hartsa82 - 22.05.19 - klo:11:19
Onko kukaan testannut meneekö vakioalustaan 255/45-20 ET35 8,5" ?
Varmastikin mahtuu ihan hyvin, mutta onko mitään järkeä laittaa maasturin kumia alle. Mittarivirhe menee pakkasen puolelle, eikä nuo luonnollisestikaan näytä kovin hyvälle. Järkevin koko 8.5" vanteelle 245/30
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

hartsa82

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.05.19 - klo:12:21
Varmastikin mahtuu ihan hyvin, mutta onko mitään järkeä laittaa maasturin kumia alle. Mittarivirhe menee pakkasen puolelle, eikä nuo luonnollisestikaan näytä kovin hyvälle. Järkevin koko 8.5" vanteelle 245/30

Jep, olis ollut hyvillä vanteilla, mut noi kumit kyllä liian korkeet. Pitää jatkaa etsintää vielä.

JKK

Laitoin tilaten uudet 8,5x19" vanteet ET30:llä. Eli suoraan A5 Coupeen sopivat vanteet.

Tässä mietin että 245/35R19 olisi varmaan vierintäkehältään sopivin, mutta kantavuus on 93Y. Onko se liian pieni kantavuus A5 3,0TDiq:lle? Ja toisaalta taas 255-leveä pelottaa uraherkkyyden puolesta, koska minulla ei ole yhtään positiivista kokemusta sen levyisestä kumista suomen teillä, mutta ne kokemukset ovat olleet muita merkkejä.

Toimiiko 255/35R19 nelivetoisessa Audi A5:ssä? Auton alusta on 100% uusittu jokaista puslaa myöten. Onko Audissa jokin suositus pyöränkulmien säädön suhteen, jolla matala ja leveä setuppi toimii parhaiten ja vähiten tempoilevasti tieurissa?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

rs-mies

Toimii 255/35R19 nelivetoisessa Audi A5:ssä, uraherkkyyttä ei juurikaan tai sitten tottumiskysymys 🤔


Saippi

Hello.

Osaisko joku sanoo sopiiko -08 A5 coupeen vakioalustalla 245/30 20” et 25?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy