Sähköautot ja akkuteknologia ylipäätään...

Aloittaja makkis, 08.06.10 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Nissan Motor Co., Ltd. ja 4R Energy Corporation ilmoittivat kehittäneensä yhteistyössä sähköautojen latausjärjestelmän, joka hyödyntää aurinkopaneelijärjestelmää ja suuren kapasiteetin litiumioniakkuja. Uuden latausjärjestelmän testaus alkoi juuri Nissanin päämajassa Yokohamassa.

Uudessa latausjärjestelmässä sähköä muodostetaan Nissanin päämajaan asennetuilla aurinkopaneeleilla, ja sähkö varastoidaan litiumioniakkuihin, joiden kapasiteetti vastaa neljää Nissan LEAF auton akkua. Päämajan alueella sijaitsevan seitsemän latausaseman (kolmen pikalatausaseman ja neljän tavallisen latausaseman) kokonaissähköntuotto- ja varastointikapasiteetti vastaa vuositasolla noin 1 800 Nissan LEAF auton lataamista täyteen.

Uuden järjestelmän avulla ajossa täysin CO2-päästöttömät sähköautot voidaan ladata täysin uusiutuvalla energianlähteellä. Tämä on yksi ratkaisu lähemmäksi kiertoa, jossa ajamisesta johtuvia CO2-päästöjä ei syntyisi lainkaan.


Lisää aiheesta -> http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201105694

Taky

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288662560688.html?pos=ok-trm-auto

-----------

Sähköautoille ehdotetaan nyt lukuisia verohelpotuksia - lue miten lakeja haluttaisiin muuttaa.


sähköautot Sähköinen liikenne -hanke ehdottaa valtiovallalle sähköautoilun edistämistoimenpiteitä. Joukossa on myös lukuisia verohelpotuksia.
Sähköautot, älyliikenne ja älykkäät sähköverkot muodostavat kokonaisuuden, jonka kaikki osat tukevat toisiaan. Toistaiseksi Suomen sähköautoistuminen on käynnistynyt hitaasti.

- Nyt tarvitaan kannustimia, jotta ajoneuvoja saadaan katukuvaan, sanoo sähköinen liikenne -hanketta osaltaan vetävä projektijohtaja Elias Pöyry.

- Liikenne ei sähköisty odottaessamme peukaloita pyöritellen. Jos päätämme, vaikka varovaisesti, että 10 % Suomessa myytävistä uusista autoista on sähköautoja vuonna 2020, näin tapahtuu. Vaikka sähköliikenteellä ei vielä 2020 olekaan mittavaa vaikutusta ympäristötavoitteiden saavuttamiseen kyseisenä vuonna, vaikutus kasvaa eksponentiaalisesti seuraavina vuosina.

Pöyryn mukaan ei voida ajatella, että jos päätämme siirtyä sähköiseen liikenteeseen vuonna 2020 meillä olisi sähköautoja vuonna 2021.

- Sähköautot eivät ole vain liikennepolitiikkaa. Energia- ja ilmastostrategiset keskeiset tavoitteemme liittyvät öljyriippuvuuden vähentämiseen ja omavaraisuuden parantamiseen. Tulevaisuudessa mittavalla sähköautokannalla on myös merkittävä rooli huoltovarmuudessa varavoimalähteenä.

- Lisäksi sähköautot ovat ehkä merkittävin älykkäisiin sähköverkkoihin liittyvän kysyntäjouston mahdollistaja ja tulevaisuuden energiajärjestelmien tasapainottaja. Uusiutuvan energian edellyttämä sähkön varastointi on merkittävimpiä tulevaisuuden energiajärjestelmän tutkimus- ja kehityskohteita ja sähköautoilla voi olla tässä merkittävä rooli. Nämä hyödyt realisoituvat jo tuhansien tai kymmenien tuhansien ajoneuvojen penetraatiotasolla.

Kansainvälinen ajoneuvoala näkee sähköön perustuvat voimansiirtoratkaisut tulevaisuuden vaihtoehtona henkilöliikenteessä. Johtavien eurooppalaisten valmistajien näkemyksen mukaan jopa 95 % tulevaisuuden ajoneuvokannasta perustuu sähköteknologiaan (LÃ,,HDE: Daimler, lokakuu 2012).




Sähköinen liikenne -hanke ehdottaa valtiovallalle useita konkreettisia toimenpiteitä


Hankkeen yritysverkostossa on laadittu selvitys keskeisistä haasteista, jotka estävät sähköajoneuvojen laajamittaisen käyttöönoton. Konsortio ehdottaa tukein painottamista myös lähitulevaisuudessa yritysautoihin. Selvitys listaa seuraavat keinot - tärkeysjärjestyksessä:


1. Tuloverolain 4 luvun 64 §:n sähköauton käyttöedun verotusarvon puolittaminen

"Verohallitus on antanut vuosittain autoedun arvon laskemista ohjaavan päätöksen. Verohallinto tarvitsisi lainsäädännöllistä tai muuta ohjausta työsuhde-edun verotusarvon porrastamiseksi päästöttömien ajoneuvojen osalta. Käytännössä tämä tarkoittaisi sähköautojen luontoisedun verotusarvon puolittamista käyttöetuautojen osalta.

Vähäpäästöisten ajoneuvojen työsuhde-edun verotuksen muutos voidaan tehdä myös täysin teknologianeutraalisti ns. Hollannin mallia mukaillen. Tällä hetkellä yrityksillä on mahdollisuus saada energiatukea sähköauton hankintaan. Sähköautojen luontoisedun verotus tulisi kohtuulistaa ainakin siten, että energiatuetusta ajoneuvosta maksettaisiin vain sen yrityksille syntyvien todellisten kustannusten mukaisesti. Tämä tekisi sähköautoista houkuttelevia myös työntekijöille. Tuki ei kuitenkaan pienennä ajoneuvon luontoisedun verotusarvoa."


2. Arvonlisäverolain 114 § 1 momentin 2 kohdan lieventäminen yhteiskäytössä olevien sähköautojen osalta.

"ALV-vähennysoikeuden laajentaminen ja uusi säännöstö mahdollistaisi kokonaan uudenlaiset yhteiskäyttöpalvelut.

Rajoitetun toimintasäteen ja pienehkön valikoiman vuoksi täyssähköauto voi vain harvoin palvella kotitalouden ainoana kulkuneuvona. Muun muassa tämän vuoksi sähköautojen yhteiskäyttöä työ- ja työsuhdekäytössä olisi tarkoituksenmukaista edistää.

Käytännössä työkäyttöön tarkoitettuja autoja käytettäneen jo nykyisellään kodin ja työpaikan välisiin matkoihin, joten rajoitettu huojennus ainoastaan vahvistaisi ja legitimoisi vallitsevan käytännön.

Kun nykytekniikan avulla voidaan melko vaivatta valvoa autojen ajomääriä, voitaisiin autoedun luontoisedun verotusta näitä tilanteita silmällä pitäen muuttaa ilman, että muutos johtaisi ei-toivottuun säädösten kiertämiseen. Muutoksella ei olisi fiskaalista vaikutusta, koska po. käytössä olevia autoja ei tällä hetkellä käytännössä veroteta lainkaan työsuhdeautoina."


3. Näiden lisäksi muutokset voisivat kohdistua esim. autoverolakiin (autoveron poistaminen kokonaan sähköautoilta) sekä ajoneuvoveroon, joissa molemmissa nykytilanne koetaan kansalaisnäkökulmasta epäoikeudenmukaisena.


4. Toimenpiteiden ohjaaminen AFI-direktiivin pohjalta (Alternative fuels infrastructure)

"EU:n direktiiviesitys puhtaan liikenteen infrastruktuurista julkistettiin 24.1.2013. EU-Parlamentti käsittelee esitystä 14.4.2014.Komission direktiiviesitys luo pohjan sähköautojen eurooppalaiselle latausinfrastruktuurille. Esityksessä otetaan kantaa mm. teknologiaan, markkinaehtoisuuteen, toimintamalleihin jne. Direktiivi velvoittaa ryhtymään maakohtaisiin toimiin kattavan latausverkoston rakentamiseksi vuoteen 2020 mennessä."

Pöyry summaa, että Suomen tulee luoda direktiivin hengen mukaisesti oma kansallinen sähköajoneuvojen edistämisstrategia, joka keskittyisi erityisesti ns. ei-fiskaalisten tukimuotojen valmisteluun ja toimeenpanoon ja tarvittaessa velvoittaisi mm. kuntia yhtenäisiin edistämistoimenpiteisiin.



Tommi Lempinen
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Neppis

Audikin on lähdössä mukaan sähköautomarkkinoille. Tuo 400km ajomatkatavoite kuulostaa jo riittävältä (minimiltä).

http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=20148734

http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0EU1RB20140619?irpc=932
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

JakeS

Sähköautoilu muodossa tai toisessa näyttää olevan se trendi mihinkä ollaan menossa. Toistaiseksi näyttää toimintasäteet olevan aika vaatimattomia, ja autonvalmistajien linja tuntuu olevan toimintasäteen ilmoittamisessa sama kuin polttoaineen kulutuksessa. Ilmoitukset ovat mitä ovat ja käytännössä jäädään hyvinkin paljon lupauksista. Akkutekniikan haasteet ovat yhä suuret mm. alhaisten lämpötilojen suhteen.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Neppis

#64
Jos valitsee Teslan, niin toimintasäde on jo nykyisellään riittävä. Jos tuon työryhmän ehdotus (sähköautojen ALV & autovero 0%) toteutuisi, niin todennäköisesti Tesla perustaisi Suomeen nopeasti oman kaupan ja esim. TMS 85kWh -version lähtöhinta olisi noin 65tâ,¬, kuten Norjassa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288703754163.html

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/design

Ilman verohelpotuksia sähköautokannan kasvu Suomessa jää vaisuksi.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

sambolo

Eise teslankaan toimintasäde riitä jos mökillä pitäis käydä(yli 800km). Kiva puolessa välissä matkaa latailla päivä akkuja kun muutenkin menee matkaan ihan tarpeeks aikaa. Sitten kun säde on oikeasti yli 500km ja tyhjästä täysin täyteen lataa maks 15min missä tahansa ni alkaa sähköauto olemaan järkevä ::)

Edit: työmatkoihin olis kyllä ihan passeli :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Typ2

#66
Eipä mennyt kuin pari viestiä ja sähköautokeskustelun klassikko the mökkimatka nostettiin esteeksi. Vielä puuttuu taipaleella vallitseva ikuinen 30 asteen pakkanen.  :D

Mahdanko olla palstan outolintuja, kun meillä on kaksi autoa eri käyttötarkoituksia varten? Joskus on ollut kolmekin autoa talossa.

Sähköauto sopisi loistavasti toiseksi autoksi ja luultavasti parin vuoden sisään sellaisen hankinkin.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 22.06.14 - klo:13:51
Eipä mennyt kuin pari viestiä ja sähköautokeskustelun klassikko the mökkimatka nostettiin esteeksi. Vielä puuttuu taipaleella vallitseva ikuinen 30 asteen pakkanen.  :D

Mahdanko olla palstan outolintuja, kun meillä on kaksi autoa eri käyttötarkoituksia varten? Joskus on ollut kolmekin autoa talossa.

Sähköauto sopisi loistavasti toiseksi autoksi ja luultavasti parin vuoden sisään sellaisen hankinkin.
Outolinnuista mitään tiedä, mutta tosiasia on se, että harvoilla suomalaisilla on varaa ostaa autoja eri käyttötarkoituksien mukaan. Tesla esimerkkinä on ilman verojakin alkaen 70000 â,¬  auto. Jos tälläisen summan sitoo auton hankintaan, on oletettavaa että autolla pitäisi pärjätä kaikissa olosuhteissa siedettävästi. Mökkimatkat ja talviolosuhteet kuuluvat suomalaiseen autoiluun suurilta osin. Asumme pitkien etäisyyksien maassa ja autolla pitäisi päästä sinne minne tie vie. Aika jolloin Teslalla tai vastaavalla pärjää tässä maassa ilman suurempia murheita on vielä tulevaisuutta. En ainakaan omalta kohdallani näe sadantonnin teslaa vaihtoehdoksi pk-seudulle ja sitten kun talvella pitää lähteä pidemmälle joutuu kaivamaan 2000 â,¬:n kakkosauton käyttöön.
Oikeastaan aika nurinkurinen tilanne.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Neppis

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 22.06.14 - klo:13:23
Eise teslankaan toimintasäde riitä jos mökillä pitäis käydä(yli 800km). Kiva puolessa välissä matkaa latailla päivä akkuja kun muutenkin menee matkaan ihan tarpeeks aikaa. Sitten kun säde on oikeasti yli 500km ja tyhjästä täysin täyteen lataa maks 15min missä tahansa ni alkaa sähköauto olemaan järkevä ::)

Edit: työmatkoihin olis kyllä ihan passeli :)

Jos ja kun Tesla rantautuu kunnolla Suomeen, niin he rakentavat tänne myös supercharger -verkostonsa. Nuo lataavat 120kW:n teholla, jolloin 30 minsan latauksella saa noin 270km lisää ajomatkaa. Jos lähtisit kotoa mökille täydellä akulla, niin kahdella yhteensä tunnin latauksella pääsisit perille, ainakin noin teoriassa.  :P  Tuskinpa sitä +800km muutenkaan ajaisit ilman taukoja. Hyvä asia on myös, että model S:n lataaminen on Teslan latauspisteissä ilmaista.

http://www.teslamotors.com/en_EU/supercharger
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

sambolo

No teslahan vapautti patentit niin eiköhän sitä kehitystä vielä tule, ei kyllä itsellä ikinä varmaan edes varaa mihinkään sähköautoon :) Joo vedin mökkikortin yhtenä esimerkkinä, tykkään myös matkustella autolla ulkomaita myöten ja on taloudessa toinenkin auto, en silti ostaisi autoa jota voin käyttää vain tiettyihin asioihin. Ja jos nuo sähköautot yleistyvät niin odotellaanko sitten latauspaikoilla tunti pari omaa vuoroa. Ja kun ne yleistyvät myös lataukset maksaa. Toki latauspaikatkin lisääntyvät, mutta kuvitelkaa joku juhannusruuhka esim.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Typ2

#70
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 22.06.14 - klo:14:11
Outolinnuista mitään tiedä, mutta tosiasia on se, että harvoilla suomalaisilla on varaa ostaa autoja eri käyttötarkoituksien mukaan. Tesla esimerkkinä on ilman verojakin alkaen 70000 â,¬  auto. Jos tälläisen summan sitoo auton hankintaan, on oletettavaa että autolla pitäisi pärjätä kaikissa olosuhteissa siedettävästi. Mökkimatkat ja talviolosuhteet kuuluvat suomalaiseen autoiluun suurilta osin. Asumme pitkien etäisyyksien maassa ja autolla pitäisi päästä sinne minne tie vie.

100.000 euron auton hankintaa ei voi pelkillä järkisyillä perustella. Samat ajot ajaa 25 tonnin farmari Octaviallakin.

Ihminen joka on valmis laittamaan tuollaisen summan autoon pystynee ostamaan toisenkin aivan kelvollisen auton, jos välttämättä sellaista haluaa. Tavallisen tallaajan ei kannata sitä ainoata vapaata sataatonniaan laittaa yhtään minkäänlaiseen autoon.

Järkisyitä voisi pohti ennemmin Nissan Leafin tai Ford Focuksen sähköversion osalta. Ne ovat hinnaltaan lähempänä tavallisen autoilijan hintatasoa. Ominaisuudet valitettavasti jäävät rutkasti Teslasta. Ainakin vielä.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Typ2

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 22.06.14 - klo:15:40
Joo vedin mökkikortin yhtenä esimerkkinä, tykkään myös matkustella autolla ulkomaita myöten ja on taloudessa toinenkin auto, en silti ostaisi autoa jota voin käyttää vain tiettyihin asioihin.
.

Mitä olet mieltä kaksipaikkaisista autoista? Onko esim. Mersun SL turhake, kun ei ole takapenkkiä? Entäs vielä paljon eksoottisemmat urheiluautot, mahtaako vaikkapa Caterhamilla selvitä talvisesta mökkimatkasta?

Automaailman monikirjoisuus on mielestäni pelkkää plussaa. Se on sitten ostajan asia valita käyttöönsä sopiva peli.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Neppis

Jos sähköautojen em. verottomuus toteuisi, niin TMS P85 mallin (310kW) lähtöhinta Suomessa tulisi olemaan Norjan tyyliin noin 75tâ,¬. Kyseisen mallin 0-100km/h arvo on 4,4s. Samalla hinnalla saisi siis myös erittäin suorituskykyisen (urheilu)auton - ei tunnu enää niin kalliilta.   ;D
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

V60

Mikähän mahtaa olla akuston osuus hinnasta vaikkapa 75 tonnin sähköautossa? Akkujen käyttöikä lienee 8v. kieppeillä. Mielenkiintoista nähdä mikä on 8v. sähköauton hinta aikanaan vaihtoautohallissa vai paalataanko ne siinä vaiheessa.

Mielestäni vaatii tekniikan kehittymistä niin että 40 000 euron hintaisella sähköautolla ajaa 500 km yhdellä latauksella. Siitä kun miinustetaan pakkasen aiheuttamat hävikit niin eipä sitä paljon vähemmällä pärjää. Toki jos vain kaupungeissa ajelee niin sitten tulee toimeen. Ei muuta kuin autolehden 30000 km testiin sähköauto niin siinähän tulisi käytännön kokemuksia luettavaksi.

Itse en sähköautoa osta vielä sekä käytännön syistä että muutenkaan.

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 22.06.14 - klo:16:10
100.000 euron auton hankintaa ei voi pelkillä järkisyillä perustella. Samat ajot ajaa 25 tonnin farmari Octaviallakin.

Ihminen joka on valmis laittamaan tuollaisen summan autoon pystynee ostamaan toisenkin aivan kelvollisen auton, jos välttämättä sellaista haluaa. Tavallisen tallaajan ei kannata sitä ainoata vapaata sataatonniaan laittaa yhtään minkäänlaiseen autoon.

Järkisyitä voisi pohti ennemmin Nissan Leafin tai Ford Focuksen sähköversion osalta. Ne ovat hinnaltaan lähempänä tavallisen autoilijan hintatasoa. Ominaisuudet valitettavasti jäävät rutkasti Teslasta. Ainakin vielä.
Ihmisillä nyt voi olla erilaisia periaatteita auton hankintaan. Joku joka on tottunut sadatonnin autoilla ajelemaan ja sellaisia hankkimaan niin Tesla voi hyvinkin olla vaihtoehto. Toimintasäde on ok ainakin kesäisin, mutta jos verrataan samanhintaisia kilpailijoita niin ympärivuotisessa käytössä ei tässä harvaanasutussa maassa tesla pärjää toistaiseksi perinteistä voimanlähdettä käyttäville. Jonkin autolehden testissä vielä mainittiin, että Teslan omistajalle autotalli on melkoisen pakollinen varuste talvikäyttöä varten.
Meitä autoilijoita on niin moneen junaan että mielipiteitä tulee laidasta laitaan.
Leaf ja Focus electric ovat hintaansa nähden aika onnettomia kapistuksia. Toimintamatka luokkaa 160 kmh. Toissa talvena Finavian Leafin toimintasäde oli kuskien mukaan aivan jotakin muuta kuin 160 km. Jos auto hankitaan kakkosautoksi niin sen ymmärtää, mutta toisaalta tuolla +40000 â,¬ hinnalla saa aika hyviäkin autoja joiden joukossa näiden sähköautojen hankkimiseen ei muita järkeviä syitä voi olla kuin ympäristökysymykset.
Toki sitten kun hinnat saadaan kohdalleen (verotus,valmistuskustannukset) ja latausverkosto kehittyy siten, että sähköautoilu saadaan tilanteesen jossa lataus on nopeata ja helppoa ympäri Suomen niin mikä ettei. Tähän vain saattaa mennä vielä aika monta vuotta.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 22.06.14 - klo:16:18
.

Mitä olet mieltä kaksipaikkaisista autoista? Onko esim. Mersun SL turhake, kun ei ole takapenkkiä? Entäs vielä paljon eksoottisemmat urheiluautot, mahtaako vaikkapa Caterhamilla selvitä talvisesta mökkimatkasta?

Automaailman monikirjoisuus on mielestäni pelkkää plussaa. Se on sitten ostajan asia valita käyttöönsä sopiva peli.
Joo jos miljonääri olisin niin joka ajolle ois oma auto ;) mutta kun en ole niin auton pitää olla aika lailla kompromissi. Kyllä mä pärjäisin 2 paikkaisellakin, nykynen ibizakin voidaan melkeen semmoseks laskea :)

Toki on hienoa että on kaikenlaisia autoja, varsinkin autoihmisen mielestä.
Mutta vaikka rahaakin olisi en vielä sähköauto ostaisi, ainakaan ainoaksi autoksi.

Ps. Mökki matka on myös tulevan autoni dieseltekniikan yksi syistä. Mielummin ajaisin kuitenkin bensaturbolla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Taky

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 22.06.14 - klo:15:18
Jos ja kun Tesla rantautuu kunnolla Suomeen, niin he rakentavat tänne myös supercharger -verkostonsa.

Näätämön mökille jossa ei lähintä sähkölinjaa kuin kymmenien km päässä?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.06.14 - klo:10:02
Näätämön mökille jossa ei lähintä sähkölinjaa kuin kymmenien km päässä?

Yhtään tietämättä missä tuo Näätämö on, rohkenen veikata, että eivät.   :P

Periaatteessa riittää, että pikalatausasemia on matkan varrella. Perillä yleensä on muutenkin sähköä saatavilla. Tuolta Teslan Euroopan latausasemakartasta kun vetäisee liukukytkimen winter 2014-2015 asentoon, niin näkee heidän "miinoitussuunnitelmansa" Länsi-Euroopan osalta. Tuolla latausasematiheydellä ja TMS:n 300...400km (käytännön) toimintamatkalla voi jo liikkua aika vapaasti kyseisellä alueella - jopa Pohjois-Norjaa myöten.

http://www.teslamotors.com/en_EU/supercharger
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

JakeS

Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Neppis

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 23.06.14 - klo:20:56
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/sahkoautolla+matka+katkeaa+talvella+lyhyeen/201401595391

Saa olla latausasemia aika tiuhaan  :o

Noista Teslan akusto on kapasiteetiltaan 85kWh, kun taas muilla luokkaa +20kWh - toisin sanoen nuo muut ovat lähinnä "kaupunkiautoja". Periaatteessa 85kWh on jo riittävä kapasiteetti 95% normaaliajoista. Toki tuonkin saa helposti loppumaan  kesken, kun "tekee kaiken väärin".
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Taky

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 23.06.14 - klo:20:48
Tuolta Teslan Euroopan latausasemakartasta kun vetäisee liukukytkimen winter 2014-2015 asentoon, niin näkee heidän "miinoitussuunnitelmansa" Länsi-Euroopan osalta.

Ei ensimmäistäkään Suomessa..?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Geoman

Espoon Matinkylässä olen tänä keväänä nähnyt liikenteessä  Tesla-sähköauton taksissa. Onko kellään vastaavaa havaintoa ja/tai tietoa kyseisestä ajoneuvosta?

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 24.06.14 - klo:10:41
Espoon Matinkylässä olen tänä keväänä nähnyt liikenteessä  Tesla-sähköauton taksissa. Onko kellään vastaavaa havaintoa ja/tai tietoa kyseisestä ajoneuvosta?
Onko kyseessä harmaa yksilö  ? Minäkin olen sen bongannut. Saas nähdä kuinka toimii ammattiajossa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Geoman

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 24.06.14 - klo:11:38
Onko kyseessä harmaa yksilö  ? Minäkin olen sen bongannut. Saas nähdä kuinka toimii ammattiajossa.
Harmaansävyinen yksilö on. Melko vaatimattoman näköinen ennenkuin näkee lähellä.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Taky - 24.06.14 - klo:08:19
Ei ensimmäistäkään Suomessa..?

Ilmeisesti / toivottavasti Tesla rantautuu Suomeen 2015 alkupuolella, niin sitten Suomeen saataneen muutama Teslan pikalatausasema. Aluksi he varmaan kattavat Etelä-Suomen ja sitten jatkossa rakentavat "ajoväylän" Oulun kautta Rovaniemelle.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

teemur

Vanha aihe ja vähän vastauksia, mutta haulla löytyi  :)

Saisiko Teslalle oman alueen muiden merkkien alle nyt kun merkillä on oma organisaatiokin Suomessa - myyntimääräkin kasvanee uusien mallien myötä ohittaen muutamat muut marginaalimallit kahden vuoden sisällä ja supercharger verkostoa tehdään ( ja on jo käytössäkin).

Pääsin tänään merkin edustajan kanssa ajamaan autoa ja voi moro... Ns. mopomalli kyseessä ja 5km ajoa riitti vakuuttamaan paatuneen otto-/dieselmoottorimiehen siitä, että ajaa tulevaisuuden autolla. Aivan välitön voiman tuotto ja voiman määrä  :-*

Model S siis kyseessä, malli kaiketi P85. Auto oli hiljainen ajomelultaan, sisustan materiaalit suhteellisen hienoja ottaen huomioon ns. uuden merkin ensimmäisen volyymimallin. Tilaa on reilusti, edessä ja takana Skoda-miehellekin riittävät tavaratilat (?) . Matala auto kun on kyseessä, voinee arvata takapenkin reisituen olevan kehnon. Kaikkien toimintojen keskittäminen valtaisaan kosketusnäyttöön on tyylikäs ratkaisu, ajon aikana huomio tuntuu keskittyvän kuitenkin vähän liikaa näytön katsomiseen kun toimintoja ja säätöjä on paljon. Voi olla, että pidemmän omistamisen kautta käyttö nopeutuu eikä vaadi niin paljoa huomiota.

Penkkien ergonomia ei heti täysin vakuuttanut verrattuna saman hintaluokan muiden merkkien jakkaroihin. MItoituksessa sinänsä tuskin oli paljoa huomautettavaa, mutta pehmusteiden alta tuntui jotakin kovempia kohtia läpi.

Supercharger asema sattuu olemaan tässä lähellä, noin 20min latauksen aikana sai 200km lisää toimintasädettä.
Kun hinnat kohtuullistuvat - ehkä Model 3 myötä - suosiokin kasvanee kun ennakkoluuloista päästään.

Jos olisi paljon ylimääräistä rahaa, olisi ehdottomasti toinen auto tällainen Tesla. Samana päivänä ajoin toista, hyvin erilailla hienoa autoa eli uuden korimallin Touaregia. Tavallaan "menneisyyden" möhkö erittäin hienolla ja auton kokoon nähden taloudellisella voimalinjalla sekä tulevaisuus kohtasivat. Toisaalta, vain menneisyyden möhkö tulee kyseeseen ennen kun voi omistaa kaksi noin hintavaa autoa. Menneisyyden möhköllä kun voi hinata 3500kg kärryä, seikka joka vielä ei onnistu sähkömalleilta. Tai sitten ajelee Teslalla ja työllistää kuljetusyrittäjiä...

Teslan eteneminen on mykistävää. Toisaalta V6 dieselin pihinä, puhina ja murahtelu nostavat karvat pystyyn myös, ehkä eri paikoista kuin Teslalla ajaessa.
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

tet

Lainaus käyttäjältä: teemur - 16.07.15 - klo:23:03
Kaikkien toimintojen keskittäminen valtaisaan kosketusnäyttöön on tyylikäs ratkaisu, ajon aikana huomio tuntuu keskittyvän kuitenkin vähän liikaa näytön katsomiseen kun toimintoja ja säätöjä on paljon. Voi olla, että pidemmän omistamisen kautta käyttö nopeutuu eikä vaadi niin paljoa huomiota.

Tyylikkyys ja käytettävyys vaan joskus iskevät toisiaan nyrkillä silmään. Ainakin esim. Peugeot on saanut kritiikkiä siirrettyään lämmityslaitteen säätimet kosketusnäyttöön. Talvella hanskat kädessä lienee aika mahdoton käytettävä. Eikä kosketusnäyttö muutenkaan ole oikeiden nappuloiden veroinen silloin, kun pitää käyttää toimintoja samalla kun katse on jossain muualla eli liikenteessä. Varmaan jotain tottumista tapahtuu ajan kanssa, mutta varmasti se aina vaatii enemmän katseen kääntämistä kuin nappuloiden hiplailu käsikopelolla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Taky

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.07.15 - klo:12:43
Eikä kosketusnäyttö muutenkaan ole oikeiden nappuloiden veroinen silloin, kun pitää käyttää toimintoja samalla kun katse on jossain muualla eli liikenteessä.

Tämän varmaan jokainen navigaattoria - kiinteää tai irrallista - liikenteessä käyttänyt on omakohtaisesti havainnut.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.07.15 - klo:12:43
Varmaan jotain tottumista tapahtuu ajan kanssa, mutta varmasti se aina vaatii enemmän katseen kääntämistä kuin nappuloiden hiplailu käsikopelolla.

No siinä se juuri onkin, nappuloita voi hiplata ja käyttää tuntoaistiaan halutun nappulan löytämiseen, katseen keskittyessä liikenteeseen. Lihasmuisti sentään kertoo ko. nappulan paikan about = säätö tapahtuu kuin "selkärangasta". Noiden lääppimänäyttöjen kanssa kun kosketus on se komento, niin hiplaa siinä sitten jotain, oikeaa nappulaa hapuillessasi :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Flat

Sattuipa silmään. Tämähän olisi radikaali hyppäys teknologiassa.
Ovatko nykyiset sähkikset kohta antiikkisia?

Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä
https://www.ksml.fi/teemat/3190655

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy