Bensiinin ja dieselin hintaero

Aloittaja Urlaub, 20.08.12 - klo:14:59

« edellinen - seuraava »

Karvis

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 08.09.12 - klo:18:36
Hyvä että polttoainehinnat ovat samalla viivalla. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi dieselin pitäis olla halvempaa kuin bensa näissä muissakaan arkiautoissa? Työkoneet on sitten erikseen.

Ei ne ole samalla viivalla, toinen saa hintaan veroetua jonka vuoksi käyttäjä sitten maksaa käyttövoimaveroa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vkjoki

Nyt 95-bensiini maksaa keskimäärin 17 senttiä / litra enemmän kuin diesel. Kuukausi sitten ero oli 15 senttiä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Riku Rassi

A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

Mike

Tänään meinasi Lahdessa loksahtaa leuat pahemman kerran. Useammalla asemalla oli bensan hintaa pudotettu oikein huolella: 95E10 n. 1,54 EUR, diesel n. 1,51 EUR. Toivottavasti tämä ei tule olemaan ennusmerkki siitä dieselin peloitellusta kallistumisesta, vaan jokin hetkellinen "häiriö hinnoittelussa". Viikon aikana bensan hinta putosi siis n. 20 senttiä / litra, diesel n. 5 senttiä.

bustedi

Tänään kahdella eri asemalla kuopion seudulla näin kun 95,98 ja diesel oli hinnoiltaan 9 sentin sisällä.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Mike Holder

Talvea kohti lämmitysöljyn tarve nostaa pöllö-öljyn hintaa. Talvidiesel on myös aina ollut kesälaatua tyyriimpää.

vkjoki

Polttoaine.netin mukaan eiliset keskihinnat olivat 1,67 (95E) ja 1,55 (D) eli hintaero oli 12 senttiä litralta. Hintaero on pienentynyt viime päivinä selvästi - ja ilmeisesti pienenee edelleen.

Uuden Golfin 103 kW TSI DSG:n normikulutus on 4,7 l/100km ja 110 kW TDI DSG:n 4,5 l/100km, joten vanhat diesel vs. bensa -kannattavuuslaskelmat eivät enää oikein päde.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Korvaton

Aamulla kanssa piti oikein kahteen kertaan kattoa st1:sen taulua kun tosiaan diisselin hinta lähenee 95:sta.
Mukavasti bensan hinta laskenu lähi viikkoina. Toivottavasti laskeminen jatkuis samanlaisena vaikka ens kesään asti.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 30.10.12 - klo:19:04
Uuden Golfin 103 kW TSI DSG:n normikulutus on 4,7 l/100km ja 110 kW TDI DSG:n 4,5 l/100km, joten vanhat diesel vs. bensa -kannattavuuslaskelmat eivät enää oikein päde.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen asia seurattavaksi. Ja vasta kävin pe tankkaamassa dieseliä töihin lähtiessä ja työkaupungissa oli diesel muistaakseni 10cent kalliimpaa kuin kotikunnan bensa E95 eli päinvastainen hintaero (eri asemilla toki). Uskalsin laittaa kesälaatua tankkiin..

exari

Kotnurkilla oli 95 tänään 1,61-1,63  halvimmillaan. vantaa tammisto/porttipuisto.

Paha71

Eilen huomioin Järvenpään keskustan St1:llä 95E:n litrahinnaksi 1,729 - vajaa kymmenen kilometriä etelämpänä Tuusulan Kirkonkylän Neste Oil Expressillä hinta oli 1,579.  :o No, ei se mitään, vanhempieni kotikirkonkylän ainoan aseman hinta oli sunnuntaina 28.10. muikeat 1,829...  ::)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

vkjoki

Päivitystä hintaseurantaan:

Polttoaine.netin mukaan eiliset keskihinnat olivat 1,63 (95E) ja 1,54 (D) eli hintaero oli 9 senttiä litralta.

Uuden Golf VII:n 103 kW TSI ACT DSG:n normikulutus on 4,7 l/100km ja 110 kW TDI DSG:n 4,5 l/100km. Kun käyttövoimavero otetaan huomioon, 50 000 km:n vuotuisen ajon kohdalla noiden Golfien polttoainekustannukset olisivat yhtä suuret ja sitä suuremmilla ajomäärillä diesel kääntyisi edullisemmaksi kuin bensiinikäyttöinen auto.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

exari

Voutilan (kehä3) st 1,llä oli 95.nen sunnuntaina 1,53! 98: 1,58...Maanantaina hinta sit jo pompsahti.

Nipademu

Tänään Shellin mittarista bongattuna 95:n ja dieselin ero 6 sent. Ei juuri ennää dieseli kannata uusissa, mutta käytetyissä vielä kulutuksella kuittaa omilla ajoilla (n. 35 tkm/a) suht kepeesti.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.11.12 - klo:21:27
Kun käyttövoimavero otetaan huomioon, 50 000 km:n vuotuisen ajon kohdalla
Myös ajoneuvoveron perusosan erot tulee ottaa huomioon, tosin se ei montaa kymppiä ole 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Tänään tammiston nesteellä 98 1,549â,¬, muita hintoja en sitten seuraakkaan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Karvis

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.11.12 - klo:00:23
Tänään tammiston nesteellä 98 1,549â,¬, muita hintoja en sitten seuraakkaan.

Samaa lajia lorottelin tänään tankillisen verran täällä Rovaniemellä, hintaa oli 1,739 >:(
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.11.12 - klo:21:27
Uuden Golf VII:n 103 kW TSI ACT DSG:n normikulutus on 4,7 l/100km
Tähän saakin lisätä ainakin 1l/100km. Löytyykö netistä montakin tsi-kone mittausta joiden kulutus jatkuvasti alle 6l/100km...?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 08.11.12 - klo:05:15
Tähän saakin lisätä ainakin 1l/100km. Löytyykö netistä montakin tsi-kone mittausta joiden kulutus jatkuvasti alle 6l/100km...?
Siksi noissa dieselin kannattavuuslaskelmissa tulisikin käyttää oikeita, toteutuneita kulutuksia eikä vain valmistajan ilmoittamia, uhtaan teoreettisia numeroita. Mutta ymmärrän toki että laskelmaa tekevällä ei useinkaan ole noita toteutuneita numeroita käytettävissään, joten... :-\ Toki sitten on sellaisia periaatteellisiakin auton omistajia, joille jompi kumpi on se ainut vaihtoehto, taloudelisuudesta huolimatta. Itse, kuten allekirjoituksestakin näkee, kannatan molempia polttoainemuotoja ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

chr

1,474e/l oli diisseli nyt kun ensimmäistä kertaa elämässäni tankkasin omaan autooni diisseliä.

vkjoki

Laskeskelin tuossa edellä uudelle Golf VII:lle diesel- ja bensiinimoottorisen mallin polttoainekustannuksia käyttäen kulutuksena EU-normikulutusta.

Omilla autoillani toteutunut kulutus on kylläkin jäänyt hieman EU-normikulutuksen alapuolelle. Kahdella TSI:llä kulutus on ollut keskimäärin 94 % normikulutuksesta ja viidellä dieselillä keskimäärin 98 % normikulutuksesta. Tässä tarkat tiedot / toteutuneen kulutuksen (syksy) suhde yhdistettyyn EU-normikulutukseen:

VW Polo 1.9 TDI 74 kW: 4,9 / 4,9 = 100 %
VW Golf 2.0 TDI 103 kW: 5,3 / 5,4 = 98 %
Toyota Auris 2.2 D-4D 130 kW: 6,1 / 6,2 = 98 %
VW Golf 1.4TSI A(DSG-6) 103 kW: 6,5 / 7,1 = 92 %
VW Golf 1.8TSI A(DSG-7) 118 kW: 6,3 / 6,6 = 95 %
Volvo S60 2.0 D3 A(Geartronic-6) 120 kW: 5,5 / 5,9 = 93 %
Ford Focus 2.0 TDCi A(Powershift-6) 120 kW: 5,3 / 5,3 = 100 %
Keskiarvo: 97 %.

Tällä perusteella voisi ajatella, että myös uusi Golf VII kuluttaa omassa ajossa hieman alle normikulutuksen. Uudet mallit ovat kuitenkin kulutuksen osalta niin viilattuja ekomalleja, että normikulutuksen alittaminen saattaa olla lähes mahdotonta.

Uusimmassa AutoBildissä (nro 21 / 2012) oli ajeltu muutamalla ekomallilla testilenkkejä - tässä AutoBildin havaintoja:
- normaaliajossa sekä bensiini- että dieselkäyttöiset autot kuluttivat satasella litran yli normikulutuksen
- pihistysajossa bensa-autojen kulutus saatiin putoamaan normin tasolle, mutta dieselien kulutus jäi puoli litraa normia korkeammalle

Siis AutoBildin kokemuksia jos soveltaa uusiin BlueMotion-Golfeihin, kulutuksiin saisi lisätä noin litran sataa kilometriä kohti. Silti tulos pysyy ennallaan: pitää ajaa vähintään 50 000 km vuodessa, jotta ajokustannuksissa diesel kannattaisi.

No, itse en ole kylläkään kiinnittänyt tuohon laskelmaan mitään huomiota autoa valitessani. Mutta huvikseni laskeskelin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

optio

Moottoritiellä ajettaessa Bensakoneen kulutus kasvaa huomattavasti enempi kuin Dieselkoneen samoin jos vetää jotain perässä.

Totuuden Torvi

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 07.11.12 - klo:21:27
Päivitystä hintaseurantaan:

Polttoaine.netin mukaan eiliset keskihinnat olivat 1,63 (95E) ja 1,54 (D) eli hintaero oli 9 senttiä litralta.

Paikkakuntakohtaiset erot hintaeroissa ovat isot. 6-15c/litra.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Mike - 30.10.12 - klo:17:43
Tänään meinasi Lahdessa loksahtaa leuat pahemman kerran. Useammalla asemalla oli bensan hintaa pudotettu oikein huolella: 95E10 n. 1,54 EUR, diesel n. 1,51 EUR. Toivottavasti tämä ei tule olemaan ennusmerkki siitä dieselin peloitellusta kallistumisesta, vaan jokin hetkellinen "häiriö hinnoittelussa". Viikon aikana bensan hinta putosi siis n. 20 senttiä / litra, diesel n. 5 senttiä.

Kaikki ennusteet puhuvat dieselin erittäin rajusta kallistumisesta. EU-rikkidirektiivi pakottaa laivat käyttämään joko dieseliä tai maakaasua lähitulevaisuudessa ja sen on ennustettu olevan suurin korotusuhka. Veikkaan että parissa vuodessa diesel maksaa meilläkin 20-30 snt litralta enemmän kuin bensa, ja valtiovalta ei poista dieselveroa.

Se, miksi itselläni on eksynyt alle diesel -vasta toinen omistamani- on se, että halusin viisimukisen "eksotiikkaa", suuren vääntömomentin ja wanhan ajan luotettavan automaatin sekä ajotavalle vähemmän herkän konetyypin. Tällä kulutus ei nouse suhteessa samalla tavalla raskaalla kaasujalalla ja kiihdytellessä kuin turbobensassa. Moottoritiellä joutuisakaan kesärajoituksilla ajaminen "lievällä" ylinopeudella ei nosta myöskään kulutusta ja toimintasäde siis on samalla mukavalla tasolla. Volvolla ei ollut tilaushetkellä tarjota bensakoneista perinteisellä tomaatilla ja T5 nousee päästöjen takia kalliiksi ja imee varmaan ainetta etenkin taajama-ajossa aika makoisasti. Kaksoiskytkinlootaan halusin nyt vähäksi aikaa pesäeron, että lastentaudit ja konstruktio yleensäkin saadaan luotettavaksi. Ja varmasti saadaan ajan kanssa.

Jälleenmyyntiarvoahan dieselillä ei jatkossa ole varmaan kehuttavasti, mutta kaikkea ei voi saada ja aina joku häviää kun toinen voittaa.

vkjoki

^ Olisin itsekin valmis arvaamaan samoin, siis dieselin hinnannousu voi olla lähivuosina aika hurjaa. Helmikuussa 2013 saattavat dieselin ja bensiinin keskihinnat olla Suomessa aivan samalla tasolla. Sitten kesällä taas dieseliä saa varmaankin halvemmalla.

Aivan sattumalta itsellä kahden dieselin jälkeen on taas tulossa bensakone. Ihan ookoo tässä skenaariossa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 08.11.12 - klo:20:06Volvolla ei ollut tilaushetkellä tarjota bensakoneista perinteisellä tomaatilla ja T5 nousee päästöjen takia kalliiksi ja imee varmaan ainetta etenkin taajama-ajossa aika makoisasti.

Eipä näitä kulutuksia koskaan pysty vertaamaan realistisesti. Itsellä paljon 2 kilsan ajoja, välillä 25 km / takaisin motaria Hesasta. Yms. huviajoa. Ei siis mitään vakiovälejä. V50 T5A mittarissa nyt 9,6 L. Mitattu myös manuaalisesti.
1200 km reissu Hki-Pohjois-Karjala 7,9 L nopeusrajoituksilla ja ripeillä ohituksilla.

Mielestäni ihan jees 2,5 litran automaatille kokonaisuutena.

vkjoki

Kun päästöihin perustuvia veroja tarkastellaan, oleellisia lukuja ovat tunnetusti CO2-päästöt (g/km).

Bensiinin palaminen tuottaa CO2:ta 2340 g/l -> 100 g/km päästö = 4,273 l/100km = 4,3 l/100km
Dieselin palaminen tuottaa CO2:ta 2600 g/l -> 100 g/km-päästö = 3,846 l/100km = 3,8 l/100km.

Siis päästöjen kannalta dieselin kulutuslukema 3,8 l/100km on sama asia kuin bensiinimoottorin 4,3 l/100km â€" kumpikin tuottaa CO2:ta 100 g/km. Siinä hyvä muistisääntö.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.11.12 - klo:00:28
Samaa lajia lorottelin tänään tankillisen verran täällä Rovaniemellä, hintaa oli 1,739 >:(
huomasin kesällä myös, että rovaniemen seudulla huomattavasti kalliimpaa kuin pk seudulla, myös jyväskylässä oli huomattavan kallista.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Nipademu

Eniten tämä varmaan sattuu niihin, jotka ovat ostaneet "pienen" diesel-auton. Suuremmissa autoissa ja suuremmilla moottoreilla kulutuserot ovat vielä huomattavia, kehittyneestä bensiinitekniikasta huolimatta.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

apo

Itse vannoutuneena bensakuskina etsiskelen tämän hetken trendistä poiketen dieseliä seuraavaksi juurikin tuon maantie, moottoritie ja kärryn vetäminen, vaikkakin kevyt sellainen johtuen ja täytyy toivoa, ettei hinnan muutokset aivan mahottomaksi menisi.
Meillä Touranin kulutus on ollut tankkauksista laskettuna 7.7l/100km ja moottoritieajon osuus tuntuu kasvattavan sitä aika rajusti, jos vaan malttaisi ajella alle satasen niin varmaan lähes litra häviäisi tuosta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy