Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

juskaa

Tietenkin käyttis on oikea paikka tarkistaa mitä öljyä valmistaja edellyttää käytettäväksi. Ketjussa vain aikaisemmin vedettiin yhtäläisyys LL-öljyn ja DPF välille. DPF-moottorissa käytettävän öljyn tulee olla vähärikkistä ja-fosforista.Tällaisia on muitakin kuin LL-öljyjä. Passatinkin ohjekirja antaa CAYC-moottorille saman 507.00 luokituksen kaikille huoltoväleille. Muissa moottoreissa onkin sitten eroja luokituksessa.
Tarkkana näissä pitää olla  ;D. Merkkihuollossa myyvät sitä mitä hyllyssä(hanassa) on ja se ei aina ole edullista asiakkaan kannalta.
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.01.12 - klo:08:50
Onneksi tämä ei pidä paikkaansa.Esim Teboil Diamond Diesel on  sopivaa öljyä hiukkassuodattimella varustettuun autoon 15tkm vaihtovälille.
Edullista ja hyvää .! Esim Motonet myy hintaan 34,90â,¬/4l
Vieläpä kotimaista tuotetta. ;D

http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4353;4408

On niitä varmaan muitakin merkkejä ...

Omaan autoon voi tietysti kaataa mitä tahansa, mutta yleisesti kannattaa noudattaa luokituksia. Tämähän ei tarkoita etteikö jokin toinen tuote voisi toimia yhtä hyvin, sillä vain ei ole moottorivalmistajan siunausta. Kaikille tuotteille sitä ei edes haeta.

Mitä kotimaisuuteen tulee, sanoisin, että Mobil on yhtä kotimaista.

kt

#602
Ko. öljyn esitteestä:

"Teboil Diamond Diesel on kehitetty nykyaikaisiin, suorituskykyisiin turbo- ja pumppusuutindieseleihin. Alhaisen rikki- ja fosforipitoisuutensa ansiosta se soveltuu myös dieselmoottoreihin, jotka on varustettu katalysaattorilla ja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmällä. Diamond Diesel sopii lisäksi kaikkien vanhempien henkilö- ja pakettiautojen dieselmoottoreihin."

Eli tuo öljy sopii esim. vanhaan 1,9 TDI-moottoriin.

DPF (hiukkassuodatin) on uudempaa tekniikkaa eikä taida olla sama kuin "katalysaattori ja palokaasujen takaisinkierrätys".
Ja DPF vaatinee tuon 507.00 luokituksen sekä kiinteällä että joustavalla huoltovälillä.

Mutta Teboil Carat III täyttää luokan 507.00.

Itse yritän valita sellaista öljyä, joka täyttää tuon 507.00 plus lisänä hyvät kylmä-ominaisuudet.



Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.01.12 - klo:08:50
Onneksi tämä ei pidä paikkaansa.Esim Teboil Diamond Diesel on  sopivaa öljyä hiukkassuodattimella varustettuun autoon 15tkm vaihtovälille.
Edullista ja hyvää

Jotenkin hurjalta tuntuu lukea näitä kommenteja 505-öljyistä, kun huolto-ohje kuitenkin täysin yksiselitteisesti vaatii käyttämään 507-öljyjä hiukkassuodattimen kanssa. Aina, riippumatta huolto-ohjelmasta. Vähintään kohtuullista olisi mainita, että autotehtaan mielestä tätä öljyä ei pitäisi käyttää.

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 29.01.12 - klo:11:46
Passatinkin ohjekirja antaa CAYC-moottorille saman 507.00 luokituksen kaikille huoltoväleille. Muissa moottoreissa onkin sitten eroja luokituksessa.

Löytyykö Passatin huoltokirjasta hiukkassuodattimella varustettujen moottorien kohdalta mitään muuta kuin 507-öljyjä?

kt

#604
Etsin tietoja 507.00 öljyjen jähmettymislämpötilasta ja ne on tuossa , siis W5-30:
TeboilCarat III = -45 C
Motul, Shell Helix ultra E, Neste City Pro = -39 C
Moly Toptec 4200, Eurol Syntence = -42 C
Mobil 1 Esp = -45 C

Jähmepisteessähän ei öljy enää "liiku".

Lukema korjattu oikeaksi pyynnöstä.
-pokkus
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Kapa

#605
LainaaEtsin tietoja 507.00 öljyjen jähmettymislämpötilasta ja ne on tuossa , siis W5-30:
TeboilCarat III = -45 C
Motul, Shell Helix ultra E, Neste City Pro = -39 C
Moly Toptec 4200, Eurol Syntence = -42 C
Mobil 1 Esp = -45 C

Jähmepisteessähän ei öljy enää "liiku".

Noissa on vaan sellainen vika, että valmistajan antamiin lukuihin ei voi luottaa. Ainakaan silloin kun noita öljyjä vielä vertailtiin heitot jähmepisteissä ilmoitettuihin olivat joillakin öljyillä varsin suuria.

Lukema korjattu oikeaksi pyynnöstä.
-pokkus

jarsiv

#606
Lainaus käyttäjältä: kt - 29.01.12 - klo:21:39
Etsin tietoja 507.00 öljyjen jähmettymislämpötilasta ja ne on tuossa , siis W5-30:
TeboilCarat III = -45 C
Motul, Shell Helix ultra E, Neste City Pro = -39 C
Moly Toptec 4200, Eurol Syntence = -42 C
Mobil 1 Esp = -45 C

Jähmepisteessähän ei öljy enää "liiku".


Castrol Edge Professional Long Life III jähmettymispiste on -42 C

Lukema korjattu oikeaksi pyynnöstä.
-pokkus
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 29.01.12 - klo:21:43
Noissa on vaan sellainen vika, että valmistajan antamiin lukuihin ei voi luottaa. Ainakaan silloin kun noita öljyjä vielä vertailtiin heitot jähmepisteissä ilmoitettuihin olivat joillakin öljyillä varsin suuria.

No olikos se -35c SAE J300:ssa määrätty pumpattavuuden rajalämpötilaksi 5W-öljyille eli vaatimus ei ole kova. Muistaakseni. Yhdelle noista kt:n listaamista öljyistä olen nähnyt mitattavan -48c lukemia.

kt

SAE J300-standardin mukaiset jähmepisteet :

0W   = -40 C
5W   = -35 C
10W =-30 C

Teboil ei kerro suomenkielisillä sivuillaan öljyjensä jähmepistettä, mutta venäjänkielisiltä se löytyy.
Muiden tiedot löytyivät kunkin öljyn tuotetiedoista.
Mitä sitten merkitsee 5W-laatuisen öljyn jähmepiste esim -42 C. Tarkoittako se
vain, että purkitettu öljy onkin ollut itse asiassa 0W-laatua?
Ja toinen kysymys: Tuleeko saman jähmepisteen tuotteet samalta tehtaalta?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.12 - klo:09:40
SAE J300-standardin mukaiset jähmepisteet :

0W   = -40 C
5W   = -35 C
10W =-30 C

Teboil ei kerro suomenkielisillä sivuillaan öljyjensä jähmepistettä, mutta venäjänkielisiltä se löytyy.
Muiden tiedot löytyivät kunkin öljyn tuotetiedoista.
Mitä sitten merkitsee 5W-laatuisen öljyn jähmepiste esim -42 C. Tarkoittako se
vain, että purkitettu öljy onkin ollut itse asiassa 0W-laatua?
Ja toinen kysymys: Tuleeko saman jähmepisteen tuotteet samalta tehtaalta?

Niin siis SAE J300 määrittelee viskositeeteille rajat ja ne mitataan noissa lämpötiloissa. Nyt en kyllä ole varma oliko noille mukamas erikseen säädetty vielä jähmepisteelle joku arvo mikä täytyy saavuttaa. Tietysti öljy-yhtiöillähän on vielä omat "vaatimuksensa" ja yleensä vielä tiukemmat specsit. Tietysti riippuu myös paljon yhtiöstä täytetäänkö specsit rimaa hipoen vai kirkkaasti.

Toi kylmänpään W-luku on vähän kinkkinen, koska esim. 0W-luokitusken omaavat kaksi öljyä, esim. 0W-20 ja 0W-40 ovat eri paksuisia kylmänä vaikka molemmilla on "nolla". Ensimmäinen on ohuempi öljy kylmänä kuin jälkimmäinen ja tod.näk myös jähmepiste on alhaisempi. Eli tuossa 0W-luokituksessa sallitaan J300:n puitteissa aikamoisia heittoja. Toisin on kuumanpäänviskossa, mikä onkin se tärkeämpi eli käyntilämpöisen öljyn viskositeetti. Tälle viskositeettille moottorit suunnitellaan, ei suinkaan kylmälle öljylle. Joten öljy mikä ohenee ensimmäiseksi oikeaan viskositeettiin, mutta kuitenkin kylmänäkin takaa vähintään riittävän voitelun (pumpattavuuden) on hyvä valinta. Tietysti unohtamatta muita autovalmistajan vaatimuksia (esim. DPF).

Jähmepisteestä voi yleensä sen verran päätellä, että mitä alhaisempi jähmepiste, sitä "synteettisemmät" perusöljyt tarvitaan. Eli käytännössä tuolla -45 ja ali niin Group IV / V tai Group III+PAO+Group V -yhdistelmiä täytyy käyttää, jotta saavutetaan riittävän alhainen jähmepiste. Useimmat ovat juuri kaikkien kolmen sekoituksia. Jähmepisteestä ei voi päätellä miltä tehtaalta ne tulevat. Eräkohtaiset heitotkin saattavat olla useita asteita jo tuotannon annostelutarkkuuden puitteissa ja eroissa eri lisäaine-erissä.

kt

Joo, piti oikein tutkia tuota SAE J300 standardia. Siis ilmeisesti näin voisi yksinkertaistaa:

Öljyillä on samanlainen pumpattavuus ( kylmäviskositeetti) noilla vaakariveillä?
0W   = -40 C
5W   = -35 C
10W = -30 C

Eli kun lämpötila laskee -30 >> -40 asteeseen ja
jos halutaan samalainen pumpattavuus, niin valitaan matalampi W-arvoinen öljy.
(Aikeena on tietysti saada nopea öljynpaineen nousu startissa, ettei jakopää leviä).

No voidaanko myös valita jo suoraan eri öljymerkkien jähmepisteen perusteella? Siis kun puhutaan nyt 507:00 LL asiasta.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.12 - klo:18:23
No voidaanko myös valita jo suoraan eri öljymerkkien jähmepisteen perusteella? Siis kun puhutaan nyt 507:00 LL asiasta.

Kaipa sen voi silläkin perusteella valita. Yleensähän kyllä muutkin asiat ovat kunnossa jos jähmepistekin on saatu alas. Tosin useimmille varmaan hinta on vähintään yhtä tärkeä valintakriteeri  :D

Eihän jähmepiste sinällänsä kerro mistään muusta kuin jähmepisteestä. Turha liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä on tehdä yhden parametrin pohjalta, mielestäni. Tärkein on autovalmistajan luokituksen täyttyminen VW504.00/507.00. Tuohan jo itsessään rajaa viskositeetin tuohon 5W-30. Sekin on hyvä muistaa, että kauhean huonoja öljyjä ei tässä luokassa nykyään edes ole (ei sen puoleen oikein muissakaan) Muusta lisäaineistuksesta on paha mennä sanomaan juuta tai jaata, että missä merkissä on onnistunein cocktail. Mielikuvilla ja etiketin väreillä tuntuu olemman enemmän merkitystä öljyvalinnassa kuin faktoilla.


Nesteen sivulla on aika hyvä paketti perustietoa. Suosittelen asiasta kiinnostuneita lukemaan.

http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2706;3306;3308&page=3308&field=FileAttachment&version=11

..ja Mobilin sivulta vastaava pläjäys..

http://www.mobil1.fi/media/34235/mobil_oikeavoitelu_lr_110401.pdf

Kapa

LainaaKaipa sen voi silläkin perusteella valita. Yleensähän kyllä muutkin asiat ovat kunnossa jos jähmepistekin on saatu alas. Tosin useimmille varmaan hinta on vähintään yhtä tärkeä valintakriteeri

Joo, ja jos ne lukemat ovat tosia, eikä mainosmiesten lukemia. Mutta ei taida puolueettomia testejä juuri löytyä?

kt

#613
Eli kun meillä on nuo alla olevat öljyt:

"Etsin tietoja 507.00 öljyjen jähmettymislämpötilasta ja ne on tuossa , siis W5-30:
TeboilCarat III = -45 C    (korjattu tieto 2.2.2012)
Motul, Shell Helix ultra E, Neste City Pro = -39 C
Moly Toptec 4200, Eurol Syntence = -42 C
Mobil 1 Esp = -45 C

"
Niin onko Mobil 1 esp (-45 C) parempi kuin Carat III (-45 C), jos ajatellaan jakopäätä? ( kts yllä korjattu tieto)
Muutoinhan kumpikin täyttää 507.00-vaatimuksen, mutta eroa on jähmepisteessä.

Kyllä pitää voida luottaa siihen, että merkkiöljyn tuotelehti kertoo luotettavasti, että tämä on 507.00 laatua ja sen jähmepiste on noin -45 C.
Kiinalaiset on sitten erikseen niitten maitojensa kanssa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

anttito

^ 1+1=2 -logiikalla kun asiaa ajattelee, niin kyllä melkein 10 C:n ero siinä onko öljy jähmeää siirappia vai ei, niin kyllä pitäisin Mobil Esp:tä parempana(, kun tuijottaa vain noita lukuja) Tosin jähmettymislämpötila tuskin on todellisuudessa noin selvä. Vaan öljy jähmettyy pikku hiljaa lämpötilan laskiessa, ja kun mitattu viskositeetti on jonkin raja-arvon yli, saadaan jähmepiste.

Vaikuttaako toisaalta matalampi jähmepiste kääntäen kuumaan päähän. Kuuman kesto on huonompi ja viskositeetin menetys korkeissa lämpötiloissa tapahtuu aikaisemmin?

kt

Joo, toisaalta speksin 0-30W esp ja carat täyttävät vaatimuksen
mittauspisteessa -35 astetta. Siis pumpattavuus standardin "alarajalla".
Toinen toki voi täyttää vaatimuksen "paremmin".

Jotain eroa tietenkin öljyissä on, koska jähmepisteet eroavat 10 astetta.
Onko toinen tosiaan "liian" litkua sitten alapäässä? Ja mitä se vaikuttaa
öljynpaineen nousuun startissa (jotta jakopäänketju kiristyy).

Uskon, että jähmepiste on mahdollista mitata asteen tarkkuudella
"oikein". Se tapahtuu tietyn koejärjestelyn mukaisesti ja
ilmoitetuissa tuloksissa on 3 asteen erot.
Varmaan tuohon kuvaamaasi suuntaan kuumapään ominaisuudet siirtyvät.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: anttito - 31.01.12 - klo:08:45
...Vaikuttaako toisaalta matalampi jähmepiste kääntäen kuumaan päähän. Kuuman kesto on huonompi ja viskositeetin menetys korkeissa lämpötiloissa tapahtuu aikaisemmin?
Ei. Kuumanpään SAE-luku on hyvin pienien toleranssien rajoissa. Eli kaikki esim XW-30 öljyt ovat yhtä ohuita kuumana. Muutenkin tuo kuumanpään ero esim. -20 ja -40 -öljyillä viskositeetissa vain noin 10%. Ei suinkaan puolet.

Eli tilanne on täysin eri kuin kylmän puolen SAE-luvussa jossa paksuus vaihtelee vaikka molemmilla sama arvo esim. 0W-20 vs 0w-40.

Nuo valmistajan ilmoittavat arvot ovat tyypillisiä arvoja. Eräkohtaisia eroja on varmasti. Valmistajahan lupaa ainoastaan, että öljy on SAE xW-xx -specsien sisällä ja täyttää tai ylittää API/ACEA luokitukset ja autonvalmistajien vaatimukset mitkä on purkin kyljessä mainittu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.12 - klo:21:42
"Etsin tietoja 507.00 öljyjen jähmettymislämpötilasta ja ne on tuossa , siis W5-30:
TeboilCarat III = -36 C
Mobil 1 Esp = -45 C

"
Niin onko Mobil 1 esp (-45 C) parempi kuin Carat III (-36 C), jos ajatellaan jakopäätä?

ESP:n neljän litran kannu maksoi muistaakseni 50 euroa marketeissa. Paljonko Carat III maksaa? Eli paljonko saa säästöä sillä, että laittaa autoonsa paperitietojen mukaan kovalla pakkasella selkeästi huonompaa öljyä?

VAG!

21/06 TM:ssä oli 5W-40 öljyt testissä. Siis ihan normiöljyt, eli LL. Kaikki öölit ovat siis samalla luokituksella, mutta esimerkiksi samepisteessä ja pumpattavuudessa on oikeasti isoja eroja.

Punaiset palkit ovat 5W-50 öljyjä.

Wekotin

Tein pienen kotikemisti testin juoksevuudesta tämän ketjun kirvoittamana  :D Kaksi läpinäkyvää muovipurkkia Mobil 1 ESP 5W-30 vs Castrol Professional SLX Powerflow 5W-30 LL3. Purkit pakkaseen jossa lämpömittarin mukaan hyytävät -24,5c. Vuorokausi odotusta ja purkit huoneenlämpöön ja ympäri. Seurasin silmämääräisesti eroa valumisajassa ja kyllähän se ESP nopeammin valui. Ero nyt ei suuri ollut mutta havaittavissa.

Tosin testi sinällään vähän epäreilu, että Castrollin kama on vuoden vanhaa ja Esp ainakin neljä vuotta. Voisin jopa uskoa noihin valmistajan ilmoittamiin lukuihin.

Nyt tarvisi tulla kunnon pakkaset tänne eteläänkin, että pääsisi lisää testailemaan. Pakastimen rajat tuli jo vastaan.

Kapa

LainaaKyllä pitää voida luottaa siihen, että merkkiöljyn tuotelehti kertoo luotettavasti, että tämä on 507.00 laatua ja sen jähmepiste on noin -45 C.
Kiinalaiset on sitten erikseen niitten maitojensa kanssa.

Sitten kun lopussa on mot. Mutta mainokset ja tuotelehdet ovat mitä ovat. Luokituksiin voi luottaa varmaankin, mutta nuo ääritilanteet ei mielestäni ole aivan itsestäänselvyys.

kt

#621
Korjaus: Kysyvä ei tieltä eksy:
Juuri saamani tiedon mukaan Teboil Carat III -öljyn jähmepiste on -45 C.
Luku -36 C on virheenä jäänyt joillekin internetsivuille pyörimään.

(Ja tuosta korjauksesta johtuen muutamat edelliset tekstit ja kysymykset jäävät nyt hiukan oudoiksi)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Youtubesta löytyy näitä DIY -"testejä", jotka havainnollistavat eri öljyjen juoksevuutta kylmässä.

Tuossa ylemmässä videossa näkyy mm. useammankin Teboilin öljyjen juoksevuutta. Varauksella tietysti kannattaa suhtautua kun ei voi olla varma mitä purkeissa oikeasti on. Havainnollistaa lähinnä tuota kylmänpään juoksevuudessa olevia eroja vaikka purkin kyljessä oliskin ns. samat notulit. Eri toten huomion arvoista on, että mitä pienempi viskositeettialue sitä ohuempaa öljy yleensä on. Tottkai tässäkin huomaa, että merkin maine tai tunnettuvuus ei välttämättä takaa parhaita ominaisuuksia. Esim. alemmassa videossa Castrol Edge 0W-40 hävisi 0W-40 -öljyjen osalta.

oil test -25C

-24 2010 0W-40 0W-30 Castrol EDGE ZIC Mobil1 New Life BP Visco Petro-Canada Supreme Duron

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.01.12 - klo:20:41
Tein pienen kotikemisti testin juoksevuudesta tämän ketjun kirvoittamana  :D
Minäkin tein pienen testin... Eli kävin vaihtamassa öljyt -21 asteisesta tallista otin purkin esp1:tä, ei piisannu hermot valuttaa tuota koneeseen vaan piti puristella purkki "tyhjäksi". Hehkujenvaihdon ajan purkki lämmitteli patterilla niin sitten sain viimeiset pari desiä ulos.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Tixi

Tere
Piti ihan rekistöröityä ja kysäistä että onko normaalia näissä long lifeissä että venttiilikopan korkkiin ja täyttöputkeen kertyy hieman tuota
valkeaa töhnää. Autonahan on Octavia 1.6 MPI eli  perus vapari bensiini. Noilla samoilla ll-öljyillä on menty nyt 25tkm ja
kompuutteri ilmoittaa vielä huoltoon olevan matkaa yli 4tkm. Öljyt on toista talvea koneessa eli vettä on kertynyt jo jonkin verran.
Jäähdytinnestettä moottori ei hävitä ja mittarissa on 145tkm ja huollettu LL-huoltojen mukaan.

0ctavia

^
Tuon valkoisen liman muodustuminen on ihan normaalia pätkäajossa, muttei silti pidemmän päälle terveellistä.

Pidemmän maantieajon jälkeen polttoaine/vesi haihtuu öljyn seasta ja lima häviää.
Eli; käy ajamassa pidempi lenkki autolla tai käytä ylimääräisessä öljynvaihdossa.

Btw, katsoin waimon käytössä olevasta 1,6 FSI Octaviasta että huoltoon on vielä 9500 kilometriä, edellisestä huollosta 21500 kilometriä.

GaryKari

Kertokaapa mielipiteenne seuraavaan asiaan:

Autoni on siis vm. 2008 Octavia Combi 1.8 TSI ja huolto-ohjelmana on se muuttuva, eli ns. longlife ohjelma. Auto on huollettu merkkiliikkeessä ennen auton ostamista noin suunnilleen vuosi ja 14 tkm sitten. Katsoin tossa öljytikkua, niin tikusta kastuu selkeästi vain kärki noin suunnilleen 2mm. Jälki ei yletä siis edes siihen rasteroituun kohtaan. Lueskelin muualta että öljytikku voi olla aika kinkkinen tapaus öljymäärän todellisen määrän suhteen, mutta silti hieman hermostuttaa tuo... Mitään varotusvaloja ei ole palanut missään vaiheessa kuitenkaan.

Eli siis kannattaisiko minun lisätä esim 1 litra jotain longlife-öljyä vai suorittaa ns. normaali öljynvaihto "tavallisella" öljyllä? Laakkosella ehdottivat jälkimmäistä ilman että huolto-ohjelmaa muutetaan kuitenkaan mihinkään. (Eli ymmärtääkseni seuraavassa huolto-ohjelman mukaisessa huollossa laitettaisiin taas longlife-öljyt pannuun.)
Octavia Combi Elegance 1.8 TSI '08

qwe

Lainaus käyttäjältä: GaryKari - 05.03.12 - klo:19:06
Kertokaapa mielipiteenne seuraavaan asiaan:

Eli siis kannattaisiko minun lisätä esim 1 litra jotain longlife-öljyä vai suorittaa ns. normaali öljynvaihto "tavallisella" öljyllä? Laakkosella ehdottivat jälkimmäistä ilman että huolto-ohjelmaa muutetaan kuitenkaan mihinkään. (Eli ymmärtääkseni seuraavassa huolto-ohjelman mukaisessa huollossa laitettaisiin taas longlife-öljyt pannuun.)
Tottakai ehdottavat öljyn vaihtoa, saahan siinä liikevaihtoa hyvällä katteella. Lisäksi joustava huolto saattaa tulla jo muutaman tuhnnen kilometrin päästä ja taas pääsevät rahastamaan. ;D
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

GaryKari

Lainaus käyttäjältä: qwe - 05.03.12 - klo:19:14
Tottakai ehdottavat öljyn vaihtoa, saahan siinä liikevaihtoa hyvällä katteella. Lisäksi joustava huolto saattaa tulla jo muutaman tuhnnen kilometrin päästä ja taas pääsevät rahastamaan. ;D

No tietysti näin, mutta ei ole suunnitteilla tehdä öljynvaihtoa Laakkosella, jos siihen päädyn. :)
Octavia Combi Elegance 1.8 TSI '08

Arcca

Lainaus käyttäjältä: GaryKari - 05.03.12 - klo:19:06

Eli siis kannattaisiko minun lisätä esim 1 litra jotain longlife-öljyä vai suorittaa ns. normaali öljynvaihto "tavallisella" öljyllä? Laakkosella ehdottivat jälkimmäistä ilman että huolto-ohjelmaa muutetaan kuitenkaan mihinkään. (Eli ymmärtääkseni seuraavassa huolto-ohjelman mukaisessa huollossa laitettaisiin taas longlife-öljyt pannuun.)

Laita sinne sen verran lisää LL öljyä että on tikun oikealla alueella ja ajele rauhassa seuraavaan oikean huoltoon asti. Kulu n.10e, ja ei tarvii ajella alle mittatikun määrien.
Edit. Ja tietääkseni tämä tapa on ihan ohjekirjan mukainen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy