Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Golf IV (97–03) / Vs: Pohjan lämpösuojien kiinnikkeet
« Uusin viesti kirjoittanut Juzu84 tänään kello 06:04 »
Ebaysta kannattaa tilata jos ei oo kiire isompi satsi kerrallaan. Volkkarimiehellä pitää olla aina tuhkakupissa muutama kiinnike varalla mukana ja varapuola ensiapulaukussa jos on bensavärkki alla..  ;D Mä vetäisin tuon lämpösuojan hätätilanteessa lyhyellä poraruuvilla kiinni jos on tappi poikki. Kotelosuojaa ruuvin väliin niin ei lähe herkästi ruostuun.
22
Golf IV (97–03) / Vs: Golf 1.9tdi -03 variant / Hehkun merkkivalo
« Uusin viesti kirjoittanut Juzu84 tänään kello 05:53 »
Nuo kyseiset "anturit" ovat vesihehkuja, eli saksalaisen insiröörin käsitys sähköisestä lisälämmittimestä. Nuo aktivoituvat automaattisesti lämppärin säädöistä riippumatta muistaakseni kun ulkolämpötila on +5 tai alle ja jäähdytinneste myös tietyn rajan alle en vaan muista numeroita. Näitä ohjaa siis moottorin ohjainlaite. Jos karva(t) on näistä poikki niin voi mielenrauhan takaamiseksi pyöräyttää sähkömiehen teippiä päälle eivät siis haittaa moottorin normaalia toimintaa millään tavalla. Tuon hehkuvalon vilkkumisen takia suosittelisin etsimään VCDS-käyttäjän käsiin ja luetuttamaan vikakoodit siitä ajoneuvosta niin sillä päästään eteen päin. Samalla kannattanee vaihtaa mittariston ajotietokoneen kieli saksasta englanniksi, VCDS:llä sen pystyy tekemään eikä ole vaikea juttu.
23
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« Uusin viesti kirjoittanut mti tänään kello 05:27 »
jt: tuohon uutiseen viittasin jo aiemmin (Yle txt s. 162) On yllättävää että on päästy tuulivoiman takuuhinnasta 133 alle 30:n € / MWh tuotantokustannuksiin muutamassa vuodessa.

Aiheeseen, en voi kiistää etteikö sähköautot olisi kiinnostavia. Toimintasäde on itselle pienehkö nykyisessäkin dieselissä, joten sähköautolla en pärjäisi. Eikä polttokennoautojenkaan toimintasäteet vielä mitään ihmeellisiä ole.

Skodan koemalli jossa kaasu on yhdistetty lataushybriditekniikkaan on mielenkiintoinen. Bensa- ja kaasutankit sekä kohtalainen akku. Lienee jo työlästä kaikkia tankkailla jos meinaa toimintasädettä vaalia.
24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« Uusin viesti kirjoittanut jt tänään kello 00:13 »
Juuri tämän takia niiden virtausakkujen soisi kehittyvän. Voiko parempaa sähkön varastointitapaa kuvitellakaan, kuin ladata se elektrolyyttinesteisiin joita sitten syötetään virtausakkuun sitä mukaa kun sähköä tarvitaan.

Tuskinpa - tuohan olisi toteutuessaan/toimiessaan killeri. Tosin virtausakkukin lukeutuu tällä hetkellä "hype" kategoriaan. Tavanomaisilla akuilla liikkuvia autoja sen sijaan on jo nyt vaikka toki kalliita ovatkin.

Ja btw, sitä markkinaehtoistakin uusiutuvaa tuotantoa on tulossa - sähkön varastoinnille olisi hyvät markkinat olemassa.
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/tuuliwatti-rakentaa-markkinaehtoisen-tuulipuiston-iin-kuivaniemeen-voimaloilla-korkeutta-jopa-175-metria/794460/
25
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« Uusin viesti kirjoittanut tet eilen kello 23:22 »
Sähköautojen akut pystyvät "älykkäällä" latausteknologialla tasaamaan lyhytkestoisia kulutuspiikkejä, mutta vähänkään pitemmät jaksot eivät onnistu. Esim. tulee tyyni ilma pariksi päivää, pahimmillaan kesken talven kovien pakkasten, myllyjen tuotto tippuu murto-osaan. Siltikin sähköautoilija haluaisi yöllä ladata akut täyteen. Kuka on halukas purkamaan akkujensa tehoja ja jättämään seuraavan päivän ajot väliin - ehkäpä tulevaisuudessa kyseisiäkin yksilöitä löytyy, mutta systeemiä ei voi rakentaa tuollaisten oletusten varaan.

Juuri tämän takia niiden virtausakkujen soisi kehittyvän. Voiko parempaa sähkön varastointitapaa kuvitellakaan, kuin ladata se elektrolyyttinesteisiin joita sitten syötetään virtausakkuun sitä mukaa kun sähköä tarvitaan.
26
Autotähti Oy / Vs: SONAX autonpesuklinikka ti 12.6.2018 klo 17.30 - 21.00
« Uusin viesti kirjoittanut Autotähti eilen kello 23:19 »
Tilannepäivitys, nyt paikkoja jäljellä enää kaksi (2) kappaletta, eli kurssi menee täyteen huomisen aikana.  :)
27
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« Uusin viesti kirjoittanut Enhancer eilen kello 23:13 »
Vauhdista säännöllisesti tehty ABS-jarrutus ja silloin tällöin liikennevaloissa seistessä jarrupoljinjumppa yhdistettynä käsijarrukahvan nostamiseen hoitaa homman, eikä erillistä herkistelyhuoltoa tarvita.

Käyttämättömyydestö moinen jumitaipumus johtuu.
28
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« Uusin viesti kirjoittanut jt eilen kello 23:08 »
No ei se siinä mielessä ole hölmö, että ei se vesi sieltä tekoaltaista mihinkään katoa vaikka välillä himmaillaan. Säätövoimaa tekevät meillä nimenomaan isojen vesialtaiden perässä olevat voimalat, siis lähinnä Kemi- ja Oulujoen laitokset. Pienet jauhaa peruskuormaa.
Vesivoima on parhaimmillaan nimenomaan säätövoimana, syy tähän on se että vesivoima on paitsi luotettava, niin myös nopeasti säädettävä sähköntarpeen mukaisesti. Jos vesivoimaa ajettaisiin koko ajan ns "luukut auki", niin oltaisiin äkkiä säännöstelyrajan alarajalla kun vesi on valutettu vähiin ja virtausta on pakko pienentää. Vesivoiman käyttäminen ainoastaan "perusvoimana" vakioteholla se vasta hölmöä olisikin, jos käytössä on kuitenkin altaat joihin vettä pystyy varastoimaan.

Tuossa tuulivoimassahan on vielä se jännä puoli että kaikki sähkö on otettava vastaan mitä myllyt vääntävät oli sille käyttöä tai ei ja tämähän menee takuuhinnalla, eli kyseessä on melkoinen rahasampo myllyjen omistajille, muttei niinkään veronmaksajalle.   

Sähköautojen lataus laajemmassa mittakaavassa tulee aiheuttamaan sähkönkulutukseen vieläkin suurempaa heiluntaa ajan funktiona. Esim. Tekniikka ja Talous lehdessä oli asiasta juttua joku aika sitten Norjan kokemusten perusteella. Norjassahan vesipohjaista säätövoimaa riittää, mutta ongelmaksi muodostuukin sitten verkon siirtokapasiteetti kun hetkellinen kulutus pomppaa liian suureksi - verkko on vahvennettava.

Sähköautojen akut pystyvät "älykkäällä" latausteknologialla tasaamaan lyhytkestoisia kulutuspiikkejä, mutta vähänkään pitemmät jaksot eivät onnistu. Esim. tulee tyyni ilma pariksi päivää, pahimmillaan kesken talven kovien pakkasten, myllyjen tuotto tippuu murto-osaan. Siltikin sähköautoilija haluaisi yöllä ladata akut täyteen. Kuka on halukas purkamaan akkujensa tehoja ja jättämään seuraavan päivän ajot väliin - ehkäpä tulevaisuudessa kyseisiäkin yksilöitä löytyy, mutta systeemiä ei voi rakentaa tuollaisten oletusten varaan.
29
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« Uusin viesti kirjoittanut tet eilen kello 23:04 »
Minun kesämökin lähellä on vesivoimala ja joka vuosi siitä joudutaan juoksuttamaan vettä ohi turbiinien, koska on jouduttu kuristamaan (säätämään) sähköntuotantoa. Ihan pahaa tekee katsoa energian tuhlausta. Joen/tekoaltaiden pintakaan ei voi nousta rajattomasti. Tuulivoima myös lisää säätövoiman tarvetta. Yleensä tuuli ja vesitilanne menevät käsi kädessä. Kun tuulee, on myös vettä runsaasti. Vesivoimaa pitää silloin säätää ja pian joudutaankin juoksuttamaan liika vesi. Kun vettä on vähänlaisesti, ei tuulestakaan saa sähköä.

Toki joissain paikoissa voi olla outoja lupaehtoja juoksutuksille, mutta eiköhän suurin osa ohijuoksutuksesta johdu vain siitä että voimalan teho ei riitä tulva-ajan virtaamalle. Laitoksia ei kannata mitoittaa kevättulvan maksimivirtaamille. Vesivoima toimii pääasiassa vuorokautisen vaihtelun säätövoimana, kyllä ne tekoaltaat vetävät puolen vuorokauden vesimäärät hienosti. Joet toki eivät, mutta altaattomissa jokivesistöissä olevat voimalat eivät sen takia säätöön osallistukaan, vaan ajavat peruskuormaa.

Tuo tuulen ja veden määrän rinnastaminen kyllä kuulostaa aika hassulle tässä yhteydessä. Vuorokautisen vaihtelun säädössä tuuli toimii aika hyvin; yöllä yleensä tuulee vähemmän, samoin sähkönkulutus laskee öisin.Vuositasolla tilanne voi olla erilainen, mutta toisaalta eipä se vesivoimakaan juuri vuosisäätöä tee.

Vaan mitäpä näistä, sähkö joka tapauksessa on se joka autoja jossain vaiheessa liikuttaa. Oli sen varastointi- ja siirtotapa sitten mikä hyvänsä.
30
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« Uusin viesti kirjoittanut Pihistelijä eilen kello 22:52 »
No ei se siinä mielessä ole hölmö, että ei se vesi sieltä tekoaltaista mihinkään katoa vaikka välillä himmaillaan.t puolet.

Minun kesämökin lähellä on vesivoimala ja joka vuosi siitä joudutaan juoksuttamaan vettä ohi turbiinien, koska on jouduttu kuristamaan (säätämään) sähköntuotantoa. Ihan pahaa tekee katsoa energian tuhlausta. Joen/tekoaltaiden pintakaan ei voi nousta rajattomasti. Tuulivoima myös lisää säätövoiman tarvetta. Yleensä tuuli ja vesitilanne menevät käsi kädessä. Kun tuulee, on myös vettä runsaasti. Vesivoimaa pitää silloin säätää ja pian joudutaankin juoksuttamaan liika vesi. Kun vettä on vähänlaisesti, ei tuulestakaan saa sähköä.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi