Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Jusa.L

#1
Nyt kaipaisin kokeneemmilta vinkkejä, että miten ihmeessä opetuspeilin saisi pysymään kiinni 2016 Fabian pelkääjän peilin kotelossa.

Meillä on yleinen puolikaaren muotoinen lisäpeili ja se ei pysy kiinni mitenkään Fabian peilikotelossa, joka "suipponee/ohenee" auton perään päin. Ekalla yrittämällä peili pysyi viikon kiinni ja putosi sitten ajossa, toisella kerralla laitoin väliin 2mm paksun kuminpalan tuomaan kitkaa väliin ja peili putosi kahden viikon jälkeen. Kolmannella kerralla laitoin väliin tehokasta kaksipuoleista teippiä ja nyt kun pesin auton, niin huomasin että olisi kohta pudonnut...

Kiristän siis aina sen metallisen kiristäjän pultit kunnolla, mutta siltikin ilmeisesti peilin kuoren muodon takia lisäpeili valuu hiljalleen taaksepäin ajoviiman ja ovien sulkemisen tärähdyksien voimasta.

Olisiko ehdotuksia, että millä kiinnityksen saisi pitämään, vai pitääkö se ruuvata kiinni koteloon tai laittaa sikaa väliin?
#2
Ostetaan 2016 malliseen Fabiaan sopiva opetuspoljin ja haussa siis sellainen, ettei tarvitse autoon reikiä porata.

Mielellään varsinaissuomi - uusimaa alueelta.

#3
Aloin varaamaan huoltoa vaimon 2016 Fabialle (1.2TSI+DSG), kun auto alkoi  herjaamaan että aikaa 30 päivää huoltoon, kun mittarissa on nyt 72000km ja meinasin pudota tuolilta kun Rinta-Joupin ajanvaraus näytti huollon hinnaksi vaatimattomat 1240â,¬!

Ja syynä poskettomaan hintaan on se että sivusto siis ehdottaa jakohihnan vaihtoa.

Onko tuo nyt siis jo nyt tehtävä, mitä olette mieltä?

Kun itselläni on ollut vain autoja joissa ketju, joten ei ole tällaisia hihnan vaihtoja ennen pitänyt murehtia, mutta on kyllä aivan poskettoman suuri extra/turha kuluerä, KELE!
Jos tuo hihnan vaihto pitää nyt tehdä, niin taidan kyllä kilpailuttaa sen vaihdon erikseen.
#4
Pitäisi saada asennettua opetuspoljin perheemme kakkosautona toimivaan 2016 1,2 TSI + DSG Fabiaan, ja nyt olisivat kaikki ohjeet sekä vinkit tervetulleita.

Eli mistä järkevän hintainen ja hyvin autoon sopiva poljin? Miten asennus, onko ok tehdä itse, vai kannattaako luottaa ammattilaiseen?
#5
Emännän 2016 mallin Stylestä hajosi ensimmäistä kertaa ajovalon polttimo ja eilen kun aloin tutkimaan, että miten se tehdään, niin tuli pieni ongelma eteen.

Eli se lokasuojassa ole huoltoluukku on ihan hemmetin kovin kiinni ja ei ihan helpolla auennut ja alkoi pelottamaan, että hajoaa muovit jostain...

Onko ehdotuksia, että miten tuon luukun saa ehjänä auki?
#6
Haluaisin paikkauttaa auton keulasta muutamat kiveniskemät, enkä halua itse yrittää, joten suositelkaa siis jos teillä olisi kokemuksia fiksaamosta tms joka osaisi tehdä hyvää jälkeä.

Aikanaan kun vaimolla oli Ibiza niin kysyin että jos voisivat paikata iskemät ja olivat sitten paikkamaalisudilla tehneet kamakat "pisarat" näihin kohtiin, eli nuo kohdat olivat varmaan millin korkeammalla, kuin maalipinta... Eli tällaista osaan tehdä itsekin, mutta en siis hae...

Kun olen kuullut että jotkut osaavat tehdä hienoa jälkeä omilla pienillä pensseleillä...
#7
Ostetaan / Ostetaan 205/60/16 kitkarenkaat
02.09.20 - klo:21:42
Kokeillaan talvirenkaiden metsästystä täältäkin...

Eli jos löytyy 205/60/16 hyväkuntoiset kitkarenkaat, niin saa tarjota. Ei kiinalaisia halppiksia, ja haussa esim. Kumho, Hankook, Conti, Michelin, GoodYear tai Sava.
#8
Ostetaan / Saa poistaa
20.03.20 - klo:18:54
Voi poistaa, kumit löytyivät!
#9
Fabia III (14-) / 1.2 TSI + DSG nykii
10.03.20 - klo:08:24
Vaimolla on 2016 mallin Fabia 1.2 TSI + DSG voimalinjalla ja olen jo jonkin aikaa ihmetellyt laatikon käytöstä, joka ei ole kovinkaan miellyttävää enää ja vaihdot ovat nykyään todella tuntuvia (nykiviä) etenkin kylmällä koneella. Ja koneen lämmettyäkin vaihdot kyllä tuntuvat selkeänä nykäisynä, jollaista ei ole tuntunut auton ollessa uudempi.

Herätys tähän tuli viime lauantaina yöllä kun tulimme taksilla kotiin ja tuo taksi oli uudehko Octavia 1.5 TSI + dsg paketilla ja heti ihmettelin, että kylläpäs vaihtaa laatikko nätisti ja vaihdon huomasi vain kierrroslukumittarin viisarista, eikä siitä että koko auto "nykäisee".

Automme on uutena ostettu ja sillä on nyt ajettu 45000km, eli ei nyt vielä pitäisi olla loppu ja tarkoitus olisi soitella huoltoon aiheen tiimoilta, mutta ajattelin kysyä täältä ensi kommentteja, että mikä voisi olla vikana, jotta osaan sitten varautua?

Voiko olla mahdollista että kytkinpaketti vetelisi jo viimeisiään, vai viittaisiko mekatroniikan vikaan? Ja voiko tulla kuntoon laatiko "nollaamisella" = sopeuttamisella ja voiko tämä oikeasti auttaa, vai onko vain hetkellinen purkkaviritys?
#10
Autan nyt tuttua naishenkilöä omituisen ongelman tiimoilta, eli hänellä on -16 mallinen 190hp farkku Superb jolla on ajettu noin 60000km ja auton kanssa on nyt sellainen ongelma, että silloin tällöin jonkin aikaa ajettua mittaristoon tulee kolmion mallinen varoitusvalo "pling" äänen kera, mutta ei siis mitää selitystä että mikä herja.

Tämä kolmio alkaa palamaan siinä monitominäytön alla olevassa rivissä ja sitten aikansa siinä oltuaan se sammuu viimeistään sammutuksen yhteydessä ja tulee sitten taas säännöllisen epäsäännöllisesti takaisin, mutta siis vasta jonkin aikaa ajettua...

Auto oli juuri huollossa ja huolto ei ollut löytänyt mitään vikamuistista ja olivat olleet todella ylimielisiä ja suorastaan epäkohteliaita tätä naishenkilöä kohtaan kun hän oli sitten hieman kyseenalaistanut, että ettekö todellakaan kykene löytämään tätä vikaa. Autolla on vielä hetki takuutakin voimassa, joten vika taitaa löytyä vasta sitten kun takuu on päättynyt...

Eli olisiko mitään ideoita, että mikä näinkin epämääräinen herja voisi olla? Valitettavasti tuosta ei ole vielä onnistuttu ottamaan kuvaa puhelimella.
#11
Ystävän puolesta kyselen vinkkejä 2014 mallisen Octavian ongelmista...

Ensimmäinen ongelma on sisätilan lämpötilan säätö oikealla puolella, eli puhaltaa koko ajan lämmintä ilmaa riippumatta asetuksesta, kun taas vasemmalla toimii normaalisti. Eli lämpötilan säädön servo tms, onko todennäköisesti rikki vai voisiko olla jumissa ja saada kuntoon jollain resetillä? Jos on rikki, niin onko paha homma vaihtaa tai kallis vaihdattaa?

Toinen haaste on hansikaslokerossa oleva radion cd-soitin, joka pitää melkoisen kuuluvaa "jurinaa/surinaa" koko ajan riippumatta siitä, että onko levy sisällä vai ei. Kun sitä painaa pohjasta, niin tuntee hyvin tuon eli tärisee havaittavasti eli tekee jotain koko ajan. Ihan kuin pyörittäisi levyä koko ajan, vaikka siis levyn ottaisi ulos. Onko masiina rikki, vai kuuluuko tehdä jotain koko ajan, tuskin?

Voisivatko nämä liittyä toisiinsa, eli voisiko tuo jumissa oleva servo olla jossain hansikaslokeron tienoilla, joka aiheuttaisikin tuon "jurinan"?
#12
Vaimolla on 2016 mallin Fabia style, jossa se Stylen vakiosoitin (Bolero?) jossa siis on Android Auto ja Smartlink, ja automyyjä vakuutteli että vaikka autossa ei ole navia, niin puhelimen navin saa helposti tuohon Boleron näytölle... Mutta miten?

Kun vaimolla on Honor 7 luuri ja en ole onnistunut yhdistämään luuria autoon, kun iskee kaapelin kiinni ja menee soittimen valikoihin ja painaa Android autoa tai Smartlinkin kuvaketta, niin hetken yrittää tehdä jotain, mutta sitten tulee herja että "yhdistäminen ei onnistu" tai sinne päin...

Eli onko joku onnistuneesti saanut kytkettyä Huawein luurin niin että saisi esim tuon navin näytön soittimen näyttöön, vai pitääkö mennä vaihtamaan luuri?
#13
Pitäisi autoon hommata uusi lumiharja / jääskraba ja kysellään nyt täältäkin suosituksia?

Onkos kokemuksia Fiskars:n SnowExpert härvelistä, jossa on silikoniset harjakset, tekisiköhän sillä mitään?

Kun joissain halppisharjoissa on kyllä niin kovat harjakset, että pahaa tekee...
#14
Nyt kun taas on renkaidenvaihto edessä, niin päätin täältä kysyä vinkkejä että mitä vahaa kannattaisi laittaa alumiinivanteille?

Kun olen nyt pari vuotta vahannut alut aina keväällä ja syksyllä molempiin rengassetteihin Autoglymin punaisella, mutta jotenkin
nyt vain tuo Autoglymin teho hiipuu mielestäni melkoisen nopeasti, joten ajattelin kysellä vinkkejä ja kokemuksia täältä.

Eli suosituksia otetaan vastaan?
#15
Lupasin auttaa naapuria kysymällä täältä asiantuntijoiden apua...

Ongelma on 2006 Passat 1,9dsl comfortline, jossa automaatti-ilmastointi puhaltaa nyt pelkääjän puolelta viileää ilmaa ja kuskin puolelta tulee nyt aina vain kuumaa. Ja vaikka koittaisi säätää noita lämpötiloja min-mx välillä, niin ei lähde toimimaan normaalisti. Ja akun piuhatkin on kuulemma käytetty irti...

Eli onko täällä porukoilla antaa vinkkejä, että mikä on rikki ja onko vaikea ja siis kallis korjattava?
#16
Meidän emännän Ibiza on jo melko pitkään nykinyt kylmänä ja tasakaasulla ajettaessa ja nyt oli huollossa ja kaikki on kuulemma ok, eli on kuulemma ominaisuus...

Kärryllä on nyt ajettu 49Tkm ja nykiminen pahentunut viimeisen vuoden aikana. Voiko dsg tehdä tuota, kun se tuntuu nykyään jotenkin kulmikkaammalta verrattuna, kun autolla oli ajettu vähemmän.
#17
Aamulla kun lähdin koiran kanssa lenkille, niin huomasin että Ibizassa oli kaikki ikkunat noin 20cm auki, vaikka ikkunat oli aivan varmasti kiinni, kun illalla tultiin kotiin ja lukittiin auto!

Ja olen varma että en painanut kaukosäätimen nappia niin pitkään, että olisin ikkunoita avannut ja varsinkin, kun ovet olivat silti lukossa vaikka ikkunat auki. Kun jos kaken napista avaa ikkunat, niin silloinhan pitää ovet avata ja pitää nappia pohjassa...

Eli onko kokemuksia tällaisesta käytöksestä ja mikäköhän taas on tuosta saakelin vehkeestä hajoamassa?
#18
Piti ostaa vielä näin talven kynnyksellä uudet kesärenkaat, kun tulee ajeltua paljon työmatkoilla ja vielä pääasiassa moottoriteillä, ja ostin vanhojen GoodYearin EfficientGrippien tilalle EfficientGrip Performancet (225/45/17)ja nyt tilanne on se, että noita uusia ei tunnu saavan millään tasapainoon...!

Vanhojen kumien kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmaa mutta heti kun sain uudet alle, niin auto alkoi täristämään 90 - 120 nopeuksilla jotenkin satunnaisesti, eli kun ajaa vakkarilla, niin välillä alkaa "tutisemaan" koko kärry. Kumit on nyt kaksi kertaa tasapainotettu uudelleen ja toisella kerralla niitä myös pyöräytettiin 180 astetta vanteella ja tilanne ehkä hieman parani, mutta siltikin välillä auto tärisee ja nyt rengasliike ilmoitti että eivät enää tiedä mitä tehdä, kun heidän osalta kaikki on kunnossa! Ja pystyheittoakaan renkaissa ei kuulemma ole...

Hieman nyt ottaa hattuun tällainen, kun ajaa paljon niin tuohon tärinään kiinnittää heti huomiota ja tuskinpa se hyvää alustallekaan tekee pitkässä juoksussa.

Ja auto siis on Ceed farkku, jolla ajettu 80tkm ja kaikki on kyllä autossa kunnossa, vaikka rengasliike heittikin jo senkin kortin, että ehkäpä auton alustassa on jotain vikaa...

Olisiko kenelläkään kokemusta moisesta ongelmasta ja että mikä voisi olla syynä? Vakavasti olen harkinnut, että jos pyytäisin suosiolla uuden rengassarjan alle...
#19
Nykyisessä Ceed farkussa on alla GoodYearin Efficient Grip kumit koossa 225/45/17 ja luokka V ja kuten tiedossa niin nämä Kian kulkineet eivät ole kovinkaan hiljaisia ja olen pohtinut, että olisiko hyötyä melun suhteen, jos vaihtaisikin nuo nykyiset gummit 205/50/17 ja luokan H kumeihin!

Taikka sitten jos vaihtaisikin hyviin 205/55/16 rinkuloihin suosiolla, kun noistakaan ei ole kokemusta, kun autoon pultattiin heti kaupassa noi 17'' pallot alle.

Onko kokemuksia moisesta, kun ihan turhaan ei viitsi uusia kumeja ostaa, kun noissa nykyisissä on kyllä pintaa vielä jäljellä... Mutta kumien vaihto olisi kuitenkin halvempi investointi, kuin auton vaihto.

Ja mitä netistä on tullut tutkittua äänierityksen parantamista, niin taitaa olla melkoisen turhaa hommaa käytettyyn aikaan ja rahaan nähden...
#20
Hello,

Nyt on pakko tarkistaa täältä, että mikä on totuus...

Eli liike väittää että kesärenkaat saavat olla samalla akselilla eri merkkiset, ja vain talvirenkaat pitää olla samanlaiset, pitääkö paikkaansa?

Kun ostin auton jossa oli kesärengas puhki ja nyt sitten ovat antamassa vain yhden erimerkkisen tilalle...
#21
Tuli hankittua vaimolle kärryksi vuoden vanha Copa Plus ST Ibiza ja muuten varusteet on kunnossa, mutta olisi kiva kuunnella musaa tikulta ja kun tuo liitin puuttuu...

Eli olisiko kenelläkään tietoa tai kokemusta, että onko mahdollista tai taloudellisesti järkevää, vai saisiko uuden soittimen halvemmalla?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy