Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - a_jaba

#31
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 21.11.23 - klo:16:31Laitetaan yksi tarina lisää tästä "Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen" ongelmasta. Kaveri tuli viimetalvena käymään että katsottaisiinko VCDS:llä ongelmaa tarkemmin. No, katsottiin ja todettiin että ongelmiahan siellä kusijärjestelmässä on eikä tietenkään vikaa pystyy nollaamaan/korjaamaan pelkällä VCDS:llä. Huoltoon aika ja putkihan siellä oli posahtanut eli kusi jäätynyt putkeen ja siten hajoittanut putken. Toistatonnia remontti. Myöhemmin kuulin että auto oli pakkasella sammutettu start/stop järjestelmän kautta pihaan ja seuraavana päivänä (seuraavan startin jälkeen) oli ongelma hetimiten ilmaantunut. Eli, kun auto oli sammutettu start/stop järjestelmän kautta niin kusijärjestelmä ei tällöin tyhjääntynyt alipaineella vaan tavara oli jäänyt putkistoon ja tietenkin jäätynyt sinne -20'c pakkasella.

Mitä tarkotat tolla "sammutettu start/stop järjestelmän kautta"?
#32
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 07.11.23 - klo:22:05En kerennyt vielä mittaileen eroja (21 vs. 29,5) kun loppui pakkasetkin mutta sen havainnon tein kun menin istumaan autoon webaston ollessa pöhisemässä niin lämpötilan nosto 21 -> 29,5 asteeseen ei nostanut puhallinnopeutta lainkaan. Kun webasto on päällä (ei auton virrat) niin puhaltimen nopeus on rajoitettu muistaakseni kolmeen --- pykälään, kokeilin kaikki vaihtoehdot manual, auto, etc. Eli, puhaltimen nopeus (voimakkuus) minun tapauksessa ainakin oli sama, oli lämpötilan pyyntö 21 tai 29,5.

Juuri näin olen itsekin aikoinaan diesel + webasto yhdistelmällä huomannut että webasto käytöllä se puhallinnopeus on maksimissaan kolmonen ja sitä se puhaltaa aina alkuun. Toi pyynnön nostaminen sinne 29.5 arvoon ei muuta tuota mitenkään ja jos joku väittää muuta niin on täysin plasebo vaikutus. Webaston teho ei siitä mihinkään myöskään muutu vaikka kuinka siltä pyytäisi lisää lämpöä, lämmitys on täysillä siihen asti kun tietty jäähdytysnesteen lämpötila saavutetaan ja siitä eteenpäin se on puoliteholla tai pois päältä.

Ainut johon tolla 29.5 pyynnillä voi olla vaikutusta on se että automaatti ilmastointi ei ala "kääntämään" puhallusta viileämmälle vaan jatkaa pidempään kuuman puhaltamista sisälle ja tällä toki voi olla vaikutusta lasien sulamis nopeuteen jos lasilla on 10cm lumikerros. Jos on vain jääkerros ilman lunta niin tuskin vaikuttaa tuohonkaan.

Normaalissa esim. 21 tai 22 lämpötilapyynnössä on myös se etu että kun sisälämpötila saavutetaan ja läppiä aletaan kääntää viileämmälle niin lämpöä alkaa virrata enemmän moottorille. Webaston tehonsäätöön tuolla pyynnillä ei siis ole vaikutusta vaan se säätelee omaa tehoaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.
#33
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.11.23 - klo:18:22Kaipaan edelleen sivua, josta voisi lukea kaikki viestit uusimmasta vanhimpaan. Niin luetut kuin lukemattomatkin saisi näkyä.

Lisäksi tuo "Lukemattomat viestit" saattaa olla tyhjä vaikka "Päivittyneet aiheet" saattaa sisältää keskusteluja. Taitaa ola koko sivusto konfiguroitu päin persettä.

Komppaan tätä! Kun menee lukemattomiin viesteihin ja lukee yhden topicin uudet viestit ja menee uudelleen lukemattomiin niin lista on tyhjä.

Taisi kyllä vagarena kuolla tähän uudistukseen, kirjoittelu tuntuu tippuneen murto-osaan. Käyttöliittymä mobiiliselaimella on vielä ankeampi mitä vanhat sivut ilman mitään mobiili optimointia niin taitaa loppua koko sivuston seuraaminen itseltä aika nopeasti.
#34
Näissä vesipumppu on sylinterinkannessa vauhtipyörän puoleisessa päässä ja saa käyttövoimansa nokka-akselista. Vähän samaan tyyliin kuin aikoinaan pumppusuutin-dieseleissä oli tandempumppu.

Vesipumpulla ei siis ole mitään tekemistä jakopään kanssa. Eli näissä vesipumpun vaihtaminen samaan aikaan jakohihnan kanssa on yhtä hyödyllistä kuin renkaiden vaihtaminen jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Moottoreissa joissa vesipumppu pyörii jakohihnan käyttämänä niin vaihto on enemmän kuin järkevää, kun jakopäähän laitetaan kaikki muut kilkkeet uusiksi niin tyhmää jättää vanhaa vesipumppua sinne. Väittäsin että todennäköisyys siihen että vesipumppu kestää kahden jakohihnasarjan verran on varmaan aika pieni.
#35
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
23.10.23 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: zobuli - 23.10.23 - klo:10:05
Milloin facelift malli on tullut? 2021 vuoden mallissa ei ainakaan auto seilaa.

Passatin facelift tuli 2020 vuosimalliin ja muistelisin että skeida tuli melkein heti perässä.

Joka tapauksessa superbia ei saanut hybridinä ennen faceliftiä.
#36
Golf VII (12-) / Vs: Ajokilometrit/trip
20.10.23 - klo:19:44
Aika monesti toimii myös että auto sammuksiin ja kuskin ovi auki niin mittaristoon tulee kokonaismatka ja trippi mittarit.
#37
Lainaus käyttäjältä: Guido - 18.10.23 - klo:09:04
Onhan sähkösäätöinen kuskin penkki? Ilman sitä tuo ei toimi.

Onko tämä totta vai samaa legendaa jota viljeltiin MQB autojen kohdalla joskus todella aktiivisesti?
#38
https://youtu.be/F5ZF6Ay1jkE?si=wxTmQKkcUFEUXEO7

Jos kenno tukossa niin tossa esimerkki siitä kuinka korjaus näyttää onnistuvan ilman kennon vaihtoa.
#39
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.10.23 - klo:16:17
Lainaus käyttäjältä: northrob - 10.10.23 - klo:14:01
Ihan on tässä tehoversiossakin akku konehuoneessa.

Mulla oli 1.6TDI ja aika paljon sähkökilkkeitä (takakontti, webasto, kaikki mahdolliset sähkölämmittimet jne) ja akku takakontissa.

Onko sulla tossa sitten esim. webastoa ja sähkötakakonttia?
#40
Jos on yhtään mitään mitä voi ottaa malliksi mukaan niin veikkaan että Salhydrosta löytyy tarvittava osa. Eli malli mukaan ja liikkeeseen ovesta sisään niin saa varmasti palvelua.

https://www.salhydro.fi/fi/yhteystiedot-1
#41
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.10.23 - klo:13:44
Lainaus käyttäjältä: jugih - 10.10.23 - klo:06:28
GTEn akku on fyysisesti yksi helpoimpia osia vaihtaa autosta. Siihen menee kirjaimellisesti muutama minuutti ja hoituu kahdella kiintoavaimella.
Koodauksessa menee sitten ensimmäistä kertaa muutama minuutti enemmän, mutta vartin homma kaikkinensa.

Tässä merkkarin varaosahinta + akku on silkkaa asiakkaan pyllyyn poraamista.

Tämä helppous koskee ihan normi Passatia myös kunhan auto varustettu takakonttiin sijoitetulla akulla. Ex-omassa Passatissa oli akku takakontissa samaan tyyliin kuin GTE:ssä, akun esille kaivaminen onnistuu ilman työkaluja puolessa minutissa ja irrotus parilla työkalulla muutamassa minutissa.

Ilmeisesti joidenkin pikkumoottoristen kanssa joissa ei ole suuria sähkönsyöjä varusteita, voi olla varustettu akulla joka on konehuoneessa. Tosin ei sen konehuoneessa olevan akun vaihtoon mene juuri pidempään. Konehuoneen puolella tietysti teoreettinen riski että joku ruuvi ruosteinen ja hankala irrottaa.
#42
Lainaus käyttäjältä: secretjuuso - 07.10.23 - klo:14:54
Itse huomasin että ajoneuvo ei suostu käynnistymään ollenkaan mikäli mittariston sähköinen liitin on irti. Mutta sillä valokuitu-/MOST-liittimellä ei ole tässä tapauksessa mitään väliä, eli ajoneuvo käynnistyy vaikka se on irti, ja näyttö pysyy pimeänä olipa se kytkettynä tai ei.

Ajonestolaite on siellä mittaristossa eli jos otat mittariston irti tai vaihdat toisen ilman koodaamiseta niin auto ei suostu käynnistymään.
#43
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 07.10.23 - klo:15:23
Oliko alkuperäisen kirjoittajan autossa kessy vai perinteinen avain?

Eikös Passat B8 ole aina avaimettomalla käynnistyksellä? Keyless Entry (tai mikä nyt olikaan nimeltään) taitaa olla lisävaruste joskin aika yleinen..
#44
Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 06.10.23 - klo:13:25
Joo, OCU on vaihdettu omaankin autoon kuin myös mediakomponentti.

OCUsta löytyi vikaa sen perusteella, kun hätäpuhelujärjestelmä meni jumiin eikä auttanut mikään muu kuin osan vaihto.

On nää kyllä jänniä, ettei saa päivityksillä vikoja hoidettua, kun kuitenkin tuntuu, että olis softaviasta kyse kummassakin tapauksessa.

Ja halpoja osiakin ovat, olikohan mediakomponentti yli 4000 , ja OCU jotain 1200 ,. Tietenkin työt siihen päälle.
Mediakomponentista ei tarvinnut maksaa onneksi mitään ja OCUsta vain osuus.

Mulla myös Audista pimeni OCU tolleen että hätäpuhelusysteemi ei toiminu ollenkaan, meni ihan kerrasta kesken ajon eikä ollu varotellu sekoilulla mitenkään etukäteen. Omasta mielestä jännä tässä oli se että myAudi sovelluksen yhteys auton lataukseen, lämmitykseen/jäähdytykseen ja lukituksen avaamiseen jne. toimi ihan normaalisti vaikka vika oli päällä.

MIB3 myös vaihdettu kun auto oli reilu puoli vuotta vanha, oireili niin että jätti silloin-tällöin käynnistyksessä näytön mustaksi, kosketukset toimi kyllä näytössä kun "sokkona" sitä paineli mutta ruutu oli musta, myös muuten toimi ihan normaalisti eli radio kuului ja puheluita pystyi hoitamaan vaikka näyttö oli musta.

Molemmat meni toki takuuseen kun auto alle 2v vanha, OCU joku reilu 1000e ja MIB3 4700e + 200e työ.
#45
Lainaus käyttäjältä: Jarktse - 03.10.23 - klo:17:27
Joo. Selkeästi samat numerot, täsmälleen samat oireet ja sama ongelma. Oletettavasti siis yleisempikin harmi/bugi ja itse olen ainakin ulkomaan palstoillakin törmännyt vastaaviin kyselyihin. Ratkaisua ongelmaan en ole löytänyt.

Onko tietoa missä audio- ja bluetoothboxi on B8:ssa, onko resetoitavissa? Joissakin malleissa löytyy repsikan penkin alta ja sen resetointi eli virtajohdon irtikäyttäminen on helppoa. Tuollaiseen vinkkiin jossain joskus törmäsin.

Miten mainitsemasi päivitys onnistuu ja kustantaa, jos siihen päätyisi? Onko riskejä, että aiheuttaa lisäharmeja?

Eikös näissä MQB autoissa ole jo kaikki bluetooth, audio ja navi jutut leivottu saman MIB yksikön sisään joka on siellä hanskalokerossa?
#46
Jos itsellä olisi tarve 1.5 Evo hihnanvaihdolle niin kysyisin Järvenpäästä Samppasportilta onnistuuko heiltä. On ainakin paikallisesti hyvässä maineessa oleva paja ja erikoistunut VAG (ja Volvo) laitteisiin ja tiedän että he käyttävät asiakkaan halutessa merkkiosia. Kuuluvat siis K-Auton varaosajakelun piiriin.

En tiedä onko heillä noita elektroonisia ajoitustyökaluja mutta veikkaisin että kannattaa kysyä.

https://samppasport.fi/
#47
Lainaus käyttäjältä: Bensray - 20.09.23 - klo:11:04
Tere

1.6 tdi Passatista kuuluu kolinaa apumiehen puolelta moottorista, alhaalta kovimmin, kuten youtube linkistäkin huomaa. Ja tosiaan vain kylmäkäynnistyksessä, poistuu minuuttien kuluttua ja käy muuten hienosti. Onko jollain ollut vastaavaa ja onko ratkaisuja löytynyt? Kerran jo vikadiagnoosissa käynyt, hehkutulppa oli pimeänä ja sitä korjaamo epäili kolinan aiheuttajaksi, tulppa vaihdettiin ja ei ollut vaikutusta. Ajattelin tässä välissä kysyä jos täältä joku kokemuspohjalta osais arvata mikä olis vikana.

https://youtube.com/shorts/c1ZerAj5dWc?si=7OcjFYsJ6Ka3UG8U

Mun mielestä toi kuulostaa äkkiseltään öljypumpun ääntelyltä mitä noissa EA288 dieseleissä on joissakin kuulemma ollut.

Kun ääni kuuluu niin kokeile ottaa öljytikku pois niin muuttuuko/koveneeko ääni?

Kaksoismassavauhtipyörä kuitenkin enemmän kuskin puolella kuin apparin puolella..
#48
Taitaa toi vakionopeudensäädin (perus sekä acc) olevan jonkin asteinen mörkö saksassa. Yhdessä vaiheessa nettiautossa oli pilvin pimein e-golfeja joissa kunnolla varusteita (iso navi, digimittaristo, nahkapenkit jne) mutta cruisea ei ollenkaan, kaikki saksan tuonteja  :D
#49
Touran (03-15) / Vs: Katsastus
13.09.23 - klo:20:11
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 13.09.23 - klo:19:25
Tästä syystä rumpujarrut rokkaa suomen ilmastossa.

Saako tälle nauraa?  :D
#50
Superb III (15-) / Vs: Superb iV (PHEV)
07.09.23 - klo:23:26
Lainaus käyttäjältä: smokey - 07.09.23 - klo:21:46
Kolmanneksi jostain syystä Android Auto ei pelaa ilman usb-kaapelia, kävin kuitenkin aiemmin koeajamassa toisen vastaavan auton, jossa tämä toimi langattomasti. Emännän Iphonella ei ole mitään ongelmaa tämän kanssa.

Alkupään MIB3 radioissa on sellainen softa että ei tue androidia langattomasti vaan pelkkä apple toimii ilman kaapelia. Androidin saa toimimaan langattomasti kun ruinaa jollain tekosyyllä softapäivityksen siihen radioon. Itse olen siinä käsityksessä että softapäivityksen pitäisi auttaa kaikkien MIB3 laitteiden kanssa mutta en ole siitä ihan varma, luetun perusteella ainakin monelle se on saatu päivityksellä. Itse ainakin sain audissa softapäivityksellä langattomuuden androidille.
#51
Lainaus käyttäjältä: NoAbsolution - 07.09.23 - klo:12:03
Jepp, liput laput mukaan ja konttorille jatkotiedusteluille.

Nyt kun oot matkalla konttorille niin tee se muutoskatsastus samalla.
#52
Toivotan onnea ja menestystä!  :D
#53
Ostin vm.2015 diesel Passatin 4/2020 83tkm ajettuna Rinta-Joupin Autoliikkeestä.

10/2021 sain työsuhdeauton niin myin Passatin 11/2021 Sakalle 125tkm ajettuna. Myyntihinta Sakalle oli tasan 2000e vähemmän kuin ostohinta rapajuopolta.

Eli 42tkm ja 2000e = 0,0476,/km
#54
Lainaus käyttäjältä: NoAbsolution - 05.09.23 - klo:12:00
Mitä mahtaa laki sanoa, kuinka kauan on kulmiensäätötodistus voimassa?
Onko se sen 3kk (kuten pakokaasumittaus) vai eikö siihen ole määritetty voimassaoloaikaa.
Autoon asennettu alustasarja ja pitäisi myös muutoskatsastaa se mutta kuinka hoppu tuolla on, seuraavaan katsastukseen on kuitenkin se 10kk vielä aikaa.

Siis jos autoon on asennettu alustasarja joka vaatii muutoskatsastuksen niin autollahan ei saa ajaa tieliikenteessä ennen kun muutoskatsastus on tehty eli miksi pitää odottaa 10kk määräaikaiskatsastukseen?
#55
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 05.09.23 - klo:15:06
Miksi?

Veikkaisin että sama kun lähes kaikissa PQ34 ja PQ35 autoissa, turvavyön lukkoon kertyy sontaa pikkuhiljaa sen verran että turvavyön kiinniolon tunnistus ei enää toimi ja auto alkaa ärsyttävästi piippailemaan turvavyöstä kesken ajon. Nopein, halvin ja helpoin konsti tähän on koodata häly pois. Turvavyö ja sen lukko itsessään on ehjiä eikä näin ollen aiheuta vaaraa.
#56
Lainaus käyttäjältä: LeeviVaisanen - 05.09.23 - klo:10:52
Olen pohtinut, josko vaihdattaisi hydrauliikkapuolen öljyt ja mitä muita öljyjä siellä onkaan vaikka eivät huolto-ohjelmaan kuulu.

Jos oikein olen ymmärtäny niin dq200 mekatroniikkaöljyn vaihto on käytännössä semmonen homma että joudut purkamaan mekatroniikan irti laatikosta ja sitten pöydällä voit vaihtaa siihen öljyt. Eli käytännössä niitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi.
#57
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
03.09.23 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 03.09.23 - klo:10:00
Huomasin tossa eukkoa odotellessa että kun auto on käynnissä ja vaihde on vapaalla (N, ei P) ja kun jarrua painaa niin vaihdekeppi tärähtää 🙄 mikä homma?

Eiköhän siellä ole joku solenoidi joka estää laittamasta vaihdetta päälle ilman että painaa jarrua ja sen solenoidin liikkuminen vähän täräyttää keppiä. Jos siis laitat N:lle ja otat jalan pois jarrulta niin ei taida antaa liikuttaa keppiä mihinkään? Jos painaa jarrua niin menee N:ltä D:lle ihan vain vetämällä ilman että tarvii painaa sitä kepissä olevaa "lukitus" painiketta.
#58
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.09.23 - klo:18:07
Mikä siinä start-stopissa niin hirveästi harmittaa että se pitää eliminoida? Itsellä ollut autoissa vuodesta 2009 lähtien ja en ole kokenut mitään murhetta tai haittaa. Enemmän nykyään tulee ihmeteltyä, että miksikäs se moottori hyrisee vaikka seistään valoissa paikallaan, kun pitäisi olla sammuksissa.

Vähän samoilla ajatuksilla itsekin. Kävin yksi päivä lähikaupassa kävellen ja kun kävelin suojatien yli niin punaisissa liikennevaloissa oli noin kymmenen autoa joista yhtä lukuunottamatta kaikki odottivat valoissa täysin äänettöminä ja tämä yksi sitten ruksutti tyhjäkäyntiä. Kyllä siinä ainakin itelle tuli aika daiju fiilis kun muuten on ihan hiljaista ja sitten yksi auto pörisee ihan paikallaan ollessa. Saattoi toki olla tässä yhdessä autossa vaikka DPF poltto päällä tjs jonka takia ei sammunut valoihin, sen verran tuoreen näkönen se auto kyllä oli että varmasti oli start/stopilla varustettu.

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 02.09.23 - klo:18:34
Start/stop on ihan perseestä  >:(.

Ocu III on minulla ensimmäinen auto, jossa sellainen on ja siitä oli päästävä heti eroon "pysyvästi".
Ohjelmoin VCDS:n avulla juurikin tuolla jänniteraja-arvolla sen niin, ettei se käytännössä koskaan toimi, vaikka muka on päällä.

Se aiheutti ihan käytännön pahan ongelman DSG- laatikolle esim. seuraavassa tilanteessa:
- auton pysäköi autotallissa
- auton moottori sammui
- autoa olikin tarve vielä hiukan liikuttaa eteenpäin lähemmäs seinää
- auto ei tietenkään ensin liiku mihinkään
- kone starttaa ja auto liikahtaakin liikaa eteenpäin. koska jarrun avulla tapahtuva ryömittäminen ei toimi kuten yleensä

Ja kyllä ihan liikennevalolähdötikin on minusta melko ryntääviä koneen startatessa ja sitten rytkähtää liikkeelle  :o

Nämä VAG autothan ei pääsääntöisesti käyttäydy parkkeerauksessa tolleen. Siis jos on automaattivaihteinen VAG niin se menee parkkipaikkapyörityksessä sellaiseen moodiin ettei sammuta autoa todellakaan kovin herkästi, jos oikein muistan niin ex. Passatti ja ex. Golf sanoi siellä start/stop valikossa "manouvering mode" ja sillon tosiaan auto ei sammu. Toi tila aktivoituu kun ajaa hiljaa niin että renkaat on tarpeeksi linkussa tai käyttää pakkia päällä ja tila lähtee pois jos laittaa vaihteen P-asentoon tai eteenpäinajaessa nopeus nousee jonkun (ehkä 25km/h) nopeuden yli. Eli auto ei todellakaan sammuile jatkuvalla syötöllä parkkipaikkapyörityksessä.

Tietysti jos tilanne on se että ajaa täysin suoraan ja suoraan ajaminen päättyy suorassa olevaan parkkiruutuun niin sitten auto varmasti sammuu.

Itellä vielä sellanen fiilis että toi turha tyhjäkäynti varmaan paskoo niitä dpf suodattimia ja egr venttileitä enemmän mitä se lämpimän moottorin starttaaminen, sammuksissa oleva moottori ei ainakaan aiheuta hiukkaspäästöjä ja tuki suodattimia.

Onneksi uudemmissa vag laitteissa toi start/stop off nappi on laitettu kosketusnäyttöön niin sen ranettaminen noilla kaapeleilla ei enää onnistu.

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.09.23 - klo:19:22
Oikeastaan start-stop harmittaa kaikkein eniten nykivässä ruuhkassa jossa mennään auton mitta eteenpäin ja taas pysähdytään. Niissä pitää sitten laittaa off-asentoon siksi aikaa kunnes pääsee selvemmille vesille. Mutta ainakin itsellä tosiaan noita tilanteita on hirvittävän harvoin.

Tämä ihan totta ja siksi se start/stop off nappi on hyvä olla. Melkein kaikissa muissa tilanteissa siitä sammumisen estämisestä ei ole mitään todellista hyötyä.
#59
Lainaus käyttäjältä: hartar - 30.08.23 - klo:15:53
Kyllä se on moottoriöljyä. CAXA moottorissa ei mikään harvinainen kyseinen vika varsinkin jos imusarjassa öljyä. Sinullahan oli moottorissa mäntä rikki joka lisännyt vielä imusarjassa öljyn määrää. Uutta tehostinta autoon ja imusarjasta kaikki öljy pois. Virallinen ohje kyseiseen korjaukseen olisi, uusi jarrutehostin ja "uusitettu" imusarja jossa alipaine imetään korkeammalta jottei ongelmaa enää synny.

TSI on turbomoottori niin miten imusarjassa oleva öljy pääsee jarrutehostimeen?
#60
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 29.08.23 - klo:22:27
Jos tehostimessa on öljyä, niin ei kai muuta reittiä ole kuin alipaineletkun kautta. Takaisku estää liikenteen tehostimesta moottorin suuntaan.

Kyllä se takaisku on siellä juuri toisinpäin. Alipainetehostin toimii alipaineella eli ilma imetään pois tehostimesta. Ilma imetään tehostimesta moottoriin päin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy