Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tsiih

#1
No näin minäkin ajattelin, että ei sellaista jarrulevyjen kuluneisuusvaroitusta ole olemassakaan. En ole pitkään aikaan seurannut uusien autojen kehitystä joten oli pakko kysyä varmistukseksi. Kiitos vastanneille 👍
#2
Lainaus käyttäjältä: qwe - 17.05.23 - klo:20:50
On!
Stanssattuna levyn ulkokehälle  esim. min 10mm
Hmm, en tiedä ilmaisinko itseäni epäselvästi mutta puhun ajotietokoneen varoituksesta.
#3
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.05.23 - klo:15:51
Toisissa autoissa on ja toisissa ei. Jos on, niin usemmiten vain toisella puolella. Jarrupalojen sisällä on lanka, joka sitten katkeaa kun palat on tarpeeksi kuluneet.
Puhun levyistä, nimenomaan levyistä 🙄🙄
#4
Tuli tuossa vastaan väite, että ainakin jossain Seatissa (en tiedä minkä ikäisessä) on erikseen varoitus kuluneille jarrulevyille. Ilmeisesti silmille lävähtää sama tuttu keltainen symboli kuin palojen kanssakin, mutta tekstillä "brake discs..."
Valistakaa minua, onko tämmöinen olemassa ja millä tavalla kuluneisuutta valvotaan jos on  :) itse en ole moisesta kuullutkaan.
#5
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 08.12.22 - klo:20:23
Onpa tyyris. Bratwurstimaassa korjaavat noita alle puoleen hintaan tuosta ja takuukin on tuplat. No kotimaista yrittämistä pitää tukea ;)
Voitko vinkata mistä löydän bratwurstimaan korjaajan. Brittejä kyllä löytyy googlesta.
#6
Nyt tarttis ostaa profiilini Rutinoffiin mahdollisimmat hiljaiset kesärenkaat, mielellään halvalla. Aikaisemmasta 80 000 km:n vähimmäiskestosta voin hieman tinkiä :-D Sava-merkkisistä kokemuksia kellään?
#7
Voi hellanlettas, että ovat nyt rikkoneet sun rikki olleen ilmastoinnin eivätkä saa sitä ilmaiseksi toimimaan?
Jonkun olis pitänyt sulle selittää asia tarkemmin, rahastus nyt ei varmaankaan ole pääasia eivätkä tuollaiset (huolto)kulut synny pelkästä öljynvaihdosta. Katso selosteesta mistä kulut tulevat.

Kompuraöljyt ei nyt liity tähän asiaan millään lailla. Kysymykseesi miten voivat todeta ilmastoinnin muuten toimivaksi jos kompura ei toimi, vastaus on että eivät voikaan. Ilman kristallipalloa. Mutta kompressorin voivat todeta toimimattomaksi ja siitä lähdetään. Näitä on hajoillut. Autoja on hajoillut , myös volkkareita ja se maksaa. Kyllähän se vituttaa.
#8
Mun mielestä syy oli joku pakkaskäyttäytyminen, voi olla että muistan väärin, itellekin se tehtiin kun kilsoja oli väh. 100 000. 60 tkm on naurettavan lyhyt pelkälle manuaaliöljylle, 100 tkm vois olla ihan ok :-)
#9
Tjaah, 210 tkm mittarissa golfissa ja jompikumpi takapyörän laakerihan siellä jo hurraa. Hyvin ovat kestäneet. Mietityttää viitsiäkö vaihtaa itse, eihän toi olis korjaamolla kuin puolen tunnin työ. Xzn-hylsyt olis pakko hankkia, tähän asti selvitty ilman. Hinta on sama kuin työn hinta vaihdettuna...

Alkuperäiset jarrulevytkin vielä :D Toisaalta nyt on sentään kesäaika, mikäs tuolla möyriessä. Mulla ei enää kädet kestä niinkuin viisi vuotta sitten, silloin tullut näköjään tähän ketjuunkin kommentoitua :-D Mies möyriköön.
1000 km:n reissun kun vielä kestäis.
Motonetissa skf aika kohtuullinen 110 e.
#10
Kyllä sen pitäis nollautua itekseen. Ootko ajanut sillä jo?
#11
Mazda / Vs: Mazda
16.11.13 - klo:19:34
Mullakin oli tuollainen musta kuin Skulalla... Ne harmaa-punapilkulliset penkit eivät ehkä olleet ihan matching numbers  :D
#12
Mitä vanhempi auto, sitä tehokkaampi on ilmastointi ja mun mielestä myös saavuttaa täystehon nopeammin. Energiansäästöähän se on.
#13
Tässä sulle tnoppa Elsasta faktaa:

Installing
"   Do not start engine until after reconnecting refrigerant circuit.
"   After installing a new air conditioner compressor or filling with fresh refrigerant oil (e.g. after blowing out refrigerant circuit), turn compressor pulley 10 revolutions by hand before starting engine. This will prevent damage to the air conditioner compressor.
"   If possible, start engine only with refrigerant circuit charged.
  Notet   The air conditioner compressor is driven permanently by the poly V-belt pulley (not fitted with a magnetic clutch).
t   If an air conditioner compressor seizes, the overload protection separates from the air conditioner compressor shaft. A seized air conditioner compressor cannot always be identified by visible deformations in the poly V-belt pulley. Another indication is abraded rubber material in the area of the poly V-belt pulley.
t   The air conditioner compressor has an internal oil circuit to ensure that the air conditioner compressor is not damaged when the refrigerant circuit is empty. This means that about 40 to 50 cm3 of refrigerant oil remains in the air conditioner compressor.
t   The engine may be started only when the refrigerant circuit is properly assembled. If, for example, the refrigerant lines are not connected to the air conditioner compressor and the engine is running, the compressor may heat up so much through internal warming that it will be destroyed.
t   Air conditioning system compressor regulating valve -N280- is not activated when the refrigerant circuit is empty and the air conditioner compressor idles with the engine.
t   If it is necessary to start engine with an empty refrigerant circuit:
t   The refrigerant circuit must be fully assembled.
t   At least ¼ of the quantity of refrigerant oil specified for this refrigerant circuit must be in the air conditioner compressor.
t   The engine speed must not exceed 2500 rpm.
t   Run engine only as long as absolutely necessary.
  NoteNote the following when starting engine for first time after filling refrigerant circuit:
"   Start engine with air conditioner compressor switched off (“Econ” mode) and wait until the idling speed stabilizes.
"   Open dash panel vents.
"   Set temperature to “Lo” on the operating and display unit for Climatronic air conditioning system -E87-.
"   Now switch air conditioner compressor on (“Auto” mode) and allow engine to run for at least 5 minutes at idling speed.
       


Eli vähän riskaabelia on lähteä ajamaan mutta kyllä itse uskaltaisin, kun ajaa hyvin matalilla kierroksilla. Mutta tuo kompuran sisäinen öljymäärä on varmistettava eli pohjatulppa auki, tehdastäytöt ulos ja omat öljyt tilalle. Olisko ihan mahdotonta hinata vaikka auto sinne täyttöpaikkaan?

Mikä siitä vanhasta kompurasta hajosi? Tuo N280?
#14
Mitäs tykkäät, tuleeko passatista kylmempää kuin octaviasta?
#15
Lainaus käyttäjältä: dosetti - 11.06.13 - klo:18:11
Saisko tarkennusta, että miksi? Siis muutenkin kuin joku katsoo yleisluontoisesti että kaikki toimii.
Alipaineistus imee kosteuden pois kylmäainepiiristä. Lisäksi useimmiten joukkoon sekoitetaan tuoretta öljyä ja väriainetta jota ei välttämättä tehtaalla ole laitettu.
#16
Se on sähköinen lämmitysvastus lämmityslaitteen sisällä. En usko että tarvitsee koodailla, kunhan viat nollaa. Noita on kahta eri mallia (erilainen kytkentä), mutta jos on fyysisesti samanlainen niin sopinee varmasti.

Oli dieseleissä vakiona.
#17
Ilmastointihuolto kannattaa aina vaikkei vajetta olisikaan eikä ulosoton grammamäärä ei ole välttämättä kovin tarkka. Myös huoltokoneen letkuihin on saattanut jäädä kylmäainetta edellisestä autosta...

Sent from my Lumia 620 using Board Express
#18
Tankkipumppu, perhaps?
#19
Golf I - III / Vs: Sisäilman kierrätys..
07.06.13 - klo:23:07
eikös sisäkierto mene päälle kun puhaltimen nopeushanikan kääntää äärimmilleen vastapäivään.
#20
Ota moniurahihna pois niin tiedät kummassa vika.
#21
Silmukan voit vaihtaa ilman mitään mutta mikä se vikakoodi on?

Jos epäilee ajoneston vikaa täytyy vikakoodeja lukea myös sen muistista.
#22
Kuivain muuten kerkiää imemään itsensä täyteen kosteutta jos autoa ei saa heti vaihdon jälkeen letkuihin kiinni. Heti tarkoittaa puolta tuntia.

Kompuran öljyn täyttäminen on varminta juuri niin että se määrä, joka vanhasta tulee ulos laitetaan uutta öljyä tyhjäksi kaadettuun uuteen kompuraan. Siitä letkun reiästä tai voi siellä olla erillinen öljytulppakin. Kuivaimeen ei tarvitse kaataa öljyä, se on helpompi laittaa huoltolaitteella tai tuubista ihan huoltoliittimen kautta. Se kertyy kyllä kuivaimeen itsestään. Ainoastaan kompuraan laitetaan suoraan, siellä kun on pyöriviä osia  ;) Kuivaimen öljymäärä lasketaan prosentteina koko järjestelmän ilmoitetusta öljymäärästä, olisko ollut n. 10 %.

Muistakaa tarkistaa että saatte kunnolla tulpatun kuivaimen, kun se siis imee ilmasta kosteutta kuin sieni.

Touranin kylmäainemäärä seisonee konepellin tarrassa, tai jossain sen alapuolella. Villisti veikkaan 525 g. Olisiko kuivain lauhduttimen kyljessä?
#23
Lainaus käyttäjältä: subbe - 24.05.13 - klo:09:16
Homma kunnossa!
Kävin ilmastointihuollossa eli perus tarkistus/täyttö ja tämän jälkeen homma lähti toimimaan eli sain AC nappulan pysymään "päällä".

Kun kaveri laittoi ilmastointihuoltolaitteen kiinni Audiin ja pisti päälle, niin huomasi heti, että ei ollut mitään paineita koko ilmastointikoneistossa. Tämän jälkeen perus tarkistus ja nesteiden täyttö ja homma rupesi toimimaan.

Heräsi vain kysymys, että miten pirussa se on päässyt tyhjentymään...mitään vuotoja ei löytynyt eikä vastaavaa :O
Varmasti on vuoto, eiköhän kesään mennessä ole taas tyhjä. Kun nyt varmaan laittivat väriaineen niin sitten on vuotokohta helppo löytää.

Typpipaineistus on pienissä vuotokohdissa lähes yhtä turha kuin alipainetestaus. Väriaine on paras ja pettämätön.
#24
Lainaus käyttäjältä: Levis - 18.05.13 - klo:13:10

Voiko tuo virtalukonpohja nyt ollakin kunnossa ja vika onkin akussa?
Varmaan just päinvastoin, etköhän olis huomannu jos akkujännite olis ollu noin alhaalla, et olis mitenkään saanu hoppaa käymään kahdeksalla voltilla.
#25
Se ei ole mikään pieni pala minkä joutuu leikkaamaan, kun westfalia on suunniteltu yhteistoimintaan juuri luukun kanssa.
#27
Tai joustavammat johtojen kuoret... mut ei niiden pitäis kyllä pinkeenä olla, ei mulla ainakaan oo?
#28
Puskurin alaosaan voi tehdä reiän tai ostaa uuden missä on luukku koukulle. Itse tilasin marmorilta luukkuhelman, se oli n. 100 e ja maalaus 50 e. (Mulla on kaikki helmat plus sivulistat maalattu korinväriin, jos sulla on orkkis mustat helmat niin sittenhän ei tarvi maalailla).

Itse koukku on todella helppo asentaa, puskuri irti ja pari pulttia. Myös johtosarja on iisi, hiukan joutuu verhouksia purkamaan mutta loppujen lopuksi kytkentä on helppo eikä kytkettäviä johtoja ole kuin muutama ja ohjeet ovat todella selkeät. Ei ole mitään valmiita liittimiä missään, ja johtosarja viedään takakontista kuskin jalkatilaan asti. Mutta kuulostaa työläämmältä kuin itse asiassa onkaan. Mä laitoin 13-napaisen johtosarjan, eipähän navat lopu kesken  ;D Sen kanssa pitää käyttää sitten adapteria 7-napaisen kärryn kanssa, no problem.

Ohjelmoinnin vaatii, se onnistuu myös muualla kuin merkkiliikkeessä, joko vcds-testerillä jollaisia areenalaisilla täällä on monella tai esim. bosch-testerillä jollain korjaamolla.

Minä siis asensin itse koukun juuri samanlaiseen autooni kuin sulla on viime kesänä ja tilasin vermeet täältä : http://www.autoteilemann.de/catalog/product/view/id/254405/s/westfalia-anhangevorrichtung-321630900113/category/5449/


Laita yv:tä jos on jotain kysymyksiä, tai jos vaikka haluat kuvia miltä näyttää westfalian koukku variantissa  :)

#29
Niin se tavallaan meneekin, pallojen tapeissa on lovi jonka pultti lukitsee. Ei se vaikeaa ole kun ei ole vielä alumiinia sotkettu noihin, lämpöä vaan ensin kun ei kerran tarvitse säästellä pallojakaan. Sitten pultti pyörimään ja samalla kun pyörittää työntää sitä ulos. Jos on paineilmaa käytössä se käy näppärästi, saa enemmän "kierroksia".
#30
Lainaus käyttäjältä: jkarha - 13.05.13 - klo:23:06
Minä vein tänään ilmastointihuoltoon omani ja tulin vakuuttuneeksi että olisivat tarvittessa korjanneet minkä tahansa vian ts. ei ollut mikään pelkkä täyttöpalvelu.  Toisaalta kävi hyvä tuuri, ensin näytti siltä että järjestelmä vuotaa jostain koska se oli täysin paineeton.  Oli jo venttiili tms. anturi valmiina mikä noista yleensä vuotaa ja uv-lampulla näkisi vuotokohdan. Sen jälkeen testeri kumminkin aikansa puhistuaan ilmoitti että mitään vuotoa ei ole.  Oli ilmeisesti vaan 8 vuotta tehnyt tehtävänsä, näin sen järkeilen vaikken auton
historiasta kaikkea tiedä, ei löytynny kuittia tai merkintää että ikinä olisi ilmastointia huollettu.
Uudet möhnät sisään ja alkoi kompressori käydä taas, nyt sopii niiden hellepäivien tulla.
Jatkossa ehkä vähän useammin tuo täyttö.
Täysin paineettomaksi asti haihtuminen ei koskaan tapahdu, joku vuoto sulla varmaankin siellä on.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy