Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Möhköfantti

#1
Eli Octavian Swing-radion näyttö ei pimene, vaan vaalenee pikku hiljaa. Noin kuukausi sitten näytön vasempaan reunaan FM1-tekstin yläpuolelle ilmestyi noin 1mm x 1mm kokoinen vaalea piste. Näytön perusvärihän on musta ja teksti/numerot näkyvät valkoisena ja ilmestynyt piste oli juurikin tällainen valkoinen pikseli. Pikselit ovat alkaneet lisääntyä hämähäkinverkkomaisesti ja tällä hetkellä pikselimössön koko on noin 2 x 3cm. Jos jatkuu samaa vauhtia, niin muutaman kuukauden kuluttua puolet näytöstä on valkoisena.
Radion ollessa pois päältä, näyttö on täysin tumma. Päälle laitettaessa huomaa heti, että valkoisia pikseleitä on ilmestynyt lisää aikaisempien viereen.
Mikähän mahtaa olla ilmiön syy?  Voiko tuota pysäyttää mitenkään, vai onko edessä radion vaihto?
#2

Sori tuo kummallinen otsikko, mutta aivot ei näin aamulla keksineet parempaakaan.

Omassa "menopelissä" lienee juurikin päästöhuijaukseen liittyvä moottori (1.6TDI).
Reilun viikon kuluttua on määräaikaishuolto (+jakopäähihnan ym vaihto) varattuna. Eli lähes tuhannen euron huolto kyseessä. Nyt alkanut mietityttämään koko huolto, kun ei vielä tarkempaa tietoa näistä tulevista päästöjupakkaan liittyvistä korjauksista. Olisiko viisainta perua koko huolto tai perua pelkästään jakopään osalta?




#3
Hei,
lomien vuoksi teettäisin määräaikaishuollon (+jakohihnan vaihto) kotiseudun merkkiliikkeessä. Samalla säästyisi satasia verrattuna pääkaupunkiseudun hintoihin. Huolto olisi kuitenkin n.3000km ennen "oikeaa" aikaa.
Mahtaako tästä olla muuta haittaa, kuin että seuraava huolto tulisi ajankohtaiseksi myös etuajassa?
#4
Talvi lähestyy...


Tulevaksi talveksi pitäisi ostaa uudet nastarenkaat.

Onko kenelläkään kokemuksia Gislaved Nord Frost 100 renkaista (195/65-15 koko).
Ihan hyvin menestyneet aikaisemmissa testeissä, mutta muuten vahänlaisesti käyttäjien kokemuksia löytää googleemalla.
#5
Joulupäivänä anoppilaan lähtiessä hehkuvalo alkoi vilkuttaa ja näyttöön ilmestyi teksti "Engine fault-workshop". Korviini moottorin tyhjäkäynti kuulosti normaalilta, mutta auto jäi katokseen. Joulun suunnitelmat menivät uusiksi, kun ei uskaltanut lähteä autolla tien päälle.
Tänään kävin Tikkurilan Metro-autossa vikakoodiluennassa (maksoi muuten 80â,¬). Tulos: EGR venttiilin toimintahäiriö. Kysyin huoltoneuvojalta tarkkaa vikakoodia, mutta hän ei tiennyt sitä. Kertoi, että jos hehkuvalo alkaa uudestaan vilkuttaa, niin EGR olisi hyvä vaihtaa. Moinen operaatio kustantaisi 1500â,¬! Perusteluina hinnalle ovat osan hinta ja suuritöinen vaihto. Kysyin, että tuleeko maahantuoja tai liike mahdollisesti vastaan hinnassa, koska ostin auton uutena ja merkkihuollot tehty ajallaan. Huoltoneuvoja sanoi tämän olevan ihan tapauskohtaista ja mainitsi autonkin olevan jo melko vanha (5 vuotta, reilut 100tkm ajettu).

Vaikka olenkin foorumia lueskellut, niin tämä asia tuli ihan puskista. Olin siinä luulossa, että tämmöisellä common rail -dieselillä ajelee helposti 200tkm ilman mitään isompia propleemia. Voikohan tuota vikakoodia tulkita mitenkään muuten? Anturivika? Kosteutta johdoissa?
Onko mitään "kotikonstia" tuon EGR:n ensiavuksi? Kyteekö tässä seuraava VAG pommi?
#6
Moi!
Mistä mahtaa johtua jarrupolkimen kovuus ennen auton käynnistystä? Auton oltua parkissa muutaman tunnin (esim.yön yli tai työpäivän ajan) jarrupoljin tuntuu lähes kivikovalta,eikä painu alaspäin. Kun auton käynnistää, painaen samalla jarrua poljin alkaa painua alaspäin ja alkaa tuntua muutenkin normaalilta.
Itse huomasin ominaisuuden/vian seuraavana aamuna huollon jälkeen, mutta vaimo kertoi havainneensa asian jo aikaisemmin (tosin melko harvoin tapahtunut, noin kerran kuukaudessa). Huollosta on kulunut aikaa vajaa kuukausi ja ilmiö esiintyy nyt päivittäin.
Huollossa autoon oli vaihdettu jarrunesteet ja jarrut oli puhdistettu/herkistetty. Voisiko niistä aiheutua kyseinen ilmiö? 
#7
Moi kaikille!
Ostin CTEK MXS 5.0 polar-laturin ladatakseni autossa olevaa 72Ah:n akkua. Laturissa on kahdeksan latausvaihetta ja laturi siirtyi noin puolen tunnin kuluttua latauksen aloituksesta 4.vaiheeseen (absorption). Laturin ohjekirjan mukaan 4.vaiheen alkaessa akussa on 80% varaustila ja tämän vaiheen aikana akku latautuu alenevalla virralla,kunnes 100% akun varaustilasta on saavutettu. Nelos vaiheen pitäisi kestää enintään 10 tuntia. Vaihe 5=analysointi, vaihe 6=elvytys, vaihe 7=ylläpitojännite (akku on täyteen ladattu) ja vaihe 8=pulssilataus.
Laturi oli akussa kiinni 12 tuntia eikä kuitenkaan siirtynyt vaiheeseen 5. Epäilin syynä olevan lämmitystolpan, joka antaa virtaa 2 tuntia kerrallaan.
Isäni autossa on pienempi akku(50Ah), jota latasin kokeeksi. Tässä tapauksessa laturi myös siirtyi nopeasti vaiheeseen 4, jossa pysyi 25 tuntia siirtymättä kuitenkaan vaiheeseen 5.
Huvikseni kokeilin ladata myös 4Ah:n pienkoneakkua ja laturi meni kaikki vaiheet läpi aina vaihe 7:aan saakka.

Mikä voisi olla syynä, ettei laturi ladannut auton akkuja täyteen?   
#8
Skoda / Skodan kampanjat ja päivitykset
04.10.12 - klo:20:18
Autovalmistajat eivät julkisesti huutele menossa olevista (korjaus)kampanjoista ja varsinkin merkkihuoltoa käyttämättömät ovat niistä tietämättömiä. Tähän ketjuun voisi ilmoitella Skodan menossa olevista kampanjoista ja päivityksistä.
#9
Neste tuo markkinoille uuden diesel-laadun. Onko joku jo nähnyt mainoksia/ostanut?
Pitäisi käydä myös VAG-dieseleihin

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;18521;19223

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2C2655%2C2698%2C8158%2C19494%2C19500%2C19506
#10
Octavian nokalla on isohkot lisäpitkät (Bosch Touring 190). Valot on asennettu rekisterikilven taakse asennetun kiinnitysraudan avulla. Niissä ei ole ylätukia, koska eivät liikaa tärise noinkaan. Kuinkahan on katsastuksessa, vaativatko yleensä ylätuet? Jos vaativat, niin millaisia ratkaisuja olette kehitelleet? Varmaan niissä pitäisi olla jonkinlaiset pikairroitus systeemit, että nokkapellin saa auki ilman suurta vaivaa.
#11
Onko joku vaihtanut öljyjä 1.6 TDI:hin Bilteman öljynvaihtimella (tuote 36190)?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=36190.htm&tuote=36190&ryhmaid=81

Olen löytänyt vaihtimesta hieman ristiriitaista tietoa. Jotkut kehuvat laitetta ja toisten mielestä sillä ei saa läheskään kaikkia öljyjä pois moottorista. Riippuu ilmeisesti öljypohjan muodosta tms. Vaihtimen mukana tulevat muoviletkut vaikuttavat hieman lyhyiltä ja jäykiltä, mutta kuinka käytännössä?

Mielessä olisi vaihtaa öljyt LongLife -huoltojen välissä yläkautta (huollossa pelkkä vaihtotyö+öljyt kustantaa n.150e, itse vaihtamalla säästäisi n.100e).

#12
Tekniikka&talous 26.9.2011:

Neste Oil aloitti kolmella asemalla talvidieselin myynnin.


[Kuva: Neste Oil]

Neste Oil on siirtynyt kolmella liikenneasemallaan talvidieselin jakeluun. Talvidieseliä on myynnissä kahdella pääkaupunkiseudun asemalla ja yhdellä nelostien varrella sijaitsevalla asemalla Jyväskylässä.

Kaikki Suomen Neste Oil -asemat siirtyvät talvidieselin jakeluun loka-marraskuun aikana. Pohjois-Suomessa siirrytään kattavaan talvidieselin käyttöön nopeammin sääolosuhteiden vuoksi.

"Etelä-Suomessa dieselautojen lukumäärä on suuri, ja osalla autoilijoista on esimerkiksi pohjoiseen suuntautuvien matkojen vuoksi tarve varautua kylmiin säihin jo aikaisessa vaiheessa", Neste Oilin liikennepalvelun Suomen johtaja Arvo Ruotsalainen sanoo tiedotteessa.

Neste Oil siirtyy asemillaan suoraan kesälaadusta talvilaatuun vaiheittain loka-marraskuun aikana. Niin sanottua välilaatua nämä asemat eivät myy syksyllä lainkaan.

"Näin varmistamme, että dieselautoilijat saavat autoonsa kylmäominaisuuksiltaan parhaiten sopivaa polttoainetta", Ruotsalainen sanoo.

Talvidieseliä on myynnissä Vantaan Tikkurilassa, Espoon Otaniemessä ja Jyväskylän Palokassa.

#13
Ostin kiveniskemien paikkamaalaamiseen paikkamaali/lakka -setin. Kotona huomasin, ettei pakkauksessa ole minkäänlaisia käyttöohjeita. Osaisiko joku kertoa niiden käytöstä? Kuinka kauan maalin pitää kuivahtaa, ennen lakkaamista? Entä miten pitkään lakattu pinta pitää kuivua?
#14
Skoda / Skodan tehdas ja museo
22.02.11 - klo:20:08
Hei!
Matka Prahaan on mielessä ja samalla voisi junalla(?) käydä Mlada Boleslavissa Skodan museoon tutustumassa. Englannin kielisiltä Skodan sivuilta luin, että myös tehtaaseen pääsee tutustumaan.
Osaisiko joku antaa reissusta vinkkejä tai muuta hyvää tietoa (esim.onko tehtaaseen tutustuvassa ryhmässä minimikokoa, kauanko kierros kestää ym.ja onko ylipäätään pääsymaksun arvoinen).
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy