Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SUB18

#1
Kotien ilmalämpöpumppujen käyttäjiä on "aina" peloteltu asialla, että kovilla pakkasilla (-25) ei saisi sammuttaa ja käynnistää ilmalämpöpumppua.
Onko joku täällä perehtynyt enempi tuohon lämmitys/ilmalämpöpumpputekniikkaan sähköautoissa. Tai olisiko kokemuksia jakaa ?
Miten ongelma on siellä selätetty, vai onko sitä ensinkään olemassa ?
#2
Talviaihe näin kesäaikaan.
Sähköautomiehiä kuunnellessa on tullut käsitys, että sähköautoissa takaveto on parempi kuin etuveto.
Ehkäpä näin voi olla ja pystyisi jälleen harkitsemaan takavetoa.
Miten on etenemiskyky / ajettavuus talvella, takaveto vs neliveto ?
Tietysti neliveto on parempi, mutta onko väärä säästön paikka tyytyä takavetoon ?
Ajoitteko talvella kumpaakin vai millä perustein teitte valinnan ?
#3
Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 30.07.23 - klo:23:58
Ajattelin, että voisin kirjoittaa pienen vertailun Kodiaqista ja Tesla Model Y:stä.
Varmasti jäi paljon kertomatta, mutta kysykää, jos jokin asia mietityttää.

Kiitos hyvästä vertailusta.

Tesla (Y) on ollut haaveissa, mutta muutama asia mietityttää:
Voinko luopua:
säädettävästä iskunvaimennuksesta
ilmastoiduista penkeistä
oikeista nopeusmittareista
oikeista säätövivuista
huolettomista talvimatkoista (range)
paikkakunnalla olevasta huollosta

Teslassa ylivoimaista olisi:
moottori+voimalinja
ohjelmistopuoli
energiakustannukset

Enyaqin/ID.x kohdalla mietityttää eniten tuo ohjelmistopuoli ja sen mahdollinen bugisuus ja hitaus.
Perustuu ihan vain kokemukseen kodiaqin mobiilisovelluksesta, että osaaminen tai halu puuttuu.

Miten äänentoistopuoli ?
Pystyykö teslassa toistamaan musiikkia microsd kortilta kuten kodiakissa ? Joo, voi olla vanhanaikaista.
Toimiiko tietoisuus nopeusrajoituksista paremmin kuin kodiaqissa (kamera+karttapohja) ?
#4
Kodiaq (16-) / Vs: Ajomoodin pakotus
31.01.22 - klo:08:58
Täytyypä korjailla omaa lausuntoa TAAS. Tein individual profiilin, jossa voimansiirto (eco)rullausasennossa (mittaristossa vaihdenumeron edessä näkyy E).
Uudelleen käynnistyksen jälkeen, ajotila näyttää olevan edelleen individual (näkyy näytön yläkulmassa), mutta se ei ole oikeasti päällä.
Vaihdenäytössä on D kirjain, eikä auto rullaa vapaalla.
Kaksi kertaa offroad nappia painaen, menee individual tila oikeasti päälle ja vaihdenäytön eteen tulee E.
Kai siellä joku tekoäly tekee päätöksiä, miten lähdetään startissa ???

#5
Kodiaq (16-) / Vs: Ajomoodin pakotus
12.01.22 - klo:09:28
Lainaus käyttäjältä: SUB18 - 14.01.21 - klo:09:21
Nyt kirjoittelen ilman varmaa tietoa, mutta liittyykö vuosimalliin tai mallivuoteen, jonka jälkeen ei muisti enää pelaa (autossa) ?
Minulla ajomoodi säilyy muistissa.
Ajan aika paljon comfort esi-asetuksilla, jolloin iskunvaimennus on pehmeimmässä tilassa ja se säilyy päivästä toiseen.

Täytyypä korjailla omaa lausuntoa. Nyt talvella ajellut snow asetuksilla ja sehän ei pysykään muistissa. Comfort näköjään pysyy.
En nyt osaa sanoa, muuttuiko toiminto viimeisimmän huoltoreissun aikana, jolloin päivitettiin tietokoneeseen jotain, vai onko toiminut aina näin.
#6
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 17.02.21 - klo:11:05
Webastolla lämmittäminen pienentää moottorin pyörimisvastusta ja sen virran kulutus lämmittää akkua. Itse laittaisin Webaston 40 minuutille ja starttaisin 25...30 minuutin käytön jälkeen. Lähtee kyllä jos akku on kunnossa, polttoainesuodatin puhdas ja talvipolttoaine. Muihin asioihin on vaikea vaikuttaa. Ei se Webasto mielestäni kovin paljoa virtaa normaali palotilanteessa  5A + sisäpuhaltimen virta 5 A yhteensä 10 A. Kulutus 30 min on 5 Ah ja akut noin 80 Ah. Käynnistymisen jälkeen auton laturi syöttää virran suoraan lämmittimelle. Ylläpitolataus on hyvä jos autolla ajetaan vain alle puolen tunnin reissuja.

Se kokemus käynnistänen yli 20...25 asteen pakkasessa VAG-dieselille on työlästä ilman lämmitystä (joskus jopa mahdotonta) ja pitää melkoisen metelin.

Kodiakin akku on 68 Ah ja jos microhybridiominaisuus pitää sitä vain 80 % kapasiteetissa (mutua), niin...
Paljonkohan Ah:ta pitä olla jäljellä, että starttaa.

Vastauksista päättelin, että webaston käyttö kuitenkin kannattaa  :)
Eipähän tuota kannata pitkään täristä yhden akun kanssa, ostaa uuden jos kunto epäilyttää yhtään.
#7
Lainaus käyttäjältä: jhm - 17.02.21 - klo:09:06
Onko tosiaan niin ettei euro kuutos systeemillä olevan kulkineen moottoria voi lämmittää webastolla? Kuulostaa todella kummalliselta..

Koskee käsittääkseni tiettyjen automerkkien tiettyjä malleja (vahvaa mutu-tietoa).
Tästä on monenlaista sekavaa uutisjuttua eri palstoilla.
#8
Jos haluaa taata auton käynnistymisen yli -25 pakkasesta, ilman verkkovirtaa, mikä on optimaalinen tapa ?
Lämmittää webastolla 20 tai 30 minuuttia tai enemmän vai yrittää täräyttää käyntiin ilman webastoa ?
Kannattaako webasto sammuttaa ennen starttia ja antaa akun "palautua" hetken aikaa ?

Käsittääkseni webaston käyttö syö akun varausta aikalailla, koska se lämmittää väkisellä myös ohjaamoa.
Pelkkää moottoria ei voi lämmittää.

Palstaa luettuani huomasin, että joissain euro6 dieseleissä moottoria ei voi edes lämmittää, vain ohjaamoa.

Kokemuksia jaettavaksi ?
#9
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Connect
17.02.21 - klo:07:58
Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 16.02.21 - klo:17:10
Mikä malli Oneplus?

Oneplus nord 8GB/128GB 5G
#10
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Connect
16.02.21 - klo:08:29
Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 13.02.21 - klo:10:15
Juu auto on kadonnut äpistä niin monta kertaa, että pitää mennä välillä tarkastamaan onko autoa edes olemassa enää pihalla  :P

Puhelimeni vaihtui Huaweista Oneplussaan ja samaan aikaan sovellus muuttui myskodaksi.
Siitä asti on toiminut kohtuu hyvin.
Joskus sovelluksen alussa ehtii vilahtaa hölmö ilmoitus tyyliin aktivoi ajoneuvo tms. mutta se menee itsestään ohi.
Webaston etäkäyttö onnistuu ja auton tiedot päivittyvät kohtuuajassa.

Ennen vaati aikaa minuuttitolkulla ja sovelluksen uudelleenkäynnistyksiä.
Ei hukkaa enää myöskään käyttäjätunnusta ja salasanaa.

Nyt on vaikea sanoa, että vaatiiko puhelimelta tietyn prosessointinopeuden tai muistimäärän.
Pökelösti tehty sovellus, jos näistä olisi kiinni.
#11
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda Connect
16.02.21 - klo:08:14
Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 13.02.21 - klo:14:47
ˆˆ
Saiko tuolta ajotietokoneesta jotenkin näkyviin akun jännitteen?

Itellä tarttui kaupasta matkaan tupakinsytyttimeen laitettava jännitemittari.
Siitäpä voi katsella jännitteen ennen starttia, startin aikana ja ajon aikana.
#12
Kerronpa minäkin kokemuksia tänne ketjuun, vaikka eri skoda onkin.
Puhelin vaihtui Huaweista Oneplussaan ja samaan aikaan sovellus muuttui myskodaksi.
Nyt on toiminut jo muutaman viikon niinkuin voisi olettaa toimivan.
Webaston etäkäyttö onnistuu ja auton tiedot päivittyvät kohtuuajassa.
Ennen vaati aikaa minuuttitolkulla ja sovelluksen uudelleenkäynnistyksiä.
Ei hukkaa enää myöskään käyttäjätunnusta ja salasanaaa.

Nyt on vaikea sanoa, että vaatiiko puhelimelta tietyn prosessointinopeuden tai muistimäärän, vai onko sovellus vain korjattu.

#13
Lainaus käyttäjältä: ai75 - 13.01.21 - klo:13:51
nyt kun pakkaset tuli ja painui alle -20:n niin Kodiaq tekee itellä melkein joka käynnistyksellä seuraavaa: vaikka webasto on päällä 30-60 min niin auto kyllä käynnistyy hyvin, mutta heti kun lähtee liikkeelle niin meno hyytyy ja moottori sammuu muutaman metrin ajon jälkeen kerran tai pari.

Tämäntapaista on sattunut kaksi kertaa, mutta pistin sen piikkiin, että auton renkaiden takana oli lumipaakkuja ja tietokone ei osannut nostaa kierroksia tarpeeksi nopeasti ja sammahti sen vuoksi (peruutustilanne tyhjäkäynnillä)...
En ole ennen "automaattia" saanutkaan sammumaan, mutta onnistuu näköjään tämäkin.
#14
Kodiaq (16-) / Vs: Ajomoodin pakotus
14.01.21 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: ai75 - 13.01.21 - klo:13:44
onko olemassa joku konsti millä sais Kodiaqin ajomoodin "Mode" pakotettua pysyvästi esim. "Snow" -asentoon?
Joka kerta kun käynnistää niin joutuu sen tuosta Mode-napista valkkaamaan uusiksi.
Eli sammutettaessa palaa aina "Normal"-moodiin

Nyt kirjoittelen ilman varmaa tietoa, mutta liittyykö vuosimalliin tai mallivuoteen, jonka jälkeen ei muisti enää pelaa (autossa) ?
Minulla ajomoodi säilyy muistissa.
Ajan aika paljon comfort esi-asetuksilla, jolloin iskunvaimennus on pehmeimmässä tilassa ja se säilyy päivästä toiseen.
#15
Auto aamulla lämmityksessä reilut 30 minuuttia (webasto).
Pakkasta -24. Ajoa 5 km. Sammutin ja piipahdin kaupassa.
Takaisin autoon ja starttiyritys.
Pyörittää, pyörittää, mutta ei hörähdä käyntiin.
Lopulta painan starttinappulaa uudelleen, että starttaus loppuu.
Uusi yritys. Pyörittää, mutta ei lähde käyntiin.
Herjaa keskinäytössä jotain alhaisesta 12 v järjestelmän jännitteestä (ilmoitus ei hävisi hetken päästä).
Kytkin pienen apukäynnistimen akkuun ja lähti helposti käyntiin.
Vajaan tunnin ajelun jälkeen lähti sammuttamisen jälkeen napista käyntiin "normaalisti".

Ehtikö webaston käyttö syödä akun niin tyhjiin, että ei käynnistynyt enää. Ehkä.
Pyöritti starttia mielestäni niin hyvin, että en olisi sähkön vähyydeksi arvannut.
Mikä muu kuin polttoaineen puute estää dieseliä käynnistymästä, jos startti jaksaa pyörittää ?
Ei ole ymmärrystä, onko polttoaineruiskusysteemi mekaaninen vai sähköinen vai hybridi.
Kävi jo mielessä, että avaimet on liian kaukana (ettei tunnistaisi), mutta pyörittäisikö se silloin edes starttia...

Tarkkaillaan nyt, riittääkö ahkerampi latauspiuhassa pito vai pitääkö lähteä akkukaupoille.
On vielä hakusessa tuo riittävä esilämmitysaika (käynnistymisen kannalta).

#16
Lainaus käyttäjältä: seaboss - 09.10.20 - klo:09:09
Fillareihin ja kengän pohjiin nastat on eritt. suositeltavia, kun ei tiestö kärsi niistä niin kuin autoliikenteessä.

https://efat.fi/varaosat-ja-tarvikkeet/

Kiitokset linkistä. Nyt on läskeissä nastarenkaat.
Asettuivat heti hyvin vanteille (ei nylkytä mihinkään suuntaan kovassakaan vauhdissa).
Tuntuvat paremmilta kuin alkuperäiset veetiret sen asian suhteen.
#17
Kodiaq (16-) / Vs: Takajarrupalat
28.10.20 - klo:08:16
Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 27.10.20 - klo:09:39
Huollossa kehuttiin, että jotkut käyttäjät saa takapalat adaptiivivakkarilla vaihtokuntoon jo jopa 30.000 km ajolla.
Vakkari on kyllä hanakka käyttämään jarruja (tai siltä se ainakin tuntuu), etenkin kun säätää alaspäin.
Monesti tulee vetästyä vakkari pois päältä, että hidastuvuus on pehmeämpää.

Takapalat/adaptiivinen vakkari; tämäpä ei ole tullut mieleen, että jarruttelu olisi takapainotteista.
#18
Kodiaq (16-) / Vs: Takajarrupalat
28.10.20 - klo:08:12
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.10.20 - klo:18:04
Kodiaqin osalta voisi olla pienehköt jarrupalat syynä kulumiseen.

Tätä selitystä tarjottiin minulle huollossa. Saa nyt sitten nähdä, meneeko seuraavat vaihtoon 120 tkm kohdalla.
Eipähän tässä konkurssi yksien jarrupalojen takia tule, ihmettelin vain kulumisnopeutta.
#19
Lainaus käyttäjältä: M_M - 05.10.20 - klo:15:35
11â,¬ näyttää olleen toimituskulut vuosi sitten. Viikon verran kesti toimitus.

Tämähän meni tähän asti hyvin. Nopea toimitus (viikko) ja maski kustansi 55 e postikuluineen.
Kiinnitys kahdella muoviruuvilla ei kyllä herätä suurta luottamusta.
Aika näyttää, onko pakkasenkestävää materiaalia.
Tai teen varalta nätin nippusidevarmistuksen.
#20
Kysytäänpä täältä, kun tämä on aika aktiivinen foorumi.
Oletteko löytäneet kohtuuhintaisia fatbike nastarenkaita kokoluokassa 26x4,8 ja mistä ?
Pikkasen epäröin vielä maksaa 120-170 e/rengas ja saatavuuskin näkyy olevan heikohkoa.
Nykyiset kesärenkaat alkaa olla 3500 km jälkeen liian siloiset talvikäyttöön, eikä ne pitäneet uutenakaan jäisellä tiellä.
#21
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 05.10.20 - klo:12:31
Itse suosittelen tätä, oli saman tyylinen käytössä Octaviassa https://www.slamit.net/product/23461/maskinsuojus-skoda-kodiaq

Tämähän se olisi, mutta on kyllä kiiltävää muovia.
Tosin, lumihan liukuisi siitä hyvin pois. Tjaa...
#22
Lainaus käyttäjältä: M_M - 05.10.20 - klo:10:49
Ostin ensin tämän setin: https://www.virtasenkauppa.fi/maskisuoja-skoda-kodiaq-2017-tammer-suoja-32995
Mutta tuossa on nuo ylimmät suojat niin törkeän näköiset lärpättimet, että ne jäi samantien kokeilun jälkeen tallin hyllylle.

Ostin sitten yläosaan tämän: http://www.superskoda.com/Skoda/KODIAQ/Kodiaq-winter-grille-cover-in-great-OEM-design-KI-R

No nuo lärpättimet itsekin löysin ja siksi tuli jo mieleen alkaa itse askarrella.
Superskodan maski näyttäisi olevan ihan siisti. Kestikö toimitus viikkoja ja mitä suuruusluokkaa oli postikulut ?
#23
Kodiaq (16-) / Vs: Takajarrupalat
05.10.20 - klo:10:34
Lainaus käyttäjältä: ptr - 25.07.20 - klo:10:39
Moro
Palat vaihdettiin Käyttöautossa.

Paljoko paloilla oli ajettu vaihtohetkellä, jos saa udella ?
#24
Kuinka tukkoon olette talveksi keulan laittaneet kodiaqeissanne ?
Tässä ei näytä olevan automaattisäleikköä keulassa.
Tutkailen tässä, että teenkö itse vai ostanko valmiit...
#25
Kodiaq (16-) / Vs: Skoda connect
26.08.20 - klo:08:38
Vanha ketju, mutta aihe on sama...

Mitenkä teillä, joilla on skoda connect mobiiliappi käytössä, se on toiminut tätä nykyä (kodiaqissa)?
Itse tätä muutaman viikon käyttäneenä olen huomannut että:

- Välillä joutuu kirjautumaan uudelleen mobiiliappiin, tuntuu unohtavan salasanan.
- Mobiiliappiin päivittyy auton tiedot välillä tosi hitaasti. Tavaksi on tullut aukaista appi, sulkea se ja avata uudelleen. Näin on toiminut parhaiten.
- Auton ovia ei saa lukittua etänä, tai sitten en vain osaa.

Käytössä kiinalainen android puhelin.
Hankittu lähinnä webaston takia ja mielenkiinnosta seuraan polttoaineen kulutusta.
#26
Kodiaq (16-) / Vs: Akkuvahti Kodiaqiin
25.08.20 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.08.20 - klo:13:22
Pari kuvaa vielä, jos niistä jotain apua on. Ei tuolla ylänurkassakaan ole valmiina kuin pieni rako, mutta nuo muovit joustaa sen verran että kaapelin saa sieltä läpi.

Asensin samantyyppisesti, paitsi ulkotöpselin luukku alaspäin. Ainakin kesäkelillä kiinnitysruuvit tuntuivat kestävän liitäntäkaapelin yhdistämisen ja pois nykäisyn.
Defa-kaapelin asennuksessa reitti sama.
Työnsin yläkautta taipuisan muoviletkun alhaalle ritilän läpi, teippasin jesarilla defa-kaapelin kiinni päästä halkaistuun muoviletkuun ja vedin ylös.
Defa-moduli (1205) sopi pystyyn akun ja ilmanputsarikotelon väliin. 
Sulakkeen sai kiinnitettyä akun navan päällä olevaan muoviseen taittuvaan suojaläpyskään.
Muutama kuva muistoksi:






correct json format online
#27
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 14.08.20 - klo:10:36
Ja tähän vielä sellainen sivuhuomautus että ei toimi sitten enää uudemmissa. Olikohan 2019 vuosimallista eteenpäin.

Jaahas. Tämä ei ollutkaan ihan läpihuutojuttu. Onneksi täältä löytyy tietoa.
#28
Kodiaq (16-) / Vs: Akkuvahti Kodiaqiin
14.08.20 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: M_M - 14.08.20 - klo:09:37
Maskiin laitoin pistokkeen. Kaapelin vetäminen ei ole helppoa eikä hauskaa, mutta yläkulmasta löytyy rako josta sen saa läpi.

Tattis. Koetan etsiä reitin samalta suunnalta.
#29
Lainaus käyttäjältä: Snakedus - 26.01.19 - klo:09:48
Koodattu!

Start ja stop pois.

Menikö se koodauksella pois pysyvästi vai saiko koodattua, että start/stop on oletusarvoisesti pois päältä, mutta saa napista myös päälle ?
#30
Kodiaq (16-) / Vs: Akkuvahti Kodiaqiin
14.08.20 - klo:08:29
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.08.20 - klo:08:12
Ainoa oikea paikka mini-pistokkeelle on maskiverkko. Jos se on tyyliin hunajakennoa niin pistoke voi sopia suoraan kennosta läpi. Jos taas tiheämpää verkkoa niin reikä syntyy näppärästi sivuleikkureilla. Mikään ei ole törkeämmän näköistä kun keskelle puskuria kairattu "finni". Peltilokasuojaan pistoketta on tuskin kukaan laittanut.  ::)

Tämähän alkaa vaikuttaa suorastaan helpolta.
Joskus pistoke näyttää olevan lokasuojassa/puskurissa (muovisessa), sivulla, eturenkaan etupuollella (volvoissa).
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy