Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - madder

#1
Lainaus käyttäjältä: TemeW - 30.03.22 - klo:11:20
Ihan mielenkiinnosta, paljonko autollasi on ajettu ja minkä ikäinen auto kyseessä?

Ensirekisteröinti joulukuu 2013, kilsoja 106000
#2
Lainaus käyttäjältä: madder - 28.03.22 - klo:16:56
Tänään peruutin auton työpaikan autotallista ulos, kun käänsin rattia peruuttaaseni vasemmalle, kuului kuskin eturenkaan kohdilta kolinaa/rutinaa. Heitin pikkulenkin työpaikan tontilla ja totesin että aina rattia kääntäessä pienelläkin ajonopeudella kuuluu rätinää/rohinaa tai kilinää  täysin satunnaisesti kuljettajan eturenkaan paikkeilta.

Otin pari kuvaa renkaan takaa enkä ainakaan mitään erikoista huomannut kuvia verratessa kuskin vs. apparin eturenkaasta.

Ajelin kuitenkin kotiin eikä suorilla teillä tuntunut mitään ihmeellistä ajomukavuudessa. Kokeilin tossa vielä kotikadulla käännellä ja väännellä niin sama rahina/rutina kuului rattia käännellessä.

Olisko tässä kyseessä laakerihommia vai jousi vai iskarihommia?

Torstaina olis muutenkin huolto marmorille jospa tuo sinne asti kestäis kun välttää töyssyihin ajamista.




Niinhän siinä sitten kävi että eilen töistä lähdettyäni pamahti jousi poikki puolen kierroksen verran. Ei ehtinyt aiheuttaa ylimääräistä vahinkoa.

Huomenna huollon yhteydessä eteen molemmat jouset + nää muut härpäkkeet mitä yleensä vaihdetaan samalla.+ Koiranluut jos aiheellista.

Kustannusarvio valtuutetulla korjaamolla 665â,¬ tai 585â,¬ ilman koiranluita.
#3
Tänään peruutin auton työpaikan autotallista ulos, kun käänsin rattia peruuttaaseni vasemmalle, kuului kuskin eturenkaan kohdilta kolinaa/rutinaa. Heitin pikkulenkin työpaikan tontilla ja totesin että aina rattia kääntäessä pienelläkin ajonopeudella kuuluu rätinää/rohinaa tai kilinää  täysin satunnaisesti kuljettajan eturenkaan paikkeilta.

Otin pari kuvaa renkaan takaa enkä ainakaan mitään erikoista huomannut kuvia verratessa kuskin vs. apparin eturenkaasta.

Ajelin kuitenkin kotiin eikä suorilla teillä tuntunut mitään ihmeellistä ajomukavuudessa. Kokeilin tossa vielä kotikadulla käännellä ja väännellä niin sama rahina/rutina kuului rattia käännellessä.

Olisko tässä kyseessä laakerihommia vai jousi vai iskarihommia?

Torstaina olis muutenkin huolto marmorille jospa tuo sinne asti kestäis kun välttää töyssyihin ajamista.


#4
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 03.01.22 - klo:10:30
Kuuluuko edes puhaltimen moottorin ääni vai onko täysin hiljainen? Jos ei kuulu, niin voi olla, että moottorin laakerit jumittaa pakkasella. Silloin voisi kokeilla laittaa puhaltimen täysille.

Jos taas puhisee ja puhkuu, niin silloin joku/jotkut säätöläpistä jumittaa.


Ei kuulu puhaltimen moottoristakaan mitään ääntä, täysin hiljainen ilmastoinnin osalta, oli täysillä tai minimillä, kylmälle tai kuumalle säädetty.

Viiden minuutin ajo parkkihalliin, auton sammutus, kymmenen minuutin odotus, uudelleenkäynnistys niin toimii loistavasti ilmastointi.

Merkillinen homma, soiteltiin äsken ilmastointirempan tehneeseen firmaan ja siellä ihmettelivät myös oireita. Huomenna menee näytille.
#5
Talvi tuli ja uudet ongelmat ilmastoinnin kanssa.

Auto seisoo parkkiksella ja sillä ajetaan parin-kolmen päivän välein. Tässä joulun ja uudenvuoden paikkeilla kylmää autoa kun on käynnistänyt, ilmastointiräppänöistä ei tule ilmaa ollenkaan, ei kylmää eikä kuumaa. AC-valo palaa ihan normaalisti mutta ei puhalla yhtään mitään ulos. Näillä keleillä aika mahdoton yhtälö kun ikkunat jäätyy sisältäpäin kun lähtee ajamaan.

Parina päivänä ajettu lämpimään(prisman parkkihalliin) hetkeksi seisomaan. Ensimmäisellä kerralla jätettiin pariksi tunniksi ja eilen riitti kymmenisen minuuttia lämpimässä parkkihallissa. Lämpimässä tilassa kun uudelleen käynnistää, niin puhaltimet toimii aivan normaalisti, tulee kuumaa ja kylmää räppänöistä.

Autossa tosiaan myös webasto, mutta näillä kerroilla ei ole esilämmitetty.





#6
Elikkäs auto oli tänään pajalla(ei merkkihuolto). Puhaltimen moottori ja puhaltimen etuvastus vaihdettiin.

Reilu kolmesataa siinä köyhtyi mutta toimiipahan ilmastointi taas.
#7
Elikkäs avovaimon ibizassa manuaali ilmastointi. Toimii tällä hetkellä siten että AC-namiska ei mene päälle muuten kuin maksivoimakkuudelle säätämällä (1 2 3 4), silloinkin tuntuu että ilmaa tulee vain ns. tuulilasin laidalta eli ei ilmastointiräppänöistä ainakaan mitenkään huomattavasti.

Itsehän veikkaisin että pelkällä kylmäaineen lisäämisellä tästä ei selvitä, koska tosiaan ns AC ei mene ollenkaan päälle pienillä tehoilla. Ilmastoinninpyöritys-nappiin syttyy kyllä valo vaikka voimakkuus olisi pienimmällä asetuksella.

Avovaimo muistelee että parisen viikkoa sitten kuulunut jokin erikoinen kolkotus keskikonsolin ja hanskalokeron välimaastosta muovien alta kun on auton käynnistänyt ja ilmastointia säätänyt.

Mitään vinkkejä tai vastaavia kokemuksia ibizasta? Vaikea alkaa kompuraa, anturaa vaihtamaan tai kylmäainetta lisäilemään kun ei harmainta aavistusta mikä tuon aiheuttaa.

Autolla ajettu hurjat 50tkm vajaassa kymmenessä vuodessa.
#8
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 07.07.21 - klo:19:35
Oho miksi jarrusatulat piti vaihtaa? Eikös yleensä aina riitä että palat vaihdetaan ja tarvittaessa levyt? Mulla on ’66 Mustangissa vielä alkuperäiset satulat etujarruissa  :P

Jumissa olivat molemmat, ilmeisesti jonkun verran ruostetta. Eka vaihtoivat vaan kuskin puolella mutta kun levyjä ja paloja varten purkivat apparin puolen niin totesivat että sama tilanne sielläkin.

Oireenahan oli se että auto seisonu jonkin verran etätöiden takia  parkkiksella, tällä kertaa seisoi taas työpaikan tallissa yön. Kun peruutin ulos ni otti selvästi vastaan ja tuskan ja työn takana eteen tai taaksepäin ajaminen. Selkeesti huomas että ns hyppää jonkun esteen yli. Lisänä tietty kilinä ja kolina renkaasta.
Ei tarvinnut sitten kun ajaa lähimmälle merkkikorjaamolle ja sinne jäi odottamaan.

Korjaamon kaveri oli omaan identtiseen golffiinsa joutunut vaihtamaan paria viikkoa aiemmin.
#9
2013 variant 1.4tsi kävi valtuutetussa korjaamossa.

Taakse vaihdettiin molemmat jarrusatulat, levyt ja palat.

Hintaa 991â,¬, töiden osuus 226â,¬.

Arvokas osa tuo jarrusatula, varaosana 290â,¬ kappale
#10
Viestin voi poistaa, väärä alue
#11
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
19.02.21 - klo:14:02
Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 19.02.21 - klo:00:09
On kyllä merkkihuollon öljynlitrahinnat pyöristyttäviä, kuten tähänkin asti.
Olen vienyt kohta 10v ajan omat öljyt, luokituksen mukaiset, jonka huolto vaihtanut. Litrahinta jää reippaasti pienemmäksi.

Akkua ajatellen, kannattaa harkita Ctek ylläpitolaturin asentamista auton moottoritilaan (jos säteilylämmitin, voi sen haaroittaa sen pistokkeesta konehuoneen puolella, tai laittaa oma).
Hommasin itse Ctekin Polarin, jolla olen lataillut sigun Passattia sekä vaimon Jettaa. Oiva ostos, olisi pitänyt aikoja sitten jo laittaa.

Ctek mxs 5.0 löytyy, eipä vaan alkuvuoden aikana ole tullut latailtua.
#12
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
18.02.21 - klo:17:41
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 18.02.21 - klo:17:29
Mitä tuossa hihnavaihdossa oli mukana? Onpa hintaeroa 1.2TSI koneiseen.

Kysyin paikalliselta merkkarilta hihnavaihtoa 1.2TSI CJZA koneeseen ja hinta oli fiksattu 530â,¬. Tuo sisälsi työt sekä hihnan ja rullat. Vesipumppua ei näissä ole pakko vaihtaa hihnan vaihdon yhteydessä kun on eri puolella konetta eikä siis ole jakohihan pyörityksessä kuten "perinteisesti".







#13
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
18.02.21 - klo:16:22
Lainaus käyttäjältä: madder - 18.02.21 - klo:12:16
Elikkäs golffi(Variant 1.4tsi 2013) tänään valtuutetussa huollossa, liitteestä näkyy hinta-arvio ja mitä tekevät. Eli hammashihnahan siellä bonarina.
Soittivat vielä perään että akku ei läpässy purku/lataustestiä eli vissiinkin aika kuollut. Oli vaihtoehtona orkkisarkku(400â,¬ asennuksineen) tai yli 5-vuotiaisiin volkkareihin vähän halvempi "eco"-akku(240â,¬ asennuksineen). Valitsin tällä kertaa tuon edukkaamman vaihdoehdon.



Saas nähdä jääkö alle 1400â,¬ loppuhinta.



EDIT: Ja loppusummahan oli 1368 ,05â,¬ (työt 651,05 / varaosat 717
#14
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
18.02.21 - klo:12:16
Elikkäs golffi(Variant 1.4tsi 2013) tänään valtuutetussa huollossa, liitteestä näkyy hinta-arvio ja mitä tekevät. Eli hammashihnahan siellä bonarina.
Soittivat vielä perään että akku ei läpässy purku/lataustestiä eli vissiinkin aika kuollut. Oli vaihtoehtona orkkisarkku(400â,¬ asennuksineen) tai yli 5-vuotiaisiin volkkareihin vähän halvempi "eco"-akku(240â,¬ asennuksineen). Valitsin tällä kertaa tuon edukkaamman vaihdoehdon.



Saas nähdä jääkö alle 1400â,¬ loppuhinta.



#15
Lainaus käyttäjältä: madder - 12.02.21 - klo:07:17
Tän päivän brobleema onkin sitten sellainen että tossa kun lähdin kotoa töihin pikkupakkasessa(-19), ei pysäköinnin ajaksi sisäänkääntyneet sivupeilit kääntyneetkään enään normaaliin asentoon. Normaalistihan keskuslukituksen avaamalla peilit kääntyy ns. auki ja toisinpäin lukitessa. sammutin auton matkalla ja yritin laittaa auton lukkoon ja auki, ei vaikutusta.

Myöskään kuskin oven sisäpuolen peilinkääntönamikasta ei mitää tapahdu. Lämmitys peileille ja peilien säätö toimii kuitenkin moitteetta.

Auto on nyt lämpimässä tallissa, en kuitenkaan ole vakuuttunut siitä että siellä peilien alueella jotain olisi jäässä.

Olis hauska saada tässä viikonlopuksi peilit normaaliasentoon, peiliä kokeilemallahan siellä joku ottaa vastaan kun on noi sähköpeilit. Meneekö jotain pahasti rikki jos väkisin yrittää vääntää?

Kiitos avusta jo etukäteen.


Autohan on 2013 1.4tsi variant

EDIT: auto oli tunnin lämpimässä, ei ekalla kerralla avaimesta mutta sisänapista kääntämällä peilit palasi auki-asentoon. Pistin samantien automaattisen käännön pois. Ei ilmeisesti suomen talvikeleillä kannata turhia käännellä. :
#16
Tän päivän brobleema onkin sitten sellainen että tossa kun lähdin kotoa töihin pikkupakkasessa(-19), ei pysäköinnin ajaksi sisäänkääntyneet sivupeilit kääntyneetkään enään normaaliin asentoon. Normaalistihan keskuslukituksen avaamalla peilit kääntyy ns. auki ja toisinpäin lukitessa. sammutin auton matkalla ja yritin laittaa auton lukkoon ja auki, ei vaikutusta.

Myöskään kuskin oven sisäpuolen peilinkääntönamikasta ei mitää tapahdu. Lämmitys peileille ja peilien säätö toimii kuitenkin moitteetta.

Auto on nyt lämpimässä tallissa, en kuitenkaan ole vakuuttunut siitä että siellä peilien alueella jotain olisi jäässä.

Olis hauska saada tässä viikonlopuksi peilit normaaliasentoon, peiliä kokeilemallahan siellä joku ottaa vastaan kun on noi sähköpeilit. Meneekö jotain pahasti rikki jos väkisin yrittää vääntää?

Kiitos avusta jo etukäteen.


Autohan on 2013 1.4tsi variant



#17
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.01.21 - klo:11:54
Suosittelen aloittamaan kysymällä uutta osaa merkkiliikkeestä. Olen täällä aiemminkin suositellut kysymään pohjamuoveja ja sisälokareita ja useampaan kertaan on yllätytty kuinka halvalla merkkiliikkeestä on osat saanut.

Merkkarilta tulee vielä hiukan suuremmalla todennäköisyydellä oikea osa joka sopii paikalleen kuin jostain muualta.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 11.01.21 - klo:12:53
Golf VII takaoikea 5G0810972C tai uusin versio -D, reilu satanen merkkarilla.




Kiitos, pitää käydä marmorilla tässä tällä viikolla.
#18
Varaosanumeroa etsittäis 2013 Farkkugolffin apparin puoleisen takarenkaan lokasuojan "huopasuojalle"

Elikkäs kulkee lokarissa punaisen viivan mukaisesti. Talvikeleillä kaksi takaosan kiinnikettä "revennyt" ruuveista, joten pikkasen repsottaa. Olis hyvä näillä keleillä saada kiinni muutenkin, kuin nippusiteellä.




Tässä havainnekuva, miltä huopa näyttää




#19
Lainaus käyttäjältä: madder - 06.03.19 - klo:07:18
Moi!

Vaihdoin 1.2tsi hatchbakin 1.4tsi farkkuun viikko sitten, MY14 molemmat.

Tänä aamuna sitten oli ensimmäinen kunnon pakkas-aamu (-15c). Kuljettajan ovi ei auennut ulkopäin, apparin puolelta kampesin sisään ja sisäpuolelta ovi aukesi. Hauskuushan oli siinä että ovi ilmeisesti niin jäässä(??) että ei mennyt kiinni ollenkaan. Ei siinä mitään, pyyhkeestä köyttä ja ovi kiinni reiteen.
Matkan varrella ajotietokoneeseen läpsähti Hill-holderille erroria,  eli kun holder on pois päältä, error näkyi ja kun holderin laittoi päälle, varoitus sammui.  loppumatkasta Erroria tykitti oli holderi päällä tai ei.
Ajelin töissä puolilämpimään talliin ja auton ovi kuin taikaiskusta meni lukkoon ja aukesi normaalisti,  mäkilähtöerrori jäi.

Iltapäivällä näkee miten auto käyttäytyy.

Johtuuko molemmat viat mahdollisesti kovasta pakkasesta? Viistoperän kanssa ei vastaavia ongelmia ollut ollenkaan.

Jatkoa kevääseen, sekä eilen että tänään kun mittari pakkasen puolella, ovi ollut juntturissa ja sen jälkeen ei ole mennyt kiinni.

Ã,,sken kävin merkkihuollossa kyselemässä hinta-arviota sisävaijerin ja ulkovaijerin vaihdosta. 150â,¬ pintaan lupasivat ja ensi viikolla pajalle.

Pieni hinta siitä että joka pakkasaamu ei tarvitse tehdä naruvirityksiä oven kiinnipitämiseksi.
#20
Sekä aikaisemmassa MY14 viistoperässä ja  nykyisessä MY14 farkussa vettä tulee mutta toistaiseksi pysähtyy siihen alatiivisteeseen, eikä mene kuramatolle asti. Tiivisteen saa kuivata myös pesun jälkeen aina.

Tämä siis kuskinpuoleisessa takaovessa, apparin puolella en ole havainnut veden kerääntymistä tiivisteisiin.
#21
Lainaus käyttäjältä: madder - 06.03.19 - klo:07:18
Moi!

Vaihdoin 1.2tsi hatchbakin 1.4tsi farkkuun viikko sitten, MY14 molemmat.

Tänä aamuna sitten oli ensimmäinen kunnon pakkas-aamu (-15c). Kuljettajan ovi ei auennut ulkopäin, apparin puolelta kampesin sisään ja sisäpuolelta ovi aukesi. Hauskuushan oli siinä että ovi ilmeisesti niin jäässä(??) että ei mennyt kiinni ollenkaan. Ei siinä mitään, pyyhkeestä köyttä ja ovi kiinni reiteen.
Matkan varrella ajotietokoneeseen läpsähti Hill-holderille erroria,  eli kun holder on pois päältä, error näkyi ja kun holderin laittoi päälle, varoitus sammui.  loppumatkasta Erroria tykitti oli holderi päällä tai ei.
Ajelin töissä puolilämpimään talliin ja auton ovi kuin taikaiskusta meni lukkoon ja aukesi normaalisti,  mäkilähtöerrori jäi.

Iltapäivällä näkee miten auto käyttäytyy.

Johtuuko molemmat viat mahdollisesti kovasta pakkasesta? Viistoperän kanssa ei vastaavia ongelmia ollut ollenkaan.

Ja tosiaan töistä lähtiessä ovi toimi moitteettomasti eikä mäkilähtöavustimessakaan ollut mitään häikkää. Pakkasen piikkiin meni nyt nämä.


T. Sama
#22
Moi!

Vaihdoin 1.2tsi hatchbakin 1.4tsi farkkuun viikko sitten, MY14 molemmat.

Tänä aamuna sitten oli ensimmäinen kunnon pakkas-aamu (-15c). Kuljettajan ovi ei auennut ulkopäin, apparin puolelta kampesin sisään ja sisäpuolelta ovi aukesi. Hauskuushan oli siinä että ovi ilmeisesti niin jäässä(??) että ei mennyt kiinni ollenkaan. Ei siinä mitään, pyyhkeestä köyttä ja ovi kiinni reiteen.
Matkan varrella ajotietokoneeseen läpsähti Hill-holderille erroria,  eli kun holder on pois päältä, error näkyi ja kun holderin laittoi päälle, varoitus sammui.  loppumatkasta Erroria tykitti oli holderi päällä tai ei.
Ajelin töissä puolilämpimään talliin ja auton ovi kuin taikaiskusta meni lukkoon ja aukesi normaalisti,  mäkilähtöerrori jäi.

Iltapäivällä näkee miten auto käyttäytyy.

Johtuuko molemmat viat mahdollisesti kovasta pakkasesta? Viistoperän kanssa ei vastaavia ongelmia ollut ollenkaan.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy