Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - shaman

#1
Näin itsekin oon toiminut siitä saakka kun tuo pro mittareilla hävisi. Ensin my:tä tankkiin ja futuraa perään siten että muodostuu n. 15%-20% seos. 80tkm tullut ajeltua prolla ja sitten tällä lantrauksella, ei kertaakaan muulla. Ketuttaahan se syötellä plussa ja maksukortit pariin otteeseen koneeseen. Eikä mikään sitä lupaa että tällä mitään saavuttaa, mutta uskon että loukku, egr ja webasto eivät ainakaan kyttyrää ole tykänneet. Webasto asenneltiin juuri tuo 80tkm sitten eli se on syönyt vain tätä lantrinkia. Mielenkiinnosta olisi kiva nähdä miltä palopesä näyttäisi ammattilaisen silmin, saattaisi siitä saada osviittaa onko esim. Egr hyötynyt moisen käytöstä.
#2
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
01.12.20 - klo:21:35
Onnea hienosta autohankinnasta, Varsin hyvä paketti, ja hyvä jos soveltuu omiin tarpeisiin hyvin, se on aina se tärkein asia kun uutta ajetaan pihaan. Itsellä myös samalla moottorilla oleva edellisen sukupolven 2015 B8.5 quattro avant mutta itselle tärkeällä ja jo pikkuhiljaa historiaan jäävällä herkkuvarusteella, eli manuaalilla ja varsin tyytyväisenä torsenilla mennään, on niin kovin johdonmukainen (ja tästä tai manuaalista ei nyt aleta väittelemään). Omaa sanaasi lainaten on myös pakko todeta, että en oikein itsekään ymmärrä miksi näitä laivataan tänne niin kovin perusvarusteilla myyntiin, kun tarjontaa kuitenkin olisi huru mycke vaikkapa siellä ruotsissa, ja aivan varmasti menisi kaupaksi. Se mitä keksin ajatella on se, että siellä esim. tuollainen perusleasing perusmusta A4, peruspenkeillä, perusalustalla ilman sen ihmeempiä varusteita ei yksinkertaisesti mene siellä kaupaksi aftermarketina, mutta täällä jollain tavalla, toki heikosti täälläkin koska niitä on netti tulvillaan. Se mitä tuohon syyksi pystyn ajattelemaan on se, että ne lähtee esim. Sakalle ja Kamuxille sieltä niin halvalla että me jokainen tiputtaisiin tuolilta jos nettohinnat kuultaisiin. Ja sitä kautta pääsevät hyvittämään vaihdokista sen verran hyvin että saavat kauppoja aikaan myös näillä perusversioilla. Eli myyntikate taitaa ratkaista tässäkin asiassa, perusyksilöllä saa niin hirmukatteen että niitä kannattaa tuoda mileummin kuin hyvin varustelluita pienemmällä katteella. Siksi meistä harrastajistakin varmaan aika harva on Kamuxin tai Sakan asiakas. Toki tilaamalla heiltäkin varmaan saa mitä haluaa, mutta silloin vaihdokki lienee paras myydä yksityisesti. Hyvä esimerkki on tehdä esim. nettiautossa haku omilla kriteereillä ja valita metalliväri / ei metalliväri muutoin samoilla kriteereillä, tulokset metallivärillä jää äärimmäisen vähäisiksi. Ehkäpä tuo kielii siitä leasingautojen määrästä myös koska metalliväri lisää verotusarvoa ja maalipinnan kunnolla harvalle leasingautoilijalle on väliä sen 36kk jälkeen. Mulle on.


upload image
#3
Joo, tämä jäbä voi mun puolesta imeä parsaa jos ei muuta sanottavaa asioihin noin yleisellä tasollakaan ole, ja pysy siellä maalla. Antakaa bannia ja pysykää turvassa.

quote author=Suberb 2012 link=topic=45400.msg700761#msg700761 date=1586619704]
Nii, huolto asemalta saa menovettä. Toki kuka vaan voi uskoa tiesmihin lupauksiin ja ostaa unelmia :D
35 vuotta ja muutaman miljoonan olen ihan dieselillä pärjännyt, vai oletko joskus nähnyt jonkun raskaan sielä ”erikoispumpulla”.
Kaupunkilaiset on omaa sorttia...
[/quote]
#4
Itse olen nyt varmaan 100tkm käyttänyt vain tätä litkua ja ihmetys oli suuri kun nyt sitä ei enää mittareilla olekaan, kadonnut kuin tuhka tuuleen eikä missään ole asiaa mainittu sen koommin, tai ainakaan minun silmiin ei ole osunut. Pk-seudusta puhun. Soito tuttuun huoltamoon ja kertoi, että Neste ei pysty tuottamaan kannattavasti kolmea eri laatua dieseliä.

Olen lähinnä hiukkaspöntön ja webaston takia tähän litkuun ennakoivasti luottanut.

Mutta kysymys kuuluu, mitä sitten alettaisiin käyttämään. Tuohon 100% jätedieseliin en jostain syystä arvaa vielä siirtyä.
#5
No niin, eli tämä selvisi.
Näppäilyvirheeksi tuo nyt sitten ilmoitettiin eri taholle osoitetun kirjallisen rekkiksen jälkeen. Eli lopullinen hinta 6 litralle ureaa on nyt 13 euroa, ja tämä toki ok. Häiritsevää asiassa on kuitenkin se, että paikan päällä kivenkovaa väitettiin, että asia on veloitettu ihan oikein vaikka kyseenalaistin hintaesimerkein ym. monta kertaa. Eli laittaa miettimään olikohan sittenkään vahinko. Melko monelle asista mitään tietämättömällehän tuo menee läpi ja todetaan että niin kai sitten ja maksetaan mukisematta pois.
Tänään kun jantteri soitti niin sanoi, että onhan hän veloittanut aivan liikaa tuosta. Kysyin, että mites kun eilen asiaa monta kertaa kyseenalaistin niin miksi silloin ei asiaa tsekattu. Tähän kaveri tokaisi olleensa varmaan jotenkin sekaisin. Semmosta.

Lainaus käyttäjältä: shaman - 16.12.19 - klo:21:50
Tätä pidin itsekin alunperin kaikista loogisimpana vaihtoehtona, että yksiköt on mennyt sekaisin. Harmi vaan että paikan päällä tämä tuntui korjaamon edustajan mukaan mahdottomalta. No, rekkis on nyt laitettu ja katsotaan mitä tapahtuu. Itse uskon virheeseen. Kuitissa on kuusi yksikköä a 23,28, josta summa saadaan.
#6
Tätä pidin itsekin alunperin kaikista loogisimpana vaihtoehtona, että yksiköt on mennyt sekaisin. Harmi vaan että paikan päällä tämä tuntui korjaamon edustajan mukaan mahdottomalta. No, rekkis on nyt laitettu ja katsotaan mitä tapahtuu. Itse uskon virheeseen. Kuitissa on kuusi yksikköä a 23,28, josta summa saadaan.

Lainaus käyttäjältä: 115o - 16.12.19 - klo:21:36
Kannattaa varmistaa ettei ole veloitettu 6:n 10l:n kannun mukaan, vaikka on pitänyt veloittaa 0,6 kannua.  Varmista vielä kuitista tai kysy myyjältä...

https://shop.skoda.fi/tuote/11248399/g-052910a4/adblue-lisaaine-10l/50017-27990445/1
#7
Ajattelin ihan samaa, mutta ilmeisesti tuo on Audin virallisessa huolto-ohjelmassa sisällytetty mukaan(en ole vielä varmistanut) joka oikeuttaa tuon lisäämään jos sitä ei erikseen kiellä. Eikä siinä mitään, hinta nyt vaan vähän pomppas :)


quote author=jabajee link=topic=44464.msg690076#msg690076 date=1576522806]
Mihinkäs tuo adbluen tankkaaminen huollossa muuten edes perustuu? Eihän ne voi tankata bensiiniäkään tankkiin kympin litrahinnalla ja sanoa sitten vaan, että tankattiin koska oli vajaa tankki. Täyttääkö ne vajaan tuhkakupin tai parkkikolikkotelineenkin? Ei kai sitä nyt noin vaan voi alkaa kaikkia säiliöitä täyttelemään, jos se ei selkeästi kuulu huolto-ohjelmaan tai asiakas ei ole muuten hyväksynyt asiaa.
[/quote]
#8
Oot sä karppa kyllä äijä. Eli sinunkin mielestä tämmönen riisto on ihan ok, jos huoltoon autoaan tuova asiakas ei osaa erikseen kieltää "minkään nesteiden lisäämistä ilman erillistä lupaa" niin antaa palaa ja rahat pois. Kysehän ei ole niiden nesteiden lisäämisestä vaan niiden nesteiden lisääminen kusetusmielessä. Sulle se voi olla itsestään selvää että näillä yritetään kusettaa ja näköjään niin tehdäänkin ja osaat sen väistää, mutta uskoisin että kovin moni ei osaa tällaista aavistaa autoa huoltoon viedessään, eikä hemmetissä pitäisi olla tarviskaan. Taidat olla niitä tyyppejä kenen mielestä vanhustenkin kusettaminen näiden remonttimyyjien ja esim lattiakaivojen putsaajien toimesta on ihan ok vaikka putsaaminen maksaisi 500 euroa, vain siitä syystä kun vanhus ei osannut kieltää sen puhdistusaineen käyttöä joka maksaa 600, litra. Tuntuu vähän sille että täällä suomessa ollaan hiljaa hyväksymässä tällainen Tunisialaistyyppinen huijaamisen kulttuuri, ainakin joidenkin mielestä. Toivon että sulle karppa jossain vaiheessa osuu tuulettimeen sellanen homma jossa joudut teettämään jonkun työn tai toimenpiteen josta et ihan samalla tavalla olekaan perillä ja huomaat että veloitus oli jotain muuta kuin piti, eli tulet kusetetuksi, ja siinä vaiheessa mä kerron sulle että itse aina kiellän aineen x-käyttämisen siivouksessa, jossain vaiheessa ne siivouskemikaalit on opeteltava. Kun mulla on vielä toistaiseksi ollut jonkinlainen luotto inhimillisyyteen ja rehellisyyteen, ja sen varmistamiseksi vielä käyttänyt korjaamoketjuja enkä Tmi penan pajoja. Ihme homma että tässäkin casessa näin nopeasti tulikin korjaamosta uhri ;D
#9
Kermana kakussa oli se kun tarjottiin tuo loppu 10litran kannu hyvitykseksi mukaan, jossa siis vielä 4 litraa jäljellä. Saattaa olla elämäni kallein 10 litran ureakannu siis hallussa, noin 223,. Tästä voi vielä tulla jotain historiallista ;)
#10
Jep. Tietyn kilometrimäärän huollosta jos on sovittu niin ei se minusta silloin mikään avoin piikki ole. Jos vien auton korjaamon pihaan ja sanon että tehkää ja huoltakaa mitä haluatte niin silloin on. Vastaavasti mun mielestä se nyt kuitenkin on kusettamista jos 6litrasta Adblueta otetaan 134 ,, ja tämä oli samanlaisesta 10litran kannusta liruteltu. Aika hyvin tunnetaan kuitenkin Adbluen yleinen hintataso. Jos ravintolassa tilaat lonkeron risottosi kylkeen etkä katso hinnastosta etukäteen sen hintaa kun tiedät yleisen hintatason aika hyvin niin miltä kuulostaisi vaikkapa 50 , tuoppi ja tarjoilija siinä viisastelee päälle että "etpäs kysynyt hintaa" Tämä on vähän niinkuin tuo sinun teoriasi. Joku roti. Ei tämäkään omaa taloutta kaada mutta erkoista jokatapauksessa.
#11
Tässä tulee päivän huumoripläjäys. Auto oli tänään normihuollossa, öljyt, suotimet kaikki ja lisätyönä naftasuotimen vaihto.
Kaveri oli sitten lisäillyt myös Ad-blue ainetta mitä en toki ollut pyytänyt, enkä toisaalta ymmärtänyt kieltääkään. Itse toi aina tulee motonetista 10 litran kannu haettua hintaan 13,90 , ja liruteltua pihalla. Ajattelin siinä korjaamon tiskillä noutaessani autoa että ok, kalliimpaahan tuo varmaan oli sitten tällä kertaa kun itse liruteltuna mutta onpahan nyt täytetty ja menköön.
Mutta arvatkaa mitä tämä jantteri oli laittanut litkun litrahinnaksi  ::)
Ureaa meni 6 litraa ja tämä maksoi sitten 134,28 ,, eli litrahinta 22,38 ,  8)
Kova sälli.

Kyselin autoa haettaessa että oletko tosissasi, sanoi olevansa. Kertoi että maksaa heille reilu 22 , ja jonkun alen saavat siitä. No, en ajatellut tätä kusetusta kuitenkaan ostaa ja katsotaan mitä kirjalliseen rekkikseen vastataan kun saan naputeltua, koska eihän toi nyt vaan voi olla noin.

Ja jos rekkis ei tuota tulosta niin täytyy harkita varoittamista kyseisen ketjun Ad blue hinnoista.

Kyseessä siis ihan ketjukorjaamo jolla toimintaa ainakin Espoossa, Vantaalla, Helsingissä ja Lapissa.

Niin ja jos ei muuta kommentoitavaa löydy kun että "ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se kuka maksaa" niin voi jättää kommentoimatta, autoa ei laskua maksamatta olisi kuitenkaan ulos saanut.

#13
Hyvin kirjoitettu. Oma postaus tähän perään ehkä turha, mutta kyse on juurikin siitä ainakin omalta osaltani että saan olla tilanteen herra tilanteessa kuin tilanteessa, eikä mikään automatiikka tai automatiikan "älykäs" ennakointi puutu asiaan. Autopuristin aski on manuaali, varsinkin niillä ketkä tilanteen salliessa autoa kaasulla vie ja haluaa hallita.. se on minun mielipiteeni, ja kytkimellä jonka voit irroittaa halutessasi on tässä suuri merkitys, koska sillä menetät tai saavutat pitoa, halusi mukaan->hallintaa. Ketjusta löytyy paremmat perustelut, mutta mielipiteitä kaikki tyynni. Porschen PDK voi olla vastaus minun manuaali nälkään sitten kun näitä ei vaan yksinkertaisesti enää saa. Mutta niihin sitten taas ei enää omat kynnet riitä. BiTdi A4 3.0 Quattro Man vaikkapa vuotta 2015...kävisi kyllä. Mutta Aamen, ymmärrän kaikkia automaatilla ajavia myös varsin hyvin, ja myönnän että välillä Kehä 1 ruuhkassa työmatkalla jopa kadehdin. Mutta manuaalin ilot ja riemut tilanteen sen salliessa vie kuitenkin toistaiseksi ainakin vielä voiton automaatista. Peace.


#14
Laittoi tällaista koodia normiskannauksen yhteydessä. Otsikko viittaa kontrolliyksikköön, mutta toisaalta nuo anturin antamat arvot on melkosen hihasta tulleen oloisia (2222c ja -273,1c). Eli mahtaisiko olla kuitenkin anturivika ja mikähän anturi tässä olisi syytä laittaa hakuseen. Ilmeisesti joku lohkossa kiinni oleva? Vikavaloja ei ole tämä vika sytytellyt kertaakaan. Tullut useassa skannauksessa jo, eli toistuva vika tuolla on. Tuo urearuiskuhäly varmastikin liittyy pakkasiin joten siihen en puutu tällä erää.

2 Faults Found:
4531 - Fan 1 Control Circuit
          P0691 00 [032] - Short to GND
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 118784 km
                    Date: 2019.11.29
                    Time: 12:13:47

                    Engine speed: 838.50 /min
                    Normed load value: 36.1 %
                    Vehicle speed: 0 km/h
                    Coolant temperature: 45 °C
                    Intake air temperature: 39 °C
                    Ambient air pressure: 980 mbar
                    Voltage terminal 30: 13.020 V
                    Unlearning counter according OBD: 26
                    Air mass: specified value: 250.0 mg/stroke
                    Coolant temp. sensor 1 bank 1 at cylinder head: raw value: 2222.0 °C
                    Heat delivery temperature in cooling system: -273.1 °C
                    Extern.temp.sens.1 bank 1: raw value: 9.0 °C
                    Coolant fan 1: activation: 10.20 %
                    Fuel temp. sensor 1 bank 1: raw value: 12.5 °C

28653 - Reductant System Performance Bank 1
          P204F 00 [096] - Malfunction
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
#15
Mii / Vs: Mii electric
09.12.19 - klo:11:06
Melkosta saivartelua kun aletaan heti puhumaan autotrailerista. Kärryä saattaa moni tarvita yllättävänkin usein, eikä se tarkoita kuin muutamien satojen kilojen massoja mitä yleisimmin tarvitsee vetää. Heitetäänkö esimerkiksi sorttiin vietävät lehtikuormat joka vuosi (kärryn vuokra sortista 5 ,), polttopuukuormat mökiltä, pienen avoveneen lasku ja nosto pari kertaa vuodessa. Pitkien rakennustarvikkeiden haku jostain rautakaupasta, multasäkkien kuljetukset ym..kyllä näitä tarpeita monelta löytyy. Yleisesti kokonaismassa pikku kärryllä ja pienellä kuormalla on joitain satoja kiloja mutta niin tarpeellista. Muita autoja aika harva varmasti omalla autollaan kuljettaa ellei ole ansiotyöstä kyse, tai satu harrastamaan.



Lainaus käyttäjältä: jabajee - 08.12.19 - klo:14:45
No suunnitteliko joku hinaavansa jotain autotraileria tuollaisella koirankopilla ::) Jos meinasi, niin ehkä kaupunkiautoksi tarkoitettu Mii tai Citigo ei ole se ihan oikea valinta sellaiseen tarpeeseen.
#16
Oma, korostan oma, mielipide kahden Haldexin ja kolmen Quattron (Torsenin) perusteella on se, että perusajossa ei tosiaan kukaan huomaa näissä mitään eroa, ei sitten mitään. Kumpikin poistuu valoista ihan samaan tahtiin, nousee sen haastavan kotimäen ylös, etenee lumisen mökkitien aivan yhtä hyvin. Mutta sitten kun sitä autoa pitää / haluaa alkaa ajamaan, kansankielellä viemään, niin silloin nämä kaksi vetotapaa poikkeaa aivan totaalisesti ja täydellisesti. Torseni on kuin se kuuluisa sopivan kokoinen hanska kädessä joka ottaa vastaan ja tarjoilee juuri sen mitä siltä pyydät vastineeksi hitusesta määrätietoisuutta ja rohkeutta, uhkaroheutta ja liikenteen vaarantamista tässä ei siis tarkoiteta. Haldexia taas et saa siihen suuntaan mihin haluat samaa määrätietoisuutta käyttäen vaan vaatii huomattavasti enemmän ennakointia, ja vaikka ennakoit, niin tilaa täytyy olla kaksi kertaa enemmän, ensin pusketaan ja sitten otetaan perä mukaan ja toivotaan että tila riittää. Mitä nyt yritän sanoa omalta osaltani on se, että Torseni on kiistatta nautintoväline, Haldexi taasen erittäin hyvä neliveto. Ja normaali auton käyttäjälle se ja sama kummalla ajat. Mutta meille petroolipäille tällä on iso merkitys... Harmillisesti nämä taitavat vaan kohta jäädä historiaan, uusi Quattro Ultra on vielä kokeilematta. Onni on kuitenkin vielä omistaa Quattro jossa ESP-painike toimiii kuten tarkoitettu. Ja se huoltovapaus on iso +, kuin lähes pomminkestävyys.
#17
Up / Vs: 2020 E-UP!
20.11.19 - klo:13:50
Hieno juttu kyllä tämä hintasuuntaus. Itsellä kuitenkin todella paljon vaakakupissa painaisi tuo melko radikaali ero takuun pituudessa jos tosiaan on 2 vs. 5 vuotta. Huikea deal.breakeri samalle autolle. 3-vuoden ostettu jatkotakuu ei mahda olla ihan ilmainen jos ylipäätään mahdollinen. Ja onko siirrettävissä uudelle omistajalle. Tähän vielä 2000 lähtöhinnassa eroa niin kyllä itse varmaankin Miihin kallistuisin. Noihin Style ym. paketteihin en hirveästi painoarvoa laske kun ei näistä nyt kummastakaan kauhean hienoja autoja saa vaan on peruskärryksi tarkoitettu. Ja aina mukava tietää että jos vaikka 3-vuoden jälkeen haluaa myydä niin takuuta vielä 2 vuotta jäljellä ja auton jälleenmyyntiarvo ei hankintahintaansa nähden varmasti putoa enempää kuin Upillakaan.
#18
Huh, taitaa äijät olla melko maistissa tai jotain muuta, niin paljon mahtuu ihan asiatonta juttua ennen niin asialliselle foorumille. Sovitaanko että ne ajaa manuaalilla ketkä haluaa ja ne automaatilla ketkä haluaa ja ketju kiinni, asiasta keskusteltu tarpeeksi ja jos ei pysy lapasessa niin ei pysy. Asiallisia ja todella asiantunteviakin kommentteja on kyllä hienosti välissä mutta häviää tuohon bullshitin tulvaan.
#19
Itselle ainakin se suurin asia on se vallan kahvassa oleminen. itse päätän mikä vaihde on milloinkin päällä ja tarpeen vaatiessa viiveettä. Se kun nyt vaan ei onnistu automaatilla vaikka kuinka on manuaalivaihtomahdollisuus. Heitä siinä sitten kun on tilanne päällä keppi ensin +/- moodiin viiveen kanssa ja koita vaihtaa vaihdetta niin tilanne meni jo kauan sitten. Läpyskävaihteista saa sitten kuittailla mutta viive se on niissäkin kun laatikko ei siitä muutu. Ja se mitä manuaalilla saa aikaan esim. talviajossa vauhdissa kytkimellä ja oikealla vaihteella, suunnan vaihdokset, pidon haku, vastaheitot ym, syitä on lukemattomia. Ymmärrän toisaalta erittäin hyvin myös automaatilla ajavia. On kerrassaan leppoisaa kun joskus sattuu esim. vuokra-autoksi automaatti. Siksi tuntuukin, että tämä manuaalivaihteisto alkaa enemmänkin profiloitua ns. harrastajan askiksi. Juu, asiavirheitä varmasti on, mutta perusajatus manuaali vs. automaatti on itsellä tämä. Sitten kun pdk vasteajalla olevat automaattiaskit tulevat tavistenkin saataville niin saatan harkita. Kutsukaa dinosaurukseksi.
#20
Asia selvä, kiitos paljon auttavista vastauksista. Heikoilla jäilläkin pitäisi aina olla naskalit mukana mutta kaikilla ei ole. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö joskus ole hukkuvalle heittänyt köyttä vittuilun sijaan.

Mutta ei mulla muuta, parempi pitää taas näköjään vuosi turpansa kiinni täällä kun taso on edelleen tämä ja seurata vaan sivusta.

Asiakkaan maksettavaksi tämä nyt toki ei kuitenkaan jää, asian hoito vaan tuntuu olevan sen verran hidasta että jeesiä meinasin kysellä.

Iso kiitos kuitenkin kaikille niille jotka aiempiin kysymyksiini ovat asiallisesti jaksaneet vastata, niistä on todella ollut apua.

Aamen, poistun paikalta.

(kirjoitettu ennen joukosen vastausta)
#21
70tkm, en ole ensimmäinen omistaja, mutta kaikki kaksi määräaikaishuoltoa ohjelman mukaisesti ennen tätä korjausta suoritettu marmorilla. Tämä meni alun alkujaan sen takia muualle kuin marmorille koska takuussa on euromääräinen limiitti ja marmorilla tuosta olisi jäänyt paljon vähemmän saldoa jäljelle. Harmittaa vain sikäli, että mitä omia kokemuksia on niin marmorin kanssa harvoin on pitkiä vastausviiveitä ja homma kyllä hoidetaan kuntoon jos ensimmäinen kerta menee vihkoon.

Auto on vakio.
#22
Tästä tulee nyt pitkä, mutta yritän kertoa mahdollisimman tarkasti jos joku jaksaisi lukea läpi ja kommentoida. Audi A4 Avant 2.0Tdi quattro 190hv man. B8.5 vm 2015. (CNHA) Autoon vaihdettiin oem-turbo sekä egr-venttiili konsernin autoihin keskittyneessä liikkeessä (ei marmorilla) joten ammattitaito pitäisi olla kunnossa enkä sitä epäilekään. No, korjauksen jälkeen turbo piti melkoista kohinaa ja suhautteli kaasua päästettäessä. Tämä ääni kuului alakierroksilla kun vääntöä pyydettiin paljon n. 1400rpm-2200rpm. Yläkierroksilla tuota ääntä ei kuulunut tai se peittyi muuhun meteliin. Auto otettiin uudestaan työn alle ja keula purettiin jotta putkistoon päästiin taas käsiksi. kyselin mikä siellä sitten oli. Joku putki joka tulee johonkin "sivuun kiinni", oli o-rengas huonosti paikallaan tai puuttui, ja nyt on kuulemma puhinat poissa. No hetken oli, (viikon) mutta nyt palaavat näköjään pikkuhiljaa. Eilen varsinkin kevyttä puukuormaa (n.500kg) vetäessä huomasin tuon taas voimakkaammin, eli KOHHHHHHHHH-ja kun kaasun päästää niin TSUHHH. Esim cruisella ajettaessa kehäteillä kun nopeudet ei ole moottoritietasoa niin tuohan osuu suoraan ajoalueelle (1500-2000rpm) jolloin pienen mäen tullessa kohina alkaa kun vääntöä haetaan, ja jos tuolla kierrosalueella vapauttaa kaasun, kuuluu tuo TSUHHH. Siis myös ilman kärryä, mutta tuo kärry korosti vian kuuluvuutta.
Alkuperäinen syy miksi korjaamolle auto meni, oli se, että kabiinissa ja konehuoneessa haisi pakokaasu, ja turbosta löytyi vika ja testeri kertoi egr olevan rikki, joten nämä vaihdettiin.

Mitään, ei siis mitään kohinoita ja tussahteluja kuulunut ennen näitä töitä jotka nyt suoritettiin.
Ensimmäisen kerran korjaamolta haun jälkeen luulin, että suodinkotelo olisi jäänyt asentamatta kokonaan takaisin tai vähintäänkin vapaavirtaussuodatin olisi asennettu paikalleen. Mutta tuolla tuo alkuperäinen paikallaan seisoi.
Testerin mukaan kuulemma kaikki tuntuu olevan ok, ilmamäärät, pyydetyt ja toteutuneet ahdot ja muut yleiset arvot kuulemma, ja tosiaan nuo ahtoputket on nyt heidän mukaansa tsekattu. (Vanhakin ahdin kuulemma ahtoi ihan ok, mutta vuoti pakokaasua)
Kunnossahan tuo nyt ei tällaisenaan kuitenkaan ole, se on selvä koska näitä ääniä ei ole ennen ollut ja en millään jaksa uskoa, että tällainen kohina ja tussahtelu olisi autossa normaalia.

,,äni ei ole niin kova, että sitä desibelimittarilla voisi mitata, mutta vaimokin ihmetteli että onpas "hassu" ääni.
Lisäksi auton käynnistyksen jälkeen moottoritilassa pakosarjan / turbon läheisyydessä haisee taas pakokaasu, kabiiniin asti tuo ei ole tällä kertaa tullut, mutta 100% varmuudella tuo nenään tulee.  (webastosta tässä ei ole nyt kyse millään tavalla) Eli arvaatte varmaan että rupee nyppimään tämä homma.

Ajattelin nyt pyytää korjaamoa tekemään tai teettämään kunnon painetestin imu ja pakopuolelle, ehkä tsekkaamaan välijäähyn putket ym. Suuttimet pyytäisin penkittämään, josko soppaa vuotaisi johonkin, tai kone saa sitä yksinkertaisesti liikaa. Hieman korkea taajamakulutuskin tukisi tätä. Paljon tämän enempää en maalikkona osaa pyytää, eikä pitäisi pyytää tietenkään mitään, korjaamon asiahan tuo olisi kuntoon saada, mutta mutta... Jotenkin myös se, että testerin mukaan ahdot toteutuu ei kerro vielä mitään, eiköhän tuossa oem föönissäkin tuotto riitä pyydettyihin arvoihin vaikka jotain vuotoa jossain olisikin, mutta ei niin suurta joka aiheuttaisi vikakoodin.

Sitten se viimeinen oljenkorsi varmastikin on se, jos tuntuu että homma ei etene, on viedä tuo marmorille ja tutkituttaa siellä pidemmän kautta ikäänkuin second opinion tyylillä ja selvittää missä vika on.

Eli onko kellään ollut yhtä sitkeästi kohisevaa ja tussauttelevaa turboa ja tuota pakokaasun hajua kaupan päälle, alkaa itsellä olemaan melko neuvoton olo kohta. Korjaamosta ei ole hetkeen kuulunut mitään, pitänee mennä paikan päälle. Ymmärrän että ketuttaahan tämä keissi varmaan heitäkin, mutta finaaliin homma nyt pitäisi saada kun työkalu on rampa.

Kiva jos jaksoit tänne asti...
#23
Ymmärtääkseni on mitattu moneenkin kertaan huollon yhteydessä ajon aikana parametrit, ja kaikki kuulemma kunnossa, ilmamäärät, ahdot, ym.
Olisi nyt tästä johtuen pitänyt tietysti osata pyytää seurata imuilman lämpötiloja tarkemmin, mutta myöhäistä enää.
Toisaalta nuo huoltamon testivedot tehdään tod.näk semilämpimällä moottorilla ja lyhyellä vedolla, eikä tuota läpän toimintaa suuntaan taikka toiseen voi todentaa varmastikaan ilman pitkää sessiota ja visuaalista tarkastamista. Olivat kuitenkin suodinkotelo irti testanneet tuon läpän toimintaa lämmittämällä sitä toholla, ja ei ollut kuulemma mennyt kiinni, eli lämmönpuutteesta tuon toiminta tuskin on kiinni.

Huomenna siis hakemaan Motonetista bachon tarkastuspeili ja seuraamaan läpän toimintaa aamulla startatessa ja ajon päättyessä, ja jos läppä on auki pitkän ajon päätteeksi niin rapumerraksi koko boksi.
#24
Ok, tsekkaan kyllä mitä tarvitsee, mutta tuo PR-koodi asia meni vähän ohi. Kummassakin, sekä tuossa ruotsin varaosassa, että omassa osassa puhutaan BM-loppuisesta osasta. Tsekkaan huomenna vielä kotelosta löytyykö siitä näitä "climate zone" koodeja.
#25
Many thanks linkistä. Tutkin nyt illalla tuota filtteriboxia ja tosiaan pyöreä putki tulee pakarille päin ja toinen repsikan ajovaloon päin. Tuossa räjäytyskuvassa hämäsi tuo lattaputki joka ilmeisesti on vain yhde. Tavallisella partapeilillä tuonne ei kuitenkaan millään pääse näkemään onko pakarin puoleinen rööri kokoajan auki vai kiinni. Täytyy hommata jatkovarrella oleva hammaslääkärin peili niin saa empiirisen tuloksen koneen ollessa kylmä ja lämmin. Jokatapauksessa tuo osa joka linkissä on on ilmeisesti oikea vaikka eri tehoversion koneesta.

Kuitenkin jos joku viitsisi vielä vinkata alla olevista osanumeroista niin kiva. Tuon "filterlementin" numeron toki ymmärrän, mutta miten nuo kaksi eroavat toisistaan.

Omasta löytyi seuraavat osanumerot filtteriboksista:

- 8K0.183.B   Typprüfnr
- 8K0.133.843.L   Filterelement
- 8K0.133.837 BM   Filter ZSB

Tuossa linkatussa osassa sanotaan että:

- Originalnummer 8K0133837BM (eli sama kuin oman Filter ZSB tunnus)
- Visuellt artikelnummer 8K0133835CC (vaikka ruotsi taipuu jonkin verran niin en tiedä mikä näkyvä numero tämä on)

Summa summarum, olisiko tuo passaava filtteriboxi tämän tilalle jos tilaisi varuiksi pois.


#26
Kiitos kuvasta, jotenkin luulen että tämä aukeava läppä on kuitenkin oma osansa, eli erillään näistä kahdesta varsinaisesta ilmanottoputkesta.
Tieto tosin ei ole varma. Asentaja kertoi läpän auettua ottavan juurikin pakosarjan kupeesta tuon lämpimän ilman. Tuossa kuvassa maalaisjärjellä ajateltuna näyttäisi olevan kaksi putkea jotta ilmaa saadaan tilanteessa kuin tilanteessa jos toinen jostain syystä tukkeutuu.
Täytyy kysellä korjaamosta tuota vielä tarkemmin josko saisi selvyyden.
#27
Samalla tuli mieleen, että kuinkahan moni tietää koneessaan olevan tuon mekanismin kun kyseessä on mitä ilmeisimmin täysin mekaaninen komponentti jonka vikaantumista ei koskaan tule saamaan vcds:llä kiinni. Eli erikoiset nykimiset ja rykimiset varsinkin kesällä voisi periaatteessa johtua myös tämän tyyppisestä viasta etenkin jos muut vaihtoehdot on jo suljettu pois. Koska kone saa kesähelteellä kaupan päälle vielä hehkuvasta pakarista lämmöt kaupan päälle. Vai pitäisikö tuo ilmetä vcds:llä poikkeuksellisen korkeana imuilman lämpönä, ja jos ilmenee niin ajon aikainen loggaus taitaa olla ainoa vaihtoehto missä jäisi kiinni.
#28
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.03.18 - klo:13:07
Jos ilmanotto molemmissa tapauksissa ei ole lähelläkään pakosarjaa niin tuskimpa tästä kyse.

Tämä avautuva läppä on nimenomaan pakosarjan vieressä josta se haukkoo heti lämmintä ilmaa ja pitäisi siis mennä kiinni kun lämpöä on tarpeeksi, mutta nyt systeemi on särki. Jotenkin vaan tuntuu, että webaston käytölläkin tuo kone kyllä lämpiää vähintään riittävän nopeasti.
Uusi kotelo marmorilla tuskin ihan halpa on.
#29
Vissiin jostain tämänkaltaisesta systeemistä kyse. https://www.youtube.com/watch?v=N8Z361Zb06c Pitäisiköhän tuo disabloida sitten kokonaan siten että on aina kiinni, oli sitten kylmää tai kuumaa. Eikös viileä imuilma ole aina ns. parempi kuin kuuma. Etenkin jos tuo nyt jumittuu auki asentoon kokoajan. Ja mikä mahtaa olla tuon systeemin tarkoitus alun alkujaan, mitä positiivisia juttuja tuo toimiessaankaan tuo mukana, ei ymmärrä.?
#30
Ok, kiitos vastauksesta, hyvä tietää että marginaaleilla ollaan ilman vaaraa ylilämmöistä. Jokin vika tuossa kuitenkin on ja sellaisessa paikassa että itsekin tuon varmasti saisi vaihdettua jos vain tietäisi mitä vaihtaa. Eli jos jollain tuntua asiasta niin mielellään otan kokemukset vastaan.
VCDS ei tuosta löydä mitään herjaa, liekö mekaaninen systeemi.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy