Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - th

#1
A4 B9 (14-) / Vs: Huoltojen hinnat
03.07.21 - klo:01:01
taas yksi syy huolenpitosoppariin tai sähköautoon siirtymiseen
#2
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
18.06.21 - klo:11:50
Millaista vannekokoa olette ajatelleet? Tuntuuko 19" vanne ja rengastus liian "löysältä"?
Itselle tulossa q4 ja ajattelin heittää mukana tulevat vanteet kitkoille ja pitäisi hommata sitten uudet kesävanteet.
Vannevaihtoehtoja ei kauheasti ole jos kattoo q4, enyaq ja id4 vanteet (lienevät yhteensopivia kaikki)

Toki ehtiihän sitä kokeilla varmaankin syksyllä riittävästi tuolla 19" rengastuksella ja saada tunnetta, pitäisikö kesärengas olla matalaprofiilisempi 2022 kesälle.
#3
Aidon parkkitutkan saa varmasti lisättyä, mutta ei varmaankaan ole halpaa, jos teettää liikkeessä, hommaa sensorit ja uuden puskurin, sekä maksaa työt.

Navin lisääminen taitaa olla n. tonnin luokkaa, ei kannata, jos on CarPlay käytyössä.
Olikohan itse navi lisenssi n. 600-700 ja asennus päälle.

Audi connect on palvelu johon yhdisteetää puhelimen myaudi sovellus. Sen kautta näkee kartalla auton sijainnin, polttoaineen tilan, varoitukset, kilometrimäärän yms. Pystyy avaamaan ovet etänä ja mikä autossa on moottorikäyttöinen lämmitys, niin kytkemään ilmastoinnin ja jäähdytyksen päälle. Aktivointi tapahtui avaimen mukana tulleella muovilätkällä, jonka takaa löytyi koodit raaputuspinnan alta. Saattaa edellyttää marmorikäyntiä riippuen, miten edellinen omistaja nämä on poistanut käytöstä. Palvelut on käytössä 3 vuotta ostosta ja sen jälkeen vaativat uusintaa. Hinnasta en tiedä. Tästä en ruotsissa ostetusta autosta tiedä pitääkö olla oma sim ja liittymä vai meneekö auton simmmillä. Suomessa ostettu auto sisältää simmin ja datayhteydet. Lataa appstoresta myaudi sovellus puhelimeen.

Audi_mmi_xxxx Wi-Fi verkko on audin wifi. Mikäli autossa on lte yhteydet, niin sitäkautta varmaankin pääsee jopa nettiin, muuten taitaa olla jotain mmi wifi musa striimausta varten. En ole ikinä itse käyttänyt. Auton asetuksissa on jossain valikossa mmi rullan sivunappien takana valikko, johon pääsee salasanan määrittämään.

USB:n kautta äänen lienee mahdollista siirtää vain carplayn:llä. Tukeeko padit CarPlay:tä en tiedä. Bluetoothilla pitäisi varmasti toimia, mutta bluetooth tulee vain yhtä laitetta kerrallaan, joten sillon ei kuskin puhelin voi olla kiinni. Vai onko tässä sitten joku rajoite, että toimii vain puhelimien kanssa?

Softapäivityksiä ei audilta ole saanut näihin juuri muuten, kun siten, että koko osa hajoaa ja vaihdetaan uuteen. Muutos taitaa tulla vasta uusissa sähköautoissa (etron gt ja q4), johon pitäisi etänä onnistua softaupgraded netin yli.
#4
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
09.05.21 - klo:16:59
Ei kehdannut kolmatta b9:siä ottaa, niin koitetaan nyt q4 etronia. Täälä ei sille taida olla keskustelualuetta ollenkaan :o
#5
A4 B9 (14-) / Vs: Navin päivitys
31.01.21 - klo:14:52
Tulee käytetyä apple carplay:tä. Iso päivitys kerran vuoteen ja pienempiä läpi vuoden ihan ilmaiseksi. Näkyy nopeuskamerat ja liikennetiedot reaaliajassa.
Ainoa miinus lienee, ettei karttaa saa mittariston puolelle. Vanhanaikaiseen tehdasnaviin en koskisi jo pelkästään tuon hankalan päivitettävyyden ja kalliin hinnan takia.
#6
A4 B9 (14-) / Vs: Audi A4 B9 2020-
15.01.21 - klo:21:50
2016 ja 2018 b9 malleihin ainakin onnistui lämppärin muutos niin, että lämmittää myös moottorin Audicentterissä ennen luovutusta.
#7
https://carplay2air.com/?gclid=EAIaIQobChMIirvC0K-66QIVLUzCCh029AS6EAEYASAAEgKJEPD_BwE

Langaton carplay palikka, vois toimia langattoman latauksen kanssa kivasti. Aika arvokas kyllä.
#8
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
24.04.20 - klo:19:08
Taitaa olla sen verran vähän noita 3.0tdi koneisia suomessa, että ei juuri keskusteluissa ole näkynyt.

Varmasti hieno kone tuohon koriin!
#9
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0c2e198-a9b2-4d8f-bc15-877cbe1497bc
Teslalla ajeltu miten sattuu huollon aikana. Ihan käsittämätöntä, että liikkeet eivät ymmärrä jäävänsä kiinni näistä nykypäivänä.
#10
Tuon takaovien aukeamisen määrittää mielestäni se onko sytytysvirta päällä tai moottori käynnissä.
Mikäli avaan sammutetun auton kuskin oven, niin muutkin ovat saa sen jälkeen auki. Mikäli auto on käynnissä tai sytytysvirta päällä, niin muut ovet eivät avaudu.
#11
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.11.19 - klo:15:09
Ennen kun revit verkkareitasi enempää niin varmuudeksi kannattaa miettiä myös muita skenaarioita..

Espoossa Audi Centerillä ei ole omaa korikorjaamoa vaan kaikki korityöt Audeihin tehdään VW Centerin tiloissa. Espoon VW Centerin huoltotilat on kirjaimellisesti kellarissa autoliikkeen alapuolella ja uskaltaisin väittää, että auto ei pysty paikantamaan itseään siellä kellarissa GPS:n avulla. Auto saattaa paikantaa itsensä matkapuhelinverkkoja (3G tai 4G) apuna käyttäen ja tällöin paikannustarkkuus on 100m ja 10km välillä. Mielestäni tämä kyseinen naapuripiha osuu aika hyvin tollasen matkapuhelinverkkopaikannuksen epätarkkuuteen.

PS. Odotan innolla syyttelyä kun olen katsonut tällaista törkeyttä VAG-lasien läpi  8)

Kävin tarkistamassa tilanteen työmatkalla ja siellähän se oli Eke:n pihassa. Tuo paikannus on aika tarkka ulkosalla ja parkkiruudun näkee kartasta täysin, jossa auto on pysäköitynä. Sovellus myös ilmoittaa isomman alueen, jos paikannus on epätarkka.

Toisaalta onhan tämä ihan hauska järjestely, niin voi käydä tarkistamassa ohikulkumatkalla, mihin kellonaikaan tahansa oman auton työn etenemisen edistymistä.
#12
Espoossa K-Caara hoitaa näemmä Audi, VW ja Seat autojen korjauksia VW Center Espoossa.
Tuon liikkeen toiminnassa on hieman kyseenalaisia toimintamalleja, joista haluaisin varoittaa, jos viet autosi kyseiseen liikkeeseen.

Liikkeen parkkipaikka on hyvin rajattu, joten he ovat päättäneet sijoittaa asiakkaan huollossa/korjauksessa olevat autot lähi firmojen pihaan, esim. omassa tapauksessani autoni oli sijoitettu n. 500m päähän EKE-Finance nimisen firman parkkipaikalle yöksi. Tämän huomasin My Audi sovelluksella katsoessani korjauksen aikana, missä autoni menee.



Tässä esimerkki omasta autostani, joka on seissyt vieraan yrityksen pihassa jo 10h 27min kuvanotto hetkellä. Mikäli siis olet tarkka autosi säilytyksestä, niin vältä tätä liikettä! Itse olettaisin, että toimittaessani auton K-caaran huoltoon auto säilytetään liikkeen aidatussa ja valvotussa pihassa tai korjaamohallissa. Ei missään läheisten kiinteistöjen parkkipaikalla. Tiedustellessani liikkeestä auton säilytyksestä sain osakseni lähinnä naureskelua ja vähättelyä.

Luulisi liikkeiden pikkuhiljaa ymmärtävän asiakkaiden autojen kohtelun päälle, kun käytännössä lähes kaikkia uusia autoja pystyy seuraamaan varsin kattavasti etäyhteyden päästä. Paljastuu liikkeen lounasreissut asiakkaan autolla ja tämän kaltaiset autojen varastoinnit epäasiallisessa paikassa.

Kehottaisin siis boikotoimaa kyseistä liikettä, jos autosi säilytyksellä on sinulle merkitystä.
#13
Oireet on vaihdelleen nyt viikon ajan kovasti välillä herjaa auton päässä, ettei palvelimeen saada yhteyttä, välillä ei pääse puhelimesta loggaaamaan koko softaan ja välillä kun sisälle pääsee, niin herjaa pääkäyttäjän määrittämättäjättämisestä, eikä saa yhteyttä autoon. Apple watch on satunnaisesti saanut ladattua rangen kellotaulun ruudulle, ehkä parin päivän välein. Toivottavasti saavat pian kuntoon, sillä en todellakaan halua kantaa tuota lämmityksen kakea avainnipussa ja muutenkin, kun läheskään aina auto ei ole sen kantamalla.

Onko tietoa mihin taholle tuosta voisi laittaa edes palautetta? Huolto tuskin suomessa ymmärtää tai on edes kiinnostunut.
#14
Lainaus käyttäjältä: Liuhu - 22.10.19 - klo:11:33
Ja lisäkysymyksenä. Onko ihmisillä ollut ongelmia lähipäivinä tuon myAudi-appin kanssa? Itse en ole tänään kunnolla saanut yhteyttä autoon, eli webaston käynnistys ym. ei ole toiminut. Autolla ajaessa tuo kuitenkin oli päivittänyt ajoneuvotiedot appiin. Kerran sain appin päivitettyä niin että appissa oleva "Ajoneuvon viimeisin yhteystieto" päivittyi siihen ajanhetkeen kun yritin päivitystä tehdä, mutta tässäkin meni kyllä kauan. Onkohan siellä serverit jumissa tai jotain?

Viikonajan on ollut ongelmia itsellä. Pakko ottaa tänään lämmittyksen erilliskaukkari matkaan. Harmi vaan, kun sen kuuluvuus on niin rajallinen. Ei esim. Duunissa kanna työpisteeltä parkkikselle. Aikaisemmin ei ole ollut itsellä näin massiivisia ongelmia tuon kanssa.
#15
Tulee iOS13 mukana, eli jos puhelimella on ikää sen verran ettei siihen saa iOS13, niin sitten on aika mennä kauppaan.

Itse kävin hakemassa iPhone 11 pro ja applewatch series 5
#16
CarPlay hyppäsi tänään ison askeleen eteenpäin. Käyttöliittymästä tuli paljon monipuolisempi, toiminta on todella paljon nopeempaa ja sujuvampaa.
Ihan, kun koko auto olisi uudistunut tämän myötä  8)

Parit kuvat:


Uusi carplay spotify näyttää nyt albumin kannet ja näkymät ovat "modernimpia"
Hamillista, että spotify ei edelleenkään tue siriä, että voisi pyytää ajaessa musiikin äänikomennoila.


Uusi dashboardi, jossa näkyy yhtä aikaa navi, soiva musiikki ja applen maps sovellukseen tallennetut osoitteet.
Näytti aluksi oletuksena työmatkaa ja arvioitua ajoaikaa. Tämä on valikkonäkymän sivu 1.


Perinteinen valikkonäkymä sivu 3.


Valikkonäkymän sivu 2.

Viralliset applen release notesit:
All-new CarPlay Dashboard with your tunes, turns and smart Siri suggestions on one screen
All-new Calendar app with a view of your day, option to drive to or dial in to meetings, and contact meeting organisers
Apple Maps redesign with Favourites, Collections and Junction View for China
Apple Music album art to easily find your favourite song
Do Not Disturb While Driving now available in CarPlay

Mites tuo Androidauto on muuten kehittynyt, kun en ole nähnyt pariin vuoteen? Onko jo valovuoden applea takana tämän myötä?
#17
Itse taas en aja autolla ollenkaan käyttämättä carplaytä. Mikäli ei navia käytä, niin sitten vähinntään spotify, tuneinradio, youtube tai vastaava tuottamassa musiikin. Waze usein ruudulla auki ilmoittelemassa pk-seudun liikennehäiriöistä työmatkoilla yms.

Tärkein varuste koko autossa, mutta tapoja ja mielipiteitä on monia. Nyt syyskuun 19. päivä odotellessa vielä, kun tulee uusi paranneltu carplay käyttöön.
#18
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
05.09.19 - klo:09:50
Mites ne, jotka on autoon päässy istumaan jo on tykänny siitä kosketusnäytön asemoinnista?
Mikäli koitan nykyisessä 2018 mallissa kurotella näyttöön, niin se on aivan liian kaukana.
#19
Kyllähän tuohon löytyy madallussettejä vaikka h&r:ltä. Tuo vakio sport alusta on kyllä 18" vanteiden kanssa jos sen verran jäykkää kamaa, etten itse kyllä kärsisi yhtään jäykempää laittaa.
#20
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.08.19 - klo:15:50
Yksi parhaista ominaisuuksista tuossa 2018 mallissa on ollut, jos unohtaa kännyn autoon carplay piuhaan, niin auto sanoo ovea avatessa "your mobile phone is still in the vehicle"

Ennen tuli unohdeltua aina luuri sinne kyynärnojan alle laturijohtoon, kun carplaytä käyttää kuitenkin lähes poikkeuksetta ajaessa pelkän spotifyn takia.
#21
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.08.19 - klo:15:32
Eipä tuota tehdasnavia ole mitään järkeä ostaa suomessa
a) koska se maksaa törkeesti
b) Apple CarPlay tai AA toimii paremmin
c) se ei osaa kadun nimiä

Ilmeisesti jatkossa virtuaalimittaristonkin saa ilman tuota typerän kallista navipakettia.
#22
Uusi versio apple CarPlay:stä tulee nyt syksyllä.

Uusi versio sallii mm. sisällön tuonnin toiselle näytölle, eli teoriassa kartan voisi saada mittaristoon, jos audi tämän sallii. Todennäköisesti ei tule vanhoihin autoihin päivityksenä vaan edellyttää uuden auton ostoa.

Uuden version myötä tuntuu tulevan muutenkin isompia uudistuksia käyttöliittymään ja toimintoihin, joita listattuna tässä:
https://www.pocket-lint.com/cars/news/apple/148501-apple-carplay-on-ios-13

#23
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.08.19 - klo:12:41
Tuo dieselin jurnuttaminen on poistunut jossain kohtaa 2016 ja 2018 mallien välillä. Edellinen 2016 2.0tdi quattro jurnutti, niin että käytännössä piti koko ajan rattivivuista tiputella pienemmälle tai ajaa s-moodissa. 2018 2.0tdi quattro on taas aivan erilainen ja siinä ei kyseistä ongelmaa ilmene ollenkaan. En pysty nimeämään yhtään nopeutta/tilannetta, jossa tuota saisi enää toistumaan. Muutoinkin tämä 2018 auto on laadullisesti kuin eri merkkiä. Ei enää mitään kolinoita, räminöitä, sirinöitä tai muitakaan ongelmia. Ei ole tarvinut huollossa käydä kertaakaan, kun auto on ollut nyt 11kk. Edellisen kanssa taisi olla 6 vierailua ekana vuonna osittain softabugien/takaisinkutsujen takia ja osittain erikoisten äänien takia.

Kesän lomareissuilla tuli ajettua viikko a3 cabriota ja 2vk uutta beetleä cabriona ja kyllä siinä alkoi pikkuhiljaa tulla ikävä quattroa jopa etelän asfalteilla. Sen verran epämiellyttävää etuvedon käyttäytyminen on takapainotteiseen nelikkoon tottuneena.

#24
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.08.19 - klo:10:41
Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.08.19 - klo:16:07
Sämpylä:
A4 Avant Business S line 40 TFSI 140 kW MHEV S         
      
Lisämausteet:         
Bang & Olufsen 3D Sound System         
Audi virtuaalinen mittaristo plus         
Tummennetut takasivulasit ja takalasi         
Pneumaattisesti säädettävä ristiseläntuki etuistuimille hierontatoiminnolla         
Daytona-harmaa, helmiäisväri         
3-puolainen nahalla päällystetty monitoimiurheiluohjauspyörä, tasainen alaosa         
Laajennettu LED -sisävalopaketti, valittavissa 30 värivaihtoehtoa         
Trend-nahkapaketti          
2 USB-latauspistoketta takaistuimella         
Säilytyslokeropaketti          
Audi pre sense basic -järjestelmä         
Matrix LED -ajovalot dynaamisilla etu- ja takavilkuilla         
Comfort -paketti
Sis. Vetokoukku, seisontalämmitys- ja tuuletus kaukosäätimellä, automaattisesti himmentyvä taustapeili sekä etusivulasit äänieristelasia.          
S line -sisätilapaketti
Sis. Sequenz kangas/-nahkaverhoillut urheiluistuimet, Harjattu tumma alumiini matta somistelistat, musta sisäkaton verhoilu, polkimet ja jalkatuki jaloteräspinnoitteella, kiiltävän mustat somisteet (sis. säilytyslokeron kannen automaattivaihteisissa malleissa), Mustan sisäkaton verhoilu; Kontrastisaumaompeleet S line -monitoimiurheiluohjauspyörässä, ohjauspyörän otekohdat rei'itetyllä nahalla, S line logot istuimien selkänojissa, ohjauspyörässä, ovien kynnyslistoissa sekä etulokasuojissa. Valaistut alumiiniset etuovien kynnyslistat S logolla.   

Eiköhän tuo maistu ihan hyvältä.

Varustetta on melko kattavasti, mutta missä se tärkein eli quattro?
Tuossa taitaa kuitenkin olla jo quattron hinnalla varustetta kyydissä ja suurin osa sellaisia, ettei niistä myydessä saa mitään toisin, kuin quattrosta. Itsellehän se auto toki ostetaan, mutta itse lähtisin siitä, että nelikko alle ja kyytiin sitten varustetta sen mukaan, mitä kukkaro sallii. Tietenkin, jos ei dieselistä tykkää, niin se bensaversion ultraquattro käy kyllä huomattavasti rankemmin kukkarolle. Plugariversiota odotellessa, jos saisivat sen q5:sen hybrid tekniikan a4 koriin.
#25
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
04.07.19 - klo:01:09
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.06.19 - klo:21:09
Pienellä kulkee nämä uuden tekniikan A4 Audit.
Herääkin itselleni kysymys.
Mihin tarvitsen jotain hybridiä tai sähköautoa ?
Omilla ajoillani en tarvitse mihinkään.

Kulutuslukemat ovat yksi ja hailea, sähköä tarvii, jotta lisää tehoa/kiihtyvyyttä, sekä pienemmät päästöt -> halvempi hankintahinta ja halvemmat lisävarusteet. Muu sähköilyssä ei kiinnosta ja tuohan se elämään vaikeutusta esim. johdon päähän laitto ja täyssähköissä ei webastoa.
#26
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
12.06.19 - klo:13:12
Audi tulee ostettua vain ja ainoastaan quattron takia. Mikäli etuveto tai takaveto on ok, niin sitten on huomattavasti parempia vaihtoehtoja muissa merkeissä.
#27
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9 ASS ääni surkea.
03.06.19 - klo:23:48
Eka 2016 sedan oli aivan karmea, jos volaa laittoi yhtään, niin tuntui, että kaikki rämisee ja kolisee ja vähäinenkin basson lisääminen sai hattuhyllyn pärisemään. Seuraavassa 2018 B9 avantissa homma toimii jo selkeästi paremmin, vaikka edelleen subin säädön puute hieman harmittaa. Ei kuitenkaan räminöitä ja ääntä kärsii laittaan hieman enemmänkin.
#28
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
22.05.19 - klo:21:38
Audin trendit on kyllä menossa ihan eri suuntaan, kun omat mieltymykset.
Voimalinja ei ole vuosiin uudistunut juuri mitenkään, lähinnä taantumaa ultraquattron muodossa.
Sähköt ei tule nelivetoon sitten millään muotoa ja muutenkin tuo uusi facelifti oli todella laimea.
Lähinnä huvitti se törkerö kosketusnäyttö, joka on "liimattu" vanhan paikalle. Se on ensinnäkin liian kaukana, ettei sitä kunnolla yltä koskettamaan.
Näytti myös mmi rulla kadonneen, onko siinä kosketuslevy tilalla vai joku luukku? Ei saanut oikein selvää julkaistuista kuvista.

A4 tarvitsisi kunnon piristyksen ainakin moottoripuolelle plugari nelivetohybridin muodossa. Mieluiten semmonen ~250hp quattro sähköllä ja päästöt ja hintaa alas, eli maksimissaan nykyisen 2.0tdi mallin pakkeille.
#29
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.05.19 - klo:01:13
Kulutus on lopulta aika turhaa, kun autoa pitää sen 2- 2,5v niin lopulta hankintahinta on se, joka määrää. Ihan sama lopulta mitä kuluttaa ja kuinka paljon, kunhan on quattro.
#30
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
11.05.19 - klo:11:33
Onkos kukaan rakennellut langatonta latausta tuohon? Itse mietin, että jos iskisi tälläisen keskikonsolin kumaton alle:
https://m.banggood.com/Qi-Wireless-Charger-PCBA-Circuit-Board-Coil-Wireless-Charging-Micro-USB-Port-DIY-p-1135308.html?rmmds=search

Vai haittaisikohan tuo silmukka siellä langattoman avaimen toimintaa?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy