Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Nipponisti

#31
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.09.15 - klo:23:03
Aika kovia ovat nuo hybridi autojen kulutukset. Vanha Scirocconi 118 kW manuaali vei 47 280km/5,99l/100km. Tuo on tarkka mitattu kulutus.

Olet oikeassa, ei Hybridistä ole juuri muualla hyötyä kuin kaupunkiajossa, jossa voi päästä hyvinkin vähällä. Mutta maantiellä lukemat ovat melkein samat kuin samantehoisella muulla autolla. Ja minullakin iso osa on maantieajoa. Tosin autollani pääsisi kesällä vähemmällä bensalla, jos siinä ei olisi hybridin tehoihin nähden järjettömät 225 matalaprofiilirenkaat ensiasennuksena. Jos ne vaihtaisi "normaaleihin" tai säästörenkaisiin, niin varmaan pääsisi helposti todellisiin alle 5 litran kulutuksiin. Enkä muutenkaan aja autolla mitenkään hissukasti vaan suhteellisen reippaasti. Jos ajaisi "oikeaoppisesti" niin toki silläkin vielä pihistäisi lisää.
#32
Lainaus käyttäjältä: rami - 22.09.15 - klo:14:55
Kyllä jälleen VW/Audi/Skoda joutuu laatua heikentämään,että saavat maksettua laskunsa. (alihankkijoiden kilpailutus) Alkaa todellakin olla härskiä kusetusta.
Sitten ollaan muka niin tarkkoja Volkkarin suhteen ettei voida takavaloja koodata toimimaan ettei syyllistyttäisi "verorikokseen" kuten marmorilla sanotaan. Jos koodataan taakse päivävaloilla LED:it päälle niin se on pajan poikien mielestä päästörikos.   (autonvalmistaja kieltänyt ehdottomasti)  On kyllä harvinaisen "rehellinen" ;D autonvalmistaja. Mitä joku LED nostaa päästöjä? Naurettavaa tuollaisen töppingin rinnalla.
Aika raakaa pissimistä omaan lahkeeseen. ;D ;D ;D

Olen tässä kyllä aikalailla samaa mieltä. Itsekin kyselin "takavaloasiaa" ja selitys oli tuo. Enemmän tässä mietityttää kuitenkin se, että jos yhtiö on valmis, sanotaan nyt suoraan, tarkoituksellisesti huijaamaan asiakkaita ja testilaitoksia, niin mikä on sitten moraali muissakaan asioissa? Aivan yhtä hyvin voidaan k...taa asiakkaita vaihdelaatikoiden tai minkä tahansa asian kanssa. Ja aivan kuten keskusteluissa todettiin, niin tämän jupakan kustannukset revitään alihankkijoiden nahasta, josta seuraa väistämätön laadun lasku. Ja auton omistajat sitten loppukädessä maksavat oman laskunsa autojen arvon laskuna. Tulipa hypättyä VAG veneeseen silloin kun joku varasti tapin pohjasta ja rantaan on matkaa ...  ???
#33
Pääsääntöisesti olen ollut erittäin tyytyväinen kaikkiin myyjiin. Muutamissa ison ketjun liikkeissä on lähinnä harmittanut säälittävät välirahatarjoukset, mutta se ei tietenkään ole myyjän vaan ketjun asia. Jokainen myyjä näyttää aina selailevan firman sisäistä hinnoitteluopasta...

Itse arvostan sellaista rauhallista ja asiallista myyjää, joka ei poukkoile heti "silmille" ameriikantyyliin, vaan antaa asiakkaan katsella ja tulee sitten kysäisemään mitä voisi tarjota. Samoin ammattitaito eli osaaminen siitä mitä myy on aina plussaa. Joissakin paikoissa tuntuu, että asiakas tietää autoista enemmän kuin myyjät. Ja viimeisenä hyvänä ominaisuutena on se, että ei tarvitse käydä tinkimässä kymmentä kertaa vaan lopullinen hinta ilmoitetaan heti.

Ja minun kanssa asioidessa arvostan tietenkin pitkää pinnaa, koska olen luonteeltani pilkunviilaaja. Joten haluan yksityiskohdat kerralla kohdilleen ilman epämääräisiä jälkisäätöjä, ja asioiden sujuvan luvatusti. (toistaiseksi kukaan ei ole vielä heittänyt ulos kaupasta ... Mutta varmaan siellä on mutinaa kuulunut  ;D). Toisaalta myyjäkin siinä voittaa, koska olen tainnut ostaa samalta kaverilta parhaimmillaan 6 autoa. Ei sitten jatkossa tarvitse turhaan säätää vaan molemmat tietävät suurinpiirtein valmiiksi mitä ostaja haluaa.

Ja tietenkin hyvät huoltopalvelut liikkeessä ovat jatkon kannalta aina plussaa.

#34
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.09.15 - klo:22:34
Ei kait se enää voi tulla, koska jokaiselle (uudemmalle) autolle on ns. CoC tyyppihyväksyntätodistus josta mmm. päästöt ilmenevät.
Muutoin jokainen uudempi ajoneuvo, jolla on CO2-pohjainen vero pitäisi tyypittää uudelleen....  :-X
No, 2017 alusta tulee uusi paremmin todellisuutta ? vastaava päästömittaus EU:ssa voimaan ja Suomessa autoverotus joudutaan laittamaan uusiksi... :o

OT: korkea puristussuhde aiheuttaa enemmän typen (Nox) oksideja eli "päästöjä"- nekääm eivät ole niin terveellisiä.  ???

Olet varmasti oikeassa, vaikka meillä onkin ollut varsin kekseliäs autoverokarhu. Iso soppahan se olisi jos vanhoja kaiveltaisiin. Ja NoX:it on toki ikäviä ilmansaasteena, mutta verotuksen kannalta (ei vielä ...) ongelma tässä tapauksessa.
#35
Auris Hybrid 2013, 44 000 km alusta asti nollaamatta ajotietokonetta, 4,8l. Ajo maantiellä 60% loput sekalaista kaupunkipyöritystä. Käytännössä varmaan jotain 5.1 - 5.3l, sen verran voisi olettaa ajotietokoneen heittävän.
#36
Olisi mukava tietää onko tuo vain "Ameriikanongelma", vai onko sama softapätkä ollut käytössä myös Euroopassa (luultavasti tietenkin kyllä)? Ja onko kyseessä pelkkä dieselkikkailu vai myös bensakoneet?

Siitä päästäänkin mielenkiintoiseen ongelmaan, eli jos luvut päivitetään todellisiksi, niin tuleeko rakas autoverottaja sitten uusilla luvuilla autonomistajan kukkarolle...Ei olisi mukavaa, jos todelliset päästöt taisivat olla pahimmillaan 40x ilmoitettuun (tosin kyllä varmaan enimmäkseen Nox eikä hiilidioksipäästöt)
#37
Lainaus käyttäjältä: digiGolf - 20.09.15 - klo:12:26
Mielestäni tuon hyöty ei tulekaan takuuaikana edullisemmaksi. Mutta sitä saa jatkettua jopa 6 vuotta 200.000 kilometriin asti. Tällöin autoilun kustannukset tietää etukäteen.
Eipä tule yllätyksiä DSG ym remonteista (tuhansia euroa) On erittäin paljon helpompi myydä vanha auto yksityiselle tai autoliikkeeseen, kun on sopimus, jonka voi siirtää uudelle kuskille, jolla on täysi turva niin kauan kuin haluaa. Hyvänä puolena moniin muihin vastaaviin on se että sopimuksen voi päättää milloin vain ja ylimääräiset palautetaan. Ei tämäkään estä varmaankaan itse viemästä öljyjä huoltoon, jos joku haluaa.

Jep aika pitkälti samat syyt miksi otan itsekin huoltosopimuksen. Passattia olisi tarkoitus pitää 3-4 vuotta, ja DSG:n kestävyydestä on monenmoista tarinaa, joten maksan ylimääräistä siitä "ilosta" ettei tarvitse sitten itse korjailla omalla rahalla jos laukeaa. Ja ehkäpä siitä saa muutaman satasen enemmän vaihdossakin ...

Suhteellisen naurettava muuten tämä VAG takuu 2-vuotta. Ilmeisesti itsekin tietävät, että ei kannata pidempää antaa kun ei tule kuitenkaan kestämään. Kiinassa taisivat viranomaiset pakottaa VAG:in antamaan 5 tai 10 vuoden takuun ainakin DSG vaihdelaatikoille. Sama tekisi hyvää täälläkin.
#38
Passat B8 (14-) / Vs: LED ajovalot
20.09.15 - klo:19:02
Tekniikan maailman viimeisimmästä talviautotestistä ainakin näkee led-valojen käyrät, ja jos kaivelee sitten jostain vastaavat xenonien, niin voi vertailla niitä keskenään. Mitä itse koeajoin Passattia mukautuvilla led valoilla, niin ihan mukavilta ne näyttivät verrattuna esimerkiksi Toyota Auriksen xenoneihin, jotka ovat nekin kohtuulliset. Ehkä vähän turhan kapea kaukovalojen keila mutta tehojen puolesta OK ja mukatuvissa LED-valoissa pääosin hyvin toimiva automatiikka. Joskus jokin kirkas liikennemerkki hämää vaihtamaan lyhyille, mutta eipä tuota automatiikkaa varmaan aukottomaksi saa koskaan.

Valoteho vähenee käyttötuntien lisääntyessä mutta ei varmaan niin paljon kuin halogeeneillä ja xenoneilla. Lisätietoja löytyy paljonkin netistä. Kyselin joku aika sitten onko mahdollista vaihtaa LED-segmenttejä Passatissa ja vastaus oli, että voi, joten sekin puoli on kunnossa.

Ehkä "varoituksena" voi sanoa, että mukautuvien led valojen kanssa voi olla mahdotonta (ainakaan helposti) asentaa lisävaloja. Vastaus maahantuojalta oli ei onnistu, kun asiaa kysyin, mutta kyllähän se varmaan on kuitenkin käytännössä mahdollista koska tietoväylällä liikkuu tieto onko "Full Beam" pitkät päällä ja viimekädessä myös jonkin led segmentin virtajohdosta/kannalta pitäisi olla mahdollista ottaa ohjausvirta lisäpitkille.

Kokemusta ei ole miten käy jos on loskakeli tai muuten vain lumi alkaa jäätyä lampuille. Xenoneissa ja halogeeneissä lämpö sulattaa, mutta ledeissä en tiedä miten käy kun niistä ei lähde samaa määrää lämpöä.
#39
Lainaus käyttäjältä: vwp - 10.09.15 - klo:07:32
Takakontista saanee vapautettua bensatankin kannen, mutta ainakin Passatissa rakenne on sellainen että jos moottori on jumissa niin ei sitä millään vivulla avata. Sähkömoottori kiertää ruuvia joka painaa palat kiinni levyyn ja siinähän ovat, kunnes moottori taas pyörii ja avaa jarrun.

Toyota Avensiksessa oli kyllä "backuppina" veivi. Sillä saa n-kymmenen minuutin takakontissa veivaamisen avulla jarrut auki. Oudolta tuntuisi jos ei ole jotain vastaavaa Vaggenissa.

Mitä taas tulee sähkökässärin mukavuuteen, niin enpä tiedä, aivan sama se on repiä kahvasta kuin painella nappia. Ja jos systeemin toteutus on niin hanurista kuin Avensiksessa, niin ottaisin ennemmin kymmenen mekaanista kahvaa, kuin sen idioottimaisesti ratin taakse piillotetun napin joka vielä toimii järjenvastaisesti.
#40
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 14.08.15 - klo:22:17
Anteeksi kirjoitukseni yleistys. Taitaa vaan kuulua nykyiseen aikaan, että netissä kaikki ovat niin helevetin herkkähipiäistä.
Tosin V-O:n käytös on täysin ala-arvoista nimittelyineen.

Noted ... Ja olihan tuo provoksi heti tunnistettavissa. Kommentoin vain meidän "Jormien" ;D puolesta sen enempää asiasta itseeni ottaneena. Kirjoituksen yleistys oli kyllä suhteellisen laajamittaista. Aika harva kuitenkaan heittää useampaa kymmentä tonttua autoon pelkkien mainosmiesten lupausten takia tai vuoden (ehkä kahdenkin) auto tittelien perusteella. Vaikka autokuume onkin sairaus, niin kyllä useimmiten hankinta perustuu jonkinlaisen testaukseen ja vertailuun.
#41
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 14.08.15 - klo:20:21
Markkinointi ja mainostaminen aivan eri tasolla kuin kilpailijoilla. VW (ja muiden konsernisisarien) markkinointi on oikeasti hyvää ja siinä iskostetaan laadukkaan, mutta samalla hinnaltaan kilpailukykyisen kulkupelin mielikuvaa. Skoda ja vielä enemmän Seat osittain ratsastaa sitten VW:n markkinoinnin siivellä. Tietysti autolehtien sivuilla vuodesta toiseen otetut voitot vain vahvistavat tätä mielikuvaa, niissä juurikaan kerrota esim. jakoketjuongelmista. Ei 54v Jorma Punkalaitumelta nettiin mene etsimään tuotteista tietoa vaan käy lähikiskalta hakemassa uusimman TM:n. VW:n tai Skodan testivoiton luettuna nostaa jalat sohvapöydälle ja katsoo Vain elämää, tauolla sitten Vollkkari mainostaa "luokkansa parasta" ja mielikuvat senkun vahvistuvat. Saattaa vielä huulet kostuttaa Karhu-oluella, koska silläkin on luokassaan vahva brändi joka herättää ostohaluja.

Taidan olla "Jorma" ikäluokkaa, enkä edes kotoisin kehäkolmosen sisältä (jonka ulkopuolella ei tietenkään ole tietoista elämää), mutta ei se tarkoita, että olisin seniili idiootti, ja menisin jokaiseen mainosmiehen vedätykseen, ja varmaan aika harva muukaan. Luin kyllä aika monen automerkin testit, speksit, katsastusten vikatilastot, jne ... ja myös nämä foorumit ennenkuin tein päätökseni. VW:n ostamisessa on riskinsä, toisaalta auton ominaisuudet ovat hyvät. Jos taas huolto k...ee huoltosopimuksesta huolimatta tai auto ei kestä, niin sitten pitää "painokkaasti" keskustella maahantuojan kanssa, jotta asiat tulevat kuntoon, ei se sen kummallisempaa vaadi. Ja uutta autoa hankkiessa voi sitten unohtaa tämän merkin. Mutta katsotaan miten käy. Auto on vielä malmikasa jossain kaivoksessa, joten mitään kokemusperäistä ei ole vaggineista tiedossa (paitsi se, että luvattu toimitusaika on kaksinkertaistunut 8 kuukauteen, ja epäilen ettei sekään vielä riitä ...)
#42
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 14.08.15 - klo:08:56
Nipponisti, on mukakavaa saada tänne myös kommentteja henkilöltä joka vaihtaa hybridistä takaisin ns. perinteisempään tekniikkaan. Itse ole ollut tähän hybridiin taas omassa ajossani niin tyytyväinen että olisi vaikeaa vaihtaa enää pelkästään fossiilisilla polttoaineilla toimivaan autoon takaisin. Toivotaan huolettomia ja maukkaita kilometreja uuteen Passattiisi.

Hyvä, että oli hyötyä raapustelusta. Ajaisin toki itsekin edellen hybridiä, jos hintataso olisi sopiva ja myös auton ominaisuudet. Esim Passat Hybrid tai Golf GTE paikkaisivat Toyotan tärkeimmät puutteet, mutta hintataso on liian kova vielä tässä vaiheessa. Niinpä piti palailla takaisin "entiseen". Aika varmasti palaan myöhemmin hybridiin.
#43
Lainaus käyttäjältä: europe - 13.08.15 - klo:21:16
Enemmän täältä Suomesta löytyy näitä tojouskovaisia. Ja kun näitä uskontunnustuksia lukee, niin ihmetellä täytyy miksi nämä tyypit ovat vaihtaneet viattomasta jumalautosta  tai ainakin pikkuvikaisesta jumalautosta, jonka viat on aina korjattu heti ja ilmaiseksi Volkswagen AG:n tuotteisiin.

Masokisteja? Mitä sillä merkin vaihdolla on haettu, jos kerran omistetaan se paras ja viaton.
En ymmärrä.
Valistakaa.

Tässäpä valistusta vaihdon syistä:
1. Toyotan heikko moottori ja vaihteistovalikoima (erityisesti tämä).
2. Ergonomiapuutteet (riittämättömät säädöt, ja esim penkkien selkänojan hammastettu säätö, liian lyhyt penkin reisituki, ratin pituus ja korkeussäädöt riittämättömät)
3. Puutteita ajettavuudessa (aikaisemmissa meluisia, vaeltelua tiellä, ylitehostettu ohjaus, näistä tosin osan korjaa uusi Avensis)
4. Luotettavuudesta ja huolloista taas täydet 10 kolmenkymmenen vuoden Tojokokemuksella ja 10 omalla autolla ja muillakin ajelleena. Joten jonkin verran arvelutti miten käy DSG:n ja uuden ACT tekniikan kanssa. Hienojahan ne ovat mutta myös monimutkaisia ja sikakalliita jos jokin menee pieleen.

ERITTÃ,,IN pitkän mietinnän jälkeen (ja tietoisena näistä kaikista vikakauhutarinoista ja erityisesti DSG sekoilusta) päätin kokeilla kuitenkin Passattia, koska se korjasi niitä puutteita mitä Tojossa on. Vastineeksi piti sitten varmistella selustaansa huoltosopimuksella, jotta jos paikat alkavat hajoamaan, niin minä en ole maksumies (suoranaisesti). Vaihtoehtoina pyörivät vahvasti myös Mondeo, BMW ja Volvo. Nyt tuli päädyttyä tälle tielle, katsotaan onko päätös pitkäaikainen. En odota samaa luotettavuutta kuten Tojolla, mutta TOIVON, että kestää, koska muut ominaisuudet ovat hyvät. Jos tuntuu, että tulee p...kaa tuulettimeen, niin aina voi äänestää jaloillaan ja hankkia toisenmerkkisen auton.
#44
Noh ei näytä ainakaan toimitusaikatauluissa olevan Saksalaista täsmällisyyttä. Alunperin piti Passatin valmistua 3.5 kuukaudessa. Nyt aikataulu on venytetty 8 !!!!!! kuukauteen, ja tuskinpa vielä sittenkään on auto Suomessa. Olisin kyllä harkinnut kahdesti ostamista, jos olisin tiennyt tämän etukäteen. Ilmeisesti Toyota muistot olivat liian tuoreina mielessä. Toimitusaika oli yleensä noin 3 kuukautta, ja auto tuli joka kerta +- 1 viikkoa alunperin luvatusta.
#45
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 23.05.14 - klo:09:54

Tässä muutamia kysymyksiä hybridien omistajille ja niitä testanneille:



  • Mistä hybridimallista on kokemuksia?
- Toyota Auris Hybrid 2013
  • Miksi ylipäänsä päädyitte hybridiin?
- Pidempien ajomatkojen päätyttyä ajattelin vaihtaa diesel Avensiksen kauppakassi Hybridiin
  • Millaisiin kulutuslukemiin (l/100km) olette autolla päässeet?
- 42000 ajettua ja keskikulutus ajotietokonetta alusta lähtien nollaamatta tasan 5.0l (johon tietenkin pitää lisätä jotain). Maantiellä keskimäärin 4.5-4.9l. Kaupungissa 4.0-5.5l riippuen miten hyvin pääsee hyödyntämään akkua. Luultavasti pääsisi maantiellä vähemmälläkin, mutta alla on aivan järjettömän leveat matalaprofiilit verrattuna auton tehoihin (tuli vakiona)  ;D
  • Miten kauan olet ajanut hybridillä?
- 2.5v
  • Onko voimalinja toiminut luotettavasti? Kestääkö korkeajänniteakku?
- Ei mitään ongelmia, ja tuskin tuleekaan ihan heti. Akullahan on takuu n-vuotta ja samalla voimalinjalla on höylätty taksipriuksilla kohtuullisen isoja lukemia ilman ongelmia.

  • Risuja ja ruusuja
+ Kaupungissa kotonaan, äärimmäisen helppo ajaa automaattina, parkkitutkineen, kameroineen ja pysäköintiavustimineen. Muutenkin hybridistä saa säästön irti kaupunkiympäristössä. Maantiellä kulutus ei juuri eroa samantehoisista ja kokoisista muista nykyautoista.
+ Ei mitään ongelmia auton kanssa
+ Talviautona hyvä ei ongelmia millään kelillä tai lämpimyyden kanssa
+ Kulkee maantiellä periaatteessa ihan hyvin (katso kommentit miinuksista)
+ Saa kohtuullisen ajoasennon
- Maantiellä laiska lähinnä vaihteiston toiminnan takia. Ohitukset hankalia kun ei oikein tiedä tuleeko sieltä mitään voimaa vai ei (ja eihän sitä  paljon ole).
- Meluisa
- Kulutuslukemat jotain aivan muuta kuin luvatut (tosin se oli tiedossa, mainokset on mitä on)
- Akkua ei voi ladata erikseen, ja akun kapasiteetti on niin pieni, että se on vain apuri, jolla voi päästä sähköllä muutaman sata metriä.
- Ohjaus ylitehostettu, pitää ajaa "höyhenotteella", eikä ole juuri tuntoa mitä tapahtuu ohjauksessa
- Jarrut voi olla oikukkaat varsinkin talvella kun ensin Hybridiosasto jarruttaa kevyellä polkemisella ja sitten iskee varsinaiset jarrut kehiin. Voi tulla kulmikasta jarrutusta ja jos haluaa pitää jarrutuksen itse luistorajalla, niin se voi olla vaikeaa lumella ja jäällä. Toki pysähtyy tehokkaasti jos vain lyö lapikkaan pohjaan.
- taakse ei kannata sulloa kovin isoa porukkaa ja tavaratila on tietysti pikkuauton tila.


   
Itsellä menee vaihtoon VW Passattiin juuri maantieajon miinuksien takia (melu ja teho).


[/list]
#46
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.08.15 - klo:22:26
Käännetäämpä asia toisin päin, tekeekö pitkä takuu autosta laatuauton??

Eihän se tietenkään sitä tee. Se on vain yksi asiakkaiden sisäänheittokeino. Monesti pitkissä takuissa on sitten vielä aika iso läjä rajoituksia, joilla rajataan monta tärkeää asiaa takuun ulkopuolelle. Ja vielä lopuksi sitten se miten takuu toimii käytännössä kun sitä tarvitaan. Tehdäänkö asiat ilman mutinoita, vai väitetäänkö asiakkaan rikkoneen itse omalla toiminnallaan vai tullaanko "vastaan" ja pistetään asiakas maksamaan osa kuluista. Tuo viimeisin kyllä nostaisi "karvat pystyyn" jos on takuu voimassa, mutta sitten yritetään jallittaa asiakas maksamaan osa kuluista. Takuuajan jälkeen se on kenties "goodwilliä" ellei kyse ole auton tyyppiviasta joka olisi pitänyt muutenkin korjata jo takuuaikana.

Onhan noita pilvin pimein suhteellisen laadukkaita autoja joissa on "normaali" noin 3 vuotta/100 000 km takuu. Ja VAGgineidenkin takuu taitaa vaihdella maittain. Suomessa on vain valittu maahantuojan puolesta suhteellisen säälittävä minimi 2 vuotta. Onko se sitten viisautta maahantuojan puolesta ja VAGgineen normaali "puoliintumisaika", jonka jälkeen ongelmat alkavat, niin siihen en (vielä) ota kantaa kun ei ole omakohtaista kokemusta. Tulevaisuus näyttää ...
#47
Lainaus käyttäjältä: kt - 08.08.15 - klo:21:33
Turkkilainen se on.

Taisi olla aikoinaan turkinpippuri, mutta kyllä ainaskin Avensiksia ja uusia NAuriita pukataan ulos Englannista jostain Derbyshiren kylästä, mutta onhan Toyotalla tietenkin tehtaita pitkin ja poikin maailmaa valmistamassa eri malleja ...

En nyt oikein näe suurta väliä sillä missä tuotanto on. Robotit hoitaa suurimman osan hommista, samat osat sinne tuodaan, prosessit on samat ja varmaan kenkää tulee aika äkkiä jos joku tehdas ja/tai kaverit pukkaa "maanantaikappaleita" maailmalle. Kyllähän valmistetut autot käy saman laadunvarmistuksen joka valmistusmaassa lävitse (siis ainakin Toyotalla) loppupeleissä. Tietysti jos on täysin uusi tehdas, niin odotettavissa on hylsyä alkuvaiheessa, mutta sen takia siellä  ajetaankin "harjoitustuotantoa" ensin jonkin aikaa ennenkuin autoja aletaan pukata asiakkaille asti.

Saman kysymyksen "maalaisuudesta" voisi tietysti heittää ilmaan VAGgineidenkin kanssa. Pikaisesti Wikistä kaivettuna Volkswagen on xxxxMaalainen  :P:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_factories
#48
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.08.15 - klo:11:16
Mielenkiintoinen kysymys on myös se, kuinka paljon vioista vapaampia ovat muut merkit, jos arvioinnin lähtökohtana käytetään kirjoittelua autofoorumeilla? Onko niin, että esimerkiksi Toyota â€"keskusteluissa ei juurikaan pohdita vikoja?

Tähän voin vastailla (toki vain omalta osaltani) 30 vuotta ja kymmenkunta Toyotaa kuluttaneena, ja nyt VAGgineen ostaneena. Jos ostaa Toyotan, tietää lähes 100 %:n varmuudella saavansa auton, jota ei tarvitse käyttää huollossa muulloin kuin määräaikana tai korjailla ylipäänsä millään tavalla. Ei tulisi mieleenkän ensimmäisenä Toyotaa ostaessa pohdiskella sellaisia asioita kuin kestääkö vaihteisto tai katkeaako jakohihna tai muuta vastaavaa ... Se ei vain kuulu Toyotaan.

Tämä pätee oman kokemuksen perusteella hyvin 100 - 150 tkm asti, ja varmaan sen jälkeenkin tosin siitä ei ole kokemuksia. Aikanaan sitten tulee vikoja jotka ovat yleensä jarru, iskari tai muita "normaalisti" kuluvia osia. Yleisesti ottaen Toyotan laatu on pysynyt samalla tasolla nuo 30 vuotta, vain 2000 luvun puolivälissä näytti siltä, että laadussa alkaa olla sudempia kappaleita ja muutenkin rakennemateriaalit halpenivat. Uusin Avensis on taas paluuta parempaa, joten ehkäpä taasen kaikki on kunnossa.

Yhden ainoan kerran on Toyotan tyyppivika jättänyt tielle eli 2.2D turbon välijäähdytin jäätyi 40 asteen pakkasella. Sekin asia oli Toyotalla huomattu, ja merkkikorjaamolla asennettiin asian korjaava lämmityselementti takuuna paikalleen. Myös Toyotan normaalihuolloista annan täydet 100 pistettä koska aina jokainen pyydetty asia on tehty täsmälleen sovitusti ja ETUKÃ,,TEEN tiedossa olevalla hinnalla. Myöskin huoltohinnat ovat kohtuullisia eikä mitään riistoa.

Pitää tietysti muistaa, että on Toyotallakin ollut takaisinkutsuja ja paikkailuja, ei sekään ole ollut niille immuuni. Mutta ei niitä nyt kovin paljon ole, ja ovat asioista jotka eivät normaalia käyttöä häiritse. Suuremmat komponentit kuten vaihteistot ja moottorit ovat olleet kohtuullisen pomminvarmoja (ja tietysti nykymittapuulla vanhanaikaisia poislukien uuden Bemarin dieselit, jotka nekään eivät ole viimeisintä tekniikkaa).

Summa Summarum, Toyotassa saa varmatoimisen ja tylsän kulkineen, jolla saa myös kohtuullisen hyvän korvauksen vaihtaessaan uuteen.

Mitä tulee VAGgineisiin ulkopuolisen silmin niin kyllähän siellä on lentänyt p...kaa tuulettimeen erityisesti DSG:n ja muutamien moottorimallien ongelmien takia. Mietin itsekin pitkään ostanko vai enkö osta, luettuani koko surkuhupaisan DSG-kehityskaaren, jossa nykyinen vaihteisto (7 vaihteinen kuiva joka on Passatin TSI koneissa) on "ongelmaton" (tosin olihan tässäkin vaihteistossa jo öljyjupakka, pölyyntymisen takia jumittavat kytkimet, mekatroniikan ohjelmointiongelmat .... jne, mutta ehkä se on kuitenkin nyt toimiva  :-X?).

Vastapainona on taas sitten ajettavuudeltaan hyvä auto (Passat) ja riittävän tehokas bensamoottori automaatilla joita Toyotalta ei löydy, ja siinä suurin syy miksi olen nyt VAGgine tilausjonossa. Muuten jatkaisin ilman muuta Toyota Avensis linjaa. Ainakin minulla VAGgineiden valinta uudeksi autoksi oli tyssätä juuri vanhojen syntien takia. Toivon vain, että synnit on sovitettu, etten joudu kirjoittamaan tälle palstalle toisenlaista vastinetta jonkin ajan päästä ...  ;D
#49
Lainaus käyttäjältä: joukose - 07.08.15 - klo:12:40
Päivävalot saa softalla kytkettyä niin, että takavalot palavat aina. Mutta, mutta merkkiliike ei saa tehdä toimenpidettä koska vaikuttaa päästöarvoihin.

Jep kyselin samaa itsekin, ja vastauskin oli sama. Eli tyyppikatsastettu sellaisena ja päästöt nousee ...  ??? Voiko älyttömämpiä selityksiä olla kuin päästöjen nousu LED-valojen kanssa. Pitää olla suhteellisen tarkka mittari joka sen havaitsee. Tämä taitaa kuulua samaan sarjaan EU:n "käyrien kurkkujen direktiiviin" kanssa. Autonvalmistajat pitäisi vain pakottaa joko mahdollistamaan valojen päälläolo valinnaisesti tai sitten aina.

EetuX:lle sen verran kysymystä, että vaatiiko tuo säätö millaisen testerilaitteen onnistuakseen?
#50
Passat B8 (14-) / Vs: Uusi passat!
31.07.15 - klo:00:01
Lainaus käyttäjältä: Jöröjukka - 30.07.15 - klo:21:32
Miksihän uuteen bensapassattiin ei saa lisävarusteena polttoainelämmitintä kuten samalla koneella olevaan golffin?

Itselleni on tulossa 1.4 TSI ACT Highline (tilailtu huhtikuussa tänä vuonna), ja siihen on kyllä tulossa polttoainelämmitin kauko-ohjaimella. Volskin webbisivuja katsomalla ei tosiaan näyttäisi olevan "virallisesti" saatavilla 1.4 TSI koneelle. Lieneekö politiikka muuttunut tilauksen jälkeen tai on jokin muu syy miksi se onnistui minulta. En tosin tullut kysyneeksi asenteleeko valmistaja/maahantuoja/myyjäliike kyseisen palikan autoon...Saattoi olla, että se oli joku erillinen kampanja-asentelu.
#51
Ajattelin asennuttaa perinteisesti lisäpitkät tulevaan uuteen B8 Passattiin, jossa on Dynamic Led Lights paketti. Tulikin bumerangi maahantuojan puolelta. Ilmeisesti lisäpitkiä ei saa järkevästi asennettua, koska sopivaa signalointia sille milloin lisäpitkät pitäisi kytkeä pois ei saa ulos noista DLL-valoista ... Bummer ...  Vaikka testasinkin DLL-valot ihan kohtuullisiksi kevätpimeillä, niin kyllä nekin olisivat parantuneet kunnollisilla lisäpitkillä olennaisesti. Onko kellään täällä jotain omia kikkakakkosia/tietoa joiden avulla asennus kuitenkin onnistuisi? Muuten pitänee treenata lepakkoaisteja syksyä ja talvea varten, kun on tottunut kohtuullisen kirkkaaseen valaistukseen.
#52
Lainaus käyttäjältä: Taky - 14.07.15 - klo:21:55
Toki sitähän varten vakuutukset on, huolenpitosoppari on sitä, mutta todella kiva kun odotusarvollisesti uutta autoa hankkiessa joutuu varautumaan normaalia paremmin tukeviin ongelmiin.  :-\

Olen untuvikko VAG mies, joten kaikki tieto Passatista ja sen kestävyydestä on pitänyt kerätä toisen käden tiedoista netistä ja tilastoista. Mitään omakohtaista tietoa ei ole. Netissä tietenkin huudetaan isolla huutomerkillä jos jonkun DSG laukeaa samalla kun on 100 000 muuta joilla se toimii OK. Faktahan on vain se, että juuri tuo laatikko on saanut takaisinkutsuja ja siinä on ollut vikoja (toivon mukaan korjattuja). Jos taasen ostelee Toyotaa tai melkein mitä tahansa muuta autoa automaatilla, niin ei tule edes mieleen, että vaihdelaatikko voisi hajota ensimmäiseen 100 000 kilometriin, eikä yleensä vielä pitkään aikaan sen jälkeen. Lieneekö sitten turhaa pahaa mainetta VW:llä ... Sen näyttää aika, mutta ajattelin noudattaa periaatetta "Play it safe", vaikka se kukkaroa kirpaiseekin.
#53
Lainaus käyttäjältä: VWVW - 14.07.15 - klo:08:13
Nipponisti!
Minulle on tulossa tällä viikolla lähes sama paketti 1,4 TSI 110 kW ACT DSG-automaatti. Olen vielä miettinyt tuota huolenpitosopimusta ja laskurin mukaan minulle sopivan hinnaksi tulisi 63,83 â,¬/kk. Saitko omaasi neuvoteltua yhtään laskurin antamaa hintaa alemmaksi?, ja onkohan noissa hinnoissa edes neuvotteluvaraa?

Onnea vain, minun autoni pitäisi putkahtaa maailmaan syyskuussa (sormet ristissä).

Huolenpitosopimuksen hinnaksi napsahtaa tarjouksessa pari euroa enemmän eli 65,83 euroa kuukaudessa. En saanut tingittyä, on kuulemma myyjän mukaan konsernin määräämät laskentaperusteet, ja siis suoraan ajokilometreistä, sopimusajasta ja varusteista riippuvainen. Ehkä olin vain liian laiska tinkijä? Kannattaahan sitä aina kokeilla olisiko myyjä mukavalla päällä. Hintahan on todella suolainen jos laskee, että vuodessa maksaa 800 euroa huolloista ja "varatakuusta". Varsinkin ensimmäiset kaksi vuotta, jolloin takuun pitäisi muutenkin hoitaa ongelma-asiat. Ainoa syy paketin ottamiseen on tosiaan pelko siitä, että bensakoneen kuivakytkin DSG pamahtaa takuuajan jälkeen (arvioina auton pitoajaksi on 3v), ja mahdollinen parempi jälleenmyyntiarvo sopimuksen kanssa.
#54
LainaaMikä sai sinut Nipponisti vaihtamaan merkkiä 32 Toyotavuoden jälkeen? Kysyn ihan mielenkiinnosta, koska yleensä merkinvaihdot ovat menneet toiseen suuntaan, eli VW:stä japanlaiseen tai korealaiseen.

Ajelin tosiaan n-kymmentä vuotta Toyotalla, ja ajelisin nytkin uudella Avensiksella, JOS Toyota olisi saanut moottoripalettinsa kuntoon (kunnolliset bensaturbot ja/tai diesel automaatilla). Toki Toyotan moottorit ja vaihdelaatikot ovat pomminvarmoja, ja myös vastaavasti auto yhtä hengettömiä ja meluisia (ei uusi Ave joka on hiljainen) maantiellä. Lisäksi istuinmukavuus on mitä on. Vain vuoden 2007 2.2 diesel oli sellainen Toyota jolla ajoi mielellään ja pystyi ohittamaan ilman, että oli aina hampaat irvessä ja pelko perseessä, pääseekö ohi vai ei. Nykyinen auto on kauppakassi 2013 Toyota Auris Hybrid. Erinomainen kaupunkiauto, mutta maantiellä järjettömän meluisa ja heikkotehoinen. Kypsyin siihen, ja kävin koeajamassa n-kappaletta eri automerkkejä, ja loppukisa käytiin Ford Mondeon ja Passatin välillä. Uusi Mondeo on myös erinomainen auto, ja jos olisin tarvinnut dieselin niin olisin ehkä ostanut Mondeon Passatin sijaan. Nyt oli kuitenkin bensakone haarukassa, ja Mondeon "perinteinen" automaattilaatikko syö soppaa kohtuullisesti ja tehoja myös. Joten tarinan päätteeksi valinnaksi tuli 1.4 TSI Highline DSG passat. Toki tuli epäröityä pitkään koska tiedossa oli DSG-ongelmat ja moottoreiden laukeamiset aiemmissa TSI koneissa, uusi sylinterinlepuutussysteemi josta ei ole vielä kokemusta ja muutkin perusjutut joita on ollut. Siksi onkin varalla huolenpitosopimukset ja muut, joita en normaalisti makselisi. Jos hyvin käy ja jään "Vag:inistiksi" niin varmaan Golf GTE tai hybrid Passat seuraavaksi. 

PS.
Toyotan huoltohistoria  oli muistaakseni 10 uutta Toyotaa, ja vain kerran auto huoltoon (turbon välijäähdytin jäässä) huolto-ohjelman ulkopuolella. Jos VW tuon rikkoo niin hyvä on ...
#55
Morjens,

Liitynpä tänne, vaikka läsnäoloni on varmaan pyhäinhäväistys koska olen ajellut 32 vuotta Toyotaa ... No nyt tuli kai sitten valaistuminen, ja tilailin Passatin. Odottelussa tosin on vielä, piti tulla 3 kuukaudessa, mutta muuttuikin lähes 5+ kuukaudeksi, joten ei nyt ihan ihanteellinen startti, mutta odotellaan ... Ehkäpä se ennen ensilumia tulee ...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy