Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jukkanen

#91
Tilasin joulukuussa, tilaussopimuksessa arvio maaliskuu, vielä ei ole kuulunut.
#92
"oma.seatiin" oli ilmestynyt nyt ihan punaisella uusi teksti:
"Korona-pandemian aiheuttaman puolijohdekomponenttien ja materiaalien saatavuushaasteiden johdosta on autojen toimitustiedoissa toistaiseksi puutteita. Näin ollen auton tuotantoon ja toimitukseen liittyvissä tiedoissa saattaa olla puutteita tai huomattavaa epätarkkuutta. Pahoittelemme asiaa."

Hyvä (?) että kerrotaan että ei kerrota mitään...?  :P
Noh, hankalahan tilanne on kaikille osapuolille, harmi. Silti, ehkä tiedotusta voisi vähän parantaa.
#93
K-Autosta ei ole vastailtu viimeisimpään sähköpostitiedusteluuni auton valmistumisen suhteen, tosin eihän tuosta kyselystä ole kuin vähän yli kaksi viikkoa. Liekö koko myyjää sitten enää firmassa, ei ainakaan sivuilta löytynyt. Koska pari viikkoa täyttyi, laitoin eilen kysymyksen nettisivujen kautta. Sain sähköpostiin varmistuksen että viesti meni jonnekin, mutta vastausta ei ole kuulunut. K-Auton sivuilla ei ole sähköpostiosoitteita sen kummemmin liikkeeseen kuin maahantuojallekaan, tosin maksullinen puhelinnumero olisi. Itse en ole kovin innostunut soitteluista, sähköposti on kätevä kun ei tarvitse tehdä tallenteita tai muistiinpanoja erikseen. Tällä hetkellä kokemukset Seatin myynnin siirtymisestä Laakkoselta Seat Centeriin, K-Caaraan ja K-Autoon eivät aiheuta ainakaan riemun kiljahduksia...
#94
Ainakin my17:ssani on abs-tyylinen, onneksi.
#95
Olin saanut 14. heinäkuuta tiedusteluuni joulukuussa tilatun phev st:n edistymisestä vastauksen: "Auto on kuitenkin tällä hetkellä tuotannossa ja tehtaan tiedon mukaan auton tulisi olla valmis 23.7. ja lähteä toimitukseen kohti Suomea 28.7". Koska nyt oli puolitoista kuukautta edellisestä viestittelystä ja noin kuukausi siitä kun ajoneuvon piti lähteä maatamme kohti, kyselin tilanteesta uudelleen sähköpostilla maanantaina. Vielä ei ole vastausta näkynyt, eikä oma.seatissakaan näy muutoksia, mutta sähköpostiin kilahti kyllä sanoma suuresta ilosta joka meitä asiakkaita on kohdannut, K-Caara on muuttunut K-Autoksi. Iloitkaamme siis, tämä on suuri ilo ja onnen päivä.

(Oli tuo K-Caara kieltämättä melko vaivaannuttava nimi ketjulle. Toisaalta, asiakkaan kannalta nimellä on vähemmän merkitystä kuin toiminnalla. )
#96
Minulla olisi tarkoitus tulla romutuspalkkiota ostokseeni ja "romutuspalkkion voi saada sellaiseen henkilöautoon, joka ensirekisteröidään viimeistään 31.3.2022". Saahan nähdä ehtiikö auto tulla ajoissa, joulukuussa siis tilasin.
#97
Lainaus käyttäjältä: DBMan - 19.08.21 - klo:12:41
Mulle on tullut puolen vuoden aikana kolme-neljä OTA-päivitystä autoon, ei ole tarvinnut huoltoliikkeessä käyttää eikä yhdistää autoa puhelimen nettiin. Tuo maahantuojan tarjoama ilmainen Seat Connect-palvelu vuodeksi näyttää kattavan ainakin sen, että auto saa softapäivityksiä verkosta ilman erillistä nettiyhteyttä. Varmaankin loppuu verkon yli päivitykset, jos tuota palvelua ei jatkossa maksa. Takuuhan on 5 vuotta, joten jos on softabugeja, niiden fiksaus pitäisi mennä takuuseen.


Minkähintainen Seat Connect -palvelu on ensimmäisen vuoden jälkeen?
#98
Kai tuosta pitäisi mahdollisimman monen valittaa että edes harkitsisivat korjausta? Aika ala-arvoinen ominaisuus jos oikeasti on suunniteltu noin, eli vähintään väärin suunniteltu ellei kyse ole useamman auton yksilöviasta?
#99
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.08.21 - klo:11:31
Minulla on puoli vuotta ja 11 tkm takana eikä autossa ärsytä mikään lastentauti. Aluksi ärsytti, kun Info-näyttö meni silloin tällöin pimeäksi. Nykyään se menee paljon harvemmin ja kun oppi sen laittamisen uudestaan päälle (painaa näytön virtanappia noin 30 sekunttia), ei sekään enää ärsytä. Info-näytön vaste on välillä hieman hidas, mutta siihenkin on jo tottunut.

Kiitettävän viaton peli.

Miten usein tuo pimeäksi meneminen nykyään tapahtuu?
#100
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 24.07.21 - klo:13:31
Joulukuussa tilattu st phev exc koukulla: ollut pitkään oma seatissa vahvistettu alustava tuotantoviikko 22, jossain vaiheessa vaihtui vuosimalliksi 2022. Nytkään oma seatissa ei näkyvissä muutoksia, mutta myyjä vastasi 14.7. tiedusteluuni:
"Tehtaan komponentti tilanne on viivästyttänyt useita tilauksia ja sinun autosi on ollut valitettavasti yksi niistä.
Auto on kuitenkin tällä hetkellä tuotannossa ja tehtaan tiedon mukaan auton tulisi olla valmis 23.7. ja lähteä toimitukseen kohti Suomea 28.7."

Saa nähdä eteneekö lähiaikoina...

Jokunen viikko taas mennyt mutta ei mitään edistystä havaittavissa. Positiivisesti pitkittyvään odotteluun suhtautuen voisi olla toiveikas sen suhteen että korjattavia ärsyttäviä lastentauteja saattaa olla vähemmän...?  ;D
#101
Tekniikan maailman suhtautumisesta öljynvaihtoväleihin en kyllä löytänyt ihan noin yksiselitteistä linjausta nimenomaan Tekniikan maailmoista. Netti kyllä on pullollaan ihmisten omia tulkintoja ja näkemyksiä TM:n sanomisista...  ;D

Mitenkäs nuo muut huoltokohteet menevät, eli vaihdellaanko esim. sytystystulppia tiheästi vaikka sytytyskertoja tulisi hyvinkin harvakseen? Onko näissäkin tulossa ikäviä yllätyksiä?
#102
Jotenkin kuvittelisi että nykyään voisi olla mahdollista että auto tarkkailisi öljyn ominaisuuksia ja aikaistaisi öljynvaihtoa vain kun toteaisi tarpeelliseksi. Aika näyttää jääkö tämä nysäväli vag-hybridien pysyväksi vaivaksi. Eipä ole kyllä tätä vuosituhatta tämä, ei alkuunkaan.

Yleisesti ottaen saisivat kyllä kaikkien autojen huolto-ohjelmat olla yleisempää ja helpommin vertailtavaa ja löydettävää tietoa.

Onko muuten tietoa, minkä tehoista laitetta saa kytkeä lisävarusteverkkovirtaulosottoon?
---
EDIT:
Näkyyhän tuo ohjekirjasta löytyvän (olisi tietysti hyvä olla tiedossa tämäkin jo auton valintaa harkitessa...), eli 230 V, 150 W (300 W max 2 minuuttia).
Onko käyttäjillä kokemuksia tämän tavaratilan pistokkeen toimivuudesta ja virran riittävyydestä käytännössä?

#103
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.08.21 - klo:14:26
VAG bensoissa on 30 tkm huoltovälin lisäksi se erillinen tarkastushuolto joka elää omaa elämäänsä, Jos tulee alle 30 tkm vuodessa, joutuu niilläkin käyttämään huollossa öljyen vaihdon välissä. Ei tässä sen enempää vaivaa eikä juuri kustannuksiaan tule, varsinkin jos vie omat öljyt.

Henkilökohtaisesti minulle ei ole merkitystä tuolla "jos tulee alle 30 tkm vuodessa", kun minulla ajokilometrejä tulee enemmän. Autokauppoja hieroessani ei tullut mieleenkään, että kun tekniikka menee eteenpäin ja polttomoottoria käytetään vähemmän, öljyt joutuu vaihtamaan tuplasti tiheämmin ja siinä kärsivät sekä lompakko että oma arvokas aika. Mutta kukapa myyjä, valmistaja tai maahantuoja haluaisi tuoda esille tällaisia huononnettuja ominaisuuksia, ymmärrän sen kyllä, mutta en pidä siitä, en yhtään.
#104
Lainaus käyttäjältä: seatkuski - 02.08.21 - klo:13:58
6kk, sivu 305.
Myyjä puhui ensimmäisestä huollosta 15tkm, mutta seat connect näyttää 30tkm. Mitenhän tämmöinenkin juttu voi olla pielessä..

Olisi kyllä kiva tietää totuus tästä, tässä autoa jo yli 7 kuukautta odotelleena. 15000 km öljynvaihtoväli ainakin virittelee auton vaihtohaluja ja -ajatuksia jo ennen auton saapumista. Pitäisikö kuitenkin vaihtaa sitten samantien täyssähköön vaikka niissäkin omat huonot puolensa? Jos hybridissä on puolitettu öljynvaihto- & huoltoväli vastaavaan bensa-autoon verrattuna, vesittää tämä kyllä aika monen kuvitellun hyödyn ja lisäksi vahvistaa käsitystä että hybridiin on kertynyt huonot puolet molemmista tekniikoista, bensasta ja sähköstä...  :o
#105
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.08.21 - klo:20:12
Tuli 10 tkm mittariin. Kun hommasin auton, päätin kirjata kulutukset Spritmonitoriin aina tankkauksen yhteydessä ja niputtaa lataukset niiden välissä yhteen. Bensaa onkin kulutut paljon odotettua vähemmän eikä ole päässyt vielä tankkaamaan. Leonissa on 40 litran tankki ja siitä on mennyt nyt 12 litraa (saan sen litran tarkkuudella selville mittaristosta ja desin tarkkuudella Seat portaalista). En myöskään pysti mittamaan sähköä seinästä, koska lataan niin monesta eri lähteestä eikä niissä kaikissa ole kWh-mittaria. Siksi minun pitää turvautua sähkön kulutuksessa ajotietokoneen lukemaan ja niistä puuttuukin lataushäviöt. Lisäksi Leon harmittavasti nollaa pitkäaikaisen ajotietokoneen aina 100 tunnin välein eli saan lukemat noin 5000 km pätkissä.

Siksi olen päätynyt kirjaaman lukemat aina 100 tunnin (noin 5000 km) välein. Otan sähkön kulutuksen ajotietokoneesta ja arvoin bensan kulutuksen Seat portaalin tarkasta mittarista. Kulutuslukemasta tulee kyllä tarpeeksia tarkka ainakin desin tarkuudella. Joka tapauksessa pitkässä juoksussa lukema on täysin tarkka, kun tulee se lopullinen tankkaus.

Tässä lukemat nyt 10 tkm jälkeen
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1200349.html

- bensaa 0,12 l/100 km
- sähköä 14,3 kWh/100 km

Alkaa kyllä vaikuttamaan 15000 kilometrin öljynvaihtoväli melko väärin mitoitetulta jos 10000 kilometrin kohdalla on 12 litraa bensiiniä käytetty...?
#106
Joulukuussa tilattu st phev exc koukulla: ollut pitkään oma seatissa vahvistettu alustava tuotantoviikko 22, jossain vaiheessa vaihtui vuosimalliksi 2022. Nytkään oma seatissa ei näkyvissä muutoksia, mutta myyjä vastasi 14.7. tiedusteluuni:
"Tehtaan komponentti tilanne on viivästyttänyt useita tilauksia ja sinun autosi on ollut valitettavasti yksi niistä.
Auto on kuitenkin tällä hetkellä tuotannossa ja tehtaan tiedon mukaan auton tulisi olla valmis 23.7. ja lähteä toimitukseen kohti Suomea 28.7."

Saa nähdä eteneekö lähiaikoina...
#107
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.06.21 - klo:12:02
Tämä 15 tkm öljynvaihto ei ole niin paha seikka. Se ei aiheuta juuri lisää vaivaa ja rahanmenoa verrattuna edellisen 1.0 TSI Leonin 30 tkm huoltoväliin. Siinähän oli normaalin huollon lisäksi ikävä erillinen tarkistushuolto joka eli omaa elämäänsä. Jos tuli 20 tkm vuodessa, piti auto vielä siihen tarkistushuoltoon jo vuoden eli 20 tkm päästä edellisestä öljynvaihtohuollosta. Se maksoi 85 â,¬. Nykyään varmaan lähempänä satasta. Kun vie omat öljyt ei hinnaksi tule paljoa enempää tämän PHEV:n kohdalla. Lisäksi on huolto aina 15 tkm välein eikä 20 tkm ja 10 tkm välein.

Omalla kohdallani tulee olemaan kyllä ikävä huononnus ja tulee aiheuttamaan selkeästi lisää vaivaa ja myös rahanmenoa jahka auton joskus saisi. Ajelen keskimäärin 35000 km vuodessa, ja 15000 kilometrin huoltovälillä näitä huoltoja sitten sattuukin 2-3 / vuosi, kun aikaisemmin selvisi yhdellä.
#108
Tuntuu kyllä melkoisen hullulta taaksepäinmenolta tuo öljynvaihtoväli.
#109
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 08.06.21 - klo:17:20
Nyt on 2017 ST käytetty ilmastointihuollossa ja 460 grammasta oli jäljellä 308 grammaa. Eli 152 grammaa hävinnyt. Lisäksi voiteluöljyä lisätty 7 grammaa. Nyt puskee taas kunnolla viileää ilmaa myös hellesäällä. Hienoa!

Samoissa suuruusluokissa siis suunnilleen meikäläisen vastaavan kanssa. Paljonko täyttö Motonetissa maksoi? Yllättävän nopeaan tämä uusi aine ainakin näissä karkaa. K-Caarasta ei tällä kertaa kasvattanut luottamusta että kuittien ja papereiden mukana ei tullut merkintää aineitten määristä.
#110
Aika jännä tuo oma-seatin "tulevan auton tiedot"... Joulukuussa tilasin Sportstourer Exclusive PHEV:n ja arvioitu tuotantoviikko on koko ajan ollut 22, ja vahvistamatta. Nyt kuitenkin päivä pari sitten vuosimalliksikin muuttui 22. Samalla alkoi arvonta auton mallista, se vaihtui aika ajoin, ollen ainakin Mii, Q8 ja ID4. Nyt se on palautunut Leoniksi, mutta muuta edistymistä ei ole näkyvissä.
#111
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 20.05.21 - klo:10:43
Miten tämän kanssa kävi?

En ole vielä päässyt noutamaan, mutta kuulemma tyyliin parisataa grammaa oli lisätty ja laskettin tavalliseksi täyttöhuolloksi, ei takuuasiaksi. Itse siis pitää maksaa. Ainetta on siis kulunut noin kahdeksankertaisesti ketjussa mainittuun vastaavan Audin järjestelmään verrattuna, mutta se on kuulemma normaalia...
#112
Lainaus käyttäjältä: jsx - 16.05.21 - klo:23:40
En tiedä hyväksyttävyyden rajoja ja vähän tämä menee sivuun Leon-otsikosta, mutta kyllähän yleisesti näiden R1234yf-systeemien pitäisi minun käsittääkseni kunnossa ollessaan olla ennemminkin tiiviimpiä kuin vanhemmissa autoissa. Sellaisen kuvan antoi Audin puolella myös huoltoneuvoja (jos niiden höpinöitä uskoo...).

Oma -17 A3 oli ekassa ilmastointihuollossa vajaa kuukausi sitten aika tarkalleen 4 vuotta vanhana ja 89 tkm ajettuna. Auton tarrassa lukee täyttömääränä 460+- 15g ja huollon raportin mukaan talteen otettu 435g kylmäainetta. Eli häviämä ei siis ollut lähelläkään 10%/vuosi tasoa.

Kiitos, tuo oli oikein hyödyllinen tieto. Määrän ja auton mallin perusteella riittävän vertailukelpoisesta järjestelmästäkin lienee tässä kyse. :)
#113
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.05.21 - klo:11:03
Vanhemman kaluston kanssa koin nuo ilmastoinnin "täyttöhuollot" aika turhiksi. 1M Leon kävi 10 vuoden aika pari kertaa täytössä, en huomannut koskaan mitään vaikutuksia. Cupria en edes ajatellut käyttää huollossa, toki omistusaikakin oli melko lyhyt. Sitten vie huoltoon kun on vikaa, selvää lienee ettei aineiden väheneminen mene takuuseen. Vaikka olisi selvä vuoto esim. lauhduttimessa niin tuskin sekään menisi, koska ulkoinen tekijä eli kivi tms. on sen aiheuttanut.

On tässä foorumillakin tapauksia joissa näihin tuoreemman pään volkkareihin ja skoodiin on ensin vain täytetty ainetta mutta vikaa onkin ollut lauhduttimen liitoksissa tms. tai esim. täyttöventtiilissä. Nämähän on ovat selviä takuunalaisia vikoja jos takuu on vielä voimassa. Seateista löytyy tietoa vähemmän mutta johtunee vain siitä että Suomessa näitä niin paljon vähemmän myydäänkin.

Joka tapauksessa olisi hyvä yleisesti tietää mikä on hyväksyttävä ja toisaalta odotettavissa oleva tyhjentymisnopeus nykyisillä luontoystävällisillä aineilla.
#114
Ilmeisesti alkuperäinen määrä tämän ikäisessä Leonissa jossa käytetään R123yf-ainetta pitäisi olla 460 grammaa (vanhemmissa R134a-ainetta 500 grammaa).
Arvailua, jos vuodessa häviäisi "normaali" 10%:
0 v.: 460 g
1 v.: 414 g
2 v.: 372,6 g
3 v.: 335,4 g
4 v.: 301,86 g

Jos ainetta häviää 20% / vuosi:
0 v.: 460 g
1 v.: 368 g
2 v.: 294,4 g
3 v.: 235,52 g
4 v.: 188,416 g

Ensi viikollahan tuo sitten selviää paljonko sitä on lähtenyt kesäkuussa 2017 käyttöönotetusta, eli noin neljävuotiaasta autosta.

Olisi kyllä hyödyllistä ja mielenkiintoista tietää mikä on tämän nykyisen kylmäaineen keskiarvoinen, ja mikä suurin hyväksyttävissä oleva häviämistahti, ja onko se prosentuaalinen vai tietty grammamäärä.
#115
2017 ST lopetti näköjään sisäilman jäähdyttämisen. Ensi keskiviikoksi vasta sai huoltoajan. Saapas nähdä meneekö takuuseen vai itse maksettaaksi täyttöhuolloksi...
#116
Näinhän sitä on mainostettu mutta ilmeisesti tuo "taloudellisempi" ei aina kaikissa tapauksissa pidä paikkaansa tälläkin foorumilla näkyneiden kokemusten perusteella?
#117
Onko kokemuksia kertynyt vielä Itä- ja Pohjois-Suomen talvisissa lämpötiloissa pärjäämisestä eli noin - 20 - 40 asteen pakkasissa? Myyjähän tietenkin kehui lämmityksen maasta taivaaseen, mutta minkälaisia ovat käytännön kokemukset nimenomaan kovemmissa pakkasissa?
#118
Harmillista kyllä että eivät osanneet tehdä tähän suurempaa tavaratilaa. Kun aikoinaan vaihdoin -15 Toledosta MY17 ST Leoniin, jouduin pienentämään koirien häkkiä vaikka Toledo ei edes ollut farkku. Vaikuttaa siltä, että pienentäminen tai uuden teko on taas edessä. Vanhassa sai sentään pohjalevyn vaihdettua ja sen alla olevat roinat poistettua, jolloin tilaa sai kasvatettua alaspäin, mutta tässä uudessa tuo polttoainesäiliö taitaa estää senkin muokkauksen.



#119
Jokainen laittaa asiat omaan tärkeysjärjestykseensä, eikä se minua auta mitenkään vaikka joku toinen olisikin mielestäni huonoon ominaisuuteen tyytyväinen.
#120
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 23.02.21 - klo:19:14
Pyysin myös takavaloja palamaan päiväajovalojen kanssa. Ei onnistu suomessa tyyppihyväksyntäpäätöksen takia. Ruåtsalaisissa palaa.

Onpas ikävä uutinen. Pitääköhän alkaa harkita tilauksen peruuttamista? Melkoista takapakkia kehityksessä kun my17:ssa ledpackilla on homma kunnossa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy