Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Popo

#61
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
16.09.20 - klo:14:55
Nonni. Onnea "ramille" (ja voimia omaisille). Itse jatkan tsekkiläisellä Itäautolla toistaiseksi, ties mitä sattuu, jos unkarilaiseen Länsiautoon vaihtaa... ::)
#62
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
16.09.20 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.09.20 - klo:10:40
Minun A4 on vm. 2020 ml.16 000 km.
Vanhempi sinä varmaan oot.

Juu, varmasti olen vanhempi, ainakin täysi-ikäinen...   8)
#63
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
16.09.20 - klo:10:33
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.09.20 - klo:10:23
Sirkustaiteilija voisi tosiaan siirtyä Suomi24:een, siellä asuvat kaltaisesi totuudenpuhujat.  ::)

Juu, Suomi24 ja sirkusohjelmassa tarjolla faktaa totuudenjälkeisessä maailmassa. Ja faktathan ovat yleisesti kaikkien tiedossa, ei niitä tarvitse erikseen perustella...  ;)
#64
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
16.09.20 - klo:10:10
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.09.20 - klo:09:59
Pahin haitta mikä on ajomelu ja lisäksi saataisiin luotettavat moottorit siinä ensimmäiset kapulat Itäauton parantamiseksi. Moottoreissa on hieman menty eteenpäin, mutta öljynsyönti ongelmat ovat vieläkin yleisiä 1.2 TSI moottorin ominaisuuksiin kuuluu myös lisääntynyt öljynkulutus joka alkaa 150 th. kilsojen paikkeilla. Automyyjä totesi tämänkin ihan suoraan. Näistä 1.0 eli litran mukeista en osaa sanoa mitään. Itselläni on sellainen käsitys, että litran mukiin ei mahdu muu kuin kunnollinen "aamukusi".

Ajatko Sinä jollain yli 150 tkm rullanneella kiesillä? Minä en niin vanhalla ja kuluneella vehjeksellä lähtisi edes aamukuselle...
#65
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
16.09.20 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.09.20 - klo:09:12
Oli aika huvittava tapaus kun kaverini tuli esittelemään uuttaa Octaviaa. "Tämä on ihan sama kuin VW tai Audi".
Katoppas kun on samoja osiakin kuin Volkkarissa ja näytti IV koppasen Golfin ovenkahvoja. Laiha lohtu halppisautolle. Niinpäs halvalla tehty mikä tehty.

Toki toki. Jo I Octavia oli vain halppiskopio VW Borasta lisättynä hermeettisellä takaloosterilla. Ihan hyödytöntä tuo tavaratila, kuin laatu on kuraa niin kuraa...  ;D
#66
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
15.09.20 - klo:15:17
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.09.20 - klo:15:08
Sieltä moottorin kyljestä ne tiedot löytyy. Pitäähän moottoritkin numeroida kun kananmunatkin leimataan. Sama koskee vaihteistoja.

Ja mikä koodin pätkä tarkoittaa Tsekkiä tai Saksaa, näin esimerkkinä? Tiedät varmaan tämän?
#67
Volkswagen / Vs: Luotettavin TSI-moottori
15.09.20 - klo:15:08
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.09.20 - klo:14:58
Moottorin kyljestä stanssatut tiedot kertoo mistä ja mikä moottori on kyseessä, myös missä valmistettu.
Menkääpäs nyt kurkkimaan konepellin alle niin asia selviää. Tuliko Skodasta Audi. ;D

Suomi24 Skoda-palstalla olisi paljon käyttöä tälle "Tuliko Skodasta Audi. ;D"-fiilistelylle

Ja tähän paljon hyväntahtoisia hymiöitä...
#68
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 15.09.20 - klo:10:53
Hieman alle 800â,¬ maksoi, lisätöinä tosin määräaikaishuolto osineen poislukien öljypönttö jonka vein itse mukana. Homman teki paikallinen Skoda huolto. Pörhöllä ois hinta ollu reilut 200â,¬ kalliimpi.

Onhan tuollakin "normaalilla kunnossapidolla" hintaa... Sikäli kiinnostaa, kun 1.2. TSIn jakoketjun remppa maksaa about tonnin merkkihuollossa ja siihen voi ainakin yrittää jotain vastaantuloa, koska tyyppivika... ???
#69
Lainaus käyttäjältä: ak72 - 15.09.20 - klo:08:27
Omaan 2014 1.4 act Golffiin hihna vaihdettiin pari viikkoa sitten. 6 vuotta tuli täyteen mutta kilometrejä on vasta 50000.

Paljonko tuo vaihto maksoi? Vähän ajavalle "pakollinen rasti", jos haluaa pelata varman päälle. No, aikanaan 306 Pösössä piti vaihtaa 4 vuoden kohdalla vaikka vain 40 tkm ajettu, että onhan kehitystä tapahtunut...  ;D
#70
Kaasujalka-mainoslehdessä mainostelee kuukaudesta toiseen Volkkareiden ketjuremppoja:

https://autoavirol.fi/
#71
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 09.08.20 - klo:22:56
No tässä tapauksessa ei paljon maalitakuu auta. Sellaista jälkeä ei saada Volkkari korjaamossa aikaan mikä kestäisi tarkan katseen.

Joten, siis mikä auttaisi? Ellet usko kuluttajalla olevan mitään oikeuksia edes takuun tai virhevastuun kautta, laita auto myyntiin "siinä kunnossa kuin se on" tai jatka ajoa kohti uusia pettymyksiä...
#72
Oma 1.2 TSI meni "limb-modeen", koska tulpanjohto. Yli 40 kmh en edes yrittänyt ajaa, sen verran hankalaa oli ja soitin suosiolla Ajoturvan hinaamaan, kun olin lomareissussa. Sytytyspuolan vikoja on myös näissä ollut.

230 tkm on jo kunniotettava ajosuorite, joten jakoketju/kiristin huomioitava, vaikka olisi joskus jo kertaalleen korjattu...
#73
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.06.20 - klo:10:48
ABS/ESP valo syttyvät tauluun jos auto havaitsee suoran vian anturin kanssa. Henklökohtaisesti olen kokenut vastaavan tapauksen, yhden takapyörän ABS-kehä oli tuhoutunut puoliksi ja auto jarrutteli etuvasenta nurkkaa itsekseen. Ei merkkivaloja, ei vikakoodeja.

Kiitos vinkeistä, joita toki saa tulla lisääkin. Koitan viestittää niitä eteenpäin mahdollisina ratkaisuina. Kun tuo autonkorjaus on nykyisin niin paljon vain vikakoodien lukua ja osien vaihtoa aasiakkaan laskuun.

Sehän tuossa kuumenemisessa on mielenkiintoista, että sieltä pyörän keskiön suunnalta se kuumin alue löytyy, kun tuli tarkemmin tutkittua. Viimeksi auto lähti niin nopeasti korjaamolle, että omat tutkimukset olivat kovin vähäisiä. Jarrurempan jälkeen toki olivat ne vaihdetut osat ensimmäisenä mielessä, kun kokemusta myös on epäonnisista jarrupalojen vaihtoista ilman kunnon herkistelyjä...
#74
Potilas allekirjoituksen mukainen. Renkaidenvaihdon yhteydessä todettu jarrupalojen olevan takana loppu, korjaamolla havaittu mäntien olevan jumissa -> uudet satulat ja palat.

Kesäkuussa totesin, että varsinkin kuskin puoleinen takavanne on ajon jälkeen kuuma, auto lähti takaisin korjaamolla selvittelyyn. Huomasivat myös kuumenemisen, mutta muuta syytä ei todettu kuin hieman kireällä olevat käsijarrun vaijerit, joita löysättiin. Hyvin pyöri jne. Auto tuli siis "kunnossa" huollosta minulle ja juhannuksen pyhät ajelin sen enempiä asiaa muistelematta, mutta eilen  taas tarkistin tilanteen ja n. 40 km:n ajon jälkeen kuskin puoleinen vanne oli varsinkin keskiöstä todella kuuma, toinen puoli vähemmän.

Amatöörinä tuli tässä mieleen pyörän laakerit, vaikka mitään Octavian perusjyrinän ylittävää ääntelyä en ole havainnut. Auto menee taas perjantaina korjaamoon, minne on tilattu jarruosat (takuu) ja laakerit valmiiksi. "Eihän siellä muuta liikkuvaa ole", kuten huollossa todettiin, kun sinne soitin.

Meneekö siis takapyörän laakeri(t)kin vaihtoon, vai olisiko tässä muita mahdollisuuksia? Autolla on ajettu 94600 km.
#75
Lainaus käyttäjältä: Popo - 11.04.14 - klo:14:14
"Jakoketjun venymä mitattu: Kiristimen pituus on 68,7 mm:ä (maksimi sallittu 74  mm:ä)"

Sain pyynnöstä kirjauksen auton tietoihin ja työmääräysprintin. Näillä mennään. Epäselväksi jäi, mikä on uuden koneen venymä... ::)


Auto alkoi keväällä yllättäen kylmäkäynnistyksessä rallattelemaan pitempään. Ehkä seisonut normaalia pitempään koska etätyöt, ei kuitenkaan aina. Jarrurempan yhteydessä huhtikuussa ei Alppilan autohuolto saanut mitään kuulumaan, kun pitäisi olla seisonut ja kylmä auto tutkittavana, että seurataan...

Ennen Juhannusta auto päätyi takaisin pajalle, kun takajarrut vaikuttivat edelleen kuumenevan, vaikka satulat ja palat oli vaihdettu. Samalla pyysin tutkimaan edelleen satunnaisesti enemmän rallattelevaa ketjua. Hyvä palvelu, auto haettiin kotoa ja sain sijais-Fabian käyttöön bensojen hinnalla, kunnes jarrut ja ketju on tsekattu. Autoa noutanut asentaja tallensi startin kännykällä ja totesi heti ettei tämä mitään äännä, mutta toivoin asian selvittelyä vielä jatkossa.

Auto jämähti korjaamolle lopulta kuuden päivän ajaksi ja väliaikatietona oli, ettei mitään ketjun tarkistuksen perustelevaa ääntä ilmene, mutta tehdään vielä pieni koeajo tältäkin osin. Odotin vain tietoa milloin saan oman auton takaisin, niin "yhteysongelmien" jälkeen pyydettiinkin lupaa mitata jakoketjun kiristin, koska ääntelee. No, sitähän tässä oli tarkoitus ollutkin selvittää, koska poikkeavasti ääntelee...

Lopputulemana kiristimen pituus 72 mm, sallittu maksimi 74mm. Että jatketaan ajoa. Edellisestä mittauksesta yli kuusi vuotta ja reippaasti yli 70 tkm. Venymisvaran riittävyydestä jatkossa ei mitään selvyyttä saanut, nopeaa eskaloitumista ei kuitenkaan ollut näköpiirissä huollon kaverin mukaan. Tarjolla on kuulemma näihin nyt jo (heilläkin) valmis remonttiosien-paketti n. 350 â,¬:n hintaan + töiden kanssa mennään tuhannen euron hintaluokkaan. Ja aina voidaan laittaa maahantuojalle kyselyä, jospa osallistuvat ja miten...

Että antaa rallattaa, kunnes öljynpaineet nousee. Tässä versiossa ei pitäisi olla riskiä jaon sekoilusta. Nyt Juhannuksen ajoissa ei minkäänlaista ylimääräistä ole kuulunut...
#76
Beetle / Vs: The Beetle -kokemuksia
27.05.20 - klo:10:42
Lainaus käyttäjältä: TN69 - 27.05.20 - klo:08:27
Eikö tuo ketjuongelma ollut noiden alkupään 2007-2011 TSI-koneiden ongelma ja johtui huonosta ketjunkiristimestä, joka ei kiristänyt startissa matalalla öljynpaineella.

Virallinen totuus on tuo "parempi ketju ja/tai kiristin viimeistään v. 2011 loppuun mennessä". Tässä on omassa n. 94 tuhatta ajetussa "ykskakkosessa" kuulosteluvaihe taas päällä. Useampia päiviä seisseenä jonkinlaista pidempää rahinaa startissa oli aiemmin keväällä, jota jarrujen korjauksen yhteydessä pyysin tutkimaan. No, eihän nämä lämpimänä ääntele, pitäisi saada pajalle kauan seisseenä ja kylmänä, viestitettiin laskun liitteenä. Varmaankin hinausautolla pitäis mennä. Saattaa olla jo kiristin lopussa, totesi huoltopalvelu aiemmin puhelimessa ja vastaantulot aina tapauskohtaisesti. Toki täydellinen marmorin huoltokirja paras lähtökohta niihin & 1.2 yksinkertaisempi kuin isommat tissit rempata. Eipä ole viime viikkoina enää poikkeavasti äännellyt, toki  ajoakin on taas useammin.

Palauttaessaan autoa  (korona-palvelu Alppilan autohuollossa!), reipas asentaja totesi iloisesti ketjurempasta, että "kyllä se sieltä tulee", mutta huoletta voi nyt ajaa tai laittaa vaihtoon...  ::)
#77
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
25.05.20 - klo:09:46
Lainaus käyttäjältä: S-T-P - 25.05.20 - klo:01:08
Kyllähän kuulkaa juttu on niin että tuo yhdystukiakseli on syvältä. Ei ole kummoinen automies jos ei huomaa auton muljahtelevaa käytöstä etenkin ohitustilanteessa. Aina kun ylität keskiviivan, tuo akselistorakenne muistuttaa itsestään perän ikävällä sivuttaismuljautuksella. Sylettää aika paljon että 3-koppaisenkin päivitetty kaasuversio muutettiin akseliston osalta sellaiseksi..

Mutta eikös Automiehelle tuo ole haaste? Ja kun me tavan taunot kädettömät emme huomaa mitään, niin asia kunnossa...  ;D



#78
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
24.05.20 - klo:14:29
Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 24.05.20 - klo:11:56

Joo onpa tosi uusi  ::)

No joo, viime vuonna about  tähän aikaan nuo mainokset tulivat ja kävin jopa Bisnes-mallin koeajolla. En ihmettele jos kuitenkin näinä autokaupan kovina aikoina III Ocua rekisteröidään uutena vielä v. 2021...
#79
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:14:59
Suosittelenkin kysymään asian selvittämiseksi vaihtotarjouksia konsernin tuotteisiin ja sen ulkopuoleisiin ja tekemään vertailua. Tilanne ei välttämättä ole niin paha kuin mitä myyjätuttavani on tässä antanut ymmärtää. Eikös nyt tämän korona -aikaan ole monella automyyjällä käytettyjen autojen varastot hieman tyhjillään niin eivät voi olla liian ronkeleita vaihdokkien suhteen?

Paha mennä sanomaan, miten pahana myyjätuttavasi tilannetta pitää. Sukulaiseni on automyyjä lähinnä vaihtoautopuolella monia merkkejä uutena myyvässä liikkeessä (ei Volkkari-konsernin romuja), enkä tällaista viestiä ole saanut. Nolla-korkotarjouksia on nyt maa väärällään eri merkkien maassa jo oleviin autoihin ja varmaankin vaihtoautoillekin olisi kysyntää, kun raha on monella on raha todella tiukassa.

Vaihtotarjouksien vertailu eri merkkisten ja kuntoisten autojen välillä on objektiivisesti hankalaa. Et voi mennä pyytämään tarjousta siltä pohjalta, että mitä hyvittäisitte, jos tässä ei olisi sitä volkkarin jakoketjua, vaan Automiesten keskuudessa hyväksy todettu premium-ratkaisu. Auto on se mikä se on.

Ei ole Volkkarin jakoketju todellakaan parhaasta päästä, en ala kehumaan ja enkä ole "volkkari-uskovainen". Aiemmin ei ole kyseistä rakennetta tullut sen enempää autossa ihmeteltyä tai "pelättyä". Mutta toisaalta Nissan ruostui siitä ketjun ympäriltä ja oli siinä muutenkin kaikenlaista remppaa Skodaa enemmän näillä kilometreillä, mutta autot ovat kokonaisuuksia, kuten todettu...
#80
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.05.20 - klo:12:18
Juuri tällaiset sähläykset saavat asiakkaat sekä myyjät karttamaan näitä käytettyinä. Tai jos myyntiin otetaan vaihdossa niin joudutaan laskemaan hyvityshinta mahdollisimman alakanttiin mitä enemmän mahdollisia yllätyksiä on tiedossa.

Karttamaan & alakanttiin? Onko VW:n jakoketju-case erityisesti Toyota-kauppiaille ja heidän asiakkailleen ongelma, vai mitä tarkoitat? En ole Toyotaan pyytänyt vaihtotarjousta, siksi kysyn. Muualta ei mitään "erityiskohtelua" ole tullut vastaan, oli tarjouksen aiheena Skoda tai muu merkki. Tai ehkä sekin vaikuttaa, kun tarjoan vaihdossa kohtuullisesti ajettua ja  hyvin huollettua autoa. Toivottavasti.
#81
Mielenkiintoinen kysymys, kun "yleisesti on kaikkien tiedossa", että kukaan ei enää halua ostaa edes vaihtoautona manuaalia. Väittävät kaupalliset toimijat näin. Todellisuudessa, miten lie, jos myös auton tekninen kunto kiinnostaa.

Moni merkki myy jo automaattia (tai mikä kaksois-kytkin lienee) manuaalin hinnalla, mutta esim. Skodassa pitää maksaa ainakin pari tonnia, koska dsg. Seuraava autoni voisi olla automaatti-lootalla, mutta sijoittaisinko Klonkswagen-teknologiaan ekstraa, kun ilman lisähintaa voi saada vastaavaa tekniikkaa 7-vuoden takuulla... ???
#82
Lainaus käyttäjältä: Miiqu - 04.05.20 - klo:22:46
Erityisesti motivaatio ratkoa autossa pian kauppojen jälkeen havaitut ongelmat oli poikkeuksellisen korkea.

Tämä. Siksi tuo MetroAuton touhu menikin tunteisiin, kun ongelmat ja selvät virheet heidän toiminnassaan johtivat vain arroganttiin kieltämiseen. Eikä sekään tietysti vakuuttanut, kun nuoren automyyjän lähettämiä viestejä dissattiin talon sisällä rengashotellissa. Ehkä kaveri ei vain osannut talon sisäistä kulttuuria, miten hommat hoidetaan, mutta se ei minulle kuulu.

Myöhemmin, kun takuun piikkiin vaihdettiin väärään paikkaan liimattu oven kylkilista ja maalivikainen lampunpesurin kansi, meni taas pieleen, mutta nyt osattiin tehdä nopea korjausliike. Kuukauden odottamisen jälkeen oli saatu maalattua väärän oven kylkilista, eikä hommaa siis voitukaan asentaa odottaessa aamulla. Tähän myöhemmin MA:sta Herttoniemen Aritaan Skodan huollon mukana siirtynyt työnjohtaja antoi sijaisauton ja laittoi oikean listan heti maalaamoon. Iltapäivällä auto valmis. Näinkin sen voi hoitaa. Tosin miksi odotin kuukauden sitä väärän oven listaa on toinen juttu, ellei se toinen muovinpalanen ollut oikeasti puutelistalla...  ::)
#83
Lainaus käyttäjältä: JohnStockton - 04.05.20 - klo:13:59
Milloin tämä tapahtui?

Automallikohtaisesti esim. pohjalevyn muuttuessa uuden korimallin yhteydessä, kuten III Octavia v. 2013. Skoda Yetissä ja Rapidissa taas ketjukonetta on tämän jälkeenkin käytetty ainakin pari vuotta.
#84
Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.05.20 - klo:11:58
Minusta ei ketju, vaan hajoava ketjun kiristin oli tyyppivika.

Voipi olla niin, että kiristin ei pysy matkassa, vaikka ehkä se ketju onkin parannettu viimeistään silloin 2011 vuoden lopulla.

Omalla autolla ajettu kohta 94 tkm ja käynnistyksen yhteydessä mielestäni aiempaa enemmän rapisevaa ketjua pyysin huollossa kuulostelemaan, kun tehtiin jarruremppaa. Työnjohtajan mukaan voi olla tulossa kiristimen säätövara  loppuun, jos ääntää varsinkin useamman päivän seisseenä. No, eihän siitä lämpimänä käynnistettäessä mitään kuulunut.  Iloinen asentaja totesi, kun toi auton valmiina, että seurataan,  "kyllä se sieltä tulee".  ;D

Huoltolaskussa mainittiin, että pitäisi saada auto pitempään seisoneena kylmänä tutkittavaksi. No, eipä tuo ihan helposti onnistu, ellei hommaa hoideta kotipihassa. Aika hankalaa on saada mitään ennakkokantaa mahdollisiin vastaantuloihin rempassa "kun nämä on aina yksittäistapauksia". Sitten kun kone on auki merkkihuollossa, on neuvotteluasema aina vähän epäedullinen...
#85
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.05.20 - klo:19:51
Itse en myöskään voi kuin kehua MetroAuto Herttoniemeä :)

Mukava kuulla, että Helsingin MetroAutoon on edustettavien merkkien, fyysisen sijainnin ja mitä ilmeisimmin henkilökunnan uudistuessa myös saapunut asiakaspalvelun kulttuuri. Ehkä uskaltaa pyytää sieltä tarjouksen, kun aika on.

Viikissä toiminta oli Opelin ja Skodan aikaan aika karua. Aikansa menestystuotteiden parissa asiakkaasta ei sen enempää tarvinnut välittää ja konttorin tätejä riitti vaikkapa lähettelemään laskuja jo maksetusta ja luovutetusta autosta. Pari jo käyttöön otettua talvipyörääkin myytin uutena, mutta "meillä ei tehdä virheitä" todettiin napakasti. Itse kaupat tein sinänsä mukavan nuoren myyntimiehen kanssa, mutta kun tuli ongelmia, kaveri meni aivan lukkoon ja vaikutti myös olevan talon sisällä  täysin vailla arvostusta. Poistuikin pian niistä kuvioista.No, loppu tuli siihen touhuun Viikissä...
#86
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.04.20 - klo:10:41
Kuluttaja taitaa ostaa yhä vähemmän, ja liisaa / lainaa / siirtyy käyttämään muita kulkuneuvoja.

Näin. Vaan olisiko nyt edes hieman enemmän ostajan markkinat, jos lähtee autokaupoille? Vai onko "sopeutus markkinatilanteeseen" nykyisin niin ajan tasalla, ettei hapantuvia varastoja ole ja muutama varastoauto "viedään käsistä" tarjoushintaan/hyvillä rahoitusehdoilla ja turhat auto-myyjät sen jälkeen lomautukseen parempia aikoja odottamaan? Jos ei listahinnalla ja -vaihtohyvityksillä  kauppa käy...
#87
Yeti / Vs: Ruostekorjauksia
24.04.20 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: Kale - 24.04.20 - klo:09:16
Täytyy kysellä vaihdosta. Tähän ei maahantuoja luvannut korjausta vaan piti rajana 7 vuotta mikä on mielestäni outoa koska kyseessä on tyyppivika.

Kysy myös jakoketjun vaihdosta. Siinä toinen kiistaton tyyppivika, johon maahantuojan suhtautuminen on ollut, sanoisinko vaihtelevaa...
#88
Kesärenkaita vaihdettaessa ilmeni, että takana jarrupalat ovat lähes lopussa. 93400 km takana ja alkuperäisillä on menty edessä ja takana. Edessä pintaa vielä mukavasti.

No, palojen vaihtotyön yhteydessä todettiin, että jarrusylinterit molemmin puolin täysin jumissa ja vaihtoon menivät. Tällaistahan se on kun samalla autolla ajelee pitkään, joskus sitä remppaa tulee, vaikka jarruja on välillä huolloissa putsattu. Takanahan sitä käyttöä on vähemmän ja myös käsijarru mahdollisena jumittajana, kuten tuossa jo aiemmin mainittiin. "Elämäntapaongelma?", kun hyödyntää paljon moottorijarrutusta ja välttää muutenkin revittelyä & viime hetken jarruttelua. Jos nyt tuolla 1.2 TSI:llä yleensä voi revitellä...  ;)

#89
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 21.04.20 - klo:04:41
Laittakaapas linkki jostain Skodasta, jossa vanha korimalli on kalliimpi tai edes haltumpi kuin uudempi korimalli? Jos lastentauteja pelkää niin takuu on sitä varten. Eikä niitä seuraavan ostajan enää tarvitse pelätä. Vanha malli on aina vanhempi malli. Niin nyt kuin kymmenen tai sadan vuoden päästäkin. Sen minkä ostaessa luulee voittavansa niin myydessä kyllä häviää moninkertaisena.

Sellaistakin kirjoittavat toistuvasti autoalan mainoslehdissä, että erityisesti Skoda on sellainen automerkki, jossa p i t ä ä olla se uusi korimalli, että saisi naapurilta jotain rispektiä... ;D

Takuu toki kattaa lastentaudit, mutta ei tuo III-Ocun "uuden viat ja murheet"-keskustelu kovin mukavaa luettavaa ollut, kun niitä ilmi selviä lastentauteja koitettiin parantaa "hyppäämällä" merkkihuollossa. II-Ocussa ei ainakaan itselle "vanhana" sen kummempaa kohdalle osunut. Nyt kun autolla on kohta 8-vuotta ikää, lienee tämän yksilön kunto se ratkaisevin tekijä, jos jo III-Ocun osalta todetaan, että " vanhan mallin jälleenmyyntiarvo on olematon"...  ???
#90
Lainaus käyttäjältä: jt - 01.04.20 - klo:22:55
Oiskohan että venymiseen ei välttämättä vaikuta vain ajokilometrit, vaan myös auton ikä (lue: käynnistykset kylmällä koneella tms). Yhtäjaksoinen ajaminen 500km luulisi olevan paljon vähemmän kuluttavaa kuin 100 kpl 5km pätkiä.

Tämä. Ja moottorissa käytetyn jakoketjun tyypilläkin on (toivottavasti) merkitystä. Tuo vm. 2011 on vähän kysymysmerkki, kun jakoketjun muutos parempaan(?) tapahtui joskus ko. vuoden lopulla. Omalla 5/2012 Octavialla on mittarissa nyt 93300 km. Ajo on ollut kaksi-jakoista, eli niitä viiden kilsan pätkiä sekä pitempiä valtatie-reissuja. Säännöllisellä 10 - 15tkm tai vuosi öljyjen vaihtovälillä ja moottorin lämmittämisellä toivottavasti on jotain merkitystä...

Toivottavasti Helkaman käskyläiset huomioivat myös vähintäänkin täydellisen merkkiliikkeen huoltokirjan, jos tämä kosahtaa. Eipä Vehon huollossa 200 tuhatta enempää aikanaan näille "nykymoottoreille" luvattukaan. Mutta suomalaiset haluaa ajaa autot "loppuun", mikä tarkoittanee vähintään puolta miljoonaa samalla motilla. Nähtäväksi jää, miten muut valmistajat vastaavat tähän vaatimukseen pikku-turbojen osalta. Volkkarihan on tämänkin palstan "todistusten" perusteella todettu toivottomaksi tapaukseksi...  ::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy