Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Emil

#61
Mii / Vs: Mii electric
22.11.21 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: villeton - 21.11.21 - klo:07:07
Seat Mii Electric tuli talouteen keväällä. Hommasin Torin kautta talvirenkaat edullisesti. Skoda Citigossa olleet.
Jako 4X100 keskireikä 57,1mm. 14-tuumaiset peltivanteet. Eivät sopineet. Edestä otti kiinni. Jarrupaloista ja satulasta asentaja jutteli.

Tässä on mun mielestä vain kaksi vaihtoehtoa. Joko myyjä ei tiennyt missä autossa vanteet on ollut kiinni. Tai sitten asentaja säikähti sitä miten lähelle jarrusatulaa 14" vanne tulee.

Mulla nytkin sähköMiissä Citigon 14" vanteet. Toki kevytmetallia. Aiemmissa bensamalleissa ollut merkkiliikkeen myymiä peltivanteita.

Olen vakaasti siitä uskossa, että bensa- ja sähkömalleissa samat jarrut.
#62
Eli eivät säätäneet vaihdevaijereita sitten?  ???
#63
Citigo / Vs: Jalankulkija tunnistin
14.11.21 - klo:17:52
Joku merkkivalo sinne mittaristoon taisi syttyä, jos lasissa vaikkapa jäätä, tai lunta tunnistimen kohdalla.
#64
Citigo / Vs: Jalankulkija tunnistin
13.11.21 - klo:16:50
Olen ajatellut sen olevan ennemminkin vähentämässä peräänajon vaaraa. Mutta on se oletusarvoisesti aina päällä. Keskikonsolissa nappula, josta sen saa pois päältä tilapäisesti, eli seuraavaan käynnistykseen asti. Ohjekirjan mukaan voi olla tarpeen kytkeä pois päältä, jos vaikka kuljettaa jotain pitkää tavaraa katolla.
#65
Hyvää tekee takajarruille laahata käsijarrulla vähän ja hitaassa vauhdissa. Puhdistuu kitkapinnat silläkin tavalla.
#66
Kannattaahan se asia ottaa esille ensitilassa myyjäliikkeen kanssa. Ja jos ei muuta, niin pyytää, että kirjaavat ongelman tiedostoihinsa. Siltä varalta, että ongelma pahenee.

Lisäys: Jos kytkinlevy takertelee kytkinakselilla, niin synkkarenkaat ei ehkä saa sitä levyä pysähtymään niin herkästi kuin pitäisi. Voi kokeilla laittaa ensin kakkoselle, ja sitten ykköselle. Jos helpottaa tilannetta, niin saattaa olla syynä se kytkinlevyn takertelu akselillaan. Uskon silti, että vaijereiden säädöllä paranisi.
#67
Mä kyllä kokeilisin itse tehdä vaihdevaijereiden perussäädöt uusiksi. Vähänkin jos on nivelet kuluneet, niin aiheuttaa vaihteiden vaihtamiseen turhaa hankaluutta. Melko helppo homma tämän konsernin autoissa, vaikka en hyvää ohjetta juuri pikkusisaruksiin pikaisella haulla löytänytkään. Helpoimmillaan niin, että lukitaan vaihdekeppi poranterällä kepin juuressa olevien kohdistusreikien avulla, ja vapautetaan ja lukitaan vaijerin säätimet konehuoneen puolelta. Joissain vaihteistoissa pitää lukita vaihdevivusto myös vaihteiston päältä. Mun mielestä jo se viittaa pelkkään säädön tarpeeseen, että käytetystä kytkimestä ei korjaamo löytänyt mitään vikaa. En nyt muista teinkö tämän säädön johonkin mulla olleista Citigoista, mutta Octaviaan tein, ja auttoi heti vaihdekepin toimintaa.

Laatikot on näissä olleen aina enemmän tai vähemmän äänekkäitä. Olen sen selittänyt itselleni käyntivälyksillä, ohuella öljyllä ja äänieristeiden vähyydellä. Lisäksi 3-pyttyisen koneen epätasaisempi käynti saattaa olla osasyynä. Alkupään tuotannon autot piti heti uutena rallatusta. Vähän uudemmat ovat hieman hiljaisempia. Semmoista rallatusta taikka kalkatusta ne välillä pitää. Ei tarvitse huolestua.

*************

Tuoreelle omistajalle hyvä vinkki se, että ei kannata jättää seisontajarrua kovin pitkäksi aikaa päälle. Ruostuu/jäätyy kitkapinnat aika herkästi yhteen, varsinkin kosteilla keleillä, tai pesun jälkeen. Ilmeisesti aika paljon metallia kitkamateriaalin seassa. Ehkä sillä on saatu parannettua jarrujen kitkaa ja tehoa.
#68
Mii / Vs: Mii electric
19.10.21 - klo:19:11
Ei lämmitä lasinlämmittimillä silloin kun sisätiloja esilämmitetään.
#69
Mulla oli kans joskus Citigossa led-polttimot päivävaloissa. Ehkä parisen viikkoa, koska ne himmeni taikka välähti aina kun sammutusautomatiikka käynnisti moottorin. Vaan voihan se olla, että polttimot on kehittyneet niistä ajoista.
#70
Citigo / Vs: Raitisilmasuodatin
08.10.21 - klo:16:08
Sormin saa painettua niitä muovisia pidikkeitä. Ei tarvitse mitään työkaluja suodattimen vaihtamiseen. Olen vaihtanut moneen kertaan viimeisen 7 vuoden aikana.
#71
Citigo / Vs: Raitisilmasuodatin
07.10.21 - klo:18:28
Ei pitäs vaatia yhdenkään ruuvin avaamista. Paria klipsiä pitää painaa, että saa luukun auki.
#72
Ihan pätevä ratkaisu, kun jos on ollut tasavirta laturi niissä Kuplissa alunperin. Ollut sähkö vähissä sen vuoksi.
#73
Onko Citigossa myös? Saattoihan siinä olla, mutta en nyt muista.
#74
Kyllä aika äkkiä "totaalinen tuho" tulee, jos vesipumppu lakkaa pumppaamasta, eikä huomaa ylikuumenemisen merkkivaloa ajoissa. Tai ei ymmärrä miten vakavasta viasta kyse, ja jatkaa ajoa. Hinnaltaan remontista tulee siinä vaiheessa vähintään sen mitä katkennut jakohihna aiheuttaa. Ja kuinka moni seurailee jäähdytysnesteen määrää säännöllisesti. Jos pumppu alkaa vuotamaan, niin siinäkin se ylikuumenemisen riski jossain vaiheessa.

Siksihän se jakohihnakin vaihdetaan "turhaan" etukäteen, että saadaan luotettavuutta autolle.
#75
Niin, mutta nyt kiinnostaisi Suomen maahantuojan kanta sen vesipumpun suhteen. Se kun poikkeaa valmistajan suosituksesta myös jakoremmin osalta.
#76
Suositteliko ne vesipumpulle ja sen remmille jotain vaihtoväliä?
#77
Aikaansa seuraavalla taloyhtiöllä saattaa olla edessä koko parkkialueen vaativa sähkösaaneeraus. Voi olla kustannuksiltaan semmoinen homma, että vaikea saada nuijittua läpi kokouksissa. Akun mukana raahaaminen saattaa silti olla vielä välivaihe, ja jotkut haluavat seurailla mitä vaihtoehtoja tulevaisuus tuo tullessaan. Kovasti jos on sähköautouskovainen, niin tätä vaihtoehtoa tuntuu olevan vaikea ymmärtää.
#78
Uskallan suositella ihan vaan H4-polttimoita, kunhan ottaa sen vähän kalliimman paketin. Mitä niitä nyt onkaan, +150% jne. Värikin vaihtuu samalla "valkoisemmaksi" nykytyylin mukaisesti. Tälle keinoin saa varmasti ja helposti enemmän näkyvyyttä.
#79
Nestettä suoraan lämmittävät lämmittimet olivat n. 550 wattisia. Tolpassa yksi 10A sulake, joka jaettu kahdelle autolle. Ihan noin vaan osakkaan tahdosta ei aina voi siihen lataukseen sopivaa rasiaa vaihtaa.
#80
Vanhempia (70-luvun?) sähkötolppia ei mitoitettu sisälämmittimiä varten, joten niissä tapauksissa maan alle kaivetut piuhatkaan ei riitä edes tilapäislaturille.
#81
Karmeeta hommaa se, jos joutuu tilapäislaturia joka päivä virittelemään tolpan ja auton väliin. Märkä, pölyinen tai jäinen kaapeli. En tykännyt. Kiinteä laturi seinässä ja siitä vain pistoke auton kylkeen. Silleen se on hyvä.
#82
Mun mielestä, mutta vain mun mielestä sähköauto on paikallaan, jos mahdollisuus ladata kotona. Menisi hermo jonottaessa latauspisteisiin. Maksullisiin, tai näennäisesti ilmaisiin. Niitä siipeilijöitä Lidlissä jo nyt liikaa, niin tuskin ne jatkossa ainakaan vähenee.
#83
Mii / Vs: Mii electric
15.09.21 - klo:11:17
Ymmärrän kyllä tietojen keruun riskit yleisellä tasolla siinä mielessä, että niitä voidaan joskus joissain tapauksissa käyttää väärin. Mutta mitä semmoisia tietoja auton valmistaja voisi kerätä, joita voitaisiin myöhemmin käyttää väärin, tai varsinkaan asiakasta vastaan? En äkkiä keksi kyllä. En toisaalta harrasta ihmisten salakuljetusta, enkä laitonta asekauppaa. Jos harrastaisin, niin sitten pitäisi varmaan miettiä mitä liikkumisia kertoo auton valmistajalle.
#84
Kotona jos pystyy lataamaan, niin ilman muuta kannattaa hankkia. Lidlissä ei ehdi asioinnin aikana latautumaan kovin paljoa, joten se ei ole kestävä vaihtoehto.

Huollot on 2v/30tkm välein. Juttujen mukaan maksaa siellä 200â,¬ paikkeilla. Mulla vielä jokunen kuukausi aikaa ekaan huoltoon, niin hinnasta ei vielä omakohtaisia kokemuksia. Seat Mii Electric mulla siis.

Olen koeajanut pieniakkuista e-up!:ia. Jotain pieniä eroja siinä oli uudempiin verrattuna. Esim. kattoluukku, jota ei tainnut uudempiin saada edes rahalla. Aamulla pienellä pakkasella kun lähti ajamaan ilman esilämmitystä, niin tosi pian laski ennustettu toimintamatka alle 100km.
#85
Mii / Vs: Mii electric
24.08.21 - klo:13:26
Kovin on lyhyt se aina minkä sähkömoottori pyörii pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä, joten parempi vaan kiihdyttää reippaasti sinne tavoitenopeuteen.
#86
Bensapumppu kärsii, jos tankin ajaa liian tyhjäksi. Kyllä sen pitää riittää, että ajaa bensat melko loppuun, ja sitten tankkaa tuoretta sekaan.
#87
Mii / Vs: Mii electric
23.08.21 - klo:11:08
Voihan se sitten olla niin, että rajoittaa tehoja. Eipä ole usein tullut käytettyä ecoja. Sähkömoottorissa niin hyvä hyötysuhde, että tehojen rajoittamisesta ei ole merkittävää hyötyä. Energian käytön kannalta on järkevää kiihdyttää reippaasti tavoitenopeuteen, ja sitten ylläpitää vauhtia pienellä teholla. Tämä onnistuu hyvin myös ilman ecoja.
#88
Mii / Vs: Mii electric
23.08.21 - klo:10:04
Eco nimenomaan vähentää lämmitystä. Ja muuttaa tehopolkimen käyrää, eli tuntumaa. Poljin pitää painaa syvempään saadakseen saman suorituskyvyn. Vaihtoehtoisesti voi painaa tehopoljinta hieman vähemmän ja ajella ei eco-tilalla, ja saada myös lämpöä hyttiin.

Jumbon laturi näyttäisi olevan mallia hidas, eli puolessa tunnissa saattaa saada 50km ajoa. Latauspisteitä voi etsiä tämän sivuston avulla:

https://latauskartta.fi/

Tällä sivustolla voi suunnitella matkan ja latauspisteet missä lataa. Löytyy myös sovelluksena matkapuhelimiin:

https://abetterrouteplanner.com/
#89
Mii / Vs: Mii electric
08.08.21 - klo:15:23
Tarkoititko "Icecontact" joku numero tähän? Koska Vikingcontact 7 on kitkapyörä, johon olen itse tyytyväinen ollut
#90
Mii / Vs: Mii electric
09.07.21 - klo:22:00
Mikä sen pyynnin pitäisi olla helteillä, jos 22 ei kelpaa? Itse saatan laittaa pyynniksi 23, kun helteitä. Miksi auton pitäisi olla jääkaappi, kun ulkona helle?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy