Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - dwntime

#31
Lainaus käyttäjältä: toukka - 07.09.23 - klo:18:45
Tarkoitatko kalibroinnilla pelkästään tota punaisella ympyröimääni kohtaa?  ???

Joo kyllä.  Yleensä se vaatii vaan tuon. Tuo on oikeasti aika helppo operaatio. Vaihdon jälkeen lyhyen matkaa tosiaan ajaa suoraan, alle 15km/h ja sitten pysäytys, ratti suoraan, täyskäännös oikeaan, keskelle, täyskäännös vasempaan ja yleensä tässä vaiheessa kun lähtee kääntämään takas keskelle niin tuntuu jo kun ohjaus muuttuu tehostetuksi ja se valo sammuu.

Muista kun laitat uutta kellojousta takaisin niin se ei saa pyörähtää. Sitä varten siinä on se lukko niissä uusissa yleensä. Poistaa sen vasta sitten kun kellojousi on paikallaan.
#32
Kalibroinnin joutuu tekemään. Noiden ohjeiden mukaan mitä laitoitkin. Valo sammuu kun kalibrointi menee onnistuneesti läpi ja sen huomaa kyllä siitäkin että ohjaus kevenee :)

Ja joo minä katoin pelkkää softanumeroa😀
#33
Lainaus käyttäjältä: toukka - 07.09.23 - klo:16:37
On omasta autosta. Samoin myös VCDS kuva on omasta.

Pitääkö jotain muuta muuttaa / koodata jossain muussa paikassa, kuin tuolla paikassa mistä kuva on?

Ainakaan pikaisen googlauksen perusteella ei. Tuo mikä vähän oudoksuttaa on tuo osanumero kuvassa ei täsmää tuohon VCDS:n antamaan.
#34
Niin siis tuo kuva ei ole sun autosta? Tuo AL?

Ja joo, sulla on koodaus tuosta entisestä niin eipä tuossa ole riskiä. Vaihdat kellojousen ja koodaat tuolla sen jos se sen vaatii ja homma bueno
#35
Onko ton ikäisessä autossa edes itse kellojousessa älyä? Tuo osanumero osoittaa siihen viiksipakettiin jossa on kyllä oma ohjainlaite.
#36
Minä vähän epäilen että tuohon ei softa mene ainakaan perinteisin keinoin. Tuo versionumero on senverran sekaisin että ei todennäköisesti lähde päivittämään. Ainoa keino lienee tehdä softan asennus manuaalisesti root accessin kautta.

Ehkä helpoin että hankkii käytettyjen markkinoilta soppelin laitteen, häkkää sen ja poistattaa komponenttisuojauksen. Tuo on melko entry level laite anyway.

Edit :

Tai itse asiassa nyt kun luin tuon alkuperäisen viestin uudelleen niin vie takaisin liikkeeseen ja pyydä heitä hoitamaan tuo kuntoon. Ei vastaa sitä mitä sinulle on myyty. Ennenkuin on annettu myyjäliikkeelle mahdollisuus korjata virheensä, en tekisi itse tuolle mitään.
#37
^ Oli ihan hauska klikkiotsikko Iltapulussa mutta ei siitä sen enempää. Tottahan se on, jos valmistaja tiputtaa autojensa hintaa tuota tahtia niin kyllähän se vaikuttaa liikkeiden hyvityksiin. Ja oikeastaan ajokilometreillähän ei ole merkitystä, ensimmäisenä vuonna arvo tippuu anyway 10 - 15% ja kilometreillä tuohon tiputukseen on vain marginaalinen merkitys mikäli kilometrit pysyvät ns. järkevissä rajoissa.

Samaa on nähtävissä kyllä muillakin merkeillä erityisesti sähköautoissa. Viime vuonna markkina vääristyi aivan valtavasti globaalin raaka-ainepulan, Ukrainan sodan ja muiden myötävaikutusten takia ja tuossa kuplassa käytetyistä sähköautoista maksettiin enemmän kun uusista. Ehkä jutun Tapio ajatteli tekevänsä saman flippauksen mutta oli vain vuoden myöhässä. Tapio osti kalliilla ja möi halvalla :)

Sama arvonalenema tulee näkymään Volkkarilla ja Cupralla nyt kun hinnat tippuvat. Polestarilla näkyy jo myös vaikka he itse asiassa nostivat faceliftatun Polestar 2:n hintaa. Vuoden vanha, 70tkm ajettu dual motor Pole 2, molemmilla paketeilla, vetokoukulla ja talvirenkailla, pyynti 44t,. Tuo auto on maksanut uutena n. 65t,. Ja liike ei varmasti ole siitä 44t, maksanut ostettaessa.

Ja itse asiassa Teslalla varsinkin Y mallissa näyttää arvo säilyvän hinnan alennuksista huolimatta. Käytetyistä näytetään pyydettävän yli 50t, ja ne näyttävät jopa menevän kaupaksi kun noita on seurannut. Joku ihme markkinavääristymä tuolla on edelleen.

Omalla rahalla en tällä hetkellä uskaltaisi sähkäriä ostaa. Noiden markkinahinnan kehitystä varsinkin käytettyjen markkinoilla näyttää tällä hetkellä olevan melko mahdoton ennustaa. Vaikka auto ei koskaan sijoitus olekaan, niin aika huimia nuo tiputukset on tällä hetkellä.
#38
Missäpäin Suomea auto on?
#39
Päiväajovaloilla on oma tehomoduuli / ohjainlaite 4G0907697D. Tuon hinta on n. 150, tehtaalta ja esim. lichtex.de myy tuota n. 50,:lla,  joten nyt kyllä Wetterillä on katteet kohdallaan :)

Umpion joutunee irrottaamaan tuon vaihtoa varten. Todennäköisesti tuossa vika koska kaikki muu pelaa umpiossa ilmeisesti oikein?

Tietenkin käyttäisin auton jonkun VCDS osaajan luona niin voisi ottaa sulle vikakoodit ulos mistä se auto valittaa.
#40
Paina pitkään menu nappia niin pääset red menuun. Sieltä valitse sw versions ja se SW train versio on se mikä kiinnostaa. Se kertoo sun soittimesta kaiken tarvittavan tiedon.
#41
Okei. No sitten se ”tieto” on kumottu :(
#42
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.08.23 - klo:16:05
Omassa -16 Passatissa ainakin. Ne on ilmeisesti jotain haamuvikakoodeja, joita ei esim. ODIS:ksella näe.

Näin on. Tuosta oli Ross-Techin foorumillakin joskus keskustelua ja RT:n työntekijä kertoi taustaa. VCDS käyttää agressiivisempaa skannausta noille moduuleille kuin esim.dealer työkalut ja se skannaus itsessään saattaa trigata joissain tilanteissa vikakoodin sinne. Siinä oli joku asetus millä tuon sai samaksi kuin dealer työkaluilla. En vaan kyllä muista ulkoa että mikäköhän se oli.
#43
Volkswagen / Vs: ID.7
30.08.23 - klo:08:18
Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 30.08.23 - klo:08:09
Tietty noissa saksalaisissa kun valitsee 15+k, varusteita saa nahkapenkit ja laminoidut ikkunat yms. mutta noita ei saa teslaan edes rahalla.

Ei niin kun ne on Teslassa vakiona. Model Y:ssäkin jo sekä etu- että takaikkunat laminoitu joten olisinpa melkoisen yllättynyt jos S / X ne puuttuisivat.

Tuo Teslan tapa olla ilmoittattamatta mitä varusteita mihinkin autoon kuuluu on kyllä ihan paska. Toki sillä suojataan omaa persettä, kun varusteethan tuntuu vaihtuvan vähän mielenlaadun mukaan mitä missäkin tulee, ja ne on silloinkin "within specs".
#44
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
28.08.23 - klo:09:35
Lainaus käyttäjältä: Banned - 28.08.23 - klo:07:52
Nappaa valikosta comfort asetuksen päälle, niin kummasti rauhoittuu. Yllättävän hyvin toimii.

Tuohan vaatii DCC:n, jos ei sitä ole niin eipä ole Comfortiakaan :)
#45
Hätäjarrutusavustinta ei voi erikseen kytkeä pois päältä, se kytkeytyy pois päältä samalla kun kytket front assistin pois.
#46
Muut merkit / Vs: Tesla
26.08.23 - klo:21:01
Minulla sattuukin katsos olemaan vuosimallin 2022 model 3 ja mitään noita mainitsemiasi seikkoja en ole havainnut. Ei roiku tiivisteet, auto on ihan ok hiljainen, ei suhise ikkunat, perhana talvella ei edes nuo karmittomat lasit aiheuttaneet ongelmia vaikka autoa säilytetään ulkona, ei ole tullu vedet pesussa sisälle, ei ole maalit lähteneet  vaikka surutta olen harjapesussa käyttänyt, adaptiivinen vakkari toimii hyvin mitä nyt joskus jarruttelee (sitä teki ID4:kin), ei ole kuin eturoiskeläpät ja vielä vuoden jälkeen on maalit takapuskurissa paikoillaan. En tiedä, liekö vaan sattunut ”yksilö”.

Kuskin ergonomiaa en ole kehunut, se on ihan ok, mutta paljon parempiakin on koettu.
Ja en edelleen ymmärrä tuota adaptiivista vs sadetunnistin höpötystä? Molemmat käyttävät kameraa, mutta eivät täysin samaa kameraa. Vakkarille on eteenpäin kolme kameraa joista vain yhtä käytetään sadetunnistimen osana.
Varmaan ymmärrät että vaikka olisikin sama kamera niin softa voi toimia eri tavalla. Sitä kutsutaan edistyneisyydeksi että asiat tehdään softalla, se kun vaan sattuu olemaan helvetin paljon halvempaa ja nopeampaa. Lisäksi ominaisuuksien lisääminen on astetta helpompaa.
Volkkari tekee edelleenkin autonsa niin, että HW on kuningas. Ihan ymmärrettävää jos osto-osasto on tottunut hankinnat niin tekemään.
Voin sanoa että ID3:n BOM on aikamoinen raamattu. Ei ihme jos softa tökkii jos autossa on monta sataa eri osatoimittajaa ja kaikkien softat pitäisi saada integroitua yhteen.
Tesla tekee asioista toisenlaisella filosofialla. He pyrkivät koko ajan yksinkertaistamaan laitemäärää. Joskus onnistuu, joskus ei. Mutta se on kehitystä. Sillä päästään eteenpäin.
Tekemällä asiat aina niinkuin on ennenkin tehty, ihmiskunta olisi edelleen kivikaudella.

Ja miten  sun rengasostot nyt tähän liittyy? Hauskat vedot oli muuten nuo summat. Oliko niiden tarkoitus mikä? Näyttää kuin kova olet? Onko nyt vähän pelipallo hukassa?
Ja minun ammatti sattuu liittymään autoihin mutta en harjoita korjaamotoimintaa enkä rengaskauppaa..

Toinen asia mitä en ymmärrä. Esität minua koko ajan niinkuin olisin jotenkin Tesla uskovainen? Minähän kirjoitin aika selvästi, että Teslan valkkasin ihan kokeilunhalusta. Sekö nyt tekee minusta uskovaisen?
Sinun kanssa tinkaaminen alkaa enemmänkin vaikuttamaan slltä kuin keskustelisi jonkun uskonnollisen hihhulin kanssa.

Edelleen, Tesla on autona ihan hyvä. Ja varsinkin nyt alkaa olla sillä hintatasolla missä se kokonaisuutena pitäisikin olla. Ei ole 60t, auto (ei ole muuten Volkkarikaan) ei kunnolla edes 50t,. Hintataso pitäisi olla siellä 35-45t,.
Olen vaan niin lopen kyllästynyt tuohon foorumeilta luetun paskan julistamiseen totuutena, ja varsinkin sellaisten henkilöiden toimesta joilla ei ole mitään kokemusta tai edes käsitystä koko merkistä tai autosta.
#47
Sitä jarrutusta on pirun vaikea oikeasti testata. Minä olen sen saanut joskus aktivoitumaan siten että vaihdan kaistaa moottoritiellä vähän liian toisen perään, toki silloinkin jarrutus on ollut vain lievä kun olen itse myös jarruttanut.

Tuossa pelkkään tutkaan perustuvassa jarrutuksessa on se "ongelma" että tutka ei havaitse paikallaan olevia esteitä vaan ainoastaan mikäli edessä oleva auto liikkuu niin silloin se tunnistetaan. Siihen tuo kamera tuo hiukan apuja koska se avustaa tunnistamaan myös paikallaan olevat autot / esteet.
#48
AEB (Automatic Emergency Braking) ja city emergency braking taitaa olla yksi ja sama asia. AEB toimii samalla tutkalla kuin adaptiivinen vakkari. Tuo o.b:n mainitsema kamera laajentaa tuota AEB toimintoa mm jalankulkijatunnistuksella (3Q0 kamerasta lähtien).
AEB voi myös olla vaikka autossa ei adaptiivista vakkaria olisikaan. Edelleen käytössä on sama tutka mutta adaptiivinen vakkari on disabloitu. Sen saa osaava henkilö aktivoitua kyllä toimintaan.
#49
Volkswagen / Vs: ID.7
26.08.23 - klo:15:07
Tehän sitä hassuja veijareita olette😂😂

Ei hyvää päivää kun aikuiset ihmiset jaksaa itkeä, ja sitten kun ei muuta keksitä niin aletaan epäilemään, ettei ole koskaan moisia autoja ollutkaan. No eipä minun tarvitse jollekin tuntemattomille netissä alkaa todistelemaan yhtään mitään.

Varsinkin jaban tekstistä paistaa todella hyvin aivan totaalinen tietämättömyys. Katoppa kun kokemus ei synny sillä vaikka kuin niitä nettijuttuja lukisit. Eikö tuo ole jo vähän säälittävää jankuttaa noista Model 3 ”vioista”? Joo samat saat lukea netistä mutta valitettavasti kun se ei pidä paikkaansa. Harmi ja voi voi.

Jatkakaa uskossanne, olkaa hyvä.
#50
Volkswagen / Vs: ID.7
26.08.23 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.08.23 - klo:11:39
Ei sun tarvitse ymmärtääkään. 3 ja Y ovat laadultaan ja ominaisuuksiltaan keskiluokkaa, paikoin jopa alle. Yksilöllistä autosta et saa, koska tilattavia varusteita ei ole. DCC, 360 kamerat, verholla varustettu lasikatto, matriisivalot, parkkitutkat jne. Ei saatavilla. Huollon resurssit on mitä on, lämmöllä odotan tulevaa talvea ja lämpöpumppuongelmia kun autoja on aika paljon enemmän mitä viime talvena.

ID.7 on moniltakin osin lähempänä Model S, 30000, halvempana. Ja vielä, mitä sillä akun lämmityksellä tehdään, paitsi poltetaan energiaa? ID lataa nykysoftalla 100kW tehoilla jo talvellakin, mutta kai se sitten on hienompaa polttaa range akun lämmittämiseen ja sitten ladata vähän nopeammin.

Asioita voi katsoa monenväristen lasien läpi. On Tesla fanboyta ja on VW fanboyta ihan samalla tapaa.

Voi luvata että ei lataa kovalla pakkasella tai sitten vaihdat akustoa jo parin vuoden jälkeen. Sen lämmityksen ensisijainen tehtävä on varmistaa akuston maksimaalinen käyttöikä, ei maksimaalinen lataus.
Ja kylmää akkuahan voi ladata vaikka 300kW teholla. Ei se ota sitä vastaan kun ei vaan kylmä akku siihen pysty.
Ja mikä esim DCC:ssä on sateentekijä? Kahdessa edellisessä autossa se ollut ja en sitä vaan oikein vieläkään ymmärrä??? Ilma-alustaa siitä ei tule lähellekään.

Ja onnea vaan kun volkkariin tulee vika ja saat säätää huollon kanssa. Kiva oli kuvata videota liikenteessä viasta todisteeksi kun kuulemma muuten ei pysty korjaamaan kun tehdas ei anna. Säästötoimenpiteet alkavat volkkarillakin näkymään.
Ei tule ID:sta ikävä kolisevaa alustaa, keinotekoista ohjausta, huonoja jarruja, aivan susipaskaa vetoluistonestoa ja aivan susipaskaa lagista ja bugista softaa, muovista äänentoistoa sekä aivan luokattoman paskaa adaptiivista vakkaria. Se kattoikkunan verhokaan ei aiheuttanut mitään onanointia kun se on niin ohut että ei se mitään auta.
Ikävä sitten taas on hyviä matriisvaloja, hyviä sportti-istuimia, hienoa ambient valaistusta, toimivaa sadetunnistinta.

Osasivat tehdä käsittämättömän hienoja polttomoottoriautoja, mihin se osaaminen sähköautojen kanssa katosi?
#51
Volkswagen / Vs: ID.7
26.08.23 - klo:11:40
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.08.23 - klo:11:29
Hyvä provosointi  :D

Justiinhan kehuin teslaa sähkö ja älytekniikasta. VAG sähköautoista ei itellä ole kokemusta muuten kun apukuskin paikalla istumisesta enkä niitä nyt tossa mitenkään kehunu toisin kuin annat möyhäämisessäsi ymmärtää.

Kyllä, ja sitten tuhosit koko viestisi höpöttelemällä jotain aivan tuubaa.

En ole Tesla uskovainen enkä myöskään Apple uskovainen vaikka molemmat onkin. Teslan valitsin puhtaasti kokeilunhalusta ja Applen sen takia että tuote on yksinkertaisesti laadukas. Android puhelimia on tullut testailtua aina välillä ihan mielenkiinnon takia ja joka kerta se pettää. Aivan liian tuotteistamaton. Open source ei ole hyvä asia aina. Sama näkyy Android automotivessa.

Tesla on yllättänyt erittäin positiivisesti. Oikeasti hyvä auto vaikka en sitä edes odottanut. Ja huoltokin on pelannut sen kerran kun sitä olen tarvinnut.
Edelllinen ID4 oli mielestäni keskinkertainen auto korkeintaan. VW:n laatutaso ja laatuvaikutelma on mennyt viime vuosina todella alas. Hinta on vaan liian kova siitä mitä sillä saa
En ihmettele että Tesla myy. Möihän Corollakin ja myy edelleen.
#52
Volkswagen / Vs: ID.7
26.08.23 - klo:07:28
Nyt oli niin Esson baari kokemusta Teslasta että hohhoijaa.

Minä taas en ymmärrä miten joku viitsii Volkkarista maksaa noin paljoa. Saat täysin paskan sähköauton.
Nerot saivat akunlämmityksen vasta nyt. Eihän tuohon montaa vuotta edes mennyt. Ai niin, se vaatii uutta rautaa joten sori te jotka jo olette auton ostaneet, ette tule tätä ominaisuutta koskaan saamaan.
Silti sopulit kehuu kuin se Volkkari on hyvä.

Konkurssikypsä firma kohta. Ei se muuta enää ole. Sähköautokilpailu on sen firman osalta menetetty.

Se on vaan monelle vaikea myöntää että startup firma on oppinut tässä vuosien aikana jopa oikeasti valmistamaan autoja. Ja vieläpä hyviä sellaisia.
Ymmärrän että kaikki eivät Teslaa halua, ja ei tarvitsekaan, se on hyvä vaan että on vaihtoehtoja.
Mutta tuo ylläoleva oli niin paksua paskapuhetta että en ihan hetkeen ole lukenut.
#53
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.08.23 - klo:20:05
Kolmea alustanumeroa kokeilin ja kaikki tiedot löytyi edelleen, toki maksoin tunnin käytön, jotta sai tongittua uusimmat tiedotteet


Audilta ei löydy ja ilmeisesti Skoda myös siirtynyt samalle linjalle. Ilmeisesti VW ei vielä muutosta ole tehnyt mutta seurannee perässä sekin ennen pitkää.
#54
Lainaus käyttäjältä: mikkog - 23.08.23 - klo:10:46
Moro. Kyllä tarkistivat ja mittasivat johdot, niissä ei vikaa. Välillä tosiaan kuuluu rätinää ja pauketta kaiuttimista ja oikea takaoven kaiuttimet myös pimeenä.

Itse veikkaisin kyllä myös vahvistinta/ohjainlaitetta (mikä se nyt on oikealta nimeltään), joka on itsellä tuolla hanskalokerossa.

Toimiiko oikealta puolen diskantista äänet edestä ja takaa? Jos kuuluu niin ei oo sillon siinä 5F yksikössä se vika
#55
Lainaus käyttäjältä: mikkog - 22.08.23 - klo:21:11
Oikean etukaiuttimen tähän vaihdatin ja ääntä ei ruvennut kuulumaan. Vein marmoritiskille ja todettiin, että 5f ohjainlaite viallinen ja kustannusarvio noin 3600,. Menee onneksi finntakuuseen.

Onko ne johdot sieltä oven haitarikumin sisältä tsekattu ettei ole poikki? Villi veikkaus että ei tule kuntoon tuolla yksikön vaihdolla :)
#56
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 22.08.23 - klo:09:59
Itsellä tuo oli ihan plug,play, jotkut on joutuneet liittimestä jotain haittoja poistamaan.

Tuo 9,2" näytön ja MIB2 Pro yhteensopivuus on mulle uusi tieto. Pitää kokeilla kun kerran molemmat löytyy. Grammari 3G0035043D on autossa ja 9,2" näyttö työpöydällä keräämässä pölyä.

Joo nuo kaksi pitäisi toimia yhteen, niin "isot pojat" maailmalla väittävät. En itsekään tuota ole koskaan testannut joten sillä varauksella.
Discover media pitää olla MIB2.5 jotta toimisi tuon 9.2" näytön kanssa
#57
8" lasinäyttöön onnistuu jos autossa MIB2 yksikkö (niinkuin oletan että tuon ikäisessä jo on) mutta isompi 9.2" ei käy, se tarvitsee MIB2.5 tai MIB2 Pro yksikön. Ja ei ole komponenttisuojausta näytössä. Sen vaihto on lähes plug'play
#58
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 20.08.23 - klo:19:24
Avaimia voi kopioida joissakin suutariliikkeiussä. Toinen vaihtoehto on hankkia avain vaikka Kiinasta [~10,) ja joku, jolla on sopivat laitteet tekee sitten ohjelmoinnin. Tuo vaatii ainakin online ODIS:ksen.

Ei taida tuo Kiinasta tilaaminen toimia enää edes B7 Passatissa. Tuossa taitaa olla jo semmosen generaation IMMO joka vaatii esikoodatun avaimen ja sitten lopullinen paritus tehdään ODIS:in ja online yhteyden avulla.

Tuo suutari varmaankin se helpoin tapa, eli kloonaavat avaimen ja leikkaavat sen fyysisen avainosan sopivaksi. Se nega tässä on että molemmat avaimet ovat ns. sama avain auton mielestä. Eli jos olisi niin että auto tunnistaisi avaimeen sidotut profiilit niin tässä tapauksessa ei toimi koska molemmat avaimet tunnistuvat samaksi.
#59
Ja jos on hex-can v1 versio kaapelista niin eipä auta.

Mutta äkkiseltään tuosta virheestä voisin epäillä että ei taida olla edes ihan virallinen kaapeli?
#60
Ihan rehellisesti sanottuna, jos hankit dfreezen tai thermoconnectin, pärjäät hyvin ja et tule kaipaamaan noita connectin maksullisia palveluita tai "ongelmia" mitä se connect tuo mukanaan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy