Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Kilu7

#1
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.07.23 - klo:18:07
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 10.07.23 - klo:11:56
Ne on ne kaksi hitsattua ruuvia jotka menee poikki. Paha vaan kun on siitä taakse yhtä puuta koko putki. Itse korjasin poraamalla ja leikkaamalla ne pois ja tavalliset rst-ruuvit tilalle. Ei ihan helppoa mutta tehtävissä Feinillä.
Joo, noinhan se oli kuulemma mennyt. Pärnäsellä oli korjauttanut, kun K:lla olisi ollut aika hinnakas homma.
#2
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
09.07.23 - klo:14:23
Naapurin -18 mallista n. 100tkm:ä ajetusta ruostui pakoputki poikki. Ei kovin laadukkaalta vaikuta.
#3
ID.3 / Vs: VW ID.3
11.06.23 - klo:21:12
Joko se kohta tulee akkujen esilämmitys on tullut?
#4
Katsotaan joutuuko sitä siirtymään Teslan leiriin. Model 3 LR vetokoukulla uutena alkaa olla jo sen hintainen, että saattaa houkuttaa liikaa. Harmittaa todella, kun ei tullut aikoinaan tilattua Ioniq 5:sta. Nyt siitä pitää käytettynä maksaa törkeitä hintoja, jos vetokoukulla haluaa. 32 tkm:ä nykyisellä mittarissa 17:sta kuukauden jälkeen. Toki halvin vaihtoehto olisi pistää perheen diesel Leoniin vetokoukku, mutta...
#5
ID.3 / Vs: VW ID.3
17.02.23 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 17.02.23 - klo:13:03
Lisäsivät yhden desin jäähdytysnestettä. Toki muistivat laskuttaa tuosta  :)
Minne se neste oli vuotanut?
#6
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.01.23 - klo:21:08
Toisaalta siinä on yksi perusasia pahasti pielessä eli päätilat takana. Siellä ei aikuinen mahdu istumaan. Aika kallis auto kaksipaikkaiseksi. Hieman yli 40 t, saa VW ID.3, jossa on jo hyvät takatilat.
Voi olla, että autoa ei ole suunniteltu ID.3:n kilpailijaksi, vaan kohderyhmä on aivan eri.
#7
Tuossa faktaa: "Tällä hetkellä täyssähköautoilla ajavat pääosin henkilöt, jotka ovat niistä poikkeuksellisen kiinnostuneita ja jotka tuntevat tarkkaan autojensa tekniikan."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautojen-hinaukset-todennakoisesti-yleistyvat-lahivuosina/8601974#gs.lqz0ig

#8
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 31.12.22 - klo:10:05
Mitäs nämä havainnot sitten ovat sähköautoilijoista, jotka ajavat moottoritiellä 20 alle rajoituksen, ilmastoinnit ja lämmitykset poiskytkettyinä, jos vauhti tai apulaitteet eivät kerran kuluta mitään?

Mikäs se sellainen taikaseinä on josta tulee ilmaista sähköä?
Minulla ei ole tuollaisesta omaa kokemusta, joten en ota kantaa. Kun kabiini saavuttaa halutun lämpötilan, niin ei se ilmalämpöpumppu hirveästi sähköä vie pitäessään lämpötilan vakiona. Jos sen auton esilämmittää ennen lähtöä, niin tarve vielä vähenee. Jos on ladannut ennen esilämmitystä, niin akutkin ovat samalla lämmenneet, niin ottaa myöskin sähköä paremmin vastaan, kun tulee laturille. Asioita voi tehdä monella tapaa.
#9
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 30.12.22 - klo:21:35
"Jos tarvetta on" eli päällä silloin kun siltä tuntuu. Useimmiten matkan alussa jonkin aikaa, riippuu keleistä.
Sama se on sähkiksessäkin eli ei syö rangea juuri mitään. Jos vielä esilämmittää seinästä ennen lähtöä, niin ei vie mitään.
Ainakin omalla 64kWh akulla tarjosi -20c pakkasilla täydellä akulla rangea 380km:ä. 310km:n jälkeen lataus ja oli reilu 70km:ä rangea ja 20%:a akkua, joten ei ainakaan minulle tuota ongelmaa talvella.
#10
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 30.12.22 - klo:17:53
Perseenlämmittimet, peilinlämmittimet, lasinlämmittimet, ratinlämmittimet on kaikki päällä jos tarvetta on ja AC:n pyynti on 20 kesät talvet. Ei viitsi näillä ajovuosilla enää karvahattu korvilla ja tumput kädessä lähteä ajamaan, niitä sellaisia autoja oli riittäväsi junnuna.
Pitääkö persepeili yms. lämmittimet olla jatkuvasti päällä, kun ac:n pyynti on 20c? Eikö ac toimi vai missä vika?
#11
ID.3 / Vs: VW ID.3
20.12.22 - klo:23:58
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 20.12.22 - klo:09:05
Ja hyvä että Vastarakin ID:n osalta löytyi syy ongelmiin. Maksajasta ei liene tässä vaiheessa epäselvää? Tuo haiskahtaa kyllä suunnitteluvirheeltä autossa.
Niitä virheitä tuntuu riittävän uudesta mallista seuraavaan uuteen.
#12
ID.3 / Vs: VW ID.3
17.12.22 - klo:17:02
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:16:12
Jäähdytysneste jäähdytetään tai olosuhteista lämmitetään max. 6kW sähkövastuksella ja / tai lämpöpumpun piirissä olevalla lämmönvaihtimella. Joka tapauksessa jäähdytysnestekierto akussa lämmönsiirron hoitaa.
Eikös se nestekierto avaudu vasta sitten, kun jäähdytysnesteen lämpötila on riittävän korkea. Käsittääkseni alilämpöistä vettä ei kierrätetä.
#13
ID.3 / Vs: VW ID.3
17.12.22 - klo:11:13
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 17.12.22 - klo:07:53
Jäähdytysneste kiertää akussa kylmällä lähes jatkuvasti, koska akkua lämmitetään. Uudemmalla softalla lämpötilasta riippuen vähemmän kuin ennen onneksi. Moottorilla on myös nestekierto.
Oletko varma että kiertää kylmänä? Ei ole kovin tehokasta akkujen lämmitystä, jos samalla jäähdytetään.
#14
ID.3 / Vs: VW ID.3
14.12.22 - klo:17:30
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 12.12.22 - klo:19:17
Olen kuullut kauhutarinoita vähän kaikkien merkkien huolloista ja takuukorjauksista, että en usko merkkiä vaihtamalla asioiden välttämättä muutenkaan paranevan yhtään. Kyllä siellä on tapeltu ihan selvistä asioista mm. korealaisten autojen kanssa, että suostuvat edes takuuaikana ylipäätään tutkimaan ongelmaa. Facebookissa oli juttua EV6:sta joka ei ladannut AC:lla eikä huoltoa kiinnostanut tippaakaan.
Kun sähkiksellä takuu on 7v/150tkm:ä, niin saa siinä tovin vältellä tutkimista. Eiköhän ne ihan mielellään takuunalaista autoa tutki, kun maksaja on selvillä.
#15
ID.4 / Vs: Latausnopeuksista
06.12.22 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.12.22 - klo:18:07
Tämä 3.0 (ja 3.1) softan maltillinen akun lämmitys sopii kuin nenä päähän itselleni. Kulutus pysyy kohtuullisena. 21 tkm takana Bornilla ja vain kerran kesällä latasin DC-laturista kokeilumielessä.
Varmasti oikein hyvä ac-lataajille, mutta on se ihme, kun ei luvattua navigointiin perustuvaa akkulämmitystä kykene sitten mitenkään toteuttamaan, vaikka sitä kovasti lupaillaan ja jotkut omistajat henkeä pidätellen sitä odottavat. 
#16
ID.3 / Vs: VW ID.3
06.12.22 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 06.12.22 - klo:15:20
Jetta Hybridin kanssa levyjarrut takana kuluivat eniten ruostumisesta johtuen, eli ID perheessä nuo takapään rumpujarrut on hyvä esimerkki siittä miten kokopakettille on haettava balanssia pitkiä huoltovälejä tavoitellessa.
e-UP!:ssa nuokin rumpujarrut oli rempattu ja 2v takuu oli päättynyt. Ei tietenkään mikään suuri kuluerä itsekin maksaa, mutta kuitenkin tiedostettu ongelma. e-Golfissa ei ollut mitään ongelmaa, mutta ajoin sillä vain 33 => 47 tkm:ä. Jos akkuja jäähdytetään/lämmitetään, niin luulisi niiden jäähdytysnesteiden olevan vaihtokunnossa jossakin vaiheessa. Ja varsinkin vuotojen tarkistaminen pitäisi olla kerran vuodessa.
#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
06.12.22 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.12.22 - klo:11:02
Jos maahantuonnin haluaa maksumieheksi, voi autoon ottaa 6v/200tkm kattavan huolenpitosopimuksen, ja naulata näin omat kulunsa 6v ajalta noin 2500, tasolle. Tämä sisältää huollot, kuluvien osien vaihdot ja myös kaikki mahdolliset yllätykset kuten ohjainlaitteiden, ajomoottorin tai vaikkapa sisäisen laturin uusimisen.
Minulla oli aikoinaan-15 UP!:ssa takuu 5v asti. Sen oli ensimmäinen omistaja ottanut Norjassa. Toimi kuitenkin myös Suomessa. En tiedä kuka olisi ollut maksaja, mutta voimassa oli. Takajarrut oli rempattu reilun 30tkm:n jälkeen Suomessa. Kuitenkin sen verran luokattattomasti, että Laakkonen maksatti uusinta korjauksen heillä. Se oli vain jatkettu takuu, eikä huoltosoppari, joten huollot piti maksaa itse.
#18
ID.3 / Vs: VW ID.3
05.12.22 - klo:20:46
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 05.12.22 - klo:12:38
Jep. Tuo myös kertoo, että jonkinlainen luotto on omaan tekniikkaan. Näin sähköautojen kanssa pitäisikin olla. Muistaakseni TM:n taannoisessa sähköautovertailussa ID.3 oli selvästi edullisin ylläpitää. Tätä ei pidä väheksyä, sillä joillakin valmistajilla on kuppausta muistuttava vuosittainen ja järkyttävän kallis huolto-ohjelma sähköautoillekin.
Miksi se "luotto" ei näy sitten autotakuussa? Jos on luottoa omaan tekniikkaan, niin luulisi helposti vähintään viisi vuotta antaa takuuta.
Jos auto on liisarina, niin saa helposti suosiota, kun ei tarvitse huoltaa. Samahan se on tuolla long life öljyissäkin ja niiden huoltovälissä. Siirtyy liisarin jälkeen seuraavalla omistajalla sitten ne korjaukset, joita olisi voitu välttää oikeilla huolloilla.
#19
"Ensimmäinen niistä on nelivuotinen täyssähköautojen tukiohjelma. Aluksi hankintatukea myönnettäisiin 5 000 euroa autoa kohti " ilman ylärajaa.

Tuki alenisi 1 000 eurolla vuodessa, niin että viimeisenä vuotena sitä maksettaisiin 2 000 euroa uuden täyssähköauton ostajalle.

Kallion mukaan kateuskortti kannattaa jättää nyt hihaan. Liikenteen sähköistymisellä kun on suoria vaikutuksia polttonesteiden kysyntään " ja samalla myös hintaan."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7d9914fe-22e7-4ec7-ae60-eef0f030aabd
#20
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
01.10.22 - klo:23:56
Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.10.22 - klo:23:14
Onko tämä oikeasti tullut päivityksenä myös ns. 1st gen malleihin ja jos on, niin löytyykö tähän lähdettä?
Tuolta sen luin: https://www.autostadium.fi/index.php?PHPSESSID=j3lbl2scikk4ou9lh36hcmdt7l&topic=8762.msg1022060;topicseen#new
#21
ID.3 / Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
01.10.22 - klo:21:58
Ioniq 5:seen kuitenkin tuli jälkipäivityksenä tuo navipohjainen akkujen esilämmitys. Ei ole vieläkään VAG:lla ollut mitään, vaikka kova uho asiasta on ollut.
#22
"Mitä tapahtuu, jos kaikki sähköautoilijat lataavat autojaan öisin? Yösähkön hinta voi muuttua paljon kalliimmaksi, arvioi amerikkalaistutkimus"

https://tekniikanmaailma.fi/mita-tapahtuu-jos-kaikki-sahkoautoilijat-lataavat-autojaan-oisin-yosahkon-hinta-voi-muuttua-paljon-kalliimmaksi-arvioi-amerikkalaistutkimus/

#23
Lainaus käyttäjältä: tet - 30.09.22 - klo:15:28
Itse olen tilastoinut tämän vuoden päiväsuoritteita saadakseni selville, miten hyvin täyssähkäri sopisi nykyiseen ajoprofiiliini. Noita yli 300 km ajopäiviä on tähän mennessä tullut 6 kpl.
Minulle yli 500km:ä/päivä on 10kpl ja 400 - 300km:ä/päivä 2kpl. Niistä on selvitty ilman draamaa. 25-30tkm:ä tulee tänä vuonna. Vetokoukku ja neliveto kuitenkin olisi miellyttävä lisä nykyiseen, joten päivitys tulee tulevaisuudessa. Toki nelivedon lisänä tulee toinen sähkömoottori, joten lisäteho tulee plussana.
#24
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
30.09.22 - klo:16:47
Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 30.09.22 - klo:12:34
Näitä juttuja kun lueskelee niin yhä varmempi olen siitä että vielä ei ole oikea aika siirtyä sähköön.
Minä taas olen erittäin tyytyväinen omaan valintaani.
#25
Olkiluodon kaikki reaktorit tuottavat sähköä täydellä teholla " TVO:n turvallisuusjohtaja: ”Tätä päivää on odotettu”

https://yle.fi/uutiset/74-20000499

#26
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:18:27
Surullista katsoa kun ihminen on irtaantunut todelisuudesta ja jäljellä on vain puhuva kuminen pää  :D
Sitä se peili voi teettää  :(
#27
En tarkoita tankkausväliä vaan matka-ajoa, vaikkapa Hanko - Kemijärvi. Rautaperseet ajaa sen dieselillä ilman tankkauksia ja pysähdyksiä.
#28
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:16:13
Eikai kukaan hullu aja nykypäivänä bensa-autolla?
Kait niitä vielä joku hullu löytyy, vaikka tilasto on viime vuodelta.

"Suomessa oli joulukuun 2021 lopussa liikennekäytössä 2 755 349 henkilöautoa, jotka jakautuivat käyttövoimittain seuraavasti:
- Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
- Diesel 751 779 kpl (27 %)
- Sähkö 22 921 kpl (1 %)
- Kaasu 14 381 kpl (1 %)
- Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
- Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
- Vety 2 kpl (0 %)
- Muu 90 kpl (0 %)

Tammi-joulukuussa 2021 ensirekisteröitiin yhteensä 98 466 henkilöautoa. Nämä jakautuivat seuraavasti:
- Bensiini 56 624 kpl (58 %)
- Diesel 10 631 kpl (11 %)
- Sähkö 10 149 kpl (10 %)
- Kaasu 909 kpl (1 %)
- Ladattavat hybridit 20 140  kpl (20 %)"

https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/henkiloautot/henkiloautokanta

#29
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:15:36
Onhan se nyt huomattavasti vaivattomampaa että vajaa 5min tankkauksella pystyy ajamaan 1000km miettimättä perillepääsyä yhtään. Ja jos range meinaa loppua kesken niin pysähtyy millä tahansa bensa-asemalla joka nyt sattuu osumaan kohdalle ja 5min "työllä" on taas toi 1000km rangea jäljellä.

Jos taas ajaa pelkästään sellaista suoritetta että auto seisoo kotona yöt eikä yhtenäkään päivänä tarvitse ajaa yli 300km niin sähköauto on kyllä vaivaton kunhan kotona on kunnollinen latauspiste kiinteällä kaapelilla.
Mihin tuo maaginen 300km:ä/päivä perustuu ja millä bensa-autolla pääsee 1000km:ä normaalilla matka-ajolla?
#30
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.09.22 - klo:14:45
Energian säästö, ei tarvetta ladata joka päivä, pienempi määrä latureita riittää, vierailijatkin ehtivät lataamaan, tehoa riittää akkujen ja sisätilojen esilämmitykseen jne.
Tuo on yrityskohtaista. Veikkaisin että aika monelle ilmaista latausta käyttävälle riittäisi 2.3kW x 8h lataus päivän ajoihin. Jos lämmityspisteitä on kymmeniä tai satoja, niin niiden muuttaminen 1-vaihe latauspisteiksi on aika helppo toimenpide.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy