Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - osmomn

#1
Lainaus käyttäjältä: blob - 20.10.20 - klo:06:39
Avataanpas keskustelu uudelleen kun ei ongelma nyt kuitenkaan pelkällä ruuvin kiristämisellä ratkennut kuin väliaikaisesti.

Hiukkasloukun ja turbon välinen tiiviste vaihdettu (tarvike) -> ei ratkaissut ongelmaa
Tämän jälkeen haettu marmorilta uusi tiiviste ja panta (sekä "kulmarauta" jolla hiukkasloukku on kiinni moottorissa, koska se jostain syystä puuttui kokonaan) -> edelleen vuotaa

Onko ideoita mitä tämän kanssa seuraavaksi pitäisi kokeilla?

Selvisikö ongelma ikinä? Itsellä samaa ropleemaa, kiinnostaisi tietää mikä paikka vuoti?
#2
Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 04.07.23 - klo:13:56
Savuttelee mutta ei enää niin vahvasti. Väheni huomattavasti kun kokeilin Neste MY dieselöljyä. Kohta 300tkm mittarissa. Voi olla että vaihdan alkuperäisen pestyn DPF:n tarvikkeen tilalle jossain vaiheessa tässä kesällä. Kulutus pyörii (62km suunta) työmatkalla 4,3-4,7 litraa/100km joten en ole hirveästi asiaan jaksanut perehtyä.

Kiitos tiedosta. Oletko koskaan nuuhkaissut miltä savu tuoksuu? Itsellä tuoksuu vahvasti raa-alle löpölle eli polttoprosessi ei ilmeisesti jostain syytä toimi kunnolla.
#3
Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 09.09.21 - klo:19:35
Kyllä siellä regenerointi oli päällä. Tyhjäkäynti koholla ja pyysi pienempää vaihdetta. Pääosin ajan 62km kantatietä 80-100km/h töihin.
Pitää kurkata VCDSllä mitä näyttää.
Sen jälkeen softaajaan yhteys jos häikkää ei löydy.

Semmoinen huomio vielä että ajossa ktkin pohjaan ja reilusti syöttöpoljinta lattiaan, ei savutusta. Kytkin ylös ja normaalia ajoa niin pölläytti.

Selvisikö ikinä mikä savutuksen aiheutti tai savuttaako edelleen?

Itsellä myös CFFB savuttaa rankasti DPF-polton aikana ja haisee raa-alle löpölle (Sharan -12). Vikakoodeja ei anna, mutta softaan on tehty jotakin, koska AD-blueta ei ole pyytänyt kertaakaan 40 tkm:n aikana. Generoinnin aikana savupöllyä tulee myös konehuoneeseen jostakin. Katsastuksen päästömittauksessa ei ole mitään ongelmia ollut.
#4
Sharan (09-) / Vs: Sharanin dpf haasteet
03.07.23 - klo:13:58
Autona Sharan -12, CFFB-koneella, ajettu n. 300 tkm. AD-blueta auto ei syö eli jotakin on tehty. DPF-polton aikana konehuoneesta nousee valkoista savua DPF:n suunnalta, joka haisee ihan vastaavalle kun webasto lähtee kylmänä käyntiin eli huonosti palaneelta dieseliltä. Samaten putkesta tulee valkoista savua ja sama huonosti palaneen löpön käry. Mistäköhän konehuoneen savu on peräisin? Vähän hankala nähdä lähdettä kun flektit pöllyttää savua ympäri konehuonetta. Ja onkohan DPF-pönttö tyhjennetty kun haisee raa-alle löpölle?
#5
Herätetään vanha topikki. Autona Sharan -12, CFFB-koneella, ajettu n. 300 tkm. AD-blueta auto ei syö eli jotakin on tehty. DPF-polton aikana konehuoneesta nousee valkoista savua DPF:n suunnalta, joka haisee ihan vastaavalle kun webasto lähtee kylmänä käyntiin eli huonosti palaneelta dieseliltä. Samaten putkesta tulee valkoista savua ja sama huonosti palaneen löpön käry. Mistäköhän konehuoneen savu on peräisin? Vähän hankala nähdä lähdettä kun flektit pöllyttää savua ympäri konehuonetta. Ja onkohan DPF-pönttö tyhjennetty kun haisee raa-alle löpölle?
#6
Onko mitään kikkaa millä virta-avaimen saisi pois virtalukosta jos vaihteen joutuu jättämään vapaalle DSG:llä varustetussa autossa?
#7
Lainaus käyttäjältä: Mikko532 - 20.02.20 - klo:22:25
Laitetaas tähän ketjuun oma mahdollinen ongelma kun moottorin rakenne on nähdäkseni suht. sama vaikka moottorikoodi eroaakin.

Potilas Tiguan 5N, 2012 facelift, 2.0 TDI CR 140hp koodilla CFFB + DSG

Auto hankittu tammikuussa, huomattu heti ensimmäisinä omistuspäivinä että mittariston neula ei pysy lähimainkaan 90c kohdalla muutaman asteen pakkaskelissä. Vaihdoin DSG:n termostaatin ja nyt mittaristo näyttää suurin piirtein 90c (saattaa joissain tilanteissa seilata hieman), mutta moottoriohjaimelta katsottaessa koneen lämmöt huitelee siellä 75c tietämillä. Onko näiden koneiden ominaisuus etteivät lämpene muutaman asteen pakkaskelissä tämän paremmin vai onko autoni päätermostaatti vaihtokunnossa? Tuo päätermarihan ei paljoa maksa, mutta vaihtotyö on vähän tympeä niin ei viitsisi huvikseen ruveta vaihtamaan.

Tässäpä logi. Pakkasta n. 3 astetta. Keula avoinna eli ei ole viimasuojia. Webasto kytketty pois.


Kaivetaan vanha keskustelu esille... Saako kysyä miten kytkit Weban pois päältä? Itsellä saman ikäinen Sharan juuri samalla moottori-vaihteistopaketilla.

Toinen kysymys: Missä DSG:n termostaatti sijaitsee Tigussa? Kävin marmoritiskillä kyselemässä ja myyjä tutki varaosakuvia eikä löytänyt termaria tämän auton kuvista. Päätermostaatin tilasin jo.
#8
Touraniin vm. 2010-2015 myytävissä merkkikohtaisissa maskisuojissa on peite vain alaosaan, yläosa jää siis paljaaksi. Onkohan tähän jokin erityinen syy? Samaten huomasin, että Golf VI:een (ainakin plus-malliin) myydään bensamoottoreille ylä- ja alasuojat mutta dieseliin vain alasuoja. Vähän erikoinen logiikka, dieselithän on juuri niitä huonommin lämpeneviä.
#9
Kiitos o.b. tiedosta. Ã,,sken huomasin puolen tunnin moottoritieajon jälkeen kun sammutin auton että weba jäi hurisemaan ja hurisi edelleen 15 min sammuttamisen jälkeen. Kun kaukosäätimestä paino off-nappia, hurina loppu. Veikkaan, että vesipumppu jäi pyörimään. Pitääkö vielä jotain koodata esim. CAN gatewaysta?
#10
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.11.19 - klo:14:19
Muutokset tehtiin Climatronicille tulevissa johdotuksissa. Pari piuhaa poikki ja yksi johto kytkettiin ristiin ja toinen jäi irti muistaakseni. Katson tarkemmin jahka ehdin tuon 2011 Touranin johdotuksen.


Hieno homma jos viitsit katsoa, kiitos jo etukäteen!
#11
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.11.19 - klo:12:54
Climatronic panelin vaihto saattaa vaatia pientä muutosta johdotuksiin. Normi Climatronic ei tarvitse sähköä kun virrat ei ole päällä. Seisontalämmityksellä varustettu tarvitsee, jotta se pystyy tarkkailemaan väylää ja tarvittaessa kytkeytyä päälle. Mutta tuo pitää tarkistaa kytkentäkaavioista.

Pojan 2007 Passatissa tuo muutos piti tehdä ainakin.

Muistatko yhtään minkälaisia sähkömuutoksia piti tehdä? Riittikö syöttökaapelin siirtäminen sulakerasiassa paikasta toiseen (paikkaan, missä 12 V kokoajan aktiivinen)?
#12
Sain koodattua ja weba alkoi töhisemään. Muutin koodin 0031142 -> 0031042. Mitäköhän tuo digit 4 tarkoittaa? Ohje antaa vaihtoehdoiksi vain 0 = Recirculaiton pump not installed, 1 = Recirculation pump installed. Uskaltaisiko muuttaa ykköseksi?

Sisätilan puhallin ei vielä käynnisty kun weban käynnistää, ebyasta ostettu climatronic-paneeli tyyppiä 5K0907044EC on matkalla tulossa, sillä varmaan alkaa toimimaan koodailujen jälkeen.
#13
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.11.19 - klo:09:46
Pitää koodata pois se coolant shut-off valve esim VCDS:llä. Webasto ei lähde tulille jos se huomaa, että yhteys tuolle venttiilille on poikki. Koodausmuutoksen jälkeen se ei enää tuota haistele ::)

Osaatko heittää tarkempaa ohjetta miten tuo muutos tehdään? Kokemusta VCDS:stä on vielä aika vähän, versio 18.9 löytyy.
#14
Nyt on webasto vaihdettu ja kaukokäytön hilppeet asennettu. Kauko-ohjaimen napista kun painaa niin paloilmapuhallin ja vesipumppu alkaa hurisemaan ja hetken päästä sammuu. Vikakoodina antaa coolant blocking valvesta tjsp. Webasto ei siis yritäkkään tulille vaan pyörittää paloilmapuhallinta hetken. Mikähän mahtaa olla vikana? Vaatisko tuo jotain koodausta VCDS:llä? Niin ja koneen kun käynnistää niin weba ei lähde silloinkaan päälle vaikka ulkona on alle +5 lämmintä.
#15
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 24.09.19 - klo:09:26
Kokemusta on yhdestä päivitetystä lämmittimestä, mutta siinä autossa ei ollut ajotietokonetta. Ehkä se sitten tulee näkyviin jos on ajotietokone.

Kannattaa kuitenkin harkita käytetyn seisontalämmittimen hankintaa kun sellaisen saa melkein päivityksen hinnalla. Jos Webasto on alkuperäinen, alkaa se olla jo elinkaarensa loppupäässä. Alla yksi esimerkki 33 km ajetusta autosta. Mukana myös Telestartin vastaanotin, pa-pumppu ja vesipumppu. Tuokin on VEVO, joten suoraan sopiva.

https://www.ebay.de/itm/Original-VW-Sharan-7N-Standheiung-Diesel-Heizung-Steuergerat-Webasto-7N0815005AE/264207556008


Kiitos o.b. jälleen vinkistä. Kahlasin hetken ebayta ja tuommoinen lähti juuri tilaukseen https://www.ebay.de/itm/123746081880
Lyhyen tinkauksen jälkeen maksoi 345 â,¬ posteineen, 14 tkm ajetusta autosta ja mukana tulee Telestart T91R-vastaanotin ja kaukosäädin. Johtosarja ja antenni telestartille maksoi erikseen 30 â,¬. Nyt vaan odotellaan kamppeitten saapumista.
#16
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 23.09.19 - klo:16:25
Voiko nykyistä lämmitintä ohjata ajotietokoneelta? Käsitin, että kyseessä oli vain ajonaikainen lisälämmitin ??? Jos ajastus onnistuu tietokoneelta, et todennäköisesti tarvitse ostaa kuin käytetyn T91r kaukosäätimen ja vastaanottimen ja niiden kaveriksi uuden Climatronic panelin. Piuhan veto sinne 2-nastaan lisäksi.

Jos Climatronicissa ei ole sitä lämmittimen käynnistysnappia, se ei myöskään ole sähköissä kun virrat ei ole päällä. Climatronicin vaihdon yhteydessä pitää hieman muuttaa myös sähköjä, että paneli on tajuissaan myös silloin kun virrat on pois päältä.

Varmaa tietoa, miten päivitetty Webasto toimii yhteen CAN väylän kautta ei minulla ole. Ajonaikainen lisälämmitin kuitenkin vaatii sen päivityksen, jotta sitä voi ohjata kaukosäätimellä tai Webaston omalla kellolla.

Kyseessä on vain ajonaikainen lämmitin, ei voi ohjata ajotietokoneelta.

Täällä http://vennerstrand.se/webasto/heater_upgrade on lähes identtinen projekti, ainut ero on, että mulla on TT-VEVO eikä TT-V. Tämän tarinan mukaan webaston päivityksen jälkeen lämmitysvalikko ilmestyy automaattisesti ajotietokoneeseen ja pelkkä climatronic-paneelin vaihto riittäisi, jotta esilämmitys pelaa kuten tehdasasennetuissa taukolämmittimissä...? Toki vaatii VCDS-säätöä lisäksi.
#17
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.09.19 - klo:15:34
Alkuperäiseen kysymykseen hieman kommentteja.

Melkein suosittelisin ostamaan (käytetyn) VEVO:n, joka on valmiiksi "Standheizung". Silloin saat ajastusmahdollisuuden ajotietokoneelta (jos et katkaise CAN-väyläjohtoja) Lisäksi jos vaihdat Climatronicin panelin sellaiseen, joka tukee lisälämmitintä, ei IPCU-relettä tarvita, vaan Climatronic hoitaa puhaltimen, läppien ja lämpötilojen säädön. IPCU relettä käytettäessä pitää muistaa aina ennen auton sammuttamista kääntää lämmitys HI-asentoon ja ilmanohjaus ikkunalle.

Kaukosäätimen vastanotinta varten pitää verää yksi johto (W-bus) Webastolle joka tapauksessa.

Unlock setissä on kertakäyttöinen dongle, joka mahdollistaa yhden lämmittimen muuttamisen lisälämmittimestä seisontalämmittimeksi. Sellainen jälkikäteen softattu lämmitin ei ole ohjattavissa ajotietokoneelta, softaus tuo tuen W-bus ohjaukselle joko ulkoisella kellolla tai Telestartilla.

VCDS:llä pitää ehkä asennuksen jälkeen hieman säätää bittejä, että kaukosäädin alkaa toimimaan.

Jos autossa on puoli-manuaalinen ilmastointi Climatic, silloin IPCU rele on pakollinen.


Osaatko o.b. kertoa tarkemmin mitä tuo softaus tekee lämmittimelle, että sitä ei voida enää ohjata ajotietokoneelta? Kyselin Carsystemsiltä tarkennusta mitä kaikkea jälkiasennus vaatii ja heidän mukaan kauko-ohjauksen vastaanottimelta vedetään johto Webaston liittimelle pinniin 2 ja sähkönsyöttö tietysti sulakerasialta. Lämmityslaitteen puhaltimen ohjaus pitäisi hoitua CAN-väylää pitkin.


Climatronicin paneeleita lisälämmitysnapilla varustettuna näyttäisi saavan ebaysta alle satasella käytettynä.
#18
Tämmöinenkin olisi tarjolla, hinta 458 â,¬ T91-kaukosäätimellä ja ilman kelloa:

https://www.cum-cartec-shop.de/VW-Touran-neues-Modell-Umruestsatz-Zuheizer-zur-Standheizung.html

Tuossa ei puhuta mitään softaustarpeesta. Onko käsitystä mitäköhän tuo johtosarjan päässä oleva möykky tekee?
#19
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 13.09.19 - klo:15:34
Alkuperäiseen kysymykseen hieman kommentteja.

Melkein suosittelisin ostamaan (käytetyn) VEVO:n, joka on valmiiksi "Standheizung". Silloin saat ajastusmahdollisuuden ajotietokoneelta (jos et katkaise CAN-väyläjohtoja) Lisäksi jos vaihdat Climatronicin panelin sellaiseen, joka tukee lisälämmitintä, ei IPCU-relettä tarvita, vaan Climatronic hoitaa puhaltimen, läppien ja lämpötilojen säädön. IPCU relettä käytettäessä pitää muistaa aina ennen auton sammuttamista kääntää lämmitys HI-asentoon ja ilmanohjaus ikkunalle.

Kaukosäätimen vastanotinta varten pitää verää yksi johto (W-bus) Webastolle joka tapauksessa.

Unlock setissä on kertakäyttöinen dongle, joka mahdollistaa yhden lämmittimen muuttamisen lisälämmittimestä seisontalämmittimeksi. Sellainen jälkikäteen softattu lämmitin ei ole ohjattavissa ajotietokoneelta, softaus tuo tuen W-bus ohjaukselle joko ulkoisella kellolla tai Telestartilla.

VCDS:llä pitää ehkä asennuksen jälkeen hieman säätää bittejä, että kaukosäädin alkaa toimimaan.

Jos autossa on puoli-manuaalinen ilmastointi Climatic, silloin IPCU rele on pakollinen.

Kiitos M_M ja o.b. vinkeistä. Tässä on täysautomaatti-ilmastointi. Ei ole ihan halpaa lystiä vaikka päivittäisin nykyisen vevon, jolloin can-väylä jää pois pelistä. Toki kaikki hienoudet saisi mukaan jos vaihtaisi koko webaston ja ilmastoinnin ohjauspaneelin. Eli minimissään kello ja kauko-ohjaus 300 â,¬, unlock set 200 â,¬, IPCU-rele ~100 â,¬ kantoineen eli 600 â,¬ vähintään. Mistä tuo IPCU-rele kantoineen kannattaisi hommata? Onnistuukohan webaston softaus marmoritiskillä tai webastoja asentavissa firmoissa alle 200 â,¬:lla? Onko kenelläkään kokemuksia? Pitää vielä kysellä paljonko maksaisi teetettynä koko homma, varmaan menee yli tonnin...
#20
Katsotaan osuiko oikealle alueelle. Eli kyseessä VW Touran 2011 TDI tehdasasennetulla ajonaikaisella webastolla (Thermo Top VEVO) ja automaatti-ilmastoinnilla. Nyt kun syksy lähestyy niin olisi kiva saada weba toimimaan myöskin esilämmittimenä.

Ajattelin hommata tämän https://www.carsystems.eu/vw-touran-1k-telestart-t91-timer-upgrade-kit-engine-heater-parking-heater,id3485.html ja asennella hilut itse, mutta kyseisen putiikin mukaan lisäksi tarvitsen myös tämän https://www.carsystems.eu/unlock-set-vw-touran-1k-w-bus-diagnostic-interface-dongle-for-webasto,id3469.html

Mitäs kaikkea tuommoinen jälkiasennus vaatii ja mitä tuolla unlock-setillä oikeen tekee? Käytössä on VCDS, luulisi sillä pystyvän hoitamaan tarvittavat koodaukset. Aikomuksena on katkaista CAN-väylä webastolle, jotta automaattinen webaston pakkokäynnistys poistuu pelistä (kytkin tietty väliin, jotta väylän saa päälle koodauksia ja vikalukuja varten) ja käyttää WBUS:ia kellon ja webaston välillä. Riittääkö tähän yhden piuhan veto kellolta weban X1-liittimeen?

Sitten auton lämmityslaitteen puhallin pitäisi saada pyörimään. Tämä varmaan onnistuu helpoiten IPCU-releellä, oisko tähän heittää kytkentäkaaviota?

Webaston oma vesipumppu löytyy, joten sitä ei tarvitse jälkiasentaa.
#21
Kyseessä Touran 2011 ajonaikaisella webastolla (TT VEVO) ja automaatti-ilmastoinnilla. Mimmosen asennussarjan vaatii, jotta weban saisi toimimaan kaukokäytöllä ja ajastimella ennen käynnistystä? Tästä on varmaan ollut juttua aikaisemminkin mutta en löytänyt pikaisella haulla.
#22
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.04.19 - klo:09:50
Onko DSG? Sille saattaa olla oma letkutermostaatti. Bensakoneessa 2008/1.4TSi 103kW BMY ainakin sellainen löytyy ja varaosanumero 1K0121113A. Kustantaa vajaa 60 rahaa tiskillä.

BMY-moottorissa on toki lohkolle ja kannelle omat termostaatit. Tiedä sitten, onko kaikissa TSi-moottoreissa vai ainoastaan kaksoisahdetuissa ??? TDi-moottoreissa tuskin noin.

Manuaaliloota. Eli kokeillaan normitermistaatin vaihdolla.
#23
Touran CAYC-koneella ei jaksa pitää lämpöjä puolivälissä normiajossa näillä keleillä, moottoritiellä ainoastaan. Onko tässä enemmän kuin yksi termostaatti mikä pitää vaihtaa?
#24
Värisävynä on LC9A (valkoinen/Pure White/Passat 2016). Tietääkseni ei ole metallihohtoväri. Mistä saisi tietää kuuluuko päälle vetää vielä kirkaslakka kun teen paikkamaalauksia?
#25
Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 18.03.19 - klo:10:56
täällä on useaan otteeseen mainittu sama vika. Lähtikö sullakin kuskinpuoleinen suojamuovi? Uusi osa ei ole kallis (25â,¬) mutta se pitää maalata. Kannataa yrittää saada takuuseen.

Kyllä, juurikin kuskinpuoleinen. 25 â,¬ ei ole paha hinta, mutta maalaus tuo vähän lisävaivaa. Pitää kysyä VW-airportista saisko kaupanpäälliseksi muun käynnin yhteydessä.
#26
Ajovalopesurin suojamuovi lähti lentoon kesken ajon. Saakohan näitä tingittyä takuuseen marmoritiskiltä? Kyseessä -16 mallin auto, eli 3 v tuli hetki sitten täyteen. Olen huomannut parkkipaikoilla, että oma auto ei ole ainut tätä mallia mistä suojamuovi puuttuu... Tyyppivika?
#27
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.02.19 - klo:13:36
Ainakaan VII Golfissa en ole kertaakaan huomannut webaston olevan päällä pyytämättä kun tuo automaattitoiminto on otettu asetuksista pois päältä. Jos epäilyttää niin helpoiten varmaan selviää sillä, että 1-2min käynnistyksestä menee apukuskin etukulman luokse kuuntelemaan pöhiseekö webasto.

Näissä EA288 moottoreissa on vesikierto jaettu kolmeen osaan ja kun mittariston viisari osoittaa 90c niin se tarkoittaa, että micro-kierto (sylinterinkansi, EGR-cooler, Webasto, lämmityslaite) on saavuttanut 70c lämpötilan. Eli viisari ei kerro koko moottorin lämpenemisestä ja siksi viisari nousee nopeammin 90c kohdalle kuin 1.9TDI:ssä jossa on yksi vesikierto koko moottorille.




Tuohan selittää nopeampaa lämpenemistä, kehitystä on selvästi tapahtunut. Mistä löysit noin hienon kunan? Löytyykö tuo ErWin-sivustolta ladattavista dokumenteista?

Pitääpä tarkistaa ihan ruohonjuuritasolla lähteekö weba käyntiin kun kylmällä kelillä starttaa.
#28
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 27.12.15 - klo:20:46
Asetukseen pääsee painamalla ilmastointilaitteen Menu-nappia ja sitten näyttöruudun oikean alakulman Setup-painiketta. Lähes kaikki muut auton säädöt tehdään Car-valikosta, mutta ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät säädöt ovat täällä.

Onko kukaan tutkinut lähteekö webasto kuitenkin päälle vaikkei mitään indikoi kajuutan puolelle? Itsellä kyseinen kulkine ollut vasta vähän aikaa ja tänäkin aamuna koneen lämmöt nousi petollisen nopeasti (verrattuna edelliseen 1.9 TDI:hin) ilman esilämmitystä vaikka webaston automaattikäyttö oli valikosta poistettu käytöstä, ulkolämpötila n. 0. Tai sitten tämä CRLB-kone vaan lämpenee niin nopeasti.
#29
Tässä korimallissa se ei ilmeisesti onnistu? Aikasemmissa Passateissa lukemat sai näkyviin ilmastoinnin lämpötilanäyttöihin painamalla AC-nappia ja puhallus ylöspäin -nappia yhtaikaa.
#30
Saako tässä mallissa jollain näppäinyhdistelmällä näkyviin "huoltovalikon" eli moottorin todellisen lämpötilan, latausjännitteen yms. hyödyllistä tietoa?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy